REKLAMA

Feminista, artysta, projektant ogrodów. Opowieść o Tadeuszu Kościuszce

Data emisji:
2017-12-01 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
25:03 min.
Udostępnij:

Kościuszko nie szanował ludzi dlatego, że są biali, mają błękitne oczy i blond włosy. Równo traktował czarnoskórych czy Indian. Chciał wyzwolić niewolników. Nawet na ten cel przepisał swój majątek, tylko jego przyjaciel tego testamentu nie wykonał - mówił Wojciech Kalwat w rozmowie z Hanną Zielińską.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

czy mamy magazyn Horyzonty przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Wojciech Kalwat dobry wieczór witam państwa historyk w muzeum historii Polski redaktor magazynu historycznego mówią wieki ja jestem bardzo ciekawa co nam Wojciech Szala zaraz kościół chcemy opowie, tym bardziej że dla mnie gra w kilku słowach miał dorobek Kościuszki podsumować na to bym powiedziała wolnością, więc feministka propagator tolerancji mec lider równościowe Rozwiń » inżynier wojskowy w tym co tu jeszcze coby tu jeszcze nim wizję krata, toteż można nie da się interesował wizja kraty znam i rewolucjonista społecznego bardzo też, że relacje społeczne interesowały niektóre z tych terminów się panu najbardziej podoba pewnie feministka raczej ten, który zakładał ogrody ten, który zakładał także były również projektant mody Roberta żart z tą naturalnie sloganem, że może nie rzeźbiarzem tylko tokarzem, bo zajmował się w tym momencie rzemiosłem artystycznym i to rzemiosło rezultaty tych pamiątek po nim po tej działalności Tokarski zostało po nim całkiem sporo to są dziesiątki po pop w różnego rodzaju przedmiotów użytkowych oraz chronionym tylko w tej epoce takimi rzeczami się bawił zajmowało robiło do tego to tylko ci ludzie po prostu musieli wypełnić czas także o tym, się zajmować także mamy rzemieślnika mamy artystę, bo malował robił rysunki zakładał ogrody, bo tego nie wiem, ale oczywiście był tym człowiekiem, który budował działa obronne jak to wówczas wymyślono, żeby budował umocnienia drużynie inżynier inżynier wojskowy tarczy i podobno nikt w stanach Zjednoczonych czy Lech czy też mało, kto poza prezydentami miast w końcu 2, że to właśnie on zaprojektował fortyfikacje USA Francja zresztą sama dowiedziałam się dopiero w momencie, kiedy jako turystka się tam znalazłam, bo również nie wiedziałam bardzo długo no ale skąd się taki Kościuszko wziął myślę, że możemy 1 wspólny mianownik co, do którego się zgodzimy, że był to człowiek wszechstronny on także człowiekiem idei także wszechstronny idę Malec już przy ideach myślę, że mogłaby się zacząć jakaś polemika, jakie to są idee, więc zatrzymajmy się na chwile, że to wszechstronny, skąd to się taki wydział, bo pochodził właśnie wysoki średnio zamożnej szlachty do arystokracji tej rozpasanej majątkową i status słowo było mu daleko od bardzo daleko, a do tego ideału, którą propagował wyzwoleniu chłopów z pańszczyzny w wyzwolenie niewolników z niewoli w stanach Zjednoczonych w PRL był rzecznikiem praw Żydów przeciwne zabijaniu Indian był również rzecznikiem praw kobiet, skąd on się taki wziął w urządzony przecież w czasach, kiedy te ideały nie były pierwszoplanowe musimy najpierw rozłożyć go Kościuszko na czynniki pierwsze no, skąd się wziął przedstawiciele klasy szlacheckiej średniej w sumie dosyć biednej, dobrze więc ten grunt, na którym się wychował był jakiś taki, który znamy z podręczników historii na zasadzie był to szlachcic w wydaniu staropolskiej może mieć tyle on sobie rodzice, ale na 1 4 Polesie połowa osiemnastego wieku, bo średnio zamożna rodzina szlachecka i on czwarte dziecko, czyli też bez żadnych specjalnych widoków na nawet na te średni majątek tak, ale rodzice zadbali, żeby go wysłać do szkoły co to znaczy edukacja w tym momencie idzie do szkół pijarskich, które należą na szczęście dla niego już są zdeformowane bądź reformują i po tych szkołach pijarskich zresztą byli obydwaj Kościuszko i bracia wycofani najprawdopodobniej z przyczyn materialnych dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności no i magnaci uznali, że jest po prostu zdolne wraz z ja jako 1 z pierwszych elewów do szkoły katolickiej w Warszawie czysta nowoczesna szkoła, która w myśl Stanisława Augusta tego człowieka oświecenia znowuż wielkie polemiki mogą być oni postępowi, więc w tym momencie na pewno i tenże człowiek tworzy szkołę szkołę, gdzie mają się tworzyć przyszłe elity elity Rzeczpospolitej IT elity faktycznie utworzyły mówimy o szkole rycerskiej tak tak jak najbardziej szkole kadetów szkoły rycerskiej i jest umowa z murów tej szkoły wychodzi m. in. Kościuszko i trzeba to przyznać, że Kościuszko ciężko pracował, aby poznać te idee oświeceniowe, ale to nie kończy się jego edukacja no bo po Warszawie no powiedzmy sobie szczerze czy ta Warszawa jest dosyć jednak daleko za niemiecką cywilizacją oświeceniową, choć już nie wyobrażamy sobie, że jest do dróg gdzieś nigdzie dzięki stypendiom Królewskiemu trafia do Paryża i ma się uczyć, czego rysunków malarstwa on wybiera inżynierią wojskową, ponieważ leki od króla sobie zdał sprawę z tego, że jednak budowanie ne dział obronnych ustawienie armat strzelanie z karabinów w tym momencie dla Rzeczpospolitej dla ojczyzny może coś więcej znaczyć niż rysowane chociażby piękne powiedział pan, że lepiej sobie zdaje sprawę no to jest jednak, jakiego środka i opiniami nie wiadomo byłoby co samo co mogłoby się stać, gdyby jednak wszyscy zamiast strzelania armatami w tamtym czasie zaczęli komunikować za pomocą sztuki, więc tutaj też zgoda lokum tylko nie wyobraża sobie, aby 2 200  00 0 Grenadierów wózków Polski kwiatami strzelało w stronę Warszawy być może w ogóle nie było do tego grona liderów, gdyby nie było tak oczywiste, że najważniejsza jest inżynieria wojskowa albo, że ważniejsza jest od sztuki, ale co ciekawe w tym jego procesie edukacyjnym, którym pan wspomniał ani rysunek ani inżynieria wojskowa nie życzę mojej uwagi jeśli chodzi o ten epizod francuski tylko przywieziona z Francji czy idea wzniesienia, by powstania idea wzniecenia rewolucji na wzór tego jak zrobili to Francuzi, czyli rewolucja, która miałaby na celu nie tylko przyniesienie niepodległości, ale właśnie zmiany społeczne zniesienie nierówności społecznych, ale niestety to już po jakimś czasie po jego wojażach międzykontynentalnego tytani szos Francji te przywiązują się też zamawiać pytanie czy to jest ważne oczywiście, że tak, bo jeżeli zadawaliśmy pytanie, aby określić, czego Kościuszkę to powinniśmy powiedzieć, że był bohaterem kilku narodów Polska dziś 2 Ameryki Francji wobec międzynarodowych patriota zgodziłby się do nas pan z takim określeniem paradoksalnym nie wiem czy patriota był na pewno człowiekiem świata, ale człowiekiem światła także, bo to oświecenie to jest przerwie światła tego, który ma spłynąć na noc na człowieka piątego świadka tej ulgi dominacji zażywa i w Paryżu i w stanach Zjednoczonych czy w koloniach, które dopiero się stają Stanami zjednoczony rząd jedzie do stanu w 2 wraca do Polski, aby sami szczęśliwie zakochać na wracała Ludwika Sosnowska tak tak ona go lubiła, a nawet Ludmiła, bo tak się to mówi ku kochała go bardzo ono z wzajemnością w jak naturalnie niestety tak piękna i tragiczna romantyczna historia, zwłaszcza dla Kościuszki, ale także i dlatego Ludwiki, która chyba uczucie w swoim sercu do Tadeusza zachowała przez długie długie lata i trzeba powiedzieć, że to uczucie, gdyby się do zmaterializowania głową na to na pewno nasze losy czy los Rzeczypospolitej potoczyłyby się inaczej, czyli 1 słowem Kościuszko nie wjechał do Ameryki, a więc nie nauczyły się swojego wojskowego fachu w praktyce, a więc nie zostałby nas naczelnik nalot jest historia alternatywna faktem jest, że ojciec Ludwiki no Ros gonił ten związek nie pozwoli na znane nam na to, żeby młodzi się kochaliśmy byli szczęśliwi i Kościuszko bez pieniędzy, bo to trzeba dodać po nieudanej próbie ucieczki z Ludwiką zdradzony przez sługę ojca Ludwiki takie jakiegoś popleczników, a są różne koncepcje, ale na pewno ktoś doniósł prawda ojcu jest koncepcja mówiąca o tym, że to sam Stanisław August po nich w swoim poinformował magnata o tym, że Kościuszko planuje raptus Puellae porwać dziewice jak to wówczas mówiono o tak czy inaczej Kościuszko wyjeżdża do Ameryki przy czym nie wyobrażamy sobie żona od razu ma w pamięci o zawodzie miłosnym jechać za ocean nie on jedzie do Saksonii, aby się zaciągnąć na służbę elektora Saskiego Reginy bohater Narodowy Henryk Dąbrowski no ale tak naprawdę on do tej Saksonii dociera tylko na chwilę, bo później, bo ktoś go wyłowił wyłowiono go na zasadzie jest to cenny nabytek być może przyda się za oceanem, aby walczyć i wyjeżdża i tu się tak naprawdę ten jego republikanizm wykuwa w praktyce rynków byka ani zniczy demokratyzm 1 drużyny, ponieważ jedno drugie pojęcie także możemy odnoszone w żoliborskim wspierał jednak Amerykę z na zbudowanie niezależnego demokratycznego państwa, ale tak czy inaczej obydwa pojęcia są używane także przed jego wyjazdem w Polsce, ponieważ pod innym znaczeniu niż dzisiaj rozumiemy, ale nie, ale w Ameryce również prawda w Ameryce jest jak już Ameryka powstała mamy 2 grupy ludzi wolnych białych i niewolników w Polsce mamy szlachciców 10 % społeczeństwa i reszcie społeczeństwa, które spełnia rolę służebną bądź już dno na poły niewolnikami jak chłopi pańszczyźniani prawda oczywiście to jest uproszczenie, jeżeli ktoś będzie zżymał na te określenia, tak więc te idee republikańskie i wolnościowej Demokratycznej na pewno on wywoził z Polski, bo każdy szlachcic jest republikaninem absolutnie nie chce absolutu dominium, czyli dominacji króla jest demokratą oczywiście w granicach tej ówczesnej demokracji tam za oceanem czy w Paryżu we Francji poznaje inne znaczenie tych słów widzi że, zwłaszcza za oceanem, że naród czytasz nie wiem czy jeszcze można mu już mówić o narodzie amerykańskim czy też jeszcze te społeczeństwa społeczeństwo no i jest społeczeństwem jakoś inaczej demokratyczna bardziej równym prawda, gdzie ci ludzie idą wykuwają do swoich wolność i zasadniczo są równi, bo ludzie rodzą się braćmi jak później się ocknął zasadniczo są równi, ale to tam właśnie kościół szkoła BM miał bardzo wiele dopowiedzenia czy do działania jeśli chodzi o wyzwolenie niewolników jeśli chodzi o stawianiu oporu zabijaniu Indian raczej w Polsce miał dopowiedzenia tam tylko chciał ponieważ, aby ta jego słynna przyjaźni z wodzem indiańskim przyjechał chyba za dużo powiedziane, ponieważ spotkali się z małym z małym Wa żołnierzom to nie jest mit, ponieważ Kościuszko tak jak powiedzieliśmy szanował ludzi nie, dlatego że są biali i mają blond włosy oczy niebieskie oczy tylko, dlatego że są ludźmi i równo traktował czarnych równo traktował Indian litrów równo i przynosi starał się traktować prawda wszystkie te nacje, a więc na pewno nie można, bo tego zarzucić chciał wyzwolić niewolników nawet przepisał swój majątek tylko, że jego przyjaciel tego testamentu nie wykonał uważam, że Indianie mają pełnię praw do tego, żeby być obywatelami w swojej krainie spotykał się z małym żółwiem, a teraz tak naprawdę oprócz z anegdoty licznych sytuacji niewiele możemy od tych spotkaniach powiedzieli to ta jego działalność jeśli chodzi o wyzwolenie mniejszości w stanach Zjednoczonych Emiratów na charakter raczej symboliczne niż faktyczne pana zdaniem, bo nie miał tak naprawdę możliwości za oceanem, żeby pewne swoje idee wprowadzać, w czym Senat wprowadza w Polsce w Polsce znacznie by podjął decyzję o wyzwoleniu chłopów z własnego majątku mogą żyć tak jak jego hobby poprzednicy tak jak jego przodkowie no ale zdecydował, że nie godzi się, żeby ktoś niewolniczo pracowało na jego ziemi zresztą potępiał to też jest nie tylko w swoim najbliższym otoczeniu, ale też wypowiadał się do krytycznie wobec kleru jeśli widział, że nadużywają właśnie tej pracy pańszczyźnianych, a jednocześnie w tamtych czasach był rzecznikiem Żydów i zapraszał ich do oddziałów swojej późniejszej armii powstańczej nocy się wydaje zupełnie rewolucyjne jak na tamtą mentalność tak, ale pamiętajmy, że właśnie to jest ten czas on synem epoki to jest czas wielkich przekształceń tworzenia się w nowożytnych naprawdę narodów matek narodu francuskiego oczywiście nikt nie powie, że wcześniej Francuzowi nie było czy Polakiem no dla mnie to co on robił jednak jest tworzenie się społeczeństwa ani narodu jeśli on łączyć Żydów Polaków to społeczeństwo nie naród to jest kwestia tylko terminologiczna tak no ale wrażliwe na numer jeśli spojrzymy na etnologię słowa naród no to ona jednak wiąże się ze ścisłymi podziałami rozróżnieniem na swój obcas społeczeństwo wspólnota decyzja działamy w 1 celu proszę pamiętać, że to próbujemy go ocenie dzisiejszym językiem prawda to oczy takiemu jak dzisiejsza w różnych kategoriach i choć oczywiście, że tak, ale on troszeczkę inaczej jednoczy ludzi inaczej tuż po podpatrzyli na te zjawiska, których dotykali my są z oceny stół 20 0 iluś tam lat na pewno na pewne rzeczy patrzymy inaczej nad sobą dużo gadać tak nie jest dla nas dla dla dla ludzi wówczas żyjących pańszczyzna była czymś normalnym dla nas jest czymś strasznym i uważamy ją w branży za niewolniczą pracę prawda słusznie no oczywiście, że tak tylko gdy pamiętajmy o tym, że Kościuszko wraca z tej Ameryki uwolnił tych chłopów i został bankrutem w Stavanger został bankrutem ale by za to jest człowiekiem idei, o której o, których teraz rozmawiamy i pamiętamy o nim w ogóle mnie nie obchodzą ci, którzy żyli sobie tłusto ona bez ciężkiej pracy niewolniczej chłopów pańszczyźnianych i nie zamierzam poświęcać czasu antenowego tymczasem Kościuszko, bo przywóz taki idealny ze świata czy też był wrażliwy na takich jak też nie każdy po takiej podróży światowej przywiózł dokładnie takiej dna to świadczy też jego konstrukcji moralnego kręgosłupie moralnym, ale powiedzmy, jakie mam też był dowódcą czy też on właściwie z nową miarą dzisiejszych czasów liderem bardziej takim wzorcem jak koło no no jako radny ktoś, kto zrobił wywołał insurekcja kościuszkowska klubu przyp aut chcą naczelnikiem, a tu oczywiście musimy podzielić to mu, żeby on politykiem naczelnikiem i dowódcą tak naprawdę to nic inne w każdej roli myślę, że tak, ponieważ możemy także go klasyfikować oceniać, bo na pewno był świetnym inżynierem dowódcą już gorszy to ta inżynieria to chociażby te roboty fortyfikacyjne w stanach Zjednoczonych to jego największe zwycięstwo i pewnie słuchacze domyślają się, że chodzi tutaj o zwycięstwo pod Warszawę tak naprawdę największe zwycięstwo Kościuszkowskie tez w obronie Warszawy, kiedy Warszawa została otoczona pierścieniem umocnień i daliśmy jako Polacy jako warszawiacy odpór dwu armiom rosyjskim i pruskiej przez prawie 2 miesiące walczyli nasi przodkowie rządem pan mówi boja, pytając o to jakim był dowódcą, ale ja mam namyśli stosunki międzyludzkie, a nota PS co to jakim był szefem liderem jak ja jak potrafił te swoje idee, które przywiózł ze świata oraz z własnej głowy i wrażliwości przekazać ludziom, których porwał za sobą we wtorek z dowódcą rozliczamy z tego trzeba wygrywać przegrywa bitwę prawda, jeżeli chodzi o stosunki międzyludzkie to na pewno nie był człowiekiem, którego moglibyśmy na Nana Nana nazwać łagodne detal wybaczając takich jak na Sosnowiec regat turkusowa organizacja ta ówczesnego armia noszenie wnętrze, jeżeli byśmy popatrzyli na kolory mundurowych myślę, że gdzieś na kolor mógłby się o pojawić tak samo jak i czerwony zielony i ochroniarzy na czerwony zielony i turkusowe to, że to oczywiście nie trzeba by zapytać historyków wojskowości czy faktycznie żołnierzy ubierali się takie cuda czy nie, ale myślę, że tanio to choćby po człowiekiem postępu on traktował tej powiedziałem ludzi ludzie są braćmi ludzie są równe i starał się po prostu tych ludzi rozumnych rozumować wybaczać im nie był człowiekiem na pewno surowy, bo my możemy go oceniać jako człowieka, ale dobrze tato te czyny, gdzie są w praktyce i gdybyśmy popatrzyli co robi właśnie w Warszawie to czy tom tom Donilon wieszał prawda być może źle, bo rewolucja, bo insurekcji z rewolucją wymaga bardzo drastycznych działań, ale to nie leżało w jego naturze mógł osądzić zabić powiesić króla nie zrobił tego i konfliktować się z nim zanadto wiedział, że za sią, że król Stanisław August jest ważnym graczem i ważnym alibi także dla całej stolicy wyobraźmy sobie, żeby gdyby, gdyby go ścięto co Rosjanie zrobili z tą Warszawą nie tylko z Pragą, ale z Warszawą prawda, więc on nie miał takich zamiarów, żeby kogoś żegnać on chciał wprowadzać postęp na miarę swoich możliwości, a te możliwości no tak naprawdę bardzo tutaj szczupłe i on improwizował, bo zadano mi kiedyś pytanie czy stworzył państwo i miał też ku temu podstawy tak naprawdę to Bush wielkie szaleństwo to co się stało w 1 70 0 dziewięćdziesiątego czwartego roku budował państwo w oparciu struktury tego państwa, który nazywał się Rzeczpospolitą z wielkim niedowładem administracji skarbu armii i t d. i próbował to auto było to się nazwał wielka improwizacja, którą zarząd będzie trwała przez cały wielki 1 9, jeżeli chodzi o naszą historię czy muszę to udawało zupełnie inna historia na pewno jakieś grupy społeczne tłum ożywił i te grupy społeczne za nim szły, a coś takiego stało, że ci ludzie, zanim wyszli na grożące jesteśmy w radiu, a więc w nowoczesnym medium, a te media ówczesne, czyli gazety, czyli broszury wydawanie medalików działały na korzyść Kościuszki MON wydało odezwę w Gazecie rządowej jakichś innych ówczesnych możliwych mediach trudno sobie nie wystarczyły na w pewnym sensie Kościuszko jest wytworem wytworem kół postępowych tak mu w tym powiedzmy może trochę po poprzednim językiem poprzedniej epoki to znaczy magnaterii i patriotów tych, którzy chcieli odbudowy Rzeczypospolitej szukali kandydata na wodza i to nie mógł być Potocki czy tego typu magnat dlaczego, bo w razie nie było tak zdolnego Potockiego czy Lubomirskiego z takim doświadczeniem 2, że Kościuszko symbolizował co mówicie, że można się wybić, bo to jest, gdybyśmy popatrzyli na polską historię to nie wiedzą mamy takich koszy żużlowca jest Józef Piłsudski to w pewnym sensie Stefan Czarniecki, którzy jakoś nie powiem z nizin, bo oni przez śnieg nie pochodzi z nizin społecznych, ale w sumie z ubogich rodzin tworzą coś bardzo wielkiego wybijał się i także osobisty sukces odnoszą prawda musimy o tym, pamiętać zostawiamy Kościuszkę drodzy państwo z niedosytem absolutnym, bo jest tutaj mnóstwo jeszcze tematów, o których moglibyśmy rozmawiać, ale powiedz no Sanu muzeum historii Polski, które pan reprezentuje co jakiś czas wspominamy o tych instytucji, chociaż już mieliśmy dużą przerwę, więc dobrze, że wreszcie muzeum się pojawiło w naszym radiu, ale przypomnijmy, jaki status funkcjonowania istnienia muzeum historii Polski do tych słuchaczy, którzy nie wiedzą muzeum historii Polski jest jak sama nazwa wskazuje muzeów po drugie, obejmujemy chora czasowo całą historię Polski, czyli tych bardzo bardzo długo jesteśmy instytucją, która działa już od kilku lat, bo tak się niszczy Rocha jako podziemna instytucja tak, aby latająca o takiej, jakiej z tytułu, jaki Uniwersytet latający, ponieważ my mówimy mówimy nie mamy jeszcze byliśmy my takiej siedziby, gdzie możemy pokazywać nasze eksponaty, ale my mamy przez ożenił wystawieni na niemal co siedziba jest tak samo lat siedziba jest, ale naszą siłą są przede wszystkim ludzie wspaniali mądrzy inteligentni, którzy różne wspaniałe rzeczy robią tylko w tej chwili widać nas troszeczkę w sposób rozproszony, ale już niedługo mam nadzieję, że nie odpowiem na to pytanie jest, ponieważ jest to pytanie zarezerwowane dla pana dyrektora, ale myślę, że około dwudziestego roku będziemy mieli swoje budynki już wybudowany ale gdzie z bardzo symbolicznym miejscu jest Cytadela warszawska, kiedy powstawało muzeum powstania Warszawskiego, ale ja tam pracowałam jako wolontariuszka nagrywałam wywiady do muzeum do archiwum historii mówionej jako dziennikarka wolontariuszka, zanim w ogóle od muzeum miało otwartą siedzibę i obserwowałam z miesiąca na miesiąc im bliżej, bo do otwarcia muzeum upolitycznianie się stopniowo coraz większe temat tu placówki instytucji aż sobie poszłam stamtąd po roku pracy po roku spotkanie z powstańcami nagrywania wspaniałych rozmów jak państwo mogą się przed tym obronić historia jest dziedziną niezwykle kuszącą dla polityki istnieje nawet coś takiego jak polityka historyczna czy masz jakieś mechanizmy czy są takie mechanizmy na świecie w instytucjach historycznych zabezpieczające przed tego typu zakusami biorąc pod uwagę to co widzimy to co dzieje się teraz czy związane z drugiego nic, ale oczywiście, że posiadamy tego typu barier to zdrowy rozsądek nie przekonuje mnie to niekoniecznie państwo broni, ale przekonuje panią Kościuszko nie przekonują się bardzo by słowa nie Kościuszko faktycznie trochę bardziej niż pana słowa, ale rzeczywiście to jest mocna, a umowa z nim nie można już dyskutować może dlatego, ale tak naprawdę nie traktujemy historię jako narzędzia politycznego absolutnie historie z historią, bo ciężko opowiadać, chociaż można o tym, że właśnie Mieszko pierwszy i tu możemy sobie wymyślą różne już nawet o Mieszku są one tak oczywiście historia science-fiction, które się tworzona na kartach co niektórych opowieści no dobrze, ale tak na serio zdrowy rozsądek to jest bardzo miło, ale tak poważnych instytucji jak muzeum historii danego kraju narodu społeczeństwa państwa jest na świecie trochę czy macie tego typu wzorce z po wizytach studyjnych czy po różnych współpraca czy są w ogóle wypracowane, a wypracowana taka lista dobrych praktyk jak zabezpieczyć taką instytucję przed zakusami polityków to znaczy my się nie dajemy w politykę tak mam wrażenie daje nadzieję ma oczywiście reguły prawa ani prawnych prawda, bo ja nie słyszałem o takich ani jakiś instytucji politycy po nie wiem, bo możemy sobie wyobrazić historię policję d s. historii polityki historycznej na koszt takich rzeczy nie ma nie ma żadnych nacisków może to się wydawać dziwne czy też prawdziwe, ale tak nie ma w naszym wypadku, o czym chcemy mówić on w państwie polskim, które miało ono z samej definicji bardzo skomplikowaną historię i w tym państwie czy też narodzie, bo to są 2 równorzędne TOK narracji będziemy przestawiali nie tylko naród Polski, choć rząd musi dywidendy, ale też społeczeństw, ale społeczeństwo inne narody, ponieważ Rzeczpospolita była państwem wieloetnicznym wielo religijnym i dolara z Sejmem w stoczniach drewnem z zadań takich luk w Elanie to leżący na najbardziej w Europie nie mówię o święcie mamy się czym się szczycić to będziemy pokazywać naszą siłą jako polskie pod polską historię jest właśnie ten taki bieg sprawy, do których czeka na wystawę o bigosie o historii awans do dolara nadproża naszym gościem był dzisiaj Wojciech Karwat historyk z muzeum historii polskiej historii Polski redaktor magazynu historycznego mówią wieki bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo zapraszamy na informacje Radia TOK FM zaraz po nich na magazyny kobiece Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!