REKLAMA

Cały ten konkurs wygląda dziwnie - Agnieszka Odorowicz o konkursie na szefa PISF

Prawda Nas Zaboli
Data emisji:
2017-12-04 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz moi państwo gościem jest Agnieszka Odorowicz była szefowa PISF, a dziś Polsat projekty filmowe depozytów pani Agnieszko spotkamy się szczególnym momencie, ponieważ minister zdaje się, że minister kultury wicepremier Gliński dostał do wyboru 3 osoby z panią k Iskra chochlik reż Mikulskiego i Jachimczyk do wyboru ma z nich spośród nich wybrać nowego szefa PiS -u co dla pani oznacza taka sytuacja dla tej, która stworzyła PISF zwrócono nam mówi o tym w jakimś Rozwiń » miejscu momencie jest Polski Instytut sztuki filmowej w PRL złożone pytania my z tego co wiemy pan minister będzie wybierał spośród jednak 2 kandydatów hotel w Krakowie i Śmigulski i tak jest inny, o ile pani Izabela Kiszka, choć Legia wszystkim znana, bo ona rzeczywiście właściwie prawie od początku jest tu tu pracuje z nimi nie zdobywała tam kolejne doświadczenia, a przeszło do Instytutu serial telewizji publicznej o tyle my środowisku filmowemu i mnie osobiście oczywiście głosowałam również drugiego kontrkandydata jest bardzo mało znana Radosław Śmigulski jest dziś członkiem zarządu Totalizatora sportowego zdobytego przez nich PiS jakiś czas temu w no myślę, że cały ten konkurs wygląda dosyć dziwnie muszę powiedzieć, bo patrzyłam też z ciekawością, kto został wybrany do jury konkursowego drużyną panią zaskoczyło to pijemy wszystko zaskoczyło żydowskim struktura tego, że go kursowego, bo w dobrym tonie do tej pory było także twórcy filmowi mieli w takiej marzyli konkursowym większość natomiast tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której na 11 osób twórców filmowych reprezentują zaledwie 3 osoby zazwyczaj przedstawiciele ministra kultury w takich czy to w radzie Instytutu przeto w komisji konkursowej puzony twórcy asy przypominam czas, że był to Janusz Głowacki albo Krystyna Janda albo Andrzej Wajda teraz jest to urzędnik ministerstwa więc, że widać było, że nie z dużym niepokojem ministerstwo ten konkurs przeprowadzało je uprzednio zabezpieczyło się na wypadek, gdyby kandydat Ka środowiska filmowego okazał się zbyt silna raz gorzej zabezpieczyli kandydaci są dalecy są czy to oznacza, że w tym tygodniu PiS już zostanie przyjęte przez partie prawo i sprawiedliwość w nie znam dokładnie my Ponary głos Radosława Śmigulskiego nie nie mam pojęcia co to jest osobą na jakość w sumie między nimi, że był producentem filmu Kac Wawa to cudownie cudownie rzeczywiście to doświadczenie w de Melo na pewno predysponuje my tego pana do objęcia tego stanowiska nie, ale żarty na bok wydaje mi się, że tutaj powinien, jeżeli mogę oczywiście coś radzić się pan premier minister kultury FBI jak we mgle zastanowić się czy chce mieć dyrektora tej instytucji, które ma zaufanie środowiska i które rzeczywiście miała ta osoba, a było tego nie wiemy być może jeszcze żadna wypowiedź ministra tego nie sugerować być może jeszcze w cenny czas refleksji, że my nie nadszedł w moim mieście nie ogłoszono, ale co zdecydował pan premier słyszy się też, że takie głosy, iż zamierza unieważnić ten konkurs i przeprowadzić jeszcze raz, jeżeli powiem szczerze, że jeżeli dyrektorem tej instytucji miałby być osoba przypadkowa dla polskiej kinematografii no to zdecydowanie lepiej by było ten konkurs unieważnić przeprowadzić go jeszcze raz dobierając w taki sposób komisję konkursową, żeby rzeczywiście wybierała najlepszych kandydatów nie kara kandydatów słusznych, więc bierz tą sytuację moim zdaniem można naprawić -li Wei jest na to czas mnie też może podzielić się pierwszy raz spotkał się z tego sytuacją, że BMW nie dokumenty, które ta komisja konkursowa wytworzyła nie zostały w pełni ujawnione, więc coś w tym konkursie jednak jest nie tak, a pani zdaniem no i poniekąd twórczyni w twoim zdaniem twórczyni PiS-u niestety jest tak skonstruowany i ustawą o nim, że jeśli premier Gliński powoła w wojsku są jasno posłużą sobie osoby do całej Instytut będzie musiał grać tak jak chce szef Instytutu i Daniel Pliński się tam są możliwości walczenia o niego kino artystyczne kino pesymistyczne, czego nie lubi, a Polska prawica ta ustawa o kinematografii założyła powinny poziom kultury we współpracy pomiędzy organizacjami społecznymi Jeremy pomiędzy instytucją PRL państwową, jaką jest Polski Instytut sztuki filmowej i między mecenasami grę polskiej kinematografii po co niezwykle istotna często mnie słuchać tego nie wiedzą, że 9 0 prawie 90 % środków którymi dysponuje Polski Instytut sztuki filmowej to nie są środki z budżetu państwa są dorośli tak to są środki podmiotów prywatnych które, operując na rynku medialną kinowym składają się na budżet polskiej kinematografii i ponieważ tak jest to wypracowano pewien mechanizm współpracy, gdzie wiadomo czasem są zbieżne interesy czasem rozbieżne wypracowano pewien model współpracy, który zakładał, że dyrektor nie pełni władzy absolutnej w tej instytucji ale, gdybyśmy literalnie trzymali się tej ustawy to oczywiście dyrektor podejmuje decyzje w oparciu o opinię ekspertów, ale Holender opinie nie muszą być dla niego wiążące, w czym mogę sobie wyobrazić taką sytuację, w której eksperci powołani przez ministra kultury w będą opiniowali pozytywnie zupełnie inne projekty niż te, które otrzymają dotację w Instytucie, żeby taką takich sytuacji nie było lat temu 7 8 mijała wprowadziła mechanizmy w opolskim Instytucie sztuki filmowej pewną pewien rodzaj niepisanej zasady, że eksperci dysponują decyzjami co do 80 % środków z Instytutu, a dyrektor rezerwuje sobie na odwołania na jakiś tam ewidentnie jego zdaniem skrzywdzone projekt w procesie oceny w różne rzeczy się zdarzają 20 % i to moim zdaniem działania źle było nieformalne tak wynikało z niej wynikało z ustawy to był rodzaj, jakby wspólnego namysłu co zrobić, żeby te decyzje były trafniejsze czasami zbiorowe Namysł nad jakimś projektem okazuje się trafniejsze czasami, jeżeli się para mądrych głów nad i zastanawia nad 1 tematem to rzeczywiście znajduje lepsze rozwiązanie, ale czasami z drugiej strony przy projektach kontrowersyjnych albo właśnie, gdzie debiutanci są autorami, gdzie nie można ich ocenić na podstawie dotychczasowej twórczości prawa to tam się przydaje to taki rodzaj indywidualnej odwagi, że eksperci nie bała dyrektor mówi o Leja zaryzykuje spróbuję no tak, ale sytuacja nie zmieniła w tym sensie stos finansowania PiS-u nie zmieniła się w tym sensie, że nadal to będą składać się głównie nadawcy i teraz no może dojść do nadawcy mój kina dystrybutorzy filmowi Ależ oczywiście n p. grupa Polsat jest największym płatnikiem, ale my do polskiego Instytutu sztuki filmowej spośród fryzjera z nich pieniądze będą być może wydawane w sposób nie tak jakby chcieli to znaczy w testowanym dzisiaj w programie Krzysztofa Kłopotowskiego, który na portalu wpolityce PL znanego krytyka filmowego kryjącego swych sympatiach i kryjącego swych politycznych, które m. in. napisał, że nowy dyrektor PISF ma delikatne zadanie wychowawcze wobec środowiska i Sawie określił limit ten nowy dyrektor powinien zdaniem Kłopotowskiego powiedzieć środowisku tak przestań się zmieni dziś tak krytycy tego narodu jest uzasadniona, ale przyznajmy proporcje Polakom potrzeba szacunku i większej wiary siebie wy macie nam tego dostarczyć, a jak dostarczy kasę i to ma być warsztatowo dobre mam także pulę pieniądza dla wielkich talentów, którym wszystko będzie wolno byle w ramach prawa czy będzie to miało być kino optymistyczna napełniających wiarą Polaków wiarą w siebie w Italii nie wierzę w dekrety w kinie muszę powiedzieć, że to to jest coś takiego, że dom słowne jak prezent Putin w Rosji stworzył specjalny fundusz filmowy, który miał pokazywać najtrudniejsze nie oddali hołd dla historii Rosji czy na 1 film o Smudzie n p . wydano w Donbasie roczny budżet rosyjskiej kinematografii i muszę powiedzieć z przykrością, że żaden z filmów z funduszu Putina ani nie zyskał międzynarodowej renomy ani nie za specjalnie podbił serca widzów, więc zagrali już mamy takich chwil to jest na specjalnie powołana spółka, która ma propagować nasze przewagi zwycięstwo w niesie ten pomysł spodobał, że tak z 1 strony ma powstać fundusz zachęt ulg podatkowych, który będzie promował gospodarczo przedsięwzięcia filmowe Zdrój SA mamy Instytut filmowy Polski Instytut sztuki filmowej, który sztuki filmowej, który ma promować sztukę w kinie jest w trzeciej proszę bardzo propagandowe rzeczy, które miało być finansowane przez spółki skarbu państwa w tym n p . w realizacji wielkiego amerykańskiego filmu, którą się zgadza znam na to, żeby spółki skarbu państwa realizowały wielkie propagandowe filmy w przyszłą spółki zwykła i ewentualnie dywidendy powinny być przeznaczane na rozwój kraju albo tych spółek będą osobiście mam dość powiedzieć to zdecydowanie wolę, żeby wydawały pieniądze na film amerykański filmowe polskich dziejach, który jest dla nas niezwykle pochlebne niż na akcje, które związaną z krytyką systemu sądowniczego wdałem się, że zrobienie filmu rzeczywiście jest dużo bardziej konstruktywne dobrze zawiśnie na wiedzy o rozmowę, ale po niej po informacjach wrócimy do nich ile manipulatorzy gościem jest Agnieszka Odorowicz była szefowa PiS słucha dziś Polsat pani Agnieszko nawet przyjmiemy taki scenariusz, w którym minister premier Gliński jednak wybiera na szefa PiS -u kogoś sobie posłusznego i oto mamy precedens to znaczy coś co udało się zbudować m. in. pani z siłami czy niezależność Instytutu sztuki filmowej rozpływa się czy od polityków niezależność czy uważa pani, że pod takim na takim wydarzeniu możliwy jest powrót do dawnego Instytutu, który był jednak w dużej mierze niezależna od polityków czy to będzie takie kropkę nad jej będzie to bardzo trudne złego doświadczenia wynika, jakby patrząc nawet to co się dzieje w mediach publicznych to w ogóle cała klasa polityczna ma to do siebie, że jak teraz gdzieś się jakieś terytorium zagarnia tu podobnie chętniej oddają najczęściej nie, więc to wszystko jest mieczem obok świetnym, bo jeżeli się przerywania jakoś kadencja i daje się swojego człowieka to przecież za chwilę po zmianie władzy politycznej mój człowiek dostanie tak samo potraktowany, więc do tej pory Polski Instytut sztuki filmowej był taką enklawą, gdzie ścierały się bardzo różne poglądy polityczne, bo twórcy mają bardzo różne poglądy polityczne wuja sama pamiętam jak uczestniczyłam bez prawa głosów komisji, która wybierała zwycięski scenariusz na film o powstaniu warszawskim to w niewielkiej części gmin to dyskusja dotyczyła samego scenariusza i wznowi w nim zapisanej, aby właściwie całość posiedzenia była czy powstanie warszawskie było słuszne czy nie słuszne, gdzie się głosy, że bardzo rozkładały w związku z tym nie właśnie ceniło mam i nie tylko ja myślę, bo także filmowcy docenili to, że można było realizować filmy bardzo różne, ale od filmów historycznych po filmy awangardowe dokumenty, które są czasami pod włos władzy czy właśnie stereotypom przypisywanym naszej jedno jest naszemu wyobrażeniu, że ostro o naszej historii tak dalej, więc szkoda bardzo, bo wydawało mi się, że ten mechanizm, który w zostało zapisane w ustawie o kinematografii w 20 0 5 roku dodam przy pewnej kulturze politycznej jest wystarczający, żeby n p. na telefon ważnego polityka mówiącego po proszę mi tu grać nie wiem 8  000 000 na film nic, że jak będzie nieskuteczne prawda teraz być może będzie skuteczny model i oby było ten film tego warknął, ale w takim razie z poniższym zarząd śmieje się myśleć obudowie jakiegoś alternatywnego sposobu finansowania polskich filmów po to, żeby ta dobra passa, bo ona jednak trwa od jakiegoś czasu polskich miast na wznoszącej, żeby za dobra passa polskiego filmu nie da się nie skończyła ów myśli pani, że za Szmal, z którym moglibyśmy zacząć budować to ja myślę, że najzdolniejszym polskim forsą często, zwłaszcza tym, którzy chcą robić kontrowersyjny temat pozostanie w finansowaniu zagranicznemu zawsze można go film zrobić w koprodukcji coraz chętniej i skuteczniej polscy filmowcy sięgają po pieniądze z różnych innych funduszy europejskich i narodowe w innych krajach i to pewnie będzie taki czas, że rząd będzie tutaj jest to dosyć trudno z różnorodnymi to do dosyć trudno różnorodność, a to nie ukrywam było przez 12 lat pro to tamtego Instytutu, żeby pan jako widz idąc do kina mógł sobie wybrać czy chce iść na polską komedię czy chcesz na Polski film historyczny czy chcesz nam po dramat obyczajowy czy chce pan zobaczyć jakieś młodego reżysera, który pokazuje swój pierwszy film czy chce zobaczyć pana uznanego mistrza film i to wszystko jakby była wartość nie korzysta z tego wyboru wczoraj byłem na film mnie serce miłości jest bardzo dobra rolą Poniedziałka ojcowie wiadomo, że taniec film dla masowego widza, ale wolę obejrzeć n p. cichą noc nagrodzoną w Gdyni, która wydaje mi się z kolei filmem takim, który ją widziałem parokrotnie w niezależnym różnorodne rzeczywiście do tej pory była, a skoro jej zabraknie jej twórcy będą zdani na fundusze europejskie albo na po prostu fundusze zagraniczne to 3 pani zdaniem uda się utrzymać też taki ton i sekcji polskiej w dziejach polskich nowych filmach, bo moim zdaniem on trwa w i może w filmy takie jak pokłosie i połowa pokoi zostały oprotestowane czy idea to jednak powstawały i mogliśmy się go zmierzyć z tą swoją historią niełatwo, a teraz obawiam się, że przestaniemy im móc mieć taką możliwość bo dlaczego Francuzi Niemcy czy Norwegowie mieliby finansować filmy, które rozprawiają się z polską przeżywaniu metą dużą czy wszystkie filmy, które ponoć zmienił to powstały tak w koprodukcji, bo to było takie firmy, dla których ciężko było znaleźć pieniądze prywatne i mimo dofinansowania ze strony polskiego Instytutu sztuki filmowej producentom, bo trudno zamknąć budżety i tak naprawdę zwracali się o te środki zagraniczne jest ten problem nie w pewnych niewygodnych tematów zawsze istniał tu, bo bardziej DK polityczna poprawność biznesu i ludzi prywatnych, którzy inwestują w kino niż jakiś polityczny nakaz czy zakaz, niemniej jednak, choć ja myślę, że w no to jest w ogóle bardzo trudne co zrobić tak naprawdę jak wyważyć pewne proporcje w finansowaniu kina przez taki Instytut jak Polski Instytut sztuki filmowej, bo tak z 1 strony mamy dosyć małe środki tak no bo te 100  000 000 nawet niech to będzie z mityczną 100  000 00 0 na produkcję filmową to jest po pół budżetu w 1 amerykańskiego większego firmom prawda w ryzach, bo finałowy współ finansujemy całą kinematografię z drugiej strony publiczność uwierzyła, że polskie kino ma wartości coraz liczniej, choć na to polskie filmy, bo ja przypomnę, że zaczynaliśmy działalność to źle na polskich firmach byłby dziś 700  000 widzów na wszystkich w 20 0 5 roku ta od asysty 1 1 12  000 000, czyli po jak BMW to co nam się udało wszystkim głównie twórcom oto budować się też taki rodzaj zasady NATO realnego zainteresowania polskim kinem no muszę być, że nikt nie zrobi filmów o naszych polskich sprawach naszym tu i teraz albo naszej przeszłości przyszłości lepiej, a na pewno nie skuteczniej niż Polacy i bóle przypomina mi się podczas rozmowy takie słowa te zdaniem Andrzeja Wajdy, że pierwszą powinnością polskich polskiej kinematografii polskiej filmowców zrobienie filmów dla polskiej widowni dopiero później wchodzą inne oczywiście ambicja nagrody międzynarodowe być może eksport tych filmów na inne rynki, ale tak naprawdę no to to jest jakby zadanie na rodowej kinematografii wiadomo, że naszej polskiej kinematografii wód oraz narodowe i Kinematograf brzmi inaczej niż kiedyś to prawda, ale uczestniczy pani w tej chwili w projekcie prywatnego nadawcy Polsatu, który też próbuje wejść i wchodzi na rynek filmowy czy oni mają szansę i Polsat i TVN ma swój największy inna prywatni nadawcy jakoś tę lukę wypełnić 3 jednak zmuszeni, bo ich komercyjnym charakterem swoich produkcji, bo muszą na tym zarobić przynajmniej nie stracić nie możemy liczyć od nich na jakiś Super ważne i Super mocne produkcjach to ocenia to czas to jest kluczowa rosły wyraźnie powiedzieć, że to są bardzo poważne podmioty, które właściwie współ utrzymują w sposób znaczący, ale polskie kino w ogóle w AIP po to, był ten mechanizm, żeby nie angażować prywatne pieniądze tylko do rzeczy komercyjnego bo, gdybyśmy sami mieli decydować we własnym zakresie no to zawsze wybierzemy pozycję dużo bardziej komercyjne niż we mnie prawda, czyli pewnie pan zapyta czy gdyby twórcy filmu serce miłość przyszli do Polsatu i żeby otrzymali środki na realizację takiego projektu pewnie nie, gdyż ten projekt jest totalnie niekomercyjny co nie znaczy, że nie powinny takie filmy powstawać, bo film jest świetny będziemy wielokrotnie w Europie na świecie z niego dumni, bo będzie wygrywał festiwale, ale nie możemy też na to, że prywatni nadawcy będą nam współ finansowali takie prognozy prywatni nadawcy płacą podatki, a oprócz tego się pocą Super podatek dla kinematografii, więc trudno sobie wyobrazić, żebyśmy nagle przyjęli wszyscy ciężar n p . w razie za Zbigniewem 1 0 debiutów rocznie, bo często są to właśnie filmy niekomercyjne ważne fajne, ale niekomercyjne w stosie pewnie nie wydarzy, chociaż muszę powiedzieć, że moja stacja, a i grupa Polsat zainwestowaliśmy filmu Łukasza Palkowskiego najlepszy z takim w 2 właśnie dobrym połączeniem sztuki filmowej wartości artystycznych filmu z pozytywnym przekazem dla ludzi no bo Tusk w swoim tekście z lnu w Polsce PL najwyżej wasze właśnie, że najlepszy, czyli film o narkomanii, który jak Grzegorz Podolski jest nas widzą siebie do pozycji mistrza świata w morderczym triathlonie, mimo że był ulubieńcem publiczności w Gdyni nie zgarną żadnych nagród i to jest dla niego dowodem na to, że co polskie kino zmienić kompletnie skoro taki film nie dostaje ważnych nagród w ja myślę, żeby ten podział na kino festiwalowe kino dla publiczności on mnie nie zaczął się od dzisiaj i on trwa właśnie się pogłębia czy dzisiaj mamy do czynienia z tego sytuację, że firmy, które wygrywają największe festiwale na świecie to nie są filmy komercyjne oni rzadko kiedy uzyskują w kinach jakiś totalny boxoffice, które by zwracał też filmy tak nie jest to jest kino raczej dla kolei koneserów dla znawców kina natomiast z drugiej strony kino popularne nie znajduje na festiwalach i to nie tylko w Polsce, ale nigdzie nie znajduje nawet wśród selekcjonerów festiwalowych żadnego poparcia, ponieważ oni uważają, że takie kino, które jest obliczone na dużą widownię poradzi sobie świetnie bez wyróżnień nagród na festiwalach i że trzeba właśnie wspierać te projekty, które być może dostaną nagrodę to z większą publiczność 2 × prawda, czyli że ta nagroda nadaje też sens życiu film życia film stał się nagle stało pani zdaniem jest chyba zwycięzcą festiwalu w Cannes film School ja nie pamiętam dokładnie, jaki boxoffice miało film ten film, ale doskonale wiem, że niektóre firmy na nominowane w kilku kategoriach oscarowej tak dalej na polskim rynku nie królowały Box Office się, więc to jest niesamowite, że to bardzo często na rynkach lokalnych pomysłów słynie z dużym rynkiem Polska nie jest dużym rynkiem i rzeczywiście chodzi komedia typu listy dołem, który sposób produktem skierowanym do bardzo szerokiej publiczności oto taki film najlepszym małym, jakby w tym czasie trudniej, bo rzeczywiście jest to historia wymagająca dużo więcej od widza niż przyjemność antyczna bardzo miła komedia w, a więc ze muszę powiedzieć, że Polski rynek jest trudne jest wymagający powstają produkty komercyjne jest sama przed chwilą skończyła jeśli mogę TXM na prowadzenie pozwolić się, że skończyliśmy komedię romantyczną p t. narzeczone na niby w świetnej obsadzie projekt autorski, czyli nie żaden format z nikogo nie ściągali mam nadzieję, że publiczność będzie podobał każdy taki przykład studio filmu, który powinien sobie poradzić na rynku, bo to jest jednak do dużo bardziej rozrywkowa rozrywkowa propozycja niż cicha noc 3 mandaty za najlepszy, na którego notabene jeszcze ciągle zapraszamy państwa do kina jest szerokiej dystrybucji bardzo pani dziękuję za wizytę w sądzie mamy nadzieję, że Instytut chce Polski Instytut sztuki filmowej nie będzie największym przed przegranym tego celu mam nadzieję w dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA