REKLAMA

"Wiera Gran" Teatru Żydowskiego

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-11-28 19:20
Audycja:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista przedwojenna pieśniarka gwiazda warszawskich kawiarni, które przed wojną nagrała 2 8 płeć piękna bogata w czasie wojny dobrowolnie wchodzi do getta, by połączyć z matką siostrą po wyjściu z getta ukrywa się w Warszawie na początku lat pięćdziesiątych wyjeżdża do Izraela potem do Francji daje koncerty na całym świecie, ale cieniem na jej życiu kładą się oskarżenia o kolaborację z Niemcami umiera samotnie w Paryżu w roku 20 07 i ogarnięta manią Rozwiń » prześladowcą Wiera Gran będzie proszę państwa bohaterką dzisiejszej kultury osobistej i spektakli w teatrze żydowskim, który dopiero co miał swoją premierę przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska ze mną w studiu Ewa Dąbrowska, która wciela się w przedstawieniu postać Wiery Gran zresztą jak pozostała siódemka aktorów dzień dobry dobry wieczór jazzowy w ich z nami jest również Jędrzej Piaskowski, czyli reżyser spektaklu dzień dobry wierny wydobyła z zapomnienia Agata Tuszyńska wydaną kilka lat temu książką oskarżona Wiera Gran Derbi był film Marii z warkocza Nowik 3 były również spektakle w warszawskim teatrze kamienica i w teatrze żydowskim w Krakowie co dla was było takim impulsem do tego, by znowu opowiedzieć historię na impulsów było wiele dziesiąta rocznica śmierci też zaproszenie teatru na pewno też Reno IRA Grant zawsze też na byłego taką i 1 z takich tematów, które nie są mi bardzo bliskie zeru uznawano, że to jest 1 z takich tematów, ale kosztowych, które przylegają do czasów drugiej wojny Holokaustu i estetyka Master nieszczególnie interesuje przestaną one zawsze, bo dziś na tapecie w tonie było także chcieliście opowiedzieć biografię Wiery Gran pewnej jak w takim razie powstania scenariusz co co to za powieść jest w ogóle to jest dużo pamięci o pamięci w wygranym wśród patronów scenariusz się właściwie też, że w wyniku moich poprzednich prac teatralnych, które dotyczyły historii w myśmy wiedzieli z Weroniką Murek autorką tekstu, że wiele nie da się opowiedzieć uzurpują sobie prawo do obiektywności tak oto teraz powiemy jakąś obiektywną historię no ma to wiele przyczyn po pierwsze, mi jest książka Agaty Tuszyńskiej bardzo dobra bardzo obszerna niewłaściwy tekst opowie historię Wiery Gran trzeba byłoby to przełożyć na scenę i 1 1 o ów zmieścić wszystkie wątki wszystkie znaki zapytania no, a w efekcie i tak nikt nie dostalibyśmy żadnego spójnego obrazu 2 g, ponieważ w samym wstępie książki jest więcej chyba znak zapytania więcej pytań, na które odpowiedzi niższe konkretu gości moty w wieży wiemy stosunkowo niewiele ona wciąż jest sztuką w dużej mierze figurą kultury obrazkiem na bazie tego oczekujemy właśnie pięknych pieśni fortepianu czarnej i cukru w sukni fryzjer występowała wiemy z Meksykiem kamienie milowe jej biografia właściwie nimi nie za bardzo mamy tę tkankę, która łączy chęć właściwie jest książka ery Gran via autorstwa sztafeta oszczerców, ale także nagrany zdradza też bardzo niewiele wnosi na testach Kayah 1 z takich postaci tajemnic w no tak wysoka postać syna nad, których życiem zawisła klątwa plotki i zawisła klątwa pomówienia czy wy macie takie wrażenie, że coś swoim spektaklem też dopisali chrzcie dano do historii Wiery Gran norm staraliśmy się na pewno coś coś jeszcze dopowiedzieć do tej historii myślę, że to to troszeczkę szersza nawet perspektywa jest spojrzenie nie tylko na Wiery Gran, ale też na kondycję artysty w kondycji artysty, który jest zawieszony uwikłane w jakiś czasy trudne musi podjąć jakieś wybory musi zapytać zadać sobie pytanie czy chce ona Wiera Gran dokonała takich wyborów tak samo my jako grupa aktorów którym, którzy odtwarzają są, jakby częściami pamięci Wiery Gran, gdyż odtwarzamy w jaki sposób jej decyzje, a nie znaczy staramy się sami odpowiedzieć co my byśmy zrobili co artysta może zrobić co aktor może zrobić w różnych sytuacjach jakich dokonuje wyborów ona dokona takiego wyboru dla nich sensem życia była scena i to, że ona zdecydowała się na wspieranie granie i bycie gwiazdą w getcie, gdzie na życie nie było to jednak było to rzecz jasna ni mniej też próbowaliśmy odszukać, gdzie sobie poszukać też rolę co się dzieje właśnie z artystą takich trudnych wyborach w decyzjach szukaliście wszyscy, bo może wyjaśnimy słuchaczom, którzy jeszcze na spektakl nie będzie i że postać Wiery Gran jest grana przez wszystkich aktorów na scenie, skąd taka decyzja z wyobraźni no i zależało nam już zresztą niemal powtórką mówiąc już wcześniej wielokrotnie powtórzył to, że od dla nas ten zabieg rozpuszczenia Wiery Gran grupy jest budowaniem takich sytuacji, których grupa poszukuje Wiery Gran czy też jakaś najbardziej uczciwa sytuacja tak, że wydaje w w naszej sytuacji na bok z odnogą boli, że ktoś mi się w ciasto Wiery Gran Derbi nam udawać, że coś czuję, że przeżywa tak jak ona, a rynek życiowego kłamstwa takiej sytuacji to tak wyglądało, a Pomorzanin to, że to to, żeby ubierali się wpuszczona grupa rzeźb grupując stwarza, bo po pierwsze, właśnie bank daje pewien cudzysłów powinna, więc całemu temu gestów i opowiadania wiersze po raz kolejny pokazuje w jakimś sensie drogi którymi do poszukiwania tych gier Gran no w przeszło w trakcie prób, ale też powoduje, że ta biografia willi granit i kei ta fantazja gości fatalna posty biografie Gran nabiera w trochę społecznego charakteru wręcz, że Wiera wyciszy się rozpada się przestaje być psychologiczną i jednostkom pojedynczą osobą biografią 1 1 na scenie zrealizowaną, a staje się właśnie społeczeństwem staje się innym wszyscy jesteśmy Wierę Gran w pewnym sensie tak, aczkolwiek to nigdy nie pada ze sceny i ten sen się trochę szerszy goście każdy widz może to interpretować na swój sposób i bardzo dobrze, bo to znaczenie bardzo szerokie z tą grupą mogą być aktorzy statut łaskiego mogą być Żydzi mogą być figury pamięci możemy być my dzisiaj tego nie nie dociskamy nie wyda na to dokładniej bardzo dobrze niech każdy czyta to tak jak chce ważne, bo powtarzacie często że, że to spektakl również obraz sytuacji zespołu teatru żydowskiego, który został pozbawiony z siedzibą lub to też może być tak też tajnych więzień powiedział, że to w różnych możemy do tego podchodzi się w noże to mogą być Żydzi mogą obyć się artyści nie mogą być widzowie na widowni, którzy nie są związani z teatrem oni mogą siebie w jaki sposób utożsamić z z postacią w 2 latkowie, których wiatr bardzo ciekawym kontekstem jest to, że w innych tak żydowski przy bardzo bardzo wiele lat wystawiał taki rodzaj teatru, który właśnie te historie traktuje tak bardzo obiektywnie stara się być obiektywny narracji zawsze taka zawsze była taka, jaka być powinna mnie stajemy się o zespole ja też myślał w takich kategoriach aktorzy, którzy poszukują prawdy historycznej i tym, że dał bardzo czeka właśnie w kontekście teatru żydowskiego w wróćmy na chwilę do tego co na scenie wszystkie piosenki wykonywane przez aktorów pochodzą z repertuaru Wiery Gran, ale i niektórych może szokować ich bardzo współczesne interpretacje, że jesteśmy tu i teraz Möller opowiadam bez tej perspektywy historia Wiery szukamy jej jesteśmy tu i teraz jesteśmy jesteśmy w 20 1 7 roku Stolat od 4 urodziny mamy też prawo do tego, żeby zaproponować poszukać innego sposobu przekazania wydaje mi się, że te piosenki Wiery Gran wykonane teraz w tym spektaklu nabierają realnych coś innego znaczenia, a number one inaczej brzmią się okazuje, że z takich piosenek, które już nie chcą być się myślę, że rzecz, że mam dużo młodych ludzi w ogóle nie nawet nie sięgnęło do odsłuchania tych piosenek starych, ale może może usłyszeć je w takiej nowej interpretacji, która może być zaskoczeniem dla rzeczywiście dla tej publiczności, która gdzieś tam słuchała wcześniej piosenek Wiery Gran i nagle i jest to zderzenie z czymś takim dosyć mocnym i w ogóle myślę, że to zderzenie może być szokiem dla wielu jeśli chodzi w ogóle o pokazywanie Holokaustu w teatrze, że ten sposób, który wybraliście jest dosyć może być szokujący takie może przyznać, że miał 3 problem ze scenografią i n p . z kostiumami przede wszystkim dla czego nie wiem umierające z głodu matka w getcie warszawskim mana głowie po toczy pianę pluszowe zwierzątka pluszowe no tak, ale zwierzątka nijak nie ziemia to czytam jak koło Wilna optyką metaforę do dołu do tych czasów, że ludzie po prostu wujek zostali obdarci z takiego człowieczeństwa Stali się zwierzętami mogą być nawet ślimakami n p . dlaczego nie wybuduje ważne bardzo jest to bardzo ważne jest to filtrowanie tej pamięci przez inne paradygmaty Augustów uważam, że już ile można tu katować się traumą tamtych wydarzeń i udawać, że to jest nasza trauma koszulki nie mówię oczywiście taki, że my tracimy obrażać pamięć czy będziemy okłamywać pamięć trzeba odkręcać odkręcać bo, bo to tego spektaklu nie ma, a i tak to nigdy nie będzie moim gestem w moim mniemaniu celem Legii nigdy nic w tych rejonach nie będę się obawiać, ale mam coś takiego, że jako osoba, która urodziła się 40 kilka lat po zakończeniu drugiej wojny światowej no po prostu patrzą zupełnie inaczej i złapałem się na tym kilka lat temu, że po prostu jak nie ja nie jestem w stanie rozumiem co się wydarzyło, gdyby zaś po tej drugiej stronie się uważam, że Holokaust musi być aromatycznej wierzyli, że nie mówić w ogóle o wojnie i Holokauście tylko przez pryzmat dramatycznych kodów narracyjnych, ale po prostu uważam, że to nie jest moje, bo jeżeli mogę wykonać jakiś gest artystyczny wobec tej pamięci wobec ofiar to na pewno nie chce ich po raz kolejny umieszczać w kontekście takim, jakim oni sami mnie chcieli funkcjonować pewnie dzisiaj mają zdawać znalazły też pytanie, gdyż abstrakcyjnej być może banalne co co byłby bowiem mija zginął też Marty chciałby po raz kolejny u pokazywano mnie w zakrwawionej koszuli z dziurą w głowie to właśnie chciał chciałbym inaczej rzecz w lesie w pamięci i innym anturażu to oczywiście nie ma ono nie musi zmienić przeszłości, ale i tak po prostu inaczej wspominanym no i odpowiedzieć na to pytanie w ten sposób, że na pewno nie chciałbym być się tu pan widniejącym dziurą w głowie stąd, jakby moje poszukiwania i mrożonek jest bardzo naskórkowe, ale bez o wiele dłuższa rozmowa i szerszy temat, ale gdzieś tempem i ten gest coś takiego odwrócenia tej pamięci czy też pozwolenia tym ofiarom z przeszłości na ogół komfortowe wspominanie tego co się wydarzyło tych faktów w imię innym językiem był dla nas bardzo bardzo ważne ja uważam, że w ogóle nadchodzi taki czas, gdzie ta narracja normy musi po prostu znaleźć miejsce dla siebie na bok i wiele narracji tak wiele narracji mówię, bo ich po prostu czasu możemy się okłamywać, że tytuł świadczenia i to obrazy, które znamy z filmów, które powstały wiele lat po wojnie, bo to jest prawda o tamtych czasach też one są prawdziwe, bo nawozu na przekazach historycznych, ale no po prostu myśmy tego doświadczyli my mamy prawo do innego wspominania tego wszystkiego to też kwestia tego, że temat Holokaustu temat pamięci wojny Holokaustu jest w Polsce bardzo ważnym tematem tożsamościowym Jakubiak uważa nadwyżką konstruuje ratuj się zasada współczesna tożsamość ówczesnych Polaków i Polski jest trochę chcesz z tym dyskutować jak stanicy program Irlandii w powyższej treści my wszyscy tymi częściami tego my też 1 z Jędrzej porwał nas co do do tych dyskusji mam poszliśmy, zanim naprawdę odważnie i mini pełni zaufania i oddania do tyłu co co on nam zaproponował też była taka praca na wymianie na zasadzie wymiany, że aż te światy nasze Jędrzejak, który jest bardzo młodym twórcom zaproponował nam inną narrację w teatrze i to nas naprawdę poszliśmy za do szaleństwa do zobaczenia i do ocenienia w teatrze żydowskim bardzo dziękuję za to spotkanie rozmawialiśmy o najnowszym spektaklu teatru żydowskiego w Warszawie o wierze Gran z reżyserem Andrzejem Laskowskim i aktorką Ewą Dąbrowską bardzo wam dziękuję dziękuję najbliższe spektakle, które przypomnijmy grane są w klubie dowództwa garnizonu w alei niepodległości w Warszawie w najbliższą sobotę i niedzielę do usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA