REKLAMA

Podróż Koleją Transsyberyjską - praktyczne wskazówki Piotra Milewskiego

Podróże duże i małe
Data emisji:
2017-12-03 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podróże lub w małym staż w niedzielnym magazynie minęła godzina 11 2 1 Przemysław Iwańczyk kłania się państwo podróże małe duże dziś moi goście to Piotr Milewski dzień dobry dzień dobry autor książki trasy Brzyska droga żelazna przez Rosję i dalej z nami także Haruki Milewski dzień dobry dzień dobry rok jest pańskim synem tak mówisz po japońsku i po polsku i przyznam, że z butelek z bliższymi panowie z pantałyku chciałem, by przy tylko rozmawiać o kolei Rozwiń » transsyberyjskiej o podróży, która jest bardzo często no tak największym marzeniem nie tylko podróżników ale, ale tych, którzy w jakikolwiek jakiekolwiek publikacje w związku z tym trafili, ale tutaj ta osoba krótkiego naprawdę mi imponuje chorób urodził się w Tokio w sumie co nie do końca, bo wiesz urodziły się na północ Japonii, ale od razu o tym, się właśnie przeprowadził dotąd, a teraz od lat mieszka w Polsce od 6 ton w taki w prawie 6, a macherów od 1 6 i bez problemu posługuje się językiem polskim japońskim gang gang swe podróże to jest coś co lubisz go uwielbia podróżować wiele razy 100 ton szyby w dalekiej podróży, bo na pewno dwa-trzy razy, gdyż byliśmy razem czy w podróż koleją transsyberyjską to jest coś dla ucha ludzkiego jego rówieśnik sów ja myślę, że to myślę, że w tym wieku można podróżować oczywiście pod opieką dorosłego to nie jest taka podróż na Nobla dla jedenastolatka w samotną podróż, ale już w towarzystwie rodzica jak najbardziej w ogóle, skąd wziął się pomysł, żeby po pierwsze, przebyć drogę, a po to, drugie to spisać nowy ja już wtedy od jakiegoś czasu mieszkam w Japonii musiałam wrócić do Polski miałem bilet 1 stronę wróciłem do Polski innym jest taką myślą, że ZUS znowu jadę do Japonii nie miał żaden sposób ograniczony czasowo i przypomniałem sobie takie swoje marzenie dzieciństwa pewnie wszyscy mamy, a w alei, a ja ja również, że chciałbym przejechać tą koleją i tak spojrzała na mapę zobaczymy, że na poza tym, że dzieli nas może to właściwie całą tą praktycznie prawie całą drogę mogę go pokonać pociągiem no i jeśli tak to się zaczęło tak z późniejszą było organizowanie załatwianie formalności to na pewno było pewnym wyzwaniem w innej już sama sama podróż dobrze wyliczył to jest także dziś mogę wymyślić sobie podróż koleją transsyberyjską i zosta w go zrealizować jednak potrzeba czasu, by dostać do Władywostoku to znaczy sama jazda jeśli jeszcze ktoś wybiera się jedzie z Moskwy bezpośrednio pociągiem do Władywostoku jednak na dzień dzisiejszy trwa nieco dłużej niż 6 dni po 6 dni bodajże 6 godzin mieć bezpośredni pociąg, który co co drugi dzień wyjeżdża z Moskwy, więc na krócej niż tydzień to czy natomiast jeśli planuje się troszeczkę podadzą pozwiedzać wysiadać ja tak zrobiono w moim przypadku trwa to miesiąc wirus może każdy jest przez banki wykorzystują opon do tego, żeby to miejsce miejscowi co to był za nic tak ja już w pierwszej kolejności pojechałam pociągiem też Warszawy do Petersburga tak jak w planie to było bardzo ważne, dlatego że tak wszystko zaczęło się w Petersburgu ów, bo w tył w tej w tym w czasie, kiedy decydowano o budowie kolei Petersburg był stolicą tam mieszkał curry i tam podejmowane wszystkie decyzje właśnie dotyczącej rozpoczęcia budowy później w trakcie, więc z IT i tam też tak początkowo zaczynała się tak kolei dzisiaj wszystkie pociągi w na wschód wyruszają z Moskwy, więc chciałam zacząć od Petersburga w trafiłem do Warszawy do Petersburga też pociągiem stamtąd do Moskwy później w Jekaterynburgu jako pierwszym mieście w Azji zaraz za Uralem później byłem w Irkucku we Władywostoku no i stamtąd promem już po popłynąłem na wyspy tuż powyżej bardzo urzekające było to jak Europa zmienia się w Azję to znaczy ta granica może uda dla mas symboliczna czy też najbardziej swawoli niewidoczna dla mnie, dlatego że pasma Uralu przynajmniej fakturę można obserwować z okien pociągów tam, gdzie przed przekraczającą granice de facto umowną granicę między Europą i jak działa ona jest taki sygnał tanie nie są wysokie strzeliste góry to nie jest mur zbudowany przez lodowiec i wie z wysokimi pionowymi ścianami to są to są niewysokiego także w jest kwestia można wypatrzeć obelisk, który widać po drodze, ale ja przejeżdżam tamtędy biec już wieczorem więcej nie nie znalazłem tego obelisku natomiast później już będąc w Jekaterynburgu oczekiwałem tam granice trafiłem na nas na pomnik specjalnie wybudowanej w takie miejsce, w których celem była testowana linia dokładnie, gdzie jest granica można stanąć 1 nogą po 1 stronie na 1 kontynencie drugą nad drugimi takim w tor jest oczywiście kwestia bardzo symboliczne i właściwie dbać o świecie wyobrażeń także jesteśmy na znajdujemy się na obu kontynentach naraz tak, ale można zaobserwować jak zmienia się Europa Azja bądź też odwrotnie w drugą stronę nie tylko na poziomie tego co co widzimy, ale także na poziomie kulturowo gości był pan wysiadając na poszczególnych przystankach też stykał się znacząco innymi od siebie kulturę tak oczywiście dozna to widać odstraszy jednak w składzie pasażerów pociągu tak, bo on się jednak zmienia już na zmianę się do rzeczki topografia to znaczy i po tym, jak przyjedziemy uraz ten teren się wyrównuje i jest płasko jest mniej zabudowań jest mniej miejscowość to zdrowie i innym poza tym ja mam takie właśnie wspomnienie już po przekroczeniu Uralu, kiedy w tory biegną w prawie przez 800 km linii prostej i wstawały, kiedy pewnego poranka wyjrzałem przez okno zobaczyłem taką płaską równinę troszeczkę zadrzewiona, ale w niewielkim stopniu i później tego z mocy samego dnia pod wieczór wyjrzałam zacnej zobaczą to samo to było takie dla not niesamowite uczucie, że takie chwile zawahania, że był nowym rozum podpowiada, że się poruszamy jedziemy dalej niedaleko na wschód jesteśmy już w Azji w, a jednocześnie to co wiedzą, o czym mówi, że stoimy w miejscu wyniszczenie praktycznie nie zmieniło jesteśmy ciągle w tym samym miejscu no i ta jest takie wrażenie tej wielkiej przestrzeni tych wielkich przestrzeni, na które się wjeżdża pan już oczywiście znacznie mniejszą liczbą ludności moi z tym też, że w grze w jednakowy ludność lata mieszka ludzie, którzy mieszkają są są chociażby z wyglądu często nieco inni taki kij w szczególnie w Noworosji to widać tam jest jednak ten taki Meeting, bo taka mieszanka tych różnych ludów i kultury i ich pociągu też przewidzieć atak w błąd, sprzedając Dobrzycy w Kijowie wsiadają w Buriacji po drodze wsiadają etniczni Rosjanie którzy, którzy zamieszkują Syberię od lat wielu pokoleń i też, że tak troszeczkę inaczej prze my ślą mówią niższy niż ci Rosjanie z Europejskiej części z wielkich miast w Moskwie czy z Petersburga podróżując przez sieć niż 6 godzin nawiązują wszelkich relacji ze współpasażerami tak te relacje nawiązuje się Ninę niezwykle szybko i są one bardzo intensywnej to jest dla mnie to by to było takie najciekawsze w tej podróży oczywiście poza tymi krajobrazami i barier w ufności też przebiega wraz z upływającymi kilometrami szczyty Europy w po Europejskiej stronie tam też lokale na wschód tym lepiej tym łatwiej o tym, łatwiej, dlatego że tymi w tym ludzie tak się cieszę potrafią otworzyć są bardziej chętni do rozmowy są bardziej przyzwyczajeni do takiego spędzania czasu też w grupie, a więc im w tym przedziale to parzą herbatę w rozmawiają ze sobą i szczególnie jeśli przyjedzie w wagonem placka innym to jest trzecia klasa faktur to wg tej rosyjskiej nomenklatury to jest wagon, gdzie jest 5 4 miejsca do spania w i bez ścian bez podziału na pomieszczenia z wagonu czwarty taki i naprawdę w przeciągu gnie w 2 3 godziny znamy wszystkich sąsiadów najbliższych, a w przeciągu może 4 5 właściwie znamy wszystkich wszyscy nas znają szczególnie jeśli jesteśmy z innego kraju to proszę powiedzieć czy taka podróż jest też rozkoszą kulinarną jak to wyglądało trudno sobie wyobrazić każdy ma Wołów kryzysową i wyjmuje jajka z pomidorami jak to niegdyś polskich pociągach bywało czy tu można posilać się w samym pociągu i co tak kuchniach pociągowa transsyberyjską serwuje oczywiście to jest to jest tak jak pan, że każdy zwykle ma coś ze sobą poza tym w tak w każdym dalekobieżnych pociąg jest wagon wagon restauracyjny z moich doświadczeń wagon restauracyjny znany nam 3 dania serwowane tam inne nie są może najwyższych najwyższych lotów i to są takie dania standardowe kuchni rosyjskiej bazie, których my też znany w jakiej w tyle mieni różne rodzaje pierogów takiej to wszystko można dostać jak ja jechałem mieście to już było kilka lat temu w to na każdej dużej stacji, na której się pociągi zatrzymywały ją zatrzymywał się zwykle na 10 2 do 2 0 minut, a tych większych stacjach tam na peronie przechodzili cytryn sprzedawcy czy głównie to były kobiety, ale też n p. dzieci, które przynosiły jedzenie potrafił przynosić stały gotowe zestawy obiadowe, które później serwowały sprzedawały można było kupić też alkohol piwo teraz już raz już tego handlu z mniemam z tego co co wiem jest on zakazany i ten zakaz jest przestrzegany pamiętam taką scenę to jest nad Bajkałem w Bajkale Bajkał jest znany z z tego, że występuje tam będę mieć na Arena Rybak, która nazywa się on mól i mieszkańcy okolic Bajkału przyrządzają na wiele sposobów wędzony służą smażą no i w momencie, kiedy pociąg stanął na 1 ze stacji nad Bajkałem wsiadł Szal wsiadło kilka takich osób właśnie z wędzoną rybą przejechało 1 przystanek 1 zapach wędzonej ryby skądinąd bardzo taki przyjemny takiej pan pozostał z nami jeszcze przez najbliższe 2 dni aż do samego jej Irkucka także to jest też podróże kulinarne jak najbardziej dla takich przystanków na podróż koleją są to syberyjską oczywiście zależą od rodzaju pociągu to te najdroższe najszybsze pociągi Jana zostają już tylko na tych największych bankach za frajda, zwłaszcza jak najkrócej przejechać taką rozwija się, że to jest mniejsza frajda w tak jak mniejszą frajdę jest jazda w 100 0 w wagonach wyższych kategorii, kiedy mamy zamknięte przedziały czteroosobowy 3 dwuosobowe w wersji luksusowej marki tam po prostu mamy mniejszy kontakt z człowiekiem mniej okazji na takim na interakcję do rozmowy, więc ja wszystkim polecam ten 5 4 osobowy przez działanie też bezpieczniejsze wbre w pozorom, dlatego że tworzy się taka już po by jak, by wspólnota ludzi, którzy podróżują oni są ciekawi nas my jesteśmy ciekawi ich są otwarci na rozmowę nawet jeśli w pierwszym momencie może mogą być troszeczkę troszeczkę zamknięci tak nie znając wiedząc kim rozmawiamy i dzielimy się jedzeniem plazmową historiami i czas biegnie dużo szybciej no i też czujemy, że jesteśmy w Rosji tak, bo sam przejazd przez wielki kraj no i jest taką przygodą w myśl geograficzną natomiast taką prawdziwą przygodą podróżą no to jest spotkanie z z ludźmi dotknął pan niezwykle istotne sprawy mianowicie dla nas bezpieczeństwo proszę powiedzieć jeśli poleca pan walnąć 5 4 osobowy ze względów bezpieczeństwa to czy bywały sytuacje, w których czuć się pan zagrożony, gdy nie było ani 1 tak jest mu może taki był 1 1 turysta tak, że tak nazwać to psuje wciąż co i tak było to trwało bardzo krótko, bo jechał inny zwracał do swojego domu gdzieś na se Berlin jak widać, iż mają związki rezerwista Joanny na wymianę windy widoczny problem jest tam mnóstwo z osobą przychodziły zagadywał ja wtedy byłem w przedziale z dwójką też dużo żołnierzy armii rosyjskiej rząd przychodził do nich jak się dowiedział, że są też żołnierzami przychodziły tu rozmawiali dowiedział się, że jestem obcokrajowcem na mnie nie bardzo się to spodobało i momencie przyszedł wpadł właściwie taki cały zakrwawiony zalany krwią byłeś pijany pod wpływem alkoholu i my i tak staną na demo i coś zaczęło mówić był Kopacz tak i ta wygrana przez chwilę groźnie, ale tak w widziałam już trzeci 2 żołnierze stroją się zaprzyjaźniłem będzie spokojnie to syberyjska choroba tak i nie przejmuj się i muszę przyznać, że na następnej stacji pociąg się zatrzymał wsiadło 2 żandarmów wyciągnęło go w złapało go prąd pod prąd pomocy ramiona wyciągnę z tego pociągu i później tylko ten 1 żołnierz powiedział, że teraz to ja potajemnie zazdrości i poza tym nie było żadnej żadnej absolutnie żadnej sytuacji, w której byłby zagrożony wprost przeciwnie tam czułem się bardzo zainfekowane zadbany też byłem świadkiem takiej sytuacji, kiedy 1 z kobiet, która ogrzewa dziewczyna była zaczepiana słownie werbalnie przez wprost pewnego mężczyznę, który się doświadczona oczywiście nic nie robiłabym zaczepiają na tego sobie nie życzyła w pewnym momencie 2 współpasażerów mężczyzn podeszło do niego bardzo grzecznie, ale stanowczo powiedziałam, żeby przestać od tego momentu on już nigdy więcej do tej dziewczyny się nie odezwał w Brugii wybierze się taką podróż chciałbym chciałbym im się, że jeszcze trochę za wcześnie może tak za 2 lata w 3 na gorąco w lipcu polecam trudno inaczej po Pańskiej uwadze marzenie scenę podejrzewam, że wybierzecie się kiedyś wspólny bardzo chciałbym bardzo chciałbym pokazać dziękuję panu za wizytę w naszym studio Piotr Milewski autor książki transu bliska droga żelazna przez Rosję i dalej w ogóle Japonii rozmawiać zapraszam pana kolejny raz w oponie jest wolność był znany także Haruki Milewski dziękuję bardzo dziękujemy informacji Radia TOK FM, a po nich pierwsza część rozmowy Anny Zielińskiej sztuce życie gościem będzie dziś Natalia Kukulska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODRÓŻE DUŻE I MAŁE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA