REKLAMA

Spektakl, cyrkulacja czy przestrzeń niemożliwa? (cz. 2)

Studio Plac
Data emisji:
2017-11-20 12:00
Audycja:
Czas trwania:
17:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac witamy serdecznie na dyskusji o placach i przestrzeniach publicznych przedstawiam państwu wspaniałe zespoły badawcze, które w ramach wystawy Warszawa w budowie plac Defilad rok do przodu przeprowadziły badania dotyczące placów i przestrzeń publiczna może od prawej strony u was nowe i Tomek świetnie po batalii przestrzenie te placówki porady w ich, ale Ania Molenda i Krist in napad i było bez potrzeby część wystawy przestrzenie niemożliwe Artur Jerzy Filip badał po Rozwiń » 4 przestrzenie publiczne w nowym Jorku po EU, a Bogna Świątkowska z fundacji bęc zmiana proc inflację tuż po 3 0 warszawskich placów w bardzo dziękujemy za gościnę Baroque studio i muzeum sztuki nowoczesnej i PiS partia chce zobaczyć wszystkie wyniki badań na wystawie, a tymczasem zapraszam na na rozmowę projekt jest po dofinansowany przez rok kultury w bardzo dziękujemy mówią Marta Kłobucka studio plac wywiadami na temat in tego waszego projektu opublikować w 100 6 tygodni p t . w zamiast protestować Bugaj ci się niefortunnie miało swoją swoją premierę w sieci w czarny wtorek w tym co w nie do końca zostało zrozumiane, zwłaszcza przez tych, którzy zatrzymują się w pytaniu na tytule zachęcam do przetwarzania w całości zdębiała, ale teraz też chodzimy na piętro wchodzimy na piętro i tu Aniu, jest ważna część już zmieniamy prezentacje i tak kolejność jest w bardzo dobrze pomyślana w sposób naturalny się wszystko znakomicie układa, ponieważ nasz projekt idzie trochę dalej po tej eksploracji porównań i badania tego co się dzieje, a w państwach bloku wschodniego z pasami to znaczy myśmy trochę patrzyli też po 2 stronach żelaznej kurtyny rozstać się wypowiem spojrzeliśmy na 6 różnych prac słów Europejski PE i chcemy się skupić się nie tyle na tym jak w lewo wyglądają czy mają jakiś wspólny cechy tylko patrzyliśmy na to jak one się zmieniały, zwłaszcza poprzez ostatnie 10 0 lat, które dawało nam się, że jest też taki moment, w którym prace miejskie zaczęły nabierać nowego charakteru i stały się w momencie tworzenia nowych miast, jeżeli możesz po raz kolejny slajd tak jak w tym przypadku UE na szkodę Barcelony czy miasta rozrastały się w nieprawdopodobnym tempie RM tworzących zupełnie nowe ośrodki centralne i konieczne stawało się, aby tworzyć też, że w nich nowe miejsca, w których ludzie mogliby się spotykać się, w których PUBP w nowo powstały po dzielnice mieszkaniowe też mogły się koncentrować te i dołączone do żony powstawałyby stawało się też jakimś takim laboratorium trochę jak mogą w bok na wspomniała też tego czym ta przestrzeń publiczna dwudziestym 20 01. bieg po te powinna być czym może być, ale i przekonałyśmy się tym jak w Serie właśnie takich różnych sukcesów i porażek w różnych krajach UE MP 3 lata dały się i jak realne, jakie formy przybierały, jakie wnioski z tego możemy dzisiaj wyciągać patrząc właśnie na kraje takie jak Albania czy takie jak Holandia po i po to, co to i to na co zwracamy uwagę na nas na wystawie Staszek jest takie przejście, bo przez ostatnie 10 0 lat poza poprzez wykorzystanie przestrzeni publicznej do tworzenia nowych form tożsamości czy to jest tożsamość narodowa czy to jest tożsamość miejsca w UE do tworzenia wizerunku ujęć wody teraz wchodzić w poszczególne jego tutaj przykłady, ale ciekawym bardzo dla nas przykładem był przykład placu Skanderbega w Iranie, który miału do pewnego stopnia może trochę podobne podobną historię plac Defilad, ale też musiało nurek musiał i musi cały czas zmierzyć się ze swoją ze swoją przeszłością po idealnym doszedł takiego momentu dokładnie w tym roku miesiąc temu ludzie dostaną one nadana nowa forma wbre w poprzednim planom my i bardzo, jakby ciekawy zwrot akcji nastąpił w dziale pierwotnym założeniu Glenn władzom miasta z żonatym, żeby zakryć architektura komunistyczną tego placu właśnie takimi różnymi ENA kładkami nad na te posady w Penn został następnie ogłoszony konkurs architektoniczny, które wygrało biuro, które sprzeciwiło się zupełnie tym założeniom i uznało, że należy jednak podkreślić wartość tej historii z niej skorzystać, jeżeli możesz pokazać kolejny slajd w i właśnie uformowali ten plac przy PL na podstawie i gdy pozwoli określić się tym zasadom nowy kształt tego placu dookreślić o dodatkową zielenią i stworzyć właśnie miejsce, które odchodzi od od reprezentacji o właśnie takiego szukania symboli Chin, a stara się stworzyć miejsce, ale PMI dla mieszkańców tego miasta, w którym na powrót po prostu chcą się spotykają się Indie chcą spędzać wolny czas, ale niekoniecznie tylko o 11 bujający się, ale jest to przestrzeń właśnie taka, która może mieć charakter i rozrywkowych i politycznej to wydawało nam się bardzo ciekawe, bo też MF aż 6 wniosków, które nam i które nam się nasunęły po tych badaniach to pomoże się teraz bardzo często odchodząc od odszukania właśnie tej reprezentacyjną ości i tożsamości przechodzimy w stronę albo komercjalizacji przestrzeni albo jej rewitalizacji PIA, jeżeli pokażesz kolejny ostatni slajd realny i jego dochodzimy do takiej sytuacji, gdzie te prace stają się taką wizytówką miast, ale wtedy może nie do końca zawsze pozytywnym sensie, bo one stają się z wizerunkiem miast na zewnątrz, a odwracają się plecami do mieszkańców i to jest wydaje mi się jak wysoka dyskusja, która powinna być właśnie może początkiem tutaj idealnie też w Warszawie jak doprowadzić do tego czy, żeby plac Defilad koszenia odwrócił się plecami mieszkańców bardzo dziękujemy reż Artur, a swoją część to te 3 czwarte współpracy Top, czyli mieliśmy już przykłady 5 z Warszawy z Europy wschodniej zachodniej kolejny krok jeszcze mam powiedzieć coś nowego to jest przeskok za ocean do Stanów zjednoczonych Ameryki i tu konkretnie do nowego Jorku, więc to jest 1 rzecz kolejne pole eksploracji uzupełniające ta poprzednia druga rzecz ta część ostatniej wystawy w ogóle nie mówi o tym, aspektach przestrzeni jak forma to co znajduje się w przestrzeni jak jest używana, jaki ma w celach, jaką ma symbolika nie nie to jest w ogóle tematem tematem jest, że jeszcze 1 krok znaczy to, czego normalnie nie widać, a to n p . jeśli chcieć narysować to wychodzi z tego jak łamanie ilustracja przestrzeni, czyli forma zarządzania przestrzenią i toteż uzasadnienie, dlaczego patrzymy na stany Zjednoczone i jeśli poszukujemy nowych ciekawych innowacyjnych form współ zarządzania przestrzenią, ale i też budowania z trwałych struktur współ zarządzania znaczy takich układów, w których naprawdę można powiedzieć, że losy przestrzeni znajdują się w rękach obywateli czy grup obywatelskich to znowu takie rozróżnienie od razu w rękach to znaczy nie tylko, że obywatele partycypują one czy takie przez Vidal pomogło też powiedzieć zaprotestować, ale naprawdę, że od kilku mają bardzo istotną rolę nosy platformą drugi kolokwia Lis dlatego, bo nie, chociaż ten konkretny moment bo, choć zarówno moment wymyślenia przestrzeni wyobrażenia sobie jej realizacji budowy i później z życia tej przestrzeni programowania i kolejnych etapów przekształcania jej, więc mówimy o takiej sytuacji, że na prawdę przestrzeń publiczna pozostaje w rękach jakiejś grupy obywateli grup obywatelskich czy jakichś złożonej struktury współ zarządzania, a 1 uwaga tylko jeszcze na boku jest taka, że ja nie tylko nie mówią o tych cechach placów w tej części nawet mówią o placach, ale wśród 4 przykładów, które stanowią inspirację w tej części tylko 1 plac z nazwy państwa pozostałe przestrzenie to są albo przestrzeń wolności państwo nawet nie z placem sensie europejskim jest skrzyżowanie ulic prosta, a pozostałe przestrzenie są parki to też jest bardzo uzasadnione, bo mówienie o Stanach Zjednoczonych w kontekście placu w ogóle jest trochę się miast celem nie mniej, a plac nie jest takim elementem tożsamościowym dla miast amerykańskich jak spojrzeć z tej perspektywy n p . na książkę dzień jako sprzed 50 lat co prawda wydaną w Polsce niedawno to to właśnie dlatego Jay Jacobs mówi o balecie ulice ani placu, a przykład na 4 walki o głosy ten skład znowu nie bez nazwy skład tak naprawdę chodziło o ochronę parku, który okala plac i dzisiaj życie na łosie tym spółek z tego wyżyć w parku dookoła, więc dzień jak zniweczy ważnym dla gości walczyła o parki walczyła o ulice i stąd jest przykładem, więc stąd to ocenić się matematyki place Aten to prosty nie ma nie ma znaczenia i jeśli mówimy na tych od tych rynkach to ten wniosek, który płynie z tej części, która pokazuje 4 przykłady takich bardzo nietypowych struktur współ zarządzania losami przestrzeni publicznych wniosek jest taki, że jeśli nie jesteśmy w stanie zbudować stałej trwałej struktury współ zarządzanie to koniec końców losy tego miejsca i przestrzeni wpadną w znane standardowe kolejny zarządzania, a więc ta sytuacja, która i testu zahaczenie o losy placu Defilad znaczy ostatnich kilka lat pokazują, jaką ogromną rolę dla tej historii odegrały lokalne instytucje łącznie to przede wszystkim Stoch, który się znajdujemy jako o operatora i twórcy w wakacyjnych programów plac Defilad, które ożywiły to przestrzeń niesamowicie, ale też udział w tych programach miał inne instytucje pałac kultury Cafe kulturalna na różnych etapach się różnie rozkładało, ale to jest ta rola druga, że 3 portfel losy tego placu to też protesty i zaangażowanie organizacji społecznych takich jak miasto jest nasze to dzisiaj zaangażowanie muzeum sztuki nowoczesnej organizacji festiwalu Jazz bar dużo takich miękkich wejść, które zmieniają naprawdę wpływają na losy, ale jeśli jakimś etapie nie będziemy w stanie zbudować trwałej struktury sporządzania pomimo całego tego fermentu, który miało znaczenie koniec końców będzie zwyczajnie to jest zasadniczy wniosek, który chciałbym, żeby wybrzmiał w tej części te ty taki prosty diagram, które tutaj przeleciały bardzo dobrze to zapraszam na wystawy, gdzie można się dowiedzieć trochę więcej o tym na czym polega ta innowacyjność tych struktur, w której role wiodące odkrywają lokalni liderzy lokalnych organizacji, które naprawdę mam, jakby realizują te przestrzenie to nie jest tylko jakiś jakaś forma partycypacji, po której to władza miejska zasadniczo bierze wszystko na siebie tylko te struktury tzw. hybrydowe tak w nowym Jorku nazywają badacze hybrydowe struktury zarządzania naprawdę są kluczowe i rozmywa się też w jakim sensie odpowiedzialność natomiast są to struktury skuteczne i ten ostatni slajd jest pytanie o plac Defilad właśnie w tej sytuacji, w której się te wszystkie głosy uruchomiła Ależ były słyszalne na różnych etapach ważne, ale znowu iść nie uda nam się teraz tego naprawdę ująć w jakiś model to co będzie jak zawsze bardzo dziękuję, czyli przeszliśmy od takiego raportu na temat tego, bo czym są blaty dzisiaj w Warszawie i jaką mają charakterystykę poprzez rozważania dotyczące historii placówki w po ostatnich 1 0 lecia w naszym obszarze geograficznym to zarządzania współodpowiedzialność za wszystko, dlatego że tak tak bardzo prostą rzeczą, którą możemy w pasie przyjąć o tej porze ulica jest to się przyjąć to jest moja ulica mieszka przy tej ulicy to jest miałby itp, a place to nasza tak też, że ich rozproszenie tej własności jest dużo o UE żyjemy w większej i nacieszy rozkłada ich przypadku rozmowy o ulicach i bez powodu projekt, który realizuje Fundacja puszka organizator dzisiejszego naszego spotkania nazywa się warszawskie place do odzyskania to jest to, opowiadając o tym projekcie na takie na pytanie w mojej, jakiego odzyskanie na czym ma polegać to odzyskanie najprostszą odpowiedzią, która zresztą wynika także z badań przeprowadzonych przez nas prezentowanych na Górze na wystawie jest odzyskanie tych pasów dla pieszych w Warszawie w Warszawie, a przede wszystkim służą samochodom są zajęte przez partię i są prądami i skrzyżowaniami wobec czego w najprostszy i prostsza i najbardziej intuicyjna odpowiedź jest odzyskanie placów dla ludzi do korzystania z miast także w waszych projektach pojawia się po tych pojęć to pytanie również stałymi wariantami rozmaitych odpowiedzi, które na to pytanie w różnych miejscach znajdowano przez ostatnie kilkadziesiąt kilkanaście lat, a snajper interesuje w różnym skutkiem i prasę powiedziała w cieniu o tym, że ta wystawa jest także takie kompendium wiedzy o tym, czego nie robić, że wiemy już jak rozmaite pomysły na ożywienie placów, które funkcjonowały dobrze działały też zupełnie źle i że to może być dla nas taki katar taki katalog właśnie tego, którą strony nie iść czy mogłabyś to nazwać te kierunki, które nie są pożądane, a Miś reż to także jest się, o czym rozmawialiśmy trochę przed debatą ani, że to jest w dużej mierze też bardzo zależna od kontekstu i jasne, że możemy i powinniśmy przyglądać się temu co się dzieje w różnych innych miejscach, ale ty jesteś jego bardzo mocno uwarunkowane tym, jaka jest historia danego miejsca jak i jaka pan minister jest kultura, jakie są potrzeby, jakie są problemy PMI to też, dlaczego nasz wkład zaciekawił przykład Tirany to też itp jeśli jakaś taka PMI próba znalezienia złotego środka, a pomiędzy poszukiwaniem, a jakiś taki seans europejskości, a w Iranie, a z drugiej strony dążeniem do zachowania swoich własnych rytuałów swojej własnej kultury i daje odpowiedzi na podszepty lokalny opór społeczeństwa tak, żeby też i powtarzać, ale takich samych wzorców, które pochodzą z innej kultury mogą zupełnie nie odpowiadać na naukę na potrzeby mieszkańców prawa samo unikanie czegoś co mogło być błędem gdzieś indziej może nie do końca zawsze odpowiadać na to co tu to co tutaj idei by, że to tutaj też nie udawało studio plac Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!