REKLAMA

Holland: Jest to pierwsza władza po 1989 roku, która uważa, że ma ideologiczny mandat, żeby przemienić Polaków

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-11-30 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Michał Lis dzień dobry 6 zlotemu na południe w, a studia Agnieszka Holland reżyserka filmowa witam cię bardzo serdecznie dziękują grę w dzień dobry państwu państwo przypominam, że naszą rozmowę mogą państwo obejrzeć na profilu Radia TOK FM na Facebooku w w ostatnich tygodniach trwają do takich krów kluczowe i rozstrzygnięcia zapadną dotycząca polskiej kinematografii ukonstytuowała się w środę nowa rada polskiego Instytutu sztuki filmowej z mamę od dzisiaj i Rozwiń » przewodniczącego trwa konkurs na dyrektora PiS -u i środowisko filmowe, ale nie tylko chyba wszyscy widzowie także co bardzo zaniepokojeni jak sądzę on tym co się wokół polskiego i wielkie nadzieje kobiety kina, czyli tak w zasadzie nieformalna grupa związana z polską kinematografią przejęły inicjatywę i i zabierają w tej sprawie głos także PL i niepokoju w no bo wśród tych kandydatów lub od sławy 3 kandydatów na dyrektora z Wisłą jak podkreślają kobiety kina tylko 1 osoba ma kompetencje do tego, żeby tą instytucją kierować w co tak naprawdę was niepokoi czy niepokoi was tryb odwołania Magdaleny sroki czy czy to, że władza w być może przejmie polską kinematografię nomen nasz niepokój wynika z dwuletniego doświadczenia rządów PiS -u będzie bardzo szybko okazało się, że główną taką strategią celem jest kadrowe przyjęcie różnych instytucji również instytucji kultury i ten przy tym nie jest istotne czy ci przyjmujący mają kompetencje czy merytorycznie są przygotowani do tego, żeby kierować takimi instytucjami, ale chodzi o to czy są ani ideologicznie czy partyjnym odpowiednią kadrą co może prowadzić do fatalnych dla dla dla tych instytucji skutków począwszy od stadniny koni co widzimy już czym można zniszczyć dorobek wielu pokoleń bardzo łatwo przez Instytut książki Instytut imienia Adama Mickiewicza Nine, czyli Narodowym Instytutem audiowizualnym muzeum drugiej wojny światowej muzeum drugiej wojny światowej teraz obecnie przyszła pora na inny państwowy Popper Polski Instytut sztuki filmowej pomyliła się krajem, gdyż zapomogę często jest używana przez dziennikarzy mówiący i polityków mówią, że państwowy Instytut sztuki filmowej Otóż nie jest to państwowy Instytut Yad Vashem marnują swój żywot jest to Polski Instytut sztuki filmowej na niezgodność albo nie są to pieniądze budżetowe dokładnie dokładnie tak jest i Ellen Polski Instytut sztuki filmowej jest w ogóle taką instytucją kultury, która jest nowatorska zupełnie jest źle powiem wielkie osiągnięcie przecież ten czynnik i sakralnym historia sukcesu, które rzadko zdarza się w wypadku instytucji, żeby w ciągu 1 2 lat istnienia tej instytucji dokonano tak pozytywnej rewolucji tak pozytywnej dobrej właśnie zmiany w Osinowie w 2 słowach na geografii na czym polega ta konstrukcja Otóż Polska kinematografia nie jest finansowana z budżetu państwa, czyli z naszych podatków tylko są to rzeczywiście pieniądze społecznemu, ale ta składka nie to jest wynik takiego dna czy w 2 ustawy i składają się na nią dystrybutorzy filmowi w Chinach, że stacje telewizyjne analizy i Natalia kablowe czy ci wszyscy, którzy uczestniczą w szeroko pojętym wydłużyła czas o biznesie filmowym, czyli 2, którzy użytkują niejako zarabiają na treściach audiowizualnych filmowych i jest także jest stworzenie takiego ekosystemu, kiedy ci, którzy są uzależnienia od tych treści jednocześnie te treści jest głównie z umów i to nie chodzi tylko produkcję chodzi również edukację i podziały, a o promocję polskiego kina dziś wyglądają imponująco, ponieważ zanim powstały powstał Polski Instytut sztuki filmowej, zanim powstała ustawa o kinematografii zresztą stworzona i wymyślone i przeprowadzona przed nim przez sieć środowisko przestępcze cały szereg osób, które były one patriotami polskiej kultury polskiego kina i przyjęta Anny dzięki głosom posłów PiS -u zresztą, zanim to powstało to polskie kino było w stanie już dwudziestoletniego takiego marazmu i Natalia Baltic Silver Japan wylansował kilka firm na razie znana z filmów rocznie kilkanaście do nazywał wliczano tego się na metraże filmy telewizyjne, ale de facto tych filmów było tak 5 6 takich, które można nazwać filmami fabularnymi i miał około 700  00 0 widzów na tych polskich filmach rocznie w tej chwili tych filmów jest do 50 lat widzów jest z tym 1 3 14  000 000 udział w polskich filmach jest około 30 % co daje nam 1 z głównych miejsc w Europejskiej na Europejskiej mapie i te filmy są obecne na festiwalach filmy dostają nagrody te filmy są również w tym dostają się dostać się do dystrybucji zagranicznej co w wypadku kina Europejskiego właśnie z niej bardzo trudnym testem od 4 lat przewodniczącą RN zarządu Europejskiej Akademii filmowej jest nam dobre porównanie wiedzy jak polskie kino po prostu krzepnie z roku na rok i jaki jest dobrze oceniany jak jest on bardzo dobrze oceniane na prezesa polskiej ze sztuki filmowej i dla tego typu właśnie ekosystem finansowania jest wzorem dla wielu innych krajów inna znana nam na nas wzorowali się Czesi Słowacy Szwedzi na frycowe teraz dzieje, bo teraz zapadają tak naprawdę najważniejsza decyzja, czyli trwa konkurs na dyrektora PiS -u w to jest przyjść taki urzędnik z dużą mocą sprawczą, ponieważ on ma dużo decyzyjność narażony jest malinowy fakty od nich agresję prawda ten wg ustawy wg ustawy dyrektor de facto decyduje o przyznawaniu grantów i może być ZS to jest fenomen w skali nie tylko polskiej pierwsza dyrektor polskiej sceny sztuki w nowej ne Agnieszka Odorowicz w swej pierwszej kadencji zdecydowała, że uda mokry kraty czy ja ten proces uznał, że z powołuje komisję ekspertów złożone rzeczywiste ekspertów na czele, których stoją uznani reżyserzy IZ to oni decydują o tym kto otrzymuje on rozdaje na sfinansowanie wezwania prowizji, a Agnieszka Odorowicz zostawia nas na taką wolę interwencyjną dokładnie jest się bardzo sprawdzało Chiny, które są niezadowolenie tak jak w wypadku sądów są zadowoleni są ci, którzy wygrywają ci, którzy przegrywają z niezadowoleni niektórzy tęsknili do takiego systemu, kiedy uda się je wychodził pani dyrektor sułtana w rektoracie wychodzi jakieś pieniądze, ale generalnie z branży jest w moim przekonaniu system najbardziej Demokratycznej transparentnym tylnej generalnie rzecz biorąc środowisko niezgody ciepła, ale and zostaje zasilany coraz to nowymi talentami i ostatnia w ostatnie wesela nigdy nie był tak takim przykładem tego ilu mamy utalentowanych debiutantów i że to jest właśnie środowisko, które otwiera się na młodych wspiera młodych INFOR PL ci młodzi przynoszą przynoszą jakiś hymn ogromną inspirację i wkład i widownia również chętnie oglądam skomplikowane polskie firmy niekoniecznie tylko komedie czy czyjegoś czystą rozrywkę no i teraz czegoś boimy dyrektor miał hymn tak takie właśnie kompetencje, ale miał również, bo chodziło o to żeby, żeby Polski ze sztuki filmowej był niezależny od polityki czy od ideologii to znaczy, żeby ten dyrektor był trochę znowu jak w wypadku sądów niezależnej inie sterowany przez władze polityczne ten w związku z tym obowiązywała kadencyjność obowiązuje nadal wg ustawy o kadencyjności przed upływem kadencji nie można tego dyrektora zwolnić, chyba że naruszy on w sposób oczywisty prawo karne za Magdaleny sroki w powinno się zakończyć 20 2 0 roku minister Gliński ją zwolnił w dal jeszcze nie wiadomo, że rzeczy czy skutecznie wyznaczy go skutecznie o, tyle że nawet, jeżeli ona wygra sprawę w sądzie sądzę, że wygra ich, tyle że sądy zostaną kompletnie, żebym cię zleje się w danym, jeżeli sądy będą w miarę obiektywne wygra podobnie jak wygrał swoją sprawę Paweł Potoroczyn dyrektor jest Lotos Gdynia Anwil liceum pokazały, że zwolniono go bezprawnie ona tym niemniej już już nie jest dyrektorem, mimo że wygrał sprawę nie powrócił nie został przywrócony do wglądu do swej funkcji podobnie będzie ze mną dyrektor wysoką prawdopodobnie pretekst jest zwolnienie był taki powiedziałabym żenujących chodziła niezręczne rzeczywiście listy, który bije nas pracownicy inne Magdaleny sroki na obsadę 1 senatora załatwiającego sprawę dosyć istotną ważną dla Instytutu, ale nie zmieni w tym momencie szalenie istotną ich tak też pominąć, że rozmawialiśmy o tym, 2 dni temu z dyrektor Magdaleną Sroką mogą państwo odnaleźć się tę rozmowę z dna na stronie Radia TOK FM oraz owoców Rabenda zbliżenia obu miast Krajny Susan tego, ale on w każdym razie to był to był czysty pretekst, by zresztą dzisiaj w obliczu tego co się dzieje ne przywołam tam było takie sformułowanie, że lękamy się czy lęka się, że grozi nam cenzura nacjonalistyczna najeźdźcy siedzieli Ramos wyrzuceniem na wysoki oraz to co się dzieje to marszu w marszu narodowych socjalistów inny z Warszawie pokazało, że rzeczywiście zawarte w tym liście niepokoje mają swoje odbicie rzeczywistości, ale oczywiście był urzędniczka nie powinna tego typu tego typu list wysłać była błędem byłoby łatania MON w tym niemniej była to na tyle nieistotna sprawa która, gdyby nie minister wydania opublikował wynik nigdzie nie wiedział, ponieważ gra została natychmiast zatrzymana przez 1 przez dyrektora Srokę sama torba z dobrze obrażony przez nią sprawa została tak wyjaśniona, a minister i wicepremier Gliński jak twierdzi pani dyrektor Sroka dla kilkakrotnie szantażował ją ujawnieniem tego listu, jeżeli nie poda się do dymisji ona się nie zdecydowała na ten związek między stosunki teraz panują między ministerstwem z ministerstwem innymi instytucjami kultury i również między środowiskami kultury i ten brak zaufania i brak zrozumienia dla tego co jest istotne dla kultury polskiej tego, o czym jest wolność twórcza i czym jest niezależność menadżerów kultury to wszystko powoduje, że ten przypomina się nam rzeczywiście najgorsze czasy akurat jestem z tego pokolenia przez czas dobrze pamiętam byłam aktywna również wówczas również w bojach takich środowiskowy dym z władzami z cenzurą w Gryźlinach moralnego niepokoju wykładzin może mam nadzieję, że nie stanie, że złote czasy nie nie wrócą o tym, porozmawiamy tuż po informacjach Radia TOK FM Agnieszka Holland reżyserka filmowa jest uniwersalność Agnieszka Holland reżyserka jest moimi państwa gościem z polskich kinach to nasze dziedzictwo nasza kultura i duma to Platforma dialogu nie możemy dopuścić, aby z polskim kinem stało się to co z mediami publicznymi kino musi być wolne od polityki w mówią kobiety kina, bo rozumiem, że całe środowisko jest pełne niepokoju czy Polski Instytut sztuki filmowej nie stanie się kolejną instytucją kultury polskiej zagarnięte przez dobrą zmianę jak ze słowem no przyznana za metrze sześciennym to zdecydowanie za zmianami w cudzysłowie na zagarniętych w cale, a zwiewne no ICO może, więc zagarnięty bestialstwo bez cudzysłowu ja w jak tylko chciałem zapytać czy po co oni to robią czy umów jest w tym jakikolwiek sens propagandowy polityczne czy powiedzmy jest ten wynikający z chęci i ja wiem zemsty ze strony egzystencjalne, bo nawet nie polityczny z naszego test siły polityczne znajdują taką przyjemność wyniszczającej go za dobrze funkcjonuje albo w inny opluwanie autorytetów ludzi, którzy nie mają jak wielkie dokonania czy Polaków, których jesteśmy dumni swego doradcy jest wiadomość, że dzwonek dziedzin, na których oni się nie znają znaczy nie zna się na nich szum Jarosław Kaczyński mówiąc wprost to są konie arabskie to są to jest pewnie Puszcza Białowieska i wydają się, że nadzieje również się nie zna, więc osobiście w żadnym razie ja mówię bez pytania egzystencjalne Niemcy już tak mają po prostu rzezie, że jak kiedyś była tak naprawdę piosenka chłop żywemu nie przepuści notes coś takiego, że wpisowe żywemu nie przepuści w momencie, kiedy się widzi, że coś się pięknie rozwija to gwałt i nie jest naszym no to trzeba z tym zrobić za to przejęli zaorać i tego się najbardziej boję się, że mogę zabić nożem na jest to pierwsza władza tak wyraźnie po osiemdziesiątym dziewiątym roku uważająca, że ma ideologiczną lennem mandat ideologiczną misję, żeby przemienić Polaków tak, że to jest władza, która uważa, że dokonuje rewolucji, a może oni wierzą w propagandową siłę kina dlatego chcą zaprzęg Gdański rondo w ich własnych treści na wierzą też propagandą siły muzeów i Instytutu książki Instytut Adama Mickiewicza i unijne oni mają taką wiarę, że można zrobić piękny wielki hymn Narodowy zaprasza Mela Gibsona, bo Clinta Eastwooda ciekawe, że sięgał z Norwegii hymnem bardzo prawicowych reżyserów i pokazać, że my Polacy jesteśmy w ogóle solą ziemi należą się z naiwnym myśleniem, że to zdanie już też zrozumienie noże Tychy setek milionów dolarów syna, tak więc aby wydać po prostu wzrostu nie ma w ale mam, ale to są ryby znaczy są złe wbiegł analizowanie psychologicznej czy nawet wejście ich polityczne sensei wymyślenia interesuje go go, że na żarty to jest rzeczywiście szalenie destrukcyjne zaś głównym ich celem jest destrukcja taka właśnie rewolucja natomiast co się ma status zbudować, a potem zobaczymy pełen soczyście kadry też żal do kadry i są bardzo bardzo krótka jest ławka utalentowanych ludzi czy nie jest także w kolejce do polskiego Instytutu sztuki filmowej czekają ci prawicowi reżyserzy, którzy palą się do produkcji filmów o w ja wiem o żołnierzach wyklętych powstało parę takich filmów wiedzieliśmy, że one niezmienione korzennymi obraz świata, ale rzecz się tych reżyserów i z jakimś przygotowaniem zawodowym jest elementem jest bardzo niewielu i zresztą, kiedy ekspertami w ostatnich w ostatnim w ostatnich sesjach więzy w Instytucie byli właśnie ci reżyserzy czy twórcy prawicowi senatorzy nikt ze środowiska nie ma jeszcze się do nich zgłaszać także ich komisja nie mogły procedować w Gnieźnie miały dostatecznej ilości zgłoszeń także środowisko zdecydowanie nie lubi ideologii to jest środowisko ludzi, którzy są już wiedzą, że jakby materią dobrego kina jest wolność i że my również wolność takich twórczej ekspresji i również wolność tematycznej nawet z PRL-u otworzyliśmy głównie walczyli o wyjeździe z lepszym lub gorszym skutkiem Allen udało się 2 × wygrać także tam też szczególne spotkanie z PRL -u termin ideologiczne zapędy władz były dość bezzębny i przewidywalne natomiast tutaj jest ciągle widzimy taki ferwor rewolucyjny Dionizy wyobrażają, że rzeczywiście można złapać dentysty talentem wolność twórczą zagra było zmusić do tego, żeby artykułował, a wreszcie zacznie inaczej ja wiem, że ich znacznie gorzej wierzę, ale wiem, że w Polsce jest przejściowy okres się promienie, że może trwać 7 ileś tam lat należy to mniejsze potem wrócimy do 1 systemu, gdzie to drzewo życia może może wydawać przyjemny kolorowe owoce, ale w międzyczasie można zmniejszyć instytucje, a ja mówię ta instytucja jest unikalna jest szalenie wartościowa, jeżeli się zniszczy będzie bardzo trudno budować będzie bardzo trudna znowu nam namówić zmusić te wszystkie podmioty, które z składają się na finansowanie niezależnej w ich finansowaniem filmu polskiego i też możesz drobiazg nie udać zwoje tego się boją najbardziej rozgonić, bo jestem bardzo kto będzie dyrektorem, że dyrektorem czy dyrektorką 1 z UE będzie ktoś robi dla mnie upolitycznienie sympatyczny, ale chciałem, żeby to był totalny szkodnik przeznaczenie chciałabym jako patriota polskiego kina ktoś, kto komu zależy na tym, że moi młodsi koledzy mogli tworzyć piękne filmy, żeby ta instytucja uległa zniszczeniu tak jak z uległy zniszczeniu już inne instytucje chociażby właśnie ta przysłowiowa już stadnina koni arabskich w telefon ode mnie daje odbudować przez pokolenia przypomnijmy, że w tej chwili jest 3 kandydatów na dyrektora polskiego Instytutu sztuki filmowej w dal jest pani Izabela Kiszka Hoflik, która pracuje z PiS wie od lat w zasadzie od początku akcyzy główna zaleta, że mam doświadczenie i zna ten Instytut rozrząd daje również wiedzą, że sprawdza się nie sprawdzajmy była z nim sprawną i kompetentną urzędniczkę narzędziem są winni górskiej do niedawna w zarządzie Totalizatora sportowego w to jest także producent z słynnego filmu w cudzysłowie gazowa w imię filozof oraz socjolog Andrzej Jachimczyk to są to jest 3 kandydatów, którzy weszli do tego ścisłego finału i z pośród tych 3 kandydatów komisja ma wybrać dyrektora nowo rozejm ten problem jest taki, że mniej ni swych kandydatów nie jest kandydatem na bardzo wysokim poziomie z wielkimi doświadczeniami menadżera kultury w ich zaciska jak mówi zna przynajmniej od środka tej instytucji mam jak przypuszczam Nate tematy dość rozsądne rozsądne wyobrażeniem konkurs został ogłoszony tak szybko my też żaden poważny kandydat, by się nie zgłosił, ponieważ nie byłby w stanie się merytorycznie przygotować dla niej przestawić jakieś naprawdę jest naprawdę prawdziwa go panela analizy i planów również na środowisko uznało, że na inne wyrzuceniem Angels lalki były niezgodne z prawem w związku z tym byłoby niejaki mylnie koło takiemu uwiarygodnienia tego wyrzucenia, gdyby zdecydowało się zgłosić swoją stronę też kandydata, lecz uznaliśmy, że w takim potrzasku moralnym i potrzasku też merytorycznym poza tym po tym, jak się okazało, że najbardziej kompetentni menedżerze kultury w Polsce w wadze potrafiące Merczyński, który stworzył biznesowe instytucje obronne państwa realizowane są nieodzowne to także oni zostali wyrzuceni z 1 pociągnięciem długopisu ministra na tak wynik tych nikt, kto ceni sobie swoją swoją osobę i pozycja nie będzie nie będzie kładł głowę pod topór, więc jest to taka sytuacja, kiedy niestety nie ma nie ma jakiegoś dobrego wyboru jak mówiłem kierujemy się tutaj w jakim swoim ewentualnym poparciu to jest coś się tym czym się nadzieją na to, że uda się uratować instytucję jej codzienne funkcjonowanie oczywiście nie mam złudzeń i cenzura, ale już teraz działamy minister Gliński pokazał niebywałą jakoś tak tak tak DT taki zapał do cenzurowania ocenzurowania zaczęło się od sztuki teatralnej potem festiwale teatralne cenzuruje nawet z na pewno będzie cenzura osobowe znacznie, którzy byli niektórzy twórcy innych nie będą mogli liczyć na NATO, żeby dostać pieniądze od instytucji niektóre tematy związane się na pewno tabu to już widać na obradach tych komisji eksperckich grze coś takiego się dzieje w osiedlach tony trochę MPW poruszyło, zwłaszcza w kontekście w tym roku zacząłem szkołę Wajdy i właśnie Wojciech Barczyński znalazłem wówczas trzeba się, wygłaszając taki wykład inauguracyjny mówił o w 2 o tym co się dzieje w Polsce właśnie w kontekście kinematografii to było dla mnie niezwykle poruszające mam namyśli chociażby właśnie wspomniany przez siebie marsz z 11 listopada 3 tam te manifestacje w ostatni weekend z wieszaniem na szubienicach posłów Platformy europosłów, którzy zagłosowali za rezolucją w sprawie polskiej praworządności w wydaje mi się, że Fin, który dotyka UB tego właśnie co w Polsce w tej chwili się dzieje już nie powstańców, a nie powstanie też przez duże firmy tak złożoną materią i tak trudną do dofinansowania do zorganizowania, że bez jakiegoś mecenatu w zasadzie nie da się dorobić w rolach Andrzej Jakimowski zrobił film o tym, też się w listopadzie w nowej, który przeszedł tak jakoś troszkę bokiem, a jedzenie jest bardzo cenny i bardzo uczciwym bardzo bolesnym filmem społecznym, którego w Nakle współczesnego kina społecznego politycznego kina w Polsce nie ma mnie marzenie mam plany mówią o tym co się stanie salezjanie no no tak młodym trzeba walczyć nasza wieś w PRL życzliwe, żeby szukali Selmy żeśmy się jakoś przeciskać przez morze widownia znowu się nauczyć czytać dzienny symbole metafory jest Jean-Claude między wierszami albo jakieś figury stylistyczne są dobrze wpłynęły one jakości kompetencje języka filmowego jest może to być pierwszy sygnał, że nazywam były za łatwo ten pytanie to Hell on problem polega na tym, że nie udało się wypracować żadnego regionu na wasze PiS jest dobrym przykładem źródeł w pracach modelu jetta, gdzie to będzie ta instytucja kultury i produkcja może być w miarę niezależne znam bardzo niezależna, ale generalnie rzecz biorąc jesteśmy żyjemy w kraju i wszystkie kraje postkomunistyczne Zofia jest w sytuacji, kiedy 9 0 parę procent jakiejkolwiek aktywności zależy od władz przedsiębiorcy zależą od władz, by kin wejdzie CBA albo walnął taki domek także ludzie bardzo, że bazowy ludzi przestraszyć, a mają znacznie więcej do stracenia niż PRL w związku z tym zresztą chyba już ani w ogóle jest na czele Dante takie biznesy które, które w jakimś sensie zależą zarówno od koncesji o z różnych właśnie z wygód sytuacji podatkowym są zainteresowane tym sporem ne z władzami władali dlatego trudno będzie liczyć na listę Hania lansowanej dla niezależnych Polan z rzeczywistością prawda z Mn mecenasów tak tak, że jesteśmy z takim dno jesteśmy rzeczywiście takim systemie para para komunistycznym można powiedzieć, że ten znaczy cóż coś co przypomina PRL to znaczy tak ten margines takich zupełnie niezależnych podmiotów jest szalenie malutki w przeciwieństwie do Stanów zjednoczonych, gdzie jednak, gdzie jednak od władz zależy z stosunkowo niewiele prawda im, by coś dotrze się tego nauczyć się wypracować trzeba myśleć w tej chwili nie działać reaktywnie, lecz jest twórcą i wymyślać takie systemy i takie modele i takie mechanizmy funkcjonowania chociażby instytucji kultury, gdzie będzie trudniej od ubezpieczycieli innym, które będą miały takie zabezpieczenia i taką logikę z 1 strony będą musiały liczyć się z z suwerenem w jakim sensie nas naszą widownią, ale z drugiej strony, gdzie będzie zabezpieczeniem maksymalnie szerokiej na wolności twórczej niezależności właśnie od zera od polityków toczy się z szefem MSZ totalitarna wszystko może przejechać przez ogień może w przy mocy ustaw zmieniać konstytucję nie ma szans na jego teren prawa ba, nawet jeżeli ta władza jest chwilowa i ona mnie dziennie przejmie Polski na zawsze i zorganizuje jeszcze jakieś wolne wybory w NATO ja się bowiem tylko, że właśnie tak tak delikatny ekosystem jak Polski Instytut sztuki filmowej bardzo trudno będzie odbudować trudno będzie na wieś ma nadzieję, że może to jakoś przetrwa w takim stylu w takim chociażby po uśpieniu na co liczy, że może tak destrukcja nie będzie totalna on w różny, a jeżeli, jeżeli będzie rywalem zawsze będzie odbudowywać żyjemy krócej niż kraje takie miejsce Europy 1 0 więcej Rosja odbudowujemy z ruin jest cel budowy, a od bólu odbudujemy i to w ważny jest, że żeśmy mogli zobaczyć co działa co wiedziała co jest dobre są mniej to ma być inspiracją dla nas do obrony tego i do odbudowy w razie czego jak dzisiaj rano poszłam do Sądu Rejonowego Anny miasta stołecznego Warszawy, gdzie odbywa się właśnie teraz trwa on proces 1 9 osób, które protestowały pokojową przeciwko marszowi ONR ONR -U przez Warszawę w kwietniu tego roku zostali wyniesieni z tej demonstracji zatrzymani i zostały pasy postawę laskarzy dzisiaj odbywa się proces także jesteśmy jednak w takim kraju, gdzie antyfaszyści są sądzeni, a faszyści je wieszają portrety europosłów jesteśmy w takim kraju, gdzie on ci, którzy są, jakby w obronę honoru Polaków warszawiaków z są sądzeni przez nich oskarżani przez przez przez obecne władze no, więc z tak to jest inny mam takie poczucie powtórki z rozrywki zderzak grill dochodziło się w państwach różne prace ceny mięsa będzie ich zachęcam tych z państwa, których oburza to co się dzieje chociażby właśnie teraz taka przyzwolenie na nas na ruchy skrajnie prawicowe czy 3 para faszystowskich zachęcam państwa, żeby jednak manifestować poparcie dla tych, którzy w naszym imieniu protestują w bardzo dziękuję za spotkaniem Agnieszka Holland reżyserka w była moimi państwa gościem już za chwilę informacje Radia TOK FM po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dulkiewicz program przygotował Tomasz Kopka realizował Adam Szurek Mikołaj Lizut dossier dobrego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA