REKLAMA

30 lat STO. O rozwoju Społecznego Towarzystwa Oświatowego opowiada Zygmunt Puchalski

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-11-25 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
15:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest dwunasta 5 oczywiście, że zapraszam państwa, aczkolwiek teraz wyjątkowo gościnnie na antenie Radia TOK FM w tym paśmie Maciej Głogowski jego gościem Maciej Głogowski dobra w naszym studiu teraz pan Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dzień dobry dzień dobry piłkarz zajmuję na co dzień na co dzień jestem dyrektorem szkoły nauczycielem pracuje w edukację od prawie 30 lat, a dla kogoś, kto no, bo on mógł się tak zdarzyć nie słyszał czyny Rozwiń » społeczne Towarzystwo oświatowe to ich wartość, o czym się zajmuje, a zwłaszcza Towarzystwo oświatowe zajmuje się prowadzeniem szkół tworzonych przez obywatela i po osiemdziesiątym dziewiątym roku tak można w Polsce ten już po osiemdziesiątym dziewiąty roku tak można był taki proces w lutym 19 8 9 roku, kiedy NSA uznał, iż obywatele mają prawo do edukacji bezpłatnej Państwowej, ale i to jest sprawa ani obowiązek i od tego się zaczęło szkoły społeczne powstałe w osiemdziesiątym dziewiątym roku jako pierwszy ma mieć także państwo, tworząc wielkie społeczne szkoły są wyłączeni z takiego obligatoryjnego nurtów edukację kim jest szczelina w kadrze Formoza właśnie dotyczy albo dotyczy jak to jest oczywiście nasze szkoły też dotyczą wszelkie reformy szkoły niepubliczne szczególnie podstawowe gimnazja mogą być prowadzone tylko wtedy, gdy mają uprawnienia szkół publicznych, a więc również obowiązki i w tym roku właśnie teraz obchodzić jubileusz i w tym roku obchodzimy jubileusz, bo dokładnie tak naprawdę 30 listopada 19 8 7 roku pierwsza grupa zapaleńców złożyła wniosek o rejestrację ogólnopolskiego stowarzyszenia społecznego Towarzystwa oświatowego po drodze było kilka historii to dosłownie musiało minąć cały rok, a do roku 1 miesiąc, żeby w ogóle je zarejestrować, ale okazało się, że kiedyś była ta gotowość, a to było to ogólnopolskie Stowarzyszenie, które miał wsparcie miały centrale już można było kierować wynalazki w różnych z Polski poprzez zarząd główny do ministerstwa edukacji, a właśnie teraz mają w Warszawie odbyła się dwudziesta trzecia konferencja programowa Radia TOK FM jest partnerem medialnym tego wydarzenia, o czym tam dyskutuje trzeba to równoważy się nie pominęli tego wątku to popiersia przede wszystkim dyskutujemy o tym co teraz liczą na przyszłość, bo to jest główny trend rozwoju każdej organizacji można się za to przyszłość w miejsce właśnie ta przyszłość właśnie ta zagadkowa przyszłość na całym świecie co zrobić, żeby lepiej edukować, żeby motywować młodych ludzi do nauki, żeby dane i zarażać ich chęcią uczenia się, ale również otwierać ich na zainteresowania pasje to taka rzecz, którą robimy od w szkołach od ponad 2 8 lat, czyli uczenie radosna otwarta nakierowane na ucznia na podmiotowość ucznia nie niszczy mi wyjaśni, zanim w lombardzie szczególnie pana pytam o to czym się zajmujecie jak to jest w czasie dłużniczką społeczne od prywatnej, a tu różnica jest rzeczywiście dość istotna po pierwsze, szkołom społecznego Towarzystwa oświatowego zarządzają członkowie społecznego Towarzystwa oświatowego samodzielne koła powołują zarządy to jest nasz organ prowadzący rodzice dzieci pilnują, żeby ta szkoła była dobra oczywiście oprócz tego są im dyrektorzy nauczyciele, którzy prowadzącą działalność, ale cały ruch społeczny czuwa nad rozwojem szkół czuwa nad ich jakością tak naprawdę na tym co się w tej szkole ciekawego dla młodych ludzi w dziele różnica druga jest na Kamieńcu wobec dyrektor szkoły lekarz szkoły czuwa nad zadaniem jak te zostały wywiezione, ale trzeba pamiętać, że istotą to jest ta społeczność lokalna, która się angażuje w życie szkoły w organizację tej szkoły druga istotna różnica, której warto pamiętać to jest taka, że ta szkoła nie generuje zysków właścicielowi każda zaoszczędzona złotówka można tak powiedzieć jest przeznaczona na rozwój szkoły no dobrze a gdy myśli pan powie czym się różnie do końca w taki szkolny od edukacji w szkole powszechnej znane jest kilka istotnych różnic ma oczywiście oprócz tego, o czym pan wspomniał, że wszyscy muszą zrealizować podstawę programową, ale u nas rodzice nie, płacąc czesne w oczekują więcej edukacji n p. z języków więcej edukacji z przedmiotów przyrodniczych ma większe, żeby dzięki dzieciaki z całą edukację odbywali przede wszystkim w szkole stąd pracujemy projektował robimy wiele robimy wiele interesujących zajęć no i wreszcie standardy edukacyjne u nas te klasy są nie większe niż 2 0 często 1 8 lub mniejsza podziały językowe projekty wyjazdy to jest taka aktywna edukacja w przestrzeni dla ucznia, żeby ciągle jeszcze zaciekawia i zanim no wreszcie kolejny trend światowy, czyli wprowadzenie nowych technologii do edukacji wspierających, ale nie zastępuje PIT miałby szans, ale jest pan tak głęboko przekonany, że to co robicie robicie inaczej albo przede wszystkim od przede wszystkim lepiej lub inaczej niż on dziś to w szkołach powszechnych jestem przekonany, że dajemy więcej szans do wykazania się uczniowi i grze nie dbamy tylko sama edukacja, ale również zmiany tych uczniów na tak naprawdę na gotowość bycia za chwilę aktywnym obywatelem na potrzeby innych na wrażliwość społeczną stawiamy sporo na ich dalszą przyszłość, czyli tzw. miękkie edukację tworzymy inne warunki jak najlepszego i wzrostu ciekawości świata, ale również w rozumieniu zrywać powinny dobrze Adasiem tak prowadzić edukację dziecka inni w taki środowisk czy klimacie, którym pan mówi, a potem to dziecko posłać dalej czy redukować dalej w takim systemie, jakim jest znany tradycyjny i powszechny dla wszystkich da się, bo często taki jest nie nie zawsze mamy od razu kompleks szkół od przedszkola do matury bardzo często też szkoła podstawowa szkoła podstawowa gimnazjum, ale dobre przygotowanie młodych ludzi do edukacji również upublicznienia ba na publicznych studiach powoduje, że dość istotne jest to co się działo wcześniej też taka szkoła, która nie oducza zadawania pytań ośmiela do własnych rozwiązań pobudza do myślenia na młodych ludzi tak naprawdę chcemy jak najbardziej, a właściwie przede wszystkim wszyscy nauczyciele, którzy też zreformować swój sposób uczenia do podążania za uczniem, a szkoła to takie miejsce, gdzie tak naprawdę dość ważna jest interakcja, że uczniowie uczą się wraz z nauczycielem coraz częściej uczą się tak nauczyciel stwarza do tego warunki, a nauczyciel uczy się od nich rozumienia dzisiejszej młodzieży to jest niezwykle ważne w dobrym pomaganiu im rozwoju tak późno dopytujemy no bo chciałbym zrozumieć i mieć pewność tak jak pan ponoć wcześniej czytałem tę pewność mieć pewność, że NRA jest albo lepiej albo równie dobrze albo on o wiele lepiej, bo w powszechnym nie stawiam tezy tylko pytam z tym, że nie jest tak dobrze, a Lwów rośnie sobie, że mamy uczniom utalentowanego i widać, że będzie to wybitny talent w jakiej dziedzinie czy taka szkoła jest w stanie ten talent poprowadzić lepiej taka szkoła jest wstanie chociażby przez mniejsze klasy częstszą obecność nauczycieli za uważniej czyszczą talent stwarzać mu warunki właśnie macie indywidualnego rozwoju zająć się tym talentem, a właściwie tak naprawdę zaopiekować się coraz częściej nasza szkoła jest tak popularna jak tutaj ringu, czyli opieki nad rozwojem podążaniem za ucznia ma ta jest również ta pomoc, żeby taki uczeń jak jest nawet wszechstronnie uzdolnione niełatwo się za wszystko naraz n p . za słynne konkursy nie za dużo naraz, żeby to robić harmonijnie zgodnie z własnymi zainteresowaniami i testach odpowiedzialność również za tego młodego człowieka, żeby dać mu właśnie dasz mu takie szanse i rozwoju zainteresowań, a czasami pokazać jeszcze coś, o czym szkolą z takiej szkoły, o których mówimy szkoły, które prowadzicie, a to, że szkoły, które pokazują tylko brak zmian posta w programu zrealizować muszą, a czy to są szkoły, które potrafią oni poświęcić czas na ląd pokazanie tego co w życiu jest niezwykle ważna rzadko doceniane, chociaż nie może rzadko tu przez czyjeś popkultura nasze życie jest kultura to prawda chciałem ma zapaść na przykładzie wielu szkół, że u nas zarówno, gdy zachodzi do aktywnego udziału w życiu teatralnym miasta tam, gdzie jesteśmy do pokazywania różnych form tej kultury do tworzenia współtworzenia również się oddziaływań kulturalnych są dzieci bardzo często wśród różnych zajęć drzewka, a rząd nasze dzieje to prawda, że da się nabrać Moskala myślę, że ta zyskała bardziej powszechna każdy uczeń idąc za swoimi zainteresowaniami ma szansę się wykazać jesteśmy w fatalnym China różne dziedziny tak nauczyciele są gotowi współpracować z dzieciakami jak tylko jest grupa, która chce rozwijać swoje swoje talenty też nauczyciele są tak naprawdę tymi entuzjastami tej edukacji że, że chętnie pokazują dają od siebie dają macie więcej tutaj współgranie w tej organizacji wszystkich 3 żywiołów można, by powiedzieć, czyli dzieci nauczycieli, ale i rodziców to jest ta społeczność, która razem tworzy ducha tej szkoły, która tworzy to miejsce, w którym każdy dzieciaków czuje się dobrze każdy znajduje swoje miejsce rozegrania swoich zainteresowań, a takiej praktyki, którą też powinienem tak, by ten obraz mamy niewiele czasu, ale dlatego też tak chciałbym pokazać tym wyższe nano takich ogólnych pytaniach i jak to funkcjonuje Ziobro może zachęcić do zgłębienia tej wiedzy jak się finansuje szkoły stron szkoła est on finansuje się głównie z 2 rodzajów dochodów 1 z nich jest subwencja MEN Laska, czyli taka, która za każdym dzieckiem trafiła poprzez samorząd i na danym terenie ona jest taka sama dla szkoły publicznej niepublicznej rzadko się zdarza, choć czasami się zdarza, że również władze miasta trochę dokładają zapłaconych podatków, ale w większości to już tego nie ma i teraz podchodzą do tego rodzice, którzy dokładają pieniądze o to, żeby tej edukacji było więcej, żeby zajęć było więcej, żeby były mniejsze klasy, żeby było również ciekawe wycieczki nie uczenie się tylko w szkole, ale również oraz szkołom kontakty i z miejscami akademickimi i z laboratoriami, a Czyż nie każdy może także w Warszawie być co jakiś czas centrum nauki Kopernik czy w ocenie, ale szukamy takich miejsc, ale są robione cykle bieda z naszych szkół krakowskich ma wręcz cały cykl rozpisany na 1 2 lat różnych wycieczek doświadczalnych do lasu, żeby poznać co się źle się dzieje w po doświadczenia bezpośrednio na łąkę odkrywanie różnych tajemnic, ale też doświadczenia fizyczne chemiczne jest tak naprawdę duża, bo wierzymy mocno w to, że uczenie przedmiotów przyrodniczych powinno się odbywać w dużej mierze przez eksperymentować to któraś z części tego finansowania jest ważniejsza ciasno się czy dotacja subwencja pewne jeśli pan pyta, która jest mocniejsza pomoc miesięczne czesne średnio rzecz biorąc oczywiście jest też Stowarzyszenie ogólnopolski działa w małych miastach prowadzi szkoły kilkudziesięcioosobowa, ale prowadzić szkoły ponad 50 0 osobowej jako zespołu szkół już, więc w małych miejscowościach jest tak, że subwencja, a bywa wyższa od wczesnego większości szkół, które działają w dużych ośrodkach jak Warszawa Kraków Gdańsk Poznań to oczywiście do każdej złotówki subwencji rodzice dokładają 3 4 i swoje złotówki mniej więcej taka należne cło obecnie w las Vegas, gdzie w ramach społecznego Towarzystwa oświatowego w 7 6 w środowisku wprowadzimy 1 5 0 placówek to wcale nie tak mało to wcale nie tak mało w sumie w tych placówkach mamy 15  00 0 uczniów i Teresa efekty 30 lat, których odkrywa, że to nie jest efekt ustabilizowane tych 3 0 lat, gdzie ta stabilizacja teraz zagrożona przez zmianę instytucjonalne czy nie może nie AM mamy nadzieję, że nie po wierzymy, że nie, bo te 2 0 lat dobrej edukacji to jest ten najważniejszy symbol ze środowiska, a szkoły są ciągle popularne ludzie chcą posyłać dzieci do tych szkół mało tego zdarza się również 3 i tak jest sami rozwinęliśmy taki system przeraża, gdzie głównym stypendialne czerwone, bo jak najbardziej powszechne dostępne natomiast oczywiście one w dużej mierze są płatne, więc nie mogę powierzane są powszechnie dostępne natomiast pojadą tej reformy, która idzie teraz tak naprawdę to on my jesteśmy gotowi otwarci na wszelką reformę, choć też patrzymy trochę szerzej również patrzymy na trendy światowe ta reforma trochę nas wycofuje n p . tego, o czym mówiłem z eksperymentowania z nauczania przedmiotów przyrodniczych, że uczeń ma czas na doświadczenie na zaobserwowanie na refleksje nie chcemy tego traci do niego zgłosić Sandra Beach, więc będziemy musieli czasami na drodze będzie meta łączyć nie, rezygnując z tego, czyli wypracowanych form dobrego uczenia się ta ci co 30 lat część społecznego no to towar Towarzystwa oświatowego sukcesu i to, czego życzyć na kolejne do podążania mądrze za młodymi ludźmi, żeby tak naprawdę mogli mieć i radosną i ciekawą i pro rozwojową edukację nie, zapominając o kształtowaniu dobrych postaw się aktywnym obywatelem to chyba najważniejsze pan Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego był gościem naszej pozycji bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo informację w radiu TOK FM powoli będą się zbliżały Maciej Głogowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA