REKLAMA

Jak emocje wpływają na pamięć? I do czego ta wiedza może się przydać?

Radiowa Akademia Nauk
Data emisji:
2017-11-25 14:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
26:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ełk 14 5 Karolina Głowacka przy mikrofonie zaczynamy radiową Akademii nauk, w której porozmawiamy o tym w jaki sposób emocje działają oddziałują na pamięć Study pani Monika Dryl 1 dzień dobry dzień dobry z pracowni obrazowania mózgu Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk pani Monika nie jest 1 ze stypendystek siedemnastej edycji programu reali UNESCO dla kobiet i nauki w kategorie doktoranckie w tym doktorat idzie w rynku końcowi Rozwiń » końcowi już widać metę pozdrawiamy, który hotel w ich zdecydowanie inne badania którymi się zajmuje pani Monika Rygiel są niezwykle interesująco no właśnie dotyczą wpływu emocji przeżywanych przez nas emocji w danym momencie tego w jaki sposób zapamiętujemy, o ile dobrze nie rozumiem, że by się mogło ustawić się tę audycję to potrzebujemy trochę definicji tych emocje dla pani w kontekście pani badań są czymś innym tak no informacyjnym są tak naprawdę trudnym zjawiskiem to zdecydowanie nam i cały czas myślę, że wywołują, w jakich kontrowersji toczą się debaty co tak jak zdefiniować, ale w takiej największe gulasz na poziomie psychologicznym możemy powiedzieć, że są to w takie procesy, a efektywnym, które związane są z jakimś określonym kontekstem z jakimś określonym naszym wartościowanie powodują określone reakcje także fizjologiczna tak zdecydowanie tak to jest właśnie 1 z miar którymi możemy badać emocje albo patrzeć na miarę właśnie psychofizyczną logiczne różne reakcje naszego ciała albo po prostu opierać się na deklaracjach naszych osób badanych, a oni mówią co do danej chwili odczuwają no tylko, że należy odróżnić się takie taki właściwy stan emocjonalny od świadomego w interpretowaniu tego stanu to byśmy bardziej nazwali uczuciami Wa należy też oddzielić od konceptualizmu racji tych emocji, czyli to co my o nich mówimy co my wiemy, jakie należy zawierane w słowach, ale tak to już tak naprawdę jest odrębny proces, a jak przypisujemy emocje innym ludziom więcej czy wczuwa Ameryki stany emocjonalne innych osób i to tak naprawdę często się ludziom mieszać do tego badania emocji są one są dosyć problematyczne należy być bardzo ostrożnym w no właśnie było możemy odczuwać jakąś emocjonalną może wydawać, że to jest coś innego n p. w tonie możemy być mniej zestresowani, a tymczasem teraz nic innego niż ich umowy wynika, iż jest redagowana jest nam się, że jesteśmy głodni wydaje jesteśmy zestresowani narzekała zdecydowania albo jesteśmy źli na partnera tymczasem jesteśmy źli nasze FSO chyba każdego z nas gra tak no my jako badacze jesteśmy w takiej komfortowej sytuacji, że właśnie mamy możliwość wglądu w ludzkim polskiego ma tam już nic nie ukryje tam już nic nie oszuka, bo z 1 strony te badania emocji Niemcy są teczek pani powiedziała subiektywne w tym sensie ankietowe zwykle pani postanowiła nam też zajrzeć do głowy jak to się robi tak my korzystamy z takiej metody, które nazywa się funkcjonalny rezonans magnetyczny w jest to metoda badania aktywności mózgu nie w sposób bezpośredni nie mamy takiej możliwości, ale pośrednio w możemy o tym, wnioskować o tą metodą badamy tak naprawdę zmiany w poziomie na trenowanie krwi w mózgu, które świadczą o aktywności komórek nerwowych i teraz stosunek tych zmian inaczej nowa Ania do sygnału magnetycznego to jest tzw. sygnał bolesnego rejestrujemy mega analizujemy i tak jak mówię pośrednio i na szczęście mniej inwazyjnie czy nie robimy nikomu krzywdy możemy wnioskować o działaniu ludzkiego mózgu i tutaj już niema mowy o tym, że się ktoś pomyli czy znam odpowiedź na pytanie albo szuka tych badaczy no oczywiście może się tak zdarzyć, ale my mamy odpowiedzieli danej osoby badanej wiemy jak powinny być poprawnie wymierzona n p. odpowiedzialny niepoprawnie moi możemy odnieść TM widoczne w reakcji widoczne zachowania do aktywności mózgu Szanowni państwo rozmawiamy o wpływie emocji na wspomnienia na pamięć z pewnością im państwo mają takie numery przypadki w swoim życiu, że pewna sytuacja wywołane przez nią emocje spowodowały, że coś pamiętają państwo niezwykle ostro albo dba n p . mnie bardzo z zespołem stuk klatkach, bo to też się zdarza, iż mają państwo mnie takie wspomnienia, bo ich intuicja związane z tym tematem proszę do nas pisać nauka ma Pato kropkę FM nauka ma to krótka FM no właśnie, kto jest, że z 1 strony silne emocje potrafią spowodować, że służby przemysł pamięci, a te same też silne emocje potrafią spowodować, że się pamięta n p. minuta pominąć pewne wydarzenia, których jest on no właśnie nim wydaje się dosyć intuicyjne każdy, kto wie każdy rozumie, że emocje wpływają na pamięć, ale badania pokazują cenne przeciwstawny wpływ emocji i my staramy się dociec, jakie aspekty tego co zapamiętujemy, jakie aspekty emocjonalne nie zróżnicowany sposób nie wpływają także wiele badań wykazało ciążę, że możemy z niezwykłą dokładnością właśnie pamiętać n p. czy jest wyznanie, które zrobiło na nas ogromne wrażenie albo albo jakoś groźby, które nas przeraziła z drugiej strony możemy zupełnie nie pamiętać kontekstu bez tych wydarzeń z informacji także 1 aspekt, który w dużej mierze emocje osłabiają pamięć tego aspektu to właśnie kontekst HR jesteśmy za finansowanie na meczu z konkretnym zdecydowanie bodźce emocjonalne działają w taki sposób, że przyciągają naszą uwagę i często to jest właśnie MF taka ich mocna strona, która powoduje lepszą pamięć o umowę, a poza tym ten wpływ emocji na pamięć różnie wygląda zależnie od czasu, który upłynął pomiędzy zapamiętywania, a przypominaniem i jeżeli pokażemy osobom badanym n p. zdjęcia, które są szokujące przerażająca albo nic odrażające w i natychmiast po zapamiętywaniu zbadam ich pamięć to prawdopodobnie niewiele efektów zauważymy, ale jest trochę odczytamy to ten efekt emocji i zaczyna być coraz bardziej widoczne w 4 wydziałach, gdzie też nam układa wszystko dziś mieści w dość, że właśnie obserwujemy w tak naprawdę jakiś zmiany w zachowaniu, a my staramy się dociec co za tym stoi w naszym mózgu w talii znaleźć to miejsce muzyków no właśnie znaleźć miejsce albo raczej to jak różne miejsca ze sobą w cudzysłowie rozmawiają z Włoch teraz coraz bardziej odchodzi się od takiego rozumienia ludzkiego mózgu, w którym konkretny rejon jest odpowiedzialny za konkretny produkt tak jest po deszczu parę lat temu były rozlosowane matki nie było zaznaczone tu jest czytanie nocą jest bez tego były różne później dowcipy, że ta tu niewielki kawałek to plotkowanie na przemian coś takiego jak rozumiem to nie jest takie proste ma zdecydowanie to nie jest proste i inni teraz rozumiemy mózg jako taką bardzo bardzo skomplikowaną sieć współdziałających ze sobą rejonów i staramy się właśnie tak szeroko analizować różne funkcje mózgu na pewno nie ma w mózgu i 1 rejon, dzięki któremu Penn odczuwamy MOPS albo 1 rejonu, dzięki któremu pamiętamy w to jest to zrobi się też nauczyć odczytywać to co widzicie w rezonansie tak na szczęście mamy szereg właśnie dostępnych metod one się bardzo prężnie rozwijają, więc to, o czym przed kilkoma powiedziałam taka analiza połączeń pomiędzy rejonami jest tzw. elementem analizy połączeń funkcjonalny ma, która się właśnie niedawno tak naprawdę rozwinęła i coraz bardziej też staramy się w ten sposób analizować nasze dane w trzymają państwo intuicję związane z tym tematem może właśnie doskonale pamiętają państwo jakieś wydarzenie z przeszłości pod względem niezwykle silnych emocji to proszę do nas pisać nauka ma za to kropkę nad z tego co czytam opisze pani badanie tom posłużyła się pani słowami, a do tego, żeby wywołać emocje u ludzi różne chcesz naprawdę aż tak podatni na słowa w takie wyszliśmy z takiego założenia, że tym dotychczasowe badania częściej stosowały bodźce wizualne, czyli zdjęcia, ale są łatwo dostępne, ale też nic tak naprawdę nie wszystko w nich da się łatwą kontrolować zdjęcia różnią się podróżnymi względami takimi nawet czysto graficznymi jak w jakiś rodzaj naświetlenia kontrastów i t d . poza tym na zdjęciu często znajdują się inne elementy niż te, które prosimy, by badani zapamiętywania n p. słowa pod tym względem są troszeczkę łatwiejsze do do kontrolowania wtedy, a poza tym dostarczają też bardzo ciekawych wniosków no bo to słowami na co dzień posługujemy się w komunikacji linii i na tym często nam zależy, żeby zapamiętać to co powiedzieliśmy to wzięliśmy ma i to też słowa wywoził różne emocje dlatego do tego zdecydowaliśmy się na słowa w ale ważne jest to możesz też odeszliśmy od takiego nietypowego o zadania zapamiętywania listy jakichś pojedynczych słów tylko używaliśmy Parsów albo w innym eksperymencie używaliśmy słów i towarzyszących im twarzy, żeby zadbać o ten kontekst i też w ten sposób oddać rzeczywistą sytuację to ciekawa jestem czy państwo zgadnąć, które emocje powodowała, że na jej więcej badanie zapamiętywania -li sza dowiemy się o tym, EPO skróci informacji Radia TOK FM przypomnę w naszym studio radiowe kryminał jest Monikę Riegel z pracowni obrazowania mózgu Instytutu biologii Doświadczalnej mienia ma swego męskiego Polskiej Akademii Nauk jest 14 1 6 za chwilę do państwa wróci po raz Kijowa Warszawy, a w nałóg Karolina Głowacka przy mikrofonie studia gości Monikę Riegel dzień dobry jeszcze raz wiem prezes pracowni obrazowania mózgu bardzo piękna nazwa Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk rozmawiano badanych pani Moniki jej dotyczących innych wpływów z emocji na pamięć to w jaki sposób zapamiętujemy skubie liście się na 2 emocjach, dlaczego nanieść na jakich, dlaczego na ich tak wybraliśmy wstręt i strach są to 2 emocje, które w pewnych aspektach są do siebie bardzo podobne, ale też szereg elementów nie różnicuje w zarówno wstręt, jaki strach możemy powiedzieć, że to są bardzo silne negatywne emocje, które w raczej powodują u nas taką reakcję unikania, czyli nie chcemy zbliżać się do tego co powoduje nasz wstręt albo nasz strach w z drugiej strony mamy zupełnie odmienne reakcje psychofizyczne logiczne czyli kiedy odczuwamy strach było w straż wzrastają nasze tętno prędkości szybkość oddechu, a także przewodnictwo w unii nie są napięte, a tak dań z kolei kiedy odczuwamy stent to nasz oddech się spowalnia my tak Samuel tętno w inie zdecydowanie odmienione angażują uwagę w rejestrach przez to, że prawdopodobnie ewolucji nie miał taką rolę, żeby jak najszybciej odsunąć się od źródła tego właśnie strachu inni tak naprawdę nie przyciąga tyle naszej uwagi co wstręt w przypadku wstrętu do odczuwamy go tak można powiedzieć multi moda nie czyni z wieloma zmysłami i różne eksperymenty pokazały, że trudniej nam właśnie odsunąć uwagę od bodźców angażujących bodźców wywołujących z nas wstręt niższy strach to bardzo ciekawe, aczkolwiek mam wrażenie, że w pewnych przypadkach emocje mogą się mieszać jak n p . u osób, którzy mają różne fobie n p. na pająki wywołują one i wstręt i strach jednocześnie jak teraz rozebrać tak non właśnie wywołanie określonych emocji specyficznych i w sposób taki, który możemy kontrolować jest 1 z największych wyzwań takiego eksperymentatora w dlatego posługujemy się bać sami tzw. zestandaryzowane nimi, czyli najpierw my tworzymy jakąś obszerną bazę bodźców słynni, która zawiera takie elementy w grze z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że we wszystkich naszych zasobach badanych wywoła tę ani inną emocję i stworzyliśmy taką bazę dla słów i dla obrazów, żeby się właśnie nie mieszało, żeby się właśnie nie mieszało już tłumaczę jak to się działo w LM mamy bazę około 3 00 0 słów na około 50 0 osób oceniało, jakie emocje wywołują w nich te słowa na różnych skalach może, by potem jeszcze opowiemy w odniesieniu do różnych teorii emocji jak to badaliśmy i my później analizujemy statystycznie te dane dlatego tak jak mówię z dużym prawdopodobieństwem możemy przypuszczać, że mimo różnic indywidualnych mimo tego, że coś się komuś kojarzy z indywidualnymi doświadczeniami co to możemy się spodziewać takiej animacji i na koniec właśnie mnie stosowaliśmy jeszcze taką klasyfikację emocji, czyli wybieraliśmy słowa, które kojarzą się tylko zdaną emocją na pewno dużo bardziej niż ze wszystkimi innymi także to były dosyć skomplikowane metody analiz inni no i teraz mamy jakiś tam zasób właśnie bodźców strasznej bodźców wstrętnych albo smutnych i t d . a jakie to były słowa n p. Leon z no ja mówiłam o o tym, że stosowałam pary słów mojej wśród Błot takich par słów kojarzących się ze wstrętem była n p. toaleta karaluch albo nie szmata i smród aż się zwracać uwagę Szanowni państwo tres na własną mimikę wystarczy usunąć też te słowa już jakoś tak wy twa wy wykrzywia twarz mam wrażenie ze szczegółami tak my na pewno, ale było już coś odczuwamy albo przynajmniej nam się kojarzy z jakąś samemu co prawda jeśli chodzi o te pary strasznym to był sztylet gardło czytam bomba zrzuca tego typu pary, które po prostu oddziałują silnie na wyobraźnię prosiliśmy naszych badanych, żeby tworzyli sobie po prostu takie mentalne obrazy, które się im kojarzą z tymi parami słów ojca potem robiliście z badanymi no właśnie po raz pierwszy zapraszaliśmy ich na tzw. sesje zapamiętywania w tajemnicy badani wykonywali zadanie w skanerze rezonansu magnetycznego, czyli jeśli państwo nie widzieć jak wygląda taka maszyna to jest co do sporych wymiarów tuba jest zamkniętym osobnym pomieszczeniu w badanie jest dosyć hałaśliwe i dosyć niekomfortowe, bo niestety nie można się ruszać w trakcie tego badania, ale jest całkowicie bezpieczne i nowej trakcji właśnie takiego skanowania osoba ma bada zadanie do wykonania nasze zadanie w zapamiętywaniu polega na tym, że prezentowaliśmy parę słów kojarzących się z odpowiednią emocją prosiliśmy o wyobrażenie sobie zapamiętanie jak największej liczby w następnie nasz nasi badani mieli około dwóch-trzech tygodni spokoju oddać się już dokładnie z normalnego życia apotem zapraszaliśmy ich na sesję przypominania system przypominania odbywała się również Tuska, że rezonansu i tym razem zadanie polegało na tym, żeby pan ocenić czy dana prezentowana para pojawiła się już wcześniej te 2 lub 3 tygodnie temu po czy też jest zupełnie nowa, a także mieliśmy taką miarę świadczącą o tym czy badani rozpoznają te stare Polsce czy czy też się mylą w tym rozpoznawaniu ostatnim etapem była jeszcze tzw. oceny efektywności, czyli prosiliśmy naszych badanych o taką ocenę na różnych skalach, jakie emocje w nich bywał one były dane bodźce EPO to, żeby mocno już 100 % skontrolować, że jakiś osobie badanej dla dana para mogą się jednak kojarzyć z zupełnie inaczej niż spodziewaliśmy my co działa mocniej co działa mocniej na pamięć na pewno mocniej albo Hunów inaczej działa wstręt niż strach wstręt jest pamiętany lepiej nasi badani pamiętali nawet około 8 0 kilku procent z tych par słów kojarzących się za wstęp tempo mimo upływu tak długiego czasu prawda około dwóch-trzech tygodni także byliśmy pod wrażeniem innym niż w Reims w tym działaniem wstrętu wiążą się też odmienne mechanizmy mózgowe to jest dosyć nowe podejście tak jak mówi Jan wiadomo trochę wstyd ci z g wiele badań behawioralnych, czyli takich czysto testowych pokazało już w różny wpływ wstręt strach na pamięć, ale nie było dotychczas badań, które pokazują mózgowe mechanicy z Lozanny ta luka, którą wypełnia się swoim badaniem tak tak myślę że, że to jest 1 z dróg tak naprawdę na tym troszeczkę polega nauka, żeby gdzieś tam znaleźć dziurę w całym inne i niech się pomysł jak do tego podejść, żeby coś lepiej wyjaśnić także popiersiem poprzednie badania wpływu emocji na pamięć najczęściej odbywały się ME krótko po zapamiętywaniu, a my sobie postawiliśmy za cel zbadanie takiej pamięci długotrwałej po drugie to on tak jak mówię patrzyliśmy na ten mózgowe mechanizmy związane z działaniem emocji no właśnie skupiliśmy się na tych emocjach podstawowych tak naprawdę to spora zmiana, bo większość poprzednich badań opierała się nam takiej teorii tzw. wymiarów efektywnych wg tej teorii każdą emocję można scharakteryzować na kilku wymiarach, czyli powiedzieć czy coś jest pozytywne negatywne albo jak bardzo jest pobudzający i w ten sposób możemy w zasadzie opisać wszystkie emocje tylko, że w ten sposób takiego konkretnie emocje jak właśnie strach wstręt czytam złość wszystkie trafiłyby do 1 worka pobudzających emocji negatywnych, a my pomyśleliśmy, że no, bo zaraz zaraz przecież one wywołują właśnie różne emocje Cychowski różne reakcje psychofizyczne liczne dlatego też spodziewaliśmy się różnych efektów tych emocji na pamięć im i postawiliśmy sobie za porównanie 2 konkretnych emocji jako cel, dlaczego tak w ogóle jest, że tym nasz mózg sobie filtruje wspomnienia właśnie pod względem emocji musi to filtrować, bo inaczej głowa, by nam pękła od wszystkiego od nadmiaru wspomnień myślę, że nic to się w nas tak naprawdę wykształciło w trakcie ewolucji, że to jest bardzo ważne dla naszego przetrwania, żeby właśnie filtrować i zapamiętywać bodźce, które mogą być dla nas bardzo korzystne albo wręcz przeciwnie, dlaczego unika tak dokładnie w n p. emocją wstrętu one w taki początkowej fazie ewolucji to prawdopodobnie miała uchronić człowieka od zatrucia i unosił się właśnie to przede wszystkim do smaku potem ten wstręt ewoluował też w takim kierunku bardziej można powiedzieć społecznym odczuwamy przecież nawet wstręt taki moralny, kiedy ktoś postępuje w sposób, który zupełnie nie godzi się z naszymi jakimiś normami postępowania co ciekawe tę sztukę w głowie teraz ze wspomnień związanych ze wstrętem smakowym inni przychodzą mi do głowy wizualnym bardzo no tak tak jak mówią wstęp jest w zasadzie multimodalnych możemy również ani ZUS zmysłami odczuwać wstręt czy innym pani badania z całego zespołu mają jakiś możliwość praktycznego zastosowania dobrze wiemy, że w tym pamięć jest niezwykle istotne dobrze było, żebyśmy rozumieli w jaki sposób pamięć funkcjonuje w domyśle, że to jest bardzo ważne tak naprawdę dla naszego funkcjonowania obywatelem i procesy pamięci emocje są niezwykle ważne dla tego kim jesteśmy dla naszej tożsamości to odsetkowych płacą nam ona figle często tak my właśnie dobrze być tego świadomym prawda dobrze wiedzieć, że te nasze kontrole owalne procesy poznawcze tak naprawdę podlegającym automatycznym procesom efektywnym naszym emocjom w myśl, że dobrze jest to rozumieć dobrze jest cyrkiem to sobie może czasem wybaczać czasem wręcz przeciwnie, by starać się to skontrolować także tym co jest takim taki taka osobista korzyść, którą można odnieść się ze znajomości tego typu badań, a jeśli chodzi o takie zastosowanie gitara dla innych ludzi zastosowanie n p. kliniczne w no to myślę, że do tego jeszcze dosyć daleka droga, ale potencjalnie widzę takie zastosowanie choćby w treningu poznawczym osób starszych które, które po prostu mają coraz większe problemy z pamięcią moim zagraniu generała wstręt tych słowach dzisiejsze normy intensywne pretensje na szczęście nie mamy nie mamy tego typu badań, które by pokazywało, że w negatywne emocje jakoś korzystnie stymulują pamięć osób starszych, ale za to mamy takie, które pokazują, że pozytywne emocje bardzo korzystnie wpływają na takich osób na na wykonywanie zadania pamięciowe tak się zdarzy to jest 1 kierunek Ka drugi NATO mnie jeśli chodzi o osoby z zaburzeniami psychicznymi takimi jak z zaburzeniem związane ze stresem pourazowym tam tak naprawdę zaburzona jest pamięć jakiś biznes co bardzo silnie negatywnej informacji zdarzenia i jego kontekstu później ta osoba od powraca do swojej traumy nawet jeśli to straszne wydarzeniem nie nie odtwarza się nie wraca także jest też znajomość tych mózgowych mechanizmów mogłaby pomóc też w terapii takich osób w tym obszarze badawczym są jeszcze takie duże pytania, na które trzeba odpowiedzieć jest coś co rozgrzewa wyobraźnię naukowców tak zdecydowanie i tutaj myślę, że zarówno jeśli chodzi o tę tematykę emocji pamięci, ale też takie różne wyzwania metodologiczne, które teraz stoją przed nami neuro naukowcami, a więc jeśli chodzi o ten drugi aspekt to my tak naprawdę w tej chwili badamy zależności korporacyjne, czyli możemy tylko powiedzieć co towarzyszy czemu, a chcielibyśmy być w stanie powiedzieć co wywołało coś innego, czyli takie zależności przyczynowo-skutkowej niestety ta metoda funkcjonowania rezonansu magnetycznego na to nie pozwala, ale możemy stosować się inne metody takie jak wiem przez straż owa stymulacja magnetyczna to polega na wywoływaniu takiej tymczasowej bez niczyjej mnie aktywności jakiegoś obszaru mózgu im i wtedy możemy być pewni, że dany obszar mózgu jest n p. tym niezbędnym elementem jakiejś sieci po to, żeby procesy psychiczne działały w, więc to jest 1 taka kwestia w grę wchodzi w głowę jeśli chodzi o nasze emocje inni naszą pamięć tak jak już wspominałam emocje są trudne do scharakteryzowania inni chciałoby się DM mieć taki bardzo szerokich obraz gry i zbadanie ludzi i badań zwierząt, ale nic u ludzi bardzo często właśnie odczuwanie jakiś emocji i inni, by jej świadome doświadczenie i jej konceptualizm racja leży w wyrażaniu grania słowa, czyli wyrażenie tak to wszystko jest ze sobą bardzo ściśle połączone, a n p . u zwierząt nie ma wobec tego elementu ubrania słowa prawda, więc w ten sposób to jest nieporównywalne inni naukowcy starają się też u ludzi te procesy od siebie oddzielić, a jeśli chodzi o pamięć to w moim kolejnym tutaj planem i Indiach kończąc proszę tak i takim naukowym nie marzeniem jest zbadanie tego jak emocje działają prospekty nie na pamięć, czyli na zapamiętywanie dopiero przy przedsprzedaży zapamiętywanie jakiś bodźców czekamy na wyniki dobrze pani zapamięta wizytę w radiu TOK FM ponowne zdefiniowanie tej emocji pozytywnych wzmacniają mój ślad pamięciowy w tej chwili cudownie Monika Rygiel z pracowni obrazowania mózgu Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk dziękuję bardzo dziękuję i 1 4 3 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RADIOWA AKADEMIA NAUK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA