REKLAMA

Leszek Możdżer o pisaniu opery i nowej płycie "Earth Particles"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-11-27 19:20
Audycja:
Czas trwania:
13:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska goszczą kultury osobistej w pianista kompozytor Leszek Możdżer witam serdecznie witam serdecznie postaram się być kulturalny Barcy cieszyć, że mogą być oczywiście osobiście kulturalnych w szwach mamy co najmniej 2 muzyczne powody zakazu, który siedzi się spotykamy 1 jest współczesny, a drugi w barokowe zaczniemy tego co wydarzyło się w weekend we Wrocławiu na festiwalu oper współczesnych plus spotkanie jazzu Rozwiń » opery literatury i filozofii, czyli Opera Immanuel kant w reżyserii Jerzego Lacha na podstawie dramatu Thomasa Bernharda, do której napisałeś muzykę w powiedz jak to się stało w ogóle, że sięgnąłem właśnie pod ten gatunek muzyczny przez wiele jednak uważany za dość skostniały nie miał żadnych wątpliwości ja byłem 5 × w życiu na Operze i 5 × w życiu zasnąłem w, kiedy zadzwonił do mnie reżyser Jerzy Lach z propozycją napisania opery no to oczywiście się zgodziłem wiadomo, że każdy chciałby napisać operę czy sami kompozytorzy całe życie czekają na taki telefon, żeby zadzwonił reżyser nie dość, że zamówił muzykę wreszcie zaliczkę zapłacił, więc z radością przystąpią do pracy nie zdając sobie sprawy ile tak naprawdę to kosztuje wysiłku, a i tak naprawdę z tym co się wiąże, ale po 1 , 5 roku pracy no mam na koncie opery czynnej przede wszystkim cieszę się, że odkryłem Thomasa Bernharda w Bojanie za bardzo sobie zdawać sprawę, kto to jest okazuje się, że to jest naprawdę wybitny umysł to jest niesamowity oświecony człowiek który, żeby jakoś tam przetrwać on pogodową to swoje teksty i dał je nam na przyszłość, żebyśmy umieli się w nich oraz czytać na później tam są niesamowite po pochowanych tam jest wiedza filozoficzna wiedza historyczna przepiękny tekst ten właśnie Immanuel kant, który został napisany przez Thomasa Bernharda tak drogo wystawił swego czasu Krystian LUPA tak jest tak jest tam jesteś piękna, ale taka figura dotycząca oczy miała go umysłu symbolizując co to wszystko Immanuel kant, który ślepej płynie do Ameryki, żeby odzyskać wzrok, bo amerykańscy lekarze są najlepsi mają mu naprawić wzrok on płynie tam ze swoją papugą, która jest Fryderykiem Fryderykiem, której zamknięta w klatce przykryte zasłoną i krzyczy na swojego służącego Ernsta Ludwika, że za szybko rozrywa zasłonę z tej klatki, a zerwanie zasłony po grecku to jest apokalipsa, czyli tutaj mówimy o wystawienie wystawienie tego taka na działanie światła na działanie prawdy na świadomość, że zbyt szybkie zerwanie zasłony zbyt wczesne poinformowanie społeczeństwa pewnych rzeczach, kiedy ona nie jest gotowe jest dla niego groźne i tutaj takich znaczeń jest wiele, więc rozumiem, że że w jaki sposób ta historia Immanuela Kanta i dramat Bernharda raczej inspirowały podczas komponowania niekiedy jak komponował muzykę do tego spektakl to w ogóle nie wiedziałem, o co chodzi ja myślę, że oni po prostu rozmawiają ze sobą tyle to była taka para rozkoszna paplaniny, bo tam wszystkie postaci właśnie spierają się, które medycyna jest lepsze czy medycyna Europejska czy medycyna amerykańska mówią o numerze buta o promocjach o pięknych bluzkach o tym, że teatr już umarł i że właściwie nic tam nie ma i czasu taka taki potok słów czy, z którego właściwie nic nie wynika, iż dopiero, kiedy oddałem stąd partyturę i zorientowałem się po czasie dziś tamten tekst, w którym się bardzo długo kontemplować ciebie tak wytworzyć melodie do każdego słowa bo, pisząc muzykę do tekstu trzeba jednak poznać każde słowo umiejscowić je i w jakimś tam rytmie ułożyć to wszystko gdzieś tam takie zrozumienie zaczęło się pojawiać po czasie we mnie dopiero, o czym tak naprawdę pisał Thomas Ben Drew no powiedzmy tej muzycznej warstwie jeszcze bodziec podobno w Immanuel kant nie usłyszymy jak żyć w takim razie opisał tę warstwę brzmieniową artysty muzyka na wskroś współczesna czy jednak przemieszana z tradycją i klasy nie to jest muzyka tradycyjna ja tam operuje językiem tradycyjnym językiem tonalnym wprowadza dużo rytmów też takich chwytliwych melodii, bo byłem w życiu tak jak dzień 5 czas na Operze nie chciałbym po raz szósty zasnąć te są elementy improwizacji w bardzo niewielkim stopniu są prowadzone elementy improwizacji praktycznie w ogóle ich tam nie ma bardziej mi zależało na tym, żeby uzyskać swego rodzaju pod czystości i przestępczość, żeby nie reagować tutaj, żeby nie realizować swoich egzotycznych, ale na ambicji w i mnie nie wymyślać czegoś tylko po prostu zrobić spektakl się dobrze ogląda co było większym wyzwaniem dla ciebie pisanie partii wokalnych instrumentalnych okazuje się, że za partię wokalnie za nie za dobrze mi wyszło, bo ja po raz pierwszy pisemna głosu operowego miał kompletnie doświadczenia myślałem, że nie jest takie w encyklopedii, że basen jest od ceny do akcji samochód od PL do, a wstęp do de i co im odporu w działania te informacje z po prostu ze sceny encyklopedia psem w tych przedziałach okazuje się, że tak naprawdę to nie ambicja zdecyduje o tym czy dany głosy soprany czy Aten tylko barwa tak naprawdę te głosy poruszone poruszają się w dosyć podobnych rejestrach i tutaj zrobiłem parę podstawowych błędów, ale wykonawcy z opery wrocławskiej są na tyle profesjonalni i na tyle tutaj uprzejmi, że wykonującą te swoje partie bez większych problemów czy masz takie wrażenie, że ta przygoda z operą w jaki sposób rozszerzyła swoje muzyczne Horyzonty masz masz ochotę na na kolejną tego typu przygody to bardzo wzmocniły się nie mieści kompozytor z Kielc, bo po napisaniu ponad 100 minut muzyki na duży skład orkiestrowy, gdzie jest podwójna drewno podwójna blacha w Chinach 2 perkusistów harfa i to wszystko to spowodowało, że w tej chwili napisanie dla mnie tematu jazzowego to jest właściwie taki można powiedzieć żarcik w, a wiadomo już, kiedy publiczność będzie mogła wybrać się na imion Immanuela Kanta w jakimś innym mieście niż Wrocław tego nie wiem dyrektor teatru obiecał, że do końca 20 1 8 roku jeszcze 10 × pokaże ten spektakl publiczności, więc myślę, że jeżeli przez państwo ma ochoty zapozna się z tym tekstem Bernarda może sobie sprawdzić w internecie odwiedzi Wrocław to bardzo fajny, czyli jest szansa jeszcze w tym roku do końca 20 18 powiedziałeś, a do końca 20 1 8, czyli prawdopodobnie w tym roku już Kanta nie zobaczymy, ale w przyszłym roku ma wejść na firmowych eksploatowane no dobrze w takim razie czekamy na możliwość zobaczenia i usłyszenia przede wszystkim opery, którą skomponował Leszek Możdżer, a kolejny powód teraz naszego naszego dzisiejszego spotkania to premiera twojej nowej płyty i tak jest dla mnie wielkie przeżycie jej cieszyć, że mogą nie powiedzieć państwu to jest bardzo ważne dla mnie płyta to jest spełnienie moich marzeń najnowsza płyta Bears Party Kos, w którą nagrała z holenderskim zespołem kameralnym z Utrechtu czy to był twój pomysł żeby, żeby zwrócić się w stronę baroku i muzyki historycznej cieczy inicjatywa wyszła od muzyków nie dostałem telefon dostałem telefon z Holandii, że chcieliby coś ze mną zrobić spotkanie śmie się pogadaliśmy parę szczegółów ustaliliśmy, że gramy w stroju 4 3 2 AC nie jest takie oczywiste, bo do tej pory byłem samotny w swoich poszukiwaniach w kwestii zmiany strojów tester bardzo ciekawy temat no właśnie jestem ciekawa jak jeszcze się ze stroi, bo nie wiem do końca czy zespół grana instrumentach historycznych tak a gdy grasz na fortepianie tak, ale musiałem przerobić swój instrument musiałem zbudować się instrument stroi 4 3 2 to jest niezauważalna różnica dla ucha, ale okazuje się, że ciało jakoś reaguje inaczej ten strój to jest strój, który nie jest normatywny, bo norma wynosi 4 4 0 chłopców Ernst nie jest związany z ilością drgań na sekundę i po prostu jest technologicznie kosztom ułożone wprowadzono normy 4 40 nr. IS O 1 6, że strojenie instrumentu, czyli drugiej strony struny od góry skrzypcach ma wynosić dokładnie tyle tyle harców rozgłośnie w stanach Zjednoczonych w latach dwudziestych co godzinę nadawały sygnał o określonej częstotliwości, żeby koszty z mistrzem mogli sobie dopasować strój instrumentu do nowo wprowadzone normy ta norma została wprowadzona w Europie w roku 19 3 9 przez rząd niemiecki co teraz już im podpadł, więc myślę, że spróbujemy jakiegoś innego strojenia zobaczymy Janusz, a nuż to jest rzeczywiście coś fajnego jeszcze dodatkowe gdzieś w roku 19 30 dziewiąty da zagrać tak jak w ślad się kojarzy mnie, że z nazistowskie Niemcy, wprowadzając normy strojenia instrumentów na 4 40 ty jakoś tak nie można wykluczyć też przypadek, ale ja też nie można wykluczyć, że to jest jakaś ta forma na oficjalnej manipulacja skomponowanie tych utworów przyszło ci łatwiej niż w przypadku pisania partytury do opery, bo podobno inspiracji szukałyśmy bardzo daleko stąd rzeczy wiście muzyka powstawała w nas Lance ich w Indiach, ale wiązało się z potrzebą po prostu oddzielenia się od zwykłych codziennych spra w i zajęcie się pisaniem muzyki, żeby to się wszystko odbywało w taki sposób naturalnej i myślę, że to państwo też usłyszą ta muzyka jakoś tak się w naturalny sposób pojawiła i jestem bardzo szczęśliwi, że udało mi się połączyć świat muzyki improwizowanej ze światem muzyki klasyczna właśnie powiedz co mają ze sobą wspólnego z tym Wachowskim fundament jej jazzowy temperament okazuje się, że bank był muzykiem jazzowym, że są arcyciekawe Bach potrzebowałem, by system, bo on w jest jako pierwszy zdefiniował system ten oferowany przy tekście uważa, że jego monumentalne dzieło podtytułem klawesyn dobrze ten darowany, w którym on bardzo wyraźnie manifestuje powstanie nowego systemu tonalnego, który polega na 2 4 tonacjach zdrowych modelowych znamy też pięcioro 15 proc dzieci chyba czy siedemnaścioro dzieci muszę utrzymać całą rodzinę muszę napisać bardzo dużej muzyki, żeby znajdziecie ani świecie utrzymać się dom ma mieć piętnaścioro dzieci pasy są obrażani dotrze pracować w ścianach też muzyki, więc to był kompozytor bardzo płodny bardzo pracowity i potrzebował systemu, bo w tamtych czasach z prawa strojenia była o tyle skomplikowana, że w strój skrzypiec n p . dobrze brzmiał tylko w 1 tonacji jak przypuszcza, że to był dla niego nie do zniesienia dobach, żeby pisać wszystko w DDR, jeżeli one muszą napisać dziesiątki setki kantat miał mnóstwo zamówień i był bardzo pracowity to taki system właśnie to znany, który on zdefiniował w swojej pracy dla von Zeppelin ciekawie bardzo mu pomóc, żeby wreszcie poczuć się swobodniej ten system 1 2 tonowy z uważane za osiągnięcia współczesnej muzyki w tym systemie poruszają się też wszystkie kapele rockowe i t d. na błysk było w czasie tej pracy, gdy był on może też zabrzmi górą trochę to znaczy kto do kogo muszę się bardziej dopasować ceny do muzyków grających barok cieczy oni do ciebie pierwsze wrażenie było takie kryteria służące ale kiedy tylko buty zostały roztrzaskane, a muzycy zorientowali się, że ja tak naprawdę gorzej gram te utwory od nich na to by piłka znalazła się w przeciwległej stronie ich teraz to są naprawdę wybitni muzycy i oni wspaniale zaś zinterpretowali te nuty, które położy na pulpit i ja tam naprawdę rozpływają się w ekstazie, kiedy mieliśmy te próby ich wspaniałe mieliśmy czas, kiedy próbowaliśmy te rzeczy i ta muzyka słaniała się z przed nami coraz bardzie coraz głębiej sprawiała, że naprawdę mieliśmy coraz więcej przyjemności grania tego zresztą ta trasa koncertowa, którą zebraliśmy w Holandii ma też to było wspaniałe przeżycie i od teraz w grudniu mamy możliwość przedstawić program publiczność w Polsce no właśnie zaprośmy w takim razie na koncerty w Polsce w grudniu zaczynasz Traveland zaczął on razem z zespołem Holland Baroque odwiedzić m. in . Szczecin Katowice Kraków tak Wrocław wzrost w Warszawie Gdyni Warszawy dziękuję bardzo za to spotkanie gościem kultury osobistej był Leszek Możdżer płyta elit partii Rosji w sklepach muzycznych na ja słucham i muszę ci powiedzieć, że się przenoszą w zupełnie inne światy wbre w tytułowi chyba jednak pozaziemskie nie myślę, że jest potencjał w życiu na ziemi taki, żeby naprawiać te stworzyli sobie niebo to jest kwestia ta chęć rozszerzenia swojej wiedzy takiej pracy nad sobą i tutaj naprawdę to wszystko tak zorganizowane tak stworzone, jeżeli wrócić do źródłowych zapisu, że możemy naprawdę być w niebie tutaj naszymi pewnie, słuchając twojej płyty trochę tak bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję za sprośne Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia w kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA