REKLAMA

Jak zapewnić bezpieczeństwo seniorów na drodze?

Skołowani
Data emisji:
2017-11-25 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa bardzo ważny temat moim zdaniem taki jak sięgam pamięcią wstecz to chyba pierwszy raz się pojawia w audycji skołowani, a powinien chyba wcześniej mianowicie bezpieczeństwo seniorów na polskich drogach ma nadzieję, że nie tylko do zrobienia tej audycji trochę mnie zachęciła posłowie ministrowie, którzy między sobą debatują mianowicie wiceminister Marek Chodkiewicz odpowiadał na Rozwiń » interpelację poselską w sprawie właśnie wpływu starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drogach taką interpelację wysłał pan poseł Tomasz Lasota Latosa przepraszam sam i w odpowiedzi na to interpelacje padło stwierdzenie, że Polska nie analizuje wpły w starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drodze i trochę mnie to dotknęło, bo patrząc na statystyki drogowe od jakiegoś czasu rośnie ta liczba wypadków z udziałem seniorów zresztą co to znaczy być seniorem i od jakiego wieku się tak naprawdę zaczyna bycie seniorem zmieniającym się społeczeństwie także o tym wszystkim właśnie dzisiaj ze mną studium dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu dzień dobry panie Dombrowicz pani doktor właśnie pierwsze pytanie czym mógł, przeglądając różne periodyki naukowe gazety to wszędzie znajdziemy, że ten wiek seniora to się tak naprawdę zaczną od 60 plus, a z drugiej strony dostajemy informację, że społeczeństwo coraz zdrowsza coraz dłużej się cieszyć tym dobrym zdrowiem więcej rzeczy może robić wymagamy tego niektórzy niektórzy nie, żeby dłużej pracować niektórzy bardzo słusznie chcą długo pracować, więc czy słuszne jest to założenie, że ten wiek seniora to się zaczną od sześćdziesiątki jeśli mówimy 60 plus to ten plus testem haczykiem charakterna, bo wie ile to prosty + 9 + 1 ile ile więcej natomiast jeśli chodzi o rozwiązanie systemowe ustawowe to trzeba przyjąć jakąś cezurę i wtedy ta sześćdziesiątka jest prostym językiem do przyjęcia na w psychologii transportu w unii ma kierowca w seniorach, którzy są powyżej sześćdziesiątego roku życia natomiast starzenie się z taką kwestią indywidualną, że czasami może 70 latek mieć sprawność psychofizyczną podobną 6 0 latkowi aksamitem sześćdziesięciolatek już niema dobrej sprawności każdy z bardzo kwestia indywidualna kwestia starzenia się naszego organizmu, ale oczywiście są pewne zasady są pewne schematy jak organizm się starzeją natomiast nie każdy równie szybko i rządu zależy od trybu życia od pracy od obciążeń od wcześniejszych doświadczeń dziś wcześniejszych chorób posiadanych chorób przewlekłych i t d. duże z czynników, które wpływają na proces starzenia się na szybkość jego, gdy jej tak sobie myślę, że są zawody, które na emeryturę mogą przechodzić bardzo bardzo szybko po 3 5 latach chociażby od niektórzy uważają, że to już wtedy skoro tak przepracowali ciężko mieli ciężką pracę, że mogą przejść tutaj senior też się w może pojawić ktoś z naszą złość, chociaż on od obciążeń, bo Berg ner der te zawody, którą o, których pan mówi zawody mundurowe mają zdecydowanie większe obciążenie psychiczne i w związku z tym liczba godzin przepracowanych w służbie jest krótsza natomiast zawody n p. ściśle biurowe mogą pracować zdecydowanie dłużej, bo obciążanie ich fizyczna i psychiczne jest mniejsze, ale ci, którzy pracują fizycznie ich organizmy także się szybciej starzeją przy czym praca zmianowa jest tutaj bardzo taką branżą obciążając tam, gdzie jest rozregulowany rytm dobowy snu czuwania, ale i tak jak powiedziano każda tutaj osoba no to ze względu na swoje własne obciążenia inaczej ten proces będzie zachodziła stąd znaleziono genetyki pamiętajmy oczywiście, ale też właśnie się zastanowią, dlaczego akurat ten przedział seniorów zaczynających się jest od sześćdziesiątki w takim razie, bo skoro z tego co pani mówi to równie dobrze mógłby być rozpoczęto od pięćdziesiątki albo 50 + 5 5 plus tak oczywiście natomiast statystycznie wydzielamy o jakieś grupy ile ze względu na to, żeby mieć porównanie rok do roku statystyk wypadków wydarza i chorób, ale i tak po prostu wydzielono, że żona od 6 0 w różnych statystykach podaje się wiek seniora na tej dobrze, a co zmienia się w naszej percepcji w nas samych z wiekiem co wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym no to najważniejszy będzie wzrok, czyli percepcja wzrokowa na niej oparty jest tak naprawdę funkcjonowanie kierowcy na drodze to jak kierowca widzi będzie wpływało na to jak się zachowa, jaki będzie jego i jego zachowanie jego bezpieczeństwo w związku z tym jeśli inne kierowcy starzejący się n p . jest potrzeba noszenia okularów, a o tym, kierowca nie wie, kto ma trudność w ocenie odległości ocena odległości jest potrzebna do manewru wszystkich niebezpiecznych wyprzedzania włączania się do ruchu omijania wtedy, kiedy oceniamy naszą odległość będą odległości pojazdu poprzedzającego jeśli kierowca nie wie, że wzrok już nie pozwala na precyzyjną ocenę odległości to wtedy łatwo zauważyć jak patrzymy na kogoś zostawia bardzo duże odległości albo bardzo małe nie jest w stanie precyzyjnie tej na szkodę gwałtownie hamuje, bo wydają się, że już jeżdżą na przeszkodę, a do przeszkody jeszcze 1,5 m wtedy warto zwrócić uwagę takiemu kierowcy, żeby udało się już do okulisty i tutaj, ale ten proces 6 8 przerwa, kto miałby to zrobić to zwrócić uwagę fakt, że pasażer i ich z pasażerem imamy kierowcy i widzimy, że to jest osoba, która właśnie ma trudność w ocenie tej odległości można zwrócić uwagę dużo od nas zależy jeśli jeździmy ze swoimi bliskimi to możemy im zwracać uwagę możemy podpowiadać, dlatego że czym innym są okulary do jazdy, a ciemne okulary do czytania i się też nie ma problemu z czytaniem blisko druku małego nie oznacza to, że nie będzie miał problemu na drodze to trochę inna wada i tylko lekarz okulista stanie tutaj tak powiedzieć, jaka korekcja była wskazana za miasto jest łatwo stwierdzane właśnie tak na drodze to widać, ale co jeszcze się dzieje dla osób, które są seniorami w podeszłym wieku może występować zaćma jaskra, czyli przy ta metoda oko przestaje być przez wierne, ale jest bardzo słabo widoczne to co się dzieje jest bez mała wrażliwość na kontrast w związku z tym wszystko co się dzieje na w takich drobnych szczegółach może być niezauważone obserwuję u osób starszych też zawężenie pola widzenia to znaczy, że to pojawia się może się pojawiać takie widzenie tunelowe tylko widzenie na wprost małe małe pole widzenia dodatkowo, gdy jadą z wielu z dużą prędkością może to nasz formularz, ale tak, ale każdy kilometr, więc oczywiście również zawęża nawet wśród młodych ludzi każda Watson u każdego natomiast u starszych już z zespołem z wiekiem się zawęża pole widzenia KE i te wszystkie rzeczy związane ze ze wzrokiem to jeszcze musimy powiedzieć o tym, że może się pojawiać trudność tzw. widzeniu zmierzchu owym, czyli widzeniu nocnym, a i, toteż jest kwestia związana ze starzeniem się ściśle tak, ale co prawda są niektóre osoby, które w ogóle nie mają widzenia zniżkowego mimo niżu mają dużą przewagę w UE natomiast uosób starszych to widzenie się pogarsza co oznacza, że nie tylko w nocy, ale o zmierzchu świcie w warunkach celem takiej małej przejrzystości powietrza opadów, gdzie ten kontrast jest słaby to osoby będą gorzej widziały inne jest też wrażliwość na olśnienie, czyli oślepienie pojazdem z naprzeciwka słońcem i wtedy część czasu, który z potrzebne na odzyskanie prawidłowego widzenia wydłuża się uosób starszych co za tym idzie po oświetleniu jadą więcej drogi na ślepo marynarz nie widzą najważniejsze jest percepcja wzrokowa i najważniejsze jest to żeby, ale już nawet wcześniej po czterdziestym pięćdziesiątym roku życia udać się do okulisty i sprawdzić czy na regularną sprawców funkcjonuje dobrze to są rzeczy związane z naszym postrzeganiem percepcją widzeniem innych, a jeżeli chodzi o takie rzeczy jak refleks, który jest powiązany oczywiście z widzeniem BOR chwilę później dostrzeżemy tam przez przeszkody jakoś tym później zareagujemy chociażby, naciskając hamulce nie tylko w samochodzie, ale też Browarze inny właśnie ten refleks, ale też to jest mechanika ruchów to jest także operator z koła jeśli są jakieś trudności ów Senio oraz funkcjonowaniem ze względu na jakąś obciążenie stawów kończyn to może być to trudność przy zmianie biegów czy też przy prawidłowym naciśnięciu pedału, ale to są raczej odosobnione mniej od liczby takich przypadków natomiast jeśli chodzi o sam czas reakcji, czyli reakcje na bodźce świetlne dźwiękowe na wydarzenia na drodze ten czas reakcji seniorów jest dłuższy niż osób młodszych co to oznacza Lech senior reaguje, ale reaguje z opóźnieniem jeśli chodzi o o porównanie do populacji osób młodych nawet co to, ale też pokazuje, że jeśli Andy seniorzy mają kłopot najwięcej zdarzeń wypadków kolizji powodują na skrzyżowaniach w, czyli tam, gdzie jest bardzo dużo bodźców, które trzeba dostrzec w krótkim okresie czasu, ponieważ wydłużają się czas reakcji to te bodźce nie są precyzyjnie i szybko postrzegane mają problem z podjęciem decyzji i wtedy dochodzi do zdarzeń niebezpiecznych, ale ten czas reakcji, ponieważ się wydłuża to powinna być zmniejszona prędkość, bo wtedy dajemy więcej czasu organizmowi innej drogi przejeżdżam niedrogi przyjeżdżamy, więc jesteśmy w stanie tak naprawdę poznawczo przeanalizować z różnych źródeł wiem, że u takiego zdrowego w miarę młodego tego nie seniora człowieka ten czas reakcji na jakiś bodziec to jest około sekundy All od czasu n p. do czasu naciśnięcia żałuje zmierzą czas reakcji kierowcy jest do sekundy zużycie przy manewrach niebezpiecznych takich jak hamowanie on powinien wynosić nawet mniej, dlatego że podczas sekundy mając 70 km / h przejeżdżamy już kawałek niezłe drogi, zanim podejmiemy, gdy u seniora możemy stwierdzić ile to mniej więcej jest tym możemy stwierdzić, że my i stwierdzamy to podczas badań psychologicznych kierowców to jest podstawa tego badania badanie czasu reakcji na bodźce świetlne dźwiękowe podanie koordynacji wzrokowo ruchowej, czyli jak szybko podąża wzrok ręka zadziałanie do tych badaniach w następnych częściach dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu jest państwa i moim gościem rozmawiano o bezpieczeństwie seniorów na drogach skrót informacji po nim wracamy do rozmowy w tym audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu rozmawiamy o bezpieczeństwie seniorów na drogach w pierwszej części trochę powiedzieliśmy co zmienia się i zmieni się w każdym z nas niezależnie od tego w jakim wieku teraz jesteśmy z wiekiem właśnie co się zmienia co wpływa na bezpieczeństwo na drodze przede wszystkim percepcja widza nie zmniejsza się kąt widzenia się zawęża widzimy tunel nowo to jest znane zjawisko nawet wśród osób nie seniorów, którzy jeżdżą bardzo szybko podczas prędkości testów widzenie się zawęża to też jest problem bezpieczeństwa ruchu drogowego Anny motoryka nasza to również zbrojenia czasy reakcji jest niezwykle istotny no i właśnie tak zapytałem czy to normalne przyjmuje się w psychologii transportu, że to normalny czas reakcji jest do sekundy, a wśród seniorów oni pani kojarzą się wydłuża się duże, ale też powinien być do sekundy nie zapominajmy, że lokal powinien przekraczać 4 sekundy, a to może nawet ćwiczyć jakoś te rzeczy można wyćwiczyć nie w UE to jest już predyspozycja, którą mamy ten trend ten czas reakcji natomiast można sprawdzić zmierzyć można sobie pójść na badanie do psychologa transportu badanie psychologiczne tak popularnie nazwane badanie psychotechniczne i wtedy w takim badaniu psycholog na urządzeniu, na którym trzeba naciskać pedały naciskać przyciski zmierzy, jaki mamy ten czas reakcji wciąż mieści właśnie do tej sekundy i tak jak n p. u osoby młodej on będzie powrót poniżej pół sekundy takie osoby starsze będzie dobiegał do sekundy może tak się wydarzyć może być taki przypadek itp natomiast zawsze tą granicą jest sekundę nie może być czas dłuższy niż sekundę jeśli taki jest to senior musi być o tym, poinformowany, że ma bardzo długi czas reakcji w związku z tym dla niego bezpieczniejszy Berezy nową gwiazdę, które są bardzo obciążające n p . w dużym ruchu w ANN mieście zatłoczonym jeśli jeszcze by to wiedział to mógłby też swoje działania odpowiednio pokierować, bo inny ostry seniorzy to też są osoby rozsądne nie chcą powodować wypadków nikt nie chce rodzić ciekawe, jaka jest jej się świadomość wśród samych seniorów o tym, że ich niemożliwości wynikające z wieku ograniczenia, o których mówimy to stronią też wiedzą wiedzą, ale do mnie osobiście zgłaszają się osoby starsze, które proszą o przebadanie funkcji, bo nie wiedzą czy mogą dalej jeździć, bo n p. będą wozić wnuki do szkoły i nie wiedzą czy będą robić to bezpiecznie, bo n p . nie wiedzą czy już czas oddać prawo jazdy czy jeszcze mogą sobie podróżować czy będzie bezpiecznie wyjechać gdzieś dalszą trasę na wakacje i zdarzają się takie osoby i takie prowadzenie badań natomiast niewiele osób wie, że może zrobić takie badanie i co ważne, że to badanie nie będzie skutkowało, jakim się negatywnym wpływem na tę osobę, że właśnie psycholog transportu jest po to, żeby powiedzieć ale jakie są ograniczenia jak sobie z nimi radzić z czego rezygnować na co uważać jeśli wiemy o swoich słabych stronach to zdroworozsądkowo unikamy sytuacji, które do nas narażały pani mówi jednak żyje w dużym mieście w Warszawie, a pytanie, jaka ta świadomość jest w mniejszych miasteczkach oraz chemię żyję w dużym mieście w Warszawie był właśnie żyje w dość mały malarz i Warszawą pod Warszawą, ale klienci w Warszawie nie koniec nie istnieją, że z mojego miasta właśnie przychodzą do mnie do mnie na badanie, ale i to nie jest także tu kwestia małego dużego miasta w dużym mieście właśnie łatwiej powiedzieć, że można się przesiąść komunikację publiczną, bo ona jest jest dobrze zorganizowana totemy z małych miastach taki senior martwi się czy on będzie w stanie pojechać do lekarza co jest dla niego zasadniczą kwestią celem podróży czy będzie mógł pojechać właśnie w odwiedziny do rodziny czy do sklepu czy będzie samowystarczalny u seniorów jest wielka obawa przed tym, że ogranicza się jej życiowe możliwości, że jeśli się nie pozwoli jeździć to oni nas zostaną znicze jeśli chodzi o małej miejscowości warto też jest ciekawa kwestia dostępności różnych alternatywnych środków przemieszczania się w wielu miejscowościach te osoby są po prostu skazane na jazdę samochodem tak dokładnie i muszą dorobić bardzo się obawiają tego, bo my systemowo mało jeszcze mamy rozwiązań wspierających seniorów n p. transportu specjalnego dla seniorów, które by jeździł od byłych głównych punktów miasta n p . do przychodni mało wsparcia jest jeśli chodzi o takie właśnie systemowe rozwiązania, które by umożliwiały ten ten transport, który był umożliwiały spotkania seniorów, gdzie oni wymogli też, że w kilka osób się przemieszczać n p. jeśli ktoś dalej może prowadzić tych rozwiązań nie ma jeśli sąd to one trafiają głównie do młodych ludzi, bo n p. można się wzorować poprzez aplikacje na smartfonach, ale dla osoby starsze nie obsługują zazwyczaj na takich aplikacji związku z tym ich transport zbiorowy nawet takie grupowe indywidualne, gdzie mogą się spotkać kilka osób jest ograniczony rozmawiamy o kierowcach i słusznie, ponieważ jednak kierowanie samochodem stwarza największe niebezpieczeństwo na drodze i co również wśród seniorów, ale ale, bo z tego co wiem to jednak na bezpośrednie śmierci jednak narażeni są piesi nie tylko wśród seniorów, ale w ogóle w celu wśród całej grupy pieszych z kontaktu z samochodem to już w ogóle są całkowicie bez szans jak to wszystko, o czym pani mówi te ograniczenia wynikające z wieków wpływają na to, jakimi pieszymi są seniorzy na pewno, toteż uogólniając banan oczywiście musimy tak zrodziła się, usiłując uogólniając jeśli są problemy z poruszaniem się w mieście jest spowolnione w ogóle funkcjonowanie to oznacza, że taki pieszy senior będzie potrzebował więcej czasu na przemieszczenie się na przejście przez 4 przejścia dla pieszych na pokonanie jakiegoś wzniesienia na szkodę wysokiego krawężnika, ale to mogą być barierę które, gdy są bardzo trudne dla seniorów takie dla osób niepełnosprawnych to dochód przepraszam jeśli w infrastrukturę nie jest dostosowana do seniorów to znaczy jeśli wyznacza się bardzo krótkie te momenty albo bardzo trudne podjazdy jak na cykle świetlne bardzo trudne podjazdy czy podejścia, które są strome zimą teraz będą oblodzone to do poruszania się dla osoby starszej Veno będzie bardzo trudne osoby starsze i zimą bardzo wolno chodzą, bo boją się upadku każdy upadek osoby starsze może się zakończyć złamaniem w tym wieku złamania nie goją się prawidłowo i mogą być bardzo niebezpieczne w związku z tym seniorzy niektórzy mają nieodśnieżone chodniki oblodzone przejścia będą się poruszali bardzo niezręcznie nie przez to, że chcą tak robić tylko, dlatego że utrudnia im się funkcjonowanie niektórzy przez to świadomość po prostu w ogóle będą ograniczać przemieszczanie się po mieście w najbliższej swojej okolicy mogą ograniczać mogą być też ostrzegani, że n p . ze względu na warunki atmosferyczne nie powinni wychodzić z domu na jeszcze muszą udać się właśnie do lekarza cieka w czy jakiś dostęp do sklepu szyld czy do sklepu to to będą brane będą funkcjonowali na i teraz tak jeśli mamy trudności z poruszaniem jeśli mamy trudność tej percepcji to n p. senior może nie dostrzec pojazdy, które już nadjeżdża, a robi to bardzo szybko znaleźć pamiętajmy o tym, że też jest ziemniak trudności ze słuchem, więc jeśli nam się wydaje, że słychać silnik samochodu senior może go nie usłyszeć może mieć ograniczone, ale funkcjonowanie w w zakresie percepcji słuchowej także w związku z tym jeśli n p . taki zdenerwowany kierowca użyje MON Clarksona mówiąc popularnie Toyota ten pieszy może się przestraszył, że jeszcze gorzej w związku z tym funkcjonować obok każdy tutaj zdenerwowanie też nie będzie sprzyjał doszliśmy do bardzo istotnej kwestii moim zdaniem mianowicie toczącej się debaty od kilku lat na temat pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych jak dobrze wiemy teraz pierwszy w Polskiej rzeczywistości ma pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami dopiero gdy znajdzie się już na przejściu dla pieszych to co pani mówi ta niemożliwość te ograniczenia w widzeniu i słuchaniu tego co się dzieje wokół nas również dotyka właśnie seniorów przez ocenę nadjeżdżających tych pojazdów czy nie lepiej by było jednak gdyby taki senior miał już pierwszeństwo jeszcze przed przejściem to znaczy, żeby prawnie wymusić u kierowcy większe wymagania teraz to jest, jeżeli chodzi o osoby z widocznymi niepełnosprawnościami, ale nie wśród wszystkich seniorów tego, że ktoś nie słyszy albo niedowidzi do nich stwierdzimy nauką przecież, że nie ma z Białej laski no to nie potrafimy powiedzieć co ma problemy z odpowiednim widzeniu widzimy natomiast, że ta osoba jest starsza jest seniorem jest tym momencie już powinniśmy jakoś zareagować jako kierowcy czy też inni uczestnicy ruchu drogowego w mniej się wydaje, że w tej chwili nie my też reagujemy jako kierowcy naprawdę naprawdę, bo to jest to jest tak, że to co widzimy to co nagłaśniają media to są przypadki agresywnych niekulturalnych zachowań ja nie chciałbym uogólniać, że wszyscy kierowcy są źli, a piesi wszyscy powinni mieć jak najbardziej dlatego, że to jest także mówimy tutaj o kulturze jazdy jeszcze w tej chwili narzucimy na ustawowo obowiązek zatrzymywania, nawet jeżeli pieszy tylko zbliża się do przejścia dla pieszych być może pojawi się dużo nadużyć ze strony pieszych, ale i być może być może tego nie założenie, ale jeśli go kierowcy będą mieli też taki nie taki ustawowy nakaz być może zaczną też kulturalnie jeździć być może zaś może uważać, ale na tym SN nie znam z Gniezna znany ten ten wpływ to jest kultura jazdy, gdybyśmy w po Janie sobie 12 przerwa trochę jest znany w Lesznie z krajów zachodnich, gdzie to pierwszeństwo pieszych przed wejściem znane to już jest los tak, bo nie badam to jest la la Rochelle we Francji natomiast do tego mówi wszystko być może Bonobo chcielibyśmy, żeby było tak, żeby większa świadomość kierowców, ale nie chciałbym mówić, że kierowcy nie mają, bo wielu kierowców zatrzymuje się jak widzi to osoby starsze czy młodą, która chce nawet dopiero dojście wkroczyć na najem z dnia nie znajduje się de facto na niej są też tacy, którzy wymuszają na piesze przejścia stąd dużo zdarzeń na przejściach dla pieszych druga strona tego medalu jest taka, że piesi wkraczający na przejście w ogóle już nie zwracają uwagi na to co się dzieje często idą z pasami w telefonach mówiąc nieładnie co oznacza, że nie patrząc w ogóle na pojazdy ze i przez to jeszcze obsługują telefon podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych zwalniają z i wiedzą o tym, że swój rytm kroków mają wolniejszy nie mając słuchawki n p. dał się w związku z tym nie słyszą, że może jechać pojazd uprzywilejowany czy to się dzieje na drodze co jakiś klaksony jakaś sytuacja awaryjna piesi także wykorzystują czasami czerwone światło jako jeszcze to, które może przejść kontrolę w filar społeczeństwa wie strony medalu i gdyby ta kultura była po obu stronach zachowana to nie musielibyśmy ustawowo nakazać ich natomiast jeśli chcemy ustawowo nakazać to musimy zbadać wpływ musimy zobaczyć dajemy też jednak przepisy tworzą jakąś rzeczywistość na drodze, a ja wierzę w to, że kultura zachowania, które będzie przekazywana przez nas następnym pokoleniom jeśli my nie zmieniamy swojego zachowania to żaden przepis tego nic mi tylko, skąd to kultura wziąć jak w przepisach zupełnie co innego, ale przepis przepisem kultury może mieć w sobie ma do tak ta dyskusja po co od lat i nic nie zmienia w tym zakresie dalej jeszcze bardzo dużo ginie, choć dom kultury i coraz bardziej stawiamy jest realne infrastruktura też nie sprzyja no właśnie tu i teraz pytanie na ile ta infrastruktura ma wpły w na poprawę bezpieczeństwa wśród seniorów, bo też zatrzymano my my trochę odeszliśmy to pierwszy bardzo ważny temat bardzo Mono jeśli mamy te przejścia dla pieszych tak być czy to są seniorzy to są ludzie młodzi, którzy niezależnie i to są bezpieczne przejścia dla pieszych, czyli są oświetlone oznakowane, czyli pasy są wyraźnie, czyli na pasach pojawią się też dodatkowe kostki oświetlenie migające przejdą wyniesiona tak dokładnie poziom lęku chodnika są naprawdę dużo rozwiązań technicznych jest ciekawe jest też osób starszych ale gdy Alone są dostosowane, bo nie mówi Matthew takich potworka, które są trudne do 3 × widziałem proszę mi wierzyć, że osoby właśnie starsze czekają też do Senatu winda, która jest podobno dostosowana do ich potrzeb, a ona nic nie jest chała to właśnie ty, czyli jeśli jest problem wiz traw i jest, więc w strukturze no to to nie problem w człowieku tak, bo to ona ma działać dla człowieka, więc przejścia dla pieszych powinny bezpiecznie móc przeprowadzać pieszych przez przejście, czyli od powie niedługo sygnalizacja, czyli dobrze oznakowane przejście kierowca jadący w warunkach zmierzchu także może nie widzieć dobrze, że może być również seniorem może być seniora może być osobą młodą może nie widzi ze względu na warunki atmosferyczne jeśli dobrze jest wszystko oznakowane to jest duże prawdopodobieństwo, że kierowca zauważy pieszego na przejściu również dobre oświetlenie jezdni, jeżeli senior jest pieszym to również zauważyć wcześniej o jedno nie jest ani ja też nie zachęcała do noszenia odblasków, ale i nie tylko jeśli chodzi o tereny niezabudowane małej miejscowości noszenia odblasków to jest coś co my byśmy chcieli od dzieci, żeby dzieci nosiły odblaski w takich kampaniach bezpieczeństwa przedszkolakom rozdaje się od maski bardzo dobrze ja bym zachęcał do tego, żeby rodzice dawali dobry przykład i tata czy mama ani przy torebce przy butach na kurtce ma odblask, bo nawet w mieście w oświetleniu ten odblask będzie powodował lepszą widoczność, jeżeli raz tylko ja nie chciałbym, żeby jednak odblaski były panaceum na całe zło zresztą w ostatnim czasie mieliśmy przykład tego osoba w miejscu, gdzie powinna mieć właśnie elementy odblaskowe, czyli po zmroku poza tym obszarem zabudowanym nie na chodniku nie dla drodze dla pieszych miała kamizelka została potrącona zmarła tego nie nikt nas niestety, więc tutaj działanie jest w ruch z sferach na wielu drogach można powiedzieć dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu skrót informacji przed nami po nim wracamy do rozmowy część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przy mikrofonie i rozmawiamy dalej na bezpieczeństwie pieszych seniorów kierowców rowerzystów, ale właśnie osób już 60 plus ze mną w studiu dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu bardzo ciekawa rozmowa zachęcam do pisania można z kolei wani małpa to krok kasę z holowaniem auta to klub KSM profil skołowany na Facebooku jak najbardziej można też zadzwonić przekazać jakąś wiadomość tutaj do studia chętnie porozmawiamy infrastruktura rzeczy niezwykle ważna obserwując, jeżdżąc chodząc na różnych i jeżdżąc samochodem i na rowerze i przemieszczając się kiepsko jest dostosowanie tej infrastruktury w polskich miastach pytanie czy to jest w ogóle możliwe moim zdaniem po mieście świadczy właśnie to jak jest dostosowany do osób w podeszłym wieku i dla osób z niepełnosprawnościami tutaj dużo myśli mamy do zrobienia myślę, że bardzo duża infrastruktura zmienia się w wielu miastach jest znacząca poprawa, ale jednak jeszcze lub miasta wymagają gwałtownych szybkich i generalnych przeróbek tak mówiąc nieładnie no i ze względu na te dostosowanie właśnie na budowanie bezpiecznych przejść dla pieszych budowanie ścieżek rowerowych wyłączanie z ruchu ogólnego właśnie ruchu rowerzystów, żeby oni także byli chronieni ani musieli jeździć pomiędzy samochodami z terenach niezabudowanych budowanie ścieżek chodników poboczy bezpiecznych do poruszania się dla pieszych budowanie bezpiecznych skrzyżowań chcącym włączanie sygnalizacji Anna mam nadzieję, że zaczniemy o tym, myśleć wszyscy, bo też jest duża siła mieszkańcach jeśli mieszkańcy wystosują dokumenty petycje pisma jeśli naciskano dobrze co się dzieje to być może da to jakiś skutek natomiast oczywiście chcielibyśmy, żeby robiono to za nas, żeby na poziomie neuronów gdzieś tam z władz, ale też rzeczy się odbywały, ale nie chcemy słyszeć, że znowu zabrakło w budżecie finansowania na przebudowę drogi, która pilnie potrzebuje chcielibyśmy słyszeć, że jest taka możliwość, że ten budżet no nie rozciągnie się w domu, ale że te newralgiczne punkty będą szybciej usprawnione to budowa dróg w Polsce nie jest najszybsza i w związku z tym no wszyscy czekają każdy na swoim poziomie tylko w swoim województwie w swoim mieście widzi, jakie usprawnienia mogłyby być potrzebne oprócz tego, że przebudowa dróg to także weryfikacja oznakowań, czyli wszystkich znaków, które stoją, którą mamy bardzo przyzna kowale drogi mamy wiele znaków wykluczających się nawzajem mamy takie absurdy, które na, który powoduje ją dezorganizację ruchu, bo dezorientują uczestniczący w ruchu do zrobienia jest bardzo dużo i chcielibyśmy, żeby to siedziało już, bo to jest pieniądze potrzeba no właśnie pytanie czy przy tym tempie, jakie zachowujemy od wielu lat w różnych miejscach to różnie oczywiście wygląda Warszawa na tle bardzo przyspieszyła z rekonstrukcją tej infrastruktury w ogóle nie tylko dla kierowców, ale właśnie dla rowerzystów dla pieszych doświetla przejście dla pieszych oczywiście chcielibyśmy, żeby to szybciej szło i jest wiele problemów są również w Warszawie również w wielu miejscach ale, zachowując to tempo ogólnopolskie kiepskiej jakości to my na dużym razem ze starzejącym się społeczeństwem do dostosowania infrastruktury pod potrzeby wszystkich kas, którzy starzejemy się nie powinniśmy przyspieszyć zdecydowanie powinniśmy, przyspieszając bardzo trudno jest określić ma mniej ni mniej nie jestem tutaj specjalistą w tej dziedzinie natomiast my skoro mamy informację, że wydłuża się czas życia dziś wracamy do 20 3 0 roku aż 2 4 % mieszkańców Europy będzie miał więcej niż 6 5 lat w związku z tym bardzo się cieszymy, że będziemy żyli dłużej medycyna nam pozwoli na aktywne i szczęśliwe życie w wieku senioralnym, ale chcielibyśmy, żeby ta infrastruktura nam sprzyjała, ale i teraz jeszcze jesteśmy młodymi dysponentami im zależy co się od nas to musimy gdzieś tam stół Gove pamiętajcie też będziemy seniorami za parę lat, a to budowa dróg, ale i ta przebudowa wszystkiego co się dzieje to jest zależna teraz od wszystkich, którzy się tym zajmują na poziomie lokalnym, ale też na poziomie władz po bardzo ciekawy głos pan Jerzy z Bydgoszczy 8 0 lat rowerzysta z zaćmą i 2 zawałami lekarstwa zaburzając pamięć pan został skazany za jazdę po chodniku mandatem 200 zł sąd nie uznał argumentacji co my za NATO w sensie argumentacji, że jest osobą starszą jechała po chodniku na rowerze i właśnie pytanie, żeby przejść trochę do rowerzystów, bo to też ważny temat rowerzysty i osoby starsze seniorzy chcą być aktywni coraz bardziej również jeździć na rowerze pojawią się nowe technologie, które pomagają w jeździe na rowerze chociażby elektryczne wspomaganie też ciekawy artykuł ukazał się niedawno jak w Niemczech to wygląda, że zbadano i wyszło z wyniki badań pokazały, że jest coraz więcej wypadków powiększa się liczba wypadków z seniorami, którzy jeżdżą na na rowerach z elektrycznym wspomaganiem łatwiej jest jeździć możemy większą prędkość w mniejszym kosztem mniejszym wysiłkiem naszym nam osiągnąć no właśnie rowerzyści starsi do aktywizacji jak najbardziej wskazana ruchowa oczywiście jazda na rowerze przecież, że taka reklama Celina jazda na rowerze jest zdrowa jeśli jest osoba starsza ma taką możliwość jest ograniczona ruchowo i ta jazda jest dla niej wskazana w ze wskazań lekarskich właśnie ta to auto to tak powinno osoby starsze móc jeździć na rowerze natomiast znajomość przepisów wśród rowerzystów może być znikoma tych przepisów, które się zmieniały wielokrotnie już teraz sąd część jest na korzyść rowerzystów przepisów umożliwiających im przejazdy w alei te ścieżki oznakowane przez przejścia dla pieszych przejścia do jazdy, gdzie nie trzeba wsiadać z roweru natomiast oni wszyscy podążają za zmianą przepisów na jej co za tym idzie no to nie jest także w pewnym wieku nie powinniśmy jeździć na rowerze możemy jeździć tak długo jak nam zdrowie dopisuje tylko powinniśmy wybierać trasy, które nie będą dla nas zbyt obciążające, czyli n p. wybrać trasy Godziesze, gdzie iść taką mamy możliwość a gdzie nie ma dużego ruchu samochodowego, gdzie nie będziemy przekraczać wielu jezdni, gdzie możemy jeździć w wyznaczonych ścieżkach po parku czy po takich terenach, które będą też będzie nam się przyjemnie oddychać będziemy oddychać smogiem tylko gdzie znajdę miejsca za oknem możemy jeszcze jakieś znaleźć nowych wbrew pozorom mamy nadzieję, że jeszcze takie miejsca są między nadzieją jest jazda na rowerze będzie służyła zdrowiu i rekreacji temu od tamtej aktywności fizycznej, jaką jest, a nie będzie obciążona stresem, czyli nie będzie nas ile nas jako tych rowerzystów przyszłych seniorów też zmuszała do jakiegoś dużego obciążenia i dużego stresu, bo stres nigdy nie sprzyja jeździe na sobie myślę także dla wielu osób również rower jest jedyną możliwością przemieszczania się na jakich dłuższe dystanse mówiliśmy w poprzednich częściach, że w tych mniejszych miejscowościach we wsiach nie jest pomyślany tym transportem publicznym nie ma go po prostu nie wszyscy prawo jazdy mają i dla niektórych właśnie rower jest jedyną alternatywą i oni muszą przejechać przez chociażby drogę o większym natężeniu ruchu ma właśnie, a zarządca drogi nie myśli o nich i jadą rowerzyści w zajętych terenach niezabudowanych często przez nieutwardzone pobocza, a i to jest bardzo trudne szczególnie w takich warunkach jeśli mamy te pobocza podmokłe liście leżące czy śnieg zalegający jest bardzo trudna przeprawa i dobrze, że pan o tym, wspomniał bo, bo to jest bardzo trudne dla rowerzystów w każdym wieku, a dla seniorów, tym bardziej iż jest jedyny środek komunikacji dojazdu znowu do sklepu do lekarza ważnych sprawach urzędowych albo po prostu przez jeszcze nie się do rodziny to to go to jest to duże obciążenie jeśli warunki jeszcze atmosferyczne nie sprzyjają, a mijają nas dużą prędkością samochody ciężarówki ten powie w powietrza też powoduje, że na niezbyt dobre dobrze zachowana równowaga rowerzysty małe i jakby dostosowująca nie to jest to jest mało powiedziane tak tej infrastruktury dla rowerzystów terenach niezabudowanych w wielu miejscach po prostu nie ma tam jest niebezpiecznie jeździć na rowerze poruszać się i tam dochodzi do wielu zdarzeń z udziałem właśnie rowerzystów pieszych w jak pani ocenia działania centralnych władz w zakresie poprawy bezpieczeństwa seniorów na drogach, bo tak samo myślę, że jednak potrzebny byłby może nawet oddzielne mamy pewną polityka senioralna u w Polsce w nieznacznym stopniu ona tam się skupia mówi o zapewnieniu bezpieczeństwa, ale nie ma oddzielnego, jakby całego działu opisanego bezpieczeństwa na drodze, a może, by było coś takiego potrzebny właśnie stworzyć plan działania poprawy bezpieczeństwa na drodze dla seniorów w taki oddzielne centralne, z którego mogłyby czerpać właśnie mniejsze i zarządcy dróg powiatowi lokalne społeczeństwo, ale mnie się wydaje, że jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące infrastruktury to jak najbardziej tak, ale ja natomiast na swoim poletku psychologii transportu Top marzy mi się rozwiązanie, które od wielu lat postulują psychologowie transportu o wprowadzeniu badań dla seniorów z badań obowiązkowych, które istnieją w wielu krajach, z których możemy czerpać my badanie PET w taki podział w tej chwili są to badania dobrowolne senior może się zgłosić na takie badanie ale gdyby ono było obowiązkowe i łączyło się także z badaniem lekarskim to wpłynęli byśmy na bezpieczeństwo na świadomość profilaktykę tego bezpieczeństwa profilaktykę zachorowań proszę zwrócić uwagę na taką rzecz, że obowiązek badań dla kierowców dotyczy kierowców zawodowych i on jest czasowo związany również z wiekiem kierowcy zawodowi badają się okresowo co 5 lat do sześćdziesiątego roku życia powyżej 60 ego roku życia te badania obowiązkowe to jest 3 0 miesięcy, czyli co 2 i pół roku senior kierowca zawodowy przechodzi obowiązkowe badanie lekarskie i psychologiczne kierowcy zawodowi już w momencie, kiedy zaczyna się pojawiać jakaś obniżenie sprawności jakaś dysfunkcja jakaś choroba są na bieżąco sami tego świadomi, bo mają obowiązkowe badania tak mamy są bardzo rozwiązał, więc muszą mieć za zawód, więc muszą mieć, ale z kolei mamy 1 drogę dla kierowców zawodowych i praw dla amatorów w związku z tym dlaczego by nie pokusić się rozwiązanie systemowe, które objęłoby wszystkich kierujących, bo na drodze nie jest istotne czy ktoś jedzie kategorią zawodową prawa jazdy w celach zarobkowych czy jedzie w celach prywatnych kategorią bez samochodem osobowym to jest 1 droga jedno bezpieczeństwo, gdyby obowiązek badań był nałożony ustawowo co wszyscy psychologowie transportu zabiegają to zwiększyłaby się świadomość i także eliminacja z ruchu drogowego osób, które te nie mają w ogóle żadnych predyspozycji już do tego ruchu to jest zastanawiające, bo to w ogóle jest rozmowa o pewnej profilaktyce ta jest badanie siebie jako człowieka ale jaki jest problem mówiła pani, że psychologowie transportu od lat zabiegają namawiają władze do wprowadzenia ustawowych tych obowiązków, jeżeli chcemy kierować samochodem to musimy się przebadać, jaki jest problem z wprowadzeniem tego trudno mi powiedzieć Niejestem ustawodawców natomiast zawsze w projektach, które postulujemy, które wnosimy uwagi do do projektów kolejnych rozporządzeń czy też usta w o kierujących pojazdami apelujemy o 2 rzeczy o badanie seniorów obowiązkowe i o badanie i kandydatów na kierowców kategorii BU również najwięcej wypadków w Polsce powodują młodzi ludzie 18 2 4 lata oni nie są badani w badaniach psychologicznych jedynie obowiązkowych badaniach lekarskich w natomiast w przypadku niedostosowania ze względu na funkcjonowanie psychologiczne cech osobowości występującą młodych ludzi nie mamy możliwości, ponieważ nie ma badań wpływania gość naprawdę taktyka tego tej grupy wiekowej i tak samo nie mamy seniorów, dlaczego tak jest trudno mi powiedzieć nie wolno analizujemy wpływu starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drogach pan minister to jasno powiedział no to zaczniemy analizować i posłuchajmy ale jakby je mnie się marzy tak jak powiedziałam takie rozwiązanie, które by wymuszało obowiązek badań dla seniorów, ale także dla młodych uczestników ruchu z doświadczenia mówiła pani, że bardzo dużo osób zgłasza się do pani, żeby przeprowadzić takie badania z doświadczenia ile osób nie powinno kierować już pojazdami samochodami powiedzmy to ze względu na to ograniczenia wynikające z wieku trudno mi powiedzieć, bo ta statystyka no to jednostkowe na na terenie ma małego regionu natomiast na pewno jest także jeśli rozmawiamy ze sobą i mówienie, że już nie powinna prowadzić to nie jest tak, że spotykam się z jakimś murem obronnym z tłumaczeniem tylko z dużym zrozumieniem jeśli tłumacze cenieni robi, że jego funkcjonowanie zawodowe, bo też na emeryturze dorabiał funkcjonując jako kierowca powinno się zakończyć osoby to przyjmują naprawdę z wyraźnym skupieniem jeśli tłumaczyłem numer w innym miałam takie przypadki tłumaczem na kobiecie, że no niestety jej funkcjonowanie w ruchu będzie mocno ograniczone w związku z tym powinna rezygnować zjazd ona przyjmuje to i tak w ten sposób, że ze zrozumieniem duże wrażenie spotkałam osobiście w moich badaniach z moim kontakcie z seniorami jakąś barierą, kiedy mówię po nie powinni państwo ich już jeździć najlepiej by było przesiąść się na inny środek transportu korzystać ze po 2 Kiss uprzejmości dzieci sąsiadów już prowadzenia pojazdu nie dla państwa kas wskazane nie trafia na mur niezrozumienia, a wręcz na zdroworozsądkowe przyjęcie tej decyzji bardzo dużo głosów raptem pojawiło m. in. aparat do rowerzystów, żeby jeździli z oświetleniem po zmroku, bo często się zdarza, że osoby w podeszłym wieku niewidzących rowerzystów, a ta infrastruktura jest niestety łączona w 1 miejscu jest i możliwość przemieszczania się dla pieszych i dla rowerzystów co co niekoniecznie jest dobrą rzeczą tak zapanujemy jak najbardziej o oświetlenie i Oviedo widzialność wszystkiego również pada argument, że mój argument o potrąceniu osoby z kamizelką był nieco głębiej, ale to nie chodziło o samo pokazanie, że żel odblaski to kiepski pomost jak się tylko pokaz, żebyśmy nie robili z odblasków, jakie Świętego amuletów, które na, który jest panaceum na całe zło, żebyśmy szli wielotorowo na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego bardzo pani doktor dziękuję dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu niezwykle ciekawa rozmowa myślę, że coraz częściej będziemy o seniorach rozmawiać mam taką nadzieję mam nadzieję, że może się zmienić szczególnie kłania się Nisko za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam zmotoryzowani 12 2 0 Krzysztof Woźniak do usłyszenia w tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA