REKLAMA

O mistyczkach, prorokiniach, sufrażystkach i anarchistkach, czyli seria wydawnicza Tikn

Światopodgląd
Data emisji:
2017-12-01 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od świąt lub podglądu kart w 2 i Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na światopogląd światopoglądy zaczniemy z Anną Blumsztajn socjolożką nauczycielką z wielokulturowego liceum humanistycznego, która jest tutaj w studiu Radia TOK FM w Warszawie dzień dobry i również jest prof. Piotr Laskowski ze Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry i z tego samego wielokulturowego liceum humanistyczne tak o nim rozmawiać o maszynkę tylko będziemy rozmawiać o Rozwiń » serii wydawniczej, której pierwsze 3 części już są dostępne dla zainteresowanych Czytelników i czemu, zanim opowiemy o tych 3 konkretnych książeczkę chyba mogę tak się do nich zwracali oni też tak o nich mówić mogą zawrzeć lekceważąco, ale chodzi o to, że one mają być małe poręczne jak rozumiem taka jest chyba musimy go wprowadzić słowo kilku patrzy na państwa z Chin tak nadal jest słowo, które pochodzi z tradycji judaizmu takiego mesjanizm 4 DX Micro balistycznego judaizmu i oznacza naprawę, a złożenie kilku Nolan znaczy naprawy świata no i wiąże się z takim wielkim projektem w doprowadzenie do tego, żeby świat mógł być zbawiony, ale co istotne w tej tradycji KUB -li stycznej pan Bóg staje się bezsilnym w pewnym momencie jeśli chodzi o zbawienie świata i to zadanie czynienia świata lepszym naprawienia go przypada ludziom, którzy mają odkrywać też zbierać się Iskry boskiego światła, które upadły w ten świat już tu stało, kiedy uda się je zebrać, kiedy uda się zebrać skorupy naczyń, w których też światło było i które to naczynia po rynku wyznał wtedy dopiero świat będzie mógł być ocalonym ten taki jakiś ludzki wymiar współpracy czy pracy w dziele zbawienia jakość jest bardzo istotny również później dla dom w czegoś co można nazwać jakoś tak ze świeczką ono ze świadczoną wersją tej idei tej myśli to znaczy dla wszystkich ruchów lewicowych 1 9 i dwudziestowiecznych no, która ostatecznie właśnie w dno również ten postulat naprawy świata uczyniły jakoś tam jakoś tam centralnym jest rzeczywiście taka książka, która z absolutnie fantastyczne człowieka, który nazywa się misie Levi, która się nazywa zbawienie utopia, która właśnie analizuje myślę o kilku takich bardzo trwałe 2 innych postaci światowej lewicy wśród nich róży Luksemburg także Waltera Benjamina i też Franza Kafki, jakby wiąże pewien ich stosunek do świata i je i projekt takiego myślenia jego naprawie no właśnie z tradycją żydowską, której oni wszyscy wyrośli z tym, że jeszcze mają już mnie nie jest bez znaczenia, że to słowo jest pisane, jakby z transkrypcją dziś ani hebrajskiego tak, żeby też się odwołać no może do tej tradycji bardziej doświadczonej prawda tylko wąskie nie nie takiej religijnej, czyli znają państwo w pogrzebie intelektualne czy ideowe chcecie wydawać książeczki, które mają inspirować ludzi do tego, żeby czynili świat lepszym tak i jedno i książeczki oczywiście osób w tym co, do których uważamy, że ich działalność intelektualna często też społeczna się przyczynia do tego, żeby ten świat był lepszy byt też Minoru rozumiemy że, że z to jest też nasz sposób w bazie zbierania tych okruchów tego na naczynia w latach w dni MF do selekcji kino tylko przepraszam powstaje z oficyną wydawniczą bractwa Trojka i Deep pojawił się w opisie jeszcze tej serii słowo anarchizm anarchiści po wszystkim nowo aż do lat to pójdziemy z medalistami celem winno bon wskazuje właśnie na to, że specyficzną cechą no właśnie takiego myślenia mam w rewolucyjnego, ale właśnie zakorzenionego w tej tradycji żydowskiej jest pewien rodzaj łączenia postulatów społecznych z postulatami wolnościowym to znaczy, że właśnie nawet dziś mamy do czynienia w z marksizmem testom marksizm bardzo specyficznej wolnościowy takich nieortodoksyjnych może mniej systemowy awarii właśnie skupiony na narty i czy włączający się, by te idee wolności na rzeczywiście jakoś się najpełniej być może ta idea miałaby się realizować rzeczywiście w różnych pomysłach, które mniej lub bardziej zasadnie ujmuje się pod tą nazwą anarchizm uczy myślenia anarchistycznego czy anarchizm wijące no pewnie tutaj właśnie Walter Benjamin jest taką postać wszedł w Chodzieży ustaleń na pewno część tych autorów autorek z, o którym których, o który opublikowaliśmy albo, o których myślimy pewnie byś tak nie nazwało tora mamy chyba pewną lekkość taką zgodę na jakąś dowolności takie doszukiwanie się jak i znajdowanie w tym takich właśnie wątków emancypacyjne właśnie takich ról zwalając w takich Solidarności jakiejś społecznej braterstwa takiego właśnie rozumianego o jako wspólne tworzenie oddolnie lepszego świata, nawet jeżeli nie da się przypisać, jakby tak w szkoleniach, bo teoretycznie tych autorów autorek do ścisłego grona anarchistów właśnie szachisty chcą taką dygresję, ale myślę, że w ZUS słowo anarchizmu czy anarchista czy anarchistyczny mam złych skojarzeń już o punkt w formule one w społeczeństwie wśród wielu Polaków i chciałam w związku z tym trochę zaszaleć w tych skojarzeniach ewentualnie zamieszanie i zapytać, w czym dla dla was jest co to znaczy i anarchistyczne to znaczy, że nasz skład komisji z bliska idea anarchistyczna, czego się odwołuje, bo jest pojęcie takie bardzo duży wzrost zysk brutto izolowane czy ma biletomat wynosi już w zasadzie to jest dowolność lub brak lub policji brak siły i chaos, ale jak głosi 1 z takich słynnych zdania jest matką porządku najprościej mówiąc chyba to myślenie anarchistyczne za quada jakąś taką, o czym mówiła Ania zdolność ludzką do oddolnego tworzenia wspólnoty i to takiej wspólnoty, która właśnie nie potrzebuje władzy nie potrzebuje nadzoru, które nie musi się opierać na jakimś poskramia Aniu, prawda złych instynktów tylko właśnie wynika z gry takie przekonania, że ludzie lubią i potrafią być razem lubią i potrafią razem robić dobre rzeczy też, że w istocie działają lepiej, kiedy właśnie nie muszą podlegać dzięki takiej presji władzy w Nysie to właśnie być może władza jest tym co wyzwala w ludziach to co w nich nie najlepsze, a swobodne działanie oparte właśnie jakość taką potrzebę Solidarności przestrzeń stwarza braterstwa właśnie pozwalają tworzyć jakiś takie autonomiczne wspólnoty, które raczej wyrazem działają problemy z nędznej najkrócej mówiąc pewnie od zdarzeń dochodzi grożą, że to nie jest dla nich konkretne wyroby zaprojektowany system rynkowy ideał ale gdyby do, którego był w k, a anarchista dąży czy tzw. zgodnie z z dużych energii zło pewnie każdy i każdy z nas, która uczestniczy w tym przedsięwzięciu ma trochę inne rozumienie tego czym ten anachronizm powinien brać z niej, że jest natomiast chyba rzeczywiście, jakby on on łączy je pewnie to, że to tutaj chodzi o takiej analizy jak wspólnotowy prawda taki na taką troskę jednak o losy tego świata z zachowaniem oczywiście no miejsce na indywidualność na pewno wolności na jak różnego rodzaju więzi Jana zgodną bardziej pewnie niższy niż Piotr takiej nie takie podejście do tego właśnie w ENA do tworzenia takiego od oddolnego różnych przedsięwzięć, które można tworzyć winny sposób atak tworzone one na jakość są one pozwalają ludziom się spełnią weźmy n p. z kooperatywy prawda n p. właśnie szkoły takie różne miejsca, które można tworzyć odgórnie można robić państwową można robić przez rynek, a jak i oddaje się ludziom i oni jak mogło się poczuć się w nich u siebie i mogą podejmować decyzje to jakby na nie dość tego, że są spełnione różne potrzeby edukacyjne żywieniowe zawodowe to jeszcze nie buduje się pewnego rodzaju z północnej i nie widzi to jeszcze wracając do serii wydawniczej, dlaczego właśnie takie małe książeczki o takim właśnie to może brzmieć dość lekceważący o nich tak mówię książeczki są bardzo ładnym kolor czerwony niebieski zielony to pierwsze 3, ale są takie małe jak Bóg a kto będzie Basia i śniegiem zeszytu w Brazylii w, dlaczego tak znaczne zgoda nie jest wyrazem wydany, skąd pomysł na taką formę troszkę inspirowaliśmy się tym co już jest w kilku krajach romańskich głównie europejskich to znaczy przede wszystkim we włoszech we Francji, gdzie taki typ książeczek jest bardzo popularne w Polsce wydało się nam, że fajnie było, żeby zaistniał to znaczy właśnie chodziło nam o teksty krótkie MO takie teksty, które można zawsze mieć przy sobie, które można wziąć do torby albo do kieszeni i czytać je sobie w autobusie, który właśnie nie są takim bardzo pewnie często zniechęcającym wielkim prawda to ministrem co, do którego nikt nie ma czasu, żeby się zabrać tylko w Lesznie, które bardzo szybko można przeżywać te, które zarazem jakoś niesamowicie otwierają intelektualnie i dają domyślenia i powodują, że chce się coś być może nawet robić no właśnie też zdałam się, że w Polsce jest taka potrzeba wydawania tekstów krótkich takich broszurek to zresztą kiedyś się siedziało również w Polsce jeszcze przed wojną taka idea jego broszurka czy broszura złego żywa teraz na jakość Rzymu oraz zamarła najpewniej chcieliśmy ją jakości spróbować przywrócić dlatego też pomysł, żeby one były bardzo tanie, bo jakoś tak bardzo zależało nam na tym, żeby cena nie była za przeszkodą w no, więc one kosztują 5 zł nie bardzo chcieliśmy, żeby one właśnie tyle kosztowały znaczy tyle albo nawet troszkę mniej niż kawa gdzieniegdzie w i żeby rzeczywiście można było mieć tę książeczkę zawsze przy sobie kiedyś ją ma ochotę przeczytać i czytać ją tak szybciutko, żeby nie było takie obciążenia FOT Piotr Laskowski Anna Blumsztajn są państwa gośćmi do ojca elity komu wrócimy po informacjach o świąd lub podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz państwa gośćmi cały czas są Anna Blumsztajn i Piotr Laskowski współautorzy w serii wydawniczej z SM, w którą po Polsce ratingu dokona się nazywa opowiadali w pierwszej części, że słowo technikum wywodzi się z tradycji kabel stycznej i oznacza w dużym uproszczeniu naprawę świata i teraz ma przejść do konkretu łączy są 3 te książeczki i pierwsza nasza pierwsza i jak wygram jako pierwszą, bo uznałam, że w, jaki sposób ona jest, fundując cała dla tych idei 3 3 w jaki sposób dobrze mu wprowadza do idei, która też stoi za wzorcową deserem czy za wami jako twórcami i to jest mu LO w powieści George Adam Bernat p t. przyjaciel więc, gdybym mogła już państwo 2 słowa o wprowadzenie dla tych słuchaczy, którzy może nie znają tego włoskiego filozofa, bo on dla wielu ludzi jest postacią jakąś fundamentalną czy klasyczną także i Alonso Ferrari w jakość pewnie, bo jest tylko częścią tego kolektywu, który chce tytułu jakość nad tą serią pracuje i życzyć jak amen pewnie 1 z ważniejszych filozofów, który jakoś tam na nas wpływa na atak książeczka ten wykład, który też ukazał się jako osobna książeczka taka właśnie drobne we włoszech w dole się jakoś niezwykle piękny po prostu ich ze względu na temat, do którego wiąże się z tym, o czym mówiliśmy poprzednio to znaczy ta kategoria przyjaźni i zdaje się kurz fundamentalne jeśli chcemy myśleć o ludzkich wspólnotach robiących rzeczy razem spontanicznie w przyjaźni związana jest samą definicją filozofii tak ściśle, że można, by rzec, iż bez niej filozofia nie byłaby właściwie możliwa tak się zaczyna tak się zaczyna i to też może jakoś wskazuje na ten związek, który rzeczywiście chcieliśmy dostać ją pokazać to znaczy, że wspólne działanie naprawianie świata może jakoś skorzystać filozofia filozofia doświadczenia tych którzy, którzy ten świat naprawiają żadnej nie ma sprzeczności to często się prawda jakoś tak artykułuje nie wiem czemu między teorią, a praktyką filozofią działania, że filozofowie znam błądzą w chmurach, a inni zupełnie działają, że właśnie to się potrafi jakoś jego zgarnie dała kleszcze pewnie też ta kategoria przyjaźni, która też w drugiej książce, a może nawet trzeciej -li się pojawia to znaczy łączy być może wszystkie te 3 ona ma też bardzo zgrabną realizacji na gruncie polskim post postać Edwarda Abramowskiego jego koncepcji związków przyjaźni po uwagę, by nam napełnienie nie chodzi o to, żeby tę książeczkę streszczać zna, ale można powiedzieć, że domen jakoś tak wraca w tym krótkim tekście do samej istoty tego czym powinna być polityka rozumiana jako kształtowanie polis, czyli własnej wspólnoty da lej tam jakimś takim tekstem szczególnie intensywnie analizowane jest Arystoteles, dla którego właśnie, ale ostatecznie sednem polityki jest ułatwienie ludziom przy jaźń zmienia się da się po prostu wydało, że powiedzenie tego dzisiaj w Polsce w, że polityka tak dobra polityka jest polityka, która sprawia, że ludzie mogą łatwiej i lepiej się przyjaźnić jest jako szef BOR, a wiemy, że w 2 z modą wiem, że to dość tej zakorzenionej listę prawda to znaczy, że właśnie w istocie nie chodzi o to, żeby już nie rządzić czy zarządzać, bo ludzie właśnie świetnie będą radzić sobie sami organizować swoje wspólne życie, kiedy właśnie będą mogli się przyjaźnić to rzeczywiście taka specyficzna definicja przyjaźni taki opis przyjaźni, który też mnie jakoś bardzo bardzo wzrusza to znaczy tam Adam Wendt twierdzi za Arystotelesem, że ostatecznie ta relacja przyjaźń to jest taka relacja, w której już nie do końca wiemy co jest naszą myślą o wadze zmyślał naszego przyjaciela przyjaciółki co jest naszym życiem żacy z życia naszego przyjaciela mojej przyjaciółki to znaczy, że to jest właśnie ostatecznie też istota wspólnoty to znaczy ten moment, w którym my wychodzimy z jakiegoś pancerza czy taki skorupy, która nas otacza i naprawdę myślimy razem działamy razem taki sposób żyć nie możemy nawet Rosji, lecz tego co jest moje co jest twoje, bo to naprawdę jest właśnie dzieje się w przyjaźni współczuciu współ po punkcie współdziałanie tak to współ jest absolutnie kluczowe prawda takie współżycie współ poczucie współdziałania współodczuwanie współ myślenia ostatecznie nie doznał w społeczeństwie, w którym żyjemy to jest tak strasznie nastawione na indywidualny sukces prawda indywidualny dorobek łącznie nawet z tymi idiotycznym jakimiś prawami intelektualnymi prawdę jak gdyby ludzie myśleli o samotności zamknięcie jakiejś skorupy, a potem Milko ile na to co myślę, że to jakaś głęboka nieprawda tronem się w spłacie długów, bo tak naprawdę przecież myśmy pośród ludzi i z innymi ludźmi zawsze to znaczy właśnie jesteśmy w stanie być co ja ja miałem być to ja myślę, a co myślą moi przyjaciele w dół tu dygresja jest jakiś myślę, bo ów liberał powiedział nam czegoś musi żyć nie chochlą w, a propos, ale to nie brak węgla my akurat żyjemy ze wspólnego myślenia z ludźmi jak w różnym wieku, ale realne i też dno nie jest trudno naprawdę czas powiedzieć czy moi uczniowie uczennice Action bardziej kształtują mnie i jak informują moje myśli i mój sposób tłumaczenia następnemu dłużnikowi różnych rzeczy, czyja bardziej, jakby kształtuje ich myślenie, więc w tym sensie rzeczywiście to jest taki rodzaj przyjaźni, które rzeczywiście jest wspólnym myśleniem i to wspólne myślenie zmienia świat prawda i rzeczywiście, jakby na takie takie no tak serio oczywiście też się zrodziła tego typu przyjaźni Wda która wzmacnia jego relacji więzi zarazem jakby ta więź wzmacniają prawda to myślenie o jej efekty jak dowodzą tego myślenia, a od ich jeszcze dziś w komorze, bo mi się wydaje, że też jakimś może strasznie ważnym problemem nie liczy tylko Polski czy w ogóle naszych czasów jest to, że ludzie są bardzo samotni i czując osamotnienie i w związku z tym też taką słabość to znaczy, że nic nie mogą w świecie zrobić ostatecznie są sami wobec tego świata i że też tam jakaś radość przyjaźń, ale też odwaga przyjaźń polega na tym, że to niesamowicie buduje, że to właśnie też wzmacnia w tym paradoksalnie otworzenie się na drugiego człowieka wzmacnia w indywidualnym planie to znaczy ta przyjaźń daje siłę do działania i tego bardzo chyba potrzebuje a gdybym poprosiła w ASO dygresje to znaczy mówił pan, że taki podział na ów filozofów teoretyków w chmurach i nasze życie codzienne uwikłany w byłeś w biegu jest bardzo sztuczny tor 3 czy potraficie wskazać dziś albo historycznie jednak jakieś inicjatywy, jakie zdarzenia, które w nową były realizowane w imię takich właśnie idei i przyjacielskich tutaj, używając akurat tego języka, więc do nich drobiny nierealne, bo ja nieufnych w pewnych bardzo wiele na pewno właśnie ruch kooperatywy styczne Spółdzielczy, o którym mówiła Ania i które jest zaangażowana wyrasta z takiego przekonania właśnie prawda od swoich początków dziewiętnastym wieku na pewno on już ściśle związane jakoś Adam NMP był taki kolekty w, który skądinąd nazwał szybki koniec okresu latencji, do którego tam też takim notce o tym, o czym jest ta seria, skąd nasi wzięła jej nazwa troszkę piszemy w domyśle, że w, jakim sensie ten Adamem jest też ciekawy dla tych osób, które pamiętają to takie poruszenie roku 2 000 10 11 . związane z ruchem oburzonych w Hiszpanii związane z ruchem okupuj Wall Street tam bardzo wiele było takich cech dla domeny niezwykle ważnych dla tej filozofii i też chyba świadom mnie tam do tego nawiązywano prawda poczynając od jakiej takiej troski o zapewnienie równości wypowiedzi wszystkich ludzi równości głosu takiego właśnie wysłuchania właśnie bycia razem poprzez samą jak też forma manifestacji, która ostatecznie była tym czym była, dlatego że ludzie wyszli na ulice wyszli przestrzeń publiczną i po prostu zajęli miejsce i ich umieścić bycie razem próba i to jakoś nie Samowi tą nadało temu temu Ruchowi Energie i właśnie było jakąś próbą pokazania, że możemy potrafimy budować zupełnie inne społeczeństwo wolne od tego wyścigu od rywalizacji od konkurencji od wzajemnej nieufności majestatyczne, jakie są samotni atak i pewnie też chodziłoby o to, żeby nie Lu nie odróżniać, jakby taki towarzysz tak nie właśnie mnie nie zwariować takiej towarzysko ości odważnie myślenia robienia i t d. w gazie, że jednak to można właśnie się przyjaźnią zarazem myśląc, że razem, robiąc prawda, że to, jakby narażają się garną się wydaje że, że nie wełna Jacek Kuroń na pewno jest jakby też dobrym przykładem dokładnie, jakby takiego czegoś w darze różne bardzo ważnych rzeczy, które on zrobił no ostatecznie już jest przyjaźń dach z takiego inni nie byłoby ich bez tej przyjaźni tej przyjaźni, by nie było z tych rzeczy i 2, a któż mógłby on powiedzieć, że szukacie czegoś co już zostało wynalezione, że wspólnota narodowa jest silna nie jest idealnie, ale jest dziś nowym głównym spoiwem przynajmniej w naszym kręgu kulturowym, ale myślę, że nawet szerzej, którą właśnie łączy ludzi i tworzy taką wspólnotę po co w uznaniu, że z ONZ to jest wspólnota, w której ludzie przyjaźnią czerwone jest jakąś wspólnotą na pewno na wielu ludzi bardzo ważna natomiast na jakimś bardzo dużym poziomie abstrakcji ono funkcjonuje prawda to znaczy jeżeli, jakby z tego się rodzą przyjacielskie, jakby w relacji, jeżeli na tej podstawie jeszcze coś zrobić konkretnego to tu już co innego prawda natomiast ona no no nic z tego rodzaju wspólnoty, w której ludzie widzą tak zatem tam jest jakby w tej książce jest także oni się nie widzą ale jakby się dotykają prawda no to ta wspólnota narodowa to nie jest takie miejsce, gdzie ludzie się czują tak konkretnego drugiego człowieka i jego naprzeciwko siebie, a to jest wojna przy jaźń jednak dużo, ale chyba zawsze musi być definicji ekskluzywne limuzyny, a to oznacza ona musi mieć wyraźną granicę jej, nawet jeżeli można spróbować pomyśleć o przyjaźni w jej wnętrzu, choć rzeczywiście zgadzam się psychicznie zapewnia, że to dość trudne zadanie na tym się opiera netto one też bez wroga z wielkim trudem funkcjonuje prawda, a tutaj rzeczywiście chodziłoby o taką właśnie o taką relację, która nie wytrzymuje tego negatywnego określenia i rozwożą gaz jest też, a może nie bawi spojrzenie takie oddolne to znaczy to nie jest wielka filozofia, która reguluje relacje na poziomie regionalnym czy państwowym czy globalnym tylko z bardziej inspiracja do działań oddolnych, które będą ewentualnie budować się do czegoś większego prowadzić 3 3 2 koniecznie na strategię, choć pewnie nie inny to nawet nie o to chodzi, żeby jakąś taką drogę przez rozmawiać tylko jakiś taki rzeczywiście ująć źródło bezsens polityki bycia razem daje to znaczy właśnie taki, w którym ostro wychodzi się od tego, żeby być z innymi ludźmi to jest całkiem proste nie ich list został już opisane przez Arystotelesa, ale wydaje to relaks i wszyscy wspominają wiadomo, że to był jakiś wielki filozof, a jakość to nasze myślenie o życiu politycznym kompletnie odeszło od tego o czym jakoś tam źródłową było trzeba wtedy współ poczuć się zarazem istnienie przyjaciela to zaś przychodzi dzięki współżyć czuł oraz wspólnym działaniom i myślą w tym znaczeniu mówi się, że ludzie współżyją ani jak bydło współdzielą pastwisko to jest właśnie fragment zacytowanego przez Adam Bena Arystotelesa my rozmawiamy o 1 z książeczek z serii artykuł akurat rozmawialiśmy o przyjacielu włoskiego filozofa Giorgio Adam Bernat to jest 1 z tych książek z tej serii mam jeszcze przed sobą kobiety głos w publicznych misie LPR-u do i Perry klasa i Verdiego Julesa del Lu IZ Deleu z Help jeszcze słowa o tym, wspomnimy i o całej serii po informacjach państwa gośćmi cały czas są były tu prof. Piotr Laskowski z uniwersytetu Warszawskiego i Anna Blumsztajn ENA socjolożka nauczycielka z wielokulturowego liceum humanistycznego, którego Piotr Laskowski też jest adres informacje stąd nad, a świat lub podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz państwa gośćmi cały czas są Anna Blumsztajn i Piotr Laskowski rozmawiamy o serii artykułów z serii wydawniczej z tyłu rei Piotr Laskowski Anna Blumsztajn są współautorami serii książeczki, które na razie 3 wyszły w ich ramach to są takie opowieści o 3 dni w jakiś manifest właśnie historyków historyczne filozofów winny jest w tym wypadku rozmawialiśmy o udział wzięli udział w działo, a Gamble nie, ale chciałby być jeszcze o kobiecy głos publiczne to jest druga z nich taka mała Zielona Shell perłą francuskiej historii, która zajmuje się właśnie wygrzebywać się też historii kobiet zapomnienia i droższy kwestiami takimi społecznymi związków zawodowych i mnie zastanawiało się czytając, bo to jest opowieść o tym jak w kobietę nie miała głosu publicznego tylko taki prywatny mogły rozmawiać, ale nie na nie w sprawach publicznych czy ważny wtedy były tylko czy są nadal chórami i bez polisy Direct o tym, guz walczyły jeszcze o uczyły też go uczą zabierać i dlaczego właśnie ten tekst wybraliście tu feromonów kryzysu wydaje się dziś takie oczywiste jak możesz tak to już jest opowiedziana w Wiedniu wliczone są odpowiedzialne liczona jest opowiedziana w Polsce prawda rozdać trochę się oczywiście opowiada albo by się nam się wydało, że mi się po to jest niesamowita zupełnie postać słabo w Polsce znana, a dla historiografii francuskiej, ale i światowej niesamowicie istotna gościć w ogóle możemy mówić o takich historii kobiet no to one na pewno jedno z najważniejszych postaci jak i najbardziej nie rokują też w twarz skądinąd osoba o niesamowitej biografii niesamowitym społecznym zaangażowaniu, rozpoczynając od protestu wobec wojny w Algierii kolonializmu przechodząca przez rok sześćdziesiąty ósmy i właśnie też, doświadczając na własnej skórze tego jak trudną rzeczą jest test z tworzyw 3 dla kobiet miejsce w wypowiedzi prawda miejsce w wypowiedzi, która będzie swobodna, a zarazem szanowana to jak obdarzonych społecznym prestiżem ona tworzyła po sześćdziesiątym ósmy roku w taką grupę studiów kobiecych studiów feministyczne bardzo zresztą zajmującą 6 7 trochę bierze takiej myśli, że histeria wzmacnia to znaczy, że dobrze jest znać przeszłość swoją przeszłość dlatego, że to na jego siłę i znowu właśnie wyrywa z samotnie, a to znaczy można nawiązać jakąś taką relację chcę powiedzieć, że były też siostry czy te matki wszedł najpewniej ronda, które w, które walczyły toczyły boje nie było im łatwo a w jakim sensie mi się wydaje, że dzisiaj w Polsce ta książka ma on krążyła aktualność, lecz właśnie, że ta potrzeba zabierania publicznego głosu przez kobietę, a jednocześnie strategia odbieraniem głosu to nie jest jednak tak prawda usłyszeliśmy z tym uporać im no właśnie pewne pewne praktyki, które po przypomina co prawda, ale ślad zebrania albo takich związków kobiecych wdzięków Grecy spotykają się, żeby mógł ćwiczyć w mówieniu prawdy, że mają one takie doświadczenia wychodzenia z trybun jasne, że to się dzieje prawda dzisiaj, że Polski ruch feministyczny zatrudnienie niesamowity boksu pod tym względem, ale pomyśleliśmy, że może miło jest między tak jak w kieszeni i sobie tych francuskich siostrach też podczas jazdy z Legii Wisły nie, jakby tak, że każdy może dać różnym osobom w ogóle legitymizuje ten głos kobiecy przypomnienie o tym jak bardzo musiał zostać wyczerpane nawet właśnie w takich przypadkach, o których już wiemy, że one teraz, jakbyśmy jej tych kobiet słuchali ale, żeby nie było takie proste prawda, że jak wy no no jakiś to jest to poza tym naprawdę jest absolutnie czołowa i postać intelektualnego życia Francji ostatnich 40 50 lat nie ma właściwie żadnego powodu, dla którego ona, by nie miała zostać przetłumaczone, ale też jest tak, bo może jeszcze głośniej mówić o tym, że w pływaniu, że właśnie, że to może też przypomina, że to co mamy nie wzięło się znikąd to znaczy, że to jest efekt uporczywej ciężkie walki pokolenie i w jidysz pokazuje jakość różne strategie dementi, a poza tym jeszcze jedno jest tak, że tamte bohaterki są moim zdaniem absolutnie przepiękny to znaczy, że są tanie to niesamowite miała być tak zupełnie by, używając od takiego publicystyczne języka zupełnie niebanalna opowieść to znaczy są tak nieoczywiste tej bohaterki w tę ludzką protestancka pasterka Stolorz Capote mistyczka angielska działaczka socjalistyczna feministyczna prawniczka francuska rosyjska rewolucjonistka wewnątrz pisarka francuska rewolucjonistka wolnomyśliciel kii rynek rozrywki dla Bielana jest sufrażystki z osób z piętnastego wieku tutaj jest portret ich 3 biogramy i też są niezwykle ciekawy nieoczywisty jakoś odnaleźć biografii nieczyste w rozumieniu pewnych, żeby stereotypu, który też mamy o w myśleniu o ruchach feministycznych czy 3 słów warzywka hymn to jeszcze tylko słowo chciałam mu go zapytać ożyje la Belle z Peryklesa i Verdi to jest opowieść o filozofii innego jeszcze Francuza wzrosła aż tyle lat przyjaciela, by z tej listy, żeby kolejny element nowego kolejna kolejna książka w sobie przyjaźnimy, gdy taki hołd złożony przyjacielowi no zdawkowe książeczka ma jakiś wydają się 2 wartości powyżej jedno bilety z morzem najsilniej obecny ostatnio w takim intelektualnym życiu polskim dość duża jego wyszło, ale właśnie takich dużych i solidnych książek w także daje z 1 strony czy nam się w dal z 1 strony jakoś taka względnie prosta podsumowująca to o co chodzi, a z drugiej strony paradoksalnie nieoczywista to znaczy ta jest taki de Les mniej znany w Polsce w Polsce bardzo często prezesi tak po amerykańsku interpretuje jako takiego człowieka, który właśnie do takiego radykalnego poza strukturami stycznego rozpuszcza ciała podmiotowość w inwigilację na liste prawda wyłącznie występuje przeciwko dziedzictwu oświecenia rozbija je wpleść ten stres był i t d. a tutaj mamy hołd złożony przez celowi, który po pierwsze o czym Delecta pisze głównie właśnie jest błędem, który umie, bo i zbierać ludzi, żeby pracowali razem, czyli USA to, czego myśmy zaczęli tunel się domyka rolety taka postać, gdy jest postać, która jest w stanie jakoś wydobywać z ludzi wszystko co najlepsze właśnie łączących ze sobą, a z drugiej strony to jest w związku z tym taki gest, który mówi o tym, że istotą rzeczy jestem nadawanie rozumnego kształtu rzeczywistości dawno, że prawda mamy jakąś taką naturę w naturę zbyt wiele nie wiemy i które jest jakaś taka chaotyczna i jakby rzeczą ludzką jest to, żeby właśnie jakiś rozumny nadawać i kształt i porządek ta muzyka jest tutaj rzeczywiście jak już tak jakoś tego wygodną metaforą, bo muzycy dokładnie o to chodzi, ale że ostatecznie znowu właściwie mówimy trochę to co żeśmy mówili prawda to znaczy, że cała sztuka polega na tym, żeby jakoś rozumnie być ze sobą razem, żeby jakoś zrozumieć współdziała także, że teraz być może część słuchaczy może dojść do wniosku, że to nie są proste teksty to znaczy, że chodzi mi o to, że są to byłby teksty filozoficzne i być może wymagające takiego większego skupienia czy nawet aż do czytania, żeby swoją wiedzę rozszerzyć Ależ rozmawialiśmy tak właśnie pomyślałam, że może to jest jakaś podpowiedź dla słuchaczy, że to jest idealne do jakich takich klubów książki właśnie pierwszy wspólny, żeby porozmawiać tak no no i idealnie by było, gdyby właśnie różne osoby brały zbyt książeczki czytało się za czytały je każda, jakby oddzielnie, ale potem, jakby do rozmawiałem o tym, doprecyzował, że do jak by także, że to jest to znowuż jakiś pretekst do wspólnego o bliżej do wspólnego myślenia prawda, a i pewnie dlatego my nie zobaczyliśmy chociaż, gdy książeczek wstępem jakimś komentarzem do tego jak my rozumiemy no bo było wtedy pewnie byśmy pewnie dają jakąś szczegółu myślenie Czytelniczek i Czytelników jakoś ograniczyli albo przynajmniej ukierunkować -li, chociaż mamy oczywiście dyskusje czy dorobić czy nie i n p . do do 100 0 rzeki Białoruś i tak dodali, jakby sporo, bo obok biogramy i t d . tak no no Super, by było, gdyby były to duże książeczki, które są po prostu w różnych miejscach i dyskutowane w i mówiliście o tym, że rozmawiamy o serii wydawniczej, która nazywa się przypomną słuchaczom kilku znajdziecie państwo więcej czy na Facebooku czy sobie graczy, że to jest praca kolektywu czy kooperatywy ich dochody z, jakkolwiek to idealistycznie, że miałem, gdzie państwo istniejących Kindle 6 tam myśli i nie rozwiąże to dla was też jest i jakaś frajda czy wyzwanie, żeby doprowadzić do wydania w darze od jedno to jest po pierwsze, jakiś nasz sposób na to, żeby się przyjaźnić dało to po pierwsze na pewno tak i że że jak no pewnie po prostu my spędzamy wieczory, które chyba dla nas po prostu przyjemne rozmowy mające od i czasem naprawdę kłócąc się od książka ma być kwadratowa uczniom z radowa, ale też różne inne ważniejsze rzeczy z należę do łez ostatecznie bardzo naprawdę miły i twórcze jakiś budujący sposób spędzenia razem czasu na tak, ale też oczywiście notowań wymaga od nas trochę w tym zeszyty książki są robione bez, jakby nikt i żadna instytucja, robiąc je nie podbiera żadnych opłat tak to znaczy tu od tłumaczenia po skład z po dystrybucję i nagród i księgarni oczywiście Bractwo Trojka no to wszystko jest robione przy tak bym bez żadnych wynagrodzenia nowo koszt wydania tych książeczek to są prawa autorskie i dróg tak i w tym sensie też to oczywiście wyznaczy pewne granice tym dziełom, które możemy też sposób wydawać dość, że nie niem nie mogą one być za duże prezenty oczywiście trochę kłopotliwe, bo my sobie zdajemy sprawę, że my psujemy rynek tak to znaczy no po prostu robimy za darmo rzeczy, za które ewidentnie ludzie powinni dostawać mniej i to całkiem godziwe wynagrodzenie nawet może trochę taki krzyk tak rozpaczy wobec tego jak no to wszystko wygląda w Polsce ma też no rozumiem żal, że jakoś nam to sprawia frajdę i inni chcemy się kosztem dzielić Lu, choć pewnie no właśnie do wody jest bardzo trudne prawda też dystrybucja w związku z tym jest trudne, ale obok nam po prostu strasznie zależało, żeby to było tanie i rzeczywiście odkrywamy, że nie można zrobić taniej książki w Polsce zaczynałem lekturę pozbawi się, by jakikolwiek prawda jakiegokolwiek wynagrodzenia za te prace to one nadal strasznie trudna żona była tania, a zarazem, żeby była dostępna jest właściwie głównie można je kupować przez stronę internetową bractwa trojga, choć są fantastyczne księgarnie, które zdecydowały się wziąć tę książkę znalezienie bez marży tak to znaczy, że na tym nie zarabiają tylko prostują bezinteresownie dystrybuują co jest dla nas jakoś straszliwie miłe w no i pewnie też trzeba powiedzieć jedno czy chcielibyśmy poezji w noc, że w związku z tym, że do tak wygląda to to lekarz wymyśliliśmy, że chcielibyśmy polegać na pomocy państwa, którzy być może STS słuchają, a chcieliby, żeby ukazały się nowe książki tej serii w inny, czyli na tzw. crowdfundingu jeśli mogę to powiedziałbym jak AZS AWF syna George Orwell chaszcze jak znajdą dobrze w każdym razie bardzo będziemy wdzięczni za wszelką pomoc mogą rzeczywiście tylko w ten sposób te książki mogą się dalej UKS Chrzanów możecie powiedzieć co myślicie o jakich kolejnych wydaniach myśliwce tak mamy długą listę i tak się trochę, że nie chcemy z 2 wybranych stron chcemy, żeby właśnie już tak wzbudzić jakiś oczekiwanie, a też oczywiście mamy problem z prawami autorskimi, więc możemy nie można powiedzieć co wydamy, bo jesteśmy w trakcie załatwiania tego na pewno bardzo byśmy chcieli wydać rozdział książki klasyczne książki Angeli Davis o tym jak i test taki rozdział o tym jak w ruch jak amerykańska rezerwa celowa ska działaczka generała nasz czas Amerykanin Evan Afromental i feministka w i adres taki niesamowity rozdział o tym jak zaangażowanie się kobiet ruch abolicjonistów liczne absolutnie wzmocniło zrobiło ruch kobiecy, tak więc gdy jesteś znowuż o innego rodzaju przyjaźni do bohaterkami są takie 2 siostry, które są niesamowite i no i tak tylko czekamy właśnie na jakość powietrza mamy w planach, iż polskie teksty, ale może znają znajdą państwo na choćby na Facebooku rozmawialiśmy o serii kilku zbliży się to, ponieważ właśnie widzisz te pisze się krzyk MEW 4 litery te i KN, ale niech się po PiK KO UN też znajdziemy w ich Anna Blumsztajn socjolożka nauczycielka prof. Piotr Laskowski z uniwersytetu Warszawskiego, bo jest wielokulturowego liceum humanistycznego byli państwa gośćmi czas ferii nazywa się tik Kun bardzo wam dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA