REKLAMA

Pągowski: Obalając komunę stworzyliśmy w Polsce nowe podziały

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-11-27 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie moim gościem jest Andrzej Pągowski grafik wybitny twórca plakatów ponad 1 30 0 plakatów 400 400 już się zmieniło numer to pracuje pan pracuje pan jak wół ENA spotykamy się zakaz ich w Pańskiego jubileuszu, a także książki, którą mogą państwo już dostać się w księgarniach jest to przepiękna bardzo zabawna czasem wzruszająca rozmowa Doroty Wellman z Andrzejem Łęgowskim p t. być jak po Murawski zakres i być jak Rozwiń » Pągowski w Genewie dzień dobry witam państwa serdecznie mu rzeczywiście tak było jest niesamowity, bo z 1 strony wymyśliliśmy z moimi przyjaciółmi, że będziemy robić czterdziestolecie na pytanie, dlaczego czterdziestolecia ani 50 60 70 dobrze, że byłem na tylu 7 8 dziesięciolecia, że jak zwróciłem uwagę, że jubilaci nie do końca wiedzieli, jakiej imprezie uczestniczę w stwierdzają, że chciałby mieć przyjemność z tego świętowania i rzeczywiście ten rok jest wyjątkowo radosne przyjemny w oko strasznie pracowity, bo wystawcy Grabskiego było dużo, choć bycie w pełni świadomych, a chce być świadomy, że mamy jubileusz przyjedzie mówią miałka i fajnie jest Soccer, że mogę jeździć na wystawę rząd jeździ na promocje, że nie musi mnie bym się denerwować nie dały rady także to było z tempem wykombinować my, a od 5 lat leżała, ale rozmowa z Dorotą Wellman w mojej szufladzie, ponieważ ich nie miałem wydawcy to tak naprawdę nie widziałam sensu robienia tej tezy do wszystkiego, a wydawca, który zamówił zniknął nam niestety już, niemniej istnieje też wydawnictwo, więc nie mogliśmy nie mogliśmy tego kontynuować w i nawieść o jego wydawca pojawia się gola, który po działkach my jesteśmy zainteresowani robimy to macie przy tym bodziec to ruszyliśmy mocno i udało nam się rzeczywiście w sposób niewiarygodny znaleźć potężną, o czym pan mówił potężnej coś fajnego materiału, który czasami zaskakuje czasami wzrusza mnie to właśnie ta odpowiedź bycia Pągowski nabyć od mongolskich nie jest łatwo, ponieważ z tych wszystkich zobowiązań jest duża książka ma taki tytuł trochę przewrotne, bo na nawiązuje do mojego 1 z ulubionych aktorów Markowicza, który zrealizował film wycierała nos mały gończy wystawiono Kolbe i taką szansę, że poradzi, gdy na spotkaniach autorskich czasami spotykam się z takim, że fakt pana panie panie Komorowski to może warto by było napisać jak to jest fajnie rzeczywiście to fajnie jest tak naprawdę niewiele zależne ode mnie może tutaj trochę ściemnia, ale ja jestem grafikiem użytkowym czy grafikiem, który czeka, a nie idzie do przodu, czyli czekam na zlecenie czeka na temat dopiero wtedy zaczną pracować, czyli nie każdy jest w stanie się znaleźć w takiej odnaleźć w takiej formie raczej wszyscy się denerwują co by narobić to ja wierzę, że to będzie następny telefon nasz rywal dla mnie fascynujące w tej rozmowie jest to, gdy jakość próbuje się z Dorotą znaleźć różnice między właśnie dobrym językiem plakatu, a powiedzmy reklamą wcale nie jest bliska też bardzo propagandą, a tak, bo to z 1 strony niby blisko, bo propaganda reklama i plakaty są cały czas te same narzędzia komunikacyjne, żeby pozyskać zainteresowanie widza w natomiast propaganda to wiadomo, że to jest konkretny cel i tak naprawdę nie jest dużo fałszu, ponieważ propagujemy pewne rzeczy, które nie do końca są prawdziwe postu chcemy, żeby tak ludzie wierzyli reklama jest zbliżona do OFE do propagandy, ponieważ też nie do końca nam mówi prawdę, ale raczej buduje nasze wyobrażenia natomiast plakat jako nośnik reklamowy powinien mówić prawdę powinien mówić o spektaklu pani mówić o filmie powinienem zajęte na zainteresować sandałki z Krzysztofem Kieślowskim rozmawialiśmy, że to mówił oka ja mogę zrobić nie wiem, jaki finale twój plakat jest pierwszym to on na ulicy powoduje, że ludzie staną zastanowią się czy kuce krótki film o zabijaniu to warto obejrzeć nie warto, więc jeżeli ty zrobisz komunikat, w którym jest nieuczciwe wobec filmu, jeżeli jest błahy wobec filmu, jeżeli jest niedopracowany wobec filmu to wyrządzić krzywdę, więc to są to są właśnie tego typu odpowiedzialności przy plakacie, że to jednak zawsze my jesteśmy o tym, 1 krok do przodu przed koncertem spektaklem wszystkich to, aby pan kiedyś plakaty propagandowe zrobił pan taki plakat w byle jakich takie próby przymierzenia się do do 2 trudno być taka propaganda była dla mnie tamtych czasach propagandowe to może byłby nie wiem święto trybuny ludu drugi wersy drugi za 1 maja albo takie słowa nie haseł, ale jak ja zaczynam już te hasła tamta młodzież buduje swoją polską cóż takiego nie było nie było cały cały PRL był, ale w końcówce nie po wyborach uśmiech naszego Gdańska latać nagrodzono za tę środę jechałam te to już myślę, że już już czuło się przedsmak sierpnia 8 1 i myśleć i sierpnia 8 0 to co to nie nie tak tak nie było, ale były takie oczywiście próby jakiś Jasła Conas zupełnie inny problem z podejściem do plakatu propagandowego, ale Mirosław Hermaszewski prawda te nowości czy Hermaszewski był propagandowym plakaty bloków o stronę tego co robiono wokół tego na wylot do naszego kosmonauty pewnie to była w jaki sposób opowiada natomiast gdyby tam było, że pierwszy Polak w kosmosie Bóg jest ten socjalizm na Księżycu to pojechałbym do propagandowego ten nie ciemnota Hermaszewski był chyba wszystkim młodzież jest niepobitym rekordem, ponieważ to były jakieś straszliwe ilości nakład to były milionowe milionowej ilości, a nie do pobicia, jeżeli chodzi o nakład i sama przygoda oczywiście zrobienie plakatu w tym momencie tuż po studiach z zachowaniem tajemnicy Państwowej miewa pytam o to, bo w lenie takiego propagandowego typowego nie nie miałem takich pytam o to, bo on wydaje się, że cały PRL był bardzo mocno graficzny typowy sklep pełne napisów przeróżnych krzepiących napisy krzepiące raz na psy tropiące zostały w naszej świadomości, ale tak nie do końca było po jednak dla mnie cały PRL był pełen bardzo wysokiej kultury na wysokim poziomie jak Jan wchodziłem w te świadome życie grafika już na studia, bo już przed studiami nie miała w ogóle takiej takich i takich przemyśli włączy jakiś takich spra w natomiast w momencie, kiedy już znają się na studiach i kiedy byłem w Poznaniu to klub Odnova orkiestry ósmego dnia rano Tusk już takie były prądy ciekawe to by to po prostu głównie widziałem naprawdę kulturę Kantora balet Grotowskiego nie wiem filmy Wajdy filmy Kieślowskiego to nie przynoszą Kieślowskiego szyby, ale Wajdy na takie rzeczy to dziś mniej śląskie są to dla kraju dokonał Kieślowski obyć komisja bada, w jakich pieszego dokładna trzecim roku oglądałem, ale to też na zasadzie, że uzupełnienie świadomości bardziej Wajda na nas wtedy działo w nie wiadomo, kto wie pan poseł, więc nie bardzo dużą wagę do rywali z języka, ale projekt był bardzo różne apele bohemy lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych to był zupełnie inny PRL, a PRL lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych to było też zupełnie co innego ja bym w tym PRL -u, gdzie można było nie wiem w Opolu śpiewać, że zawalili nasze słoneczka i wszyscy widzieli, choć umierającego Breżniewa prawda tak natomiast czy to co robią kabaret Dudek to były już troszeczkę inne czasy, ale też miałem świadomości i różne wizyty w cenzurze nowość chodził pan do cenzury, ale na to miasto właśnie była zawodowa sprawa natomiast nie było już takich typowych typowych no, że jeździmy po Polsce i widzimy te wielkie hasła tuż po ludzku gdzieś tam znikało także Tempel moje go mojego zawodowego życia od sześćdziesiątego siódmego roku był już raczej schyłkowy, jeżeli chodzi o grafikę propagandową, a bardziej dochodziły do głosu różne napisy, które nawet te słynne pomarańczowe krasnoludki, które już zaczynały pewnie władze niepokoić, ale władza niech z tego co pamiętam chyba nie odwzajemnia się natłokiem plakatów propagandowych różnych takich rzeczy, chociaż oczywiście każda 1 maja występ Pilica już święta państwowe były okraszone gigantyczną ilością różnych materiałów, ale tak chyba już ludzie na to się nie dawali łapać w książce w rozmowie z Dorotą Wellman opisuje pan te wizyty w cenzurze to jest naprawdę fascynujące, bo odniosłem takie wrażenie, że cenzora jeśli chodzi o plakat interesowały w sumie 2 rzeczy to znaczy z 1 strony polityczny kontekst tego tej sztuki n p . tak duży i tak w większości przypadków tak tak było w przypadku umów choćby kung -fu i Janusza kijowskiego UE, ale też, ale po była cenzura obyczajowa chata obyczajowo mi się przedawniła raz na ilość gigantyczną plakat artysty, który wykonałem naprawdę gigantyczną, bo w tamtych czasach robiących plakatów erotycznych kilkadziesiąt o wiele mocniejszych niż pierwsze, który był przez cenzurę zatrzymany imperium namiętności to potem jakby te z klientem te obyczajowe zeszły na drugi plan, a bardziej się nasilała ta polityczna, więc możliwe, że chodzi też zatrzymano ten plakat właśnie z terrorem do dziś nie bez namiętności dochodziła cycki prawda tak, jeżeli państwo, że tak wejść do tej książki zobaczyć przeczytać coś co jedno to był plakat erotyczny ładna piękna dziewczyna dekady Rowana głównie widać biust argumentem było, że 2 piesi nie mogą przejść po 1 może przyznać do dziś jest to brzmieć jak absurd totalny idiotyzm Barei, ale tak było na tą 1 z malowaniem troszeczkę, żeby ją tam przysłonić co polepszyło plakacie do tegoż przyznaje, czyli w zasadzie mówi pan, że cenzor był współautorem rodak Andreas hal ani w sytuację, bo taka oczywiście nie mogę chodzić jak u kolegów to bywało ich kto tam wówczas, żebyśmy się przed tym nie dzieli między sobą natomiast w tym przypadku 1 rzeczywiście pomogło potem oglądałem często robię też plakat do tego ucieczka z kina wolność, gdzie Gajos grał wspaniale właśnie rolę cenzora i tam było kilka takich bardzo jest po bliskich mi rozmów tekstowych, które sam doświadczałem, ponieważ to zależało dzisiaj Bogu inaczej wtedy inaczej się na to patrzył na, ale to takie rozmowy to nie głupi ludzie w stosunku podległości, a panie Andrzeju cofasz się powiedzie jest na początku 2 Acta było kiedyś, ale potem na świat przygód Chudoba bardzo brzydka brutalna myślę, że prasa cytuje na spotkaniach autorskich, ale w radiu Zet czy są po nie pozwolono była bardzo cham ska rozmowa jest, więc po prostu trafiały się takie chuchro, ale słynne lub u Carlosa, który jest w tej książce zaprezentowanej tego przeszedł wisiał na mieście z sytuacją mamy jeszcze inaczej żaden z tych plakatów, które wtedy były czy to była sztuka kochania czy łuk Erosa czytała buczy jak i konopi elka 3 mąż żona nie miałyby szans dziś zawisnąć dziś nie ma sensu także takie taka Społem zadbać o współczesnych czasach i o sztuce plakatu w dzisiejszej Polsce porozmawiamy tuż po informacjach Radia TOK FM Andrzej Pągowski jest wolny i państwa dość, ale teraz na poważnie i Andrzej Pągowski grafik autor ponad 1 40 0 plakatów świętujący w tym roku czterdziestolecie pracy jest moim państwa gościem spotykamy się także z okazji wydania książki być tak jak Pągowski jest to wywiad-rzeka Doroty Wellman Jasiem zapytać pana rozmawialiśmy sporo o o tym jak było w PRL -u, a teraz porozmawiajmy o współczesnych czasach i roli plakatu z dzisiejszym świecie dzisiejszej Polsce, gdy patrzy pan na masową w reklamę rozrywkę billboardy wszystko to co wisi na naszych ulicach to w sesjach poza DM BOŚ szacuje ZUS, bo ma on takie wrażenie, że może w twarz za pańskie plakaty dzisiaj nikt by ich po prostu nie nie odczytał właściwie nie zauważył brak w myśl nie zauważyli, żeby zauważyli, chociaż nie wiem, bo ja zmieniłem styl pracy chociażby ta okładka okładka, jakim się postawi w księgarni bije z 5 m podejrzewam, że 20 lat byłoby namalował tę okładkę inaczej dzisiaj jest czyściej komunikat upraszcza my obie używam bardzo mocnych agresywnych kolorów, dlatego że ulica tego wymaga kiedyś mogę się malować pisałem byle gdzie nie zwracał uwagi na to, że większość nazwisk, więc wielkich reżyserów wpisami gdzieś tam małymi literkami zboku, żeby tam wcisnąć takiego czasu pozwalano na to, iż to wygląda zupełnie inaczej natomiast sytuacja taka mamy w Polsce olbrzymią grupę wspaniałych młodych dizajnerów projektantów, którzy robią plakaty ich problem polega na tym, że nie mają tej sytuacji, którą myśmy mieli ci ja miałem, że była taka ilość zleceń, które były natychmiast widoczne na ulicy, że można było z tego zrobić, jakby własną osobowość ani tej szansy nie mają tego jest mało żyta zamawia plakatowych jak dotąd w kilku egzemplarzach nie mam wrażenia, że pan się jednak posługiwał jakąś rzecz jednak sztuką graficznego felieton w Senacie i właśnie wtedy tak to jest wiele aut, a ty dzisiaj tej chwili, choć droga, żeby świecić na lata twierdzi, iż logo i to jest ten problem, że my mieliśmy tę olbrzymią wolność interpretacji z daną nam przez dyrektorów teatrów przez reżyserów przez wydawnictwa, że ja to cały czas porównuję do mojego ulubionego porównania o lekarzu, który muszę mówić, że Wyrostek jest po lewej stronie dzisiaj prawie każdy grafik owi, mówi że Wyrostek jest po lewej stronie i upiera się, żeby ją do domu po wał ci wszyscy się znają na projektowaniu i my nie możemy sobie dać radę z tym, że troszeczkę nam, że tak powiem głupie społeczeństwo się zaczyna mnie czytać między wierszami nie oczekuje od rana do ręki to musi być realne i daję wiarę w Rio genialnie tak jak szybki kredyt oderwać się pieniądze w między tak to wygląda natomiast ja mogłem się kiedyś pozwolić na zabawę na zabawę anegdotą na zrobienie czegoś nie wiem nie do powiedzenia, bo wiedziałem, że widz oczekuje tego, że go bawi ta rozmowa ze mną ten dialog i wszystkim, że bawi go coś co było dla mnie zawsze podstawą tworzenia plakatu ci nie zdradza nie wszystkiego i posługiwanie się mocno w SO Bańska Sowińskiego, czyli na ulicy, widząc plakat mówimy o zainteresowanie idziemy do teatru kina na konsument będzie wychodzimy i mówimy aha, czyli frajdę nam sprawiła ta intelektualna zabawa ZAK z autorem plakatu dzisiaj myślę, że większość przypadków są kompletnie nikomu niepotrzebne na pytanie, dlaczego dlaczego, bo jest ona rekin, który się strasznie boli Marka inteligentny został wyparty przez marketing chamski głupi, a stawki kary w tym nie ma poczucia humoru, w którym nie ma grypsów właśnie niema felietonu nie ma opowieści boją się wszyscy są w długim stażem chcą być poważni boją się tego puszczenia oka boję się strasznie umówiliśmy się świąt cenzurze cenzura jest nas niestety byliśmy jesteśmy kimś takim dziwnym społeczeństwem które, niszcząc buduje w sobie to samo czyli, niszcząc mury, obalając komunę zbudowaliśmy z powrotem nowe mury podziałów między nami wewnętrzne, zwalczając cenzura i ograniczenia, żądając wolności spowodowaliśmy, że sami są cenzury wprowadzamy ograniczamy i tak naprawdę dzisiaj w Janie wiem, kto n p. doniesie do prokuratury na mój plakat na mieście, że go obraził funkcjonuje wszędzie te słynne powiedzenie obraża uczuć religijnych tak nie do końca są w stanie zrozumieć, bo myślę, że to Bóg powinien wystąpić do prokuratora, że zostały obrażone uczucia religijne ani człowiek, bo człowiek ma z tak można pojęcia na temat uczuć religijnych także tego także sporo mnie to strasznie martwi ja myślę, że całe środowisko artystyczne twórcze jest napiętnowane inną wrażliwością i może dlatego gdzieś Thomas strasznie boli, że to tak wygląda, bo jeżeli ktoś MR Nobody funkcjonuje nie chcę nikogo obrazić, ale myślę, że większość ludzi tak funkcjonuje, że po prostu się budzi jeśli badanie idzie do pracy i pracuje mam nadzieję, że w miejsce, gdzie mu to sprawia frajdę, że w większości podejrzewam, że nie potem wraca Niewiem jakieś obowiązki co z tego może coś daj Boże przeczytać książkę lub gdzie dotarł idzie spać koniec natomiast w momencie, kiedy się jest osobą, która w międzyczasie jeszcze otworzyć, czyli przetwarza te wszystkie emocje z całego dnia na jakich rzeczy to wszelkie jest zawsze wszelkie pieczenie styropianem po szkle wszelkie dla pań miast odbija się gdzieś na nas i nie to strasznie boli, że rzezie z obozu tak to wygląda, bo pamiętał o tej strasznej komuny byliśmy jacyś wszyscy wobec siebie przyjacielscy na tle bardzo ładnie łatwo się w odczytał, a może to jest kwestia też pan w wymagającego klienta to znaczy jest pacjent bardzo modne przychodzi do pana opowiedzą Krzysztof Kieślowski, że Andrzej Wajda NATO rzeczywiście wtedy reklamuje pan w sensie takim usługowym powiedzmy człowieka z żelaza czy zbrodnia Ikara, ale jeżeli przychodzi do pana klient, który ma do zareklamowania pastę do zębów albo podpaski Renatą FSO jest to bym panu dla mnie to nieraz sami urzędnicy walczylibyśmy z Wajdą o tym, rozmawiali, że jeżeli chodzi o moją pracę to równie uczciwie powinien zareklamować podpaski i pastę do Zabrza to bardzo chętnie bym zrobił, ale następnie Andrzej jak mówi Andrzej Wajda Andrzej dostawał mój plakat to żeśmy prawie na tobie zawsze przychodzą one w kolanie było trochę nieporozumień po zawsze trafialiśmy w punkt i było fajnie natomiast tu mam taką ilość poprawek decyzyjność tego, że jak, gdyby na nie starcza na to moją kreatywnie was pytam o to, bo ja mam wrażenie, że to jest przekleństwo mojego pokolenia gdy, gdyż uczyliśmy myśleliśmy, że będziemy właśnie z artystami poetami malarzami staliśmy się po prostu niewolnikami klienta kretyna, który w Kairze po prostu świetna okazja tak, jeżeli dzisiaj słyszę jestem z bardzo wybitnym reżyserem dystrybutora słyszy nowy pan pan zrobił film na razie dziękujemy panu pomysł o żonie co ma wpływ na to kto będzie robił plakat jego filmu więc, by to wszystko zmieniło i z tym sobie wielu twórców nie mogło dać radę pamiętam, że Andrzej Wajda do końca swoich dni bardzo pilnował, żeby graficy robili jego plakaty, ponieważ w pewnym momencie się zorientował, że dystrybutorzy przejęli jego jego filmy odsłony plakatowe i nagle mając na początku wybitne osobistości, bo miał świeżego i dziś lewica i stanowiskiem to były giganty polskiego plakatu nagle dostał anonimowy studia graficzne, które mówiły plakaty i choć obozie, ale tez lekarz w ogóle w razie tego nikt nie zbierał się przestraszył, a po drugie, nagle on jako artystę jako też przeniesiono go w OSP poczuł się okradziony z czegoś, więc opętał, że ostatnie ostatniej warstwy beznadziei Powidoki no i poprosił rząd zrobił złowiłem mimo, że to niebyły plakaty te główne, które poszłyby do kina, ponieważ mu podsuwa je ze sobą to się strasznie tak boi plakatu graficznego w kinie i uważa że, że ludzie tego nie zrozumie nie daj Boże nie pójdą do kina, że nie robi nic, żeby te plakaty powstawały przypomniał, że wasza anegdota z książki być jak Pągowski zrobił pan plakat do słynnego filmu robotnicy 80 to jest taki dokument z fantastycznej, który potem stał się podstawą bardzo wielu filmów m. in. właśnie człowiek z żelaza tam jest fragment robotników 8 3 właśnie człowiek nadziei i w ten plakat z 1 rzeczywiście bardzo taki mocny test zakazać święta pięść i na tle tej pięści twarze robotników nie zagra na nogę drugi raz niestety wszystkich robotników wyjaśnia w swej naiwności ten strasznie przeżywałem tę w tym czasie uczniowie i jakoś to szczerze od razu przyznaje, że chyba dopiero sierpień 80 z obiegu na mnie takie wrażenie, że nagle poczułem pogłoski z tą fosą stop moment moment poczekaj Cube zapieprzać stały ciasno lista rzeczy, a tutaj nagle co się dzieje w i od tamtego momentu, toteż w TPN przełomowy ze stopu na spotkaniu z Andrzejem Wajdą i 3 żelaza filmy i w ogóle cała ta sytuacja, która wybuchła potem spowodowały też inny sposób myślenia większe zaangażowanie w to co się dzieje w kraju, ale wtedy się nie spodobało przemyskiej Solidarności nie spodobało się to żyją mieści się robotników wszystkich, bo ja byłem święcie przekonany, że robotnicy robotnicy i tak zaciśniętą pięść, a boisz się z metali azotu daje radzie górnictwa w ich synowie tygodnik niestety natomiast Górnik było wg Solidarności tamtych wodach KOV Górnikiem gierkowskiej, czyli Górnikiem nie robotnikiem w 1 wstąpił konflikt na szczęście nie miał żadnego przełożenia na powstanie plakatu plakat powstał obok wisiał Batko 1 dzień, bo w nocy ktoś go zdalnie sterować z ulic zna się domyślać, kto ale, ale po prostu tak to wyglądało jak wtedy wtedy pomyślałam sobie, że coś się nie niedobrze, gdzie jest kolor skoro Solidarność wtedy już chcieli się na naszych innych naszych i widzi pan jak dziś wygląda nie ma takiej Solidarności jaka, bo wtedy czy Love Story 3 zgodziłby się pan pomyśleć o plakacie, który w, jaki sposób zabrałby głos w dzisiejszych sporach w Polsce znaczną szkodę plakat polityczny no i zakaz reklamy w UE biorąc udział w kampanii, bo od razu za zapraszał na moją stronę na Facebooku, by tam ostatnio olbrzymim echem patrząc po po otwarciach i udostępnienia cieszył się plaga swoje zrobiłem 11 listopada oglądając transmisje z was tego co się dzieje w Warszawie najpier w przerażony gwizdanie podglądanie nieznanego żołnierza apotem tym co się działo na ulicach hasłami i wszystkim zyskami wobec ludzi różnych nawzajem siebie, bo to niemożna być 1 strona 1 0 na wagę zmniejsza zrobiłem rysunek Polska składająca się z 2 zajadle walczących ze sobą prosili, która tak naprawdę na tej granicy tych 2 profili jest Wisła podzielone to bardzo no ilość komentarzy to co ludzie pisali jak pisali i udostępniali świadczą o tym, że, że to gdzieś trafiło prawda, że wszyscy mamy tę świadomość natomiast czytając bardzo ważny komentarz, że my myślę, że toczą się bardzo silne, bo oczywiście ta grupa jest coraz większa osób, które mówią wręcz brzeskim taniec coś zrobić, bo post odchodzi się wymknęło spod kontroli i tak naprawdę chyba jesteśmy jedynym krajem, który w taki sposób agresywne rasistowskich huczny negatywnie hucznie świętuje tak wspaniałe święto jak święto niepodległości i myślę, że wszyscy się po cichu, bo ją jak to wybuchnie w przyszłym roku, kiedy będziemy mieli studenci właśnie plakat dotyka zarówno sztuki literatury teatru filmu, ale także spraw społecznych jak się okazuje także spra w politycznych co jest bardzo fajne i cement, bo to jest rzeczywiście rzeczywiście tak spółdzielcom z graficznej formie, ale to swędzi w środku postów wrzucam w siebie co pewien czas czy zastąpi ja często obserwuje bardzo dużo patrzę jak jest strajkowały pielęgniarki zrobię natychmiast go do zawodników, których zrobiłem plakat białe miasteczko zaniosłem do nich, żeby miały się wydaje, że kiedyś dziennikarze podział, że jestem dziennikarzem, czyli żel w jaki sposób przez moją twórczość przesąd, o ile tematów genialnych jakich się udało otrzymać do zrobienia zapisem pewną historię, bo też alejki w Sztokholmie rozmawiałem z dziennikarzom podziwia pan patrząc na pana wystawy zaczynam rozumieć Polskę, czyli WIG ze co pana rodacy oglądają trzymają kontrahentom było masę różnych spektakli teatralnych filmowych można, więc to też pewnego rodzaju dziennikarstwo żyli tak jak wcześniej mówiliśmy miałem do zrobienia Hermaszewskiego, czyli pierwszego Polaka w kosmosie, ale podał właśnie były cała Solidarność i 3 żelaza robotnicy filmy Kieślowskiego całe młode kino cały Wine Holland kioski, kiedy ten Załuski to wszystko się udało zrobić potem były sztuki papieża potem były pierwsze takie nasze kluby także dodać, że na Zachodzie było właściwie opowiedział pan całą współczesną historię Polski to jest frajda, ale też nie wiem, dlaczego tak się stało, dlaczego na mnie to spadłoby o nadaniu państwom UE odsetek nam do książki bycia Pągowski o wiele więcej tam jest z bardzo dziękuję za to spotkanie właśnie Andrzej Pągowski były moimi państwa gościem mam nadzieję, że na święta państwo ta książka sprawi dużą frajdę polecamy już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dulkiewicz Kana przygotował Tomasz Kopka realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut i wzruszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA