REKLAMA

Separatyzm rasowy, lewacy i wrogowie ojczyzny, czyli dyskursy po 11 listopada

OFF Czarek
Data emisji:
2017-11-27 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio dr Paweł dobro sielski kulturoznawca i filozof z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego dobre w dzień dobry witam serdecznie przesłuchujemy się i analizujemy różne interesy interesujące dyskurs w zwykle jest święto państwowe albo kościelne a bo rocznica czegoś to jest moment, w którym politycy przedstawiciele elity też, a czasem i przedstawić zupełnie nie liczyli mnie właściwie nie wiadomo dlaczego zabierają głos przy okazji i dr Paweł Nowosielski Rozwiń » przysłuchuje się tym głosom, ale i analizuje tak, abyśmy mogli także to co między słowami jest ukryte zrozumieć to prawda tym razem 11 listopada aktywa są dekoracje 2 rzeczy trzeba podkreślić święto każde święto każdy czas święta jest momentem złożenia takiego wzmożenia symbolicznego złożenia realnego pewnych podjęcia pewnych praktyk społecznych, które jak w soczewce skupiają to co dla społeczeństwa dla wspólnoty dla grupy dla kultury jest najważniejsza to wtedy wychodzi na pierwszy plan, żeby wybija, ale zatem to co się działo 11 listopada dzisiaj o tym, będziemy rozmawiali w Warszawie, ale przede wszystkim w przestrzeni dyskusyjnej przestrzeni publicznej polskiej pokazało pokazało powiem panu konstelacji wartości, którym się skłaniamy ku, który zmierzamy ku, którym pewna część naszego naszego społeczeństwa się skłania i dla mnie jako dla analityka dyskursu jako dla koni dla kogoś, kto to, kto uprawia naukę czy humanistyka takie momenty są szczególnie istotne szczególnie ciekaw co pana zainteresowało 11 listopada w bardzo wiele rzeczy może byśmy zaczęli od nie będziemy tutaj słuchaczom przypominać treści transparentów i i tego co się działo na ulicach Warszawy bonia wszyscy widzieliśmy to słyszeliśmy bardzo dobrze natomiast chciałbym od razu przejść do do takich spraw, które są u bardziej ukryte 3, które właśnie są tak jak pan powiedział pomiędzy słowami czy pomiędzy pomiędzy wiersza, ale jako większość komentarzy takich pierwszych robionych na gorąco, ale też tych, które się ukazywały po kilku dniach wskazywała na to, że transparenty rasistowskie faszystowskie nazistowskie, odwołując się do Białej rasy Białej Europy z krzyżami celtyckimi tak dalej tym po dobnie to jest margines marginesów to jest zresztą dziś z okolic rządowych sformułowanie margines marginesów to jest absolutnie nieważne, że to było 5 0 osób w marszu uczestniczyło jak wiemy 3  000 00 0 zatem nie w ogóle nie wolno tego podejmować i to jest jakaś śmieszna sprawa my tutaj, by je mamy do czynienia z taką z taką procedurą czy z taką strategią taktyką oraz tory snu, które bardzo często wykorzystywana w Polskim dyskursie publicznym mianowicie marginalizować jeśli coś nam się nie podoba albo głupio to, żeby to coś stanęło w sercu debatę publiczną nie to jest nieważne jakiś margines jacyś bandyci jakieś męty społeczne lumpenproletariatu w ogóle jest istotne, bo co więcej niereprezentatywny niereprezentatywne i nieistotne, ale też odwraca uwagę od sedna sprawy i teraz pan redaktor jeśliby zaczął pytać go o tym, margines marginesów toby się dowiedział, że nie leży obecnie reprezentatywne oraz głupi nie rozumie jeszcze szkodzi Pol Polsce również odwraca uwagę od głównej sprawy, jaką był wspaniały pokojowy przemarsz 3  000 000 rodzin polskich pod flagami tak dalej tym pod nogi to działa tylko 1 stronę proszę zwrócić uwagę to znaczy jeśli coś nam się nie podoba w jakim w publicznym wydarzeniu czy jakiś jak w praktyce społecznej podejmowanej kolektywnie no to mówimy, że to był margines marginesów nieważne natomiast jeśli chcemy skrytykować jakąś grupę społeczną to wtedy bierzemy taki margines marginesów pokazujemy, że to jest, że to jest absolutnie reprezentatywne dla tej grupy, która nam się nie podoba no i tu mamy takie przykłady typu ex sędzia ukradł kiełbasę i lato to kasta sędziowska kasta sędziowska kradnie wędlin prawda to jest jakby oczywiste natomiast rasista na marszu niepodległości to jest margines marginesu nie warto się zajmować 1 sędzia, który kradł kiełbasę wartą to też działa w szczególnie w taki bolesny powiedział we i czasem tragiczny sposób w polskim dyskursie publicznym rozmawiamy o uchodźcach czy imigrantach tak to znaczy islamskich fundamentalistów, które jest terrorystą reprezentuje cały islamu cały świat muzułmański cały świat arabski nawet cały świat nie biały jak uszy teraz okazuje prawda i gdy racjonalizuje on też obiektywizm mająca argumenty nie przy nich to nie przekonają ich nie nie zadziałają w tym w tym przypadku n p . taki argument, z którym mieliśmy do czynienia w to raj w takt oznacza, że muzułmanie stanowią najliczniejszą grupą ofiar zamachów terrorystycznych islamskich fundamentalistów, ponieważ za takim rozumowaniem to znaczy marginalizowanie tendencji w naszej grupie, a uwypukla nie umarł marginalnych tendencji w grupie przeciwnej stoi pewien błąd logiczny w oczy pełne rozumowanie, które w taki automatyczny sposób kwalifikuje ludzi do danej grupy danej wspólnoty to znaczy w, a propos KOV komentarza do tego masz to się pojawiły takie sformułowanie, że Polak nigdy nie może być faszystą Polacy nie mogą być kosztami definicji z definicji bycia Polakiem wynika, że Polak nie jest faszystą zatem jeśli ktoś jest faszystą to nie radzi, bo nie jest Polakiem i nigdy nie był Polakiem tak w ogóle nie jest problem Polski prawda i Polaków do Opola nie może być kosztem także z Polakiem to nie jest nowe zakresy faszystą nie jest Polakiem zatem zatem w związku z tym jest oparty na takim błędnym, żeby patologicznym prawda rozumowanie, które się zawsze potwierdza to żadnym racjonalnym żadnym obiektywizmie o tym, argumentem tego tego nie zbijemy to jest taka pierwsza ważna ważna sprawa jeśli chodzi o dyskurs publiczny po 11 listopada w Groznym, że oprócz tego interesującego urządzenia można rzec do odbijania zarzutów zajrzał także pana konkretne wypowiedzi konkretnych osób co cała sprawa cała dyskusja rozpoczęła się od wywiadu, którego rzecznik były rzecznik już młodzieży Wszechpolskiej niejaki Mariusz Poławski Mateusz Pławski Mateusz tak proszone są Mateusz Pławski udzielił też tygodnikowi od rzeczy i który to Mateusz Pławski u progu próbował tam wykładać doktrynę młodzieży Wszechpolskiej jak rozumiem również w reakcji na komentarze, które się pojawiały do tych absolutnie marginalne wobec 3  000 000 MON manifestujący swoją polskość rasistów no i w tym w tym wywiadzie swoją drogą to jest jakiś taki jest strasznie smutne i bardzo bardzo pechowe, że coś sobie wyobrazić panie redaktorze jedyny rasistów mówił, że Polski jedyny i akurat został rzecznikiem prasowym, bo taki pech po prostu taki pech zatem Mariusz Poławski posłuży takim pojęciem, który mówi chcę po wtóre mówi o separatyzm rasowy tak to znaczy, że my nie jesteśmy rasistami nie uważam, że 1 rasa jest lepsza druga zaś jest gorsza, że rasa Biała powinna rządzić albo, że inne rasy powinno się usunąć i t d. jesteśmy po prostu separatystami rasowymi, którzy dążą do tego, żeby różne rasy miały sobie swoje różne domki na różnych kontynentach i żeby nie wchodziły w drogę w związku z tym zagrożeniem jest trochę takie kwiaty na rozwinięcie separatyzmu rasowego, a amerykańskiego południa aż do lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku tak czyli, który mówił o tym, że raz są równe, ale powinny być oddzielone w przestrzeni publicznej prywatny akt tak natomiast tutaj jest takie rozwinięcie, która mówi teraz są równe albo być rozdzielone Kontynentalny, czyli mamy jakiś terytorium dla 1 rasy inne tracą najmniej raz częściej zarazem to jeszcze nie da się tak ma pan redaktor rację to jest pojęcie, które Polska młodzież Wszechpolska zapożyczyła z dyskursu amerykańskich rasistów i amerykański tzw. ALT prawicy po angielsku na to się mówiła separatyzm i to jest używane przez współczesnych rasistów i skrajnie prawicowe ugrupowania skrajnie prawicowa osoby w stanach Zjednoczonych jest oczywiście fasadę publiczną na użytek medialny tak to nikt nie powinien być dać się bać się oszukać jest to zwyczajny ordynarny raz rasizm i mowa nienawiści ubrana w słowa, które na pierwszym rzut oka nie wzbudzają naszego oburzenia naszego obrzydzenia, a powinien i to jest to jest 1 rzecz którą, którą Mateusz Pławski powiedział i za to separatyzm rasowy został usunięty ze stanowiska i spotkała spotkał go od potępienia odprawa dolewa od krytyki politycznej po prezydenta Andrzeja Dudy wszyscy by wszyscy ulegli takiemu wzmożeniu i dla dla badacza dyskursu to jest zawsze dzwonek alarmowy jak się wszyscy tak wspaniale ze sobą zgadzam uważam, że to jest absolutnie niedopuszczalne, że Polak nigdy nie może być faszystą, że to niema miejsca na taki żal że, że tak się zachwycamy własnym zachwytem tak narcystyczny na tym, że nie ma naszej zgody na to, żeby w przestrzeni publicznej były pojawiać takie wypowiedzi to tato, toteż jest coś nie tak w tym sensie, że to, że zachwycamy się własnym wzmożenie nie zauważając, że to się właśnie dzieje, a co jest nie tak, a to będzie rozmawiać po informacjach Radia TOK FM informacje o 11 2 0 studio dr Paweł dobro sielski kulturoznawca i filozof z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego informacje o 11 20 wracamy po informacjach Radia TOK FM Group w dr Paweł dobro sielski kulturoznawca i filozof z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego mówi, że jeżeli wszyscy w dyskursie publicznym zgadzamy się co do pewnego potępienia mowy nienawiści czy wreszcie rasowych to powinna się zapalić pojawiał się zapalić czerwona lampka powinna zapalić czerwona lampka, bo jesteśmy bardziej zależy co oni własną zgodą i taką konsolidacją przez nie z gola, bo one niezgodne ze zgodą na niezgodę i jest to działanie absolutnie narcystyczne, które nie dotykała sedna problemu tylko o o polegała grą gremialnym umyciu rąk nie może być także w Polskiej przestrzeni takie hasło się pojawiają to jest niegodne wrzeszczał wszyscy od prawa do Lazio tymczasem, że pojawia się, tak więc jakby tutaj punktu widzenia, ale ja nie wiem, jakie wyrugować nie wiem co należy zrobić, bo to nie moja robota nie jestem politykiem tylko jestem laikiem dyskursu z punktu widzenia analityka dyskursu powszechna zgoda i zawsze narcystycznej zawsze nastawiona na to co się zgadzają, a nie na problem to o to, że traktujemy się grupowo po plecach mówiąc jesteśmy wspaniali, dlatego że nie zgadzamy się na pewne to na obecność pewnych elementów dalej i osób w przestrzeni publicznej dostanie zgody niewiele wynika zatem powinny pójść mogłyby pójść chciałbym, żeby poszły jakieś realne działania różnych gremiów wspólnota, ale nie idą i to, że nie idą widzimy widzieliśmy też w ciągu ostatnich dni, kiedy narodowcy zorganizowali kolejny happening, na którym symbolicznie wieszali portrety europosłów na szubienicach kat wag w Katowicach ma ona na rynku i znowu jest z 1 strony płynie oburzenie, ale z, ale też pewne gremia wpłynie taka narracja, która mówi o tym co jest oczywiście wina tych, którzy eskaluje napięcie to jest nawiązanie do wieszania zdrajców z osiemnastym wieku to jest pewna pani historyczne to są takie słowa, które też dźwięczą mi cały czas w uszach może nawet się z tym nie zgadzam, ale rozumiem emocje prawda to pewna posłanka PiS służyła kiedyś takiego sformułowania wydaje mi się to też bardzo niebezpieczne oczywiście ciągle mówi jako akademik prawda to znaczy, że Jakub maj Murek napisał wczoraj, że czynność o budziły się, gdy zaczną wierzyć naprawdę to znaczy, że przemoc symboliczna musi doprowadzić do przemocy realne, że tak tak nas nauczyła historia kultury czy historia cywilizacji Rzym przemoc realną zawsze poprzedza przemoc symboliczna i że to co się wydarza w dyskursie przestrzeni publicznej czy niosą transparenty czy są marsze czy to są szubienice czy są różnego inne różne inne praktyki prezentacji swoich poglądów one nie są namysłem nie są refleksją nie są dyskusją tylko są demonstracją siły i zastraszanie są działaniem, a nie mówienie i wszystkie te inwektywy i te sformułowania takie gorsze są 2 3 pokolenie UB jak wrogów wrogowie ojczyzny zdrajcy narodu i t d. wskazują na to, że doszliśmy do momentu, w którym przeciwnika należy unicestwić, a nie przekonać czy nawet pokonać unicestwić powiesić na szubienicy to jest szalenie niebezpieczne i analityk dyskursu tutaj powiem, żeby takim pierwszym głosem akademik, który to, które NATO, który na to wskazuje boi się pan o siebie czy w ogóle jest analitykiem dyskursu, którzy przeanalizowali wpływ tytoniu AAA AAA stabilna w sensie tak w pewnym sensie, bo to znaczy, czego może także, że uruchamiamy, że zostają uruchomione pewne narzędzia pewne praktyki pewne tendencje, które będą nie zatrzyma to znaczy co zdalną, która się, że zostają w takt w czasie teraźniejszym są uruchomiłem już w czasie przeszłym już zostały, które łamią one, na które trzeba je tylko zauważyłem, że pewien podział, który w 2 trudno będzie zszyć przez najbliższe 2 5 lat już rozpoczął w powyższym podział sam w sobie to jeszcze nie jest najgorsza rzecz, tudzież dzielą na różne grupy mówi o podziale które wyciąga z nas te rzeczy te negatywne zachowania słowa, które przy kierowaliśmy do tej pory konwenansami tak pod, bo zdają się, że i taniej, chociaż ich skala tego mieszać się go, więc może wskazuje na sobie tak jak przed czasem trzeba tego gatunku ewolucyjnie jesteśmy przystosowani do tego, żeby robić dużo różnych rzeczy bardziej kierować naszym instynktem i czy emocjami natomiast kultura cywilizacja dobre wychowanie przepisy prawa i t d . ograniczają nas, czyli całej masy rzeczy nie robimy dlatego, bo grożą za to sankcje albo nie wypada albo pozostaniemy wyrzuceni, by symbolicznie albo nie symbolicznie z jakiego grona tak, jeżeli ktoś z pewnych rzeczy nie wypada robić to jesteśmy w w takiej przestrzeni, gdzie właściwie nie ma rzeczy, których nie wypada robić pozwolę się z pana rektora odrobinę nie zgodzić warzywniak jako jako kulturoznawca i ja nie przyjmuje takiego założenia, że istnieje też natura ludzka czy jakiś van Halen czy jakaś rewolucja i potem dopiero kultura przychodzi i to wyciszać wytłumiona nakłada na to jak gorset konwenansów tak jak to pan zaprezentował się nie ma żadnej natury ludzkiej i żadnego instynktu ludzie już nie podlegają procesowi ewolucji taka socjologiczna interpretacja to nie jest moje założenia to może zostawmy na bok to nie musi być tak interesujące dla słuchaczy natomiast zgodzę się z panem co do tego, że jesteśmy sytuacji, które właściwie wszystko można powiedzieć właściwie wszystko można wykrzyczeć właściwie wprawie do wszystkiego można wezwać i nie powiedziała tacie, by to, że ja nie uważam, że to wyrwać z natury ludzkiej to niema znaczenia to jest to korzyść z Asyżu, ale za tak trzeba w koronie z natury to to czas kultury, czyli z Wnęk z pewnej no way z KON figurowania konstelacji wartości jeśli mogę wrócić, odpowiadając na to pytanie do tego wywiadu dla tygodnika od rzeczy, którego udzielił rzecznik młodzieży Wszechpolskiej on tam też powiedział tak jest takie zdanie, że zaprasza młodzież Wszechpolska zaprasza wszystkich oczywiście Polaków etnicznie białych i t d . ale wszystkich ludzi, dla których naród i państwo to najważniejsze ziemski wartości tak to taki Kontrapunkt się do tego, że głównym oficjalnym hasłem tego marszu 11 listopada było chcemy Boga i no i to współgra z takimi wyzwaniami, które też słyszymy już od dobrych kilku lat prawda Polska jest najważniejsza służba Polsce to jest absolutnie najistotniejsza wszystkim nam powinno najbardziej leży w Nasielsku na 2 serca naród i państwo TIA obojętnie czy to słuszne czy nie słuszne jak dworzec niesłuszna, ale nie ma znaczenia są najgorsze jest to, że to jest temat zwane nie problematyce van der osi, dlaczego niby to mają być najważniejsze wartości mozaiki ważniejsze wartości co to znaczy naród co znaczy państwo a jaki konflikt wartości to co w ogóle takie pytanie nie pojawiają przy scenie publicznej nie może już na poziomie akademickim na poziomie publicystycznym nawet na poziomie takiej rozmowy pomiędzy zwyczajnej codziennej rozmowy w mojej i stąd się bierze potężną tego ten aspekt przemocą tego przekonania i tej taki milczący zgody na to, że taka jest nowa konstelacja wartości, czyli mamy koszulki z napisem śmierć wrogom ojczyzny panie redaktorze co to znaczy kto jest wrogiem ojczyzny, kto to ustalono, kto ma w tej to ma wykonywać tę wartość brutto natomiast dobrze jak w ustala producent koszulek, a po 6 Wojas producent koszulek korzystała na zagospodarowanie wartość 6 natomiast i jak gdyby zadać pytanie komuś, kto zresztą takie takie próby były za były podejmowane, gdyby zadać pytanie komu to nosi koszulkę z napisem śmierć wrogom ojczyzny, kto jest drogą ojczyzny, kto ma to ustalać na podstawie jakich kryteriów, kto ma wykonywać ten wyrok śmierci czy jest jakaś gradacja, jakie sądy i tak za takie pytania, które co da się nasuwają każdemu szansę człowiekowi no to następuje taka reakcja obronna UE do tak to lewacki bełkot dzielenie włosa na czworo wiadomo jak też wrogiem ojczyzny to zasługuje na śmierć oprócz tego, że to jest ohydne to jeszcze solenie szalenie niebezpieczne, bo zamyka dyskusji o tak w tym sensie zamyka dyskusję, że słowa nie stają się narzędziami czy słowa przestały być narzędziami poznawczymi narzędziami do komunikacji do dialogu do argumentowania negocjowania ustalania tak dalej słowa stały się najbardziej tępymi narzędziami tamtej propagandy tępego wzywania do działania słowa pełnią rolę ubóstwa, który zamyka dyskusję, a zamiast otwierać także roszczą sobie w przestrzeni medialnej to doskonale widać, gdzie słowa nie jest zachęcają do wymiany poglądów czy do ważenia poglądów czy do przekonania, a raczej do ma znaczenia nieznacznie Coma znaczenie do szybkiego negatywnego albo bardzo pozytywnego opisania spraw osób w wartości przekonywanie i ja jako wartość spadło o spadło na samo dno zmienia poglądy czy da się przekonać go frajer albo zdrajca w debacie publicznej nie ma trzeciej możliwości najważniejsza jest spójność i trzymanie się kurczowo własnych poglądów nawet te są głupie co jest co jest dziwne o, tyle że taka jest racjonalna oświeceniowe kultura Europejska została zbudowana właśnie na dialog n p . w i tego, bo te tendencje o tym, że w czasie kurczowo trzymać własnych poglądów we wszystkich mu prezentuje kolejny tekst, który jest tutaj interesujące w takim szeregu wydarzeń dyskusyjnych, a propos 11 listopada to znaczy oświadczenie ruchu Narodowego i młodzieży Wszechpolskiej, która miała załagodzić w tak to oburzenie prawda wywołane słowami o separatyzm rasowy doświadczenie nosi tytuł deklaracje są w sprawie wspólnoty i tożsamości narodowej i zawiera równie kuriozalne sformułowania są co o wywiad rzecznika tylko jeszcze bardziej wygładzone jesz, gdy zasypane stosem eufemizmów taki jakiś nowomowy pozwolę sobie przytoczyć, że największą zaletą współczesnej Polski spójność kulturowe etniczne religijne, a że najważniejsze zadanie, jakie stoi przed ruchem Narodowym, a w ogóle przed przed Polakami jest roztropna troska o prawidłowo pojętą spójność nie wiem czy pan redaktor usłyszy tata to fraza roztropna troska o prawidłowo pojętą spójność trąci jakąś taką nowomową prawda takim takim dyskursem prawicową konserwatywną kościelnym, który zawsze coś znaczyć pochylić 100 lat zadumać właśnie z troską w szczególnie dzisiaj w szczególnych czasach wzywamy rządzących do Rosji i t d . tym podobnie tak czy schowanie się za to kościelną nowomową ma ich, by dać w korku kolejny jak pancerz ścieku kolejną kolejną odsłonę przed atakami wściekłych rozhisteryzowanych lewaków tak, żeby te przyczyny niczego nie można szczepić wiadomo, że trzeba się wykazać troską troska powinna być roztropna, że spójność to jest w ogóle kolby wartości pozytywna przecież jeszcze jest prawidłowo pojęta to już w ogóle nie wiadomo jak pozytywna i w tym tekście dalej następuje wyliczenie warunków pod którymi możemy ewentualnie przyjąć do narodu polskiego jakichś obcych tak, bo grzesznik były rzecznik jedyne rasista młodzieży Wszechpolskiej uważa, że w czarnej albo o muzułmanin nie może być Polakiem w noc tutaj źle z tego wycofaliśmy, bo udowodnienie nie nie zrobiło to dobrze prawda dyskusyjny politycznie zatem jeśli ten czarny albo ten muzułmanin w spełnić cały szereg warunków będzie dbał o swoje najbliższe otoczenie będzie płacił podatki będzie dobrym obywatelem nie będzie rewanż kijem nie będzie wygłaszał kontrowersyjnych poglądów tak dalej tym podobnie no to wtedy może po złożeniu podania i 3 zdjęć narodowcy rozpoczną jego akces do do wspólnoty do wspólnoty Polaków, bo z drugiej strony warto kogoś takiego przyjąć bo, ponieważ jak przekonują szefowie ruchu Narodowego i młodzieży Wszechpolskiej więzi czysto biologiczne za którymi idzie prawdziwy patriotyzm co jeszcze gorsze niż być różne muzułmanin myśli pan redaktor w UB stanie się coś coś takiego wyobrazić zatem w doświadczeniu ruchu Narodowego miał sytuację złagodzić, ale zasypało ją taką ilością nowomowy właśnie konserwatywno prawicowa kościelnej, że wszyscy odetchnęli z ulgą ów tak już, niemniej musimy się w to zagłębiać się z tak złożone, że Rzeźnik nie wyciągnie 1 zdania i nie będzie nim wymachiwał jak chorągiewką, czyli zagmatwana nie dyskursu użycie słów, w które w połączeniu z innymi słowami niewiele znaczą, ale można je dowolnie interpretować tak tak to tutaj też pojawiało prawda, że o to wszystko kwestia interpretacji prawda może hasło Biała Europa odnosi się do tego, że wreszcie chcemy mieć śnieżną zimę prawda stały się szereg takich strategii takiej taktyki retorycznych, które komentatorzy podejmowali właśnie taki rozmach dla mnie relacji relatywizowanie umniejszanie bagatelizowanie byle tylko nie zmierzyć z problemem byle tylko nie wypowiedzieć jakiegoś zdania w jakiś twardy opinii, która może nam broń Boże odbierze elektoratu albo może nam nas ustawi w jakiejś pozycji co prawda najlepiej nie mieć poglądów tak najlepiej nie do końca udzielać to nie jest moja stylistyka panie redaktorze, ale rozumiem, stojąc zatem emocji to jest najgorszy taki właśnie ohydny przyzwalając typ frakcji wrócimy do naszej rozmowy po informacje z Radia TOK FM dr Paweł dobro sielski z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego jest w studiu informacje o 11 40 po informacjach wracamy moment w dr Paweł dobro sielski kulturoznawca i filozof z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego jest studio rozmawiamy o różnych wypowiedziach z jedenastego albo w okolicach 11 listopada stanęliśmy o prawej stronie dyskursu, ale głos zabrał także Jan Tomasz Gross pana przedostaną badań odniosły one tak o podmiotach lub figura dyskusji tak mówiliśmy o rzeczniku, że szef polskiej mówiliśmy oświadczenie ruchu Narodowego, który łagodziła są sytuacje w trzecim takim tekstem wokół 11 listopada, które wzbudziło wiele dyskusji, który był węzłowe teksty dyskursu jak mówimy w Akademii był artykuł Jana Grossa dla napisany dla New York Timesa opublikowane tydzień temu artykuł p t . Polacy znów domagają się czystej krwi i w tym tekście gros mówi o tym, o czym mówił już od wielu lat to znaczy po pierwsze, że przeciwko uchodźcom w Polsce i przeciwko muzułmanom prowadzona jest systematyczna kampania nienawiści, która manipuluje, która dzięki manipulacji opinią publiczną uzyskuje taki efekt, że wie tym większość Polaków jest przeciwna przyjmowaniu jakichkolwiek uchodźców, mimo że jeszcze 3 4 lata temu większość Polaków była za tym nic nie wie nic nie wie co się zmieniło w przestrzeni realnej przestrzeni politycznej, zwłaszcza w Polsce oprócz tego, że rozpętano gigantyczną kampanię nienawiści, która mówi o, że uchodźcy przenoszą choroby, że ona mówi dosadnie to, że rok temu tylko 1 4 Polaków była przeciwko przyjmowaniu uchodźców uciekających z terenu zagrożonego czy tak to, że wojna Anne, a po miesiącach w tej propagandy, a 7 5 %, czyli o prawdę znaczny skok, których nie może jak przekonuje dalej dalej w tym tekście większość Polaków nie różniłaby muzułmanina od budy jest ani od Jezusa z Palestyny i że w tej figurze uchodźcy czy figurze islamistę skupiła się nienawiści skupiła się taka połączona z nacjonalizmem i szowinizmem etnicznym etnicznym nienawiść religijna niechęć do obcych i te i taka potrzeba tego, żeby niech na całym świecie wojna byle Polska wieś spokojna i zróbmy sobie różaniec do granic odwróć się tylną częścią ciała do wszystkich i my sobie tutaj będziemy nie niepokojeni przez nikogo żyć szczęśliwie zawsze jak ktoś nawołuje do takiej izolacji czy Sound auto izolacji samca samo ile samo izolacji Polski zawsze znam jak to pogodzić z tym, że chwalimy się, że nasz eksport jest najwyższy, a i to jest taka sprzeczność który, która leży w patriotyzmie gospodarczym, który z 1 ze z 1 z manifestacji tak specyficznym z rozliczeń przejawem skrajnego szowinizmu tego racjonalizmu może tam Polak w polskie kupuje tak swój do swego po swoje lata mam kupować polskie, ale nasze mają kupować za granicą tak muszę mieć duże wysokie eksport netto to jest jakby za sprzeczność, tworząc zawód, ale brak spójności w zlotym zysku zakłada brak czujności oczywiście ta logika oczywiście on jest oparty na pana czy boom na czystych emocjach tak niedawna na żadnym racjonalnym na żadnym racjonalnym oglądzie świata natomiast Jan Tomasz Gross wskazuje na to, że uchodźca jest w Polskim dyskursie o nowym wcieleniem Żyda, że kampania nienawiści przeciwko uchodźcom przeciwko tzw. islamistom 3 przecinku 5 no po prostu jest zakorzeniona w polskim antysemityzmie polskim antysemityzmie, który nie jest poglądem i nie jest nie zawsze był postawą czy działaniem, ale był pewnym kodem kulturowym tak antysemityzm to jest taki 1 z kanałów komunikacyjnych za pomocą, którego o, którego obwąchuje się Swojacy za pomocą, którego Polacy Polacy poznają nawzajem także, że tak to wtedy już wiemy tak kto, kto to jest i teraz Gross oskarża elity oskarża rządzących o to, że pozwalają temu temu złowieszczą Lublinowi na opuszczenie butelki to znaczy, że to co się wydarzyło 11 listopada na ulicach Warszawy i te transparenty i potem do oświadczenia młodzieży Wszechpolskiej i to zapewne by się zgodził z tym, że to wieszanie tak w wieszanie tzw. zdrajców no na rynku w Katowicach czy też przenika do tzw. miejskim może być tym zajmujemy się na to muszą przyjść z panem redaktorem godzinę to analizować i jest i jest zagrożeniem zagrożeniem dla liberalnej demokracji w Polsce jest zagrożeniem dla stabilności Unii Europejskiej jest, aby zagrożeniem dla po prostu pokoju wolności dobrobytu, który byśmy chcieli osiągnąć w tym sensie pokój wolność dobrobyt być może z perspektywy takiej, którą prezentują Tomasz Gross ważniejsze wartości niż naród państwo ważniejsze ziemskie wartość należy, że w drzewo, które pojawi się takie chyba inaczej postrzegany w Europie i w stanach Zjednoczonych kwestia wolności słowa tak, czyli amerykańska wolność słowa, że wolność słowa bardzo jest szeroko definiowana i tylko cenzurowane czy też sankcjonowanie na w momencie, kiedy prowadzi do bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia nie potencjalnego tak mnie, że słowa mogą ranić Jerzy go, jeżeli to co pan mówi w tym momencie tak może doprowadzić do kogoś do utraty czynna do uszczerbku na życiu zdrowiu no to może pan podać karnie lub Europejska właśnie mowa nienawiści czy też wrzucenie pewnej części dyskursu do skrzynki z napisem tak nie wolno to jest niepopularne mało tego co jest nielegalne i ja stoję raz 3 po tej Europejskiej stronie definiowanie mowy nienawiści i radzenia sobie z mową nienawiści oczywiście była w wyposażony w narzędzia poznawcze kulturoznawcze antropologiczne jest związane z naukową analizą dyskursu, które mówią, że słowa te nie są nigdy tylko słowa metafory te nie są nigdy tylko metafory i poglądy te nie są nigdy tylko pogląd to co mówimy i jednocześnie działanie jest aktem mowy jak mówią filozofowie i ten akt mowy ma też nie ma nie tylko swój wymiar poznawczy nie tylko swój wymiar związany z korzeniem pojęć w debacie publicznej, ale też swój wymiar związany z realnym działaniem może przełożyć na przemoc na wezwanie do przemocy na to w jaki sposób 1 człowiek drugiego człowieka postrzega w związku z tym wobec niego się zachowuje tak dalej tym podobnych w tym sensie słowa są te słowa są potężne powinniśmy jakoś próbować zaś poskramiać to potęga na pewno zdawać sobie z niej z niesprawną tak słowa nigdy nie są niewinne klas to miałoby znaczyć w praktyce to jest bardzo dobre pytanie znowu nie wiem nie jestem politykiem na szczęście nie, ale nie zostaną gwałtownie nie została solidnie, ale załóżmy, że siedzi pan z grupą znajomych jakiś nieformalny sytuacji podejrzewam, że sporo słów, które bada to są słowa na zbyt mocnego okazja również, że wszyscy rozumieją kontekst dla nie krytykują z wypowiedzi jakiś aukcji albo osoby, która może nam nie odpowiada albo, chwaląc inną osobę używać słów, które są nieproporcjonalnie zjazd lub mocno się jednak raz tak jasne dla naszych zdjęciach no ale to jest sytuacja nieporównywalna z sytuacją prywatnego spotkania z grupą znajomych przyjaciół, którzy rozumieją nie jest nimi nie może być zakwalifikowana jako mowę nienawiści, ponieważ jest publiczna mowa nienawiści z definicji publiczna to znaczy wymierzona w szerszy szerszy krąg odbiorców niż tylko ci siedzą przy stole moralnie mentalnie trochę jak obraza uczuć religijnych w to jest dobrze zadane pytanie pan redaktor powiedział w parę zdań wcześniej, że słowa mogą ranić moim zdaniem też nie jest aż tak strasznych jasne, że mogą grać tak jak ktoś powie, że jestem głupi gruby to mogą się poczuć zraniona, ale jeszcze nie jest mowa nienawiści jest zaś obrażanie uczuć religijnych nie może może kogoś zranić to też żywego to jeszcze nie jest mowa nienawiści mowa nienawiści nie musi się wiązać z bezpośrednim wezwaniem do popełnienia przestępstwa tak jak w tej definicji amerykańskiej, ale zawsze dotyka ludzi grupę ludzi ze względu na ich przynależność rasową religijną tak jeśli ja mógł pan redaktor powiedział, że są głupi gruby to Busko obrażanie to nie jest słowo nienawiść nazywana odpowiedział, że jestem lewakiem typowym lewakiem to jest pan nie wymienię tu słowa znaczeniu pojęcie to słowo zawsze taki biznes dodaje, że pan nietypowym nowa era w znowu to, że to słowo słowo lewak nie ma żadnej mocy poznawczych żądnym mocy opisowo z czystą z czysto inwektywy o ono zawsze skupia jakiś rodzaj reakcji emocjonalnej jakiś obraz Imaginarium świata w tym sensie jak ktoś używa słowa lewak to dużo więcej mówi o tej osobie w nurt jest czasem używa słowa lewak to dużo więcej mówi o tej osobie niż o kimś, kto jest tym tym określeniem naznaczone, tak więc był w tym sensie, iż wypełnia seria z folwarkiem to był zaczął analizować pana Imaginarium poniesiemy łatwiej nam nie zwiększyła się na wzór od 2 zawsze jest także to co, że to co się mówi LO im się o czymś jest jakby drugorzędna wobec własnego obrazu świadczy, że z 1 strony mówiąc nasze emocje silnych, czyli eros tanatos miłość nienawiść mamy słowa narzędzie i możemy sobie używać ale kiedy mówimy w przestrzeni publicznej w niektórych miejscach jak na szkodę w Europie powinien także myśleć o czy ponosi odpowiedzialność myśleć o tym, że nasze zoo mogą omijać mogą nieco mogą być konsekwencje mogą mieć siłę oddziaływania mogą komuś do czegoś fakt, że to jest zawsze bardzo wydaje się trudne do zbadania i do udowodnienia jasne jasne nie da się, że jest politykiem na szczęście nie jestem sędzią prokuratorem nie zazdroszczę wzrok i sprawiedliwości, który w swoje władzom swojej własnej procedury również procedury dyskusyjny, ale nie tylko musi on tutaj oddzielać ziarno od plew sił, ale na co zwracają uwagę to też coś, o czym mówiliśmy wcześniej tak, czyli jednakowoż pewne zwyczaje zasady uzyskać, kiedy mówię o tym, że w Polsce we wrześniu już dawno coś ci, że już straciliśmy tę barierę to właśnie mówią o tym, że w innych krajach w różnych momentach butnie, choć raz bardziej precyzyjne, chociaż ta nie może być polityk, który coś powie publicznie, by za Kallą kuje się, że coś mu tak powiem za za dużo składa rezygnację z wodnego wymaga pewien kodeks dobrego wychowania u nas nie ma takich sytuacji, w których polityk i czułby, że powinien ktokolwiek nawet nie tylko polityk dziennikarz naukowiec rzecznik prasowy nie wiem lobby osoba sprzedająca na Targu jedyna forma reakcji jak rzeczywiście zobaczymy, że nie jest dobrze, bo wszyscy atakują to wydajemy oświadczenie, które mówi przepraszam wszystkich, którzy czują się urażeni tech czynie przepraszam tak, bo to jeśli ktoś poczuł urażony to jest jego woli wino prawda język taki słaby albo niezrozumiała, bo tak poczuł urażony moimi słowami no jak to się poczuł urażony tuż przy pracy są już niech ma tak nie przepraszam za to co powiedział nie uważam, że to było niewłaściwe tylko przepraszam jeśli ktoś poczuł się urażony i nie inaczej już teraz nie nie wycofuje swoich słów i KO w to było też jakoś widać w reakcjach na tego typu różnice w reakcjach na ten tekst Grossa reakcjach zewsząd właściwie to znaczy i przecież premier Beata Szydło do tego nawiązywała i prezydent Andrzej Duda do tego nawiązywał ambasador Stanów zjednoczonych razem ambasador Polski w stanach Zjednoczonych prof. Piotr Wilczek napisał długie oświadczenie, w którym cytuje Gross zresztą dr. Janem Grosser nie może go z profesorem uniwersytetów i stąd też takie moje zdanie znaczące, ale w tych wszystkich reakcji powraca takich powracają takie słowa jak wzorzec antypolskie, że ktoś z pola korze co, że ktoś szkaluje Polskę albo ktoś opluwa Polskę ktoś kupuje co to znaczy i jadł jak widzę taką znowu taką konstelację słów to po pierwsze, staje mi się z tyłu głowy niestety Gomułka i staże i zapewne seanse nienawiści, na których na, których ubyło po posługiwano się dokładnie takimi samymi sformułowaniami, że ktoś napastuje szkół jest szkaluje opluwa i życiorys antypolskie i ktoś z pola korze co nie mam pojęcia co do słowa znaczą natomiast one z pewnością włączy się wyłącznie do emocji, a nie do żadnych konfliktów poznawczych niektórzy chorzy po korze odtąd zawsze stanowią 3 proc są smaczne, a dla zabawy od ziemskich i kulturoznawstwa filozofii Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara Onet wysoką jakością techniczną czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA