REKLAMA

Jaworzno. Miasto, w którym ludzie nie giną w wypadkach drogowych

Skołowani
Data emisji:
2017-12-02 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, aby Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani o ruchu drogowym bezpieczeństwie dzisiaj połączymy te 2 tematy jak żona zawsze się łączą proszę państwa jest takie miasto w Polsce, którego zarządcą oraz ludzie bardzo pracowali, żeby przez ostatni rok, a nawet więcej nie było wypadków z ofiarami śmiertelnymi i to się udało jest to Jaworzno takie niewielkie miasto, chociaż wcale nie taki niewielki, jakby się wydawało 9 0 ponad 90  00 0 mieszkańców z Rozwiń » ciekawym położeniem historyczno geograficznym i o tym, mieście dzisiaj porozmawiamy, jakim sposobem to się udało zrobić czy bezpieczeństwo oznacza również wygody, a może gdzieś trzeba dojść do porozumienia i zrezygnować z pewnej wygody właśnie dlatego bezpieczeństwo ze mną przez Skypea Tomasz Tosza zastępca dyrektora miejskiej ZAK z zarządu Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie dzień dobry panie dyrektorze z innych państ w i również, że w przez Skype, a Jan Chrapek zrównoważona mobilność w Jaworznie chcieli w dziennym rodzeństwo wspólnie porozmawiamy panowie to od jakiegoś czasu udaje się zachować to nieśmiertelność na drogach w Jaworznie od końca czerwca ubiegłego roku w nie ma żadnego wypadku śmiertelnego na ulicach w ubiegłym roku takich wypadków zdarzyło się tylko 4 z czego właściwie trudno o 1 był taki, gdzie można powiedzieć nie dało się go uniknąć, ponieważ pozostałe wypadki no trudno o stwierdzić że, gdyby nietrzeźwy pieszy przechodzi na czerwonym świetle przez ulice to jest wypadek, któremu infrastruktura mogła była zapowiedź zapobiec albo inny przypadek jest pierwszym, gdzie też nietrzeźwy pieszy zamiast udać się na przejście jest z wzbudza sygnalizacją świetlną postanowili przejść sobie przez środek skrzyżowania, gdzie samochody mogą jechać 100 km / h to też może się skończyć tragicznie albo przypadek motocyklisty, który postanowił na drodze w środku miasta rozpędzić się do prędkości ponad 100 km / h oraz kierowca, który wyjeżdżał z posesji nie miał szansy ocenić prędkości linii zgodnie z przepisami wymusił pierwszeństwo, ale trudno powiedzieć, że wina nie jest w tym przypadku obu stron no właśnie pytanie na ile udało się poprzez działania zmieniające infrastrukturę wpłynął właśnie, żeby chociażby w ludzie mieli możliwość przechodzenia od przez jezdnię im również motocykliści nie mogli się rozpędzać do nieprzepisowych do nieprzepisowych prędkości na wszystko pewnie wpłynąć nie dano, ale spróbujmy nie zaczniemy w takim razie od początku, bo to już kilka dobrych lat trwają zmiany w Jaworznie zaczęło się od zamówienia ta kieruje swoje pytanie do pana dyrektora zaczęło się od zamówienia oraz odpowiedniego dokumentu dokumentu studium transportowego komunikacyjnego, które pokazało, jakie są potrzeby zmian w Jaworznie ten dokument pojawił się ze względu NATO, że jak żona miała naprawdę bardzo kiepsko sieć dróg i było bardzo dużo pomysłów ludzi, którzy nie mieli pojęcia na ten temat w jaki sposób należy budować drogi to jest niestety bardzo odpowiedzialne zadanie, bo jak n p. buduje się budynek co ten budynek potrafi stać kilkadziesiąt lat przestępstwo, a drogi drogi są czymś niezwykle trwały bardzo często jeździmy dziś po drogach, które zostały założone w 1000 lat temu wcześniej my w Jaworznie mamy drogi, które sąd tym samym przebiegło 7 są dla miast jest duża odpowiedzialność za zdaliśmy ten temat w ręce fachowców, ale co to za walkower nie to są inżynierowie transportu są ludzie, którzy specjalnie kształcili się wiele lat pracowali w kwestii lokowania dróg z w kwestii zajmowali się bezpieczeństwem ruchu drogowego nie chcieliśmy się wtrącać do tej pracy jest już taki dokument powstał tu nie trafił na półkę, lecz został po prostu konsekwentnie zrealizowane ze względu na to, że osobiście uważam, że z fachowcami można dyskutować albo takiej dyskusji należy po prostu to co oni zaproponują wdrożyć ludzie nie giną, dlatego że wiedza na temat tego jak należy budować bezpieczną drogę nie stajemy na to, że są nawet politycy wiedząc co należy robić tylko boją się, że fakt zmiany podejścia do przebudowy dróg nie zdążą się pojawić przed wyborami, a kierowcy i do tego czasu Kamieniu ją pan panie dyrektorze pełna wielu miejscach lunch w wielu miejscach zmiany nie następują pełna zgoda ja uważam, że od bardzo długiego czasu i politycy i wszyscy zarządcy dróg wiedzą co zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo jakichś dziwnych powodów nie chcą tego wdrażać Jaworzno jest najlepszym przykładem, że specjaliści wzięli do ręki to za co, bo podpowiadają stworzyli taki dokument i udało się poprawić bezpieczeństwo w jaki sposób to będziemy dzisiaj przez całą godzinę rozmawiać, ale teraz pytanie do pana Jana Chrapka zrównoważone mobilność w Jaworznie czy ten dokument czy też plan później, który został stworzony na podstawie tego studium komunikacyjnego było w jaki sposób konsultowany z mieszkańcami no tutaj niestety moim zdaniem nie wygląda dobrze znacie jeśli chodzi o centrum komunikacyjne, ale samo studium nie było konsultowane natomiast późniejsze budowa każdej drogi pewnie była konsultowana to jeszcze konsultuje normalnie budowę dróg natomiast jeśli chodzi o plan mobilności miejskiej, które potem powstał również warstwę postulują teoretycznie był konsultowany można było przesyłać uwagi natomiast z UE w uzyskanej informacji wynika, że nie zostały wprowadzone w ogóle żadne zmiany w tym gronie urzędnicy również sennie odpowiadali na NATO uwagi także ciężko powiedzieć te konsultacje były rzeczywiście przeprowadzono 3 to było coś takiego fikcyjnego panie dyrektorze to jak to było z konsultacjami braliście pod uwagę zdanie mieszkańców czy uznaliście, że ten plan mobilności jest na tyle dobry na podstawie tego studium, że nie ma co pytać mieszkańców czy też brać pod uwagę ich zdaniem jeśli teraz uśmiecham podpisanie ze względu na to, że rzeczywiście zorganizowaliśmy spotkanie z mieszkańcami to przyszło tylko kilkanaście osób, ale że spotkanie było transmitowane przez internet to później sprawdziliśmy sobie co się stało z transmisją okazało się, że na żywo oglądało spotkanie z fachowcami z ludźmi, którzy prezentowali to studium transportowe w kilkaset osób, czyli zainteresowanie było tylko, że uważam, że akurat ze strony mieszkańców spotkaliśmy się z potężnym zaufaniem w kwestii realizacji tych projektów drogowych co prawda jest też taka, że większość ludzi interesuje się ma dopiero wtedy, kiedy pojawiają się osobiście w x jedno, kiedy zaczynają się pojawiać pierwsze krawężniki i wtedy zaczynają się pytanie, dlaczego tak, dlaczego nie inaczej tu akurat trzeba też mieć świadomość, że na projektowaniu dróg znają się wszyscy kalkulują większość ludzi posiada prawo jazdy istnieje stan posiadania tego dokumentu pozwolenie na elity jeżdżenie na po drogach publicznych niestety, ale bierze się świadomość, że się znamy na drogach i wiemy są dla kierowcy jest dobra czy dla kierowcy nie jest zła niestety ruch drogowy nie składa się z prostych prawd, które można ogarnąć się na chłopski rozum ruch drogowy składa się z samych paradoksu oczywiście tylko panie sobie pani pan panie dyrektorze do tych paradoksem będziemy teraz macie moje pytanie brzmi czy to jest faktycznie tak, że żadne uwagi zastrzeżenia nie wpływały co do tego powstającego planu mobilności dla Jaworzna i czy faktycznie zarządcy dróg nie brali pod uwagę tego co w ewentualnych tych zastrzeżeniach jest to znaczy wpływały oczywiście mu uwagi, ale to były uwagi tekst w rodzaju tak bardzo popieranym przez państwo napisali oczywiście wpłynęło również uwagi od pana Jana Chrapka, ale niestety nie mogliśmy ich uwzględnienie ze względu na to, że były za bardzo daleko idące i uważam, że akurat ja bardzo cieszę się, że taka osoba jak pan Jan Chrapek w Jaworznie ze względu na to, że to pokazuje również politykom lokalnym, że są środowiska, które bardzo restrykcyjnie podchodzą do kwestii związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego z i za każdym razem nie pojawi się jakiś dyskusyjne rozwiązanie, bo n p . gdy polisy testy stwierdzą, że w tych naszych Polity pomysłach na poprawienie bezpieczeństwa ruchu jesteśmy zbyt restrykcyjni zawsze obejrzy odezwie się pan Jan Chrapek i powie, że zrobiliśmy jeszcze za mało, że trzeba było jeszcze bardzo mądrze po to, są mieszkańcy miast, którzy wymagają jeszcze więcej od zarządców tego bezpieczeństwa czy też zmian mobilności no to inwestor nie wypada się nim cieszyć przecież, ale panowie o objazd jest tego powodu bardzo cieszy, że ze względu na to, że my w tym momencie mamy takie słowo bardziej pro bezpieczeństwu bardziej pro rowerową, bo niedawno sami jesteśmy jasne obiecuje, że w następnej części naszej rozmowy, ponieważ zbliża zbliża się czasy skrót informacji Radia TOK FM oddam głos panu Janowi, żeby odnieść się do tych na swoich zastrzeżeń, które przesłał do planu mobilności i w końcu zaczniemy mówić o tym co zmieniano wiaty możni, jeżeli państwo są ciekawi mają jakieś pytanie bardzo proszę można pisać skalowanie małpa, a to kropkę FM skołowani małpa to krok Kate Moss oraz profil na skopiowanych na Facebooku mnie jakieś pytania odnośnie Jaworzna co nam się zmieniło dokładnie jak to wygląda o to jest ten czas zadać kilka chwil skrót informacji Radia TOK FM po nim wracamy do rozmowy ani dla części audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną przez Skypea Jan Chrapek zrównoważona mobilność w Jaworznie oraz Tomasz Tosza zastępca dyrektora miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie i rozmawiamy oczywiście w Jaworznie, z którym to od czerwca ubiegłego roku nie było wypadku drogowego zaś są ofiarami śmiertelnymi nikt nie zginął na na drogach w Jaworznie od czerwca zeszłego roku jak to się stało co zmieniono w Jaworznie o tym, właśnie dzisiaj rozmawiamy i przed skrótem informacji pana dyrektora mówiło o tym jak powstawał dokument, którym opisywał te wszystkie zmiany, które są potrzebne były potrzebne w Jaworznie ja zapytałem o konsultacje społeczne, które były przeprowadzane wypadła informacja, że również pan Jan Chrapek przesyłał takie uwagi swoje do dokumentu mobilności w Jaworznie one jak usłyszeliśmy były zbyt daleko idące, więc teraz pytanie to panie Janie, czego pan wymagał od tego dokumentu, że duża aż tak były wymagające te, które uwagi to znaczy one zielone były tak bardzo wymagający do tego, że potem urzędnicy trochę przymuszenie do odpowiedzi powiedzieli, że właściwie to zgadzają się z większością tych uwag także nie rozumiem, dlaczego w takim razie nie znalazł się w tym dokumencie, a były to uwagi n p . tego rodzaju, że powinna być jasno określone, jakie drogi pełnią poszczególne funkcje, dlatego że w tej chwili niestety czasem wygląda to tak, że nam mamy gdzie jakiś uspokojenia ruchu, by jakaś inna droga jest przystosowana wraz z wysoką prędkością, ale w naprawdę nie ma tutaj takiej wystarczające systematyczności pod tym względem były to uwagi n p . że przy remontach modernizacji dróg powinny być budowane drogi rowerowe czy inna infrastruktura bezpieczna dla rowerzystów na jej zlecenie zaś tak dzieje, żeby nie było niebezpiecznych rozwiązań n p. wymagających od rowerzystów skrętu w lewo z jezdni głównej także to są naprawdę wiele takich podstawowych rzeczy którymi się, że powinny się znaleźć również inne miasta n p. określają standardy rowerowe określają wymagania, jakie powinna spełniać infrastruktura w myśl, że nie ma przeszkód, żeby również w Jaworznie takie wymagania 1 6, a tutaj jestem zaskoczony panie dyrektorze nie ma standardów do budowy dróg rowerowych czy też w ogóle infrastruktury rowerowej w Jaworznie, bo to jest mit, jeżeli chwalić się standardy to nagle okazuje się, że infrastruktura jest najwyższej jakości tych adresów do zasady nie jest tak ponieważ, jeżeli ustali się standardy to jest na podstawie czego sprawdzać to jak sąd w jakiej zbudowana infrastruktura nie tylko dla zarządców jest to dokument, ale też właśnie dla mieszkańców, którzy mogą powiedzieć, że jeżeli mamy stan dardy i infrastruktura rowerowa nie spełnia tych standardów to nie jest infrastrukturą rowerową znaczeniu właśnie przyjętego dokumentu przez zarządcę w proszę mieć świadomość, że to jest taki wok wotum nieufności dla projektantów drogowych, a my z projektantami drogowych mamy naprawdę bardzo pozytywne doświadczenia jak pojawi się projektant drogowy w naszym mieście po raz pierwszy, kiedy wykładami, jakim są nasze oczekiwania są tego projektu to reakcja jest taka naprawdę naprawdę chcecie, żebyśmy tak to narysowali to są naprawdę świetnie wykształcony w wykształceniu ludzi w większości przypadków ludzie utalentowani, którzy potrafią się serce swoje i talent, żeby zaprojektować dobre bezpieczne drogi najczęściej jest w zupełności wystarczające, a tak naprawdę produkowanie dokumentów standardowe 1, które będą leży mój kuzyn się na półkach, bo przecież doświadczenia wielu miast w Polsce są takie, że przy medialnym ruchu kół ogłaszamy, że obecnie mamy standardy rowerowe w mieście, ale tak naprawdę polityka rzeczywisty i prowadzą rzeczywista polityka inwestycyjna nie jest polityką samochodową, ponieważ politycy boją się po prostu powiedzieć się ludziom wprost, że są realne miasto ruin i niekoniecznie nadają się dla samochodów, bo w nich nie ma miejsca my będziemy wam co prawda mówić, że jesteśmy tacy nowocześni, że bardzo staramy się przybliżyć nieba rowerzystom i pierwszym Unię wyprodukowaliśmy takie standardy, ale w rzeczywistości tworzy się infrastruktura, która bardzo odległa jest od tego w jakiś sposób tworzy się przyjazne dla ludzi dla mobilności miejskiej i zrównoważonej właśnie w rzeczywistość na rzeczywistość jest zupełnie inna nostalgia jest zadeklarowana to ja osobiście uważam, że lepiej robić dobrą infrastrukturę korzystają z tych przepisów, które są wykorzystywać, bo one nie są złe, ale które przed ich rosnąć w analizie przepisów tych państ w centralnych, które są ustanowione chociażby w rozporządzeniach ministra infrastruktury dokładnie tak rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim odpowiadają maty odpowiadać mają drogi publicznej usytuowania tych rocznic świadomy, że to, o czym pan Chrapek, mówi że on nie doszukał się jest system aktywizacji sieci dróg znajduje się w zupełnie innym dokumencie to znajduje się w planach zagospodarowania przestrzennego to można zrobić studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego wsi i my taką rewolucję czy okazji ostatniej edycji tych dokumentów zrobiliśmy my obniżaliśmy klasy techniczne dróg praktycznie wszędzie ze względu na to, żeby mieć bezpieczną infrastrukturę tam, gdzie była droga zbiorcza teraz droga lokalna pamięć była druga lokata na test droga dojazdowa to wszystko niesie za sobą określone konsekwencje, bo w rozporządzeniu projektanci zwracają uwagę tylko ma ten Dolny wymóg minimalna szerokość pasa ruchu, ale z tabelki, które w rozporządzeniu są również pokazują, jaka jest maksymalna szerokość pasa ruchu w Belgii i politycy chcą nieba przychylić kierowcy niech oni jeżdżą niż szerokimi wygodnymi drogami, a tylko, że na samym końcu tej ścieżki są korki, a po drodze są tu jasno, że będziemy z, a jeżeli będziemy stosować przepisów, które są tu droga lokalna w obszarze zabudowy maksymalną szerokość pojedynczego pasa ruchu 3 m i tego trzeba przypilnować minimalna szerokość 2 m 2 5 ta szyba i jeżeli dla danej ulicy nie ma ruchu autobusów mamy niestety mając 2 2 i pół metra szerokości i zupełnie swobodnie można drogi lokalne budować o szerokości i Włochy 5 m 4 i pół metra i to są drogi bezpieczne to on drogi, na których nie trwa wyścig jak zabić pieszego jak zabić innego kierowcy dla obrony świeżo kolegi auto siedziało jak najdłużej Jan Chrapek czy to jest także podczas tych zmian, bo proszę mnie poprawić, jeżeli nie jest inaczej, ale znalazłem informację, że to zmiany trwają już są kilka kilka dobrych lat, odkąd zaczęto właśnie wprowadzać założenia tych dokumentów czy poprawiła się infrastruktura dla rowerzystów skoro już została wywołana no to zacznijmy od tego za chwilę przejdziemy do innych punktów poprawiła się infrastruktura i mobilność w ogóle mieszkańców Jaworzna i zaznaczyli tę trzeba powiedzieć, że rzeczywiście jest dużo nowych rozwiązań rowerowych tutaj są prowadzone konsultacje również ze środowiskiem rowerowym gminne i miał też jestem zwolennikiem tego, żeby przede wszystkim test standardy to wysoka jak też było w praktyce nie tylko na papierze natomiast tutaj właśnie niestety w praktyce wychodzi to, że normy różne instytucje zaś zajmują się przebudową dróg i tutaj 1 urzędnik n p. Lahm będzie chciał zrobić jakąś dla osób, które dobrze na inne urzędy miast ocenił, że niekoniecznie dlatego moim zdaniem w praktyce nie sprawdziło się to, że nie ma takich również formalnych standardów no bo bali oraz jakość jest bardzo zmienna zależy po prostu od inwestycji niektóre inwestycje są dobre, a niektóre inwestycje niestety są robione po staremu, toteż co do tych co do tego podziału funkcjonalnego rzeczywiście oczywiście podział na klasy technicznej istnieje tak pan Tomasz Tosza mówił w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego czy są komunikacyjnym natomiast moją wiedzą o innym podziale władzy doszedł oraz techniczne to są oraz określone w przepisach i one koncentrują się głównie SLD na infrastrukturę samochodowe i tam oczywiście samo również jakieś inne wymagania dodany natomiast nie są tak niestety wymagania wystarczające jeśli chodzi o naszych rowerzystów weźmie się w jakim stopniu zaś w pierwszej powinien być po prostu podział na drogi zaorany taki sposób ich i takie wymagania przypisane do poszczególnych tylko w drugim, żeby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego i tego tutaj moim zdaniem brakuje no jest to jedno zastrzeżenie dobrze to, przechodząc do kolejnych rzeczy pewnie będą 4 te wszystkie wszy wszyscy uczestnicy przeplatać, ale 1 z takich podstawowych rzeczy, która była w tych wszystkich dokumentach to obwodnica śródmiejska ona powstała, w którym miejscu, bo obwodnica śródmiejska komisja jednak kojarzy jednak z obwodnicą, która przebiega przez miasto, a nie poza granicami miejskimi panie dyrektorze jak ważna jest dość dużym miastem mamy 1 50 km ² powierzchni, a Śródmieście jest dość gęste znajduje się w centralnej części mszy mieliśmy dość szczęśliwym położeniu ze względu na to, że kiedyś była linia kolejowa przebiegająca przez Jaworzno list stary szlak kolejowy wykorzystaliśmy na zbudowanie trasy śródmiejskiej jest droga średnicowa SA bez względu na to, że to kiedyś była linia kolejowa ona od zawsze stanowiła taką, jakby rzeka w środku miasta i my na tej rzece właśnie zbudowaliśmy drogę dopasowaną ściśle do wymogów, jakie są nam dało studium transportowe w mieliśmy nawet zarzuty ze strony kierowców, dlaczego tak nie zbudowaliście dwupasmówki skoro było miejsce na to nie mamy na to 1 odpowiedź nie trzeba było zbudować dwupasmówki ze względu na to, że w samym Śródmieściu nie ma tyle miejsc parkingowych co jest w stanie doprowadzić mnie na jezdniach, a co dopiero w 2 jedno wybudować drogę po to, żeby kierowcy mogli się pościgać po prostu na tym odcinku, bo to proszę wybaczyć to jest drogie ryzykowne to niesie za sobą skutki śmiertelne jasna jest to prędkość obowiązuje na tym obszarze powiedzmy to miejskim zurbanizowanym o tak zurbanizowanym na trasy śródmiejskiej mamy prędkość podniesiono do 70 km, ale pozostałe drogi w obszarze śródmiejskim są to drogi, gdzie jest ograniczenie standardowe, czyli 50 km / h, ale mamy również w tej chwili wprowadzamy obszary, gdzie obowiązuje strefa 30 km / h ni w zarządzie dróg pracujemy nad tym, żeby wdrożyć pokryć tymi obszarami coraz większe połacie miasto do strefy tempo 3 0 na pewno jeszcze wrócimy na razie zajmijmy się może to właśnie obwodnicą, bo to jest ciekawe ciekawe tematy czy czy jednak to pytanie do do pana Jana czy jednak nie lepiej jest w ogóle wypychać ten ruch powietrzny przelotowy, zwłaszcza że Jaworzno ma z przynajmniej 2 stron dosyć silne dobre drogi, bo i autostrady i drogę ekspresową to znaczy myślę, że akurat przebieg tej drogi krajowej jest dobrym kompromisem, dlatego że no ciężko byłoby znaleźć miasto Żory czy w Polsce czy w ogóle gdzieś w Europie zachodniej nawet gdzie rąk samochodów byłby wygrany aż tak daleko gdzieś zupełnie poza miasto znaczy to ja mówię, że lodowy ten ruch, bo oczywiście przemieszczanie się w miastach no to tak, ale to mogą być też to jak wyrok niższej klasy drogi gminne i mniej więcej takiej, podzielając w Jaworznie marszu zachowamy zielone obwodnica Śródmieścia i one nie przebiega znowu gdzieś tam bardzo na peryferiach, a mimo wszystko omijać centrum miasta, ale potem mamy kolejną obwodnicę to co mamy szans, aby ich mieście, że ta trasa śródmiejska nie jest dużym utrudnieniem na szkodę mieszkańców na życie rowerzystom, dlatego że ona przebiegała śladami linii kolejowej, która już tam została zbudowana bardzo dawałem z pełnieniem przez nich wiele zabudowań i miasto rozwija się taki sposób, że to moje, żeby ta bariera nie przeszkadza nawet w tej drogi nie było tak naprawdę na inne niewiele by się przydało jej nie ułatwiłoby to specjalnie przemieszczania się w poprzek tej drogi także myślę, że tutaj podjęto dobrą decyzję panie dyrektorze jak dostosowaną możliwości przechodzenia przez pieszych przez tą trasą no bo jednak to jest w mieście jak rozumiem i patrząc na różnego rodzaju zdjęcia ułożenia Jaworzna to zarówno po 1, jaki po drugiej stronie tej trasy obwodnicy śródmiejskiej są jak najbardziej i tereny zamieszkane, więc jakoś ludzie tam muszą funkcjonować pomiędzy tymi tą tą trasą na szczęście tych punktów kolizji z pierwszych i samochodów jest na pasie śródmiejskiej tylko łącznie kilka w tutaj akurat nie byliśmy bardzo ortodoksyjni w takiej modzie na zamykanie przejść podziemnych na zbudowaliśmy kilka przejść podziemnych tuneli właśnie po to, żeby w kierowcach, którym porusza się trasach Rybnik śródmiejską nie miał absolutnie żadnej możliwości napotkania, ale trudno jest wygodna dla zwierząt oraz w, jako że trasa śródmiejska była poprowadzona po nasypie, więc wykorzystaliśmy tę różnicę wysokości także my piesi mają albo dostęp z poziomu 0 albo do pokonania bardzo niewielką ilość schodków po drugiej stronie jednak elementem Jaworzna jest dość pagórkowaty zbudowaliśmy kładkę, która z 1 strony wykorzystuje właśnie tą różnicę wysoko bez kości z drugiej strony jest winda jest kilka schodów jedno ze skrzyżowań, gdzie były zwykłe przejścia dla pieszych przebudowaliśmy ma takie duże rondo z bardzo wygodnym przejściem dla pieszych w 2 miejsce na badania czy nieważne czy zostały rozliczone w sygnalizację świetlną wzbudzam dla pieszych, gdzie też akurat te na stałe trasy śródmiejskiej nie ma miejsca, gdzie pieszy mógłby czuć się niebezpiecznie albo o kontakt z samochodem jest likwidowanych albo nie jest zredukowany do tego, że kierowca musi zatrzymać na czerwonym świetle lub akurat opuszcza rondo z prędkością taką, że wjazd jest zupełnie zagrania z koncernami kolejny skrót informacji Radia TOK Asami i po skrócie wrócimy do tych właśnie rzeczy związanych z pieszymi, bo to jest niezwykle istotna sprawa mam kilka pytań, jeżeli chodzi o dostosowanie możliwości przechodzenia przez inne przez właśnie tu obwodnicę śródmiejską Tomasz Tosza zastępca dyrektora miejski zakład zarządu dróg mostów w Jaworznie Jan Chrapek zrównoważona mobilność w Jaworznie jest rejs są z nami część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem Zygmunt ze mną dalej przez Skypea Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg mówi i mostów w Jaworznie oraz Jan Chrapek zrównoważona mobilność w Jaworznie rozmawiamy o Jaworznie, a to, dlatego że w tym mieście od czerwca ubiegłego roku nikt nie zginął na drogach jest to niewątpliwie duży sukces, bo to wcale nie jest tak często u nas w Polsce bardzo bardzo bardzo rzadko się zdarza nie wiem czy w ogóle nie jesteście pierwszym miastem, gdzie przez taki okres udało się udało się to to zrobić także gratulacje na pewno azyl, a pani dyrektor statystycznie rzecz biorąc po winniśmy mieć około 8 osób ofiar śmiertelnych rocznie o Matko na nasz system jest straszna prawda żona zakłada, że muszą ginąć ludzie na drogach niestety tak jest, ale statystyka tylko łącznie pozwala nam pokazać, że te zmiany, które zrobiliśmy w infrastrukturę przyrost przynoszą efekty ich, bo jeżeli ktoś dzięki zmianom na drodze nikt nie to po prostu nikim Niko nie wie w tej chwili mamy kilkadziesiąt osób w mieście którzy, które żyją tylko włącznie, dlatego że wydaliśmy pół miliarda na zmianę infrastruktury drogowej nota tylko włącznie dlatego nigdy oni żyją i nie mają świadomości że, gdyby to się nie stało to byli ofiarami wypadków drogowych no dobrze, ale wracamy, bo jednak bardzo dobrze i ja naprawdę gratuluję, że to się udało zrobić, ale my teraz też porozmawiajmy o tym, może niewielkim, ale jednak jakimś kościele, jeżeli chodzi o wygodę i panie dyrektorze mówił pan przed skrótem informacji, że w MEN ta możliwość dania przejścia przez tą trasą obwodnicę śródmiejską dla pieszych jest ona się łączy z pewnymi nie umiem albo z pewnymi rzeczami, które no niekoniecznie są wygodne dla pieszych, aczkolwiek jakoś to tam zredukowano pytaniom Chrapek czy faktycznie jest także cieku ta kładka oraz do przejścia tunelowe podziemne no one nie są inwazyjne dla pieszych i są dostosowane również dla osób z niepełnosprawnościami znaczy właśnie jeśli chodzi o drogę krajową 7 9 to mamy tutaj właśnie kładki małe przejścia podziemne sygnalizację Indii te rozwiązania oczywiście nie są idealne dla pieszych dzwon do widzenia wygody pieszych, chociaż starano się z oczywiście te niedogodności zniesie również są pochylnie dla niepełnosprawnych natomiast właśnie trzeba tutaj podjąć decyzję, jaką funkcję ma to jedyna droga i tutaj ta droga można powiedzieć, że jest to typowy przykład drogi tranzytowej z takich holenderskiej wizję bezpieczeństwa zrównoważonego tajność A6 stworzyli wizję zerową taki program poprawy bezpieczeństwa na drodze tego Holendrzy stworzyli bezpieczeństwo zrównoważony i na drogach tranzytowych ruch pieszy jest maksymalnie odizolowanych mamy właśnie przejścia bezkolizyjne mnie nie ma też w gęstych skrzyżowań i właśnie te taka jak start funkcja tej drogi polegająca na tym, że główną funkcją jest przemieszczenie samochodów na duże odległości maksymalnie bezpieczny maksymalnie szybko powoduje, że nas zarówno kierowcy mogą szybko się przemieszczać dzieli zagadkę udało się zrobić Comarch jak nas do zera pomimo tego, że nie jest oczywiście do najbardziej korzystne rozwiązania z punktu widzenia pieszych natomiast mamy inne drogi mamy drogi rozprowadzające drogi dojazdowe i tutaj niestety jeśli chodzi o pozostałe ulice ta funkcja ich czasem nie jest jasna totalną zdaniem powinno to w ogóle Stobrawy i na takich drogach z kolej powinna się rozwiał je stosować rozwiązania n p. uspokojenie ruchu wyniesione przejścia dla pieszych i t d. które maksymalnie ułatwiał pieszym poruszanie się także jeśli chodzi o o infrastrukturę samochodową w Jaworznie to moim zdaniem jest zrobiona na pewno bardzo wysokim poziomie to właśnie myślę, że to jest dzięki temu właśnie udało się tak zredukować z tą liczby wypadków natomiast jeśli chodzi o inne środki transportu na szlak rowerowy im dolega to różnie czasem jest dobrze, ale czasem już jest gorzej, kto to tylko by pan pozwoli ostatnie pytanie, jeżeli chodzi o możliwość przemieszczania się przez tą trasą śródmiejską obwodnicę śródmiejską i przejdziemy do innych rzeczy panie dyrektorze mówił pan, że n p . co jest winda oraz jest przejście dla pieszych z wyzwalają z sygnalizacją świetlną, czyli pieszym jak rozumiem musi nacisnąć guzik wtedy zmieni się światło na zielone dla niego na czerwonym dla dla samochodów i moje pierwsze pytanie daje oczywiście to Total połączy się czy były jakieś momenty, kiedy ta winda nie działała, a co do sygnalizacji to jaki jest ustalony temperament pojazd w czasie pierwszy dostaje zielone światło od momentu wciśnięcia przycisku na sygnalizacji świetlnej akurat jeśli chodzi o te 2 przejścia w poprzek trasy śródmiejskiej to dość dobrze się złożyło, że to są przejścia, które są bardzo niewielki sposób przez pieszych używamy w ich tam po prostu pieszych jest bardzo niewielu tak jak wspominaliśmy to była kiedyś trasa kolejowa żona była taką barierą komunikacyjną jeszcze zanim zabudowa powstała w tamtym miejscu, więc mamy utrwalone, jakby inne ścieżki dojścia czy dojazdu do centrum miasta, więc ta trasa śródmiejska nie rozdziela tkanki miejskiej takim jest system jest tak intensywny sposób jak inne trasy średnicowej budowane w innych miastach jest tutaj akurat problemu nie mamy bez względu na to, że nasypy przejścia sygnalizacja świetlna jest niewielki ruch pieszych tam mogliśmy pozwolić sobie na to, że cykl pracy sygnalizacji dla pieszych nie jest cyklem, który pojawia się za każdym razem tylko właśnie wtedy kto, kiedy pojawia się pierwszy on wyzwala czy cykl prac jest jasna zbrojna bardzo się je i stąd moje pytanie po jakimś czasie od momencie do lutego zauważa nie, że pieszy jest jak rozumiem wciśnięcia guzika czy też jest czujka przeciwpożarowa za co ci pewnym tam akurat 3 jest bardzo szybki cykl pracy z kanalizacji, więc około 2 0 sekund maksymalnie pierwszy będzie musiał poczekać, żeby zapaliło się zielone światło w, jeżeli pojawi się w najbardziej niedogodnych dla siebie w fazie cyklu w momencie, gdy n p. jest sytuacja taka, że jego syn jest bliski, że może się włączyć o zielone światło dla pieszych, a czasem to jest kwestia poczekalniach kilkuset rozumiem dobrze, a jak z tą windą i przy kładce czy zdarzały się sytuacje, że gmina przestała działać, a tym samym dla osób, które potrzebowały skorzystać z tej windy nie było możliwości trzeba było chodzić po schodach w PRL to znaczy mieliśmy na samym początku działania tej windy jak każda choroba wieku dziecięcego zdarzały się zacięciem natomiast w tej chwili to zostałoby wyeliminowane z gminą przez pewien czas problem z Wells zwierzęciem, które nam zdechło przebiegniętych to było tak bardzo estetyczny problem ciężko było się nią dostać po tej istoty, żeby z ją wydobyć, a dość nieprzyjemny zapach dymu taka najpoważniejsze niedogodność dzieci chodzi o działanie, gdy estetyczne jak dla kogo dla właściciela zwierzaka pewnie nie tylko estetyczny tak z tym różnie bywa dobrze to trasa obwodnicę śródmiejską mamy za sobą inne rzeczy, o których wspominaliśmy właśnie strefa tempo 3 0 niezwykle istotna sprawa kilka miast w Polsce wprowadza m. in . Gdańsk Kraków w Warszawie jest to się tak zbytnio nie udaje, ale jest już kilka miejsc naprawdę nas w Polsce, gdzie ta strefa tempo 3 0 działa na Zachodzie jest to zmiana i lubiane zjawisko i wprowadzane już przez kilka lat no w Jaworznie również i pytanie, jaki procent obszaru Jaworzna jest objęty tą strefą tempo 3 0 panie dyrektorze jesteśmy naprawdę bardzo wielkim miastem pod względem powierzchni dna obszaru mózgu zurbanizowane to jest raptem 20 % powierzchni my jesteśmy dopiero na początku sprawowania miasta na wprowadzenie takich ostrych ograniczeń prędkości do 30 km / h w Śródmieściu w tej chwili mamy dziś po 20 postęp w tej strefie natomiast docelowo to będzie praktycznie wszystkie drogi osiedlowe wewnętrzne będą znajdowały się w tej strefie ze względu na to, że dzięki temu, że mamy zbudowane ten system obwodnic ich czas dojazdu do drogi, gdzie można poruszać się szybko sprawnie jest bardzo krótki, a proszę mieć dobrze czy sam porusza się 3 7 50 km / h, jeżeli do przejechania jest krótki dystans to, nawet jeżeli pojedzie odrobinę wolniej nie ma już osób straty czasowe są po prostu pomijalny, jeżeli jest zapewniony sprawny system transportowy, który pozwoli później opuścić ten obszar jasna Jan Chrapek jak to jest ze strefą tempo 30 pan mówił, że jednak w niektórych miejscach powinna być już wprowadzona ta strefa 1 k nie jest wspominał pan przy okazji tych właśnie dróg dojazdowych do do obwodnicy śródmiejskiej dołączy w Jaworznie z są wprowadzane tylko w strefę dla młodszych dzieci z całym mieście różne miejsca jej dobrze, że są wprowadzane natomiast one ograniczają się przeważnie do takich miejsc, gdzie przedtem samochody już tak wolno jeździć także tam już tak było w dużym stopniu bezpiecznie lato w mieście pojawia się jakaś droga, która również nie jest dostosowana do szybkiej jazdy, ale tych samochodów, że więcej to niestety czas strach się już kończyła nie mamy też narazić się strefy tempo 30 w centrum miasta niestety jakieś większe, a także moim zdaniem to też wymaga poprawy uspokojenie ruchu po lesie stosuje lamy wyniesione przejścia dla pieszych n p. innych spraw o naborze umieści tam, gdzie jest czy w centrum właśnie właśnie one są raczej punktowała nas niezależnie od z octem cukrem także nie ma tutaj jakby takiego systematycznego uspokajania ruchu w całej strefa, chociaż stosuje się cieszyć się wprowadza strefę tempo 3 2 stosuje się ze skrzyżowania równorzędne tak duży plus natomiast na waszym zdaniem powinny być określone wymagania, jakie środki uspokojenia ruchu stosujemy na jakich drogach, żeby nie było tak jak tylko doraźne działania tylko systematyczne obejmujące całe obszary w panie dyrektorze to w takim razie w tym planie nie ma tego właśnie tej systematyczności pokazania, w którego rodzaju dróg mają być takie Itaki takie rzeczy wprowadzone w dziale łacie troszeczkę na oślep nie to zbyt dużo powiedziane, ale tak bardziej intuicyjnie ja muszę tutaj wyjaśnić po prostu 1 bardzo ważna, że bardzo proszę nie przebudowaliśmy jeszcze wszystkich grup w Jaworznie tych, które wymagają przebudowy jesteśmy w trakcie tak naprawdę osiągnięciem tego efektu wizji 0 sami jesteśmy zaskoczeni w okazało się, że jest jakiś punkt krytyczny, który powoduje, że kierowcy zaczynają zachód inaczej zachować zachować się na infrastrukturze zaczynają jeździć spokojniej bardziej bardziej odpowiedzialna w tej chwili jest w internecie taki konkurs, w którym mieszkańcy wszystkich miast w kraju mogą na stronie miasta głosować Gniła i komentarze do tych swoich miast za co za, dlaczego kochają właśnie swoje miasto i dostanie opisową taką cudowną rzeczą, którą właściwie oddaje to co chcieliśmy zrobić, że kiedy ona mija rogatki miasta wjeżdża do Jaworzna to nagle czuję na swoim ciele takich całkowite odprężenie i spokój to były właśnie efekt, który chcieliśmy uzyskać panie dyrektorze to ja wolę uzdrowisko powinno być zabijania to jest miejsce w Elblągu Ełku, z którymi realizujemy swoją mobilność jesteśmy również jest w takim miejscu, gdzie my możemy tym wszystkim sceptykom, bo to nie jest także te zmiany, które wprowadzany w Jaworznie z majem, a samo zwolenników PiS spotkaliśmy się naprawdę z wielkim oporem lokalne media były psy przeciwne wprowadzeniu zmian zresztą, by do niektórych zmian nie doszło właśnie z powodu takiego hitu ze strony ludzi, którzy uważają co zrobicie, by szykanuje czy kierowcy zrobić im krzywdy, a w tej chwili my dostaliśmy do ręki dzięki statystykom genialna argument to prawda proszę państwa to co my robimy ratuje życie to bardzo wy proponujecie tak naprawdę doprowadzi do śmierci iluś ludzi jak wiele ludzi mamy zabić tą infrastrukturą, żebyście byli zadowoleni, żeby można było sobie i szybko jeździć, ale jak wiemy jak rozmawia byłam z elit tkwi w szczegółach, więc jeszcze trochę od tych udogodnień, choć czasu mamy bardzo mało nie zastanawia czy dzięki tym wszystkim zmianą zarówno Jan Chrapek, jaki pan dyrektor Tomasz Tosza zauważyli, że ta tendencja komunikacyjne się zmieniają, czyli n p . jest więcej ruchu pieszego chociażby więcej ruchu rowerowego tego zdrowego nie zatruwając tego środowiska ludzie przesiadają się, bo wychodzą z samochodu, żeby się inaczej przedstawia stać po po Jaworznie Jan Chrapek surowszy, ale wraz z chęcią pozowali do pani poseł Jan w darze to znaczy myślę, że daje na obecnym etapie, że je za wcześnie, żeby mówić tutaj jakichś dużych zmian, dlatego że na ruch samochodowy został wyprowadzony rzeczywiście w miarę możliwości na zewnątrz tylko obszaru, gdzie jest Maćka intensywny ruch pieszy miał w jakimś tam co ty również nam się rozwijać komunikację publiczną, chociaż tutaj niestety moim zdaniem za maj nacisk kładzie się na to, żeby czas oczekiwania na koszt jak najmniejsze, żeby to około autobusem nie wolno długich trasach natomiast my nie ma jeszcze rozwiniętej sieci rowerowej pomimo tego, że już na trawie 2 kadencje temu obiecano, że postanowił trasy rowerowe do dzielnic północ dzisiaj niewiele się tak naprawdę to tym samym zmieniła nudno dlatego my jeśli te zmiany, jakie są gry myślę, że wyglądają podobnie jak w innych miastach Polski zaznacza oczywiście coraz więcej ludzi zachęca je zachęcony do tego, żeby mieszkańcy wybrali się one jako środek transportu, ale to nie są jeszcze jakieś duże zmiany panie dyrektorze proszę o ich krótką, bo niestety czas mija z jakim stopniu jesteście, jeżeli chodzi o te zmiany wprowadzane ile procent zmian udało się do tej pory wprowadziliśmy pozostało tak mniej więcej, żebyśmy mieli obraz przyznam szczerze wracałem oczami cudzoziemca byłby pan Jan Chrapek Jan Heweliusz niestety nie mamy czasu myślę, że jeszcze kiedyś powrócimy wolno, więc prosiliśmy w trakcie budowy Bella strawy to jest pierwsza taka droga w Europie Środkowej, gdzie 60 % mieszkańców Jaworzna będzie miała dostęp do drugiej wytyczonej w zupełnie nowym korytarzu nie wzdłuż dróg dla samochodów drogi dwujezdniowej i tak jak autostrada w 2 pasy ruchu ów jednostronnym 2 pasy ruchu w drugą w składkami nad drogami dla samochodów z numerami pod drogami dla samochodów, gdzie będzie można zupełnie swobodnie kilkunastu lat dziecko wypuścić na rowerze z docentem z z osiedla dojechało, ponieważ on nie będzie miał fizycznej możliwości spotkania są u nas libero jest również tzw . prawie holenderskie rondo w Jaworznie dla rowerzystów, więc te zmiany również są, ale no niestety rano, ale nawet pomysł na naukę o ten obraz też urządzić tutaj pewne rzeczy Odrodzenia planowali, że chętnie bym zwami rozmawiał jeszcze przez następną godzinę jest niestety nie mam takiej możliwości bardzo bardzo dziękuję Tomasz Tosza zastępca dyrektora miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie Jan Chrapek zrównoważona mobilność w Jaworznie od czerwca ubiegłego roku w Jaworznie na drodze na drogach nikt nie zginął w wyniku wypadków właśnie drogowych myślę, że jest to sukces brać przykład pojechać do Jaworzna zobaczyć zobaczyć co jest dobrze co jest źle zachęca Krzysztof Woźniak do usłyszenia dziękuję również państwo dwunasta 2 0 zmotoryzowani po informacjach o dziesiątej dr Dorota Sumińska wierzę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA