REKLAMA

Kto zyska na zmianach w ordynacji wyborczej?

Analizy
Data emisji:
2017-12-05 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
27:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj proszę państwa część analiz poświęcimy dzisiejszemu w orędziu wygłoszonym przez prezydenta Andrzeja Dudę przed zgromadzeniem Narodowym poświęcone ono było stuleciu niepodległości Polski, czyli jubileuszowi 19 1 8 roku przyjrzymy się bliżej temu co powiedział prezydent, a także temu co szczególnie powiedział kiedyś w przytaczał wydarzenia historyczne przytaczał postacie historyczne Rozwiń » odpowiedzialna czy też te, którym powinniśmy dziękować za wywalczenie polskiej niepodległości w 19 18 roku w będzie z nami historyk po osiemnastej dr Sebastian Adamkiewicz w tym będą też fragmenty dzisiejszego oraz dział zapraszam na analizy, a wcześniej z nami zapowiadany w umówionym i słowny gość prof. Mikołaj Cześnik z uniwersytetu SWPS i fundacji Batorego dzień dobry dzień dobry pani redaktor w dzień dobry państwa, mówi że umówione, dlatego że wzeszłym tygodniu w rozmawialiśmy o wymaganiach czy w różne wyzwania, z którymi mierzy się prawo i sprawiedliwość, próbując zmienić prawo wyborcze w ich umówiliśmy się, że będziemy kontynuować tak jak i prace kontynuują posłowie w sejmie pierwsze to nasza pierwsza część rozmowy to nasza dyskusja w zeszłym tygodniu skupiała się nad tym w jak zmieni się, zwłaszcza albo, gdy administracja wyborcza Państwowa Komisja Wyborcza biuro w nowo powołani nową wymyślanie komisarze wyborczy w jak to może wpłynąć na uczciwość wyborów czy aby na pewno tak jak deklaruje prawo i sprawiedliwość, czyli w erze ma być lepiej i chciałabym, żebyśmy dzisiaj poświęcili czas na ten drugi wtedy mówił pan bardziej dla pana fascynujący wątek, czyli kwestie ordynacji metody przeliczania głosów i metody organizacji tego celu zjawiska, jakim jest głosowanie i wybierania reprezentantów w UE ale zanim od tej ordynacji to chciałam pana zapytać czy podtrzymuje pan swoją swoją zeszłotygodniową deklaracje, że wciąż zachowuje spokój w obliczu tego co prawo i sprawiedliwość robi ze kodeksem wyborczym dziś już jestem mniej spokojna, aczkolwiek staram się też mogli zachowywać, gdzie dzisiaj też dbać już kwestia ich woli pewnych ćwiczeń, które nauczyły mnie być spokojnym nawet sytuacja bardziej stresujących ten tydzień trochę zmienił sytuację jak dziękuje za zaproszenie na wyjście i faktycznie stara się być słownym już tylko się umawiał, że będę to auto to jestem, więc jestem mniej dziś jestem mniej optymistą także z tego powodu, że przez komisję zostały przeprowadzone w pewne pewne regulacje czy pomysły, które będą miały wpły w także za to otrzymamy dzisiaj rozmawiała z pojazd kwestia komisarzy, która wydaje się już została przeprowadzona i ma on taką wątpliwość co zostanie zmieniona przez Senat czy w ogóle starać się pochylić nad tą ustawą czy też się już tak po blokował jej w całości zaakceptuje co my spowoduje, że już na etapie prac w sejmie, kiedy ta uchwała Senatu wróci nie będzie praktycznie możliwości do tego, żeby zabić, żeby on coś się ktoś zmieniał, więc tutaj jak się zdaje klamka zapadła od komisarza mówi nieprzypadkowo, dlatego że komisarze będą kreślić nowe obwody i okręgi w okręgi naprawdę daje, w których będziemy głosowali w najbliższych wyborach i to bardzo istotne to też jest element administracji, na który w, którym może nie mówiliśmy, ale on ma duże znaczenie PiS mówił o tym, że jest zmiana, która ma no i spowodować, żeby nie było tutaj pewnych prawnych manipulacji wokół tego jak to okręgi będą wyglądały do tej pory co robiono na poziomie gmin powiatów bardzo istotna rzecz to torze z przed emisją możliwość odwołania to nowe prawo takiej możliwości nie daje to komisja będzie zaparzyć jedynym organem, który będzie za to jak okręt wygląda w odpowiedzi, a w tajdze BOR było także z 2 zlotym gmina radni, ale można było się od tego odwoływać do Państwowej Komisji Wyborczej wolność wyboru żadną zdało to jest element tego przejęcia państwa weszła komisja wyborcza w obecnym w swoim składzie, gdyż składa się z mediów i oni do jak z przyczyn oczywistych co politycznie partyjni czy tylko wiara, która także już zostały przegłosowane, o ile dobrze rozumiemy jej rozwoju oraz słuchu wynika, że to już też klamka zapadła będziemy mieli w nowej PKW jedynie 2 sędziów i 7 osób, które mogą nie być sędziami najprawdopodobniej przy tej anty sędziowskiej fobii, która dziś ogarniał przynajmniej część polskich polityków, a także jak myślę na skutek propagandy część Polaków w ogóle polskich obywateli pozostali sędziami nie będą udało się ile dobrze pamiętam ostatnie informacje wprowadzić zapis o tym, że oni nie mogą być członkami partii politycznych w wale von pali się uśmiechają się uśmiechał się o nim pani rozróbę odpowie nam jeszcze w zeszłym tygodniu zamówił w poczekam zobaczymy może ten proces legislacyjny na zupełnie nowym w nowym kierunku w podąży no tak się nie stało prawo spaliło się zmienia te w reguły gry dokładnie tak jak zapowiadało w co jakiś czas pojawia się jakiś zamęt i zlecić dodatkowe informacje wzbudzające w ekscytację mediów, ale my pozostańmy przy tym, o czym na pewno wiemy znamy projekt mamy te prace komisji nadzwyczajnej, które można śledzić i on na tym się skupmy się już załamali ręce nad nową Mniszek zwaną norweską komisję wyborczą biurem, które jak już sam sami urzędnicy ogłaszali nie będzie gotowe na te nowe reguły wzrost porozmawiajmy o tym jak to się będzie liczyło w oczy, bo głównym dostawała zna on zmiana jest taka, że całkowicie likwidujemy w Polsce w wyborach samorządowych jednomandatowe okręgi wyborcze Ellen ona jeszcze na chwilę się nad nim pochylmy one rozwiązywałem, jaki problem w tych mniejszych okręgach wyborczych te re WICZ w ogóle dyskusja wokół jednomandatowych okręgów wyborczych jest dalece zideologizowane nagi pomagają jej zwolennicy jednomandatowych okręgów wyborczych, którzy nie chcą w ogóle zauważa, że ewidentnych wad, które jednomandatowe okręgi wyborcze mają jeździć o prawo wyborcze dreszczu ogólniejsza uwaga dobrze jest, żeby ono było zmieniane jak najrzadziej, ponieważ obywatele powinni mieć w pełni się uczyć powinni być, by w jakimś sensie stos realizowanie mówiąc dosyć uczelnie do dołu lub infrastruktury instytucjonalnej, która wokół nich jest najgorszy szczególnie nowej demokracji jest takie rzucanie się od ściany do ściany muszą dopiero są JOW-y w taki akurat w w takim zakresie wprowadzili oni akurat w Uniwersytecie SWPS jest realizowany projekt badawczy dotyczący tej reformie ulotek tej reformy, który w domu wygląda na to że, że ze względu właśnie na próbę zawirowania na scenie politycznej trochę dzisiaj badaczy pracujących w tym projekcie, a także jestem 1 wykonawcą tego projektu jesteśmy w kropce, ale do muzeum nauczyłam zniknie za chwilę was jest materiał badawczy, który będzie miał jedynie historyczne znaczenie w ale kto zostawia z boku pani zapytała o to jaki co są JOW-y dają JOW-y są oczywiście dosyć prosty to znaczy, gdy w jednomandatowych okręgach wyborczych z reguły zaś wiadomo, kto wygrywa to jest dosyć jasna wygrywał remont elewacji wygrywa najlepszy ten, który ma najwięcej szczególnie jeśli to jesteśmy w PTP, czyli Libeskind brytyjski system taki, jaki mamy w Polsce to znaczy nie ma konieczności zdobycia 50 mandatów + 1 nie ma dogrywki upoważnić w latach 50 % przepraszam i 1 głosów najwięcej głosów wiele lat to on pierwszy na mecze tak jak tata Dariusz Dudek pawiem w dużym faux pas do post prawda ten termin ten zdobywa zdobywa mandat i 1 jest to dosyć prosta to okręgi powiedzmy od razu nie są bardzo duże i w tym okręgu, by wszyscy, którzy w tym mogę mu głosu mają prawo głosu wiedzą, kto jest ich reprezentantem, by te tak link data ta to powiązanie ze swoim reprezentantem może być dosyć mocno to szczególne znaczenie na poziomie jak myślę gminy właśnie na tym na tym niskim poziomie samorządu, gdzie teraz takich wyborach właśnie w jednomandatowych okręgów wyborczych niektórzy z nas mogą wybrać na na jakie stanowiska w tej chwili radny radny gminy tak w tej chwili do tak i to jest w miastach, które w w miastach naprawa powłok powiatu tylko jest i jest inaczej prawda leży w miastach nie mają praw powiatu to obowiązuje od zdarzeń powie, dlaczego my nie wprowadzimy wszędzie w całej umorzone w Polsce choćby do do rad gmin właśnie tego typu metody skoro ona jak pan sam pokazuje jest dosyć prosto do wyobraźni wyborcy co znacząco, bo wiosną może wyobrazić mój kandydat nie wygrał, bo dostał mniej głosów ich kandydat wygrał dostał najwięcej głosów czy Boniek nie zostało zastosowane jako reguła we wszystkich wyborach samorządowych w ten sposób po pierwsze, im mniejszy okręg tym, kto ma większy sens od pewnego poziomu oraz oczywiście zależy mówi, jaką rolę tę to ta procedura wyborcza ma ma wypełniać czemu ma służyć, ale zasadniczo przy okręgu 3 czy tak okręgu okręgu wyborczym, który ma kilka tysięcy wyborców, gdzie ten kandydat może poznać praktycznie wszystkich, którzy zajmują służył też związki pomiędzy kandydatem, a potem reprezentantem posłem radnym i wyborcami mogą być dosyć mocne gdy, gdybyśmy chcieli zastosować n p. jednomandatowe okręgi wyborcze w wyborach do Sejmu to mając 30  000 00 0 ponad 30  000 000 uprawnionych do głosowania musielibyśmy te 30  000 000 podzielić pomiędzy 4 60 posłów, czyli to już, by było, ale osobiste, choć one tematyka, choć rozum oto, że w danym momencie bariera między liczbą głosujących, a tym 1 jedynym zwycięzcą robi się zbyt wielka Rudisha osób wybiera tę 1 jedyną osoba bardzo wielu takich, którzy są przegrani w wielkiej Brytanii można całe życie mieszka w okręgu, w którym jeśli skazany na to, że się nigdy nie wygra wyborów jeśli to jest okręt, który model, który wielu wielu lat wybrał wygrywają to świat woli Bożej wsi pochodzi ze stanu na głowie to całe życie będzie tym przegrana może zaprowadzić musi się przeprowadzić to można zrobić, ale teraz po sprawiedliwość wydaje się odpowiedzią na te wszystkie problemy, które pan opisuje w bo całkowicie znosi, ale jednomandatowe okręgi wyborcze wszędzie, wprowadzając ordynację proporcjonalną jak ona ma wady w takim razie w tych małych okręgach skoro do tej pory jej wybór pewnie i 2 każda metoda liczenia głosów przekładanie na mandaty mają już wody, jaka woda jest tutaj o to przede wszystkim problemem jest względnie dobre odwzorowanie tych preferencji pamiętajmy o tym, że jeszcze w ogromnym problemem w Polsce jest to, że mamy bardzo wysoką absencję wyborczą natomiast ci, którzy nie głosują jednocześnie, bo mają w sposób ewidentny pewne interesy pewne oczekiwania wobec tych, którzy są wybierani odwzorowanie ich preferencji też nie jest rzeczą prostą, ale to nawet, zostawiając w bok Nina to uderza w każdą metodę przeliczania głosów wczoraj honorowy czy to prawda proporcjonalną to prawda konwencja wyborcza problemu są do powiedzmy jeszcze, że jeśli chodzi o JOW-y to one tylko prowokują sporą dysproporcję realność to znaczy sytuację, w których jest sporą ludzi, którzy właśnie przegrywają wybory, gdzie można zdobywać pozwalały zdobyć większość w parlamencie czy w jakimś tam jakiś legislator wie prawda w mając mniejszość głosów, które oddano w skali naszego kraju z kandydatów też nie ma tematu się wyborców, którzy głosują i nie mają swojej reprezentacji, lecz to tym, że kolorami jak ostatnio w stanach Zjednoczonych, gdzie w ogóle ta ordynacja dosyć, bo tam przez wybory są nie bezpośredniej tak dalej natomiast w ostatnich wyborach powiedzmy to głośno, bo może nie wszyscy słuchacze pamiętają Hillary Clinton wygrała wybory, gdyby decydowały głosy elektorskie głosy obywateli to dzisiaj prezydentem byłaby silnym Hillary Clinton, a nie do rozwiązania, ale przegrał wybory właśnie Bruzda mają mniej głosów elektorskich Atom w Aleksandrii, ale tam jest, ale jeśli chodzi o głosy obywateli tych głosów dostał więcej, więc to jest 1, ale nie wchodziły tylko na amerykańskim Box Office Complex oznajmia przypomina co za chwilę wrócimy zresztą z rozmową i przyjrzymy się temu jak ten nowy system prawa i sprawiedliwości zadziała jeśli chodziło partie jeśli chodzi o wyborców ze mną studiu prezes Mikołaj Cześnik z uniwersytetu SWPS i fundacji Batorego i wracamy zaraz po informacji o kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie druga część rozmowy z naszym gościem panem prof. Mikołajem cześnikiem z uniwersytetu SWPS i fundacji, bo od Batorego w poświęcamy czas ten pomysł prawa i sprawiedliwości na zmiany wprawie wyborczym dzisiaj skupiamy się na samej ordynacji czy inna metodzie przeliczania naszych głosów na mandaty do różnego rodzaju gremiów samorządowych w tuż przed informacjami mówił pan panie profesorze o tym, że metoda proporcjonalna, którą chce zastosować PiS jako zasadę już teraz nie będzie w ogóle jednomandatowych okręgów wyborczych jest to metoda proporcjonalna bowiem w lotach, ale mówimy o samorządowych wyborach zmieniali się skupmy się to to co w czoło tytanowe z tym to przeliczenie proporcjonalny ma swoje wady i chciał, żebyśmy tego wrócili i jakie bo mówił Bono Hillary Clinton to jest trochę inny inny kontynent to zostawmy, ale jeśli chodzi o samorządy w Polsce jak będzie wada dla małego miasta, który nie jest ranny miastem powiatowym miast naprawach powiatu do tej pory tam były jednomandatowe okręgi wyborcze teraz będą proporcjonalne ma minimalnie, bo 3 mandaty w takiej w takim okręgu wyborczym będą każdy z nas musi sobie zdania wyobrazić przede wszystkim to, że w takim niewielkim mieście TR preferencji obywateli mogą się rozłożyć na 5 7 0 12 15 komitetów różnych komitetów partyjnych nie partyjnych jeśli okręg okręgu będą rozdawane 3 mandaty to jedynie 3 par 2 mandaty są niepodzielne, więc jedynie 3 komitety wyborcze mogą dostać tę mandaty co więcej mogłem tutaj o proporcjonalności wtedy nam by ta proporcjonalność, która jest pewną zaletą oraz osób, a szkoda w przypadku wyborów do Sejmu wpisana do polskiej konstytucji jest zasadniczo czymś co dosłużył się temu, żeby w ten w tę grupę mających reprezentację włączyć jak najwięcej jest reakcja i pomysły różne zresztą takiego liczenia i przeliczania głosów na mandat, żeby właśnie zwiększyć proporcjonalność wzięły się w pewnych niedoskonałości systemów większościowych, które podzielić są bardzo naturalny ruch przy reprezentacyjnym są duże dochody z łagodnością, ale chodzi o to, żeby wiedzieć więcej obywateli było reprezentowane w reprezentowanym w tym gremium ale by zrezygnować, bo mówił pan jednomandatowe okręgi wyborcze mają wady, bo wygrywa tylko 1, a teraz pan mówi okręg wyborczy z 3 mandatami też ma wady, bo wielu się nie zostanie technologia to dobrze jak w życiu jest rozwiązanie dobre no jasne, kto to jest właśnie z brutalną ogromna obłuda prawo i sprawiedliwość wyraża może to powiedzieć wprost do Rybnik dobrze, że zaproponowano trzyma datowania dwu mandatowe, gdzie w nowo przyjadą mandatowym jest dla każdego oczywiste, że proporcjonalność być nie może natomiast poza sobie wyobrazić, że ktoś postulował by, że liczy twierdzi, że z urządzał wybory proporcjonalne, a następnie robił robił dwu mandatowe właśnie okręgi wyborcze na 3, w którym mandatowym 3 3 mandatowych okręgów wyborczych jakakolwiek proporcjonalność jest fikcją w naszych przy zdecydowanej większości sposobu przeliczania głosów na mandaty albo będzie także będą 3 komitety zdobywały z 1 z tak po 1 to przy tych sposobach wyliczania, które bardziej sprzyjał mniejszym średnim ugrupowania, bo takie przy dołączy w zdecydowanej większości tryb mandatowy najwięcej będzie zyskiwał największy, czyli przy obecnych sondażach to będzie prawdopodobnie prawo i sprawiedliwy gniew Allaha, czyli jednak jest tak, że może napisać w nocy pod swoje potrzeby mogłem facet to się niestety w dzieje wydaje mi się, że to się tutaj tutaj dzieje oczywiście ta materia wyborcza ta data inżynieria wyborczej się tak można powiedzieć jest w dosyć skomplikowana, bo z 1 strony mam dosyć skomplikowane procedury te sposoby przeliczania głosów na mandaty bywają czasem dosyć skomplikowane kilkustopniowe operacji i t d . w to nie będziemy chodzić, bo ten drugi pojazd na nie boi brzydzi się w PiS, choć o tym, wiedzą, że ja w liczbach nie robię, ale pewne jest to ta metody te metody przeliczania czy to jest wielostopniowy i to da się mnoży dzieli dodaje tyski wszystko po to, żeby uzyskać ten najbliższy proporcjonalne mu przeliczyć zawsze wiadomo tego co lubi też właśnie no no dobrze, że coś chcą uzyskać Holendrzy odczuliby wzrost o domu w domu wprowadzony w dziewięćdziesiątym trzecim roku, ale dobrze pamięta, bo raz pierwszy tak, gdy na służył temu tam jak pani pamięta 10 03. roku chodziło o to, żeby po parlamencie wybranym 90 obiecywał udzieli dobrze by na 3 2 komitety wyborcze zdobyły m. in. MSZ policjantów n p. zdobyło 1 3 2 mandaty chodziło o to, żeby mieć parlament, w którym będzie mniej tych tych komitetów wyborczych mniej mniej po prostu grupa one po to, żeby móc sprawnie rządzić wtedy właśnie zastosowano taki sposób przeliczania głosów na mandaty, które sprzyjanie tym najmniejszym tylko czy nie jest to skrajna proporcjonalność tylko trochę tę proporcjonalność Skrzywiona w imię tego, żeby uzyskać sterowność, żeby to działało przy natomiast przy, których mandat owych 3 3 mandatowych okręgach wyborczych w nałóg, szczególnie że mówimy o o radach, które są nieporównanie mniejsze to są doradza wybiera mnie 4 60 reprezentantów tylko dużo dużo mniej, więc tytuł mówienie o tym, że to jest studia mówi obłuda, bo obok były obłudne jest mówienie obywatelom robimy to po to, żebyście byli lepiej reprezentowani podjazd jasne, że 3 siedmio mandatowe, ale też Górna granica teraz prowadzona przed tym mieliśmy dobrze pamiętam 15 3 7 mandatowych okręgach w dalszym ciągu będzie to sprzyjało przede wszystkim największe, bo trudno naprawdę przekonać obywateli, że chodzi tu coś innego niż o to żeby, żeby napisać o ordynację taki sposób, aby ona była jak najbardziej efektywna i produkty na w postaci mandatów tutaj też trzeba pamiętać o tym, że trochę inaczej to będzie wyglądało w Borach do sejmików trochę inaczej w latach do 2 lat, ale już 1 ogromna różnica między nimi z parlamentem, a MO kolegialnym organami samorządowymi i parlament musi stworzyć rząd i to wynika z z większości parlamentarnej grupy ewentualnej koalicji natomiast jeśli chodzi o rady to bardzo często jest tak, że ta twarz albo podzielenie się tej rady n p . na wiele różnych ugrupowań stowarzyszeń społecznych i t d . które trafiają w UE jako nowi włodarze gminy nie ma nie nasz tej wady co znaczy to nie sprawia, że nagle nie da się rządzić daną gminą po to, wynika z tego, że mamy wybory bezpośrednie wójta burmistrza bądź prezydenta, który tak też jest na poziomie całego kraju pamiętajmy o tym, że ma wielu krytykuje obecny system za zbyt duże prerogatywy dane prezydentowi RP jeśli chodziłoby wójta burmistrza prezydenta to dopiero rok do rogatek wyszło wiele, więc Piwowarczyk to jest to nie oznaczają, że tego chciał wskazać na torze nie ma tej wady, którą PiS nagle próbuje ukrócić, wprowadzając tylko się maksymalnie 7 mandatów na okręg, czyli tego, że na szarlatanów ile było, że mieszczaństwo liczba mieszkań miejskich ruchów Integrated oraz jest szansa na to, że cały ten oddolny ruch, który czasami bardzo oddolny, bo to są działkowcy to jest jakaś rada parafialna, która chce mieć swoją reprezentację to jest masa tego da na co zresztą musimy chuchać dmuchać na brak graczy bardzo na to uważać i i był bardzo się nad tym pochylać, dlatego że w Polsce tego kapitału społecznego tego tortu tego co jest takim spoiwem takim lepiszczem bym powiedział zdrowego społeczeństwa ta aktywność obywateli, która w sposób dosyć naturalne najbardziej manifestuje się właśnie tam w tym co jest najbliższe obywatelowi, czyli właśnie w tej jego w Niemcy mają tu ładne określenie hańba prowokowała mała ojczyzna w tej małej ojczyźnie, której w której, która jest tak w najbliższa właśnie ja się boję bardzo się tego obawiam jestem przekonany, że efekt mechanicznej będzie taki, że jednak bardzo wielu społeczników albo zostanie wyciętych albo też będą musieli, bo to jest alternatywa będą musieli zdobyć towar wstąpić do partii czy też startować z komitetów partyjnych, więc to jest też powiedzmy to otwartym tekstem to jest też rodzaj zamachu na Krym samorządność najbardziej taką zaś mówimy głównie o radach oraz dach gminy, dlatego że na poziomie powiatowym to już trochę inaczej wygląda to penetracja przez partie polityczne jest większa sejmiki to w ogóle inna sprawa, że są sejmiki są w moim osobistym przekonaniu tym najbardziej udanym elementem reformy z dziewięćdziesiątego 08 10. dziewiątego roku, a to z tego powodu, że o sejmikach po prostu najmniej wiemy najmniej jako obywatele rozumiemy Olę są używane przez partie polityczne to rodzaj takiego łupu tam też powiedzmy od razu są ogromne prerogatywy, ale wielu obywateli się z tego nie zdaje sprawy są to właśnie w wyborach do sejmików jej do pewnego stopnia, że w wyborach do rad powiatów mamy problem z tymi z dużą liczbą głosów nieważnych, które są głosami nieważnymi, bo obywatele po prostu nie wiadomo, czego te karty do głosowania i w ogóle teraz, do których czy sejmiki, do których mają wybrać sobie reprezentantów do czego służył w no sejmik po co przy okazji wspomnimy czemu nie ceni wojewódzki w odróżnieniu od rady gminy ma ten jakże ważny w AM ważne zadanie wybrania marszałka tak, aby marszałek województwa to dopiero jest funkcja, ale to też o tym, by ja myślę, że wyznaczy jestem przekonany o tym, dowiemy, że zdecydowana większość obywateli tej grupy tej dwuwładzy na poziomie wojewódzkim nie rozumiałem w boju zresztą ja akurat próbuje czytać ten kształtuje polskiego prawa o samorządzie jako rodzaj tak kolejnego bezpiecznika tydzień temu o tym, mówiliśmy to jest kolejny bezpiecznik, który ma no właśnie w jakiś sposób zapobiegać samowoli, a my powinniśmy wszyscy pamiętają osła wielu z nas jeszcze pamięta jak wyglądała właśnie ta jednolita władza i władza, która nie była podzielona, gdzie nie było bezpieczników jak to wyglądało dość 10 10 . roku byliśmy panicznie bać się wszystkich polityków, którzy próbują przywrócić oczywiście zupełnie innej konfiguracji, ale przywrócić system, w którym jakieś biuro polityczne czy jak to Ehrlich mówił też centralny nie pamiętam teraz, ale to w Durbanie dobrze wie, że to jest termin ten intelektualny mistrz Jarosława Kaczyńskiego, który wyobrażał sobie, że jest potrzeba takiego centralnego podzielił powiedzielibyśmy punktu, który zarządza wszystkiemu jest w państwie powstania ewentualnych umów zawieranych z animuszem namieszać wiemy jak to było w czasach PRL wówczas globalny kryzys uważa, by było czymś takim i gdyby to dziś jeszcze się odtwarzać to jest duże zagrożenie przed chwilą podziw baliśmy dziękuję pani za ten przykład, bo to doskonale pokazuje jak tego rodzaju zmiany zachodzące na poziomie makro na poziomie na wiejskiej mogą decydować o tym, że gdzieś tam właśnie jakaś rada parafialna rada działkowców rada hodowców gołębi będzie pozbawiona jakiejś części swoich praw do tych spra w najbardziej fundamentalne zmiany jak i Niemiec zamiast boja jestem przekonana, że prawo i sprawiedliwość chce wygasić samorządność w Polsce i niech nie będzie musiało robić reformy administracyjnej wygasi ją w 2 na wiele innych sposobów, ale jeszcze chciałam się do chwili do tych mandatów i przytoczyć argumenty prawa i sprawiedliwości za zmianą tych widełek, czyli 3 do 7 maksymalnie w Łukasz Schreiber poseł prawa sprawiedliwości tłumaczył, że poprzednie widełki powinien być obecny, ale już niech mu będzie dochodzić od 15 mandatów w okręgu to zbyt duże pole do manewru zależało nam, żeby nie był nie trzeba było po tych zmianach zbyt wielu okręgów poprawiać co może mieć na myśli o jakich one szczerze powiedziawszy nie wiemy, jakie to manewr może może chodzić zbyt raczej nie ma czegoś takiego jest zbyt duża liczba mandatów w okręgu Holendrzy mają 1 okręg na cały kraj to nie jest żaden dzięki temu mają bardzo proporcjonalny system to oczywiście generuje pewnego rodzaju problemy, bo tam tych partii do parlamentu wybieranej dużo potem te tarcia koalicyjne trwają długo et Cetera et Cetera właśnie w lejącym się za słowa tego posła, że chodzi o to, że jeśli było do 1 5 mandatów to zależnie od tego od tych co wybory można było trochę zmniejszyć te liczby trochę zwiększyć i właśnie pisać pod siebie ja się obawiam, że tu chodzi nawet coś innego znaczy prawo i sprawiedliwości przed takim bardzo silnej polaryzacji do tego, żeby w Polsce był PiS i anty -PiS to bardzo ułatwia komunikację polityczną propagandę tylko z tym miałem chyba czytał te słowa jako słowa bardzo cyniczne chcemy, o czym zresztą mówią też politycy partii opozycyjnych to akurat najsłabiej w grę wybrzmiewa głos Platformy Obywatelskiej, bo ona była postawiona w roli tego drugiego jest tu być może chodzi o to, żeby taki bieg polarny system został, u których do pewnego stopnia istnieje na poziomie całego kraju, żeby on był mu spychane gdzieś tam w dół na poziom sejmików powiatów, a może nawet robić to dopiero będzie katastrofa prof. Mikołaj Cześnik z uniwersytetu SWPS i fundacji Stefana Batorego bardzo dziękuję za druk dziękuję z naszych spotkań zobaczymy jak skończą się prace nadzwyczajnej komisji sejmowej jakiż to produkt ostatecznie wyjdzie z Sejmu, a przede wszystkim czy podpisze to wszystko razem prezydent ciasnej formacji, a po nich przyjrzymy się co właśnie prezydent Andrzej Duda mówił dzisiaj w czasie zgromadzenia Narodowego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!