REKLAMA

Jak pisać o bioetyce i filozofii?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-11-28 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:01 min.
Udostępnij:

Gościem Tomasza Stawiszyńskiego była Emilia Kaczmarek, autorka książki "Co to właściwie jest ten gender?"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
godzina filozofów druga godzina filozofów już w tym wieczorze Radia TOK FM Tomasz Zawiszewski zastępca czas przy mikrofonie w studiu za mało Emilia Kaczmarek doktorantka w Instytucie filozofii Uniwersytetu Warszawskiego w zakładzie etyki co jest niebagatelną informacją i publicystka kultury liberalnej dobry wieczór dobry wieczór państwu i autorka książki co to właściwie jest stan gender inne felietony, która się ukazała nakładem kultury liberalnej właśnie całkiem niedawno Rozwiń » to jest 3 6 felietonów o dział IT co łatwo się pisze o takich zagadnieniach na pewno nie jest różowo nie jest łatwe nie jest też łatwe do końca dla mnie, ponieważ w tych tekstach staram się popularyzować bioetyka Belgii wpisać się w sposób, który jest miły dla czytelnika, ale jednocześnie zachować jednocześnie ciężar gatunkowy niż w GM oczywiście i staram się, żeby też teksty spełniały pewne kryteria rzetelności położenie naukowej, ale właśnie popularnonaukowej tej nie stoczył się też łatwe w Polsce, gdzie te spory, zwłaszcza niektóre z nich bardzo rozpalają opinię publiczną i są i mamy tak bardzo Społem podzielone społeczeństwo właśnie pomyślałem sobie, że po pierwsze to tekst na tę książkę się składającą nocą powiedziałbym utrzymują się w takiej dobrej tradycji anglosaskiego piśmiennictwa filozoficznego, gdzie się nawet bardzo skomplikowane kwestie przedstawia w sposób klarowny i przystępny, a po drugie, że taki duch umiarkowania z nich się mu wydobywa duch umiarkowania powiedziałbym w kontraście pozostający do temperatury sporów polskich różnych debatach o tych sprawach, o których w tej książce piszesz, że pierwsza część tej książki to są właśnie przez przegląd takich tematów, które elektryzują polską opinię publiczną i właściwie wszystkie te kwestie najbardziej kontrowersyjne się pojawiają, czyli eutanazja aborcja in vitro czy będę właśnie ty jak to się czujesz właściwie w, próbując jakoś uporządkować pojęcia restrukturyzować ten dyskurs, który się staje w Polsce często no powiedziałbym dość brutalne mu w bardzo miło mi to słyszeć szum, ponieważ taka właśnie była moja intencja to znaczy starałam się właśnie rozjaśnić pojęcia pokazywać różne argumenty, które padają po obu stronach 4 wielu stronach sporów FM w każdym z tych tematów w niektórych z nich też jakość wyrażam swoją opinię, ale tak jak powiedział zależy mi bardzo na na tym umiarkowanie wojnę tym, żebyśmy najpierw wyjaśnili sobie pewne pewne terminy pewne słowa, zanim w ogóle zaczniemy rozmawiać o nowych tematach, bo n p . jeśli chodzi o dyskusję o eutanazji i to ona w Polsce się jeszcze właściwie nie odbyła te często też, że ich w mediach i w różnych debatach publicznych mylone są różne terminy też terminy medyczne i a z kolei debaty, które już się odbyły tak jak n p . ta na tematy in vitro często niestety odbywają się na tak żenującym poziomie, że głównie dyskutujemy o jakiś wypowiedziach typu tak jak słynna wypowiedź dotykowej bruździe firma wzięła jakiś mitach zapomniano wzbogaciła duchowny Heat zespole dlatego myślę, że niestety żaden z Long Champs de Bérier tak niestety myślę, że rodzice dzieci poczętych metodą in vitro wątek Szkot nie zapomną no chciałabym jakoś przyczynić się do tego, żeby te debaty trochę przeniesiona na inne tory i porozmawiać o tym co naprawdę wzbudza kontrowersje Anię, jaki się zniszczonych problemach, bo to tutaj pewnym założeniem tej książki jest to, że i w ogóle tak widzi role bioetyka ne, że no właśnie uporządkowanie pojęć zdefiniowanie pojęć pokazanie na czym w ogóle polega problem albo dylemat moralny w przypadku niektórych takich, zwłaszcza bardzo emocjonujących dyskusji to jest w ogóle podstawa, od której należy zaczynać rozmowę ja się zastanawiam ile coś takiego w ogóle w sytuacji, w której mamy do czynienia z takimi sporami i awanturami tożsamości owymi, w których obie strony zaangażowane często traktują swoje przekonania jak element składowy tożsamości bardzo głęboko jakoś definiujące jak pozycje światopoglądowe, a tym samym jakoś właśnie głębokie pokłady ich tożsamości, by wreszcie w ogóle coś takiego jest możliwe i na ile ktokolwiek jest tym zainteresowany no bo ostatecznie po co sobie tak wszystko bardzo dokładnie rozpisywać po co tak starannie definiować pojęcia którymi się posługujemy skoro ostatecznie chodzi tylko o to, żeby postawić na swoim no oczywiście, jeżeli przyjąć takie założenie to wtedy nie ma sensu pisać pisać książki, ale jak ta, ale myślę, że leży jednak tak nie jest wiele osób chciałoby poznać też jakieś argumenty drugiej strony chciałoby się ze czegoś dowiedzieć się też ma jednak dyskutujemy o tych tematach, czyli odbywają się też jakieś debaty, owszem, często są debaty stronie el Mehdi w gronie osób, które przyjmują 1 punkt widzenia i wtedy zdaniem są bardzo sensu, ale czasami im my też jego kultura liberalna staramy się właśnie wychodzić poza takie spojrzenie na media komedie tożsamościowej organizować też debaty, w których zawsze zapraszamy też osoby ze środowisk konserwatywnych chińscy osoby o innych poglądach o to, żebyśmy mogli się też nawzajem lepiej zrozumieć także myślę, że leży na pewno to małe to ma sens, żeby starać się tak trochę uspokoić się dyskusje na na wszystkie te tematy te nadmiernie eksponuje swoich poglądów, choć zaznacza zaś niekiedy dyskretnie w ramach tych tekstów to sami też zajmujesz takie pozycje pomiędzy albo może nie do końca dosłownie pośrodku, niemniej stara się jakoś tak bardzo ostro i bardzo wyraziście nie pozycjonować, dlaczego naprawdę jesteśmy taka ze wszech miar umiarkowany w no to też nie jest pierwszym niezbyt ciekawie, gdybym raczej ją nie chodzi o to że, że staram się zachować siły ten umiar w każdym w każdym z tych sporów po to, byłoby właśnie ludne, ale nie ma w Polsce właśnie coś tak może nie jest nudne, ponieważ już nudne jest, że wszyscy, uwzględniając swoje pozycje, więc w zasadzie jak pojawia się stanowisko, w którym mówi się ono to jest z 1 strony tak formie skrajnej z drugiej strony inaczej, ale można zająć też pozycja jakąś taką uwzględnia umiarkowaną w tym wszystkim to właśnie to przestaje ekscytujące obraża no ma nadzieję nadzieję, że książka jest on może być momentami cieszy ekscytująca natomiast tym torze nie daje im częste dziś takich jasnych odpowiedzi napytania, które stawiam w tytułach wynikała też po prostu z tego, że życzy sobie odpowiedzi nie znam, a nawet powiedziałabym, że często tych odpowiedzieli niema tak to znaczy pewną wartością jest już postawienie pewnych pytań i szukanie tych odpowiedzi natomiast udzielenie mi się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie nie wiem czy warto żyć wiecznie na Toruń myślę, że mało, kto pokusiłby się i na pewno byłoby tego się uproszczona odpowiedź nie warto czy nie warto żyć wiecznie no wydaje mi się, że na pewno odpowiedź tak z wielu powodów nie jest oczywista cenzura i rozmawiali miałem przed z kilkunastoma minutami z wyprawą Bogu szewskim o włoskim neurochirurgów Serge Cannavaro, który zamierza przeszczepić głowę, choć oczywiście nie zrobi tego, bo tylko się nie da zrobić, ale zapowiada, że ma taki zamiar jest to w zasadzie coś co, pozostając w takim języku medycyny i nauki w istocie jest jakąś formą dyskursu religijnego no bo to autor jest zarazem książki wcale nie medycznej o tym jak świadomość, że kosmiczna wstępuje do owych mózgowych odbiorników, a potem łączy się po śmierci znowu z tym przed światowym umysłem i też człowiek, który twierdzi, że starość śmierć to choroby, na które swoimi właśnie sposobami zamierza leczyć i on uważa, że jak najbardziej warto żyć wiecznie zamierza do tego dążyć wszelkimi możliwymi sposobami na takich osób też faktycznie nie brakuje akurat to postać też jest bardzo kontrowersyjna poniesiono ostatnio przedstawia w mediach swoje eksperymenty też taki sposób na osobach martwych krajobrazu właśnie, sugerując macie taki był przekaz medialny jak budynek ten przeszczep się udała to oczywiście jest prawda natomiast oczywiście stołu są naukowcy i są też diabetycy zafascynowani wizję nieśmiertelności, zwłaszcza naukowcy dążący do niej i jej o tym, też jest w swojej książce obraz tak 1 z artykułów nawet 2, bo 1 dotyczy tej techniki mrożenia ciało po śmierci drugi jest takim też 3 przeglądem różnych technik, jaki sposób nauka może nam w przyszłości pomóc osiągnąć nieśmiertelność być może albo przynajmniej przedłużyć życie o może kilkadziesiąt lat Penn, więc oczywiście jest to kusząca wizja natomiast pojawiają się tutaj od razu pewne inni moralne politycznej praktyczne problemy, które powodują, że na pewno nie jest to coś co można uznać za jakiś bezproblemowy oczywisty 100 % dobry cel, do którego powinniśmy dążyć po 1 z takich podstawowych problemów są niscy kwestia zmian społecznych linii stagnacji społecznej też problemów oczywiście przeludnienie niemożliwa niemożliwość doprowadzenia do jakiej się zmiany politycznej w momencie, kiedy mamy taki właśnie umierającego dyktatora na takich problemów jest oczywiście bardzo duże zarówno na poziomie zbiorowym, jaki jednostkowy w czasie to jest przykład takiego sposobu prowadzenia narracji w swojej książce to znaczy bierzemy jakiś taki bardzo pobudzający wyobraźnię problem albo coś takiego co jest jakoś aktualne i spokojnie zastanawiając się nad rozmaitymi konsekwencjami pokazujemy całą paletę tego co może się z tym wiązać faktycznie tak staram się staram się większość tych felietonów prowadzić niektóre z nich mają też formę na takich słowników, których próbuje wyjaśnić się pewne pojęcia albo to jakieś jedno pojęcie może mieć znaczenie w różnych kontekstach winnych stawiam mu takie proste pytania dotyczące różnych technologii, które pojawiają się w debacie publicznej staram się na te pytania odpowiedzieć, ale po to, żeby móc potem ewentualnie usunąć tę debatę do przodu czy kiedy już ustalimy sobie też pewne fakty to możemy i co rozumiemy przez pewne terminy to możemy zacząć dalej jakaś dyskusja inaczej możemy się spiesz się naprawdę z tego powodu że, używając pewnych słów inaczej definiuję definiujemy rozmawialiśmy tutaj wielokrotnie o różnych kwestiach bioetycznych i o bijatyce w ogóle z Pawłem Łukowem m. in . który w ne się bio etyką na Uniwersytecie warszawskim zajmuje no i którego znasz zakładu rzecz jasna w taki snajper amator no właśnie w UE i Jasiek cały czas zastanawiam na ile w tych dyskusjach bioetycznych w Polsce w takich dyskusjach, które nie polegają na konkretnych decyzjach różnych gremiów n p. opiniujący eksperymenty naukowe albo działających przy rozmaitych instytucjach medycznych wtedy to jest pewne ciało, gdzie zasiadają przedstawiciele różnych opcji światopoglądowych spierają się albo się nie spierają, ale przekłada się towaru na na rozmaite decyzja ta bolesna i dla UE w ogóle próba wejścia w dyskurs w Polsce z tego typu narzędziami musi się skończyć jakoś bardzo poważną konfrontacją z podmiotem, który tutaj w ogromnym stopniu kształtuje się nie sposób myślenia o kwestiach bioetycznych i etycznych, czyli z kościołem katolickim, który z takim partnerem powiedziałbym średnio zainteresowanym dyskusją m. in. taką dyskusję, jaką ty proponujesz gmin w zasadzie kończy w tej książce się pojawia rzadko mam takie wrażenie ten nie pojawia się zbyt często tam wspominam o poglądach kościoła właśnie na inne dzieci na poczęte metodą zapłodnienia pozaustrojowego i innych zwraca uwagę na to, że kościół faktycznie nie potępia tych dzieci natomiast realne sposób język, jakiego używa może może łatwo takie wrażenie wzbudzić w Polsce oczywiście kościół odgrywa ważną rolę w tych dyskusjach światopoglądowych i też mam wrażenie, że niektóre Annę teksty pisane przez księży już takie teksty naukowe czy filozoficzne one często mają dużo bardziej w żony charakter i dużo bardziej im po prostu merytorycznie zdają sprawę z pewnej dyskusji niż to co często słyszymy w mediach od osób, które mają najbardziej skrajne poglądy mu tak jak nie wiem ksiądz oko n p. 3 czy inne osoby i też zaczynamy go utożsamiać dom stanowisko kościoła właśnie z tymi z tymi wypowiedziami, chociaż oczywiście stanowisko kościoła jest jest wyraźne i w tłumie często wyraża się chociażby przez poparcie Episkopatu dla konkretnych propozycji legislacyjnych tak jakby jak to miało miejsce choćby w przy tych ostatnich próbach zmiany ustawy o aborcji czy ostatnio rok temu to ona jest wyraźne, ale jest też wyraźne przez to, że często gruntowym czy uczelnie często, ale zawsze ugruntowane w pewnych przekonaniach, które mają charakter arbitralny nieweryfikowalny i tusze zaczyna pewien kłopot w dyskusji z dnia przedstawicielem opcji religijnej to nie musi być oczywiście przedstawiciele akcji katolickiej koniecznie, ale w każdym razie w przypadku kościoła katolickiego co jest szczególnie widoczne, bo docieramy do takiego punktu, w którym różnica jest już nie dyskutowana, bo ona wynika z jakiegoś gestu, który głaszcze jest poza racjonalnym namysłem tak na pewno na pewno tak tak jeżówka dyskusje eutanazji prawda albo dyskusja aborcji, chociaż mam też wrażenie, że może wiele osób, które na szkodę dyskusji o aborcji często próbuje nam się właśnie pewne założenia metafizyczne tak naprawdę dotyczące tego kiedy, kiedy powstaje człowiek i jaka jest rola poczęcia w tym w tym procesie niechby ubrać w taki język właśnie naukowy biologicznej i pokazać, że tutaj na razie to jest właśnie ma oczywiste z z punktów widzenia samej nauki już te skrajności nie jest nauka nie odpowie nam ten nam na pytanie o to jaki status moralny powinien mieć embrion podobnie w dyskusjach antykoncepcji się dzieje wspomniany ksiądz oko przez ciebie tutaj celuje w takich przesunięcia w n p. kiedy mowa o antykoncepcji do nawet ksiądz oko, ale i prof. Chazan w różnych słynnych w swoich wypowiedziach przesuwają tę dyskusję na kwestie medyczne wskazują na rzekome objawy uboczne, które wiążą się z używaniem przez kobiety środków antykoncepcyjnych n p . z tego, czyniąc trzon swego argumentu, gdy tymczasem w gruncie rzeczy chodzi o coś kompletnie innego, a to jest tylko instrumentalny użyto do tego, żeby na taką zasłonę dymną zbudować też odnoszę takie wrażenie, zwłaszcza teraz, kiedy jest mowa w klauzuli sumienia dla aptekarzy to strona internetowa tej inicjatywy też wełna jest informacji o szkodliwości antykoncepcji hormonalnej oczywiście inni wystarczy przeczytać ulotkę jak jakiegokolwiek środka syn antykoncepcji hormonalnej, żeby wiedzieć, że na jest to ingerencja w zdrowie każdy lekarz może powodować liczne efekty uboczne niektóre z akurat tutaj nawet poważne natomiast na tych stronach mamy ten problem jest oczywiście wyolbrzymiane i alei celowo miesza się tego typu argumenty ze z innymi które, jakby pochodzą z zupełnie innego poziomu o to, żeby nadać temu dyskursu owi to takie, żebyśmy odnieśli wrażenie, że to jest właśnie jakaś teza naukowa Anię religijna, bo tutaj takim ideałem dyskusji jest dyskusja, w której obie strony podał, że mają wspólnie do maksymalnie adekwatnego obrazu rzeczywistości próbują wypracować naj bardziej racjonalne i najbardziej wielostronna podejście do danej kwestii tymczasem znowu, przechodząc do praktyki, przyglądając się Tomek praktycznie wyglądają te spory można odnieść wrażenie, że PUP w istocie odbywa się taki raczej turniej ciasto w tych dyskusjach to znaczy nie tyle chodzi o to, żeby przedstawić najlepsze uzasadnienie i ile raczej o to, żeby pokonać swojego przeciwnika, więc to są takie igrzyska trochę to spory Helena niestety często tak jest tutaj na pewno też media odgrywają dużą rolę religii i współczesne media to zresztą ów w każdej dziedzinie nie tylko bio etyce można łatwo zauważyć jak sposób w jaki funkcjonują media i presja na nerki karalność choćby stron internetowych powodują, że właśnie te najbardziej skrajne tezy uzyskują największe oddźwięk rejsu najczęściej powtarzane należy co można z tym zrobić no można starać się tylko on to zmieniać jednak, prowadząc te dyskusje winny sposób, chociaż oczywiście te możliwości są ograniczone, zwłaszcza jak się ma księdza oko naprzeciwko to wtedy, chociaż muszę wiedzieć, że raz miałam przyjemność specyficzną bardzo dyskusji z księdzem oko w w programie Tomasza Terlikowskiego w telewizji Republika i to było nawet dość ciekawe doświadczenie w rzekł był momentami nawet odnosiłam wrażenie, że udało się jak dziś argumenty sformułować i ksiądz oko jakoś Percy Powałka argumenty, ale może to oczko takie ulotne wrażenia w chwilowe ktoś właśnie zależy od tego w jaki ich warunkach toczą się te dyskusje jak organizowaliśmy rok temu w w państwo miasto jako kultura liberalna debatę o aborcji, w której wzięła udział m. in. pani takich ska też miał wrażenie że, że ta rozmowa odbywała się na na innym poziomie jednak wszystko zależy od tego z jakim nastawieniem podejdziemy do rozmowy i też od tego kto słucha i co chcemy osiągnąć to była konkluzji na rozmowach w twoim przekonaniu w w domyśle, że nikt nie zmienił zdania natomiast w na pewno wiele osób usłyszała, iż argumenty, których nie słyszało nigdy wcześniej mogły się nad nimi zastanowić nawiasem mówiąc tutaj proponuje, że wejście z takiego tradycyjnego sposobu dyskutowania o aborcji bez takiego właśnie stawiania jako najistotniejszej kwestii czy zarodek jest czy nie jest człowiekiem osobą ludzką różni się tutaj różne się pojęciem tutaj używa w każdym razie podmiot tam na chronionym przez prawo na zasadzie pewnego eksperymentu w myśl nowego za pewną etyczną, którą cytuje też proponuję zastanowić jak to właściwie było, gdybyśmy uznali, że to właśnie jest z podmiotem prawnie chronione my się zaczynają komplikacje to tak w książce staram się ją u przy formułowaniu, lecz przybliżyć słynny bio etyczna argument autorstwa Thomson, która pokazuje, że w pewnych przypadkach nawet, gdybyśmy właśnie uznali, że zarodek jest osobą w sensie moralnym to dalej nie uzasadnia, jakby mu nie uzasadnia to o aborcji we wszystkich przypadkach Thomson w tym swoim oryginalnym argumencie odwołuje się dało tak naprawdę do integralności cielesnej ona opisuje taką sytuację, w której mamy sobie wyobrazić, że zostaliśmy podłączeni do wbre w naszej woli do drugiego człowieka chodnika jest Skrzypek sam w tym moim psie formułowanym argumencie to jest wypadek samochodowy jednak zostaniemy podłączeni do ofiary tego wypadku po to, żeby jej nie przetoczyć naszą kre w i ta ofiara wypadku może przeżyć tylko pod warunkiem, że będzie do nas podłączone, tworząc eksperymenty myślowe tego typu to sam chciał pokazać, że rzecz nie mamy obowiązku moralnego mógłby godzić się na naruszenie naszej integralności cielesnej po to, żeby ratować życie drugiej osoby tak nawet wtedy, kiedy nie mamy żadnych wątpliwości, iż jest osoba, bo jest n p. dorosły człowiek można też zauważyć, gdyby analogiczne przykłady w prawie tak nie zmuszamy n p. rodziców do tego, żeby byli dawcami nerek dla swoich dzieci oczywiście możemy nawet powiedzieć, że postawa, w której rodzic lub nie chce nie wiem oddać krwi dla dla swojego dziecka albo zostać dawcą możemy ją potępić tak, ale niezbyt moralnie, ale z punktu widzenia widzenia spółki bez mierzyć Przełęcz ideę rodzicielstwa n p . ale nie dalej nie nie robimy tego się siłą dodaje Anna autorce tego eksperymentu myślowego chodziło o to, żeby zwrócić uwagę właśnie na integralność cielesną i przeprowadzić taką analogię między sytuacją ciąży, zwłaszcza ciąży z gwałtu a, a do sytuacji, kiedy ktoś, by nas wbre w naszej woli podłączył do kogoś z fizycznie medyczne nie i kazał nam przez 9 miesięcy mógłby ratować własnym ciałem życia to co przypomina co mam na umowie, że to coś przypomina sytuację analogiczną, czyli ciąże i in kwestia aborcji właśnie to tak oczywiście to ma być właśnie analogia aborcji analogie LO Syców do sytuacji kobiet nóżka zgwałconej, która chce usunąć ciążę i zdaniem Thompson ma do tego prawo nawet byśmy uznali, że zna zarodek jest osobą w sensie moralnym to jest właśnie takie ćwiczenie wyobraźni trochę tak to jest jego eksperymenty myślowe są takim narzędziem, którym często operuje filozofia oczywiście nie są to eksperyment w sensie naukowym tylko właśnie tworzenie takich hipotetycznych sytuacji, w których wyobrażamy sobie pewne warunki też określamy te warunki bardzo ściśle z ścisły sposób, uniemożliwiając pewne wyjście z danej sytuacji z oficjalnie po to, żeby, żeby zilustrować pewien dylemat moralny albo pokazać jak nasze intuicje moralne są sprzeczne albo pokazać, że dobrze naszemu praktyki są sprzeczne z intuicjami moralnymi i po to, tworzone są takie eksperymenty myślowe tutaj w tej książce się pojawia taka figura lidera mało albo liberał kim osoby w każdym razie o poglądach liberalnych, która bywa takim punktem odniesienia dla różnych sporów zastanawia się nad tym w jaki sposób były liberał czy osoba o poglądach liberalnych ma sądzić uważać w 3 3 czy w jaki sposób mam myśleć o pewnych zagadnieniach i spora ach, kim właściwie jest ta osoba o poglądach liberalnych co to za pozycja na gruncie filozofii moralnej no tutaj zawsze takim wyzwaniem jest problem ograniczenia wolności dla liberała i uzasadnienia też jakiegoś paternalizmu państwa w pewnych w pewnych sferach takim odniesieniem oczywiście w przestrzeni publicznej też często myli się miesza się Libera Judasz utożsamia się liberalizm z Liberca Dionizy mem chilijscy z tym nurtem filozofii polityki, którym kładzie nacisk na wolność, ale ta wolność absolutną można w szpitalu jest właściwie taką główną jedyną główną wartością, z czym wiąże się też postulat ograniczania państwa w wielu sferach światopoglądowych, ale też jeśli chodzi o 6 państwo opiekuńcze i też uregulowanie wielu kwestii medycznych czy biotechnologicznych po prostu wolność ma wolność jednostki ma też rozwiązać wszystkie problemy na jej takie podejście nie jest jej bliskie i też myślę, że nikomu w kulturze liberalnej nie jest niskie staramy się pokazać w jaki sposób też liberalizm można pogodzić z w pewnych sytuacjach z z opieką państwa czy też z oczekiwaniami na nieuregulowanie pewnych kwestii ze strony państwa w osobnym działem czy osobne podrozdziały w tej książce częścią osobną szukam słowa jest Polska służba zdrowia uznała, że to jest tak specyficzna sfera, że aż za wymagające, a w osobnej części w książce wynika to co z tego, że część felietonu, w które wpisami publikowane w przestrzeni ostatnich 10 do 3 lat w kulturze liberalnej nie dotyczyło właśnie tych problemów aktualnych problemów polskiej służby zdrowia daje mi się, że jest to jak najbardziej tematy którymi diabetycy powinni się zajmować nie może bio etyka często nie kojarzy się właśnie nie wiem z protestami lekarzy czy pielęgniarek tylko bardziej z aborcją czy czy eutanazję natomiast oczywiście te zagadnienia też są bardzo ważne dla filozofii moralności ostatnia taka dyskusja przy okazji protestów lekarzy rezydentów rozgorzała na nowo tak rozmaicie traktowano to ich postulaty i pojawiały się takie głosy n p . prof. Chazan się w ten sposób zapowiedział, że jak on był takim lekarzem rezydentem to w ogóle się cieszył, że nie mógł tam przyjść coś zrobić żona takim etapie kariery jeszcze się domagać jakiś apanaży to już jest po prostu za psucie jej degrengolada na pewno w tym sporze widać też lnu ten aspekt tych pokoleń JOW-y i takie tego typu argumenty często silne się pojawiają ja osobiście popieram jest taki skecz Monty Pythona takich ludziach kapitalista takich już wie ku sędziwym nie wiem czy znasz ten skecz, kiedy oni siedzą palą cygara popijają sza woda szabli z jakiego znakomitego rocznika i właśnie wspominają o tym jak to było, kiedy byli młodzi i czegóż to oni nie mieli na zaczyna się tak powiedziałbym konwencjonalnie, że 1 z po nich, mówi że rano, kiedy był młody no to tam mieszkały ptaki chacie pięcioro mieszkali w Tychach czy jej nie było kuchni i okien nie było w ogóle wojaka Szwejka bardzo uboga oferta ich sytuacja drugi powiada mieliście szczęście, że mieliście chatę myśmy nie mieszkali w chacie tylko gdzieś tam jakiś taki jamie w ziemi zaczynają się po prostu przeze mnie cytować na to kto miał go, że jeżeli dochodzi już do jakiegoś takiej sytuacji, że właściwie to właściwie ta finalna chyba wizja jest taka, że 40 EUR mieszkali gdzieś w jeziorze wielki w takiej dziurze wykopanej w ziemi musisz pracować 2 8 godzinna dobę jeszcze dopłacać za to, że pracowali do krótko, mówiąc że struktura odwrotna do wspominania złotego wieku, kiedy wszystko było wspaniałe to chyba też dochodzi do głosu, że kiedyś panie to po prostu, a Perez na pewno na pewno łatwiej akceptować takie warunki życia i prac, kiedy są już tylko wspomnienia ja osobiście popieram protest medyków i też innych zawodów medycznych, bo przecież to jest protest wielu środowisk wydaje mi się też to zupełnie absurdalne, że postulaty, które dotyczą ogółu przestrzegania prawa pracy i tak naprawdę na takich zupełnie podstawowych kwestii są przedstawiane zarówno przez najem przez niektórych polityków i publicystów jako jakaś dostawa roszczeniowa natomiast przecież główny postulat w tych protestów dotyczy zwiększenia nakładów na służby zdrowia taka nie konkretnie pensji 1 tylko z zawodów i to jest coś się, czego potrzebujemy wszyscy, bo bez tego nie da się po prostu utrzymać utrzymać służby zdrowia, która jest taką tykającą bombą zegarową z powodu tego, że jest po prostu za mało lekarzy za mało pielęgniarek i będzie ich jeszcze mniej, ponieważ za mało zarabiają wyjeżdżają zagranicę i też średnia wieku w tych zawodach jestem bardzo wysoka czystość w książce Pawła Reszki mali bogowie oznacza ulice polskich lekarzy netto jest książka, w której rzeczywiście pewne zjawisko o pomyśle identyfikowane przez każdego, kto miał z polską służbą zdrowia do czynienia nie zawsze nie wszędzie jest mnóstwo lekarzy, którzy traktują swoich pacjentów podmiotowo, ale jest też pewien trend powiedziałbym takiego bardzo przedmiotowego podejścia do do pacjenta i takiego bardzo wyższości owego traktowania znam analizy skweru, który próbują to zjawisko zrozumieć i ująć w kontekście struktury feudalnej jeszcze głęboko w mentalności polskiego społeczeństwa po obecnej jakoś tam na wibrującej naszym codziennym życiem to jest coś takiego co też wymaga powiedziałbym namysłu filozoficznego, bo wiąże się rzecz jasna oczywiście z systemem edukacji dla lekarzy z całą rzeczywistością ekonomiczną, w której funkcjonujemy, ale tu jest coś głębokiego coś właśnie z poziomu jakiś bardzo takiej bazowej na postawę tego w jaki sposób definiuje się na rolę lekarza i rola pacjenta czy pozycji lekarza i pozycję pacjenta i NATO nie odpowiada właściwie żadna inna dyscyplina tylko filozofia właśnie czy Duda jeśli chodzi o książkę Pawła Reszki to wydaje mi się, że też jednak on przy, wprowadzając ten eksperyment na samym w sobie, kiedy wiadomo że, ponieważ autor, że reportażu sam zatrudnił się w szpitalu i wystarczyło parę dni, żeby jak przyznaje się we wstępie zachował się w sposób, który go do tej pory się wstydzi, więc wydaje mi się, że tutaj też rola tego systemu dyrekcja totalna tak heroiczną dziś znów mama i okoliczności tej pracy jest jednak decydująca oczywiście też bioetyka ma dużą rolę do odegrania w edukacji oraz studentów medycyny i innych zawodów medycznych, ale i tutaj też jest wiele jeszcze idę do zrobienia w tej edukacji to są te zazwyczaj Kisil jedne zajęcia w toku całych studiów i ta edukacja kończy się w momencie skończenia studiów natomiast w wielu krajach m. in. w stanach Zjednoczonych we wszystkich szpitalach istnieją komisje etyczne, które w, których teraz służą do tego nie tylko, żeby rozstrzygać czy tam macie też doradzać lekarzom w konkretnych kontrowersyjnych przypadkach klinicznych tak co zrobić danej sytuacji, ale też z miejscem takiej dyskusji, która pozwala nabrać pewnego dystansu też do tego co się dzieje i przypomnieć sobie tych podstawowych wartościach podstawowych obowiązkach zawodowych, a u nas jest krótka edukacja pod kątem właśnie kodeksu etyki lekarskiej na studiach potem wpadnięcie w cały ten cały ten system pewno brakuje takiego miejsca później na refleksję to jest oczywiście jakoś powiązane wszystko z naturą współczesnej medycyny, która nie jest tak dalece z wyspecjalizowane i tak ne rozwinięta, że park celuje człowieka na poszczególne organy i istnieją specjaliści, którzy się wyłącznie poszczególnymi organami zajmują, więc jest się odsyłany zazwyczaj jeśli masz jakieś poważne problemy zdrowotne do różnych specjalistów każdy z nich interesuje tylko jakimś wycinkiem natomiast żaden się nie interesuje człowiekiem jako takim trochę ta medycyna rodzinna ma to zmieniać to jest też w jakim sensie odpowiedź trochę na rosnącą popularność rozmaitych medycyna alternatywnych czy roszczenie to jest dobre określenie, bo to już nie są zazwyczaj medycyny, ale różnych niekonwencjonalnych sposobów leczenia i znachorów po prostu tu znachor też się pojawia w twojej w swojej książce, ale rzeczywiście znachor czy ktoś, kto się takimi metodami posługuje to jest zazwyczaj ktoś, kto daje poczucie, że się interesuje Mono całym, a nie tylko pewnymi elementami, które razem nie funkcjonują na zasadzie jakiś kompletnie odrębnych autonomicznych części tylko daje poczucie, że tak właśnie jest zainteresowany całym no na pewno teza ta specjalizacja jest pewnym wyzwaniem dla współczesnej medycyny, ale też jak w każdej innej dziedzinie nauki dzisiaj tej wiedzy już jest już po prostu tak dużo, że jeżeli ktoś chce być specjalistą w jakiejś dziedzinie to zazwyczaj musi ten obszar swoich badań, by i co bardzo zawęzić i to jest 1 z przyczyn i pewnie, dlaczego pacjenci mogą mieć też są to poczucie, że ktoś się leczyli ich nie wątrobę, a nie ich samych tego oczywiście dochodzą też inne inne problemy związane z tym jak wygląda wizyta lekarzy wszyscy się skarżą na to, że muszą cały czas na barwę zwykle moja wizyta kiedyś w 1 z prywatnych skądinąd z przychodni, kiedy to poszłam do internisty z przeziębieniem zwykłem no ale tam miało to przeziębienie jakiś przebieg takiej niekoniecznie bardzo taki standard powyżej wsiadłam przedziału lekarz, którego właściciel pół twarzy tylko jumbo to druga połowa była jakoś zatopiona w monitorze komputera, który całkowicie ją zasłaniał powiedział mi, żebym usiadł system zaczął pisać potem zapytał mnie, abym i, jakie są objawy, więc jacyś zaczął opowiadać tak narracyjnej właśnie, używając tego tej struktury osobowej pierwszej liczby pojedynczej ja, że ja coś tam coś się zaczęło działać tak dalej i on tak po prostu stukał w tę klawiaturę i patrzył cały czas monitor w ogóle na mnie nie patrzył, a w pewnym momencie zniecierpliwiony rzucił mi objawy objawy chodziło chyba, żeby farba, żeby objawy mu podać nie tam jakieś opowieści o tym jakie się czuł Jacek obchodzi, jakie się czuje objawy konkretnie na IT jest właśnie jak w pigułce uprzedmiotowienia tak to jest na pewno uprzedmiotowienia, ale też właśnie braki w edukacji tyczących komunikacji z pacjentem co też, jakby tam są eleganckie powiedziała tak, ale nie da się tego nauczyć, słuchając wykładów uczelniach polskich medycznych jednak ten przekazywanie wiedzy zazwyczaj ma taką formę tradycyjną wielka sala wykładowa i ktoś coś po prostu opowiada Ryszard zapamiętuje tymczasem rozwijanie tego typu umiejętności wymaga jakichś warsztatów pracy w grupach na zachodnich uczelniach często nawet czasami zatrudnia się aktorów do odgrywania scenek, w których student jest przyszłym lekarzom TK, który jest jest pacjentem oczywiście nie trzeba zatrudniać aktorów studenci sami mogą też odgrywać sceny i w ten sposób, żeby wczuwać się w role i zrozumieć, że lepiej zrozumieć to jak to jest być pacjentem no oczywiście też wykonywanie zawodu lekarza wymaga, iż podstawowych po prostu kompetencji wrażliwości i pewnych zachowań posta w nigdy się usprawiedliwić brakami w edukacji tak Project śniegiem nie mówi dzień dobry czy zwraca się do pacjenta per siada to jest po prostu brak mu się w domu kultury mówienie dzień dobry test w ogóle niezwykle ważny barometr w Polsce, bo wiem czy zwrócić uwagę, ale ciastek się zdarzają jakieś takie drastyczne sytuacje, że ktoś popełni jakieś przestępstwo idzie się z kamerą do jego sąsiadów i sąsiedzi się wypowiadają to pewne podstawowym argumentem, dla którego n p. z jacyś ludzie nie zwrócili uwagi na ewidentną przemoc domową w prasie Nadia Zięba z Inowrocławia zawsze będzie miał, więc było w ogóle absolutnie w żadnych podejrzeń, że mogłoby coś się dziać złego, a jak ktoś nie mówi dzień dobry, bo zdarzało się takie przypadki, że w przypadku już jakiś działacz taki bardziej zakulisowych powiedziałbym tych przestępczych nie takich ewidentnych, że można było mieć pretensje do sąsiadów, ale wtedy się kamera pojawia to często jest tak, że właśnie AJA wiedziałam, że coś jest nie tak albo wiedziałem, bo nigdy się cieknie mu wyczynowym sportem ciekawą lepiej mówi dzień dobry z planem przylecą do bazy dawanie rea wracając do do znachorów i do medycyny alternatywnej to oczywiście jest to też wolno rosnący problem w Polsce, ale nie tylko wpływy w Polsce związany na pewno z stołu z tym właśnie takim chłodnym obliczamy medycyny konwencjonalnej, czyli tej jedynej prawdziwej medycyny, jaką mamy, ale też ze stopniem skomplikowania tej wiedzy, ponieważ te teorie czy sposoby wyjaśniania różnych chorób i propozycje leczenia, jakie nam daje medycyna alternatywna one często mogą brzmieć bardzo zdroworozsądkowo i wydawać się prostszym rozwiązaniem niż niż to co nam oferuje ciągle wierzę, że 1 z najbardziej taki podział spektakularnych tutaj mecz to z i osobliwych zarejestrowała, czyli leczenia nowotworów przy pomocy dzieciom orki to jest coś takiego co w pewnym momencie rzeczywiście tutaj zrobiło się popularne i byli ludzie, którzy dokonywali takiej specyficznej operacji wytworzenie jakiegoś takiego bąbla na na nodze, a potem potem zainstalowania tam cieciorki, która toczyć Arka miała właśnie wszystkie te miast ma pan zły z organizmu w dobrych lat jest albo cieciorka albo czosnek też w innych wersjach to jest niestety bardzo przykre, że jeżeli je poszperać w internecie to od razu widzimy że, że osób, które nawet odpłatnie oferują tego typu terapie w jest bardzo dużo, a jest to niezgodne z prawem unijnym i jest wymagane paragrafy, które pozwalałoby to karać ewidentnie nie to prawo nie jest egzekwowany efekt nie można też o tym, m. in. przeczytać w książce co to właściwie standardem inne felietony autorstwa Emilii Kaczmarek, która była państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo książka się ukazała nakładem kultury liberalnej no i można je kupować oczywiście w księgarniach nie tylko w księgarniach na stronie internetowej pewnie takiej stronie też zapraszam bardzo dziękuję państwu również kończymy na wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft ten program przygotowały się nazwą Tomasz Sobieszczański dobrej nocy państwu życzę i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA