REKLAMA

"Wiera Gran" Teatru Żydowskiego

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-11-28 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista przedwojenna pieśniarka gwiazda warszawskich kawiarni, która przed wojną nagrała 2 8 płeć piękna bogata w czasie wojny dobrowolnie wchodzi do getta, by połączyć z matką siostrą po wyjściu z getta ukrywa się w Warszawie na początku lat pięćdziesiątych wyjeżdża do Izraela potem do Francji daje koncerty na całym świecie, ale cieniem na jej życiu kładą się oskarżenia o kolaborację z Niemcami umiera samotnie w Paryżu w roku 20 0 7 i ogarnięta manią Rozwiń » prześladowcą Wiera Gran będzie proszę państwa bohaterką dzisiejszej kultury osobistej i spektakli w teatrze żydowskim, który dopiero co miał swoją premierę przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska ze mną w studiu Ewa Dąbrowska, która wciela się w przedstawieniu postać Wiery Gran zresztą jak pozostała siódemka aktorów dzień dobry dobry wieczór jazzowy w ich z nami jest również Jędrzej Piaskowski, czyli reżyser spektaklu dzień dobry wierny wydobyła z zapomnienia Agata Tuszyńska wydaną kilka lat temu książką oskarżona Wiera Gran Derbi był film Marii z warkocza Nowik 3 były również spektakle w warszawskim teatrze kamienica i w teatrze żydowskim w Krakowie co dla was było takim impulsem do tego, by znowu opowiedzieć historię na impulsów było wiele dziesiąta rocznica śmierci też zaproszenie teatru na pewno też Reno IRA Grant zawsze też na byłego taką i 1 z takich tematów, które nie są mi bardzo bliskie zeznawał, że to jest 1 z takich tematów holokaustowi Chin, które przylegają do czasów drugiej wojny Holokaustu i estetyka ostrym nieszczególnie interesuje przestaną one zawsze, bo dziś na tapecie w tonie było także chcieliście opowiedzieć biografię Wiery Gran pewnej jak w takim razie powstawał scenariusz co co to za powieść jest w ogóle to jest dużo pamięci o pamięci Wiery Gran wśród patronów scenariuszami właściwie też ruszyć w wyniku moich poprzednich prac ta prawnych, które dotyczyły historii w myśmy wiedzieli z Weroniką Murek autor kontekstu, że wiele nie da się opowiedzieć uzurpują sobie prawo do obiektywności tak oto teraz powiemy jakąś obiektywną historię no ma to wiele przyczyn po pierwsze, mi jest książka Agaty Tuszyńskiej bardzo dobra bardzo obszerna niewłaściwe tak opowie historię Wiery Gran trzeba byłoby to przełożyć na scenę i 1 1 o ów zmieścić wszystkie wątki wszystkie znaki zapytania no, a w efekcie i tak nikt nie dostalibyśmy żadnego spójnego obrazu Wiery Gran, ponieważ w samym wstępie książki jest więcej chyba znak zapytania więcej pytań, na które nie ma odpowiedzi niższe konkretu gości moty w wieży wiemy stosunkowo niewiele ona wciąż jest sztuką w dużej mierze figurą kultury obrazkiem na razie czego oczekujemy właśnie pięknych pieśni fortepianu czarnej i cukry sukni fryzjer występowała wiemy z Meksykiem kamienie milowe jej biografia właściwie nimi nie za bardzo znamy tę tkankę, która łączy chęć właściwie jest książka Wiery Gran via autorstwa sztafeta oszczerców, ale tam Wiera Gran zdradza też bardzo niewiele jest się na estakadzie 1 z takich postaci tajemnic w no tak wysoka postać syna nad, których życiem zawisła klątwa plotki i zawisła klątwa Poego mówienia czy wy macie takie wrażenie, że coś swoim spektaklem też dopisali iście do historii Wiery Gran norm staraliśmy się na pewno coś coś jeszcze dopowiedzieć do tej historii myślę, że to to troszeczkę szersze nawet perspektywa jest spory Zienia nie tylko na Wierę Gran, ale też na kondycję artysty w kondycji artysty, który jest zawieszony uwikłane w jakiś czasy trudne musi podjąć jakieś wybory musi zapytać zadać sobie pytanie czy chce ona Wiera Gran dokonała takich wyborów tak samo my jako grupa aktorów którą, którzy odtwarzają są, jakby częściami pamięci Wiery Gran, gdyż odtwarzamy w jaki sposób jej decyzje, a nie znaczy staramy się sami odpowiedzieć co my byśmy zrobili co artysta może zrobić co aktor może zrobić w różnych sytuacjach jakich dokonuje wyborów ona wykona jakiegoś wyboru dla niej sensem życia była scena i to, że ona zdecydowała się na PL śpiewanie granie i bycie gwiazdą w getcie, gdzie na życie nie było to jednak było to rzecz jasna ginie też próbowaliśmy odszukać gdzieś sobie poszukać też rolę co się dzieje właśnie z artystą takich trudnych wyborach w decyzjach szukaliście wszyscy, bo może wyjaśnimy słuchaczom, którzy jeszcze na spektakl nie będzie i że postać Wiery Gran jest grana przez wszystkich aktorów na scenie, skąd taka decyzja z wyobraźni no i zależało nam już zresztą mówi Marek Popow mówiąc już wcześniej wielokrotnie powtórzył to, że to dla nas ten zabieg rozpuszczenia Wiery Gran grupy jest budowaniem tej sytuacji, których grupa poszukuje Wiery Gran czy też jakaś najbardziej uczciwa sytuacja tak, że wydaje w w naszej sytuacji na boisku trudno go boli, że ktoś mi się wciela to Wiery Gran Derbi nam udawać, że coś czuję, że przeżywa tak jak ona, a rynek życiowego kłamstwa takiej sytuacji to tak wyglądało, a po żonie to, że to park zbierają się wpuszczona grupa rzeźb grupując stwarza, bo po pierwsze, właśnie bank daje pewien cudzysłów tak nawiasem całemu temu gestów i opowiadania wiersze po raz kolejny pokazuje w jakimś sensie drogi którymi do poszukiwania tych gier Gran no w przeszło w trakcie prób, ale też powoduje, że ta biografia wiele granic i Keita fantazja gości fatalna posty biografii Wiery Gran nabiera w trochę społecznego charakterów niż wywiera byśmy się rozpada się przestaje być psychologiczną jednostką jedno pojedynczą osobą biografią 1 1 na scenie zrealizowaną, a staje się właśnie społeczeństwem staje się wszyscy jesteśmy Wierę Gran w pewnym sensie tak, aczkolwiek to nigdy nie pada ze sceny i ten sens jest trochę szerszy goście każdy widz może to interpretować na swój sposób i bardzo dobrze, bo to znaczenie bardzo szerokie z tą grupą mogą być aktorzy statut łaskiego mogą być Żydzi mogą być góry pamięci możemy być my dzisiaj my tego nie nie dociskamy nie wyda na to dokładnie bardzo dobrze niech każdy czyta to tak jak chce ważne, bo powtarzacie często że, że to spektakl również obraz sytuacji zespołu teatru żydowskiego, który został pozbawiony z siedziby lub to też może być tak też tajnych więzień powiedział, że to w różnych możemy do tego podchodzi się w noże to mogą być Żydzi mogą obyć się artyści nie mogą być widzowie na widowni, którzy nie są związani z teatrem oni mogą siebie w jaki sposób utożsamić z z postacią w 2 latkowie, których wiatr bardzo ciekawym kontekstem jest to, że inni tak żydowski przy bardzo bardzo wiele lat wystawiał na taki rodzaj teatru, który właśnie te historie traktuje tak bardzo obiektywnie stara się być obiektywny narracji zawsze taka zawsze była taka, jaka być powinna mnie stajemy się o zespole ja też myślał w takich kategoriach aktorzy, którzy poszukują prawdy historycznej i tym, że dał bardzo czeka właśnie w kontekście teatru żydowskiego w wróćmy na chwilę do tego co na scenie wszystkie piosenki wykonywane przez aktorów pochodzą z repertuaru Wiery Gran, ale i niektórych może szokować ich bardzo współczesne interpretacje, że jesteśmy tu i teraz mer opowiada Mes tej perspektywy historii Wiery szukamy jej jesteśmy tu i teraz jesteśmy jesteśmy w 20 1 7 roku Stolat od celi urodziny mamy też prawo do tego, żeby zaproponować poszukać innego sposobu przekazania wydają się, że te piosenki Wiery Gran wykonane teraz w tym spektaklu nabierają jakiegoś innego znaczenia one inaczej brzmią się okazuje, że z takich piosenek, które już nie chcą być się myślę, że rzecz, że mam dużo młodych ludzi w ogóle nie nawet nie sięgnęło do odsłuchania tych piosenek starych, ale może może usłyszeć je w takiej nowej interpretacji, która może być zaskoczeniem dla rzeczywiście dla tej publiczności, która gdzieś tam słuchała wcześniej piosenek Wiery Gran i nagle jest to zderzenie z czymś takim dosyć mocnym i w ogóle myślę, że to zderzenie może być szokiem dla wielu jeśli chodzi w ogóle o pokazywanie Holokaustu w teatrze, że ten sposób, który wybraliście jest dosyć może być szokujący takie może przyznać, że miał 3 problem ze scenografią i n p . z kostiumami przede wszystkim, dlaczego nie wiem umierające z głodu matka w getcie warszawskim ma na głowie podczepione pluszowe zwierzątka pluszowe no tak, ale zwierzątka jak nie wiem jak to czytam jak koło Wilna optyką metaforę do dołu do tych czasów, że ludzie po prostu wujek zostali obdarci z tego i jego człowieczeństwo Stali się zwierzętami mogą być nawet ślimakami n p . dlaczego nie wybuduje ważne bardzo jest bardzo ważne jest to filtrowanie tej pamięci przez inne paradygmaty, jakby Otóż uważam, że już ile można mimo to katować się traumą tamtych wydarzeń i udawać, że to jest nasza trauma koszulki nie mówię oczywiście taki, że my tracimy obrażać pamięć czy będziemy okłamywać pamięć, czyja odkręcać odkręcać, bo obok połowę tego spektaklu nie ma, a i tak to nigdy nie będzie moim gestem nie mam ani moim celem Legii nigdy nic w tych rejonach nie będę się obawiać, ale mam coś takiego, że jako osoba, która urodziła się 40 kilka lat po zakończeniu drugiej wojny światowej no po prostu patrzą zupełnie inaczej i złapałem się na tym kilka lat temu, że po prostu jak nie ja nie jestem w stanie rozumiem co się wydarzyło kiedyś był też po tej drugiej stronie Krzysiek uważam, że on Holokaust musi być aromatycznej wierzyli, że nie mówić w ogóle o wojnie i Holokauście tylko przez pryzmat dramatycznych kodów narracyjnych, ale po prostu uważam, że to nie jest moje, bo jeżeli ja mogę wykonać jakiś gest artystyczny wobec tej pamięci wobec ofiar to na pewno nie chce ich po raz kolejny umieszczać w kontekście takim, jakim oni w stanie mnie chcieli funkcjonować pewnie dzisiaj mają zdawać znalazły też pytanie, gdyż abstrakcyjnej być może banalne co, co gdyby bowiem mija już zginął też Marty chciałby po raz kolejny u pokazywano mnie w zakrwawionej koszuli z dziurą w głowie to właśnie chciał chciałbym inaczej rzecz w lesie w pamięci i innym anturażu to oczywiście nie ma ono nie musi zmienić przeszłości, ale i tak po prostu inaczej wspominanym no i odpowiedzieć na to pytanie w ten sposób, że na pewno nie chciałbym być silni to pan widniejącym dziurą w głowie stąd, jakby moje poszukiwania i mrożonek jest bardzo naskórkowa, ale i też o wiele dłuższa rozmowa i szerszy temat, ale gdzieś tempem i ten gest coś takiego odwrócenia tej pamięci czy też pozwolenia tym ofiarom z przeszłości na runku komfortowe wspominanie tego co się wydarzyło tych faktów w imię innym językiem był dla nas bardzo bardzo ważna ja uważam, że w ogóle nadchodzi taki czas, gdzie ta narracja normy musi po prostu znaleźć miejsce dla siebie na bok i wiele narracji tak wiele narracji MF i po postu czasu możemy się okłamywać, że te doświadczenia i obrazy, które znamy z filmów, które powstały wiele lat po wojnie, bo to jest prawda o tamtych czasach też one są prawdziwe, bo one bazują na przekazach historycznych, ale no po prostu myśmy tego doświadczyli my mamy prawo do innego wspominania tego wszystkiego to też kwestia tego, że tematy Holokaustu temat pamięci wojny Holokaustu jest w Polsce bardzo ważnym tematem tożsamościowym Jakubiak uważa nadwyżką konstruuje na tym się zasada współczesna tożsamość ówczesnych Polaków i Polski jest trochę chcesz z tym dyskutować jak stanicy program Irlandii, ponieważ jesteśmy wszyscy 3 częściami tego my też 1 z Jędrzej porwał nas co do do tych dyskusji mam poszliśmy, zanim naprawdę odważnie i mini pełni zaufania i oddania do tego co są nam zaproponował też była taka praca na wymianie na zasadzie wymiany, że każdy światy nasze Jędrzejak, który jest bardzo młodym twórcom zaproponował nam inną narrację w teatrze i to nas naprawdę poszliśmy za do szaleństwa do zobaczenia i do ocenienia w teatrze żydowskim bardzo dziękuję za to spotkanie rozmawialiśmy o najnowszym spektaklu teatru żydowskiego w Warszawie o wierze Gran z reżyserem i Andrzejem Laskowskim i aktorką Ewą Dąbrowską bardzo wam dziękuję dziękuję najbliższe spektakle, które przypomnijmy grane są w klubie dowództwa garnizonu w alei niepodległości w Warszawie w najbliższą sobotę i niedzielę do usłyszenia kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA