REKLAMA

Barwa, światło i mrok. Czego nie wiemy o Wyspiańskim?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-12-04 19:00
Audycja:
Czas trwania:
27:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista poeta malarz artysta teatru nazywany czwartym wieszczem w tym roku miasto dziesiąta rocznica jego śmierci i przede wszystkim w Krakowie jego rodzinnym mieście dużo wydarzeń związanych z jego postacią chociażby ostatnio w muzeum Narodowym w Krakowie otwarto wielką wystawę jego prac w Stanisław Wyspiański będzie dzisiaj bohaterem kultury osobistej przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska w studiu ze mną Monika Śliwińska autorka biografii Wyspiańskiego dopóki Rozwiń » starczy życia wydanej przez wydawnictwo Iskry witam serdecznie dzień dobry jak długo dojrzewała w panikę myślę, żeby porwać się na biografie Wyspiańskiego w 20 14 roku wydała pani książkę Muzy młodej Polski około 3 siostrach Marii Zofii i Elizie Barański ich 3 muzeach Stanisław Wyspiańskiego czy to była swojego rodzaju przymiarka do tego, by zająć się biografią samego artysty w maszynie do końca przyszłego Kany rzeczywiście taki bo, bo nie myślałam o Wyspiańskim nikt nie on jako postaci, z którą zmierza się jako biograf prawda, ale rzeczywiście to było tak dobry wstęp do niego, ponieważ tamta książka była nowym tematem poświęcona siostrą Barańskim i ten temat trzeba było opracować zupełnie od nowa nie było żadnych informacji niemal się i to wymagało długiej skomplikowanej żmudnej kwerendy na jej rzeczywiście tym sposobem wypłynął też Stanisław Wyspiański na tym, że rzesze Wyspiańskiego ma w sercu każdemu każdy właściwie gęstym Wyspiański szermierze w swoim życiu nota ta jest temat oczywisty natomiast tutaj już patent taki ataki z Ghany taki w tajnych wie pani biograficzną coś takiego taka taka potrzeba, żeby się tego, żeby nie odkładać na półkach tego co się znalazło tego co do czego się dotarło, bo mówię tu jakiś archiwach w dokumentach rodzinnych takich okresów, o których być może nawet wiedziano, ale nie było nie było sposobności, żeby je wcześniej opublikować AJA tak jak pani powiedziała stop 10 lat od śmierci Wyspiańskiego uznałam, że postój 1 0 latach można spojrzeć na życie Wyspiańskiego troszeczkę inaczej to Sieczka szerzej my rzeczywiście tak wyszedł i oto jest w finale w swej książce skupia się pani przede wszystkim na życiu tak Stanisława Wyspiańskiego czyni sugerowanie odpowiedzi na to jaki był przez pryzmat jego twórczości ja myślę, że się leczymy znając po prostu życie autora w tym przypadku życie Wyspiańskiego dopiero wtedy możemy spojrzeć na jego twórczość właśnie przez pryzmat życia, że to jest ta jednak kolejność, ponieważ to jest szczególnie ważne istotne w przypadku Wyspiańskiego to jest auto szalenie trudne dramaturg bardzo trudne nie ma się niezrozumiałe fajnie jest jeśli mamy takie utwory Wyspiańskiego wesele, które są doskonale przeanalizowane tak można je odczytywać mając mając dużo do dużo materiałów źródłowych praw da on krytycznych towarzyszących tej lekturze i to jest w porządku natomiast w UE w przypadku pozostałych utworów Wyspiańskiego możesz wyzwolenia prawda, ale w porze w przypadku pozostałych utworów takich możliwości nie mamy, kiedy czytelnik zabiera się zabezpieczyć jego, którym wierzy też czwarty wieszcz prawda, więc chcemy, by nazywany czwartym wieszczą chcemy po niego sięgnąć zobaczyć cud, że co też on napisał to jesteśmy właściwie w niektórych partiach tekstu czy przy niektórych utworach zupełnie bezradni, ponieważ on jest niejasny w 2 pani zbudowała biografie ze wspomnień listów, ale jest też sporo takiego detalu w postaci będziemy rachunków za czyny czy ogłoszeń listów dotyczących zwykłych spra w często prozaicznych, bo ze mną jest tak, że ja czytam właściwie wszystko wszystko ja pamiętam takie sytuacje, kiedy absolutnie stawiam południa na szukanie tego, jakie wyglądały modele wózków inwalidzkich, ponieważ tym ostatnim okresie życia Wyspiański już nie porusza się o własnych siłach tylko my nie ten początkowo się na wózku inwalidzkim później już przeleżał włóż ku ja bardzo się wiedzieć, skąd taki wózek inwalidzki na jej, a i tak nie schodziły całe dnie do dziś jest pułapka, ponieważ ten czas się rozszerza tracimy go albo w przypadku biografii lub ten czas jest szalenie istotne, bo w gotowości zawsze jest mnóstwo natomiast ja uważam, że to pozwala wejść w życie swego bohatera na tyle, żeby móc później śmiało bez lęku przedstawić to życie czytelnikowi, żeby on miał ten materiał, żeby miał tę możliwość, by sobie samemu swoje własne wnioski wyciągnę ci tylko to jest to w ten sposób możemy to zrobić jak w przypadku Wyspiańskiego też MOS młodej Polski właściwie czytam wszystko począwszy od innych, ale o tym od tak jak pani mówiła różnych opracowań od źródeł archiwalnych, ale skończywszy na reklamach na rachunkach przeróżnych nawet na takich karteczkach, które się zachowały w czytelniach zbiorów specjalnych pisane ołówkiem przekreślone niejednokrotnie korzystałem z pomocy mu zaprzyjaźnionej graficzki, która n p . o o tych pomagała mi odcyfrować takie fragmenty tekstu, które były zamazane piórem Dawida Leszek pożyczka skłócić ta sama, zanim zobaczy co tam nadawca chciał ukryć i to się udawało szczególnie w pierwszej książce miałam takie wzruszające momenty, kiedy udało się odsłonić czeki zdania czy partie tekstów także Yael takie, by nie odrzucam niczego biorę wszystko czytam i później ewentualnie dokonuje selekcji nazwałaby pani tę swoją pracę biograficznym śledztwa jak najbardziej wydają się, że tak w przypadku moich książek tak, ponieważ uwielbiam pracować na archiwach chciałabym zawsze, żeby ta książka wniosła coś nowego to wiadomo każdy chce tak, ale zależy mi na tym, żeby wnieść coś nowego do tego stanu wiedzy o jakieś postaci prawda szczególnie miało to przypadek miejsce w przypadku Wyspiańskiego po tej literatury poświęconej Wyspiańskim, a może raczej twórczości Wyspiańskiego mamy bardzo dużo, więc to było dla mnie szalenie istotne, żeby właśnie ten Wyspiański mógł żyć sam o sobie opowiedzieć w pani się schowała je Comarch narrator w takt tej książce też taki celowy zabieg się też, żeby się po prostu osoba tego formatu, żeby on sam, a nawet mając pamięci to ile to Antoni napisano, że on mógł powiedzieć sam o sobie albo mogli powiedzieć ludzie, bo to też jest taka konwencja zastosowana ludzie z jego najbliższego otoczenia albo ludzie, którzy ewentualnie jeśli nie znali jego doznali jego najbliższych i tylko na tych relacjach się skupiam to było dla mnie bardzo ważne książkę podzieliła Lenina przy dużej części nazwała ich barwa światła i mrok te malarskie plastyczne terminem tak to są dobrze odzwierciedlają właśnie to co działo się w jego życiu dokładnie jest konie tak jak pani mówi te malarskie terminy przekładają się doskonale na jego życie na te poszczególne etapy jego życia i tego krótkiego tragicznego życia prawda jej tak to się ułożyło w na biografie zaczyna pani w ogóle od pogrzebu Stanisława Wyspiańskiego nie od narodzin tylko od końca, bo to jest tak, ale to jest trochę przekorny zamilkli jeśli chodzi o pisanie biografii zaczynać w ten sposób tak EBOR ja miałam od początku już dzisiaj od pierwszych takich miesięcy prace nad źródłami dotyczącymi Wyspiańskiego takie wrażenie, że to właśnie śmierć towarzyszyła Wyspiańskim w wcześniej od początku, że to jest taki ten drugi bohater tej książki, bo on cały czas jest istotny jest ona śmierć tak, by ich choroba tak śmieci choroba to jest taki bohater który, który towarzyszy bezpańskim od początku od dziecka bo, bo mamy jego dzieciństwo jesteśmy świadkiem odchodzenia kolejnych osób dla niego bardzo ważnych spra w Tadeusz ważna postać umierała w dzieciństwie mama ma 3 lata, więc na kartach książki nie zapisał się tutaj mocno, niemniej w rodzinie tradycja tradycja ustna poświęcona właśnie temu chłopcu była taka, że to on w tym genialnym dzieckiem n p . że to również on rokował nadzieję na przyszłość nim Stanisław jego starszy brat i pobrać się umiera dziadek później umiera matka to się to się odciska na nasz życiu i twórczości Wyspiańskiego w tym w bardzo dużym stopniu on, mimo że temat ceni wspomina wiele, a to w tych momentach, kiedy oni wspomina to czyni to bardzo takiej intymnej przejmujący sposób, więc to jest ważne zaiste, śmierć choroba właśnie, z którą właściwie osi ściganą trzeba to powiedzieć, że on prowadzi ten wyścig z życiem konfrontuje się coś się ze śmiercią on nawet piszą o tym w 19 0 5 roku w 1 z listów Paco takich przejmujących słowach Stanisława laka krytyka literackiego czy panu kiedyś w oczy śmierć zajrzała miniona zagląda codziennie tak dopóki starczy życia stąd tytuł tak i to jest też troszeczkę parafraza słów samego Wyspiańskiego jak już wiedział, że to będzie taki tytuł, kiedy właśnie czytałam jego 1 z jego listów do Lucjana Rydla to jest w 1 80 0 dziewięćdziesiąty siódmy Wyspiański ma 2 8 lat taka mniej pisze Niewiem jeszcze ile starczy mi życia my dzisiaj wiemy, że starczyło mu 10 tego życia na 1 0 lat po dokładnie 1 0 lat później umiera ta książka właściwie oddaje to co udało mu się zrobić jak udało mu się to przeżyć swoje życie w ciągu tych 10 lat, bo zaufaliśmy żal to jest bardzo krótkie życie byli to żoną matką w wieku 3 8 lat nie oznacza, że tworzył przez 3 8 lat prawda ten okres jego działalności twórczej jest bardzo krótki tak naprawdę najbardziej intensywne są właśnie te lata, kiedy odchodził dokładnie przypadające na nas na lata choroby w za chwilę wrócimy do rozmowy ze mną w studiu jest Monika Śliwińska autorka biografii Stanisława Wyspiańskiego Wyspiański dopóki starczy życia teraz czas na skrót informacji w radiu TOK FM przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dobry wieczór druga część kultury osobistej za mną w studiu Monika Śliwińska autorka biografii Wyspiańskiego Wyspiański dopóki starczy życia wydanej przez wydawnictwo Iskry rozmawiał przed chwilą żale biografie artysty rozpoczęła pani od jego pogrzebu czy dla Wyspiańskiego, ale Wyspiańskiego artysty rytm śmierci była momentem przełomowym przecież był co nie było w tamtych czasach powszechne ceniony i doceniony już za życia w przededniu śmierci pisze pani przeczytała o sobie największy z żyjących polskich poetów takich tez tak przekornie cytuje ten fragment, ponieważ coś stoi na progu śmierci wtedy i te wszystkie lata, kiedy się stara o rok, gdy walczy o to uznanie Kraków jest mu niechętne no jak to w rodzinnym mieście nie spotykają nas same ciosy tak niby to właśnie tutaj na progu na progu śmierci niemal, że jest nazywany największym żyjących polskich poetów, kiedy wiadomo już, że on nie pożyje długo i to w Krakowie oczywiście nie było tajemnicą także tych troszeczkę przekornie zacytowała no tak oczywiście to jest tak jak pani mówi on takie też jak Stal też tak jak wspomniano wcześniej on po prostu konfrontuje się ze śmiercią ona codziennie myślę, że w przypadku każdej choroby śmiertelnej takiej, która ma, która może przejawiać się remisja prawda, że może dojść do nawrotu choroby to skłania nas do tego, żeby konfrontować jestem prawda w i w i w jego przypadku tak właśnie było każdy przeja w jego twórczości z tamtego okresu to jest takie treści, ale też KON von konfrontowanie zajęli się ze śmiercią przy czym zauważmy taką 1 rzecz w przypadku Wyspiańskiego ten poeta i ten dramatopisarz, który żyje snem widmem śmierci on dla niego dużą pociechą w tym życiu takim tragicznymi złamanym jest tak wiara w to życie przyszłe w torze, że tym trudami życia tym elementom maksymalną pracował on właśnie zdobędzie nieśmiertelność, ale te wątki nieśmiertelności przewijają się przez jego twórczość w jego dramatach w jego wierszach no i Słowackiego bohaterów to jest też ważna to takie dają pociechy też w jakim stopniu że, żeby odrodzić się na nowo ja się, że to go też troszeczkę tak jak wytrzymało w tym w tym pionie w tym, żeby ich poza tę linię, jaką zawsze mówił, żeby sięgać po więcej niż sięgać śmielej dalej Airbus Ariane było z tą sławą bo, bo jego pierwsze dramaty zostały niemal niezauważona ta podobnie zresztą jak obrazy, które były bardzo krytykowane za za odstępstwo od przyjętych wzorców był też krytykowana przez wielu za swoistą manierę Wrońskiego jak się mówiło, który moment przełamał ten impas czy to było wesele jeśli chodzi opisanie tak jak najbardziej, bo tutaj przed 19 01 rokiem, bo tym okresie takim graniczny możemy powiedzieć, więc przed prapremierą wesela na deskach teatru Miejskiego w Krakowie w marcu 19 0 1 roku Wyspiański funkcjonował w Krakowie Piasta w tamtejszym środowisku jako malarz świat wiadomo, bo znana, ale nieuznany może tak byśmy dzisiaj powiedzieli, ponieważ rzeczywiście te nieliczne wystawy, które wystawiane w Sukiennicach wzbudzały bardzo gwałtowne reakcje i rzeczywiście dużo krytyki na niego spadały natomiast jako dramatopisarz też ciekawe Wyspiański praktycznie nie istniał, bo wesele oczywiście nic jego pierwszym dramatem o tych dramatów już napisał do tego czasu kilka, a nawet wydał na m. in. elegantek i tutaj spotkał go coś takiego, czego żaden pisarz autor nie chciano taka zmora taki koszmar autora, czyli właściwie przeszły niezauważone leżały w redakcji życia, czyli tego pisma literackiego, którego Wyspiański był kierownikiem artystycznym pojawiały się anonse portfel czytałam przeglądam sobie te wszystkie numery życia o tym, że mu egzemplarza legendy są do sprzedania w redakcji, niemniej jednak nikt tych dramatów nie czytał zupełnie natomiast kiedy przyszło wesele, bo jako pierwsza pojawia się prapremiera wesela w druku ukazał się kilka miesięcy później w maju zeszło na pniu, a właściwie krakowianie wykupili ten nakład bardzo szybko wtedy też zaczęto sięgać po wcześniejsze utwory Wyspiańskiego tak tego się narodził tak jak we oraz 2 jako ten dramatopisarz i jako artysta malarz plastyk notował niemal od początku też ciekawe właśnie był nim od początku, ale też nie był doceniany od początku tak jest mówi tak to prawda to prawda, ale w tym pewniej rzeczywiście doszło jedno z drugim później doszło do tego choroba kolejne lata twórczości Wyspiańskiego w inny kiedyś kiedy, kiedy on jest bardzo popularne na jej niestety są te plotki także jest chory, że po każdym nawrocie choroby mówi się, że nowych obrazów Jana maluje obrazy idą w górę, a więc mniej, więc rzeczywiście MW tak to mniej więcej się przekładało na wyspie ski miał to szczęście, że Żyd, choć nie zabiegało Towarzystwo nie zabiegał pod od tych mecenasów protektorów prawda to takich ludzi jednak spotkał na swojej drodze bardzo wielu i oni pomogli mu w dużej mierze stać się tym Wyspiańskim, który my dzisiaj mówimy Jan Matejko Jan Matejko tak Tadeusz Stryjeński architekt, który inicjatorka jego pierwsze podróże i tak naprawdę jedynej takiej wielkiej podróży artystycznej po Europie, która trwała kilka miesięcy Eliza Barańska 1 z bohaterek mojej pierwszej książki Anny przedstawicielka mieszczaństwa, które prowadziła salon taki literacki artystyczny ona promowała Wyspiańskiego w towarzystwie komentarza w czeskie dzienniki kupował jego jego obrazów, ponieważ no Kraków był przesiąknięty historia Snapchata to był zupełnie inne obrazy to co malował Wyspiański później Julian Nowak późniejszy premier wolnej Polsce tak to były osoby, które muszą, ale nie pomogły nam daje w teren tej drodze kariery w czasie, kiedy on mówiąc wprost był w nędzy Home w min Kazik był człowiekiem, bo z książki wyłania się obraz osoby o dość trudnym charakterze przede wszystkim niezwykle przewrażliwiony na swoim punkcie tych od najbliższego otoczenia wymagającej uległości i bezwarunkowej akceptacji dlatego to były tego co chować artystyczną bezpańskiego żona od otoczenia wymagał wiele bardzo wiele tygodni, gdyż jego otoczenia, ale trzeba też pamiętać o tym, że Wyspiański przede wszystkim najwięcej wymaga od siebie samego, a i tak to wszystko wyglądało takim był człowiekiem też ciekawe często o tym, wspominam cytuję te słowa Lucjan Rydel przyjaciel on miał bardzo oddanych przyjaciół no jak się z nimi obszedł to wiemy zresztą nadal przyjaźni się z hukiem rozpadł się n p. Mehoffera z Mehoffera i tak w nos Lucjana Rydla my też Niemcy, o ile ona się ta przyjaźń się z hukiem nie rozpadła i nawet Lucjan Rydel przyszedł do kliniki na Siemiradzkiego w ostatnich dniach bezpańskiego psa dla relacji rodziny, żeby się z nim pożegnać to był bardzo szlachetny człowiek mówią ełczanie mediów to rzeczywiście nowy sposób w jaki Wyspiański w imię tego nakazu artystycznego oprzeć się z nim może budzić dzisiaj kontrowersje nawet Nafta, a także także o tym, mówimy wracając do pani pytania właśnie ten Lucjan Rydel, ale o, którym przed chwilą rozmawiałyśmy powiedział takie zdanie o nim zapalniki Iskra i jak bardzo często o tym wie po ogromnie mi się to podoba i szalenie mi pasuje do Wyspiańskiego na takie właśnie te w ważne osoba jego życie to oczywiście żona tak mu żona to się jak ją nazwał ceny za związek ona ona prosta dziewczyna ze wsi on krakowski artysta cytuje pani Antoniego Jackowskiego Henry ego, któremu wielu bardzo kochał swoją żonę rozmiłowany był w jej prymitywizm nie tak jak ja się zastanawiam nad tym, w którym w, którym momencie jest ten moment tak, kiedy pojawia się ten moment się z jakiegoś romansu niewiele znaczącego okazuje się, że na razie jednak ta osoba stuknął się na chwilę przelotnie związaliśmy zostaje osoba na stałe w naszym życiu na pewno ten moment pojawia się, kiedy my na świecie pojawia się dziecko prawda tak było w przypadku Wyspiańskiego zanim, zanim postanowił poślubić czytało się ona urodziłam dwójkę dzieci miała jeszcze jedno swoje BMW, którego Wyspiański nie był jego ojcem przysposobił chłopca także rzeczywiście to jest taki moment na PL zwykło się mówić o żonie Wyspiańskiego półgębkiem, że tak powiem prawda, gdyby ona często pojawiała się w kontekście raczej jego twórczości plastycznej no bo nie można było przejść obojętnie wobec wobec tej zachwycającej serii macierzyństwo na starcie autoportretu wstrząsnął i t d . i t d. tym jest to kimona była dla niego tak to jak w jaki sposób on traktował ten związek to już o tym, mówi jego twórczości mówił jego wietrze taki bardzo intymne, tym bardziej ważne, że nieprzeznaczone do publikacji powietrze które, gdy przyjdzie mi ten świat dopuścić przy nich nikt nie płacze niech nikt nad grobami nie płacze to są wiersze, tym bardziej ważne, że Wyspiański pisał je często jako odpowiedź się na listy do przyjaciół na pytanie jak się czuję i t d. tam właśnie od tych listach od tych 2 pierwszych 19 0 4 roku mówię no i jest wiele po wielokroć przeze mnie już przywoływana w wywiadach piękna scena z zezwolenia jednak dla mnie najpiękniejsze sceny z całej twórczości Wyspiańskiego bez zezwolenia to jest modlitwa Konrada wolną Polskę o Boże pokutę przeżyłam nigdy jej długie życie tułacze dziś staje na progu domu, jeżeli krzyż znaczy tak to oczywiście nie mówię po kolei, ponieważ system mówi z pamięci, ale nigdy się po 1 ten obraz żony ta scena została napisana z autentycznych wydarzenia rok później z ówczesnym po prostu po roku takie, by napisał przecen przelał na papier wspomnienia z wigilijnego czy świątecznego wieczoru z tego zapamiętany obraz był żony karmiącej syna przy choince ta choinka takim krakowskim zwyczajem wisiała u sufitu na haku pod tak się wtedy bez choinki wieszało na choinkę mówiło się drzewko, więc ten obraz żony pod drzewkiem żona, a to Hestia teraz piękna scena właśnie wyzwoleniu modlitwa Konrada właśnie kończy zamyka chiński atak, która podaje o kim jej tu potrzeba było popatrzeć na na ten związek właśnie przez pryzmat tego w jaki sposób Wyspiański mówią, że nie swojej twórczości czy natknęła się pani podczas pisania biografii takie fakty z jego życia, które w, które do tej pory było inaczej przedstawione przez biografów artysty może jakiś powodów przekonywano pod kolorowym vanem albo pomijane tak bardzo złożoną z 3 od choroby od tego wątku prawda, bo byłby zapewne w szkole pani tak samo jak ja słyszałam takie określenia jak ciężka nieuleczalna choroba i człowiek zawsze zostaną uroczyście, bo zachorował prawda dowiadujemy się z pani książkę, że to był wielki, ale tak to była kiła i w gdy kiedy pojawia się taki temat właściwie, z którym biografowie mierzyli się przez lata jej postanawia -li z różnych powodów są różne zależy głównie, jakim etapie powstawała praca bez klęski dana praca w Wyspiańskim, który postanawia jednak ten temat odłożyć na bok, tak więc tutaj w UE, a nie da się tego odłożyć na bok, ponieważ ta choroba to w przypadku Wyspiańskiego kim, ale Annę powiedzmy choroba śmiertelna choroba choroba w tamtym czasie na tamtym etapie nieuleczalna wpłynęła bardzo na nas nie tylko na twórczość Wyspiańskiego, ale na jego życie osobiste zdeterminowała jest zaważyło w wielu wyborach tych artystycznych tych tych prywatnych każda m. in. tej decyzji, żeby poślubić matka ze swoich dzieci, żeby dać im dom schronienia on sam był sierotą pamiętajmy o tym, wychowywała go ciotka inne dzieciństwo z taką matrycą naszej dorosłości prawda on z tym Puszakowski tam jednak żalu i inni przede wszystkim był ojcem myślę, że najpier w u ojca za nim był mężem i tabu Saniko szalenie ważne, gdy przypomnimy sobie takie już też Tomasz Michalik z mitologii schowane te słowa na łożu śmierci, kiedy on w tej przeciw Jasnej wizji je widzi syna stara się jednak, ale uważam, że przede wszystkim był ojcem dlatego to jest bardzo ważne ja tej choroby poświęciłam bardzo dużo miejsca w tej książce i dla czy jest pani pierwszym biografem, które w czasie otwarcie, że na co chorował zmarł nie jestem pierwszą osobą, która pisze, że Wyspiański umarł na syfilis takiej się, że chorował zmagał się syfilisu nie jestem pierwszą osobą, ale na pewno jestem pierwszą osobą, która w taki sposób podchodzi do tej choroby w ten sposób tak analityczne, ponieważ ja poświęciłam temu tematowi bardzo bardzo dużo czasu bo kiedy próbowałam oswoić ten temat swoje pierwsze kroki skierowałam do el do osób którymi polecana w klinice neurologii dermatologii naj tutaj zaskoczenia były 2, by się okazało, że pacjenci nadal chorują na kiłę i na oddziale leżą tylko, tyle że oczywiście mamy dzisiaj skuteczne leki, które inne nie doprowadzają choroby do zmian trzecią rządowych na druga niespodzianka była taka że, choć mamy ciszę pacjentów z kibucu nikt nie dacie ich metodami dziewiętnastowieczne mi, więc trzeba było ten temat pracować nawet sięgnąć do prasy lewackiej z przełomu wieków przeanalizowała dosłownie wszystkie numery mnie pism medycznych, gdzie pojawiały się rozprawy lekarze, którzy leczyli Wyspiańskiego między nimi Franciszek przestało bić sława polskiej dermatologii lekarz przez wiele lat opiekujący się Wyspiańskim w ten sposób mogłam nakreślić obraz tej choroby poszczególne jej stadia to jak w tamtym czasie leczono bardzo ważnym punktem jest jest przytoczone w tej książce zestawienie przypadków chorobowych w szpitalu się wśród pacjentów szpital Świętego Łazarza w 1 80 0 dziewięćdziesiątym ósmy roku, kiedy Wyspiański już co najmniej od 2 lat czy od roku, choć zmagał się z kiłą i cośmy tam mamy choroby weneryczne są na drugim miejscu, a więc musimy o tym, pamiętać ze zdjęć z tego to piękna sensacji to była po prostu choroba cukru u bardzo powszechna w tamtym czasie zresztą jest znakomity listka Włodzimierza Przerwy-Tetmajera do brata do Kazimierza mówi dowiedziałam się ciebie, że nasz film syfilis ma większość mężczyzn teraz na koniec jeszcze zadam pani pytanie, które teraz się tak zastanawiam, że być może powinnam zadać na początku, bo każdy z nas ma swoje wyobrażenie Stanisława Wyspiańskiego pani, zaczynając pracę nad książką też miała jakiś obraz czy jak bardzo to się zmieniło w trakcie pisania, jakiego Stanisława Wyspiańskiego, a pani znała przed jakim go poznała po napisaniu książki no, więc doszło do Chin takie cechy chata jego charakteru, które może pani dla mnie jako dla osoby, która była zafascynowana życiem życiem postacią tak naprawdę Wyspiańskiego rzeczywiście mnie zaskoczyły w różny sposób natomiast ja nie jestem tutaj od oceniania jej to zupełnie się starałam schować za ten chciał, żeby Czytelnicy sam odpowiedział na to pytanie, które pani zadaje teraz minie prawda natomiast z punktu STS z tej perspektywy czasu z tych lat, które poświęciłam na znak się na tę książkę nagrodę w ocenie tych materiałów uważam, że Wyspiańskim niczego nie ubyło, ponieważ wiem, że życiem każdego życia Wyspiańskiego życzę moim życiem pani kierują różne przypadki losowe i życie wybitnego człowieka do nieco tylko jasne i takie jednoznaczne wybory prezydenta łatwo być człowiekiem kryształowym jeśli jeśli nie dokonuje się zawsze tych właściwych wyborów ta wielkość nie polega na tym ta wielkość polega na tym, żeby w tych przeci w gościach losy tych niejednoznacznych w wyborach w tych wszystkich połączeniach życia zachować tę wielką linię tak jak on sam o sobie mówił o obiecuje sobie, że zawsze będę się poza barierkę i on taki właśnie z mojej książce jego zupełnie nic nie nie nie odziera z godności jest taki fragment, kiedy one recytuje przed Wandy Siemaszkowej warszawianka niestety jest tak biednym biednym młodym malarzem niedoceniane mają niewiele znaczącym w środowisku i stoi twardo recytuje strofy warszawianki aż się, że był deszczowy tamtego dnia, kiedy on doniesie na piechotę, bo nie miał pieniędzy na dorożkę Lotos i dziurawych butów sączyło się woda to co wspomnienia kolegi, któremu towarzyszył i zupełnie zupełnie nie godzi on jest na tak dla mnie wielki w tym wszystkim są takie są takie punkty kostce życiorysu, które w, którym przy, których inne osoby mogłyby zmaleć natomiast mnie się zdaje się niczego nie ubywa bardzo dziękuję za to spotkanie za te rozmowy Monika Śliwińska autorka biografii Wyspiańskiego Wyspiański dopóki starczy życia wydanej przez wydawnictwo Iskry była moim gościem dziękuję państwu Marta Perchuć Burzyńska ja mówię do usłyszenia teraz czas na skrót informacji Radia TOK FM kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA