REKLAMA

Zasłuchać się w historii

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-11-27 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:40 min.
Udostępnij:

Po II wojnie światowej, w związku z rozwojem technologii nagrywania, rozwinął się nowy dział historiografii, a mianowicie historia mówiona. W Polsce od wielu lat gromadzi się archiwa audio (niekiedy również video), zawierająca opowieści uczestników wydarzeń dziejowych - zarówno tych, którzy o ich przebiegu decydowali, jak zwykłych świadków. Jednym z takich miejsc jest Muzeum Powstania Warszawskiego. Jak przygotowuje się podobne materiały? Jak je opracowuje? Co wnosi do naszej wiedzy o przeszłości relacja naocznego świadka (który przecież po latach może się chyba mylić)? W dzisiejszej audycji będziemy nasłuchiwać historii wespół z dyrektorem Muzeum Powstania Warszawskiego, Janem Ołdakowskim

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasłuchiwanie dobry wieczór przy mikrofonie Jerzy Sosnowski proszę państwa termin historia mówiona zdobył podobną popularność za sprawą artykułów Jurka, że z roku 19 4 2, ale musi upłynąć od ćwierć wieku, zanim na większą skalę zaczęto zbierać nagrania z opowieści świadków uczestników minionych wydarzeń w Polsce 1 z miejsc, które gromadzi takie archiwum obok ośrodka karta czy lubelskiego teatru NN brama Grodzka jest muzeum powstania Warszawskiego dziś zatem Rozwiń » będziemy nasłuchiwać historii, dopytując się jak się rejestruje jak weryfikuje relacje z przeszłości na początek posłuchajmy fragmentu powieści z archiwum muzeum powstania Warszawskiego mówi pani Irena Dzienniak i ja byłam jedynaczką rodzice byli tzw. urzędnikami państwowymi mieszkaliśmy na Żoliborz przy ulicy Krasińskiego 2 0 to wtedy był ostatnim domem i jeśli chodzi o Warszawę dalej były wolne pole pole apotem były już Powązki dzieciństwo miałam do bardzo dobre, bo rodzice rodzice pracowali ja chodziłam do przedszkola, które wtedy mieściły się w tym samym w tym samym domu właściwie do dom Krasińskiego 20 to jest taki wielki czworo młodych i w środku dość duży deszcz duży teren, który był wtedy pięknie zagospodarowany, by kwiaty są w obiegu bardzo piękne, a w środku stał taki mały domek drewniany i tam było przedszkole także jak prosto z klatki schodowej numer c wylatywała do tego przedszkola pamiętam dość dużo mu standy właśnie czasów wojny z tym że i bogato to u nas nie było to był fragment nagrania pochodzącego z archiwum historii mówionej muzeum powstania Warszawskiego, a naszymi gośćmi dzisiaj dyrektor tego muzeum pana Jana Ołdakowski w nogę w Top ten sposób skorzystam z okazji bardzo dziękuję w imieniu Radia TOK FM o zgodę na wykorzystanie tych nagrań powiedzmy najpierw założenia tego typu przedsięwzięć bo, pomijając pojawienie się możliwości techniczne z zarejestrowania opowieści koncepcja historii mówionej wzięła się chyba takiego poczucia, że tradycyjne historie graficy szef MPK, kiedy dostaliśmy 3 asysty w tej grupie młodych wtedy ludzi, którzy mieli zbudować muzeum powstania Warszawskiego to zadanie i patrzyliśmy, kto rok Amerykanie nie mieliśmy żadnego przykładu w Polsce to ZUS trafiliśmy na moim graczom w ogóle wiedzieć, że potrzebujemy relacji do nas trafić na projekt, który po, którym patronował Spielberg nagrywania ocaleni z Holokaustu i wroga z listy Schindlera domyślam się uruchomić to chyba, ale może się mylę i nie będą też zaczęła w ogóle zaczął zaczął taki taki projekt, który się bić się rozmyślił potrzebowali do wystawy tych relacji, ale zrozumieliśmy dość szybko, że będą kilku tygodniach pracy, że jeżeli mamy taką możliwość to niemożna ich tylko użyć jako elementów wystawy, którą budujemy w muzeum, które chcemy otworzyć tylko prostą musimy z tego utworzyć go osoby na osobny projekt bez mała badawczym przygotowanie euro i zebranie jak największej ilości dni w relacji będą to bufor, który z ruchu po miesiącu od kiedy od momentu rozpoczęcia na pracę naszego zespołu dostaliśmy od 1 ze sponsorów 2 zestawy telewizyjne szybko znaleźliśmy młodych filmowców profil po Puławskiej filmowcy byli tacy co zrobiliśmy z nich tą o najważniejsze elementy zespołów, które nam nagrywał relacje między odbywa się to co podoba oczywiście, ponieważ znam państwa muzeum są rozsądne pan, że to pewnie szybko nudzi tymi komplementami niezwykle atrakcyjny wizualnie i dobrobyt bardzo poruszające górą w 900, więc użycie tych tych rewelacji jako czegoś, czego można odsłuchiwać idąc przez kolejne sale do rzeczy minister nie ZUS intryguje to coś, czego się dowiadujemy, czego od środków, czego nie wiedzą historycy zawodowi, którzy zajmują tematem, bo do tej schematy zupełnie inna perspektywa cieszy to po pierwsze, staraliśmy się zrozumieć też na początku, kiedy już tych naszych prac co pamiętają ludzie też osobną rodzinę dziś gra w może mieć psychologii społecznej czy coś co co świadek wydarzenia pamięta co zapamiętuje jak się ma na to no to jego pamięć sytuacja, w której on opowiedział tą historią często kilka tysięcy razy, bo z powodów politycznych po po powstaniu powstańcy nie mogąc brać udziału często w OFE ze swoimi opowieściami w życiu publicznym zajmowali się w Rzymie w takiej kulturze oralnej przepowiadania opowiadania po raz kolejny typ swojej historii im nie w pięknych dwudziestoletnich jest taka Marka Hłaski taka recepta pisarza młodego pisarza Marka Hłaski, jaką robił swoje książki żony były świetną wielu postów knajpie przy alkoholu opowiadał kolejnym napotkanym przez siebie ludziom te swoje historie patrzą póki co kogo interesuje i część tych powstał też naszych powstańców jest właśnie tej firmy w tej sytuacji, że oni przez kilkadziesiąt lat przy okazji spotkań w szkołach scorpio z harcerzami spotkań swoich ze swoimi bliskimi opowiada 1 czy różne mutacje tej samej historii, którą zapamiętali, bo dla większości z nich powstanie warszawskie Włoch w najmocniejszym doświadczeniem, jaki kod kiedykolwiek mieli przez całe życie i oni wracali do tego sam zresztą jestem takim wnukiem takich historii moja babcia opowiadała mi jako modemu czy dziecku właściwie czy starszemu dziecku taką oto swoją historię o tym jak i w swoich strategiach pracy jako łączniczki w Śródmieściu i danych GUS to bardzo fascynujące mój tato wtedy wstawał i wychodził, bo już niema, bo powiedział, że zawsze te historie skończą się płaczem jakąś taką będzie taki na końcu jakiś katalog dziś znaczy MO emocje rosną na końcu zawsze kończyło się nią sami ją już tego jako dziecko, które rozwiążą w tym nie mógł znieść dla mnie to było szalenie fascynująca móc słuchać tych opowieści, kiedy nie ma narzędzi zegarek oraz pomagał przy unikaniu ostrzału, bo było 1 z takich rzeczy, którą zaoferowali powstańcy jest to, że ten najcięższy ostrzał był bardzo regularny można Bośnia Szkot co czekać, bo balonowa co 6 minut, więc można było przez to 5 5 5 9 sekund gdzieś przebić się znów schować bomba znów bieg znów na wielkim Gniewie i ich jak dotąd nie zawsze w pewnych słów fascynował w tych opowieściach myśmy, budując ten projekt zastanawiali się jak połączyć to pan fakty historyczne czy spostrzeżenia, które pamiętają, a rannych powstańcy prostymi jak spróbować ogród głównie znaczy przejść nad tym do porządku dziennego tam są zaś to również pewne błędy w, unikając z tego, że po tylu latach się pewnych rzeczy nie pamięta przemilczać czy czy zwraca uwagę na marne i które tylko rzeczy od kwestia to bierzcie będą ponad to UR w Indonezji eksces szczegółowo natomiast miasto tej ziemi pan moją pamięć chce się odwdzięczyć się sprowokować falę komentarzy taką opowieścią, która jest delikatna dlatego przymierzam do ostrożnej jazdy do powiedzenia ja miałem kiedyś zaszczyt rozmawiać o VAT został lata temu z pewnym bardzo skromnym człowiekiem postać zresztą działo się to w murach państwa muzeum i pamiętam, że nie właśnie wrażenie, że wszystko rząd jak pan opowiedział, o ile tysięcy razy opowiedział to są historie to w tym momencie, gdybyśmy rozmawiali to przedmiotem pamięci było już nie tylko wydarzenia, o których opowiadał to opowieść o tym, wydarzeniu, bo jest taki był taki moje zakłopotanie, kiedy próbowałem go w początkowym fragmencie audycji w wyciągnęły dopytać, jakie szczegóły z nazwą zwrócił też czas namówić do tego, żeby on jakiś szczegół, który rzuca mimochodem rozwinął okazało się, że to jest duże powierzchnie zrezygnowałem uświadomił sobie, żeby temu panu mocno starszemu już do pięknej biografii nowym przykrość prowadzą go w zakłopotanie, ponieważ nie wie co na to odpowiedzieć, ponieważ on już zna niemal jak w gdy jako Homera znałby wersy poematu, a nie a jaki dotknął jeszcze było ich obrażał dobrze to jest kłopot dla dla kogoś, kto interesuje się w ścisłym sensie historią mówioną, ale jednak historią tych ziem ba mamy po iluś tysiącach otworzyli mamy mamy to już w u wielu osób pewnie utrwalone w pełnym kształcie językowym również do ruszenia cieszysz tegoż świetnie słucha to jest oczywiście dzień do domu jest fascynujące tak jak u Hłaski, ale też wydają się zadziałał tutaj okoliczności on był, mimo że w muzeum to jednak w radiu był on porozmawiał z nim znany redaktor w on myśli myśli rząd, że to też była o ład leczył łatwo było ich grozi grzywna albo my dlatego jeździmy do domu, bo to znak towarowy w tym znam się tym z nich VAT za zaprzyjaźnić to osobiście kontaktują wcześniej przed snem wywiadami jednostek naszym największym eksperymentów, na które się zdecydowaliśmy o świstaki podjęły społecznych jest to, że każdy wywiad, który z muzeum powstania Warszawskiego nagrał wolontariusz w myśmy mieli zawodową znaczy profesjonalna ekipę techniczną, czyli chciałem się ten, który odpowiadał za część stron techniczną jest profesjonalistą często po filmówce łódzkiej właśnie to co jakiś innej szkole filmowej za nagranie za dźwięki światło, a nas osoba, która prowadzi wywiad jest ochotnikiem jest wolontariuszami z kimś, kto ma czasami jest bardzo zdolnym licealistą, a czasami jest niemalże rówieśnikiem tych nagrywanych pod powstańców w każdą z tych osób uczyliśmy, bo jak ważna dla ich szkolenie musiało dojść do pewnej chwili zaczął się także historycy z ZUS z zeznaniami inwestycyjnych na podstawie analizy jedynego wtedy do wstępnego projektu historii mówionej amerykańskiego z zbudowali kwestionariusz z boku, bo tak naprawdę w w górnej głębokim poziomie w tej strukturze tego wywiadu są zaszyte w fragmenty, które pozwalają te wywiady porównywać pytaliśmy nie tylko o przebieg tylko tam są pytania o bardzo różne rzeczy młot o dzieciństwo młodość słyszeliśmy, że to dodajmy, że opowieści o takiej redakcji po schodach przed i zaprzedać jest też mało opowiadana w tym słowie tak oni także opowiadane zwykle tak często natury jest sama Samson powstańczą topografii albo też takie rzeczy o to czy widzianą oczyma OUG uczestnik powstania w tym rozmawiam widział zbrodnie, ale spotkał po naszej stronie walczył z jakimi obcokrajowcami czołgu przy czym był świadkiem ich z sytuacją tych nikomu nie mówił n p. banków jest coś co w ogóle czegokolwiek i opowiadał ze swojego życia nikomu chciałby dać w tym momencie powiedzieć są tacy ludzie, którzy opowiadają mamy kilka takich wywiadów, które zgodziliśmy się w 2 upublicznić dopiero po śmierci osoby, która ma opowiadała również takich rzeczach noszą to były zwykle historie konspiracyjne związane z oceną ów własnego zaangażowania czy nie czy udziałów w komórkach likwidacyjnych, więc muszę wziąć się zgadzali, że żal, że te rzeczy panom było niejawne cieczy trzecią ukryte to było dostrzegane przez wybrane tak tak wcześnie jak to się zbyt dużo mówi wszystko po Łódź również sam opowie o tym czy mu czoło n p. wcześniej nawet rodzinie, bo ta sytuacja spowiedzi in z mikrofonem kamerą powoduje, że my często słyszymy więcej niż słyszą nawet rodziny to czasami rodziny czytając wywiady czy z spotyka się z historiami, których nie słyszeli to tylko żona są często traumatyczne dotyczą własnych przeżyć dotyczą przeżyć kolegów, ale są bardzo emocjonalne, ale też prawdziwe, bo często właśnie słychać w tym w tych opowieściach prawda jak chociażby kiedyś 1 z bardzo znanych powstańców powiedział mi nagle, że ona na 1 ważnej większym traumą, jaką spotkał w życiu Autosan, który przeszedł z przez cały szlak bojowy przez powstanie po torze musiał po powstaniu jak wrócił po pani woli do domu odwiedzić domy tych, w których brał ludzi do swojego udziału młodych chłopców przed powstaniem często przy protestach rodziców i powiedzieć, że nikt nie przeszło, że w każdym z tych domów, które wcześniej przed pierwszym się przyjrzymy się nie odwiedzał i zbierał tych ludzi na zbiórkę, że on tylko 1 z tego oddziału przeżył to takie rzeczy po korekcie usłyszy to to są to dość dużo więcej powództwa wzywa się do ekojazdy to pewne z tych opowieści powstańczych ten będę słyszał, bo to dookoła świata dziś są one nie do końca życia, ale właśnie, dlatego że zdecydowali powiedzieć coś, czego wcześniej nie mówili albo w sposób, którego wcześniej nie mówili piec lat, więc my przygotowujemy kwestionariusz, a pracą z początku wydania tak, żeby były elementy, które można porównać szkolimy tych wolontariuszy, którzy będą prowadzić do pytania internautów nie wierzą we dwoje czasami też pracownik na skrócenie jak to wygląda jak przyjeżdża tak nagrany wywiad to oni z 1 strony archiwizowane zgrywamy, a później przypisywanym w internecie mamy 4 20 0 wiat z powstańcami odpis w formie tekstowej co umożliwia przeszukiwanie tego zbioru no bo nie zdecydowaliśmy o ruchu, bo tego, gdyby to były filmy to nie sposób ich pobyt w Kleczy nie sposób, by było ciągle przeszukiwać tak to jest łączyłam 5 000 obiadów, ale też z mieszkańcami Warszawy z cywilami ale gdyby cywilami w czasie powstania z ludźmi, którzy przyjechali pominę odbudowę, ale tych jest po Stanisław nagranych naprawdę dużo nie dałoby się tego w ogóle, w jakich jakikolwiek sposób przeszukiwać, gdyby nie to część graczy, gdyby nie spisano wysyłamy ten tekst nagranie plus tekst prosimy o autoryzację także tam, gdzie zdrowie, gdzie widzi możliwości to pozwoliło to te teksty są przeczytane skorygowane są błędy, bo przy przepisywaniu też to właśnie takie rzeczy pojawiają się błędy w adresach błędy rzeczowe pseudonimy miasto wszystko wywiadów ani nam nam korygują w myśl, żeby za taki w ZZM kwestionariusze z nieco inną oczywistą koniecznością, bo na wolny budują one strukturę, która właśnie pozwala na porównanie z drugiej strony to wymaga też rozumiem specjalnego wyczucia i wyobrażam sobie do NATO też intensywnie uczą, lecz wolontariusze, żeby wiedzieć, w którym momencie, by zadać pytania, kto będzie jeszcze opuścić jeszcze posłuchać, bo może coś nieoczekiwanego się pojawić w wodach Azji Sony no to wywiady muszą być jakikolwiek sposób porównywalne, więc zakładamy żony trwał między 1,5 2 i pół godziny nie mogła być ani krótsza niż dłuższa, żeby poznać czas do pytania o o o dzieciństwo młodość są takimi pytaniami, które rozgrzewają można powiedzieć rozmów w celu, którego przygotowują do tego najtrudniejsze do momentu ostatecznego dużo nie mają odpowiedzi powstańcom opowiedziane z obiektu powstanie to właśnie bardzo trudno wyciągnąć z nich coś takiego właśnie trochę inaczej za pytać, a z drugiej strony oni się po ich życie we jest tak bogaty i ten powstanie było czymś tak wykraczającym poza wszystko co chcą coś co co spotykało ich wcześniej później w życiu, więc tak naprawdę z można, by o tym, to 2 i położnych jest naprawdę za mało, żeby opowiedzieć całą o tym o tym wszystkim co ich spotkało co widzieli od tych i wzniosłych i strasznych rzeczach to tu to są bardzo różne różne sytuacje toby teraz będzie właśnie fragment nagrania z państwa zbioru, gdzie będzie się dobrze pamiętam słychać także głos wolontariusza lub nazywam się Hanna Miszczak nazwisko rodowe Maciejewska urodziłam się 17 grudnia 19 3 0 roku w dzień pani urodziła w Warszawie oczywiście na ramie na ulicy Górczewskiej 15 w tym domy się urodzinami do powstania mieszkałam z 30 07 . roku zaczęłam uczęszczać do szkoły podstawowej wtedy się nazywa powszechna szkoła na ulicy Karolkową 6 4 jak pani pamięta ten okres okupacji Robbena pamiętamy o tragicznej bardzo czas, kiedy właśnie tak naprawdę z trudno było wyjść z ZUS w domu, bo nigdy człowiek nie wiedział czy wróci przede wszystkim na przepustkę trzeba było mieć, jeżeli gdzieś się pracowało no ja nie pracowałam oczywiście byłam dzieckiem bywało tak żyje gdzieś tam budowała się powiedzmy do ojca jechałam do pracy i inni też przeżył chwile strachu mija, dlatego że właśnie łapanka dla stron kraju potem żeśmy się dowiedzieli, że ludzi żywych z tego tramwaju zabranych rozstrzelano nas na jakiś tam z sąsiednich ulic ten fragment nagrania pochodzącego z archiwum historii mówionej muzeum powstania Warszawskiego naszym gościem wspominany z Czech dyrektor muzeum panie i Jan Ołdakowski rozmawiamy o idei historii mówionej i o tym, jaki to idę realizuje się w praktyce w muzeum wspomniał pan o tym, że ze względu na możliwość na łatwość operowania informacjami spisuje się we to opowieść nagrane wcześniej natomiast każdy kto, choć raz PiS było nagranie do różnego wymiaru, a odleciał widziały w tym przypadku ludzką mowę, bo wiesz jak to spisywać dokładnie na to wychodzi z tego bardzo często były czeski PKB, choć był taki tekst, który jak przed oczami to bez awangardowych bo kiedy mówimy to po uzupełniamy to co mówimy mimiką gestykulacją tembr głosu i t d. czy zatem, by istniał, gdy istnieje także jakiś system jak sobie radzić z tym, że system przypisywania dźwięku miała ona na tekst i państwa od nich jesteśmy jak inni na szczęście, którzy w Polsce przypisują teksty mówione na nas na nas na naczepę wysłał mu umowę na nasz tekst pisany jest cały rynek porusza co roku robimy przetarg na dno takie usługi im w jest kilka jest rozregulowany siłami jak w rodzinie tak to jest styl i rozwój narodowa drużyna to jest z cynicznym cała spły w z Sussex specjalna zresztą ma maszyneria, którą umożliwia taki, a takie płynne przepisywanie i stosujemy jednak przyjęte w Polsce zwyczajowo no czy taką pewną redakcji, która usuwa te wszystkie projekty country, które człowiek tworzy, opowiadając często w trudnych momentach właśnie wzruszających, kiedy zawiesza głos przerywał w brakuje tam czasami, więc mieć konstrukcję zdań zostawiamy, ale staram się uzupełnić wyciąć taki też takie słowa, które nic nie znaczą albo pauzy to ma ten tekst jest wstępnie redagowany i stąd potrzeba z 1 strony autoryzacja wliczony w tłumaczenia poczęstował najtrudniej jest właśnie na nas z nazwami własnymi stres, jaki Miś nazwiskami łatwo je przekręcić, więc Nowak jest stąd potrzeba kontaktu tego no i późniejsza żona osoba nagrana powinna przeczytać nanieść nanieść uwagi stąd tak pilnujemy, żeby jak najszybciej po nagraniu ten tekst przepisany trafił do nas osoby, która była nagrywana Ziobrę, żeby jeszcze pamięta mając pamięć ta rozmowa na nanieść poprawki, więc też mamy takie archiwum tych wszystkich, bo to wraca do nas w postaci butów wysyłamy wydruki wraca do miasta oprócz pamiątkowej pamiątki w postaci nagranego dyskusja nad tekstem i z zapisem to 1 protokół jest jest dla nas właśnie go jako autoryzacja wyjazd z 1 strony wiem doskonale potrzeby rozwojowe zredagowania tego tekstu, żeby po kontakcie czy to w łatwo, zwłaszcza że go rozumiem, że ostatecznymi odbiorcami tych tekstów bywają nie tylko nie wzrosną goście muzeum, które mogą służyć widzi, że rację, ale cieszyć, bo na wystawie są w tej chwili w dolnych, a wydała mu to jest bardzo ważne dla nas ważnych spraw z momentem w jego audi tylko może nie wziąłby von muszą odświeżyć urodzonego właśnie moment tyle dla nas najbardziej wzruszające są momenty, kiedy byłby ludzie sami siebie spotykają i nigdy nie zapomnę wizyty, którą Jan Nowak-Jeziorański tak znienacka powiedział, że przyjedzie już było na wózku przyjął z kilkoma współpracownikami swoimi dał do muzeum odwiedzić i Noteci kilka mam zupełnego zatrzymania i pierwszym momentem to był moment, w którym na ekranie niedaleko wejścia do muzeum można wystawę jest ekran, na którym Jan Nowak-Jeziorański opowiadał o kulisach jego misji kulisach podjęcia decyzji o o wybuchu powstania o tym jak do tego doszło jak i jakie kto ocenia tymi 2 młody no i licealistki nauką stały i słuchany słuchały i on wypatrzył na tą scenę, kiedy jakieś 2 młode dziewczyny w całkowitym skupieniu ona na twarzy słuchają jego jądro jony ego wtedy zrozumiał, bo zawsze mówił róbcie tak, żeby przyszła młodzież mówi my znamy to historia zróbcie tak, że jak on zobaczył, że on jest w stanie być słuchany tak jak ja jak i jakie kto się słucha Niewiem czegoś naprawdę istotnego z tą mową ciała taką to 8 absolutnie wzruszona czy miał takie poczucie, że rzesze to udało o tym, mało było mu milej, że żal, że weryfikacja tego była na jego przykładzie Polish kilka razy, żeby zaraza zatrzymywał, ale ten moment właśnie, kiedy spotkał właśnie swoją relację w ten sposób przesłuchano spotkaliśmy byli też przypadkiem impreza Kozińskiego, który przegrał ze Stanów zjednoczonych zwiedzał noszą wizyty naszą wystawę i nagle znalazł swój wywiad z 2 lat wcześniej udzielił nam Stanach i tak jakoś zadbać urząd jest, iż tak, więc zdziwiły zatrzymały jakość tego trafiło się zaczęło mówić o tej o tym, że rozumiem potrzeby z redagowania tekstu to właśnie pomyślałem sobie że, że w ten sposób ginie to co jest emocjonalnym przekazem, bo jednak ważne jest, kiedy ludzie się łamie głos, kiedy w, jaki sposób, że z, jakimi twarzami opowiadają to rynek jednak pełna wersja historii mówionej jest wersja, kiedy mamy mamy też wersja oddałaby tekstową działa pełną wersję pełna wersja dotyczy to tekst tarczy nagranie jest do dostępne no niestety nie w sposób natychmiastowy są wybrane wywiady na naszym naszych kankana internetowych to miasto można przyjść do muzeum i posłuchać każdego Boże nie mamy jeszcze ciągle możliwość umieszczenia tylu tysięcy wywiadów wszystkich, więc jeżeli kogoś zainteresuje jakiś wywiad znajdzie ich fragmentów zaś Bolano napisał mu ten kawałek wycięty prześlemy czy też cały ten wywiad można przyjść do nas się posłać każdego popu poszukać po słowach Kluczach 3 3 jest tak naprawdę TEN-T służy tylko takiemu zorientowanie się, o czym jest dany wywiad natomiast, że ktoś chce mieć kontakt z wyspy zamiast stres jest tym żywym człowiekiem to my MUM przy śle my albo ten wywiad albo inne gminne tym fragmencie, bo wybieramy to może przyjść do czytelni tam sobie to zrobić także my też uważam, że najważniejsze jest najważniejsze to prawdziwe nad nagraniem dodaje kontakt z systemu, który wspomina, który opowiada Mes to nie da się niestety 5 00 0 wywiadów powiesić w internecie, bo po pierwsze nie można wtedy się między nimi przeszukiwać wrak tu z biletów to zrozumieć niedobrze, gdy jesteśmy już przygotowujemy się do tego to, żeby to jakość zrobić, ale ciągle bardzo, ale najważniejszym marzeniem doszukiwanie się petenta to poszukiwanie tekstur pop pop pop od po treści natomiast my też uważam też się pomocnik książę na 1 najważniejsze jest ten trend ten wywiad z ulgą, bo tak jak ja sam odpowiada syna na pytanie, kiedy zaczęto myślę sobie, że w Teatro wzywa historiografia pokazuje robiące taką syntezę danego wydarzenia n p. powstanie czy to się właśnie wymyka się to tylko to doświadczenie uczestnika to również w tych opowieściach bywają takie szczegóły, na który w ogóle nie ma w podręcznikach, bo to właśnie to co mi jakiś nieoczekiwany szczegół jakiś groteskowy zaskakujący w nim tragiczne, ale i im pojedynek z taką opowieść, w której ktoś zwraca uwagę na innych taką surrealizm stoi lek. Sysło sieci w planie któż tak zostało i i nic w tym stoi zapalony okolice nagle być takie barwne plamy powiewające Gepfert flagi prawda prawda jest właśnie ten temat tnt post to doświadczenie takie takie takie przeżycia o poziomie właśnie tym co z podręczników znika kiedyś robić dalej to jest fascynujące, ale do bardzo wiele rzeczy jest dziwnych w tym jak pamiętamy n p. 1 z najważniejszych zaczyna się od problemów ktoś natknęliśmy się zamka powszechna świadomość uczestników powstania Warszawskiego ludzie, którzy wtedy byli w Warszawie z najstraszniejszych zbrodni dokonywali Ukraińcy Otóż to nie jest prawda w kilkuset wywiadach jest pojawia się jako autorzy zbrodni na Ukraińcy jako autorzy zbrodni i oczywiście mebli są oddziały SS Galizien w Łodzi tam nie chcieli go nawet jak i myśmy w ogóle mi całą dyskusję historyczną co z tym zrobić, bo to jest ewidentna nieprawda ja dziś nie możemy zmienić tego co ten człowiek pamięta los każdy z tych błędów jest w ma po prostu zrobiliśmy w 2 i sukienki literę w literaturze historycznej zrobiliśmy przypis, że to jest krzywdząca i znaleźli Głowno trudno trudno zrobić, ale dotkliwości introwertykiem zdobyto można we wstępie umieścić taką mam taką informację, iż jest krzywdząca i zbiorowa nudna nazwa wszystkich, że żołnierzy pochodzących z dniem z Kaukazu w Rosji z, dla których językiem konferencji innym był rosyjski bank często się i moralną Ormianie z Azerami, żeby porozmawiać w niemieckiej armii musieli używać rosyjskiego, więc były te ryby, by były te oddziały, które szczególnie tych fragmentach azerski zasłużyły na awans słuszną niechlubną uchwała nie mniej ni mniej niechlubnym się z nimi chlubi się zapisałem, ale n p. no, więc jakby, ale to jest taki bubel wzdycha czytelnik się problem n p. właśnie tej pamięci rzecz jest w błąd jak ich także w Józefowie mamy storyboard przypomina mi się jak widzę też materiały wyjściowe takiego takiego reportażu dotyczącego właśnie tej wypowiedzi fałszywej pamięci rzekomy Ukraińca, który łączy powstanie warszawskie bardzo żałuję, że autor dlatego tego programu dokumentalnego historycznego nie wykorzystała tego tej rozmowy, kiedy świadek wydarzeń nie pamiętam to była pani, która była w uczestniczkom powstania turystów należała do cywilów wymienionych w stałym gościem trzeba mówić o jakimś takim przerażającym Ukraińców, którego szyba w odróżnieniu od tych, jakoby w miarę uprzejmych żołnierzy Wehrmachtu też kolejny udany występ Rotten należności świadek świadek i dziennikarka przytomnie zapytała, skąd pani wie, że to Ukrainiec patrz odpowiedź jak przyznał skośne oczy co jest problemem są praktycznie zostały kryzysem kompletnie styl, ale w 2 DVD 2 z takich rzeczy jest oczywiście więcej czasami też oczywiście często informacje topograficzne są intrygujące często w nich nieprawdziwe tak czasami jest tak, że wiemy, że opisywane wydarzenie miało miejsce, gdzie indziej nie kilka numerów bliżej nadanej ulicy oczywiście postaramy się jakoś z delikatnie zawrzeć w przepisie, że my jednak w przesłuchujemy osoby 60 lat po danym wydarzeniu znajdzie się już tak na czole zaczynali tam właśnie tak dziś już niestety myśmy ich już niema ani nagranych powstańców tak to my też kilka monet czy tez kilkadziesiąt osób rocznie, do których docieramy zwykle są to nie mieszkańcy Warszawy, którzy jako dzieci odliczy nam nastolatkowi pamiętają powstanie kod cywile weszli już chłopie my takie zupełne obrzeża tak, ale właśnie postawy zgodne z samego wydarzenia, zanim został wolontariuszem nie nie ma wchodzić polemikę ze nie miał, choć to wynika z z z osobą, która opowiadała, że może pan, że pamiętam, że panie niezmiennie mnie, kiedy padała informacja jest niezgodna z wiedzą historyczną to pytanie, bo jego rola nie były groby górą była najwięcej się dowiedzieć w Monzie w polemikę to by skończył się wywiad w wolnym, bo naszym celem nie mieć nic nie jesteśmy w stanie po tylu latach zmienić na czym chronić pamięć tych miejsc pamięci, bo ona jest i możemy skomentować palonej cegły z zewnątrz, jakby to jest gotowa go gotowy nie jest to temat gotowy dać do zgody z zamkniętymi w tekście zamkniętego właśnie w tym żołnierz zmieniali tego po naszym pod naszym wpływem przez ze względu na nas tylko powiedzieć tak jak to pamiętają najbardziej realistycznie teraz będzie fragment relacji pana Andrzeja Baranowskiego, a my czekamy na państwa telefony dla państwa pytania do z lubością nasz nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w golfa przyszło, żeby towary na ulicę Wilanowską chyba piątka była jaz kolegom i dwoje Kamaz mieliśmy na pierwszym piętrze punkt obserwacyjny mieliśmy obserwować dzisiejszy park, który tam jest, a wtedy to była ulica Solec i druga strona ulicy Wilanowskiej czy tam się tam, gdzie jest oddziały niemieckie tam nie macie dają, bo to już właściwie to był już dobiegł to był ostatni bastion obrony i wzorzyste wyobrazić, że my stajemy w tym akcie to była, gdyż godzina dwudziesta trzecia wieczorem to jest 2 4 wrzesień chyba słyszymy, że ktoś po schodach wchodzi i słyszymy komendę handel, bo oczywiście początkowo ja osobiście myślę, że to jest głupi żart kolegów mówi, żeby się nie wygłupiali, ale poczułem lufę pistoletu pod żebrami oglądam się patrzy już forum HR ma oczywiście odziały niemieckie mapy do góry z bronią w rynku nas złapali, więc nie było co udawać się jest cywilem, bo oto tak się przeważnie zrobiło po tym, jak trzeba było coś udawał, iż jest wiele stamtąd nas gonili narodów i przegrani 1 1 całą naszą grupę na plac magazynów Społem, które się paliły bez, bo bardzo widno Tamas ustawili powstańców o ludność cywilną w innych jest plac z gonili co się z nimi stało to niewiasta ludnością cywilną kraju myśmy wota może w starej i Niemcy w Penang w niemiecką sob 1 5 minut nad naszymi głowami serię puszczany tylko takie święta Stali oparci o ścianę każe za zrobił rachunek sumienia i tak żeśmy dostali do świtu to znaczy dziś do godziny czwartej rano jak się zrobił świetny kolega jako folkową nie stało znał trochę niemiecki jak 8 pytam czemu nie strzelają czekają na rozkaz jakiegoś oficera, który gdzieś pojechał i ma przyjmij przyjazdu wskazany w przypominamy naszym gościem jest dziś dyrektor muzeum powstania Warszawskiego panem Ołdakowski przed chwilą służyli państwu fragment relacji z archiwum historii mówionej muzeum wspominał także nasz telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, pod którym czekamy na państwa pytania do naszego gościa zadzwonił do nas pan Janusz halo kładą rury w hołdzie kolorowy od tak tak słucham po drodze o włamaniu rabunku liczbową o VAT w 2, bo w Elblągu, który w Colombo w banku ich część dochodów ogółem o ruchu w obu blokach kuchnie biura w oku nie ma oba w, bo mało albo w dokładną obaj 2 pułku i rowerowe po pomoc domowa po wywiad w pucharach po bokach wanny barok pełen obaw, bo pełna obaw o ligowe w ogólnopolskim efektów lub pomoc albo wino powoli i pomoc w Łódzkiem pomogło rowerową opowiemy o ból nóg pomogą w Malborku kierujemy co w latach ma oczywiście nie jesteśmy my od wielu lat szukamy wszystkich powstańców i oczywiście nie zawsze nam się udało dojść do Dody do wszystkich to jest problem, że nie udało nam się nabrać, ale nie tylko nie tylko ładna czy tylko, dlatego że do nich nie dotarliśmy, bo część powstańców lub też norm z różnych przyczyn w ogóle nie nie miał z nami kontaktu każdy z tych tras na złość, że ktoś odmówił zdarzały się bardzo różne bardzo różne reakcje czasami w trakcie wywiadu 3 przed wywiadem natomiast źródłem, a o powrót do czytelni oczywiście czytelnia w okrojonej formie, dlatego że nie było nią aż tak dużego zainteresowania działo dalej są stanowiska komputerowe, na których po umówieniu się można nasze zasoby przeglądać tam zresztą w miarę regularnie bada czy ty to osoby, które są zainteresowane tym korzystają z tego, ale one niegroźne odmówiło internetowym dostępie do przecenienia, który miał fizycznym pobożność dość dużą bibliotekę czytelnię, że miasto które, które musieliśmy ograniczyć OZE dostępność portu powszechność korzystania z AZS robiący ją tylko dla badaczy dno dla tych którzy, którzy są zainteresowani przypomnę, że telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, ale w związku z tym co nas do powrotu do pytam czy właśnie te relacje no one stanowią pewien przepraszam za takie technologiczne wcześniej produkt końcowy pewnego procesu, ale dużo, że one są podstawą potem bywają podstawą prac historyków n p. to ona po bywają w ogóle i nie tylko na oczy podczas ową prac historyków podstawą naszych prac, kiedy przygotowujemy jakąkolwiek wystawę dziś nie ma możliwości zrobienia tak przynajmniej w tym naszym strukturom my działamy jakikolwiek wystawy czy przedsięwzięcia, które opisuje powstanie bez relacji liczby uczestników jest to 1 z najważniejszych obok eksponatu rzeczy, na których opieramy się przygotowując, przygotowując wystawę, ale powstanie warszawskie tak trudnym złożonym tematem, że bardzo często sięgamy też do języka artystycznego zapraszamy artystów, by zinterpretowali powstanie, bo o nim się trudno też opowiada, że wprost także jest pewne metafory pewne język sztuki jest tutaj świetny i stąd zrodził się mianem bardzo przez wielu artystów było wykorzystywane mu Łukasz Rostkowski muzyki raper Luc nagrał płytę workflo w, który wykorzystał opowie o podłożu Włosi muzykę sam polową, która to opowieści powstańcze, wykorzystując właśnie takie najbardziej mnie podszyte humorem mnie nie mniej niepokojące takie, w których powstańcy odsłonie jakąś nieznaną nieznaną stronę powstańczego życia, jaki szkoła z w błoto podszytych humorem mógł też takie no wstrząsają sędzia zgadza się na takie same plany tak w ogóle zaczął się źle może bo gdyby powstańcy, a muzyka to w ogóle było to jest osobny temat do zbadania byłbym pewny, że powstańcy ciągle będą bali kultury masowej, robiąc o nich komiksy czy, robiąc piosenki rockowe wierzę, że będę miał od nich kłopoty oni absolutnie akceptują wszelkie formy publikacji byty tych treści pytania nadzoru nad halo przepaść ominęliśmy czarodziejki tam powiedzieli, że moja rodzina stały pod tanie przeżyła w Warszawie myśmy weszli dopiero w październiku po kapitulacji ja wtedy byłam bardzo mała, ale chciałabym powiedzieć o produktach tej grze może mama Theatre wspominała te oddziały pomocnicze jak oka umów głównie jako Ukrainki lub torby w SLD do niego nie tylko, bo takie zjawisko licznymi oddziałami tej widocznie to jednak lód po obozie w soboty w mojej rodziny reprezentują Podlasie Ukraińców lancer nie używało się nigdy nie bał mię tam robi się używało ich słowa Ukrainy mówiło się około 2 pozwani dziękuję jakoś to leży na sercu, bo w Lacjum polsko-ukraińskie są wystarczająco skomplikowany, że nie dokłada do nich jeszcze czegoś co tu nie miało miejsce pan Andrzej z Warszawy zadzwonił także halo nie dały radę panom z Bayernem uchyliła hermetycznym pojemniku w rodzinnym powstańczym Marka Kia daje impuls wolnościowy kilku mylą się walczy o żołnierzach Miłosz Wika były chcę powiedzieć dziękuję bardzo dziękuję pozdrawiam no i jak się udało, żeby ten ten stereotyp zniknął definitywnie został on sam decyduje o ratunek było chyba znika powoli jednak na placu została wykonana przecież chciałbym zapytać skorzystać z okazji rozważany, bo jestem o lekturze bardzo intrygujące i choć miejscami chyba kontrowersyjnej książki Marcina Napiórkowskiego o pamięć powstania powstanie umarłych teraz taki nie jest duży fragment duży rozdział poświęcony muzeum poza scenę Warszawskiego, w którym padają w coś co jest w równej mierze wróżenie z ogromnym komplementem, jaki jest to podszyte jednak pewnym niepokojem mianowicie przedstawia autor turysta chwali się czasy się ją parokrotnie towarzyszymy metafory, że muzeum powstania Warszawskiego z gigantyczną wehikułem czasu, który młodych ludzi iluzoryczne oczywiście wprowadzać 400 czwarty rokiem potem zacznę myśleć o powstańcach jako swoich rówieśnikach z 1 strony jest z punktu widzenia aksjologii w ogóle fantastyczne tylko, że podwładni nie potrafią uświadomić sobie, że jednak jest rok 20 1 6 aktorka rok temu ruszamy, więc dziwnego jak pan myśli o tron jeśli tylko o takich ocen, by myśmy wykonali ten zabieg sugerowania, że w muzeum powstania Warszawskiego powstanie jest dziś ona się gdzieś to co tu toczyć równolegle n p . co roku w muzeum z Warszawskiego jest przygotowana sztuką powstaniu warszawskim dajemy wolną rękę artystą Michał Zadara Agnieszka Glińska jak w latach obok Lidla w nowych możliwości, ale one są to cud spektakl jest w VW golf i 1 sierpnia do dwudziestej czwartej w to są to są to są jakiś inny my mamy metaforyczne dziadek tak my my zakładamy, że żaden duch wdowa po powstaniu czy rząd dzisiaj gdzieś tutaj u nas można łatwiej zobaczyć żony z takim Powidoki, który jednak widać natomiast my my nie nikt nic nie mówimy, że w ogóle żyjemy w czterdziestym czwartym jednak zakończenie jest dość brutalne naszym najważniejszym momentem Sylwii zamknięciem naszej Meksyk lub wizyty w muzeum powstania Warszawskiego jest obejrzenie sześcio minutowego filmu miasto ruin, który pokazuje co się stało na końcu ten film jest to otwarty tam nie ma takich łatwych po odpowiedzi na nas mamy to zniszczone miasto całkowicie to tak jakby lot zaczyna się wysoko nad miastem się, że to jest normalne miasto mnie z niżej tym te kręgi piekielne wizualne są straszniejsze, a skończy się najstraszniejszą czy takim dopasowanym w ogóle pozbawiony jakiejkolwiek kształtu miastem, czyli miejscem, gdzie było getto warszawskie tak tam samolot z aerobiku z zawrotną i odlatuje, bo my obserwujemy w tym filmie z Widzewem ten film jest konsument pomyli i to jest tak, że z 1 strony mamy powstańców mamy idee, które za nimi stały mamy tanią siłę też przekazu po nich fotografie wani oni nagrani jakąś takim anielskim światłem świecą jakąś taką zera przeczuciem, że oni poczucie, że oni mają sprawy, za którą warto Bartosz poświęcać, ale z drugiej strony mamy to miasto i chcemy, żeby każdy na końcu zauważyło ów i sam sobie odpowiedział granice poświęcenia granice obrony istoty dla siebie wartości nie chcemy dać 1 będzie tych ludzi tym filmom wrażenie na wyciągamy z tamtego czasu, bo my chcemy, żeby powstańcy byli nauczycielami współczesnymi co roku dajemy jeszcze można się zgłaszać nagrody Jana Rodowicza anody, którym mówimy, że możesz znaleźć ludzi takich jak kim byli oni, gdyby żyli w czasach pokojowych znane w wyjątkowych bohaterów uważamy, że w każdych czasach też w w czasach pokoju społeczeństwa potrzebują bohaterów w pracujesz tu jeszcze zdąży zadać panu jedno pytanie odpowiedział pan w pełni sił i słusznie, że inny rząd powstanie warszawskie było dla ludzi, którzy przeżyli bardzo często najważniejszym najmocniejszym okresem życia wraca do samych Days odmówiono czy stworzenie podobnego archiwum historii mówionej o czasach mniej dramatyczne masę astry czym wyobraża pan sobie nie wiem, że za jakiś czas nie było naszej współczesnej Polsce eksperci mówią, że będzie tworzą jak najbardziej tylko w bok, bo zawsze to pytanie po to, co robić, gdy coś czemu posłuży myśmy z zgromadzili naszych relacji naszych powstańców to, żeby z 1 strony budować na nich opowieść o powstaniu warszawskim, a po drugie, posłużyć się, jakby prawdą, która stoi za tą powieścią dodać, że tam są czasami jakiś fakty przekręcone po to, siłą tego jest relacja uczestnika tego się nie dał właśnie jest najmocniejsza rzecz, którą można powiedzieć byśmy kiedyś zamówili spektakl bardzo znanej polskiej prozy Lipskiej artystki o powstaniu warszawskim jako pomoc daliśmy jej wyimki z archiwum historii mówionej dłuższą powieszono po 3 miesiącach żona przyjechała i powiedział, że nic mocniejszego niż te relacje nie nie można zrobić, że nie da się tu zastosować języka sztuki z jej perspektywy po najmocniejsze rzeczy mówią oni tam nie trzeba nic zmieniać w bardzo dziękujemy za rozmowę naszym gościem był dyrektor muzeum powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA