REKLAMA

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku

OFF Czarek
Data emisji:
2017-11-27 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ich z Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość dr Aneta Markuszewski muzykolog z Instytutu muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry i trzymam jeszcze świeżutką inni pachnącą cięcie krótką książkę kompozytorki patronki muzyki z siedemnastym i 1 8 wieku wybrane portrety książka wydana przez muzeum w Pałacu króla Jana z trzeciego w Wilanowie o w garnitur bardzo wzrosła Rozwiń » mogę się przyczepić na początku parę rzeczy proszę bardzo się do 1 stronie irytowała tak, bo może pani konstrukcji król Jan trzeci Sobieskim, ale ja trzeci nie był Sobieskim albo Jan był z Sobieskim albo bujanym trzecim, bo jego wrogowie są wspomniani z czego znaczeniu rozegrają trzeci Sobieski, ale ku królują na trzecim jakoś nie król był Jan Sobieski, a tutaj zastępuje ją w sieci Sobieski, gdyby to każdy inny wydawnictwo wydało to były minister cytowany Ależ muzeum Pałacu króla Jana trzeciego w Wilanowie dopuściło to jestem zdziwiony to sobie list to może bardziej nawet jest to waga do Londynu redakcji rzeczywiście, ale ja bym odwróciła TUE wymóg ten zarzut, a mianowicie to jest jedyne jak na razie wydawnictwa w Polsce, które zainteresowało się nie tylko królem Janem 3 trzecim, ale jego żoną jego ZWZ i działalnością jego żonę, ale przede wszystkim właśnie tych wielu kobietom, które Helen starałam się coś napisać w nowej książce, więc błędy zdarzają się każdemu, ale myślę, że zalety są znacznie wartości są znacznie większe niż się mimo wszystko, w których woli, by to nie to nie jest zarzut jest obserwacja bardziej inni, ale skoro nie miało być z tą formą uszyte Wienia się na początku lat praktyka jednak jak OFE, więc zarzut natomiast wie pani zwrócić uwagę fascynujące, że ktoś zajął kompozytor kamień i patron kamieni w czasie to świat takie wyzwanie trochę z tym połączeniem to trochę tak jak byśmy mówili chcieli powiedzieć dość dużo kobiet komponowało, ale to okazuje się, że właściwie nie aż tak dużo komponował, więc może jest skoro nie mamy gdzie wsadzić dostaliśmy do kategorii patronat to jest należy jeszcze większy problem, bo wiele kobiet 17 1 8 wieku muzyka wałów i amatorsko grało na klawesynie fortepianie śpiewał to było elementem wczesnego wychowania, ale też co tu dużo mówić sposoby n p . na znalezienie męża zainteresowanie mężczyzny, który odwiedzało dom, domagając się nie tak to akta ich zresztą nawet 1 z pierwszych zbiorów brytyjskich poświęconych muzyce klawesyn nowej partii Unia na okładce miał pełen piękną dziewczynę młodą grającą na hali korycie stąd zresztą nazwa Virgin na głowie dzienna od właśnie wycina Dziewicy, która swą grą oczywiście uprzyjemnia czas wszystkim zebranym sobie, ale równocześnie próbuje zainteresować potencjalnego kandydata na męża i tak było też 17 1 8 wieku w wielu przypadkach jednak ten moment zmiany statusu to znaczy, gdy zostanie żoną oznaczało, że publiczna muzykowanie nawet takim większym okręgu już nie było tak właściwe jest wtedy wiele tych z tych kobiet i że miał odpowiednie finanse również stawało się patrol kami innych kompozytorów no i tutaj zazwyczaj też byli mężczyźni i oni z kolei dalej kształcili potem ich realnej córki niż ja jednak tutaj wyodrębniła kompozytor kibol nie wszystkie jednak patronki komponowały tak dobrą muzykę jak tych kilka kompozytora, który tutaj znalazł, ale też podkreślam ja nigdy w tej książce nie nie próbowałam powiedzieć, że tych kobiet było wiele ten okres 1 7 18 dziewiętnasty i powiedziałabym, że również dwudziesty wiek należą jeśli chodzi o kompozycję do mężczyzn aktorką okres należą do kobiet w najbardziej wygląda z dzisiejszych badań, że właśnie wiek siedemnasty i to na swój sposób troszkę było dla mnie zaskoczenie, bo myślałam tak troszkę naiwnie, że jeżeli w siedemnastym wieku jest ich coraz więcej w osiemnastym powinno być jeszcze więcej i ta wolność twórcza 19 w dwudziestym wieku powinna już tylko rozkwita to też 1 9 wieku wiele kobiet w samych siebie zniewolił w 1 z większych ważniejsze przykładów Iskra reż Suzanne, która otwarcie wypowiadała się, że twórczość kobiet cel, że kobiety właściwie nie powinna tworzyć muzyki, więc Holenderka Lara to argumentowała jednak uważa, że są mniej ich twórcze mniej tego ducha inspiracji ani słowa, że są najlepszymi rzemieślnikami może, że mogą być znakomitymi twórczy dniami, ale jednak kompozycje zostawmy mężczyznom i to w dużej mierze zaważyło też na na odwadze twórczej innych kompozytor dlatego właśnie tutaj koncentrowali się na 17 1 8 wieku są to on też po Wiktoria najbardziej lubię k, czyli wypowiedź 1 kobiety sprawiła, że wszystkie kobiety w osiemnastym wieku w 14 wieku podziały dobra to nie komponujemy, bo 1 pani po zarażeniu, ale to była to była bardzo znacząca postać pro Lu ty, jeżeli kobieta tak helem wzbił się wypowiadać to bardzo szybko te złe opinie podupadł Liliana mężczyźni chętniej wpajali swoim córkom, które miały inspiracje właśnie takie twórcze Fanny Mendelssohn jest kolejna przy postać dziewiętnastowiecznej muzyki ogromnie utalentowana dziewczyna, która niejednokrotnie, na której też prawdopodobnie kompozycje brat podpisywał jako swoje, która grała w obronie na pewno dlatego do końca tak naprawdę nie wiemy co skoro nie wiemy, dlaczego mówimy prawdopodobnie, dlatego że istnieje korespondencja jej brata istnieje jej potem dalsza historia, w której nos są takie w takie sygnały, że bierze, że ona najpewniej bardzo o siebie wierzyła potem ojciec bardzo restrykcyjnie zakazywał jej komponowania twierdzą, że to nie jest przeznaczenie kobiety w UE i znany również w sytuacji, kiedy publikowanie swoich dzieł było oznaką próżności kobietę w domu w planie miała siły i odwagi, żeby swoje kompozycje publikować potem właściwie jej kolejnym sprzymierzeńcem mąż, który któreś wspierał już w jej dążenia warto też, bo po śmierci ojca, więc jeżeli powtarzane są takie twierdzenia, że pisanie muzyki komponowanie muzyki wystawianie większych dzieł w publicznych miejscach to nie jest przeznaczona nie w tenisa z kobiety to on nie każda inna kobieta też wówczas miała taką siłę, żeby dążyć konsekwentnie dotąd do realizacji takiego przeznaczenia, tym bardziej że życie muzyczne w dawnych wiekach było bardzo mocno skoncentrowany na mężczyznach i nawet te wcześniejsze parę bohaterki mojej książki w dużej mierze uzależnione było od wsparcia pomocy otwartości też mężczyznę, który gdzieś tam towarzyszył jej życiu najczęściej na początku to był ojciec i tutaj wrócę do tych do tych do tych postaci, bo netto jest dosyć ważne, że te największe w w postaci ekran skakać inni celnym Włoszka Elisabetta rakiet lager Francuzka z kolei w tym Barbara z Trockim na początku w ich życiorysach pojawia się ojciec, który nie ma żadnych uprzedzeń uważa, że kobieta, jeżeli jest uzdolniona, jeżeli ma też inne muzyczne dary piękny głos n p. powinna tez swoje umiejętności kształci co więcej wielu z nich przygotowywało też córki do kariery muzyka, a wuzetki tak to troszkę po polsku może gorzej brzmi, ale bardzo wiele nowych peronów po pomału oswajam słowo, ale rzeczywiście nie brzmi najlepiej na razie tak samo w przypadku Barbary straty to z kolei był bardziej realny ona była deputowaną z córką bardzo interesującej postaci weneckiego życia muzycznego i kulturalnego WI, jakbym patrzyła dalej kolejna pani Antonio będą również Włoszka tu wsparciem było ich ojciec, ale również potem 1 z wybitnych gitarzystów barokowych, które wspierały ją w trudnych takich życiowych momentach żona opuściła męża w UE uciekła z Wenecji udała się do Paryża i jego sława spowodowała, że została przedstawiona na dworze Ludwika czternastego, otrzymując wsparcie i konkretne finansowe wsparcie dla swojej działalności, więc ze zawsze jest jakiś mężczyzna on ojciec nauczyciel impresario i relacja z nim pozwala kobiecie ewentualnie funkcjonować w życiu muzycznym, ale ono też jest bardziej ograniczone niż ta, która jest udziałem mężczyzn w tym czasie n p . tzw. Marysię micra można zasięgnąć, bo w takiej pozycji nie potrzebowała aż tak silnego wsparcia w marszu nikt nie jest w książce kompozytorką jest patronką muzyki, ale z tego też co udało mi się znaleźć na temat cel nie edukacji niewiele jest też informacja ale, ale wydaje się, że grała na pana na klawesynie dostała zresztą taki prezent to inny odsieczy wiedeńskiej cesarzowej piękny instrument tego wieku zachowało się w z muzeum Pałacu inne również, że w śpiewała prawdopodobnie też grała na lutni i Marysieńka tutaj w tej książce funkcjonuje jako patronka, ale już inny muzyki w okresie, kiedy król nie żył, kiedy wyjechała do Rzymu i kiedy tam bardzo szybko zrozumiała, że aktywny udział w życiu muzycznym tworzenia życia muzycznego, że mu powoduje, że jest cały czas na ustach Rzymian i tutaj wykazanie się niezwykłym wyczuciem talentem inteligencją muzyczną, bo trzeba też zauważyć, że w Polsce życie muzyczne nie może mieć dużo wielu Włochów, którzy i Francuzów, którzy tworzyli to życie muzyczne nie było na takim poziomie jakie, jaki charakteryzował Rzym, a Marysieńka bardzo szybko zauważyła czy posłuchała dobrych rad, kto jest utalentowanym muzykiem i zatrudniła się, więc na swoim na swoim dworze Domenico Scarlattiego 1 z najważniejszych kompozytorów muzyki okresu baroku wrócimy do naszej rozmowy po informacjach z Radia TOK FM informacje o dziesiąty 20 już kilka minut od dzisiaj kompozytorka i patronka muzyki siedemnastym 1 8 wieku studio dr Aneta Marku szewska most kolega z Instytutu muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, a po informacjach po posłuchamy fragmentów kompozycji Barbary 10 3 3 etap w hałasie, jaki piękny głos oczywiście nie jest to były z z osiemnastego 3 1 7 wieku, ale za to głos ze studia to dr Arleta Matuszewska muzykolog ze strony domu z okolic są tu Warszawskiego, czego słuchamy pani doktor słuchaliśmy fragmentu parlamentu Barbary z racji 1 z najbardziej oryginalnych kompozycji oraz siedemnastego wieku, ale też kobieto nie banalnej biografii Anny z Rosji i TUW w kilku słowach dosłownie postaram się rei man i postać przywołać strat w sytuacji, gdy wenecjan komu urodziła się ze w rodzinie weneckiego erudytę, który dość szybko zauważył, że córka jest nie tylko piękna, ale bardzo uzdolniona i zorganizował jej lekcje śpiewu u Francesco Cavalli gotową pomaga w pomoc Tower najważniejszy kompozytor muzyki operowej siedemnastowiecznej Wenecji i strat w ich byłoby to uważane za Liberty na UE i w związku z tym Barbara była wychowywana w dość dużej wolności obyczajowej stracę organizował spotkania Akademii w swoim Pałacu w swoim domu w jak to, do którego na, które przychodzili różni inni ważni ludzie w Wenecji innym Barbara swoim głosem umilała im te spotkania, a te spotkania też miały często bardzo interesujący charakter, bo debatowano n p. na taki temat kobieta ma doświadczenie i ING i ja byłem w nowych modeli Pedro de nie mamy konkluzji, a tu nie ma kontuzji Barbara podawała taki temat n p. panowie wypowiadali się, a ona potem na zakończenie śpiewała jakiś utwór właśnie i skierowane taką rozmową w każdym razie większości kompozycji powstała właśnie przy okazji takich UE takich spotkań w UE to było dosyć się nietypowe, bo to nie były spotkania tego typu spotkania nie były dostępne dla kobiet w siedemnastym wieku jest to żona na nich występowała, że była ważną postacią to było dosyć się wyjątkowe ale, toteż spowodowało plotki, że nie tylko w PE panom prezentowała swój głos, ale też się zdziwiła się swoimi wdziękami fizycznymi zresztą prawdopodobnie z 1 z przyjaciółmi ojca miała troje dzieci czwarte nie wiemy z kim nigdy nie wyszła za mąż sama utrzymywała te dzieci aczkolwiek, kiedy ich ojciec zmarł jak w naszą rolą wzorem ojcowie tak, ale ten ten od trójki rak trener trójki Lynne przez ojca i odpowiedzialny, ale za to, żeby właśnie pozostawić jakiś się pieniądze tym z tej swojej trójce do dalszego życia i co ciekawe w wielu weneckich patrycjuszy tak działało miało legalne związki legalną żonę dzieci i również wiele nielegalnych dzieci i zabezpieczało ich we wspólnym późniejsze życie również żona miała idealnego męża kochanka duże siedziało w Wenecji w tym czasie realne również właśnie żona chce ojca jej dzieci również potem po jego śmierci Anny pomagała wspierała elewarr FR laser Denis ma tak się stało 17 18 wiek to jedno z najbardziej wyzwolonych miejsc w Europie i takie historie się zdarzały, więc mamy do czynienia z świadomy swoich umiejętności bardzo dobrze co jest też wyjątkiem to chciałabym podkreślić wykształconą kompozytorką, która pobierała lekcje u 1 z największych Mistrzów siedemnastego wieku i dzięki temu pisała muzykę, która nie odbiega poziomem od tej, którą wówczas skomponowali mężczyźni co więcej uważana jest za przedstawicielkę 1 z najważniejszych przedstawicielek włoskiej kantaty siedemnastym wieku i naprawdę niezwykle pięknie opisywała opowiadała śpiewała o miłości, bo zachowało się sporo się z jej muzyką to są w większości właśnie utwory opowiadające o miłości często zranieniu o nieszczęściu o smutku zdradzie, ale robią, a to jest niezwykła naprawdę pięknym tanie są konwencjonalne utwory takie jakich możemy w wielu wysłuchać i słuchając właśnie dużej liczby kompozycji z tego okresu, ale są naprawdę niezwykle przejmująca tak zachęca do zapoznania się z twórczością Barbary strat coraz więcej muzyki jest już na płytach to jest dla mnie interesujące czy moja muzyka kompozytora siedemnastego osiemnastego wieku trzeba inwestycji ukazuje się na płytach, ale jest jeszcze bardziej czy ukazuje się czy jest grana tak czy czy on czy ukazuje się tylko przy okazji czegoś wspominki owego wieczoru albo publikacji p t. wspominamy kobiety kompozytorki siedemnastego osiemnastego wieku, bo z różnych powodów politycznych warto w tym momencie, ale właściwie one nie występują w repertuarach nie występują w teatrach nie występują w filharmoniach jest coraz lepiej, ale jeżeli chodzi o Barbarę z procy n p. to jej muzyka pojawia się również nie tylko właśnie na płytach nie Glenna pojawi się na koncertach pojawia się też na płytach będących kompilację n p. muzyki weneckiej tego okresu czy Jana nie jest takim dodatkiem tylko u nas pełnowartościowym 1 ze kompozytorów tej epoki i właściwie trudno o pomyśle pomyśleć o takiej w miarę rzetelnej wiedzy i siedemnastowiecznej kantaty na wsi karty weneckiej bez nazwiska w procesji i jeśli chodzi o inne kompozytorki troszkę więcej jest już Ren min zlotych twórczynie z osiemnastego wieku one najczęściej pojawiają się w repertuarze, ale jeszcze niestety większość tych kompozycji tu przykładem jest Antonio będą w większości kompozycji nadal znajduje się tylko manuskrypt dach dobrze znana nie grała ze stresem to jest bardzo ciekawe na dziennik i pierwszy zbiór, które jest nagrany to są krótkie kantaty pieśni arie taki repertuar jest też łatwo nagrać jej kolejne 2 zbiory to są okolicznościowe tda te Deum właśnie zabieg wykonywany z okazji jakiegoś okna wydarzenia, więc sens, żeby przywołać taki utwór najczęściej należał no trzeba przywołać Santa to wydarzenie, które nie dla wszystkich może być ona interesujące i kult kolejna kompozycja to jest Opera z operami jest jeszcze trudniej to są dzieła wymagające dużych nakładów wielu artystów Anna Haag tego repertuaru mężczyzn do pokazania w istotny chyba więcej to ta dominuje, jakby swej ciągle wyborach artystycznych nam się, że jak jest atrakcyjna muzyka tak czy pięknie napisane, ale Nieee no to płeć kompozytora to nie zwolnienia nie gra Erica Calais, ale jeżeli chodzi o operę barokowe to ciągle jeszcze na razie idziemy tropem mężczyznę i Woźny i wiele z tych kompozycji jest ciągle nie znaleźli w związku z tym też prawdopodobnie sama uważam, że zechciała na razie mieć komplet nagranej dzieł Vivaldiego oper Vivaldiego Pa prawdopodobnie jako jako drugi Nord n p. ty in opery Antoni będą naprawdę to ta szowinistyczna podejście błędnie uważa po prostu, że w tym akurat ta istota jest twórczość bardzo podobnym okresie tworzona uwielbiam Vivaldiego chciałabym usłyszeć wszystkiego PRL można Vivaldi ego sztos przemiana nie robi Zamość i realizować działania na rzecz państwa nie przejada się to jest znakomita twórczość operowa ciągle jeszcze w gminnym istniejąca w komplecie więc KNF może jeszcze w moim przypadku jest tak, że ja zdecydowanie bardziej w no może to za mocno podkreślam wolę twórczość włoską, a Opera nad niebem, bo już nie należy do takiego miksu trochę stylu włoskiego stylu francuskiego, ale ona jest ona bardzo chciała mu być mogła być mnie bycie kimś nie tyle nawet modna, ale móc żyć w Paryżu, a to wymagało jednak dostosowania się do konwencji muzyki paryskiej, a tu trzeba przyznać Francja jak żadna żaden inny kraj 17 18 wiecznej Europie miała swój własny indywidualny styl muzyczny w, żeby tam odnieść sukces należało ten styl dobrze znać i w nim komponować KIO uznała ona też jej kolejne kompozycje pokazują, że coraz lepiej sobie z tym stylem raziła oczy jak być też ramką w Wenecji taki to jest właśnie właściwie zatytułowała my ten rozdział lig Włoszka w Paryżu, bo to również była jak Barbara z racji Wenecja Anka, która uciekła do Paryża wrócił do naszej rozmowy po informacjach informacje o dziesiątej 4 0 za chwilę dr Aneta Marku szewska studio dzisiaj kompozytorka i początkach muzyki z siedemnastym 1 8 wieku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA