REKLAMA

Sroka: Twórcy filmowi nie pozwolą się zwasalizować, ale będzie im trudniej

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-11-28 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut wita państwa bardzo serdecznie, a moim gościem dzisiaj jest Magdalena Sroka była dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej prosto z Krakowa witam panie bardzo serdecznie za dobry panie redaktorze chciał przede wszystkim zapytać czy rzeczywiście jest pani była dyrektorką polskiej Instytutu sztuki filmowej noc na szczęście będzie rozstrzygnięcie sądu w tej sprawie w mojej ocenie nie jestem byłą dyrektorką, gdyż moje odwołanie niewątpliwie było bezprawne, Rozwiń » ale takie również stanowisko wyraziła rada Instytutu, ale oczywiście nie należy do osób, które by zbyt pochopnie opiniowałem ją coś co wymaga jednak rozstrzygnięcia głębszego prawnego i ta sprawa oczywiście została skierowana zarówno do sądu administracyjnego jak do sądu pracy myślę, że najbliższy rok pokaże czy jestem byłą żonę czy obecną czy byłam obecna Łabędy było w Houston w zagmatwanej sprawy natomiast ja mówię mojej ocenie nadal jestem dyrektorem tyle tylko, że niepełniący tej funkcji, bo odwołanie się też bezprawne to jednakowoż jest skuteczne właśnie w tym odwołaniu mogliśmy przeczytać, że jego podstawą było naruszenie podstawowych obowiązków na zajmowanym stanowisku oraz naruszenie przepisów prawa w związku z podpisanym przez panią listem do Christophera Dodda prezesa stowarzyszenia amerykańskich producentów filmowych może przypomnijmy że, w czym w ogóle rzecz po to jest oczywiście pretekst czysto polityczny pretekst list senatora Dodda faktycznie zostało wysłanych faktycznie został przeze mnie jest opatrzony moim podpisem natomiast sam minister nie stanowi naruszenia prawa w żadnej minister też jak nie jest w stanie powiedzieć, jakie Godek naruszenie, jakiego prawa doszło Alice, mimo że AIDS zgadza się z panem ministrem był niefortunny Iza pozostał pan senator dot przeproszony, a sprawy zostaną wyjaśnione za to również pan minister został przeproszony, jeżeli z takiej treści z moim podpisem wyszedł do pana senatora tym niemniej jednak listy wyszedł do 1 adresata i ten adresat został przeproszony, a tak mówią nawet gdyby ten list nie był wysłany no jednak omyłkowo chce wierzyć omyłkowo to to nadal nie stanowią naruszenia prawa, więc oczywiście sam mistrz jest tylko właśnie pretekstem natomiast fakt jego ujawnienia to już jest niestety odpowiedzialność pana ministra z ministrem nie szantażował eterze list z ujawnieniem Kozienice szantażował c informował o tym, że, jeżeli nie złożę rezygnacji będzie zmuszony Wybrzeże Gdańsk upublicznić właśnie pani dyrektor, bo ta rozmowa jest absolutnie mityczna, a już słyszałem w kilku wersjach od ich wiara WTO, że 1 rozmowa no dobrze no ale to może po skoro już przy tym jesteśmy, bo to jest wydaje mi się ważne także dla mnie dla węgla dla dla słuchaczy to znaczy te rozmowy w jakim sensie pokazują w na czym stoimy jeśli chodzi o politykę i kultury Otóż ja słyszałem to w takiej wersji, że pan wicepremier zapytał panią czy sama się poda pani do dymisji czy będzie musiał panią odwołać no i pani zdecydowała, że jednak będzie musiał panią odwołać na co wicepremier miał powiedzieć ponoć no i bardzo dobrze pani zakupy punktuje u swoich, a miał swoich praw do jedno 100 w schronie było faktycznie te rozmowy na temat tego czy złożę rezygnację trwało jakiś czas jaja, gdy mówiłam, że rozumiem trudną sytuację pana premiera, ponieważ zdaje sobie sprawę, że są też podlega naciskom wewnątrz swojej organizacji IATA organizacja jest organizacją dosyć bezwzględną ran inni generałowie przepraszają za zadanie jest o rozumiem, że i oni znaleźliśmy się w niezręcznej sytuacji tym niemniej jednak ARM tworzenia czy wykorzystywanie takich pretekstów politycznych na nie mogła znaleźć akceptacji u mnie i mimo że oczywiście zdawał sobie sprawę, że nie złożenie rezygnacji będzie dla mnie przykre w skutkach jest przykre w skutkach są przecież wszyscy czytający prasę brukową n p . są z wstanie zauważyć AM to jednak złoża zobowiązanie przed komisją konkursową, która nie wybrała, a w jej składzie były osoby, które darzyła ulga, że ogromnym szacunkiem, ale i to było zobowiązanie podjęte wobec środowiska wiązać się tej rezygnacji złożyć nie mogłam zresztą wszystkie rozmowy na temat potencjalnych propozycji związanych z ułatwieniem i podejmowania decyzji o rezygnacji były jednak rozmowami w jakim sensie poza prawnymi, ponieważ minister nie jest moim pracodawcą, więc takich rozmów w zasadzie nie powinien Zuzanna prowadzić no i to też stawiało całą sprawę w kontekście takim dla mnie zbyt trudnym do zaakceptowania, ale rozmowa, bo prosto z Macieja poseł Anna na tym ostatnim finalnym spotkaniu zapytam to zresztą nie byliśmy sami to spotkanie odbywało się w gronie jeszcze 2 przedstawicieli ministerstwa pan premier zapytał mnie czy to rezygnację złożę jak powiedział, że sądziłam, że skoro minęło tak dużo czasu to pan premier może dokonał reasumpcji swojej decyzji, którą uważam za nietrafną in niewłaściwą AM co więcej uważam, że będzie miał negatywne skutki dla całego środowiska, ale potem moim wyjaśnienia prezesa trwał chwilę pan premier powiedział, że on, jakby nie zmienia zdania, że rozwiązaniem mogą być tylko 2 albo miękkie albo twarda niewiele o tym, twardym już nie wspominał wcześniej parokrotnie wznoszono również SSSE z tym, że ujawnienie treści listu maleje wtedy powiedział, że w tej sytuacji muszę jeszcze raz sprawę rozważyć, dlatego że w mojej ocenie korzyści chwilowe na rzecz po pierwsze nie ma przestrzeni jakieś rozmowy, żebyśmy negocjowali jakiekolwiek warunki tej rezygnacji, a po drugie jednak oświadczenie kończy dzisiaj ani nawet za chwilę tylko będzie trwał i że w mojej ocenie SN w jakimś sensie korzystniejsze dla mnie oczyszczenie praktycznie tylko moralnie będzie jednak, że wiaty rezygnacji nie złożę na szyitów w Tychach nie zapytać panią jemu nie schodzi po innych rozumiem, że pani ocenie ten list dość niefortunne co do tego się w Geralta z nie ma co udawać jest nadal brak tekstem, ale bez prawdziwa przyczyna pani odwołania czy to znaczy, że wicepremier minister kultury oraz jego środowisko, czyli prawo i sprawiedliwość chce zawładnąć instytucjami kultury w, a w szczególności polską kinematografię, ale nie w szczególności, ale myślę, że także tutaj chodzi o proste zwyczajne rząd dusz, że chodzi o gwarancje pewności, że będzie można cenzurować nie nie nie mnie nie nie pozwalać po powstawać w sztuce, która jest jednak jakimś tam zagrożeniem ideowym dla obozu rządzącego i że będzie można spierać się takie propozycje, które tym zagrożeniem nie są wręcz przeciwnie realizują pewien ideowy, jakby w do wyobrażenia rzeczywistości albo nie pić z nią raz w wierze myśli pani, że te są skuteczne metody to znaczy da się przy pomocy de kina uprawiać politykę skuteczną zasłonę, gdzie jest na czym ma namyśli toalety z przeszłości rzeczywiście zostały nie miał tak masz pytanie czym jest od nas wielu miłośników opery chińskiej Rajczy uważamy, że ten, jakby nie było to produkt, lecz dystrykty reżimowe podbił światowe rynki sztuki, ale i stał się czymś bez czego w kulturę nie mogłaby istnieć, a no, ale to są rozważania czysto akademickie mężczyźni nie ma na nim miejsca na pewno nie jest także polskiej kinematografii upadnie za rok nie będziemy mieli na Zachodzie nic się do kina, bo po pierwsze w realizacji są jeszcze znakomite filmy, które będą przez najbliższy rok 2 3 powstawać, a po drugie na pewno nie będzie także cały Strumień pieniędzy zostaje skierowany na leniwy kino historyczne o pewnym jasnym przekazie tylko będzie jednak dywersyfikacja tych decyzji jak rząd konsensusu wspólnie ze środowiskiem filmowym zostanie zawarty myśli pani, kto będzie takim atakiem Myśla noty 100 lat takie miękkie miękkie przejmowanie władztwa takie, że takie na takie taka metoda podgrzewania tej biednej żaby damy większości na dobre ciekawe projekty może nawet damy więcej niż zazwyczaj dawaliśmy może nawet zwiększymy budżet, ale to dowodem 6 to są takie klasyczne metody będzie bardziej korupcyjne niż inne niż przemoc owe po prostu część pieniędzy skierujemy tam, gdzie nam na tym bardziej zależy, a część twórców czy część projektów, które dla nas są absolutnie nie zdawała do zaakceptowania od wrócimy miasto będzie mnie ta nie będzie jej jakaś katastrofa, która dotknie cała kinematografia to jest katastrofa, która dotyka wolności wolności w sztuce tez katastrofa, która dotyka pewnej przestrzeni należności twórcy, bo tutaj twórcy siłą rzeczy nad tą metodą po podgrzewaną nie ma i pewnego korumpowania będą musieli się zmierzyć z ZUS z własnym wewnętrznym koniunkturalizmu każdy z nas ma w sobie ten obszar nauk o chęci pragnienia wygodnego życia bezproblemowe go tak silnej pytanie jest takie skoro ja mogę zrobić swój film to ciężka powinienem im przeciwdziałać temu, że kolega już swego filmu nie może zarobić tak i 3 to będą bardzo trudne dylematy dolnośląskim dylematy wewnętrzne, które wewnętrznie będą obciążać tych, którzy będą nadal z tych środków korzystać do tej pory ani takich dylematów nie mieli do tej pory ich niezależność była w pełni gwarantowana po teraz, nawet jeżeli dostaną dofinansowanie to on ma na to dofinansowanie będzie się kładły cień zastanawiania się raczej na jakich zasadach to dofinansowanie zostają przy przyznane czy to było, że władze całkowicie uczciwe spra w posłuchajmy informacji Radia TOK FM po, których wrócimy do naszej rozmowy Magdalena Sroka była dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej jest moimi państwa dość prosto z Krakowa Magdalena Sroka była dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej jest gościem państwa i moim rozmawiamy o o tym czy obecna władza próbuje przejąć rząd dusz, czyli chińska instytucja kultury, a tym samym Polski z Instytutu sztuki filmowej i dzięki temu uprawiać nazwijmy to polityka filmową w bo ja chciałbym przypomnieć sobie i państwu, że przecież ustawa o kinematografii to jak i w ogóle Polski Instytut sztuki filmowej nie opiera się w o dotacje budżetowe to jest tak naprawdę prawda taka składka dystrybutorów na salę i nadawca zalane i płatników opisanych w art. 19 ustawy tak czy składka tych wszystkich, którzy otworzą szeroko rozumiany przemysł audiowizualny i te podmioty część swego dochodu dokładnie 1,5 % z różnych oczywiście obszarów dochodowych przeznaczają na finansowanie polskiej kinematografii czyli, ale i oczywiście jest tak, że przy pewnym oporze przypomnę w tworzeniu ustawy jak o o nakładaniu na nich tej daniny publicznej jednak wszyscy płatnicy po po tych kilkunastu latach już w tej chwili funkcjonowanie Instytutu doszło do do stwierdzenia, że Instytut spełnia swoją rolę to znaczy zarówno kulturotwórczą czy tożsamości owo, ale te spełnia swoją rolę ekonomiczną, bo pamiętajmy, że Polski Instytut sztuki filmowej to nie jest instytucja kultury tylko ta jest tzw. Państwowa osoba prawna, która jest de facto regulatorem, a udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom, czyli działa w obszarze gospodarki oczywiście bardzo specyficznego sektora gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna w tym wypadku przemysł audiowizualny, a konkretnie przemysł filmowy w tym niemniej jednak obszar działalności polskiego Instytutu sztuki filmowej wpływa też sposób bardzo istotne na zwiększenie konkurencyjności Polski w obszarze działania gospodarki kreatywnej no nocą wewnętrznym rynku europejskim w panierce pomówmy o tym co będzie teraz po pani to znaczy rada polskiego Instytutu sztuki filmowej w wyraziła swoją dezaprobatę jeśli chodzi o pani odwołanie, ale mamy już na morale prawda tak mamy nową radę na pewno to nowa rada razem zakładamy, że za chwilę nowo wybranym dyrektorem będzie rozważać czy w jakim zakresie kontynuować politykę polskiego Instytutu sztuki filmowej przypomnijmy, że dotychczas urzędująca rada PISF ku przyjęła program operacyjny rok 20 1 8 ja również harmonogram ogłaszania naborów do poszczególnych zadań polskiego Instytutu sztuki filmowej, które nie są za zadaniami wydumany mi tylko z zadaniami opisanymi zarówno w ustawie jak w statucie działania polskiego Instytutu sztuki filmowej i wszystkie należy traktować komplementarnie jako równie ważne, więc nie można nagle z jakiegoś zadania zrezygnować nawet w tym obszarze oczywiście zarówno dyrektor Gierada one mieć jakieś kompetencje do działania pamiętajmy też przecież plany finansowe Instytut też przedstawią też są to kto to są obowiązki jeszcze ten plan finansowy był zatwierdzany przez poprzednią radę i w takim kształcie przedstawiany ministerstwu czy minister ten plan finansowy w takim kształcie zatwierdzić tamy na jaki się korekty na tego dzisiaj nie wiemy tak uwielbia zakładam oczywiście no ja sam optymistą imam podejście bardzo też takie pragmatyczne do życia, że nie będzie żadnej spektakularnej rewolucji być może Knights zostaną nałożone nowe zadania w postaci realizacji tych zadań związanych z ze zwrotem podatku za Grzybowska z brakiem za realizację przedsięwzięcia od wizualnych na terenie Polski przez inwestorów zagranicznych, ale to są tylko gdybanie, bo środowiska czy ustawa poznanianka maja albo generalnie jak wiemy ministerstwo obiecało przygotować się ustawa o tzw. zachętach podatkowych dla przemysłu audiowizualnego Polska jest w zasadzie w tej chwili jedynym krajem, który takiego systemu wsparcia nie ma stąd z jest też mniej konkurencyjni, jeżeli chodzi o lokowanie produktu zagranicznych produkcji filmowych, które jednak są dochodowe dla razem rządzić na 8 przyjedzie do nas Hollywood tak czysto umowna chodziło o prymat nas do nas przyjechać nad miastem ustawę nadal nie ma jej projekcie pojawiło zostało w uzgodnieniach resort i międzyresortowych dosyć mocno skrytykowany szczególnie przez Ministerstwo Finansów, by zapadła cisza nad nad tą ustawą ta ustawa przewidywała powołanie Narodowego Instytutu audiowizualnego, który czytasz Instytut to miał inną nazwę Instytutu, który miał dostać 100  000 00 0 z budżetu państwa idzie listy 100  000 00 0 w ramach tych zwrotów czy tych zachęt podatkowych natomiast być może teraz jednak nie dojdzie do powoływania kolejnej instytucji tylko te obowiązki z Mielca oraz obszar przejmie przejmie PiS, więc być może też, że chodzi o to, żeby te pieniądze już z tej te budżetowe też znalazły się w zarządzie osób, do których and, a obecnie sprawujący władzę mają bym powiedziała zaufanie takie wewnątrz organizacyjne pani rektor trwa konkurs na pani następca ministerstwo kultury ujawniło siódemkę kandydatów no jest to n p. pani Izabela Kiszka Hoflik, którą zna pani doskonale stanu pani pracowała przez te ostatnie lata Radosław Śmigulski m. in. producent filmu Kac Wawa czy Zbigniew Dowgiałło znany przede wszystkim z szerszej publiczności z malarstwa Otóż to jest auto słynnego dzieła Smoleńsk takiego obrazu niech nie nie filmu chciałbym panią prosić wiem, że niezręcznie mówić o personaliach, ale nie mniej nie da się tego uniknąć kwestii faworyt pokazać się w te trudne do rozstrzygnięcia mi się wydaje, że poważnych kandydatów takich wśród chorych widziałabym możliwych dyrektorów ze względu na te interesy, które oczywiście realizuje samo ministerstwo kultury czy zaspokajanie potrzeb ministerstwa kultury ani środowiska napotykamy lotów poważnych z 2, czyli 8 Górski ani Kiszka Hoflik inni wydają się, że to są osoby, o których ministerstwo ma przekonanie, że można realizować klientom politykę, którą ministerstwo wyznaczy w tym zakresie będą Taylor dyspozycyjna w ogóle nazwać tak ściśle współpracować jest z panem wiceministrem odpowiedzialnym za tą część działalności kulturalnej państwa, ale i wydają się, że to są kandydaci, którzy w wśród, których tak pojemna rozstrzygnie się decyzja o powierzeniu funkcji dyrektora, a tym bardziej, że można w jakim sensie ten twierdzi, że są to kandydaci, którzy mają biografia Anny, wskazując na 1 mniejsze lub większe, ale związki ze środowiskiem filmowym w Gdyni, z których 1 kandydat na pewno byłoby łatwiej akceptowalny przez środowisko czy kandydatka po drugiej, a drugi mniej, ale wprost zaprzeczyć jego, jakby kompetencjom zawodowym nie można tak nie będzie to w każdym razie bardzo proste stwierdzenie teściowe, które znikąd nic nie wie na ten temat chcemy zaangażować się zdarza, że tych 2 kandydatów wskazywała zresztą podobnie wskazują media jako tych najbardziej prawdopodobnych się w tym kontekście jeszcze raz zapytać o samo środowisko filmowców na Bond wiadomo, że FIM to jest taka złożona materia przede wszystkim robi się go w bardzo dużym zespole, ale też na to są drogie rzeczy mówiąc kolokwialnie, więc w po bardzo łatwo jest z filmu po prostu nie zrobić i w szczękę zapytać czy uważa pani, że to środowisko filmowców w Polsce będzie w tej sprawie też tak powiem wstało i za sobą murem to znaczy nie pozwoli wejść sobie na głowę politykom in z wasali izolować siebie ani jak i Instytutu i polskiej kinematografii jest przekonana, że twórcy nikt nie pozwolą się z wasali zachować to jest też kwestia, dlatego że wzrost będzie nieporównywalnie trudniej teraz będą musieli najpier w pokonać demona wewnętrznego koniunkturalizmu, ale ich samym akcie tworzenia nie dokonywać tego ohydnego aktu, który zawsze towarzyszy takiej rzeczywistości, która nie jest do końca transparentne i nie jest do końca przestrzenią wolności, czyli autocenzury, więc życzę, żeby się nią to cenzurowanie należytego nie będą robić no tak mówię oczywiście będą podejmować jakieś ryzyko, ale oni na pewno nie zostaną w 100 % odcięci od możliwości finansowania swojej twórczości niepewnie pewne tematy w sposób naturalny zaczną być marginalizowane, ale jestem przekonana, że wytwórcy będą mogli liczyć na wzajemne na siebie oczywiście zupełnie inna jest celem sytuacja producentów, którzy podejmują też ryzyko może być bardziej materialny często, inwestując własne środki finansowe własnym tegoż konkursu też, bo inwestują, ale czas często w część honorariów Anna NN, otrzymując za eksploatację już późniejszej obrazu stanie wszystko wszystko prostą myślę, że ta nie będzie nie będzie tego, by taka oczywista sytuacja na pewno jest także środowisko ENA nie może się obrażać nie uwolni mnie spokój jeśli nie wyjedzie mu nie wyjdzie niech zamknie za sobą drzwi zaś, że nie ma wyjścia z nadzieją, że istnieje zgadza się na naszą pracować na dłuższą metę bez polskiej nie da się nie da się tworzyć nie da się tworzyć kina autorskiego ani kina artystycznego nie da się otworzyć kina familijnego bez wsparcia ze strony polskiego Instytutu sztuki filmowej nie da się tworzyć animacje nie da się tworzyć dokumentu na naprawdę te środki finansowe są niezbędnie potrzebne, żeby powstawały rzeczy ważne istotne poruszające i twórcy będą musieli ryzykować i twórcą też tak naprawdę nie wolno się na ten system obrażać, a i dokonywać jakichś aktów protestu zaprzestaniemy tworzyć w związku z tym, że nie mamy też, że nie mamy wpływu na to, jaką politykę uprawia minister kultury, ale tak mówiono będziemy podwójnie ciężko oraz, że będą na pewno żyli w jakimś strachu związanym z tym czy ich pragnie zostanie z jakichś powodów politycznych odrzucony 2 ze nam będą się zmagać się ze sobą później z oceną zewnętrzną Maria jest zasadne było to środowiska filmowego już jest, że kobiety filmu, czyli grupa powstała jako odpowiedź na to właśnie te wątpliwości związane z pani odwołaniem no czasem aż w przestrzega także władze, że sztuka, którą kontroluje władza po prostu przestaje istnieć na pewno jesteśmy w takim momencie zaczęła spisywać słowa czynem i na pewno jesteśmy w takim momencie, że w w tym w tym podgrzewanie US cały czas codziennie muszę sobie mówić się co jest białe co jest czarne i cały czas 80 0 przypominać co jest przyzwoitość i gdzie jest granica mowę działo się w rzeczywistości tę przestrzeń wolności też odbudować, żebyśmy mogli żyć z powrotem w poczuciu pełnej niezależności interes tak naprawdę zadanie These bardzo we wnętrzu oprócz tego, że środowiskowe z należytą publiczne, że należy piętnować krytykować każdy przeja w łamania tych zasad no tutaj mówiono to niestety nie powoduje że, że do tego łamania nie będzie dochodzić i że nie na nie będziemy funkcjonować w tej rzeczywistości tej zasady już wielokrotnie złamano tak mamy teraz sprawę sądów mamy różne sprawy te zasady są łamane cały czas mamy w tej rzeczywistości nadal funkcjonują chodzi o to, żeby nie zapomina dane zostały złamane i że kiedyś trzeba będzie na nowo przywrócić i sprawić, żeby całe społeczeństwo do zasady zaakceptowało, żeby dla całego społeczeństwa te zasady jednak kosz były ważne bardzo serdecznie dziękuje za tę rozmowę Magdalena Sroka była dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej była moim państwa gościem ze studia Radia TOK FM w Krakowie dzień debata już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Maciej Głogowski program przygotował Tomasz Kopka realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA