REKLAMA

Czy współczesna kultura jest narcystyczna? Co właściwie miałoby to znaczyć?

TOK Powszechny
Data emisji:
2017-11-29 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 46:40 min.
Udostępnij:

Praktyki represji. Co wypieramy we współczesnej kulturze? Dyskutują prof. Zofia Rosińska i Tomasz Stawiszyński Rozwiń »

W tym jesienno-zimowym cyklu Filozofii w Ogrodzie rozmawiamy o tym, co we współczesnej kulturze wyparte, niewidoczne i nieuznawane. O depresji, śmierci, starości, ale także o przemocy, manipulacji i perwersji.

Na najbliższym spotkaniu gościć będziemy prof. Zofię Rosińską z Insytutu Filozofii UW, z którą zastanowimy się, czy współczesna kultura jest narcystyczna - jak twierdził jeszcze w latach 70. Christopher Lasch - i co właściwie miałoby to znaczyć. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tur państwu witamy na kolejnym spotkaniu z cyklu filozofii w ogrodzie goście takim jesienno zimowym jest pewnymi komplikacjami logistycznymi, ponieważ grana jest klątwa tam na Górze i spodziewano się tutaj zmasowanego ataku osób, którym droga jest ojczyzna i wiara, ale nie pojawił się w każdym razie udało nam się tutaj bezpiecznie bezpiecznie zejść z prof. Zofia Rosińska jest dzisiaj naszym gościom z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego wieloletnia nie lubi pani Rozwiń » słowa szefowa zakładu filozofii kultury Jeremy powiedzieć, że zamiast szefowej po i kierownik to przy kierownik zakładu filozofii kultury tam może spotykamy się kim do mikrofonu proszek na scenę ambitnych i warzy w i dlatego uważam, że wieloletnia kierownik spotykamy się w ramach tego cyklu, w którym rozmawiamy o tym, COS we współczesnej kultury jakoś wyparte co w niej nieobecne są w niej represjonowane na różne zresztą sposoby ich w różnych ujęciach o tym rozmawiamy z prof. Małgorzata Jacyno socjolożka była naszym gościem przed 2 tygodniami w ramach takiej perspektywy, która być może też jest istotna dlatego w jak czytać to co dzisiaj będziemy mówili powiem tylko, że kolejne spotkanie, które będzie 13 grudnia to będzie spotkanie z Mikołajem Grynberg kijem, który w nie jest fotografem pisarzem reportażystą i zajmuje się opowieścią o polskich Żydach tak bym tak bym powiedział opowieścią o jakość nieobecną czy perspektywą jakoś nieobecną i z polskiej historii polskiego dyskursu publicznego relegowano jego zdaniem moim zdaniem też, a dzisiaj chcieliśmy się przejść ekspresowy Rosińską współczesnej kulturze popiersia z perspektywy filozoficznej no bo filozofią kultury pani w Resursie zajmuje, a po drugie, przez pryzmat książki, która naszym zdaniem myślę, że mogę tutaj zastosować pluralizm naszym zdaniem jest książką bardzo ważną ona ma już prawie 4 0 lat, ale nie straciła wiele na swojej aktualności, a niektóre tezy wręcz wydają się prorocze, które w niej się pojawiają to jest książka Christophera Lasza na takiego amerykańskiego historyka krytyka kultury się trudno zakwalifikować ten styl myślenia i pisania, które on uprawiał, bo to jest coś pomiędzy refleksją filozoficzną socjologiczną kulturoznawcą w pomiędzy taką narrację naukową, a eseisty trzymał też trudno tego Lazio zakwalifikować jako się jednoznacznie do takich oczywistych pozycji ideologicznych, bo to z 1 strony człowiek niewątpliwie przywiązany do pewnego typu konserwatyzmu z drugiej strony ze skłonnością niewątpliwie lewicujący są konserwatywne lewica to jest takie określenia, które do niego dobrze myślę pasuje co znaczyło konserwatywne lewica to właśnie zaraz od różnimy myślę to konserwatywną lewica o lewicy nowej lewicy tzw . która też jest bohaterem tej tej książki i i RAŚ krytykuje pewna niepewne elementy doktryny nowej lewicy właśnie, która wtedy przeżywa swój rozkwit no bo to się w latach siedemdziesiątych to jest też człowiek, który używa psychoanalizy do prowadzenia swojego wywodu czy to swych badań nad współczesną kulturą, ale wobec samej psychoanalizy, a w szczególności miejsca wewnątrz współczesnej kultury jest bardzo krytyczny zarazem, więc takie przeciwne elementy grają prekursor lubi chodzić sobie czasem, więc to, że ich na przychody albo albo stoję mówi, więc takie siedzenie wprowadzenie 2 straconych przez naszych barw jeśli ktoś z państwa chce też pochodzić ze nie ma problemu nie mam przed 2 przecinka 100 0 obowiązują podwójne standardy w takim razie itp, ale na 1 1 i właśnie kłopot, bo w, więc Slash to jest też ktoś kto, używając psychoanalizy zarazem jest wobec psychoanalizy krytyczny, a w szczególności krytyczne wobec takiego jak twierdzi hegemonii 1 miejsca we współczesnej kulturze którą, które psychoanaliza zajęła, zastępując jego zdaniem religia presję na scenach charakterystycznych współczesnych kultury, że to wszystko co do perspektywy człowieka obraz współczesnego wnosiła religia metafizyka to dzisiaj form jest immanentnie zwanej daje psychoanaliza właśnie, która choćby dokonuje takiej i momenty z racji transcendencji, że ktoś transcendencji jak dotąd czy w kulturze zachodniej postrzegane jako coś co jak sama nazwa wskazuje znajduje się na zewnątrz świata, w którym funkcjonujemy jest czymś przekraczającym radykalnie perspektywa, w której w, w której zanurzone jest nasze doświadczenia tymczasem w ramach psychoanalizy ta transcendencji zostają uzewnętrznione, a do postaci kategorii nieświadomości, czyli czegoś co z 1 strony jest nieznane przekraczające naszą indywidualność, ale z drugiej strony jest wewnątrz nas jest czymś co jest co jest jakąś instancją wewnątrz naszej psychiki czy wewnątrz tego nowoczesnego podmiotu ale zanim wsypał mówimy o tym jak w ości Chmielarz widzi współczesną kulturę, a widzi ją dość krytycznie uważa, że wiele elementów istotnych i ważnych z tej kultury powojennej dwudziestowiecznej amerykańskiej zostało na skutek różnych procesów historycznych kulturowych społecznych wyparte to chciał, żebyśmy zaczęli od tego w ogóle w jaki sposób filozof się przyglądać kulturze jak ta perspektywa specyficznie filozoficzna patrzenia na kulturę różni się od takiej perspektywy, którą przyjmuje socjolog kulturoznawca psycholog to już było pytanie o innych, gdy po pierwsze, dziękuję dziękuję za pytania dziękuję też zaproszenie nigdy nie byłam jestem trochę onieśmielona także no proszę wybaczyć jeśli nie w dno jeśli coś nie będzie tak dokładnie jak być powinno, więc nic, więc ja jestem bardzo często już od dłuższego czasu tutaj od 1,5 roku ponad zawsze jestem onieśmielony tak czy ktoś przyjmie wartość netto to ma być tak lepiej dla mnie, że pani jest też onieśmielony zarzeka się wspólnota w oświadczeniu to tak, przekraczając narcyzm kulturowy proszę pana to w ogóle nie ma żadnej wspólnoty trzeba od razu sobie to powiedzieć o państwie, bo już, że państwo onieśmielenie moje onieśmielenie to są 2 różne niż mielenia to w ogóle nie można mówić o żadnej wspólnocie, ale do Szkota, więc jej, więc jej wezwać, by my jak ja bardzo lubię z panem dyrektorem rozmawiać muszę powiedzieć od razu i uczciwie i szczęście, ale po to nie uznać za jednością, że się z nim zgadzam prawie wcale się z nimi zgadza i bardzo rzadko się ze staży, a także byśmy się zgadzali wracając zaś do tego pytania rzeczywiście jest tak, że film Zofia kultury to jest coś innego, chociaż nie wchodzi w obszarze i socjologii i kulturoznawstwo i filozofii, ale to jest coś innego niż socjologia kultury i coś innego niż kulturoznawstwo i opieki nad i jest filozofią i teraz czym się to różni co jest podobne, a jej a gdzie jest różnica to jest rzecz dyskusyjna bo gdyby to było na sali seminaryjnej to od razu byśmy mieli nawet z kolegami od razu byśmy mieli tutaj kłótnie prawda 1, by powiedział dajcie sobie spokój nie ma żadnej filozofii kultury pierwszym uniwersytetem, który w Polsce zrobił filozofii kultury jako odrębny przedmiot nauczania niejako myśl filozoficzna, bo myśli jest od Platona to zawsze była ale, żeby to się stało odrębną myślą filozoficzną p t . w chwili filozofia kultury to był nasz Instytut Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, a potem oczywiście wszędzie już teraz na uniwersytetach chyba wszędzie, ale wiem, że w tych naszych największych uniwersytetach typu UJ czy Poznań czy Toruń to tam jest filozofia kultury jako odrębny przedmiot nauczania przychodzą studenci dostają oceny mojej po prostu jest to normalny przedmiot nauczania to tyle w kwestii takiej, jakiej formalnej teraz czy ktoś się różni tak jak ja na to patrzy nie no bo jak się zachowuje tu kulturoznawca, jeżeli ja jestem w tej chwili kulturoznawcą to jak patrzy dowiaduje się, jakie są obyczaje co państwo robicie opisuje to pytam was robię wywiady albo też po prostu uczestniczę w tych samych obyczajach i tą są kulturoznawca i w tym kierunku idziemy prawda pan duchy podobnie wymyślał, a Jeślinie to zaraz pan Doda natomiast filozof kultury, ale właśnie kulturoznawca chce być neutralny on chce opisać tak jak to jest naprawdę patrzy chodzę daje do jakiejś nie wiem co jakiś jakąś wieszczy też jakiś innej kultury i patrzy jak oni celebrują n p. narodziny dzieci albo śluby albo śmierci prawda jak się grzebie zmarłych i opisuje to wszystko uczestniczy być może w tym nawet, ale jako obserwator natomiast filozof kultury takich jak to widzę on uczestniczy w kulturze, o której mówi ja nie jestem neutralne i dlatego my się kłócimy często prawda, ale w takim chyba dobrym sensie się kłócimy, że staramy się zrozumieć bardzo dobrym to właśnie jest w jak jest neutralna ja mówię, bo jak tu wyrosłam ja tu się ze ja ja jeszcze 1 0 siedziałam oczywiście, ale tu doświadczam tego wszystkiego co wynika, że doświadczenie życia w tej kulturze jak tu rozmawiamy z ludźmi tutejsze z nimi kłócę tu kupuję tu robi zakupy tu uczę to studenci mija atakują albo podziwiają tyle to są wszystko moje doświadczenia jak mówiącą o kulturze wyrażą świadomie lub nieświadomie wyrażam to to moje doświadczenia kulturowe im się wydaje, że to jest podstawowa różnica, że ja nie jestem neutralny ja staram się być obiektywna ja mam dystans do swojego doświadczenia, ale nie ma tak pełnego dystansu nigdy nie mamy pełnego dystansu do własnego doświadczenia, nawet jeżeli zmieniamy to doświadczenie, nawet jeżeli potem ona jest inne to to jednak zawsze to doświadczenie ono w nas jest zgadzam się do tej pory to właśnie no, więc i, jakie pisze jakieś teksty prawda jak recenzuje książkę trzeci, o czym pisze własną Moto w jakiś sposób wybieram coś prawda coś mnie interesuje bardziej, a coś mnie interesuje mniej jak już wybieram to coś pojawi jakiś sposób oceniam to boja to wybieram jako rzecz ciekawą interesującą ważną do tego, żeby się tym zająć, jeżeli ja już w tej swojej książce, którą pan przyjmie recenzował, więc więcej apetyt wybieram pewne myśli filozoficznej prawda, ale pod pewnym kątem, a ja nie jestem historyk filozofii ja jestem raczej oczywiście zawsze filozof jest historykiem filozofii i zawsze historyk filozofii jest też filozofem, bo ta moja myśl jest bliska do tego co się na ogół myśli o warszawskiej szkole w idei filozoficznych prawda to zresztą od Kołakowskiego chyba wyszło po raz pierwszy, żeby powiedzieć, że wybór, jeżeli jestem historykiem filozofii n p . jak Tatarkiewicz był historykiem filozofii na znakomitym uważam nie przychylam się do tych opinii, którzy mówią, że to jest przeszłość to już przeszłość no był jeszcze jest teraz niby świętej pamięci, ale on był znakomitym historykiem filozofii czy to znaczy żonie był filozofem on był filozofem, bo przecież nie o wszystkich myślę filozoficznych pisał on wybierał Canto, a nie wybierał Mar CIN Mar Bud n p . kogokolwiek innego prawda i przez to, że uznawał, że to jest wielki filozof, że o tym, będzie pisał od tych ideach wielkiego przecież nie wszystkich ideach pisał n p . Kanta czy n p. Hegla czy n p . na kogokolwiek innego tylko wybierał pewnie myśli i uznawał, że one są ważne i przez to, że wybierał tych geje i te myśli, traktując je jako ważny on w tym sensie był także filozofem, chociaż przede wszystkim był historykiem filozofii no, więc także byśmy tutaj tych pojęć, żebyśmy widzieli obraz z jakich pozycjach to mówię prawda, jeżeli cokolwiek powiem to zawsze jest to wyraz również mnie moich przekonań moich poglądów czy moich pytań czy moich mojej niewiedzy do końca na to tyle netto to znaczy chce, by dopowiada, że na zimne czy jeszcze coś nie wiem jesteśmy w procesie odnowy na off teraz wszyscy mówią, że jesteśmy w procesie nie w procesie no i ciągle w procesie jesteśmy w chaosie jesteśmy realną oczywiście, że w chaosie na noszach dlatego zadam kolejne pytanie, żeby wzmocnić ten chaos Otóż chcę pani powiedzieć jak rozumiem, tyle że ta refleksja filozoficzna to jest taka refleksja, który jest normatywna to znaczy pani mówiąc czy, prowadząc jakąś analizę stwarza jednocześnie przedmiot, który tej analizie podlega w tym sensie że, dokonując jakiś z jakiegoś aktu opisu zarazem pani po pierwsze, one przedmiot konstytuuje, a po drugiej po drugiej mówi pani trochę o tym, jaki on powinien być to jest bardzo ciekawe bardzo trudnej bardzo ważne pytanie, dlatego że klienci są też takie najbardziej współczesne pytania filozoficzne, a podlegają one, gdyby uprościć, bo pan tak pięknie powiedziała tak uproszczeń więc, gdyby to uprościć to jest pytanie o to czy język stwarza rzeczywistość po prostu czy, jeżeli oczywiście nie mówię czy to znaczy, że tego nie ma, a czy, jeżeli oczywiście mówię czy to znaczy, że ja to stwarza to się wydaje paradoksalnie, ale to nie jest takie paradoksalne to doskonale widać tak to najwyżej na dnę na co dzień to widać w statystykach albo nawet nie ma męża, który z epidemiologii między nimi ciągle mówi o coś co mi ciągle musi szef, że grypa nadchodzi chętnie niech mówi o tym, myślisz, że nie ma tych chorób one są tylko nie cichnie, zwłaszcza w funduszach, skąd wiadomo, że Michnik nie zgłasza sondę dowożone są, w jakich nikt nie zgłasza no ale jedno potem ściąga się dyskusja jest, ale właśnie na tym na czym on na tym cała dyskusja polega i teraz przyjeżdża czy to jest do jakiego stopnia to jest prawdziwa teza, że język kreuje na rzeczywistość w zamówiliśmy oprawę muzyczną do pani wystąpienia stron z no, więc mówić słuchać mówić o no, więc i teraz ich przyjęcia czy w związku z tym to co i jak się czy w ogóle ktoś prawdę to nie musi być jak mówili czy on czy też normatywne, bo tutaj kolega zasugerował, że to jest normatywne i testowane trudniejsze niektórzy jak on od jakiej ona i w jakiś stopień norma aktywności Toma, jakby nie powiedział też taka normatywne silna prawda, że jak ja mówię o nowo tak jak pan powiedział jesteśmy w procesie jak powiedział nie w procesie tylko w chaosie ronda na coś powiedziałem to tak sobie trochę się przekomarza my, ale tak też myślę, bo teraz jest taka moda na to, żeby mówić, że jesteśmy w procesie prawda nie jesteśmy tak ustalonym bytem tylko jesteśmy w procesie bez pozytywne, bo to znaczy, że się rozbijamy, że dążymy do czegoś, że w jakimś kierunku zmierzamy w PiS dobry a jakie powiedział, że to jest chaosie no tak, żeby trochę zaprzeczyć one już do celów dyskusyjnych oczywiście prawdą jest, że jesteśmy w procesie padło też prawdą, że jesteśmy w chaosie i ten chaos jest też elementem procesu i teraz ci jak ja powiedziałam, że jesteśmy w chaosie czy to znaczy, że to było normatywne ci ja stworzyłam chaos mówiąc to właśnie to jest akurat bardzo trudne pytanie prawda troszeczkę norma aktywności w tym było, ale to była słaba forma aktywności prawda ja zaprzeczyła, więc to zaprzeczenie już jest norma aktywnością, ale też słaba forma aktywności to nie jest normatywne taka nadaje się w bistro normatywy idzie silna norma aktywność tak jest tak musi być, bo inaczej zabije tak ja nie jestem fanatyk ach, niech pani kiedyś zaproszenia dyskusja fanatyczny żeśmy kiedyś rozmawiali no ale jak napisałam esej teraz doskonałej innych w tej sytuacji absolutnie przepraszam, ale takich samych rozmawialiśmy jeszcze przed zeznaje w samo wyszło, więc więcej dlatego normatywnych słabo ona zawsze troszeczkę istnieje wydaje mi się to jest dyskusyjne rzeczy nie jestem tego w 100 % pewna, ale wydaje mi się, że zawsze nawet jeżeliby delikatnie coś mówimy, nawet jeżeli delikatnie zaprzeczam to gdzieś tam ta delikatność normatywnej istnieje, dlaczego tak myślę, dlatego że ja i to jest moje przekonanie uważam, że człowiek jest, by temat biologicznym, że to jest wymuszanie na nas, żebyśmy byli neutralni jest po prostu dać staramy się być staramy się być z dystansem sprawiedliwi ale, żeby tak całkiem neutralnie to ja nie wierzę w to od małego dziecka począwszy dziecko coś chce potem dorastający, tym bardziej chce lub nie chce, a stąd też jestem stara, ale przecież to nie znaczy, że ja nie żyje jest neutralna stary jest jeszcze gorszy, więc w sensie tak apodyktyczny ości no bo przecież starzy są strasznie fanatyczni prawda w, więc więc, ale młodzi też są fanatyczni, więc taka różnica tutaj nie byłaby wielkim wiekiem w jaki wyznacza oby tej różnicy więc, ale zawsze ta norma aktywność maleńka delikatna one istnieją to jednak część odpowiedzi zrugać to jest kreowanie rzeczywistości znowu to nie jest tak, że ja stworzyłam chaos, jaki powiedział słowo chaos i nie jest także pan powiedział wprost, że pan stworzył proces, ale jakiś sposób zaczynamy myśleć o tym, prawda tata tata nasza konstrukcja psychiczna nie jest taka dokumentacja ustalona, jakie już coś zaczynam nazywać to ja już zaczynam w ten sposób to sama siebie konstruować także być może takim słabym sensie też zawsze jest ta konstrukcja, ale to też do dyskusji wszystko nie ma takiej pewności stanowiska są takie większość stanowisk jest taka, że tak język stwarza rzeczywistość inne stanowiska mówią tak rzeczywistość jest nie za, jaka jest niezależnie od tego czy jest to stwarza czy nie język oddaje rzeczywistości, by no, więc pyta to są takie 2 główne opcje filozoficzne szklanka jest niezależny Róża pachnie niezależnie od tego czy czekają nas różę czy nie Wda Echa, ale jednak czy naprawdę tak jest czy muszę powiedzieć, że to jest duża, żeby ten zapach był bardziej intensywny no, więc dlatego tutaj ten obszar to jest obszar dyskusyjny te 2 skrajne stanowiska język Całko mu w jedynce i jedno, który mówi, że język nam kreuje rzeczywistość drugie, które mówi rzeczywistość jest język nie stwarza tylko oddaje opisuje rzeczywistość no i teraz pomiędzy tymi skrajnymi stanowiskami jest obszar dyskusji rada po 2 rzeczy był to powiedział szczyt wciąż, pozostając przy tym czym jest właśnie to filozoficzne rozumienia kultury i specyficznie filozoficzna perspektywa w patrzeniu na kultura, żebyśmy mogli przejść do lasu na innowacje jest po pierwsze, opowiedzieli trochę o tym co narcyzm nie przejdzie właśnie tak to narcyzmu idola sza z IPO tam, żeby się zastanowić co to właściwie za rodzaj refleksji, którą uprawiał to też jest dosyć dosyć ciekawe, ale powiedziałbym tak, że co do pani powiedziała na takie 2 inne takie na takie 2 elementy składowe pewnej definicji filozoficznego widzenia kultury czy patrzenia na kultura po pierwsze, że się filozofia po prostu w tym przypadku w odniesieniu do do kultury jakkolwiek by ją rozumieć zajmuje pewnymi w odróżnieniu od tych dyscyplin innych, które się interesują kulturą jej przejawach w jej empirycznej można powiedzieć warstwie w tym po prostu coś się w niej dzieje, jakie dominują w niej narracje, jakie symbole, jakie sposoby instytucjonalizacji różnych przekonań zachowań działania et Cetera et Cetera, że w odróżnieniu od tego wszystkiego ta filozoficzna perspektywa pada pewien głęboki poziom tego wszystkiego co widoczne ten niewidoczny właśnie to będzie można powiedzieć zainteresuje i zajmuje się pewnymi fundamentalnymi ogólnymi pojęciami przekonaniami, na które u podsta w tego wszystkiego co widzimy co myślimy co robimy leżą, z których istnienia nie do końca zawsze zdajemy sobie sprawę nazywano filozofii ten poziom głęboki jakkolwiek by go definiować warunkami możliwości tego co widoczne empiryczne doświadczane ten poziom warunków możliwości to jest właśnie ten najgłębszy poziom którymi interesuje się filozofia, a druga też definicja, która myślę w zasadzie jest bliska tej to jest definicja pochodząca od zmarłego niedawno niestety Krzysztofa odkupienia od pracownika zakładu filozofii kultury, który wprowadza takie 2 kategorie w myśleniu o człowieku o podmiocie, ale i o kulturze właśnie tej refleksji, którą snujemy filozoficznie kulturze się, przyglądając kategorię arach i ten los jako te podstawowe punkty odniesienia, w które jakoś konstytuują topole naszego myślenia, ale i naszego doświadczenia Arche, czyli źródła te głębokie źródła właśnie takie najgłębsze można powiedzieć, że źródła możliwe tego wszystkiego co nam dostępne są bezpośrednie co doświadczane i ten los, czyli coś do czego to wszystko zmierza jakiś cel taki horyzont dalekosiężne można powiedzieć i także ten wymiar powinności innymi słowy Arche to ta przestrzeń tego co gdzieś u źródeł naszego doświadczenia i kultury, a te Lost to gdzieś jest to co być powinno do czego się jakoś też wychyla, a my i w jakim sensie, snując te filozoficzne refleksje o kulturze to tak się do tych 2 przestrzeni jakoś staramy odnieść do tego co źródłowej do tego co być powinno co idealne to co jakoś, skąd przychodzimy tu o to, czego zmierzamy mówiąc z ramach tak powiem kolokwialnie filmów filozoficznych Ala Paulo Coelho można wejść do wiedzy, by rzeczywiście z Brzeszcz to z ISIS kolegom kupieniem pracowaliśmy razem myśmy właściwie tworzyli to filozofia kultury na Uniwersytecie warszawskim ogrodzie onkologiczną czy część Jarot byłam antropologiczną, więc wracając do tych koncepcji, które pan przywołał, ale i ten los jako z antropologii czułego punktu widzenia co by coś znaczyła to znaczy tak my jesteśmy w kulturze zawsze zawsze to nikt nie ma wyjścia po prostu jesteśmy wrzuceni w kulturę czy udajemy, że jest, że to, że żyje jesteśmy, że należymy do nich nie należymy w niej jesteśmy, ale jednocześnie zawsze jako każdy z nas jako kultura wychyla się ku Arche co to znaczy wychylać się łachy to znaczy pytać o początek pytać o to, skąd jesteśmy, skąd człowiek jest, kto stworzył, skąd kultura się wzięła na to odpowiadają na mity prawda m. in . dzisiaj mówimy o tym, micie o akcyzie mitry my nie wiemy, kto stworzył mity, ale nic nie wyrażają tę głęboką no nie wiem w dni i jak to określić pomoże niewiedzy, ale chyba wiedzę jakąś intuicję prawda o o duszy ludzkiej Rene druga rzecz, która w kierunku, której się wychyla to co kolega powiedział tylko ja z perspektywy już nie onkologicznej, ale pan trup logicznej pytamy, dokąd zmierzamy oczywiście do śmierci to wiadomo, ale przecież być może coś jeszcze po śmierci my tego nie wiemy my nie możemy sobie odpowiedzieć na pytanie całkowicie pewnie, skąd jesteśmy co jest naszym archiwum co jest źródłem istnienia człowieczeństwa i człowieka i nie możemy sobie z całą pewnością odpowiedzieć na pytanie co jest naszym TSA dlatego kolega powiedział, że jesteśmy w procesie w procesie to znaczy z wsi zmierzamy w kierunku PL Rosji prawda to znaczy, że jesteśmy w procesie proces to znaczy, dokąd zmierzamy, a w chaosie tak jak ja powiedziałem no to ja jestem taka izoluje się naprawdę może tu może ta może się sam nie wiem, dokąd zmierzam ja nie jestem w procesie ja jestem w chaosie w destrukcji można powiedzieć no ale jest wiara, ale wiara to nie jest wiedza wiara to jest wiara i mogę wierzyć, że jestem stworzona przez Boga mogę wierzyć, że jestem od odsetek od kogo ty ja jestem od w teorii ewolucji tak moja wnuczka mówi babciu, ja jestem od małpy mobilność są przy no w każdym bądź razie tak mówi no i tak czuł się krew ma rację w innej niż ja akurat nie wszystko w nos no, więc w każdym bądź razie tak mówi, a ale, ale my tego nie wiemy prawda ja mogę wierzyć, ale wiara to nie jest wiedza wiara to jest wiara co nie znaczy to, że to jest nieważne jest bardzo ważny, ale to nie jest wiedza, a my robimy filozofii kultury Bogdan teoria ewolucji to już jest wiedza w teorii ewolucji to jest wiedza ta teoria ewolucji zwierzęcy atak no więc, więc dlatego no no tak na Catalyst, ale dlatego my mówimy, że my nie wiemy co było na początku co jest tym pierwotnym źródłem i nie wiemy, dokąd kolegiata maszeruje w tym procesie prawda, ale wiemy, że maszeruje i wychyla się w tym kierunku, że widzę, że maszeruje, więc do czegoś zmierza ich wiedzę i wychyla się w tym kierunku, że chce sobie odpowiedzieć na to pytanie, skąd ja jestem i dlatego mity nie wolno lekceważyć mitów w moim przekonaniu pan też śnieg leży na YouTube to tu zgoda, więc więcej, a czasem pokusę, żeby zlekceważyć elektrobusy przypominam sobie pani powiedziała już od razu przestaje lekceważy mity są bardzo ważne misje są bardzo ważne mit to nie jest bajka miecz to nie jest legenda mit 4 Smith jak my będziemy mówić o tym na co się co się okaże, mimo że ten skrót imid jak i ile osób w wiedzy o człowieku nam właśnie czy dostarcza wiedzy w taki sposób metaforyczny o nic nie mówi wprost, ale symbolicznie mówi prawda pokazuje co jest możliwe i każe nam myśleć, bo przecież, o co chodzi o to, żebyśmy myśleli, żeby był to ruch myśli to co w 2 tyle powiedziała pani o tej perspektywie jakiegoś pytania o źródło czy zainteresowania źródłem wychyla Ania się w stronę źródła mówiąc jeszcze inaczej i tego myślenia o jakimś horyzoncie, do którego się z zmierza w takim trwającym w czasie ruchu, w którym kiedyś w nim jesteśmy to mamy świadomość tego, że po pierwsze, się zaczęliśmy po drugiej się z skończymy jesteśmy w jakimś ruchu z 1 z 1 w cudzysłowie punktu do drugiego i to jest właśnie coś takiego co, czego uczymy się czy co nabywamy stoku pewnej edukacji kulturowej, bo kultura jest jak po całym skomplikowanym zespołem norm znaczenie przekonań wizji symboli wyobrażeń nas samych rzeczywistości relacji pomiędzy nami innymi ludźmi innymi obiektami mówiąc językiem psychoanalitycznym, z którymi się stykamy proszę bardzo przepraszam albo z dób przepraszam, że panu przerywał, ale wydaje mi się, że opuści pan to co jest bardzo ważna po tym, jak tu zupełnie to już nie będzie waszym, dlatego że jak my mówimy kultura to zwykle myślimy sztuka literatura teatr spotkania w państwach kultura to jest coś więcej kultura to są relacje międzyludzkie również to, że ja jestem uczulony na, toteż świadczą o kulturze, którzy jej to tylko o to chodziło, żeby podkreślić, że nasze relacje wzajemne cóż ja się uśmiechnąć do pani coś się pani do mnie uśmiechnie to Boże kochani przecież to jest kultura również nie tylko dożyje zobaczy film i po tym co nawet nie ma kim porozmawiać o tym filmie w targach w Focus + 2, ale skąd absolutnie wcale nie wyśmiewał ja widzę, więc ta różnica pokoleniowa właśnie przez rodzaj misji pokoleniami ale ja ciężko powiedzieć, że to jest, że to wszystko, czego my doświadczamy to w jaki sposób nie przeżywamy się je na jakiś sposób myślimy o rzeczywistości, włączając w to bardzo głębokie nasze przekonania co do natury tej rzeczywistości co do źródła i celu, pozostając w kręgu tych pojęć ne, że to wszystko dostajemy niejako w pakiecie o z kultury właśnie, czyli od tej całej sfery interakcji znaczeń symboli, w której w inne się pojawiamy czy, z którą że zostajemy wrzuceni raczej i teraz to jest system żywy kultura właśnie podlegający różnego rodzaju zmianom w czasie organizujący się wokół różnych przekonań bazowych jakichś z dnia wizji rzeczywistości i t d . i t d. i ta perspektywa, o których pani przed chwilą powiedziała to perspektywa trwania w czasie perspektywa uwzględniająca przeszłość jakoś myśląca o przyszłości to jest właśnie ta perspektywa, która zdaniem Kliszcza wybrała się ze współczesnej kultury znika, bo mieszkanie współczesnej kultury wg niego jest kimś, kto w po pierwsze, deprecjonuje przeszłość, która nie dostrzega wartości, jaką przeszłość niesie przeszłość jako suma pewnych doświadczeń po prostu innych pokoleń, które były wcześniej i która zgromadziły pewną pewną wiedzę dotyczącą tego jak świat funkcjonuje jak z nim może obejmować człowiek Otóż mieszkaniec współczesnej kultury i dlatego powiedziałam, że miasto jest konserwatywna lewica, bo on jest przywiązany do pewnego typu konserwatyzmu to znaczy takiego konserwatyzmu, który się wyraża w pewnym nazwijmy to szacunku dla tradycji czy dla przeszłości dla różnych instytucji n p . w wypracowanych w ciągu historii wędzone przy ulica to dlaczego lewica na dlatego, że to oni, że żal, że pewna wizja człowieka, którą on proponuje narzędzia którymi się posługuje i pewne jego poglądy dotyczące tego w jaki sposób rzeczywistość społeczna powinna być ukształtowana Tosię jakoś splata 3 3 czy godzi się właśnie z takim klasyczne myślenie lewicowe natomiast i to jest jakby jakaś taka mam wrażenie dość istotna teza którą, którą on stawia i to się właśnie bierze z tego tytułowego narcyzmu i współczesnej kultury w, a jeszcze jedno nie myśli o przyszłości za tamten ktoś to mieszkaniec idealna jakaś figura taka uśredniona współczesnej kultury z 1 strony deprecjonuje przeszłość nie jest to dla niego istotne on w jakim sensie głębokim nawet nie zdaje sobie sprawy, że jakaś przeszłość była naprawdę tylko ma do czynienia z różnymi Arte faktami kulturowymi widzi jakieś muzea jakiś stare przedmioty czy to w książkach niekiedy o tym, że świat miał jakąś historię, ale nie jest to uzewnętrznione ta wiedza o jedno nie jest w procesie tak nie jest w procesie trwał bez czasie w jakim sensie i po drugie, co się oczywiście wiąże z tą pierwszą cechą czystą pierwszą jakością to jest czy to to jesteśmy no bo to jest ona sprzed 2 o nas wszystkich przecież jesteśmy podmiotami, które nie mają przyszłości w jakim sensie nie uświadamiają sobie tego, że przyszłość jakaś nas czeka, bo przyszłość łączy się z utratą nie nieodwracalną przyszłość łączy się skok ze skończoną ością natomiast ta kondycja współczesnego podmiotu podmiotu narcystycznego właśnie to jest taka kondycja, która polega na tym, że trwały bez czasie, że jesteśmy kimś zawieszonym w takim w takim taki nieruchomy i próżni bez przeszłości bez przyszłości co trzeci wiąże się z tym, że im, że się nie godzimy po pierwsze na to, żeby się zestarzeć i umrzeć, a po drugie, że nie mamy szczególnego zainteresowania w tym, żeby tworzyć jakąkolwiek przestrzeń dla tych, którzy przychodzą do nas, bo kultura ostatecznie i przestrzeń życiowa jest sferą, w której jedni ludzie zastępują drugich ludzi jedni ludzie przychodzą na świat wzrastają zaczynają się starzeć przechodzą od razu inni, którzy zajmują ich miejsce pewnym systemie ekonomicznym no i my dzisiaj nie chcemy się jakoś szczególnie wcale godzić na to, żeby nas zastępowano, a to się wszystko wiąże właśnie z tytułowym narcyzm to przejdźmy do tej do tego dodamy do tego opisu współczesnej kultury, dlaczego to pięknie pan to pięknie tańczą przedstawił naprawdę my my myślę, że myśmy myśmy znali tego nasza no chyba z UE w latach dziewięćdziesiątych policja nawet do cytowania pani przenieść ten tekst, ale przyniosła mi inny i dziękuję bar CIN lew, ale nie nie wydawało mi się jak pan jak pan redaktorze powiedział no pani resortu proszę przyjść to pogadamy Noto Emila nasz przecież postarać jest myliłem się i ich kolega powiedział jak dostałem właśnie teraz sąd się robią aktualni i rzeczywiście tak jest, bo piec je rzeczywiście mógł być może w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych w USA było to co on już dostrzegał trafnie teraz my, by być może doświadczamy tego prawda w jak dziś rozmawiam z takim Amerykaninem, chociaż przez 1 , 5 godziny i on mówi tak między młody człowiek między nami mówi nie ma nie ma porozumienia ja mówię, dlaczego nie ma porozumienia między nami przecież jest porozumienie między po angielsku mówi pani jest całkiem nieźle Amerykanin Dennis, więc serwisy żarty sobie po winie mówi, bo przecież ty w ogóle nie rozumiesz co to znaczy interes net i tuż za Cho poważne rozmowy trochę rozumiem większości rzeczywiście nie bardzo więc, więc i on mówi tak Zobacz ty myślisz, że napiszesz coś tam w internecie komunikat, mówi że traktuje się internet jakość środek komunikacyjny tomów jest banał internet jest biblioteka no i zaczął mi tutaj tłumaczyć, jakim w internecie i mówi o tym, myślisz, że jest zrozumienie między małym dzieckiem, który ma teraz 4 lata już wie jak z internetem posługiwać, a my no nie wiem ile miała młody więc, więc mówi ja nie może już na antenie internet bardzo dobrze nie mam wspólnego kontaktu z tym małym, który od dziecka jest z nim oswojony nie można znaleźć porozumienia no, więc myślę, że troszeczkę ten Amerykanin co prawda nie powoływał się na naszej nie mówiło narcyzm, ale chyba się w tym kierunku prawda, że my żyjemy w tym świecie technologicznym i w gruncie rzeczy ten świat nas wydobywa poza czas być może są relacje są gry internetowe przecież jeśli teraz tego uczy i jesteśmy niby w kontaktach prawda tam w tych grach internetowych, ale poza czasem jesteśmy teraz, czyj to jest jedyna możliwa wersja tego naczyń czy ci tylko tak trzeba widzieć ten świat, w którym uczestniczymy ja konserwatywne jak lewicowa pani tak jak w Tuszynie podejmuje rząd panią zakwalifikować dziękuję no w każdym bądź razie mnie się podoba myśli gadamy gadamy to był taki filozof niemiecki miał 10 2 latek szedł marsz z Breslau, czyli z Wrocławia Wrocław dał mu dał mu nagrody jakąś wielką już nie pamiętam nawet jako nr 10 lat temu, więc on mówi tak historia jest bardzo ważne, ale nie cała historia tylko te momenty w historii, które my wybieramy sobie, które dla nas są ważne IT kontynuujemy także on chce położyć nacisk można powiedzieć, że on jest już przestarzały prawda większego porównuje z takim wizją nasza to być może nie mniej wygadanych miał rację, ale ja mówię o nim, dlatego że on jest mniej bliskich w tym sensie jestem bardziej konserwatywna, ale dlatego, że my i musi być mówi kontynuacja człowieczeństwo polega na tym, że my coś bierzemy i kontynuujemy, jeżeli nie ma tej kontynuacji to by właściwie gubimy człowieczeństwo, jeżeli żyjemy poza czasem być może, ale to jest poważna sprawa nie no, jeżeli tak jest jak pan przedstawił on taki tak to widzi faktycznie to się wydaje, że on coś wisi rząd coś widzi co jest on nie tworzyli tej rzeczywistości on przez to, że on on, ale tym, że on mówi to się wydaje rząd nie tyle ją tworzyć coś ją opisuje się on co widzi to że, żeby się zmieniamy w tym kierunku, że jesteśmy tacy prawdę, więc no, więc przez to, że ktoś, mówi że opisuje to to w ten sposób my sobie uświadamiamy, że tak jest i teraz możemy coś ze sobą zrobić wojacy święcie wierzy, że człowiek jest istotą twórczą i że może się zmieniać i że nie pisze, że wiele może jeśli chce naprawdę i wie co i pieca no, więc ich tak no to jest to jest akurat bardzo ważne narcyzm mit, ale tu już tutaj gaszenie i kłóciłem no i uciekł to w takim razie ten narcyzm mikronacji brzmi wszyscy wiemy na wsi wszyscy wiemy czy 3 czy przeczytać fragmencik to przeczyta to zresztą tak to w internecie misja to wziąć internet tak czy jednak pani potrafi się porusza mnie, ale komunikacyjnie tylko ona potrafi się, ale element Harry mienia, a z tego co mi powiedział to w ogóle wszystko znalazłem w internecie nawet książki, których Janie mogłem znaleźć więcej się z internetu, a co z od siebie właśnie w mitologii greckiej syn Boga rzeki Rafis los i Niemcy Julio po to nie takie ważne piękny młodzieniec wzgardził miłością nimfy Echo za co został przez Afrodytę ukarany niedającą się spełnić miłością do samego siebie, gdy Narcyz to była jego imię pił wodę ze źródeł zła zobaczył tam własne odbicie i zakochał się w nim w tym odbiciu umarł z tęsknoty za nieosiągalnym przedmiotem swojej miłości po śmierci został zamieniony w kwiat o zimnej obojętnej urodzie nazwany jego imieniem, by później stał się atrybutem Boga podziemia, ale to już jest mniej ważne uzupełnimy później chodzi o to, że on w ogóle nie zwraca uwagi na żadne Niemcy był piękny był młody przystojny piękny młody człowiek wszystkim się w nim kochały, a on tylko polował w lesie i zwierzęta i polowanie i polowanie i wreszcie zobaczył siebie w tym strumieniu i się zakochał niby nic niby nic to mit, ale teraz proszę popatrzeć co ten mit mówi co termiczna mówi psychologia no oczywiście trzeba zacząć od trojga prawda, bo chyba, który był 1 z pierwszych, który też, że tak sformułowany narcyzm ta w odniesieniu do psychologii indywidualnej użył hasła LOK Alice skądinąd pakiet to jakoś tak niedługo przed Freudem takty tego nie dziewiętnasty 2 nowy wskaźnik włącza się ja wiem, że projekt rok przed 1 900 EUR rok 1 90 0 proszę państwa, jaki jest wspaniały rok, ale o tym kiedy indziej, więc front użył tego jako nazwy Narcyz i od tej pory wszyscy zobaczycie psychologia Narcyz znaczy stres i narcystyczna osobowości filozofii też mówimy o narcyzm socjologię na piśmie nagle ten narcyzm stał się strasznie ważny, korzystając z tego mieć to maleńkie mieć parę zdań 1 z najkrótszych mitów mitologii greckiej, dlaczego co ten mit mówi, dlaczego on umiera z tego, że jego miłość do siebie samego została niespełniona ja nie wiem czy pan się z tym zgodzi, ale ja bym rozluźniła 3 kategorie 1 kategoria tych narcyzm druga to jest egoizm przecież to jest altruizm i czwarta test psychopaci w porządku w lesie boimy się do akt, gdzie czują się boję, a posłusznych Anny proszę opisać to te 4 pkt 4 i jakości czy tak samo kategorię, a ja nie sądzę jak, bo oba te wszystkie te 4 kategorie są kategoriami z obszaru aksjologicznego, czyli nas z obszaru wartościowania można i teraz, ale też znowu rzecz dyskusyjna jest na razie taki schemat dla celów dyskusyjnych, a potem będę od niego odchodziła można powiedzieć, że narcyzm, który kocha się w obrazie siebie zwróćcie państwo uwagę on widzi siebie w rzece strumieniu, a nie widzi siebie on widzisz swoje odbicie oni zakochani w swoim odbiciu, jaka to jest koncepcja człowieka za każdym z tych pojęć za wrzawa, jaka koncepcja człowieka jest zawarta za każdym z tych pojęć za narcyzm, jaki też człowiek też człowiek, który doskonale człowiek, który nie ma żadnych potrzeb człowiek, który nie ma żadnych pragnień człowiek, który zachwyca się sobą samym atakiem dziełem sztuki ja idę no teraz uprawia sztukę odchodzi od tego wzorca doświadczenia estetycznego żyje patrzy i kontempluje prawda to on jest takim człowiekiem na artystę jest taki człowiek, który jest zachwycony sobą, ale nie nie zastanawia się nad innym innego człowieka nie zauważy w ogóle jemu i gminy nie jest potrzebny on jest on kontempluje siebie ale jaki też człowiek człowiek, który się nie doskonali człowiek, który nie dołoży do doskonałości, który nie chce się poprawić no bo po SA jako już jest doskonały prawda mit, mówi że nie działa dobrze taka sieć egoizm egoizm na to kto to wiemy egoizmu altruizm to są 2 2 kategorie z obszaru moralności prawda czy Narcyz to jest egoista ja myślę, że nie, że Narcyz to nie jest egoista bądź egoistą też człowiek, który jest zaangażowany narcyzm nie jest zaangażowań Narcyz się zachwyca on kontempluje on nie musi być zaangażowani on traktuje się tak mam swoje własne odbicie jako dzieło sztuki, czyli siebie powiedzmy sobie w ten sposób, chociaż jest do dyskusji rzecz czy też siebie czytają swoje odbicie w, a egoista to to jest ktoś, kto chce dla siebie, ale bardzo często wykorzystuje innych bardzo często nie robi nic do innych, bo dla siebie, więc ja myślę, że to nie jest to samo, bo egoista wymusza istnienie obecności drugiego człowieka prawda po to, żeby panią wykorzystać ja chętnie się z panią zaprzyjaźnić, żeby panią wykorzystać prawa, bo pani mi coś załatwi, bo pani mi coś umożliwi altruistyczne no to Listen to wiadomo prawda coś to kto coś robi dla innych ze względu na innych czy my możemy się wydobyć z tego egoizmu i z tego, że jest wreszcie psychopata prawda to już muszę powiedzieć w przedwczoraj widziałam film doskonały nie wiem czy pan powiedział czy państwo widzieliście go nazwał się do poszukiwania obrazów chyba 5 firm, które mógł go po, ponieważ było przedwczoraj czy 2 dni temu w 7 0 lecie śmierci wśród Schulza widział pan to doskonały prawda doskonały film pytam o Szulc Bruno Schulz wiemy Bruno Schulz rysował na ścianie freski ulewa dała lando to był ten Hitlerowi, który m. in. powiedzmy wprost morderca i teraz i to widać na film film to pokazuje ich ten Landau on zabija po prostu kogoś tylko, dlatego że ten ktoś widział, jakiego tam partnerka narzeczona czyjekolwiek kochanka wystrzeliła do wron i nie trafiła i ten ktoś widział to się śmiał i ten wyjmuje spluwę zabija egoista Narcyz psychopatę słucham jak ciemno, bo trudno powiedzieć, żeby to było egoista prawda można powiedzieć egoista, bo boi, bo musieli podobało, że jego narzeczoną czy tam kogoś prawda mniej jeśli ktoś wyśle tak jego lista nie ja bym powiedziała, że to jest psychopata co pan powiedział jak pan widział praw czy psychopatę prawda jej na konwencję myślę, że to, że się, że trzeba się zastanowić nad rozdzieleniem tych kategorii więc, że wszystkie należą do obszaru aksjologicznego tylko i obsad, że wizja człowieka koncepcja człowieka, która stoi za narcyzm MO za egoizmem i za altruizm MF są tylko zabicie człowieka różne Narcyz to jest człowiek, który jest doskonale wkrada się zachwycać sobą być doskonały wobec tego się nie musi doskonalić on nie musi dążyć do niczego nie pragnie niczego można z kolei egoista no niech się nie mogę powiedzieć, że jego istoty jest ktoś taki znakomity prawda, a przynajmniej od czegoś zmierza do czegoś dąży, ale tu miejsca teraz pytanie czym się może wyzbyć się z tego narcyzmu, by jak mówimy Narcyz to raczej negatywnie myślimy o nim prawda ja poczekam aż pani skończy nikt nie jest zaskoczeniem ja wchodzę w dyskusję to niech pan zacznie je zaprotestuje w niebo tak naprawdę tak, bo mam wrażenie, że pani tak bardzo to rozumienie narcyzmu źródłowo wywiodła z mitu i może bym powiedział o tym w jaki sposób z kolei dla 10 0 to definiuje no bo on to jest jednak różnica pomiędzy tym takim źródłowe mitycznym narcyzm łaty narcyzm, do którego on się odwołuje, bo w, jakim sensie nad polemizuje z tymi z tymi kategoriami, o których pani powiedziała to znaczy zastrzega, że mówiąc o marce śmie on nie ma namyśli właśnie egoizmu takiego prostego prostej miłości własnej żonie, gdy chodzi o to, że właśnie mnie nie mnie nie zrobić takiego prostego utożsamienia on się posługuje pcha analitycznym rozumieniem narcyzmu tą kategorią psychoanalityczną mówi najpier w w tej definicji freudowskiej takiej klasycznej definicji, która opowiada, że kondycja narcystyczna to taka, która polega na tym, że libido w całości obsadza tego co znaczy, że cała energia psychiczna jest skierowana niejako do wewnątrz jest samo zwrotna ktoś, kto jest kondycji Narcyz styczne to jest ktoś, czyja energia psychiczna w całości skierowana jest na jego własne ja ale gdy to jest tzw. pierwotny narcyzm nosi odwołuje także dotrą do koncepcji Melanii Klein, która pokazuje opisujące dynamikę konstytuowania się podmiotowości narcystycznej w jaki sposób to co finalnie staje się narcyzm mam w takim rozumieniu Klinicznym, jakim w PiS-ie las jest kondycją właśnie w jakim sensie w nowe przeciwną takiemu prostemu zachwytowi nad sobą, bo bardzo ambiwalentny to znaczy to doświadczenie narcystyczna to jest doświadczenie goście nieustannej taki można powiedzieć dialektyki ich pomiędzy poczuciem pustki, a poczuciem pełni pomiędzy poczuciem omnipotencji i poczuciem całkowitego braku jakichkolwiek siły pomiędzy rozpatrzą, a jaką się euforią, że test także, że właściwie podmioty artystyczne to jest ktoś, kto w kółko oczy cały czas jest w takim procesie nieustannego utwierdzanie samego siebie w istnieniu i to doskonale, bo to jest jego interpretacje i to jest związane z mitem i teraz, dlaczego ja widzę, że to jest związane z mitem, mimo że on się od tego odżegnuje nie wiem, dlaczego przecież ten Narcyz on cały czas chce spełnienia jakiegoś on się zachwycać sobą, ale on chce spełnienia i nie może go sąd dlatego tak, a Artemida go pokonała w ten sposób, że oni nigdy tej miłości nie spełni pistolet i tutaj jest to miejsce króciutkie miejsce w micie, ponieważ ja uważam, że mity są ważne i mówią o człowieku dlatego on wydobył to miejsce, że prawda my chcemy i nie możemy nic nie pomoże, żebyśmy zaspokoi wita i on w tym kierunku poszedł prawda ja myślę, że narcyzm i jakiś mówimy w kategoriach społecznych wszędzie go widzimy co to znaczy, że ja chcę być piękna młoda płaskim brzuchu no dokładnie to prawda ja chcę się sobą zachwycać, ale jednocześnie to nie jest ta, dlatego że tu się zakłada taki właśnie itu wyszłam w kierunku nasza dusza zakłada to, że człowiek jest bytem ułomnym, że ja mam jakieś braki jak potrzebuje się udoskonalać, ale teraz jak daleko potrzebuje się udoskonalać da jeśli ciągle biegam ćwiczymy tam też różne prawda lepszy bez przerwy wszyscy nawet Jacek Męcina no więc, więc my chcemy to robić tak, ale teraz w ciemnym doskonalimy się cieleśnie uczymy się doskonalimy społecznie uczymy się doskonalimy duchowo proszę państwa, bo człowiek nie jest bytem tylko zmysłowym, a my się w takim razie tylko ciągle obracamy w obszarze zmysłowości prawda i tutaj jakby się jakiś zegar do panów nie lubi chyba ja bardzo bardzo lubię bardzo lubię artyści bardzo cieszy no to co świetnie no właśnie, bo co kilka lat mówi, że to jest postawa estetyczna prawda taki taki zachwyt nad sobą i robienie wszystko, żeby się ktoś zachwycił nade mną lubią same sobą, ale kilka nazywa to takim najbardziej niskim sposobem istnienia taką zmysłowością przez konsumpcję jak chce więcej chce więcej mieć jak chce więcej znaczy może nie być, ale Miedź Miedź Miedź wrażeń jeśli już nie rzeczy oto wrażeń przynajmniej prawda nie myślę o tym, żeby duchową siłą udoskonalać często są bardzo trudne sprawy okazuje się, że ten króciutki filmik pozwala im na taką dyskusję i nataką interpretację na taką interpretację się wydaje, że n p. wszystkie korporacje w tej chwili to są narcystyczne tak jak tutaj w korporacjach całkiem sporo jest w książce nieopłacone akcji tak w Rewie wiatr dokończył dosłownie jeszcze 2 zdania o tym jak się to na ten podmiot narcystyczne konstytuuje, bo to jest istotne dla rozumienia tego w ogóle jako tę współczesną kulturę postrzega gminy odwołuje się tam w pewnym momencie właśnie do koncepcji Melanii Klein, dla której istotnym elementem konstytuują one się podmiotowość jest relacja z pierwszym obiektem, czyli z matką po prostu ona powiada, że w tym toku rozwoju w dziecko czy niemowlę na bardzo taki wczesny jeszcze na etapie nowości nie rozróżnia czy nie identyfikuje jako 1 obiektu tej matki, która spełnia różne jego potrzeby n p . potrzeba w pokarmu to po otrzymania pokarmu i ten i tę matkę, która w, jaki sposób wprawia go we frustrację to znaczy ten obraz się rozszczep, jakim innym w naszym doświadczeniu o tym, bardzo wczesnym soczyście rekonstrukcja pewna jawi się ten obiekt, który nas karmi takim innym jawi nam się ten obiekt, który nas frustruje mogą n p . nie ma albo ulega jakimś poruszenie emocjonalnymi n p . z czuję, że jest rozdrażniony i w jaki sposób nas frustruje swym własnym doświadczeniu złamań kręgowych dozbrajać będącą nie chcemy ich wymiar czasu no i teraz w pewnym momencie w toku rozwoju jakość prawidłowego się uczymy ich utożsamiać te 2 rozszczep pion w naszym doświadczeniu obiekt orientujemy się w pewnym momencie innymi słowy, że to jest 1 i ta sama osoba, która czasem coś robią czasem mnie w Gnat czasem nam dostarczano pokarmu, a czasem musi wejść i potem uczymy się i to jest też istotny element tolerować te frustracje to znaczy tę frustrację, która wiąże się n p . z jakimi dysponuje systemem przekształcamy jakiś jakąś perspektywę, w której zaczynamy rozróżniać pomiędzy sobą, a z innymi obiektami w naszym doświadczeniu zaczynamy rozumieć, że to co wiąże się z zaspokojeniem naszych potrzeb niekiedy odwleka się w czasie i że możliwość poczekania na to z niejednego jakąś straszliwą -li tylko benchmark miał natomiast w rozwoju osobowości narcystycznej to nie następuje to on ten element cały czas taki podmiot pozostaje w granicach własnego w we własnych granicach i c c ten obiekt matki dobrej opieki matki złej zostaje na zostają uzewnętrznione, jakim staje się frustracja związana czy niezdolność do wytrzymania frustracji związanej z brakiem zaspokojenia powoduje, że uzewnętrznia metą matkę dobrą zaczynamy siebie po 3 grać jako omnipotencji sny o nepotyzmie od, których sam siebie może zaspokajać ich w tym sensie finalnie w ramach takiego takiego podmiotu właściwie nie ma rozróżnienia na w obiekty zewnętrzne i obiekty zewnętrzne wszystko w jakim sensie jest wewnętrzną reprezentacją w tle takiego ja, które fantazjuje o tym, że jest wszechmocny, że samo w sobie może nie wszystko zagwarantować każdy zaspokojenie każdego zaspokojenia dostarczyć, ale z drugiej strony oczywiście w doznaje nieustającego poczucia, że to nie jest adekwatne, że to nie jest możliwe frustracja nie znika tylko wciąż się pojawia no i stąd ten wymiar takiego nieustannego samo zaspokajanie czy szukania zaspokojenia na różne sposoby, które w już w takich warunkach sytuacji kulturowej przejawia się przed tym, że w i używa się innych ludzi do zaspokojenia swoich potrzeb głównie, wywierając często na nich bardzo umiejętny wpły w czy jakoś manipulując nimi osobowość narcystyczna tu często osobowości niezwykle czarujący umiejętnie manipulując emocjami emocjami innych ja przeczytam taki fragment z krótkim życiu taki wybór Francji trochę odchodzimy od tego mitów prawda od tygodni to jednak zdecydowanie idziemy w kierunku albo egoizmu albo altruizmu to już się robi trudniejsza sprawa Danuty taki taka psychoanaliza po prostu w ten typ osobowości cechuje ten typ osobowości opisywane przez obcych, a analityków, a jak pisze nasz mogący być natychmiast rozpoznawalny przez obserwatorów współczesnej kultury w ten typ osobowości cechuje łatwość wywierania na innych właściwego wrażenia potrzeba bycia podziwianym, ale jednocześnie pogarda wobec tych, którzy ulegają tej manipulacji niezaspokojony głód doświadczeń emocjonalnych którymi chce wypełnić wewnętrzną pustkę oraz lęk przed starzeniem się śmiercią to jest takim modelowym człowiek współczesny wg Grasia, a teza jego jest taka, że po pierwsze, kultura, w której żyjemy sprzyja rozwojowi takiej osobowości to znaczy wszystkie instytucje wewnątrz tej kultury w relacje między ludźmi pewne wartości, które w niej dominują w, a to w jaki sposób wchodzimy wżycie innymi słowy będący jakoś uczestnikami tej kultury to wszystko sprzyja rozwojowi takich cech właśnie po pierwsze, a po drugie w jakim sensie jednostki, które wewnątrz takiej na takiej kultury funkcjonują i rozwijają te cechy stają się z stają się jednostkami, które wewnątrz tej kultury dobrze funkcjonują, bo jego teza jest taka, że właściwie osobowości narcystyczne to są osobowości premiowane są w dzisiejszym świecie w cudzysłowie oczywiście mówiąc dobrze jest bycie osobowością artystyczną, bo to zapewnia zapewnia sukcesu o tak lub pokrycia tego zadania, które dla w środę były kontynuowane już niedawno, bo kurczy tamtych Chorwację do noszenia donosy, że wyniki badań no i zdolność empatii i okazuje się, że właśnie ci to tak scharakteryzował ani nawet osobowości narcystyczne oni co prawda inaczej to charakter, ale mniej więcej co by podobne cechy wyróżniany one nie mają zdolności empatii czy innych, czyli po prostu nie są w stanie oni mogą świetnie się iść iść i świetnie wyglądać świetnie się zachowywać bardzo elegancko nawet grzecznie, ale oni nie są w stanie empatii Zobacz on nie odczują tego, że pani zrobił przykrość osi starania robić, bo firma wymaga, żeby tego nie robić prawda, ale nie odczuje tego, że pani jest smutne nie odczuje tego, że pani co sprawi radość nie mają zdolności empatyczne ciekawa jestem i Litwy i to wniosek był taki szkoda, że nie przyniosą tego, bo to też bardzo ciekawe, że duży procent społeczeństwa amerykańskiego znowu nie wiem jak ja to badanie było kogo brano pod uwagę jest i to on nazwał psychopaci ją ni to psychopata to niekoniecznie ten, który szpital jest prawda tylko taka społeczna PiS, choć partia to znaczy brak tej zdolności właśnie empatii to tytuł nie jest przygotowana do tego obie strony ma jeszcze 1 element, który też jest istotnym, który jakoś dobrze jest widoczny to znaczy można łatwo go zidentyfikować Myśla inwestorach i pewną cechą charakterystyczną osobowość narcystyczna i tych z dnia nawet bardzo powiedziałbym psychiatrycznych klasyfikacjach nawet nie pcha analitycznych typu DSM to jest tzw. zewnętrzne poczucie tożsamości to znaczy brak Jasnej jasnego doświadczenia własnego ja tego poczucia tego kim się właściwie jest jakiś nie ma potrzeby jak się wygląda jak pisze prezentuje w oczach innych szerokim sensie tego słowa i dlatego osobowość narcystyczna osobowość, która nieustannie poszukuje zewnętrznego potwierdzenia musi być widziana musi być potwierdzana przez innych dlatego bardzo dąży do tego, żeby była na postrzegana przez innych właśnie na różne zresztą sposoby, ale o to, żeby inni mnie widzieli, żeby inni koncentrowali na mnie swoją uwagę i żeby inni dawali mi pozytywny feedback, żeby z dawali mi swój zachwyt, że wydawali swe zainteresowanie i t d. tak dalej to jest oczywiście coś co wypływa z jakiś potrzeby może być związane z nadmiernym Rospuda miernie rozbudowanym poczucie własnej wartości i t d. ale to jest w tym ujęciu no właśnie to jest właśnie raczej coś takiego w ramach tego artystycznego tej narcystycznej kondycji co wypływa w gruncie rzeczy z poczucia pustki i z takiego poczucia, że ja sam dla siebie jestem kompletnie nieczytelny niewidzialny, a właściwie nie wiem kim jestem jeśli inni mnie nie potwierdzą jeśli innymi nie powiedzą, że jestem taki albo innej trasie oczywiście wiąże z tym, o czym mówiliśmy z taką nieustanną potrzebą ekspozycji, ale także z poszukiwaniem aplauzu aprobaty także z z manipulacją właśnie czy takim wywieranie wpływu na innych po to, żeby to, żeby się mną interesowali i las, mówi że właściwie popatrzymy na to jak funkcjonują współczesne media, ale także kultura korporacyjna no to zobaczymy, że w ogromnym stopniu rzeczywiście to w jaki sposób jesteśmy widzialni jest pierwszorzędna Bahlsen wizaż PL wywiązała się wizaż to, że musisz się zaprezentować, że musisz się wytworzyć wrażenie z dnia to jest coś takiego co dzisiaj jest niezwykle, jakby takim motywem bardzo silnie obecnym kursy powstają tego w jaki sposób wywołać odpowiednie wrażenie na rozmowie klasyfikacyjnej n p. jak przez minutę spowodować, żeby inni się tobą zainteresowali już abstrahując od tego, że z Koreanką Hyz ważne, że jestem po prostu strasznie przedmiotach wyjące na podejście powoduje, że rzecz, że właśnie taki powiedziałbym element cyrkowy się wkrada się z galą zaprezentować, ale czym to jest odezwą się dokładnie taki na taki taki element narcystyczne, że ZIKiT Iza i premiowane są w szczególności takie osoby czy takiej jednostki, które nie tyle mają głębokie kompetencje nie zawsze w każdym razie, ale z potrafią się zaprezentować potrafią być odpowiednio widoczne i wytworzyć odpowiednie wrażenie i to jest 1 z takich elementów tej kultury narcystyczny mogę wpaść w broszurce, więc byto to się bardzo podoba, o co kolega powiedział mi się podobnie, ale różnie się również różni się tym, że po pierwsze, znać, a najpier w chciał zaakcentować to, że to nie jest, bo moja wuja w ocenie mity po prostu, więc ja nie wszystkie te koncepcje współczesne próbuje zobaczyć w kontekście mitów, więc mi się wydaje, że to Solarz zrobił to on wydobył ten moment w micie, że Narcyz pragnął spełnienia on był zakochany w tym obrazie, ale nie mógł uzyskać prawda, więc ta niemoc to co pan powiedział o pustce nie nasyceniu prawda on był nienasycony nigdy nie mógł zaspokoić tego dążenia la la stąd bierze wydobywa i mówi o współczesnej kulturze słusznie mówi, ale teraz czy to jest złe to jest zły w tym sensie, żeby tracimy gdzieś naszą spontaniczną Szmyda, że już nie przyjdę nie powiem, że ludzie chodzić tylko już mi ktoś powiedział profesor musi siedzieć w Jasionce już mi ktoś powiedział profesor nie może machać rękami i ja nie machał rękami prawda i t d . i t d . czyli my tracimy to spontaniczność, ale czy my czytając źle chyba zawsze tracimy tę tak spontanicznie ości trochę na wychowanie polega na tym, że my jak gdyby go tracimy go całkowicie Częstochowa 1 świeża czy równo no no bo pani mówi o takiej właśnie o takim zaznaczanie granic to znaczy, że pani w rozumie, że pewna rola, którą pani chodzi my koło się z jakich zesta w warunków, które określają, że są narażone nie tylko to jako człowiek też mam pewne granice prawda, że nie zachowuje się wulgarnie czy nie za nie bije kogoś w mordę, dlatego że powiedział coś niemiłego prawda nic nie robię tego, dlatego że ich po prostu nie nie zachowuje się tak spontaniczna to jak pani odnosi jakoś do tego zewnętrznego poczucie tożsamości właśnie tak w śmiały, jaki związek z tym chyba mieści mi chodzi o to, że my nie możemy tak całkiem odrzucać tego właśnie nie wiem, czego tego tyle samo kształtu tego sama samokształcenia się no człowiek jakoś się zachowuje człowiek mówi przepraszam ciebie mówić dziękuję człowiek mówi bardzo proszę od dziecka uczymy dla każdego przepraszam tak oczywiście zgadza się zgadza się a jakie jest winnej kulturze to co ja się zachować jak hamulec weź zaraz zaraz zaraz, ale przecież z mikrofonami i dotacji ciągle jest ten problem, że nagrywamy i potem nie słychać tego na temat nie, ale to właśnie jest taki moment, że fani niektórzy państwo też włączyli do całej do tej dyskusji się wydaje, że raty pożyczki nie poruszaliśmy tego wątku, który jest najciekawszy w tym samym wyceny kondycji narcystycznej związanego właśnie czy to ten wątek związany z pokoleniową ością trwaniem w czasie właśnie powiedzieliśmy o tym na samym początku późniejsze skoncentrowaliśmy na lęku poczuciu pustki w potrzebie bycia widzianym czy bycia raczej chodzi Janem, a w 2 trochę na mnie koszulkę bo w kto z państwa chciałby w ochotę może właśnie do tego nawiążę właśnie te pokolenia włości trwania i stagnacji tak naprawdę, bo pani profesor, który rządzi mówiąc o micie Narcyza powiedziała no i synem Boga rzek i nie mów prawdę mówiąc, że to takie sumienie jest to przecież medale w sumie to bardzo istotne, bo to zdradza tak naprawdę to, że mit Narcyza jest taki anty mitem Edypa tak naprawdę to znaczy on jest wpatrzony w rzekę później, a jest synem Boga rzeki on odrzuca Nicea i Artemidy, jakby ten świat legł w drugi dokładnie odwrotnie niż kredyty tekturowe Edytor wykonuje tak nic tedy to pokazuje pewną później dynamika wejścia w życie starzenia się tej całej tragedii życie radio jego Edyp rozwiązuje zagadkę trwania do przodu natomiast narcyzm właśnie wykonuje dokładnie przeciwny ruch Chorzów wpatruje w wizerunek tego ojca rzeki, którego w ogóle nie zabija i odrzuca pomadkę, który w, których nie poślubia także tak naprawdę on właśnie nie wchodzi w procesom zatrzymuje ten proces stoi w miejscu w tym czasie być może ta diagnoza narcyzmu jest właśnie pytanie co budzi takich taki komentarz truć brak czasu no właśnie wtedy, kiedy pani wiedziała, że to być może mniej istotne myśmy się wydało w sumie to dopiero wyjaśnił całą sprawę, że właściwie dlaczego, dlaczego takie ważne tak naprawdę bardzo panu dziękuję nie pomyślano o tym, pomyśle w domu, ale nie wiadomo, bo nowo się okazuje, że to jest bardzo ważne prawda rzeczywiście nie zwróciłam na to uwagi, że to jest opozycja dość typowa ma pan absolutną rację, ale muszę to musieliście się powoli zastanowić nad tym bardzo dziękuję wtedy to też fatum to znaczy rodzaj takiego uświadomienia konieczności pewnego rodzaju tego, że właściwie jesteśmy w takiej tak naprawdę w dół jest równa się, że bardzo przepraszam za w Łęcznej za wcześnie na interwencję, a w na początku ja chciałem ja tu na początku nie było dla mnie w Jasnej do kończyny górnej jasne, jaki pojęcie kultury państwo się posługuje się na pociągi wymyślałem kultura jako dom kultury co nazywamy kultura Filharmonia teatr i tak tańczyli ta pozytywna kultura taniego tego potem miałem wrażenie to jest kultura tak mówimy o kulturze egipskiej lub wokół kulturze w 1 polskiej i detali tak dalej, ale potem jednak i PiS miałem wrażenie, że to jest to w hali po tym, jednak o wrażeniach pani to definiował kasacji mogły dotyczyć tych niżej i t d. czyli od różniły jednak pani coś co jest mniej kulturalny miasta od tego co jest kulturalny, choć nawiasem mówiąc ja bardzo mocno na trasie będzie pan jest reprezentantem polskiej kultury w tym sensie, że każdy plaster kultura też ma swoją oto definicja co jest kultura co należy do tej kultury czy czynnie, ponieważ akurat tej metody kultury i ich z amerykańskiej on jest to jest kultura egocentryzm narcyzm prasę to co pani powiedziała, że jej czym pani trochę Garcia poco pani powiedziała, że to jest mniej empatyczny zachowanie to drugie w Ameryce akty w zupełnie akceptowalny Krafta to jest taki byli to jest na co dzień w Rzykach mówił, czyli po prostu pali co chwila są wówczas zrobi filozofia tydzień kultury czym on zatrudnia on jest na tym miasto położone ci ono określać Fiony z obserwatorem lub interpretatorem danej u siebie i kultury, ale wówczas tę filozofię się różnią, czyli nie ma róży nie ma jednych losowi tylko są różne filozofie do kasy kultury pasuje 1 zlotym na razie, tyle że ich godności bardzo dziękuję i to jest dokładnie co napisaliśmy w tej książce to jest filozofia kultury to jest metafizyka Fiat, bo inaczej nie byłaby filozofia po prostu musi być jakoś uniwersalność prawda nie możemy go szczegółowo analizować poszczególne kultury trzeba w tych poszczególnych analizach znaleźć coś co jest uniwersalne i można powiedzieć o kulturze takiej, jakiej walki, mimo że ja jestem z tej kultury ja się wyrażam, by to bardzo słusznie powiedział tak jest no trudno, żebym nie była jak żyjemy w błąd przepraszam, ale to musi być jakaś beta refleksja inaczej po prostu nie ma filozofii kultury, a o tym od tej empatii ja nie wiem czy tak jest, że wszyscy się zachwycają w Ameryce brakiem empatii ja znam Amerykanów, którzy są bardzo sympatycznymi ludźmi no to dlaczego tak pan mówi o podwyższonej byłeś no to prawda no to prawda warto to wszędzie jest teraz na koniec jest chciałem nawiązać do obu tych kryteriów oceny psychologicznej Marsy z przyrodą partia i egocentryzm egoizm właśnie egoistyczny jest jak były definiowane jako wszystko wszystko dla mnie, a egocentryzm wszystko wokół mnie to taktyka to jest to takim kryterium, gdyż do do przemyśleń jest też tak sobie założyłem, że jeżeli Narcyz ciągle poszukuje własnej identyfikacji tożsamości to mu odzieżowa jest taki niesamowity odzwierciedleniem, bo mamy modę nagle na drwala modę nie wiem w stylu hippisowskim model z modemem napisali w militarnym i lotniczym i ten właśnie takich ciągle właśnie poszukiwanie nowej identyfikacji, by centrum zaba w nie kosztem wyglądał właśnie w kontekście definicji narcyzmu w w dno to prawda tak jest tak mało narcyzmu wiadomo, że skoro ktoś skupia się na sobie na własnych mocy mądrej, gdyby siłą rzeczy ignoruje cudze emocje i stąd nowe i brak empatii właśnie to jest tak jak gdyby było równoznaczne będzie udaje w 2 Filip Zięba jako wydobyto powiedział boja myślę, że jeżeli ktoś się koncentruję na własnych emocjach to wcale nie musi ignorować cudzych emocji, bo moje emocje również zawierają w sobie myślenie i odczuwanie cudzych emocji i na tym polega brak empatii żyje nie jestem w stanie tego zrozumieć, a jeżeli ja mam to potem tę zdolność empatyczni lub to jak wiem jak czuje ja rozumiem co pani ja po pewnych rzeczy nie zrobię, bo nie chce, bo chce pana oszczędzić n p. albo chce coś zrobić miłego prawda jak to mam w sobie to jest również część moich emocji, dlaczego ja mam ja nie mam nic nie mieć jak ja w to wierzy w to, że jest jakaś jakiś kontakt między nami i że jesteśmy w stanie być jedni dla drugich na 3 3 to już jest w ogóle mnie nigdzie nie do utrzymania taka koncepcja to oczywiście etykę, że są 2 strony, ale koncepcji no właśnie, ale tę drugą chcielibyśmy też mieć na co dzień w oczy nie chcemy pan nie chciał w no to tego nie wie maty Hari Bobo Bobo tak nie jest idealnie, ale w Alpach chciałabym, żeby tak było w każdej kulturze to dobrze to jeszcze na moment wracając do la szalet to co minuta kwestia emocji, o których pani powiedziała mu myślę, że istotne dla zrozumienia tego co on ma namyśli mówiąc o tej współczesnej osobowości narcystycznej jest zrozumienie tego, że czy uwzględnienie tego, że ów podmiot narcystyczne ten właśnie podmiot wewnątrz, którego dzieje się wszystko to znaczy, że tam nie ma tego zewnętrznego odniesienia o PIT zewnętrzne nie istnieje istnieją tylko różne środki do tego, żeby zaspokajać swoje deficyty, które są nie zaspokajają one właśnie, dlatego że świat moich reprezentacji wewnętrznych nie do końca odpowiada temu jak faktycznie wygląda rzeczywistość, bo mam jednak do czynienia z ludźmi, którzy różnie się zachowują się nie tak jak z Bydgoszczą nie taki jak inni, jakie są moje zapotrzebowania, ale tam ten opis współczesnej kultury w Nasiłowski to jest opis takiej kultury, której uczestniczki, które mieszkańcy tak jak powiedzieliśmy po pierwsze, żyje bez czasie to znaczy nie ma świadomości tego, że w, że wcześniej coś było ich nie ma świadomości tego, że wcześniej coś będzie to należy złożyć w procesie tak to należy rozumieć metaforycznie oczywiście to nie jest także nie jest takim mocnym serwisem, że nie słyszał o tym, że istnieje historia, ale nie ma takiego poczucia, że wcześniej było coś przed nimi i że później po nim coś będzie w jakim sensie czuje się nieśmiertelny ale, ponieważ oczywiście żyje w czasie, ponieważ posiada ciało, które się starzeje no to jest z tym faktem starzenia się w tym przerażony, ale zarazem niedopuszczenie go do wiadomości, a zarazem współczesna kultura, w której żyję nie daje mu żadnych narzędzi do tego, że i to jest moim zdaniem najistotniejsze, żeby w ogóle ze poradzić z tym co się z nim dzieje no bo w inne starzenia się czy starości ona nie akceptuje sama przed tym procesem ucieka choćby, przedstawiając wizerunki i budując taki zesta w norm w ramach, których ciało młodej sprawnej strzałem w pożądanym i takim, którego posiadanie powoduje, że się jest społecznie postrzegany korzystnie na dno, a ciało starzejące się i chorujące nie do Łęcznej jest postrzegana jako powie, że coś co właściwie z takim mainstreamowe kulturowych obrazów jest nieobecna, bo widzimy wyłącznie na przedstawienia ciału pięknych wysportowanych i atrakcyjne erotycznie ne, a po drugie jest czymś co właśnie lokowane jest w specjalnych instytucjach n p . w szpitalach za kotarami różnego rodzaju i tam specjalny performance się owymi ciałami zajmujemy czas po drugie to brzmienie Luciano tak, ale mówię trochę w duchu tej tej perspektywy, o których rozmawiamy w tle po drugie z tego powodu właśnie ta osobowość współczesna narracja styczna czy współczesna kultura to jest taka czy mieszkaniec współczesnej kultury to jest ktoś, kto niechętnie o tym, już powiedział, bo z tego, że wraz z umową, acz wszystko to niechętnie widzi jakiekolwiek następstwo i nie jest zainteresowany przygotowywaniem przestrzeni dla kolejnych pokoleń tu las mówi n p. dewastacji środowiska naturalnego wtedy, kiedy pisał to na książkę silnie obecnego o nasze MON jego zdaniem bierze stąd, że nikt nie interesuje się szczególnie tym, jaką jak ten świat zastaną pokolenia, które przyjdą później, bo w, jakim sensie nie chce wcale, żeby jakikolwiek pokolenia później później przychodziły i po trzecie wreszcie ta osobowość współczesna czy ten podmiot współczesne narcystyczne to jest taki podmiot, który potrzebuje nieustannego zewnętrznego potwierdzenia, więc wszystko w tej kulturze się organizuje wokół potrzeby bycia oglądanym podziwianym uwielbianym i t d. stąd n p. kult celebrytów potrzeba budowania w popularności w internecie po 10 0 lat związana to już tak mnie nie nie nasz kolarz nie dożyła, ale to współcześnie jak w różne komentarze do tej książki się pojawią to się zwraca uwagę na to, że właściwie ten rozwój internetu zmarł 10 02. roku, więc tego nie nie doczekał, ale w pełni jakoś potwierdził to co on tutaj w tej książce pisał to znaczy można to rozwód oczywiście zgadzam się z tym co pan powiedział natomiast hip chciałby troszeczkę polemizować z samym naszym, bo on zwrócił uwagę i podkreślił istnienie pewnej tendencji, a nie zauważył, a wydaje mi się, że też istnieje inna tendencja może jest słabsza, ale jest wyraźnie na powrót do niej nazywa się to jedziesz sam pan o tym, wspomniał prawda to znaczy świadomość tego, że jesteśmy przeciwni wiekowi, ponieważ chcemy być młodzi, ale jeżeli już jesteśmy już jesteśmy świadomi tego, że coś w naszej postawie jest niewłaściwego i zaczynamy o tym, mówić to być może ta tendencja, bo też zacznie być przedmiotem naszego namysłu i druga sprawa to, że my chcemy być podziwiani te sprawdzano każdy z nas chce być trochę podziwiany każdy jest trochę narcyzem i dość dobrze chyba nowo, dlaczego mamy nie być podziwiania natomiast chodzi nie no to za chwilę ja muszę coś powiedzieć potem pan albo prosi na wyjazd w takim razie jak tylko wyjaśnić, by to było nieprawidłowo wyrażona próba ironii w ich do siebie samego oczywiście nie do pani profesor dziękuję bardzo nie mówi mi nie tylko chodzi o to by mieli go chodzi o to, że jest jeszcze ten drugi aspekt, który miał 7 × się nie zgadzała mianowicie są nasze pragnienia tak jak disco z panem była krótka rozmowa my my mamy te pragnienia w sobie może nie wszyscy, ale na pewno są ludzie, którzy mają te pragnienia, żeby jak coś wspólnota była między ludźmi, żeby było empatię czy na rozumienie także, jakbym nie chciała tak uniwersalizm chować i absolutyzować tej wizji tej, gdy tak, że tak, więc na to chciałam tylko zwrócić uwagę już dziękuję bardzo krótko przed panie Tomaszu je do pana bardzo popieram pani propozycje, żeby zrobić jak najszybciej spotkanie na temat fanatyczni mało tego tu w tym teatrze są filmy nakręcone na ten temat i proponuje w tym wykładzie te filmy wykorzystać, bo są bardzo ciekawych przed klątwą, ale jeśli widzianych od dna ktoś w ogóle nie dotrze do aut dróg, ale ty i grają i na razie biletów nie ma, ale podobno będą dusze pytałem czy, a druga sprawa, ale chciałem wszystkich zaprosić na konwersatorium pana prof. Bliklego 14 grudnia będzie profesor o my mówił o empatii, a ja już słuchałem jego wykładu jest to arcyciekawy, a okazuje się, że empatia w naszym życiu jest nieprawdopodobnie ważna i mało tego jest na liście to rozumiemy to można się jej, jakby trochę uczcić Antoniak Sławek gejzer pomysłów i pro takt placement jest przez gazowy, ale oprócz połączenia empatii, bo wydaje się że, bo wydaje się, że jesteśmy zwodzeni z empatią lub też nie mamy jej z urodzenia FOT okazuje się taki prof. Seidel Berga psychiatra, który filozofowie Fuks funkcję nazwa to na pewno pan za to nazwiska jeśli nie to nie szkodzi więc, więc on właśnie robi badania na temat empatii i odpowiada, że to jest niezmiernie ważne teraz jego artykuł przeczytałem niedawno bo dlaczego jest dla mnie ważny, bo to przekonanie mam zawsze w sobie, ale on na podstawie badań psychiatrycznych on mówić to jest niezmiernie ważny dla zdrowia psychicznego, żeby tej zdolności do empatii, bo wyżej, żeby ją mieć, ale i, że można się uczyć no, więc bardzo ciekawe były dla chciała się zapytać pani profesor jej znaczenia, że pani profesor szydzono nie zgodzi, bo mam zajęte jest zatrważająca ta książka została napisana w latach siedemdziesiątych w celi z internet jak w takiej formie istnieje teraz nie istniał nie istniało coś, czego jak Facebook jednak pan nasz zauważyłem pewną tendencję, którą zmierza społeczeństwo na jej pomyślałam sobie, że na Facebook to jest jakby nie patrzeć taka idealna struktura, która właśnie karnista nie sposób ten narcyzm, czyli że nowo jestem pewna kreacja ludzie robią ze swojego profilu w pewien sposób działa sztuki w mojej pomyślałam sobie, że może to jest jakiś taki, jakby non strona trosk biegnie społeczeństwo, które nie da się zatrzymać, że po prostu no tak już będzie i filozofia i jakieś inne takie powiedzmy ta metoda nauki po prostu umrą w pewien sposób nowo będzie coraz mniej ludzi, którzy będą się zajmować tymi pomyślałam sobie, że w sumie może to, że teraz są zużywane na sztuczną inteligencją, że ludzie dążą do tego, żeby coś takiego stworzyć coś co tak jak i pani pan mówi o tym, że to będzie istnieć poza czasem, że historia tam jest nieużywana stratami nie jest ważna istnieją jak ważny jest tylko to w jaki sposób funkcjonuje człowiek poznawczo i pomyślałam sobie też kontekście takim szerszym n p. tego jak wygląda teraz sztuka, że sztuka współczesna jest w dużej mierze właśnie rozumował nie jest tak władza oparta na emocjach i pomyślałam sobie tak bardziej może psychoanalityk ciężarem może chodzi o to, że człowiek wypiera tę emocję donośnie są teraz potrzebne w w 2 świecie, w którym funkcjonujemy w najmniej pomyślałam jest to, że internet zmienia to jest takie zgromadzenie wiedzy indywidualnej nowo każdy może coś tam wsadzili go potem inna osoba może z tego korzystać wreszcie, jaką za jakiś prawnik i pełno chciałbym wprowadzić taki jest pani profesor w stosunek do tego zrozumieliśmy, że pani, by chciał, żeby się nie zgodziła, ale coś się nie zgodzę, ale w dużej mierze takie jak pani mówi natomiast tak jednocześnie nie jest, dlaczego tak nie jest, dlatego że proszę bardzo po co przyszliśmy tutaj, o ile nas jest czy wie pani ile jest studentów filozofii więcej niż kiedykolwiek więcej niż kiedykolwiek bez żadnych reklam nic nie reklamujemy wszędzie tam głoszą proszek Lututów chętnie przychodzą ludzie, dlaczego przychodzą widocznie czegoś jednak potrzebują więcej niż tylko kontaktów facebookowych ja nie, mówi że Facebook jest zły nota jest dobry potrzebne ja nie mam no bo jakoś nie mam na natomiast natomiast nudno no może są nawet po co zmienia wszystko jedno nieważne chodzi mi tylko o to, że mimo, że ten trend, który pani tak pięknie opisała jest on jest widoczny to nie znaczy, że nie ma tej siły opozycyjnej również ja widzę, że ta siła opozycyjna jest jest naprawdę dużo młodych ludzi jakich jacy są jeszcze, jakie są dyskusje są kłótnie choroba nie jest twarzą w twarz dyskusję tak jak tutaj także ja nie uważam, że Inter jedzie się, że Facebook wszystko nam zabiera coś nam zabiera czy też na coś zdecydowanie tak pokazuje się tylko z 1 strony samego siebie oczywiście do podziwu pełna zgoda kilku partyjek mam talent pani profesor się zgodzić z tym, o czym mówiliśmy o tym, agencja akta, które wstępują w społeczeństwie tak od narcyzmu, że to może mieć tez też związek z tym co PiS, że Erich Fromm tak mi przybyć także fakt, że żyje z opieki pociecha skupia się tak na takim bonusie posiadać także chce chce mieć tak chce mieć tu być chcę mieć wygląd tak słaby i t d. tak czy możemy to po prostu tak jakoś połączyć projekt ja tylko dodam, że akurat Ericha Fromma dolarze właśnie bardzo polemizuje mu zarzuca takie Mora listy ciasne rozumienie narcyzmu to, zwłaszcza taki egoizm mini i rodzaj takiego samo zachwytu wyłącznie w ja akurat, ponieważ jestem jak to pan dość chętnie opowiedział staroświecka ja lubię Fromma ja uważam, że front nie jest no to tyle uważam, że można to połączyć i że powinno się połączyć, ale coś do tego potrzebne to jest zatem, by umiarkowanie umiarkowani trzeba siebie kontrolować trzeba się troszeczkę wyrzekać pewnych rzeczy bus wiem, że to niemodne dzisiaj, ale trudno tak mówię i chciałbym zwrócić uwagę na taki aspekt, ponieważ ten narcystyczny, że dyskusja jest takim chłopcem dobicia na pewno budynek tylną w postaci negatywnym bohaterem tej zimy w historii ich, a jedynie dostrzegam mimo wszystko, że jest to pewnie niejedyna pewnie najlepsza, ale nie wszystko budzi jakaś wariacja czy forma rozwinięcia idei indywidualizmu skądinąd wydaje się bardzo dobrej pozytywnej i widzimy, że były uiszczane, czyli jego jednostki, która ma możliwość samostanowienia decydowania sami o sobie no i pewnie ten dualizm, a przez to rozbił mecz się na poczucie wspólnotowości w konsekwencji powoduje, że trochę mniej czujemy się związani z historią i z przeszłością i mniej mamy jakiś potrzebny do tego, by myśleć o przyszłych pokoleniach, bo my jesteśmy tu i teraz i ich uzurpuje sobie prawo czy też BM Sejm prawo do tego, żeby zaspokajać własne własne istnienie było w tym czasie tak teraźniejszość mogę powiedzieć co myślę, iż pozwana, więc i jeśli chodzi o koncepcję indywidualizmu tak jestem za tym przykuwa uważam, że jesteśmy jak nikt nie myśli tak jak do tej kolega powiedział, że jesteśmy tylko cegłą w murze prawda, że wszyscy mogą nas zastąpić je na cenie jedno skaut uważam, że jednostka jest nie do zastąpienia w każdy z nas ma nos oczy już oczywiście i to można zastąpić, ale każdy z nas jesteś indywidualnością tyle zgodą z zgodę z zgadzam się z panem nie zgadzam się natomiast z tym, że ten indywidualista realizuje się w tym w tym w tej zmysłowej z zachłanności indywidualizm czasem wypracowywać trzeba być kimś niepowtarzalnym jak jesteśmy tylko na poziomie tej zachłanności pazerności na te jesteśmy tacy jak wszyscy trzeba się czegoś umieć zrezygnować ja wiem, że to jest niemodne, ale tak naprawdę myślę to ja troszeczkę troszeczkę w sumie w tym w tym kierunku to znaczy czy można powiedzieć, że to ja mówię tu o Lwów czy można powiedzieć znajdą można powiedzieć, że ten narcyzm szczególnie w tym od takiego, który niczym miecz to jest taki trochę ostatni człowiek liczona jest, że to jest rzecz, że gdzieś w tej książce jest taka trochę, że ten indywidualny, który tutaj przed chwilą było, że ten indywidualizm w tym kontekście to byłoby takie trochę tęsknota za taką transgresji tego człowieka jednak na człowieka, a to jest taki ostatni człowiek, który po prostu, aby takie Kołakowski mówił w tej książce o micie tamte czasy jeśli taka mała książeczka jest konieczność mi tutaj potrzeba mitu o obecność mitu ta piąta mówi o takim społeczeństwie takich ludzi, a nawet analityków tak, że aktorzy, którzy są znieczulenie i oni dbają tylko własnego na własny spokój dobro i taki dobrostan nazwijmy to i czy to przypadkiem tak na ile w książce wciąż Sularz radny jest tak naprawdę tęsknota za taką transgresji nad światem, który w, który no no właśnie tego po to, tracimy wg tej diagnozy, że poprzez narracji to właśnie tracimy, ale z drugiej strony ta ta transgresji tak malownicza pańskim stylu no ona też niesie za sobą niebezpieczeństwo być może to jest taki mechanizm, że to niebezpieczeństwo na człowieka, którego wypaczony różne sposoby prezentuje swoją swoją twarz w dwudziestym wieku bardzo wiele razy teraz pytanie czy ta opcja marce styczna nie jest taką bezpieczną przystanią, gdzie ten ostatni człowiek się tam dedykował drży boi tego na człowieka takiego tradycyjnego, który właśnie pozwala sobie n p. roszczenia na takie na takie różne rzeczy może wręcz indywidualizm może być niebezpieczny tak naprawdę gdzieś dalej w błoto jest bardzo trudne pytanie w play-out trudnych jestem to pani prezes zatrudnił się właśnie takich łatwych jest w domyśle nie wiem to znaczy, że myślę, że jako pewna forma nie chcę używać tych okresów nacechowane moralnie, bo rzeczywiście weszliśmy w coś takiego czy gulasz skądinąd starał uniknąć co znaczy to rozumienie narcyzmu jako czegoś co jest kwalifikowane z tego kulturowego narcyzmu jest kwalifikowane w taki sposób były w negatywnym czy nocą chowany negatywnie się stara tworzyć pewną narrację opisową ale w jakim sensie jest to taki paradoks jest ostatni kultury indywidualistyczny jej czy jest jakiś taki spełnienie wszystkich tych zasadniczych trendów, które w rozwoju nowoczesności w lesie zaznaczyły przy wszystkich korzyściach przy wszystkich w ewidentnych no to działo emancypacja innych walorach dla indywidualizmu nowoczesności to pewne trendy, które w nim jakości i rent nie są zawarte związana uczyć się z tymi wszystkimi klasycznymi procesami, które z nowoczesnością są związane, czyli z takim z emancypacją jednostki z upadkiem wielkich narracji z tym, żeby właściwie sami stajemy wobec całego ogromu rzeczywistości, której nie rozumiemy musimy skonstruować sobie cały 2 model własnego życia i własnego ja i własnego miejsca w społeczeństwie wcześniej funkcjonowaliśmy w taki Homo Granicznej kulturze, która na wszystko zapewniała chodziliśmy jak jest struktura także czasową wchodziliśmy w jakiej się rola i się one były gotowe dziś trzeba to wszystko trzeba to wszystko wytworzyć, więc w, jakim sensie to jest taki to jest taki paradoks zmora indywidualizmu ostatnie czy to był, ale czy to był w takim sensie Znicza Pański ostatni człowiek co to ja nie wyjawia, więc 2 po pierwsze, ja im się zgadzam z tym, że to co przy lubi RAŚ, a on on nie chce tego on o tym, mówi, ale on tego nie chce im przerwana my nie wiemy co to jest jednak człowiek to jest koncepcja i to jest wizja jego, ale co to jest to my się nie dowiemy się niczego prawda korzyści przekracza jej kondycję ludzką stawiają przekraczamy, ale jak stary na jednię przekraczają ludzi nie przekraczają, ale jako człowiek przekracza jak się mówi o kulturze to też jest to ślad tego przekraczania nieustannego prawda ale w jakim kierunku i gdzie postawić granice to jest coś nad czym musimy się stale zastanawiać my nie wiemy dokładnie co to znaczy człowiek już ostatnie pytanie w wie pan się widzi w mniejszym zastanawia także kwestia właśnie w kulturze narcyzmu emocji typowo taka kwestia, że sztuka, gdyby odeszła od wywołania zachwytu, czyli takiej emocji zachwytu, ale ta kultura narcyzmu jak oglądalność i bułka przyglądamy się nie gazetę popularną brukowiec czy niemym Ewę Drzyzgę Ewę Drzyzgę oglądamy tu cały czas właściwie są bardzo silne emocje tak albo jest jakiś skrzywdzony piesek albo jest jakiś przestępca, którego nienawidzimy albo prawda wojna na grodzi się boimy to jest przy czym te emocje są właściwie co chwila zmienne takie gazety przy przerzuca kartki na każdej stronie jest inna inne emocje, a łącznie prawda jakoś gołą babą ich na ostatniej stronie rynku nawet takie emocje się nawet takie emocje i trafiają w Gnienie Maciej Hołuj nie chodzi o to, że ta kultura narcyzmu bazuje na emocjach takich bardzo silnych, ale takich na płytkich takich ilości zmiennych także no ciekaw jestem refleksji nad i lasy i Ewa ile u z późniejsza autorka żyjąca wciąż socjolożka bardzo ciekawa mówią, że właśnie taką podstawową narracją tożsamościową w oczy się można ją długo opisywać, ale 1 ze składowych takich podstawowych współczesnej narracji tożsamościowych jest opowieścią o własnych emocjach i wg klasie jest to właśnie element z dobrej kondycji narcystycznej ona analizuje w tej książce są bardzo ciekawe fragmenty takie zapiski różnych działań czy akurat związanych z różnymi ruchami lewicowymi kontr kulturowymi w szczególności 1 taka w 1 taki spory fragment z pewnej Poli tyczki amerykańskiej, która opisuje swój udział w takim politycznym ruchu MO, który miał bardzo intensywne emancypacji inne hasła z energią pokazuje, że wreszcie cała ta opowieść jest o tym, że ona czuła, uczestnicząc w tym pewne zadowolenie i spełnienie emocjonalne to znaczy, że opowiada w gruncie rzeczy o tym, że jej to dało poczucie satysfakcji, że ona była z tego powodu miał poczucie sprawczości uczestnictwa w tym szlachetnym i t d. w sombrero właściwie z tego chory ząb, jakby znikł na znika to sprawa, a zaczyna opowiadać o tym, że mi to przynosi satysfakcję osobistą nasze w warunkach tej kultury teren artystycznej to by nie miał racji bytu taki opis to znaczy w ogóle ośmieszenie nie skupiali na tym czym mamy wokół tego jakieś emocje czy nie mamy czego byśmy myśleli o tym, że sprawa jest taka, że trzeba coś zrobić w dni to jest psychologia akcja kultury nowości cokolwiek się stanie to od razu czy chcesz o tym, porozmawiać o łącznej co to znaczy to znaczy Opowiedzcie się czujesz po SLD go spytać czy, a i ja mam wrażenie, że jest istnieje coś takiego też jak kultura konfliktu reszta ja urodziłem jestem Austriakiem ja mam wrażenie sytuacja Tytus społeczeństwa austriackiego po powojenne po drugiej wojny była kultura konfliktu z ruchu 6 anty ósmy rok i kultury konfliktu, ale 1 i dróg na początku jak gdyby w tej chwili tych uczestników tysiące ósmego roku odmówiono, w jakich kulturalnych kulturowych aspektach nowy traktowanej jako jako jakąś negatywną zupełnie rozdzielne Turcy to co się dzieje i tak o tym czy konflikt tak konfliktową aż wreszcie jest elementem treści kultury Ali obecne elity właśnie, ale mamy sytuację w Polsce obecnie taką, że 1 strona i druga strona odmawia tej drugiej strony jak TV uczciwości aktywni nie akceptuje, iż jako drugie druga forma inny model kultury, a szczególnie torowej napraw muszę powiedzieć robi to te strony po odnalezione tamtej strony, jaki być oni worki uczestniczą w kulturze wręcz miasta na co dzień i drugą stronę tak samo jest już na nie przesadzajmy już nie przesadzajmy docentowi teraz ja przyjechałem jak i słuchać trochę to co w tej chwili w tym Sejmie się dzieje to jest taki, by rzeczywiście to jest klucz to jest jak i kontrkultury, kiedy absolutna prawda 1 stronę i druga strona tygodnika byłby też elementy jak i kultura jak z tymi konfliktami, jakie prace nad tą w latach 2 w spór sprawa konfliktu w ich przedmiotem analiz psychologicznych jest przecież Lejkowski, który całe badania na ten temat rady mówił jak rozwiązywać w jaki sposób, aby i jakie, jakie trzeba je z reguły jakich reguł trzeba przestrzegać, żeby ten konflikt przezwyciężyć, ale tutaj nikt nie chce go przezwyciężać wobec tego, o co chodzi jest konflikt już czy ktoś chce go przezwyciężyć no wiadomo, że to jest dobre nie to jest złe bo Noto no to trzeba było chcieć trzeba by było chcieć tego i ten element musi być spełniony po to, żeby konflikt był rozwiązywany to jest elementarz, czego my się uczymy na na zajęcia z filozofii na pierwszym roku studiów mamy te zasady bez bez argumentów ad hominem nie mówcie o ludziach mówić o sprawie chcieli zrozumieć najpier w, a potem cała filozofia o tym, mówić, ale czy ktoś tego słucha nikt tego nie słucha się mylę, a pani rację stanu w tym jak po PiS i tym akcentem optymizm wreszcie dotarliśmy do Heraklita, czyli do Arche w jakim sensie no bo frakcji pisze, że konflikt czy wojna jest ojcem wszystkiego, więc na dobrą sprawę wychylić się w stronę Heraklita prof. Zofia Rosińska tynku warstwą tylko takie ogłoszenie spotykamy się tutaj na filozoficznym spotkaniu 13 grudnia, czyli za mną nie 2 tygodnie tylko 3 i będzie naszym gościem Mikołaj Grynberg tak jak powiedziałem autor rejwach ostatnio także książki oskarżam Auschwitz będzie więcej rozmawiali o obecności Żydów i nieobecności Żydów w kulturze polskiej tak bym to hasło włos z charakteryzowała przez te 2 kolejne tygodnie, czyli za tydzień i jeszcze za tydzień będzie tutaj fizyka i też państwo oczywiście serdecznie polecam piątkowe Demczuk to sprawdzona Marka jak się Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA