REKLAMA

Ile ruchu dziennie potrzebuje dziecko?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-11-26 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kłania się państwu w towarzystwie pana prof. Pawła Jaroszewicza szafa pediatrii w szpitalu świętej Elżbiety w Warszawie dzień dobry pani prof. Witolda protektora witam wszystkich Kucharczyk, a może tych młodszych też zachęcić do tego wysiedli przed radioodbiorniki namiotu w związku z tym, że dziś skupimy się na sporcie dzieci i dobrze byłoby, żeby nie tylko rodzice posiedli wiedzę co pan profesor chce przekazać, ale także same Rozwiń » dzieciaki, żeby miał świadomość tego co sportowo robią ruch jest bezwzględnie wskazaną częścią naszego życia aktywności jest nieodzowna tak jak odżywianie się i regenerację bezruchu właściwie nie ma życia i mienia, jeżeli rzeczywiście zapominamy o tym, że trzeba nieustannie ćwiczyć nasze mięśnie stawy i kości no to czerpiemy niepotrzebnie, dlatego że wiedza medyczna 1 6 le ugruntowane i to, zwłaszcza nas na temat są właśnie korzyści wynikających z wysiłku dzieci młodzieży, że po prostu jest grzechem nie mówić o tym, głośno i na łyżwach działaniach jednak pilnowania podstawowe aktywności fizycznej w każdej grupie wiekowej w moją uwagę, że w zeszłym tygodniu zwróci się iły nowe zalecenia kanadyjskich lekarzy pediatrów, którzy w jedno Kanada jest takim poziomem liderem wszystkich prozdrowotnych działań w i dla dorosłych dla dzieci z 1 z wyższych niż średnia życia chyba prowadzono świeżość właśnie no i jakby najnowsze zalecenia lekarzy kanadyjskich, które są rekomendowane dla w nóż w tej waszej każdej populacji ale, zwłaszcza dla po Polacy dzieci powinny być one dostępne uważam jej nam tutaj w Polsce, bo są one racjonalne oparte na danych naukowych, mówi że tak byłem w 8 z punktu widzenia zdrowego rozsądku mogą się przydać każdemu z nas i nowe zalecenia lekarzy kanadyjskich mówią, że już właściwie Lecha w momencie, w którym dziecko zaczyna raczkować, czyli samodzielnie poruszać się przestrzenie z tym, że przypomnę większość dzieci zaczyna szykować do tyłu nie do przodu, jakby chcieli rodzice krótko mówiąc instruktora nurkowania Hugh Hefnera chodzi do tyłu no właśnie Szwajcaria lewicy szef operacji lekarz wraz ze skradzionym w taką przewagę mieli się akurat tej grupy nieść wracając do ruchu nie w i ważności jego już w okresie niemowlęcym w Kanadyjczycy uważają, że dziecko powinno samodzielnie pełzać raczkować w jakikolwiek nazwiemy około pół godziny dziennie to jest rzecz, która w serce by też jest nowością tego dla każdego z nas tego, że uważamy, że dzieci powinny w, zwłaszcza małego się przed pierwszym rokiem życia no tak jak gdyby oszczędzamy im aktywności fizycznej co w świetle tych nowych wytycznych lekarzy kanadyjskich mną jest właśnie pewnego rodzaju, a raczej błędem, czyli ruch już od momentu, w którym dziecko spontaniczny zaczyna się ruszać nie przeszkadzają my w tej spontanicznej aktywności, bo chcę pół godziny minimum ratowania dziennie jest w tej chwili już, jakby oficjalnym zaleceniem lekarskim no dobrze to jak te zalecenia wytyczne rosną mu podejrzewam, że Krzywą geometryczną w zależności od wieku no właśnie potem już po skończeniu pierwszego roku życia Kanadyjczycy uważają, że między pierwszym, a między piątym rokiem życia też jest to nowość dziecko powinno ruszać się minimum 3 godziny dziennie z tego aktywny bardzo aktywny ruch chce pół bieganie gra w piłkę i takie różne inne w rzeczy, które dziecko lobbing jest to powinno wynosić minimum godzinę, czyli to jest nowość, dlatego że właśnie każdy z nas lekarzy do tej pory wiedział, że tam mniej instruował rodziców, że godzina ruchu dziennie dla dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest na takim czymś obcym marnym, ale teraz okazuje się, że Kanadyjczycy po wielu badaniach stoją na stanowisku, że ten czas trzeba wydłużyć trzykrotnie w, a z tych 3 godzin zalecanych w ciągu doby do takiej aktywności fizycznej przynajmniej godzina powinna być poświęcona na bardzo intensywny wysiłek fizyczny boli potem, kiedy już dziecko chodzi do szkoły do szkoły średniej na studiach trochę, jakby ten wtenczas jest już troszkę krótszy, ale też oscyluje pomiędzy godziną lub w 2 godzinami ruchu ach, minimum wciągu doby no i choć jak, gdyby w to jest rzecz, którą dobrze potem przenieść również zwyczaj dla dorosłych no dobrze do tej raz do danych pan profesor przytoczył stanowisko pewne sprzeczności ze staropolskimi przekonaniami, zwłaszcza naszych babć, które znają często zasada nie biega, bo się spocić albo z ziemi nawozu ziemi co gorsza też jest znany z wielu zwolenników teorii, które tym, którzy mówią, że dziecka nie należy forsować i teraz pytanie co to znaczy forsować dziecko, bo chciałbym, żebyśmy tutaj też znaleźli, gdyż parametry dla tej definicji na pewno rodzice, którzy chcą zrobić z czterolatka lub siedmiolatka supermena, który już zachowuje się w Rosji albo jakiś inny Superman no to stały już jest przesada tam powinniśmy obserwować dziecko po pierwsze, oraz dzieci naśladują rodziców, więc to jest po pierwsze, kiedy rodzice się zmęczę to na pewno jest w ich rodzice się wcześniej zmęczyli się dzieci to może tak powiedzmy to z kątem potencjału niemożliwości sens naszych jako rodzic natomiast, jakby forsowanie wysiłku dziecka, który nie chce, który jak, gdyby rzeczywiście już po pewnym czasie się męczy nie powinny mieć miejsce znaczy mówimy tutaj o spontanicznej aktywności, czyli sprawa dziecko samo wyznacza granicę i rodzaj, jakby natężenie wysiłku fizycznego, czyli krótko mówiąc, jeżeli my prosimy o 3 latka, żeby przebiec 400 m dookoła bieżni stadionu to ta akurat może nie będzie dobry pomysł z willą stanowi, że po prostu będzie to po po pierwsze z punktu widzenia wsi z fizyki jest to niemożliwe praktyczny, żeby dziecko przez Brukselę w tempie taki dystans do dumy z punktu widzenia, że jest psychicznie no jest od razu zniechęcamy do spontanicznej aktywności przyszłość no dobrze, ale jeśli ubierzemy to w ramach gramy zabawy i powiemy to teraz kto pierwszy do przeszkody, którą sobie wyznaczymy albo kto zrobi nie wykona jakieś zadanie i ulg to te 400 m z mineralnych z bicza strzelił oczywiście Nobody właśnie te powinny być także to zabawa, czyli przyspieszamy zwalniamy dajemy dziecku zawsze wygrać to bardzo ważne, bo dzieci się zniechęcają, zwłaszcza te ambitne, jeżeli rodzice na kusiły udowadnia, że szybciej biegają to nie jest dobry dziecko powinno odbywać się bez seta to, zwłaszcza małe dzieci to ruch płynny zabawą z tym, że tą zabawą osie steruje już dorośli i pamiętajmy, że my jesteśmy mimo wszystko w wywiadach trochę szybsi na krótszych, zwłaszcza dystansach i montażu wytrzymałość dziecka powinna być jak gdyby nie doprowadzone do 3 do rodowodu do ściany w cudzysłowie wpiszmy w jak gdyby obserwować dziecko w czasie wysiłku fizycznego i kiedy one rzeczywiście się zmęczony, ale chwilę odpocząć, bo od dziecka to jakby regeneruje się dosyć szybko ich możemy się z tak pan ścigać za, dlaczego w ogóle wysiłek fizyczny tak ważne Grzegorzem k dzieci MF jak były prawidłowe rozwój wszystkich narządów jest uwarunkowany właśnie aktywność fizyczna meta wiemy znanych takich długofalowych badań, które porównują populację dzieci w cudzysłowie nie słucha owych, a tych, które no właśnie mają to dobrodziejstwo coś innego ruchu nieskrępowane biogazu krzyżem jest jak gdyby po pierwsze, dzieci, które się dużo ruszać poseł o OFE mają o wiele lepszą masę mięśniową mają lepszemu gęstość tkanki kostnej, a co najważniejsze dzieci, że dużo ruszają mają o wiele lepszą odporność immunologiczną, dlatego że wysiłek fizyczny i m. in . n p. mikro urazy, które strzałów następstwem właśnie na ślady intensywnego biegania w obrębie dużych stawów to działa w sumie bardzo stymulująco na układ immunologiczny i dzięki temu dzieci też ruszają właśnie są odporne, ale tutaj właśnie teraz przez to, że nie ruszaj się bałem się przeziębić, bo spocić na osie dokładnie odwrotnie panie profesorze jak to jest ze znajomością regeneracyjną dziecka jak też ona jest uzależniona od wieku powie pan często inaczej rodzice, słuchając Pańskiego wywodu popartego badaniami rzecz jasna powiedzą no dobrze moje dziecko spełnia już do normy wyznaczoną przez Kanadyjczyków lekcjami wychowania fizycznego to też później powinienem powinnam uważać, żeby dziecko nie forsował szyldów celowo użyłem tego słowa w zajęciach poza pozalekcyjnych ile jest takim wynosi taki minimalny czas regeneracyjny dla dziecka no po intensywnym wysiłku to jest dobre kilkadziesiąt minut to jest takie reguły sportowców to dość, że pan powie kilkadziesiąt godzin, bo często dorosły decydują się na poziom aktorską rekreacyjną aktywność później musi, więc sądową odpoczywać jak dużo no tak właśnie tam się różne dzieci dorosły, że do dziś jest o wiele większy potencjał rozwojowy, ale jest również większy potencjał naprawienia wszystkich tych szkód w organizmie czy to spowodowanych czynnikami zewnętrznymi czy też własna aktywność żyli, jakby dzieci po obserwujmy dzieci nie zmuszałem jedynie, czego zachęcajmy natomiast na feldze, jakby czasem i rekreacji powinien być się właściwie od SLD maksymalnie duży na to to co mówią Kanadyjczycy to jest zalecenia, gdyby normy co w ZUS zawsze normy kojarzą nam się z jakimiś wielkimi konkretami które, których przekroczenie czym grozi mówmy raczej zaleceniach w związku z tym na 3 0 minut pełzania dla niemowląt te 3 godziny ruchu dla dzieci w przedszkolu ostrzega godziny intensywnego ruchu to jest pewnego rodzaju takie zalecenie można już, by zakończyć się stanie będzie trochę o połowę mniejsza w myśl ważna jest w ogóle ruch jako taki, żeby jak, gdyby w odciągnąć dziecko od tego co jest klęską 20 01. wieku, a mianowicie 3 4 dzieci już w wieku przedszkolnym no Ros spędzać czas przed jakimś ekranem tutaj mówimy o los ekranie tabletu telewizora smartphone i t d. no to jest jakby 3 4 dzieci, które przekracza średnio 2 3 czas dwu trzygodzinnego gapienie się w ekran jest z deblem klęską 20 01. wiekowo i są oprócz ewidentnych dowodów, że tak ten jest luz spadku odporności wytrzymałości związane z tym, że dziecko siedzi na ogół jeszcze w niezdrowej pozycji o, a zamiast się ruszać oprócz, gdyż mamy, gdyby w skład intelektualnej psychologiczne związane z najczęściej nie dobranym materiałem do oglądania dobrze panie profesorze powiedział pan tej korelacji między aktywnością fizyczną dziecka ambitnymi tym układem immunologicznym jej odpornością tak w ogólnie rzecz ujmując natomiast słyszałem też o niebagatelnym wpływie ruchu fizycznego na predyspozycje intelektualne i teraz pytanie to fałsz mit to jest rzeczą, której po prostu nie zdążyłem powiesić, ale ruch fizyczny aktywność fizyczna w każdym wieku i zwiększa przepły w mózgowe to jest po prostu fizjologia naszego życia, czyli tak działa nasz organizm pracującymi dziś mrożone ciekłym próbuje obrazowo możemy delikatnie z starać się płukać pewną powierzchnia możemy też pod ciśnieniem wody wyczyści jak należy właśnie właśnie tkanka mózgowa to jest tkanka nasz mózg jest na organem, który krytycznie zależą od ilości tlenu dostarczanego przez krwiobieg i teraz, jeżeli pompa toczyli nasze serce jest zmuszony do wysiłku n p. właśnie w jak najwcześniejszym wieku to ta pompa powoduje, więc wzrost ciśnienia tętniczego i jak grzyby zwiększa przepływ we wszystkich życiowo ważnych narządach to jakby co dzieje się z naszym mózgiem jest to szczególnie ważne no bo właśnie ten dostęp do dodatkowych porcji tlenu dla rozwijającej się tkanki mózgowej, a przypomnę, że dziecko jednak jest to organizm stała w fazie stałego rozwoju Otóż odchodzą od komina od poczęcia do do mniej więcej tam 20 05. roku życia, bo my w tak złym biologiczne fizjologiczne ciągle jesteśmy, jakby na plusie ciągle się rozwijamy, gdyby przewaga budowy nie dominuje do 500 20 05 . 2 z ósmego roku życia nad procesami rozpadu naszego organizmu tak już mówiąc bardzo obrazowo w związku z tym przepisem w mózgowym, który się zwiększa w czasie wysiłku fizycznym bezkrytycznie ważny, bo właśnie tlen, który w zwiększonej weszli do pływania i odgrzybianie aż neurony, czyli komórki nerwowe jest właśnie pewnego rodzaju takim dodatkowym bodźcem, który je w jakby jest dobry dla działania mózgu, jaki dla jego zrośnięcie te panie profesorze raz wyobrażam sobie teraz taką sytuację wprost idealną dziecko, które przychodzi ze szkoły w 2 obiad odpoczywa, ale przed odrabianie lekcji czy oddajemy się jakiejś fizycznej zabawie nie wysiłkowi oddajemy szybko zabawie, która powoduje, że po przyjściu dziecka nie będzie podjęte, ale będzie za to miało tak umysłu chłonę tę matematykę rozwiąże w tym Miga tak jest właśnie, by przemawia przez pana z doświadczeniem bogate rodzicielskie z czegoś bardzo cieszy, bo to właśnie praktyka widzę jest w tle Pańskiej wypowiedzi też tak rzeczywiście jest z tym, że jeszcze takie małe podsumowanie zarówno dla dzieci, jaki dla dorosłych najwięcej w jakikolwiek wysiłek fizyczny żyć niewskazane, by zmiana na krótko przed snem to znaczy między naszymi bieganiem po dworku bieganiem na boisku ana już pójściem do łóżka wojnę minąć mienią godzina do 2 panie profesorze, kiedy ja byłem dzieckiem przechodziłem tak podjęte nie miałem siły się umyć biegałem do dwudziestej drugiej, jeżeli wcześniej został przywołany przez mamę jej nie nic nie szkodził, ale właśnie dlatego jest pan dziś wspaniałym ekspertem sportowej zagrają w Pańskiej wizyty mówimy, że będzie pan, że co najmniej 10 1 lat dziękuję bardzo przeszkadza mi co nieco pan prof. Paweł Januszewicz był moim państwa gościem szefem pediatrii w szpitalu świętej Elżbiety w Warszawie rozmawialiśmy o tym jak zbawienny wpływ ma aktywność fizyczna na życie i tak naprawdę rozwój dziecka, bo o tym, też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA