REKLAMA

Czy ludzie są z natury religijni? Rozmowa z dr Dominiką Kozłowską

OFF Czarek
Data emisji:
2017-12-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka programy Owczarek łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Krakowie tam jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak dzień dobry dzień dobry w niem zasieki nowe z funkcji obowiązki dość tak w takt już jakiś czas temu w planie chwaliła się, by już pochwalić panią dr Martin na antenie Radia TOK FM 6 z nich chwali Maria się nie lubi chwalić należy z krowich został wywołany do tablicy trasę w tym tak po gum kieruje miesięcznikiem znak Rozwiń » to co się nie zmieniła, a poza tym mam też przyjemności pracować w zarządzie naszej grupy wydawniczej znak, czyli bardziej zajmować się takimi rzeczami związanymi z planowaniem i rozwojem i rynku wydawniczego w Polsce przede wszystkim naszej grupy wydawniczej, czyli wydawnictw znak krakowskich wydawnictw, czyli więcej obowiązków, ale też więcej kasy 3 ha i dobrze zostawmy odpowiedź na to pytanie no ale na pewno na pewno więcej obowiązków, bo to też przecież temat, który również na antenie Radia TOK FM się niejednokrotnie pojawiał to znaczy temat dotyczący rynku wydawniczego w Polsce pra w do jego rozwoju, a przede wszystkim rozwoju czytelnictwa były obecne wielkości rynku jest jest od tego wprost zależna, więc mowy, ale można powiedzieć, że rzecz, że wróciłam do zajmowania się czymś od czego zaczynałam tak, dlatego że może dysponować redaktorem miałam przyjemność poznać jeszcze w okresie, kiedy pracowałam w wydawnictwie znak i wtedy wtedy w współpracowaliśmy też rośnie rozmawiając różnych książkach które, które znaku wychodziły, które też na dno nieraz budziły zainteresowanie pana redaktora mentalność etyka książka o Chinach nawet w pamięć nie myli potwierdzam no właśnie tak było tak było z wychowanków, ale miesięcznik znak okazuje się jak co miesiąc okazuje się jak co miesiąc od dzisiaj grudniowe wydanie tak dzisiaj premiera wydanie grudniowego inna temat numeru pytanie do właściwie numeru czy ludzie są z natury religijnej jest ważna my panie redaktorze w, jeżeli w prasie pojawiały się nagłówek, który kończy znakiem zapytania to oznacza, że odpowiedź na to pytanie brzmienie tak proszę to przetestować ktoś dobrze testować czy grozi nam klęska czegoś tam no nie czy Tusk stanie przed sądem nie chodzi o przyciągnięcie uwagi czytelnika, ale zwykle, jeżeli znak zapytania kończy rozpacz brzmienia, ale u nas jest u nas odwrotnie humor, czyli oraz tezą pytanie z tezą warto sięgnąć po to, numer, bo jest to prof. Jan Woleński właściwie to w 2 i zasięgiem to znak i jak są bardzo ciekawie rozmówcy oczywiście pewnie dla wielu jest cel, ale dla mnie słowa ja wolę prof. Woleński jego to jak w MON to jak w toku uczta uczta po prostu uczta uczta intelektualna listy z przyjemnością czytałem, gdy termin ten dość mgliście prof. Jan Woleński gum z wodą jak każdy numer ten też ruch zrobione celowo, ale myślę, że to jest tak być ciekawa historia, dlaczego akurat prof. Jan Woleński znalazł się nim w tym numerze poza tym, że w też z miesięcznikiem znak mamy przyjemne z panem profesorem współpracować i rzeczywiście dziś od czasu do czasu na naszych łamach głos się w Debrznie 2 natomiast jakiś czas temu miesięcznik znak obchodziło jubileusz 7 0 lecia istnienia z tej okazji wydaliśmy numer, jaka jest przyszłość religii, gdzie religii w liczbie mnogiej tak, przyglądając się właśnie temu religijnemu pejzażowe i też bym właśnie rozmawiając, dyskutując o tym w jakim kierunku ludzka religijność będzie się rozwijać, jakie tutaj stołu i trendy takie socjologiczne i i bardziej takie wewnętrzne prawda kierunki rozwoju w obrębie w obrębie różnych religii, a zwłaszcza tych tych największych i zorganizowaliśmy wtedy debatę właśnie pod pod tym hasłem, w której m. in. brał udziału Jacek Dukaj, który powiedzmy bardziej ptaków futurystyczną o sekularnej wizji reprezentowała LED o tej debacie właśnie prof. Jan Woleński podszedł do mnie inną z takimi z takimi właśnie przed sesjami, że osoby niezwiązane z żadną religią w tym ateiści stanowią trzecią największą grupę na świecie no i że jednak za słabo, ale ten głos był gdzieś w debacie reprezentowanym no bo przyszłością Religi jest przecież ateizm i tak zaczęliśmy zaczęliśmy o tym, rozmawiać i stąd właściwie, gdzie się, że powrót do korzeni stąd wziął się ten numer, który poniekąd krzywdy jest kontynuacją tych rozważań, ale był tylko poniekąd, dlatego że że z drugiej strony rzeki drugi wątek to znaczy to co dla mnie też osobiście myślę też dla zespołu miesięcznika jest bardzo interesujące debatach o religii to jest to, żeby powiedzmy od jakiegoś czasu ta dyskusja o religii przeniosła się na grunt nałóg to znaczy no dawniej o religii wypowiadali się teolodzy, którym prawda ewentualnie tacy psycholodzy, ale w sposób taki bardziej miękki tak gdzieś tam badający kurz potrzeby wartości sensu i t d. natomiast rzeczywiście od pewnego momentu religia stała się przedmiotem badań biologów ewolucyjnych psychologów ewolucyjnych neurobiologii stąd powstała bardzo ciekawa dyscyplina neuro teologia i gdzieś tam długie i jest bardzo ciekawe, że badaniem ligi zajmują się naukowcy, którzy też sami definiują się jako osoby niewierzące EBI i mówią wprost o tym, że w grze właśnie jako ludzi niewierzących i naukowców z urazem el właściwie interesuje ich wręcz pasjonuje badanie fenomenu, którego sami nie rozumieją, a który przecież jest tak powszechnym dla ludzkości fenomenem i właściwe tym tropem szedł świętej pamięci im wolno im prof. Jerzy Vetulani faktury, które również tutaj definiował się czy określał jako osoba nie religijna niewierząca ciekawe co powiedział na termin świętej pamięci chińskich firm z i żeby nawet po śmierci nie uszanują człowieka w sukni to prawda natomiast tym tropem też idzie Paul Bloom który, który w tym temacie, który otwiera obraz właśnie z przywołanym przez pana Jan Woleński ten temat miesiąca nieszpory Paul Bloom też jest psychologiem kognitywistyka go w osobową określającą się jako niewierząca i też zdarza się mówiącym o tym, że właściwie badaniem Religi zajął się profesjonalnie, dlatego że jakoś sam chciał zrozumieć fenomen, który w, których jakość snu jest mu obcy, więc to jest dla mnie też interesujące mnie co z tych badań wynika, bo my, bo powiedzmy sobie pytanie o naturę Chińczycy się z natury czy z kulturą jest pytaniem filozoficznym prawda czy przynajmniej dawniej był pytaniem bardziej filozoficznym, który tak odpowiadaliśmy taki bardziej miękki sposób Otóż okazuje się, że nauka też się zaczęła jednak odpowiedział na te pytania o naturę zajmować i to jest jakoś szalenie inspirujące przynajmniej tak być dla mnie, ale mam nadzieję, że coś dla Czytelników, którzy sięgną po ten numer prof. Jan Woleński bardzo przenikliwie patrzy też na niektóre z uwag czy pytań co się pojawiają, bo jestem po pojawi się taki wątek, że nawet małe dzieci przejawiają pewne zachowania, które można, by nazwać religią innymi, jeżeli nic, więc zwalczać prof. Woleński mówi być może tak jest tylko zwrócić uwagę na to, że nie badamy noworodków tylko badamy dzieci nie wiem czy cztero pięcioletnie dzieci, które już są zanurzone w pewnym kontekście ich chłoną ten kontekst jak gąbka tak, czyli nie obserwują dzieci, choć w rodzinach jakoś tam religijnych obserwują, wysłuchując historii i nasiąkają tym, więc trudno zakładać tak to zrozumiałem tak czy może trudno udowodnić, że dzieci mają jakiś pierwiastek czy gen religijności skoro w momencie, kiedy badamy one już są nasączone tym elementem religii nie ma do tego innych wątków powrócimy pani doktor po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie się Andrzejowi na świecie informacje o dziesiątej 2 0 studio w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak w studiu Radia TOK FM w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak pytanie numer temat numeru grudniowego czy ludzie są z natury religii niż przed informacjami rozmawialiśmy czytałem o te elementy śladowe śladowe powiem czy ślady może religijności dzieci prof. Woleński, żeby ostrożnie podchodzić, jeżeli takie są konkluzje, bo dzieci przecież dorastają wychowują się czy wchłaniają łatwo łatwiej niż dorośli te elementy Rędzin, jeżeli są takie w rodzinie znaczy tutaj prof. Woleński, odwołując się do badań przeprowadzonych przez Paula Blue ma odwołuje się do badań przeprowadzonych przez pola Blooma ponton Paul Bloom rzeczywiście zajmował się badaniem religijności dzieci jak już mówiliśmy przed informacjami sam też będąc osobą niewierzącą, starając się kosztem fenomen zrozumieć i zrozumieć przede wszystkim wyjaśnić źródła powszechności tego fenomenu religijności i teraz tak oczywiście te grupy dzieci, które były dobierane do badań były dzieci, które były wychowywane bardzo różnych rodzinach on zresztą czy zarówno w rodzinach religijnych, jakiej nie religijnych on sam zresztą opowiada w rozmowie opublikowanej w miesięczniku znak o tym, że w ogóle do podjęcia tych badań zainspirowali go jego właśni właśnie głaz niscy nowiem przywołuje taką właśnie historię inną rozmowę o romans ze swoim synem, który mam pewnego wieczoru nie mógł zasnąć MO on ją ojciec przyszedł do syna do pokoju ten sen, mówi że no możesz mnie zmusić, żebym leżał w łóżku, ale nie możesz mnie zmusić, żebym zasną to robi mój mózg i ERP i Paula Blue ma bardzo ta wypowiedź zdziwiła, dlatego że dostrzegł w niej coś co naukowcem mu określają mianem dualizmu poznawczego tak, czyli takiego takiego, jakby sposobu postrzegania świata przez nasz umysł uczy przez nasz mózg, który właśnie opiera się na tym co chyba najbardziej powszechnie znamy od karty z już raczej takim widzeniu świata, że jest coś materialnego jest coś niematerialnego jest jakaś z Resko gitar z Essex ten za substancja ściąga substancja myśląca i człowiek właściwie składa się z takich 2 odmiennych niedających się do końca ze sobą, a nie nie tak w utożsamić ze sobą właśnie substancji czy rzeczywistości no i Paul Paul Brown zainteresował się skąd, skąd jego syn właśnie w ten sposób postrzega tak samego siebie, że jest o to jakiż on chłopiec jest jego mózg, który coś robić taki ten mózg jest czymś innym niż ten chłopiec okazuje się, że rzecz, że to co co nazywamy dualizm mam gdzieś tam później w tych badaniach wychodziło, że jest pewną cechą umysłu i odkrywano już u dzieci tak podobnie 2 inne cechy, czyli tele o los biznes mają cele ekologiczne od greckiego słowa tyle osób, czyli cel, czyli takim myśleniem my celom celowościowe tak mówiąc językiem filozoficznym, czyli takie myślenie oparte na przekonaniu, że każda rzecz w jakimś celu istnieje po coś jest tak nie jest tak po prostu, dlatego że że rzecz, że w ANR 1 i nie jest jakby fakt istnienia musi mieć jakieś celowe wyjaśnień i oczywiście z reguły jest także tą perspektywę ataku teologiczną przyjmujemy w odniesieniu do rzeczy no nie wiem kubek jest po to, żeby pić z niego wodę albo stół jest o to, żeby móc przy nim nie wiem siedzieć jeść spotykać się, ale już n p. większość ludzi dorosłych nie będzie mówić o tym, że tygrys istnieje po to, aby tylko jakby ludzie dorośli powiedzmy przyjmują, że pewne rzeczy mają swój cel swoją celowość inne nie mają natomiast to jest to problemu jest, żeby efektem pewnej no właśnie wpływu kultury jakiś filozof światopoglądu natomiast dzieci cechą umysłu dziecięcego jest to, że nic i istnienie każdej rzeczy widzom uczy czy każdego bytu tak mówiąc językiem filozoficznym widział w sposób celowy i rzeczywiście to auto celowość tych technologii są także nie dostrzega się, badając różne ludy pierwotne tak, że rzeczywiście cały świat jest widziany w takiej perspektywie Teologicznej jeszcze tylko krótko dopowiadają z tą trzecią cechą, którą bada Paul Blue Air badający właśnie religijność jest w jest kreacją oni zmęczyli właśnie takie, by takie przekonanie, że rząd, że każda rzecz jakoś się jakiś sposób powstała została została stworzona i kiedy mówimy o badaniu religijności to akurat folk Blues, jakby przyjmuje pewną właśnie funkcjonalną definicji Religi taką, jakbym bada religijności rozumianą jako występowanie właśnie tych 3 fenomenów rozumianych z kolei jako pewne funkcjonalności cechy umysłu dzieci tak taki sposób podstawowy wiek dzieci wychowywane w różnych rodzinach ostrzegają świat w tak mają artyści interesujące jest to pytanie co celowość i znowu można już zostały już jest także dzieci tę celowość mają apotem się jej pozbywają jako dorośli czy jest także mają do tego, że są z zanurzone w opowieściach o tym, że im się wszystko jest wokół nich także Niemcy Tygrysek jest o to, żeby tam w Dąbiu ratował innych zwierząt, ale i tak grali tak dalej w ale dużo ciekawsze były pytania już pojawiają się, bo on się, że się zastanawiać nad tym czy jesteśmy z natury religijnej czy nie, ale wciąż powstają, by poprawia się pytania o to by dobrze, że już mamy w Rwandzie czy religijne to czemu ona ma służyć ma wybite teologiczne wyjaśnienia w liście ich religii resort Jan Woleński zastanawia się, że jeżeli nastąpią procesy ateizacji, ale też przestrzega przed tym, żeby nie łączyć Niewiady i ateizmu to 2 różne w procesach sekularyzacja tak to, nic więc pytanie brzmi czy religii jako istotny element systemu kontroli społecznej może zostać zastąpiona, jakie to będzie miało społeczne skutki skutki tak to znaczy w myśl, że tutaj rzeczywiście pojawiał się, że się 2 2 ważne rzeczy po pierwsze to rozróżnienie nowo, a my dzielimy ludzi na powiedzmy religijnych niereligijnych byli bardzo często utożsamiamy tych nie religijnych po prostu z ateistami to rzeczywiście Bóg mnie nie jest to samo w opinii samych osób był tak badanych określających się konie religijny, dlatego że ateizm jest już pewnym aktywnym światopoglądem prawda jest pewnym pozytywnym chyba się negatywnym, ale pozytywnym rozstrzygnięciem poznawczym, odnosząc wbiegł odnoszącym się do tezy o istnieniu Boga tak ateizm jest po prostu światopoglądem, który przyjmuje negatywne rozstrzygnięcie imprezy czy hipotezy jak mówią niektórzy istnienia Boga zatem nie jest jakimś już określoną postawą niewielu na jest raczej po prostu w armii wie, że bywa nieraz bliżej do tego co określamy mianem mnie nie religijności, czyli po prostu ludzie niewierzący to Sokół to są ludzie którzy, którzy go też inne mówiąc z tym tym językiem językiem profesora bolońskiego Zygmunt, jakby nie potrzebują rocznie korzystają z religii jako tego fenomenu, który dziś leży u podstaw do zrozumienia źródeł moralności czy pewnych właśnie element społecznej kontroli tak ludzie nie religijni czy niewierzący cierpiał to z innych źródeł na jakie są te inne źródła na te i inne źródła no to przede wszystkim właśnie z nut, jakby całkowicie etyka świecka etyka TKA i humanistyczne, ale też n p . prawo obowiązujące w danej społeczności czy jakiś obyczaj i powiedzmy dla wielu ludzi jest to jedno jest taki sam system społecznej kontroli czy pewien system regulujący społeczne zachowania to znaczy i prawo rozumiane tak na twardo jako to co jest dziś spisane zaczym stoi stoją też jakiś już konkretne twarde nieraz bardzo instrumenty kontroli, jaki po prostu jakiś obyczaj funkcjonujący w danej społeczności, więc mu tutaj należałoby się zastanowić bardziej niż leży interesująca z jeszcze jedno pytanie, bo rzeczywiście nam ewolucyjnie, a jakby, jeżeli istnieje jakiś fenomen, dlaczego aż tak zaśmiała no nie wierzy występuje jakiś powszechny fenomen znany też wg, jakby historycznie też ugruntowany no to ewolucyjnie należałoby przyjąć właśnie tak w świetle w Deloitte Leo logicznego ujęcie żony istnieje po coś tak on on do czegoś służy ono istnieje wiele koncepcji wyjaśnień do czego służyła przysłuży religia, a tam też prof. Woleński mówi o tym, że jemu osobiście bliski jest też takie wyjaśnienie, że ona też służyła do odróżniania się tak n p . by wśród takich ludziach pierwotnych jedno plemię odróżniało się od drugiego o właśnie poprzez system wierzeń tak to wszyscy jakąś analogię tłumacząc, że Jan doskonale też na marne dzisiaj religia też pełnić taką funkcję prawda, że w lidze też, że inaczej wierzą to chętnie ich weźmiemy spalimy zakazuje to znaczy, że to jest to jest czy Huta Total dot tutaj dotknął ich byt on takiej kwestii czy odróżniania się musi prowadzić do przemocy i być oparte na przemocy czy może nie wiem, że prowadzi także 3 3 3 3 czy może prowadzić do trawy do tolerancji te spełnia rolę kultury techno Ilona też potrafi, ale pewne rzeczy przekształcać się i ich zmieniać, ale bardziej miał namyśli to on, że nawet w obrębie czegoś co byśmy nazwali 1 religią tak widzimy, że ta potrzeba odróżniania jest na tyle ta potrzeba taka tożsamość owa religii czy potrzebę odróżniania się jest na tyle silna, że właściwie każda duża religia jest bardziej w jakby nie tylko dzieli się na tę jakieś duże nurty 3 duże koncesje denominacji, ale także w ramach jakiegoś nurtu występuje właściwie bardzo bardzo wiele różnych słów nurtów no tutaj wystarczy się odwołać też do naszych już nieraz rozmów n p . w jaki sposób socjolodzy prawda polscy dzielą katolicyzm Polski na różne nurty grupy tak, mówiąc że są tacy katolicy otwarci dialogu twierdzy Łagiewnicka c Toruń z tamy nie wiem w mszy warszawscy krakowscy no w każdym razie, że gdzieś ta potrzeba odróżnienia się ona schodzi coraz niżej niżej aż wreszcie dziś po prostu jakiejś małej wspólnocie zamyka co jest też jakoś ewolucyjnie jak to tłumaczą psycholodzy bardzo naturalne dla człowieka wróciły do naszej rozmowy po informacjach informacje o dziesiąty 40 studio w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak w studia Radia TOK FM w Krakowie jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak w grudniowym szczycie ostatniej w tym roku w wydaniu w temat miesiąca pytanie czy ludzie są z natury religijnej i gdyby ktoś ma wątpliwości redakcja podpowiada od razu badania antropologiczne potwierdzają, że nie istnieją ludu zupełnie ateistyczne czyli gdyby ktoś chciał egzekwować jakąś swoją wolną wolę do różnicy, aby dowiedzieć to to trzeba mu coś na okładce wybić z głowy, że wrzenie niezrozumiała znów jeszcze raz poproszę w niebo zasnute jest stwierdzenie faktu tak znaczy badania antropologiczne potwierdzają, że nie istniał lud zupełnie ateistyczne w tym znaczeniu, że fenomenem określane, w którym darzy pewne zjawiska, które są przez antropologów czy etno logów prawda opisywane w badaniach antropologicznych czy ekologicznych nad ludami pierwotnymi w takich badaniach historycznych na Tutsi fala innymi źródłami tego jak się zachowywali plandeki przekonaniami i trudno się w różnych epokach liczby potwierdzają, że właściwie jest zjawiskiem powszechnym im z tym wydaje mi się dzisiaj, jakby specjalnie nikt nie polemizuje bar ani zwolennicy tej tzw. tezy sekularyzacji mienie osoby niewierzące, bo też nawet cytowany przez pana prof. Jan Woleński jak stół powszechnością specjalnie nie polemizuje, jakby istotniejsze pytanie właśnie w inny istotniejsze, jakby pytaniem co z tego wynika tak co z tego faktu wynika to, o czym rozmawialiśmy przed informacjami z na 3, jakie w, jakie funkcje pełnią zupełnie religia czy ona rzeczywiście może być rozumiana tylko włącznie funkcjonalnie no bo przecież ludzie religijni często mówią, że inną, że dla nich religia nie zamyka się tylko włącznie w pewnej funkcjonalności tak czy te ta może do czegoś służy, że jest narzędziem budowania poczucia wspólnoty, że z takim źródłem moralności i źródłem poczucia sensu życia tylko, że religia czy religijność jest też nowy jakimiś jak w jakimś takim wynikiem objawieniem ich życiu, jaką siłą, która prawda przychodzi z zewnątrz, która gdzieś im życie z krzemienia i to są oczywiście już tak wg zjawiska twierdzenia doświadczenia, które bardzo trudno poddają się badaniom nie życzyłbym sobie mówi prof. Jan Woleński czy może nie jestem pewien że, gdy model polskiej religijności zwycięży w Europie mielibyśmy do czynienia z postępem cywilizacyjnym sądzę, że nastąpiłby raczej regres Polska religijność odgrywa negatywną rolę nie chodzi mi tylko polityka, w której religia bywa instrumentalnie wykorzystywana pana myśli rolę moralną, pamiętając Polski kościół z lat 80 tych mam wrażenie, że się wtedy rzeczywiście troszczył o ludzi wierzących i niewierzących kościół powinien wyciągnąć lekcję z doświadczenia innych krajów Irlandii Hiszpanii, w których nastąpiła błyskawiczna laicyzację twierdzenie, że Polska ma być wzorem dla Europy, że bez nas wartości się zawalą jest nie do pojęcia, gdy mamy jednocześnie problem z przyjęciem nie dziesiątek tysięcy uchodźców, ale matek z dziećmi lub setek osób przez korytarze humanitarne to jakiś horrendum pytam pana komentarz skutek jak rozumiem nie może też wrócić do swoich wad wzroku milicja nie zmienia się, bo no, bo cóż to komentować ich zostało powiedziane graczy, gdy myślę, że to ów do ringu to jest to jest on jest tak not to jest film przekonanie, które prof. Woleński wyraża rzeczywiście kościół Polski w latach osiemdziesiątych w pełnieniu funkcji łącznie tylko w latach osiemdziesiątych myślę, że w ogóle w PRL -u pełnił funkcję zdecydowanie bardziej jednocząca ołów i gdzieś się zdecydowanie bliżej stołu po stronie mu takiego buntu szukania płaszczyzn jakiś jedność społeczna zdecydowanie bardziej czy jednoczącą, bo zdecydowanie bardziej zależą teraz jakoś znacząco pełni, a ja tego nie widzę, a czy akurat wydają się, że temat uchodźców jest takim tematem, którego bym nie rzucała tutaj, dlaczego miłość bliźniego już nie jest nie, dlatego że dlatego, że dlatego, że na PS, jeżeli mówimy o kościele to możemy mówić o 2 rzeczach albo oficjalnych wypowiedziach Episkopatu, a te akurat był jednoznaczny jest jednoznacznie przy tym jednoznacznie brzmiały po owocach ich uznać czuje pani redaktor mąż zmarli to zaangażowanie katolików i tutaj akurat nocną pańskich działań dla uchodźców w Polsce jest bardzo bardzo dużo osób zaangażowanych w niesienie pomocy humanitarnej gotowych przyjąć uchodźców i tu akurat powiedzmy wyraźnie, że jest bardzo duży konflikt polityczny ma, o ile w innych sprawach nieraz n p . w kwestiach majątkowych w obecnym Episkopat czy rząd reprezentują jednomyślne stanowisko czy może w kwestiach dotyczących ochrony życia prawodawstwa do bólu związanego prawda zagadnieniami bio etycznymi to o tutaj jest, by ze sobą nie większa jednomyślność współpraca nas myśleć o kwestii uchodźców to jest ewidentnie przedmiot kontrowersji na linii relacji kościół instytucjonalny grzesznych ludziach konwersje tylko leży zmierzający dołożyli akurat Episkopat jednoznacznie wzywał do tego, że bez jednak uchodźcy byli w Polsce przyjęci co więcej proponował pani, że weźmie na siebie uruchomienie korytarzy humanitarnych zabezpieczenie tych korytarzy ziewanie, lecz także katolickie są gotowe przyjąć tych uchodźców to jednak teraz Amerykanie mówią taki czip, czyli łatwo mówić, jeżeli spojrzy pani na działalność kościoła jak bardzo angażuje się, jeżeli chodzi o kasę czy pieniądze o wpływy i kontrolę to zrozumie pani, że jest jednakowoż pewne nierówności tak w kwestii uchodźców pozwolę się tutaj sobie z panem nie zgodzić się prawdą uważam, że w kwestii uchodźców kościół w Polsce jednoznacznie zaangażował się po stronie pomocy uchodźcom i nie znalazłam na czym myślę, że oczywiście jedno efektywność się można łatwo powiedzieć że, że pewne rzeczy się nie udało zrobić, by tych korytarzy humanitarnych nie ma, ale tego się nie da przeprowadzić bez współpracy z rządem natomiast iż, ale religia w szkołach się dało zwolnienia podatkowe się dało to czy wszystko się dało oprócz tego, kiedy nie ma żadnej siły zysku z tego to wtedy się mnie to wtedy się rzuca słowa prawda może zobaczyć, że podobnie było w kwestiach skandali związanych z wykorzystywaniem dzieci są to co uczyniła Ukrainę, gdzie robimy, ale nie jest podobny mechanizm mówimy nie robimy to są akurat całkowicie inne inne sytuacje, ponieważ tutaj mamy konkretnych ludzi, którzy jednak są zaangażowani w działanie na rzecz pomocy uchodźcom i sama mogę tutaj mówić coś takiego małego podwórka krakowskiego, że liczba nie wiem zbiórek wsparcia od Niewiem wsparcia dla polskiej misji medycznej tak n p . gdzie po prostu środowiska osób wierzących niewierzących i katolickiej nie katolickie bardzo solidarnie się angażują w konkretną pomoc humanitarną dla uchodźców wielu wolontariuszy wyjeżdżało jak jeszcze prawda mieliśmy do czynienia z tym szczytem kryzysu wyjeżdżało jako właśnie wolontariusze na szlaki migracyjne, żeby gdzieś niż konkretną pomoc ludzie wpłacali pieniądze na czym tu akurat, jakby wydaje mi się, że są drogie wierzących mógłby to jak i badania i takie po prostu zwykłe doświadczenie pokazuje, że ta wrażliwość jest po prostu bardzo bardzo duża, chociaż pewnie bym pewnie mech budzi tak byłem ma pan rację mówiąc n p. o tych środowiskach, które nie wiem narodowych czy nacjonalistycznych które, powołując się także na właśnie prawda swój katolicyzm głoszą hasła całkowicie po prostu odmienne i tutaj należy rzeczywiście to przeciwko temu głośno protestować, więc raczej widziałbym problem n p. związane z nacjonalizmem nie dość jednoznacznym stanowiskiem kościoła sprawuje stanowisko jest jednoznaczne, bo jeżeli ktoś jest nacjonalistą to przecież może przyjść do kościoła na mszę poświęconą każda to co tak jak jakaś niejednoznaczność jest bardzo duża liczba turystów jest problem, ale wie pan rzekł bym nie interesuje patrzenie na takim fenomenem obok oczywiście możemy tak siedzieć prawda krytykować krytyka jest zawsze bardzo łatwym zajęciem, zwłaszcza jeżeli z rezerwacją, zwłaszcza że, jeżeli jest zastrzeżenie jest przedmiotowa prawda, jeżeli rzeczywiście są pewne konkretne rzeczy, które można krytykować natomiast myślę, że problemem i pytaniem ważnym, bo nie można powiedzieć, że religia a, badając tak to, jakie przyjmuje postać, jakie są motywacje ludzi religijnych, że religia, a prawda ma tylko to oblicza takie, o których pan redaktor lubi mówić i takie bardziej przemocą, bo kontrolne tak ludzie działający z pobudek, które w, które identyfikują jako religijne w swoim własnym życiu także znajdują w sobie prawda motywację do bezinteresownej pomocy innym bliźnim o właśnie nie wiem zaangażowania społecznego i to jest to jest pytanie, które były nie zastanawia jakby, jakie czynniki sprawiają, że rzeczywiście to co określamy mianem religijności jest jakąś takim po podatnym gruntem i właśnie albo do radykalizacji no albo staje się on staje się jakimś takim źródłem prawda które, które potrafi motywować ludzi do czynów bardzo szlachetnych i ITS ciekawe, żeby się przyjrzeć temu właśnie co co sprawia no bo bo wydają się tak czysto socjologicznie, jeżeli badania pokazują, że 80 8 5 % ludzkiej populacji deklaruje się jako religii nam co mówi o tych badaniach New Look Search Semper, który właściwie z taką najważniejszą agencją gdzieś zajmującą się badaniem wszystkich religii w takim ujęciu całkowicie globalnym rzeczywiście prawda chrześcijanie muzułmanie to są te 2 największe grupy religijne w tej chwili na świecie grupy rozwijającej się rosnący jeśli chodzi o liczbę osób no to jeżeli, jeżeli wiemy, że rzeczywiście religia religijność stanowi bardzo istotną motywację wyrwy w życiu 80 8 5 % ludzkim o tym, populacji to jest bardzo istotne w jaki sposób Huta religijności zrozumiana prawda i to od czego wyszliśmy to znaczy do czego ona służy czy 3 3 3 jak właśnie, jakim funkcję czy jest jakiś światopogląd za nią za nią stoi tak, bo też ja się tutaj zgadzam, że nic tak silnie jak religijność czy jakiś światopogląd, gdy o cechach religijnych niema też podatności na pewną ideologizacji radykalizację fundamentalizm racje i chce też z pewną cechą ludzkiego umysłu także człowiek potrafili po prostu bardzo fundamentalizm chować swoje przekonania do tego stopnia, że jest wstanie w obronie tych fundamentalnych przekonań dokonywać przemocy wobec innych ludzi i wydają się, że to jest bardzo ciekawe z pomysłem na to spojrzeć po prostu leży więcej korzyści będziemy mieli jak spróbujemy jakoś tak poznawczo po prostu zrozumieć mechanizmy, które za tym stoją niż tylko tak ma ona w zasadzie nic takiego łatwego prawda piętnowania czy krytykowaniem przy mnie również oburzają oburza nas z analiz, które uważam jest po prostu czymś nie tylko szkodliwym społecznie, ale jest po prostu światopoglądem opartym na nienawiści nietolerancji wobec wobec innych ludzi w tym sensie jest czymś co nie powinno być miejsca od przyzwolenia na walenie w kościele w MON w ogóle nie powinno być tak nigdzie myślę że, że w społeczeństwie również jej po prostu to, że coś co patrzeć na historię Polski właściwie od dwudziestolecia poprzez PRL nacjonalizm zawsze był elementem wykorzystywanym przez politykę do jakichś walki o władzę, ponieważ jest to wciąż nie przepracował land cecha Polaków bardzo dziękuję tym bardzo dziękuję pani dr Wdowik z dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak, bo państwo moim gościem czy ludzie są z natury religijnej to temat grudnia tego wydania miesięcznika znak informacje Radia TOK FM już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA