REKLAMA

Między wolnością a poprawnością. Czym dziś są uniwersytety?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-12-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich w ich z Cezary łasiczka programy o los czarek witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studio dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry panu w dzień dobry państwu coś jest profilaktyka społeczna profilaktyka społeczna to jest logika nie tak bardzo dobrze powstawania społeczeństwa nie to wtedy tak wyzywał umożliwianie poprawnego funkcjonowania społeczeństwa i zapobieganie takim Rozwiń » zjawiskom patologicznym dewiacji on, który miałby naruszyć ład społeczny tak w skrócie można powierzyć im skoro wam to nie wychodzi to nieszczęsne samorozwiązanie się ale dlaczego mam to żądanie wychodzi myślę, że to jest bardzo poważny Instytut bardzo poważnymi tradycjami, a ich o on jest oczywiście kroplą w morzu potrzeb natomiast jest jakby taką przestrzenią ważnej refleksji nad takimi zjawiskami, które są patologią w sferze publicznej tak również ludzie z tym, że narkomani przestałem celem jest tam jest kierunek, który jest teraz bardzo popularne ktoś nazywa kryminologia na więcej bardzo poważne miejsce to bardzo poważni ludzie tam pracują również funkcjonujących w sferze publicznej, ale jeżeli tak łatwo jest znowu owadzie pan próbuje mnie zastana się czy skoro nie zapobiega tym wszystkim dzieciom ten pan mówi co może nie działa mi się pan z 1 Instytut jest w stanie uratować świat mocno na to liczę to by było zbyt to jest duże oczekiwania takie bardzo idealistyczne bowiem oczekiwać od Instytutu Goethego, żeby się rzeczowo racjonalnie naukowo przyglądał w tym problemom, które akurat zajmują się pracownicy tego Instytutu tobym z tymi więcej mniej m. in. tym, którym o, którym wcześniej powiedziałam i dobrze kształcił studentów ma specjalistów, ale też porządnych obywateli świadomych tego sfery publicznej ich roli w sferze publicznej i t d . to tak najogólniej można powiedzieć, że ludzie myślą, że się udaje tak ci ludzie, którzy przychodzą wychodzą trochę inni z taką z takim przekonaniem mam przynajmniej taką nadzieję na temat znaczenia edukacji na temat znaczenia swojej roli zawodowej, ale też takie obywatelskie w życiu publicznym wtedy bardzo dużo przechodzi myśli pan, kiedy jak długo może niektórym się, choć jego okazuje się, że życie jest trochę bardziej cyniczna, ale myślę, że Instytut nie jest od tego o 1 miejsce to danina od 1 Uniwersytet do tegoż Ziobrę w nadzorował później tych swoich to w jakim sensie czy kontrolował tych swoich absolwentów, czyli nie uczula się sumę Tusk zna ten cynizm życia, który czeka za drzwiami uczelni ja myślę, że uczelnie to jest to tych nie zgadza się myślę, że jednak poważną uczelnię w Polsce uczulają to znaczy to jest oprócz takiej wraca w ogóle taka ma takie myślenie o edukacji jako oczywiście są oprócz tego, że ma dostarczyć solidnej wiedzy zawodowej co jest ważne są również taką przestrzenią kształtowania obywateli i obywatelskości i toteż w takim sensie etycznym wart ludzi, którzy są świadomi swojej jak taki swojej roli w przestrzeni publicznej również z tych względów moralnych no to trudno oczekiwać, że wszyscy nie będą nieść kaganek oświaty i będą absolutnie moralnie swoim życiu publicznym, ale taka też jest rola Uniwersytetu i myślę, że niektóre uniwersytety niektóre wydziały czy niektóre instytuty i niektórzy wykładowcy się z tego jak wywiązują, ale trudno oczekiwać, żeby ewaluacja ich wpływu była ne stuprocentowa zawsze, więc forum to oczekiwanie chyba zbyt górnolotne czy zbyt idealistyczna, ale też nie myślałbym tak cynicznie instytucjach uniwersyteckich edukacyjnych to znaczy to są jednak, bo bardzo łatwo w ten sposób podważyć no coś bardzo istotnego w sferze publicznej Uniwersytet jest czymś poważnym myślę, że jeżeli wszyscy zaczniemy myśleć o tym, jaką część z nas przynajmniej jako instytucjach takich cynicznych instytucjach, o czym myśli część inteligencji czy część elit w ten sposób to to bardzo łatwo pode tnie my jakoś bardzo istotną część takiej refleksji nad Sommą synod samymi sobą tak uniwersytety powinny również pełnić taką rolę, a Polski Uniwersytet Polska Akademia przechodzi kryzys, ale lampą lustro pytam, jeżeli chodzi o stany Zjednoczone niewiele osób alarmuje, że amerykańska Akademia przechodzi kryzys ten kryzys polega na auto cenzurze na odcinanie oczu wycinaniu pewnych niepopularnych nurtów intelektualnych narracji i zbytnią poprawność polityczną komentatorzy mówią, jeżeli jest miejsce w przestrzeni publicznej na to, aby pojawiały się najbardziej dziwne niebezpieczne potencjalnie obrazoburczy myśli idee nurty to Academy jest miejscem tak, bo wie, że nie potrafimy się zmierzyć z tymi rzeczami nauczyć porozmawiać o nich argumentować wiedzieć, dlaczego niektóre mogą być niebezpieczne inny nie Noto, gdzie tak tymczasem w nie dopuszcza się wszystkie rzeczy, które są, jakby poza mainstreamowe co wycinane to doskonale znam miasto nie dziwi także, jeżeli jakaś grupa narodowców organizuje dziś na Uniwersytecie takim czy innym jest spotkanie z ciekawym człowiekiem, który okazuje oka okazuje się być rasistą i tego i t d. no to odnosi się krzyki wrzawa na końcu miasta mówi ojej życiu nie wiedzieli no to odwołujemy to spotkanie tak podobni żyje w stanach notes komentatorzy niekoniecznie zgadzając się z takimi jak mówią, ale przecież od sumy strat niestety ludzie przyjdą niech przyniosą jak najbardziej niebezpieczne dla wrogiem ludzkości posłuchajmy dla dajmy aparat pojęciowy naszym studentom niech rozłożą tę mowę nienawiści na czynniki pierwsze niech wiedzą, dlaczego to jest mowa nienawiści czym my może grozić co robić jak argumentować jak kontr argumentować to Akademia ma być miejscem, a nie ulica tak nie media, a nie, a nie polityka do pewnego stopnia obym się z panem zgodził jeśli mowa o politycznej poprawności oczywiście sfera publiczna jest za zorientowana bardzo politycznie poprawne z czego wynikają różne absurdy i paradoksy nieoczekiwane konsekwencje związane z takimi postawami czy przekonaniami natomiast bardzo delikatną sprawą jednak do przemyślenia jest to czy rzeczywiście skrajne poglądy powinny znaleźć się artykulację na Uniwersytecie osobiście sądzę, że jeżeli możemy się spodziewać się Towarzystwo wzajemnej adoracji jakichkolwiek danych osobowych i 1 albo drugiej strony albo takich sytuacji niekoniecznie kompatybilnych z tą pierwszą, kiedy wykłady osoby o lewicowych poglądach są i wyraźnie lewicowych poglądach są przerywane przez osoby, które z bardzo niegrzeczne niemiłe i wręcz z radykalnym sposób przez osoby o prawicowych poglądach albo nawet odwrotnie na coś się, że dzieje chyba w Polskiej Akademii rzadziej, więc w tym sensie, ale nawet odwrotnie to wtedy myślę, że Uniwersytet powinien jednak zachować się zachować ten dystans do tego typu do tego typu wystąpień moim osobistym zdaniem tego typu sytuacji powinien dopuszczać do napięć eskalacji na ten temat czym innym jest rozmowa o trudnych tekstach i trudnych problemach nosem i Darią czym innym jednak i tutaj musi istnieć jakaś dosyć wyraźną myśl granica, którą jednocześnie wiem to jest paradoksalne co mówię, bo jestem pewna sprzeczność, którą trudno ustalić pomiędzy takim namysłem seminaryjnym, a taką sytuacją, kiedy dopuszczamy i wiemy, że to może skończyć się po prostu polityczną rozróbę takie sytuacje oczywiście Uniwersytet nie jest wolna od polityczności jest miejscem politycznym polskie uniwersytety w latach trzydziestych dwudziestego wieku były doskonałe są doskonałym przykładem polskie uniwersytety w czasach komunistycznych, kiedy dominującą ideologią był marksizm też są takim przykładem był bardzo poważnego upolitycznienia są też przykładem oczywiście bardzo takiej moralnej postawy czy obiektywnej, kiedy niektórzy naukowcy jak n p. Leszek ma Leszek Kołakowski potrafili w pewnym momencie powiedzieć, nawet jeżeli to było trochę między słowami wreszcie mieli powiedzieć, że powiedzieć coś przeciwko tej władzy powiedzieć, że ta władza się tamta władza się myli, że mówi nieprawdę, że to jest jednak w sferze publicznej nie ma miejsca na kłamstwa, ale też co innego jednak to jest inna sytuacja niż sytuacja, w której pan powiedział, że dopuszcza się po prostu Trako to sytuacja, która ich efekcie może skończyć się po prostu polityczną rozróbę, więc nie dziwiłbym się pewnej delikatności, która marny, że tak to są kwestie organizacyjne, a jedno nie nie sądzę to, jeżeli ktoś ma takie przekonanie dosyć silna i jest wynikające z tego, jaki skład zaproszonych gości i to nie wynika z tego, że nikt ich poglądy się ścierać tylko mamy do czynienia jednak bardzo wyraźnie sprofilowane środowiskiem to dobrze by było jednak, żeby taki przekaz, który idzie stronę społeczną nie był taki, że mamy do czynienia właśnie taką bardzo sprofilowane radykalną wersją, więc tutaj, więc tutaj bym zachował jednak pewną ostrożnością podchodźmy do tego wątku po informacjach, jeżeli pozwoli pan oczywiście studio da dr Piotr Kulas z Instytutu profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego informacje dziesiąty 20 już za kilka minut po informacjach wracamy z dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytet warszawski jest z studio przed informacją i mówił pan, że należałoby się wykazać pewną dozą ostrożności, jeżeli chodzi o dopuszczenie w niepopularnych myśli radykalnych nieregularnych też zależnego od środy rana tak jasna ale dlaczego dlatego, że w wie pan, gdy konsensus jest pewną wartością to znaczy próbujemy ucierać Idy, ale nie wywiązywać się nie na Uniwersytecie w jakim sensie też doznali uważa, że są one dla mnie uniwersum powinien być taki moim zdaniem inwestor powinien być takim miejscem, w którym ucieramy dochodzimy do konsensusu i dajemy przykład dajemy przykład w sferze publicznej, że można ze sobą rozmawiać w sposób kulturalny nie zgadzają się ze sobą, ale jeżeli ktoś przy jednoczesnym taka jest rola Uniwersytetu może, jakiej szkoły wychowania, ale nie jest źle myślę, że też Uniwersytet jednak ta, jeżeli mamy taką wizję powiedziałem, że moim zdaniem, ale to nie jest tylko moje zdanie tylko to jest tak Habermas Soska powiedzmy wizja w ogóle sfery publicznej, gdzie ludzie ze sobą rozmawiają, żeby się porozumieć przynajmniej do postoju w tych sprawach podstawy wartości, jeżeli przychodzi ktoś z taką intencją rząd za wszelką cenę nie chce się porozumieć i nawet nie jest zainteresowany, żeby ta druga strona zmieniła zdanie tylko jest zainteresowany tym, żeby wykluczyć tę drugą stronę, bo proszę zauważyć jak wygląda model komunikacji model komunikacji w sferze publicznej w Polsce wcale nie wyglądał często w ten sposób, że 2 US strony ze sobą rozmawiają, żeby się przekonać tylko, żeby pokazać, że druga strona jest głupia po prostu przykład, gdy w rewanżu na to co ja powiedziałem, czyli nie przekład plaży skomentować wyobraź sobie, że oto właśnie dziś od lekarza organizacja rasistowska mówi to my zaprosiliśmy z Niemiec albo w wielkiej Brytanii jakiegoś kogoś z netto na poziomie o wyższości 1 rasy nad drugą Jon będzie miał odczyt tak, a inna organizacja mówi, a my mamy tutaj osoby, która opowie nam, że aborcja jest to jest zabójstwo, że kobiety powinny być karane, bo to co Bóg Bóg stworzył złączył i t d. i tu będzie kolejny odczyt no i teraz tak Uniwersytet 3 miejsce, w którym powinny ścierać się lider miejsce, w którym młodym ludziom powinno dać się narzędzia do tego, żeby myśl ideologii rozebrali na czynniki pierwsze i zobaczyli porównanie i t d. KK, czyli nauczenie pewnego warsztatu mamy do mamy do wyboru albo nie wpuszczamy tego muru niestety, bo ono już tak nie myślimy też prądy już dawno za nami Uniwersytet powinien być miejscem zgody Concordii klepania się po pośladkach w sensie pozytywnym się po plecach może bardziej tak albo mówimy proszę bardzo nasi drodzy studenci humanistyki i je i myśli oświeceniowej wysłuchać tego, a następnych zajęciach porozmawiamy o tym dlaczego w te poglądy mogą być szkodliwe albo dlaczego są nie logicznie skonstruowane albo dlaczego używają do narzędzi retorycznych, które oszukują słuchacza dzięki temu damy wam pewien aparat, bo to wy będziecie tymi osobami, które będą politykami urzędnikami elitami w swoich małych i dużych środowiskach to Maciej wiedzieć, dlaczego jak ktoś, mówi że nie wie biały jest lepszy niż czarny kobieta powinna być własnością mężczyzny albo nienarodzone dziecko bla bla bla to wy macie wiedzieć to samo dziś sądy Edytą wiedzą to wy macie to do nas będzie należała przyszłość myśli no, więc jeżeli wyrzucimy to poza mury Uniwersytetu to jak nauczymy, a z podręczników o jakiś tam przeszłości zamierzchłej, którą trzeba zaliczyć zdać zapomnieć czym innym jest rozmawianie o tym, problemach z trybun powiedział myślę, że na Uniwersytecie się to robi to bardzo często niekoniecznie pod płaszczykiem politycznej poprawności analizuje się do tekstu a kiedy pan był, na jaką są nie wiem rozmawialiśmy rozmach nie niechby nie wiem czy w jakim są to w takim mogę panu chodzi o swoich zajęciach mogę to bardzo chętnie panu powiem rozmawiam przed oprawach człowieka z różnych perspekty w worek to nudno można je wznoszenie wychodzi banał, ale jako student i widzi pan zdjęcia oka jest właśnie bardzo nie nudna to jest bardzo niemodne jeśli robi się wokół tego debaty różnych osób, które mają różne poglądy na ten temat bardzo drażliwa kwestia to jest 1 rzecz druga rzecz jest taka, że myślę, że na Uniwersytecie bardzo często rozmawia się takich rzeczach rozmawia się o poglądach rasistowskich skrajnych również skrajnie lewicowych rewolucjach chcą rozmawiać jak poprzednio tak, ale rozmawiać, ale nie myślę, że rozmawia się też jedno w zależności od tego oczywiście to jest kierunek rozmawia się o tym co jest akurat artykułowane w przestrzeni publicznej, ale proszę pozwolić mi dokończyć natomiast inną rzeczą jak bardzo obciążony zapraszanie niebo chcę powiedzieć mysz, która jest puentą, ale ma teraz na końcu będzie, więc w tym sensie gra może to jest zła strategia retoryczna, ale chciałem, żeby to podbudować pewnym kontekstem natomiast czym innym jest zapraszanie osoby o skrajnych poglądach grzebią legitymizować i tutaj myślę, że trzeba być bardzo ostrożnym wie pan, jeżeli zapraszasz kogoś, kto ma ewidentnie skrajne poglądy ewidentnie jest n p. rasistą ewidentnie uważa, że n p . wybiera kwestii Holokaustu odbudowa państwa i zaprasza się na Uniwersytet to co się pokazuje co się robi tej osobie no to jest najprostsza, jakby obserwacja socjologiczna uprawomocnia się uprawomocnia się to osoba legitymizuje się jej obecność przestrzeni publicznej tak z jawnego no jasne do lat 8, a nie żyje bal zaprosił taką taką osobę do Radia i po dobroci taką osobę do rady, która będzie wypierała Holokaust dużego popytu nie zrobi, bo nie jest mi ostatnio Boroń moralnie, bo rola górala Radia, bo o język Pomorza narzędzie retorycznych, ale takich podstawowych, bo rolą rady jest coś innego niż Uniwersytet, dlaczego już panu mówię, jeżeli Uniwersytet zatrudniał sprzątaczki przez lata na umowach śmieciowych to jaki przekaz poszedł świat panie doktorze, ale jej założycielem, ale jest, ale jest on częścią tej instytucji NATO, że armia coś takiego że, ale już można ją na ulicy ich właściwe o tym, żeby też wie pan o przestrzeni publicznej można zestawić poglądy, które się nawzajem wykluczają n p. IT zatrudnia dziennikarzy na umowach śmieciowych i w jakim sensie przyczynia się oczywiście do tego upadku z gola jak mi się zgadzamy się zderzamy to są tego typu instytucje zaufania publicznego, w których z pewnością jest wiele błędów poza tym nie pomija to nie jest to nie pełni żadnej funkcji na Uniwersytecie, żebym był za takie rzeczy rozliczany i że muszę się z nich jakimś sensie tłumaczyć natomiast wizja Uniwersytetu, jaką ja mam, jaka jest w myśl, która w ogóle towarzyszy Uniwersytetowi również powinna towarzyszyć myślę mediom publicznym w szeroko rozumianym czy mediom po prostu, że to jest dochodzenie do jakiejś trafnej diagnozy rzeczywistości natomiast zapraszanie kogoś, żeby go wysłuchać, zwłaszcza że może się okazać lepszym torem i być bardziej sugestywne z punktu widzenia i używać nawet narzędzi z podstawówki retorycznych, ale być skuteczniejszy może się okazać, że to po prostu jest bardzo zła strategia z punktu widzenia sfery publicznej, ale znając jedzenia również z punktu widzenia ostatnie zdanie z punktu widzenia, jakby pozycji tej osoby i pozycja i ewidentnie rośnie po takich wystąpieniach analizę krytyczną ma pan racji skoro pan mówi o różnych dużych miastach w tym kraju to one też kierowały się tą myślą, że jeżeli nadal były osoby, które były lepsze od kierowników dyrektorów to się ich po prostu pozbywało naprawdę nie słyszał możnych media w Polsce, więc proszę proszę zobaczyć co pan teraz mówi nie będziemy zapraszać osób o skrajnych poglądach radykalnych nie są kontrowersyjne mogą okazać się lepszymi mówi sami niż w kontrze argumenty tak albo niż nasi studenci mają nasi studenci mogą mi uwierzyć, ale nie nie ma takiego poczucia, że jest jednak jakiś rodzaj wspólnych wartości co, do których powinniśmy się zgodzić i że one bezwzględnie na to co sobie powiemy o politycznej poprawności obaj mamy chyba tutaj podobne zdanie, że granice politycznej poprawności są zbyt daleko posunięta i bardzo często wiąże się z takim absurdalnym poczuciem hipokryzji, który temu towarzyszy w niektórych sytuacjach niedawno mogliśmy obserwować podobny przypadek w Polskiej sferze publicznej, ale jest jednak zesta w takich uniwersalnych podstawowych minimalnych wartości co, do których także należy szanować innych ludzi i że za zabójstwo ludobójstwo to jest coś złego, że mówienie o innych narodowości Legion innych rasach to jest coś złego, że mówienie o kobietach, że nie mają duszy n p. to jest coś złego tak to jest przykład który, którego użyli niedawno jacyś studenci, których po co, do których rozmowę pod słyszałem, więc to są takie rzeczy, więc jeżeli ktoś oczywiście to są argumenty z Elżbietą rusza jest taka teza, że nikt nie ma duszy, więc w tym sensie kobiety też nie to jest kontrargument na to co podział tamten czas oczywiście zabawowe dla słuchaczy powiedzmy sobie tutaj w skrócie natomiast to są oczywiście argumenty z różnych półek, ale jeżeli ktoś posługuje się skrajnymi argumentami no to Uniwersytet czy instytucje publiczne w tym sensie go legitymizują, więc nie sądzę nie nic nie wiem, dlaczego jakikolwiek władze Uniwersytetu miałby na siebie wziąć taką rolę, żeby legitymizować pozycje i wzmacniać się takiej takiej osoby, a czym innym jest natomiast dyskutowania o takich poglądach w ramach seminarium ze studentami nawet zapraszanie na seminaria i konfrontowanie się takimi osobami robienie z tego wydarzenia publicznego to jest zupełnie inna rzecz, bo jest ono głosem, który przebywa od wzywają stany oznaczonych tym, które krytykują uniwersytety akademie amerykańską, która właśnie przybrała taką formę w jak i jakie pan mówi także jest tutaj być miejscem działamy wszystko wypracowanej uczymy studentów tego modelu neoliberalnego bezpiecznego tak i oczywiście przerabiamy te różne historyczne zbyt kontrowersyjne tezy teorie, ale tylko w ramach ćwiczeń krytycy mówią są różne miejsca w społeczeństwie co media jest Akademia, a mięso jest nauka i tak i t d. i mają różne zadania zadaniem Uniwersytetu jest zderzenie studentów z najbardziej obrazoburczych mi najbardziej kontrowersyjnymi strojami niekoniecznie sposób, a dzisiaj były poczytamy o latach trzydziestych w Niemczech i to będzie na egzaminie tylko zderzenie ich praktyczne trochę to co mu to co n p . robią lekarze tak po latach studiów i tor etycznych czas pójść do szpitala jej dotknąć chorego nie wiem zmierzyć długą rączkę temperaturę i t d . tak dalej to jest 1 100 jest im zarzuty, że amerykańska Akademia stała się zbyt bezpieczna niedawno byłem na forum bezpieczeństwa w Warszawie ktoś bywało i były osoby spoza Polski, które mówiły o upewnić się, że w sferze politycznej jest miejsce na wyrażanie nawet bardzo ekstremalnych tezy może to jest to tezy nie będą mogły być wyrażane w sposób polityczny ton, w którym momencie pojawią się na szczyt jako akty terroru czy aktywa obrotowe, bo i, że nie będzie wentyla, żeby pojawiały się nawet takie przy takiej opinii jakimś mieście w przestrzeni publicznej to one nie znikną też do nas znajdują inne są one się ludzie mają jeszcze odróżniamy one do naszej rozmowy po informacjach oczywiście dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego studia o studio dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, żeby nie być gołosłownym panie dr. David Promet 3 profesor literatury angielskiej na proste dzieją są plany kochają dzikie Shen to jest 1 z wielu tekstów, które od kilku lat pojawiają się z anglojęzycznej amerykańskiej sferze w re dniu kampusem złość czy nowi cenzorzy w akademikach czy na Uniwersytecie po tytuł studenci na czele z ataku na wolność słowa, a kadra profesorska i administracja umożliwia im to w czyim profesor na względzie są to jego sądzi, że Uniwersytet to nie być miejscem wolności słowa pytanie, jakie są granice, ale wielu komentatorów amerykańskich podkreśla, że inwestycje spadną do rodzaju laboratorium dlatego te granice powinny być dużo dalej przesunięte niż poza murami Akademii właśnie to jest to laboratorium, gdzie mamy ten cały syf świata te bakterie zarazki, ale pracujemy z warunkach laboratoryjnych 2 rzeczy 1 rzecz jest taka, że kiedy na zajęciach 2 tygodnie temu powiedziałem, że na 1 z uniwersytetów amerykańskich pod koniec lat sześćdziesiątych palono książki to nie mogli uwierzyć, że palono książki na uniwersytetach amerykańskich na inżynierze nie nie ciężka zima zbuntowani studenci, którzy postanowili zmienić zasady gry, bo wydawało mi się, że uwolnią wolności Rosa pod wpływem Herberta Marku Zago tak to to była taka prostota czy przesunięte są granice i czy to czegoś nie przypomina to akurat byli studenci lewicowi, ale czyni palono książek po drugiej stronie trochę wcześniej Okaj zawieszamy tą sugestywną na poziomie podstawowym taką retoryczną zabawę i druga rzecz jest taka ja myślę, że studenci powinni mieć przede wszystkim być wyposażeni w to, żeby zrozumieć to co się dzieje podam panu przykład z moich wczorajszych zajęć rozmawialiśmy o polskim nacjonalizmie na wprowadziliśmy te zajęcia na elitarnym powiedzmy w kierunku studiów w Uniwersytecie warszawskim zaczęliśmy od raportu CBA słów na temat prawicowości polskiej młodzieży, ale potem bardzo szybko cofnęliśmy się w przeszłości i zaczęliśmy analizować różne typy polskiego patriotyzmu czy nacjonalizm również i potem zastanawialiśmy się jak te współczesne prawicowość ma się do tych typów, jakie są podstawowe źródła tego myślenia prawicowego nie chce przesadzać z dobrą opinią na temat swoich zajęć, bo to, by było trochę ekscentryczna natomiast nie tylko zresztą swoich natomiast myślę, że mają zasugerował on jest to jest możliwe jest do tego są też jasne natomiast myślę, że to jest jakaś to to studentów dopiero w tato czy podobne procedury dopiero studentów wyposażają w tym w dół w utrzymaniu powinni wychodzić ze studiów to znaczy zrozumienie na temat świata oni powinni tylko włącznie de konstruować moralnie się oburzać na to, że ktoś się z powiek i rasistowskie poglądy jako powinni mieć narzędzia, które umożliwią zakorzenienie tego w jakimś szerszym dyskursie zobaczenie, jakie są źródła tego również moralne odniesienie się do tego jako 1 z wielu elementów natomiast taka wizja, którą trochę pan sugeruje wydaje im Reja to ja tylko pytam, ale zaczęliśmy nie no zaczęliśmy wcześnie rozmawiać, więc to jest czynnik inwestor niepotrzebnie powinniśmy się czy tym zaraz po przyglądać dać odpór niech ktoś z wizją to jest wizja prof. Davida Browna życia bez Uniwersytetu Yale to jest jeszcze coś innego to znaczy to jest właściwie taki mam teraz tego czy Uniwersytet nie stał się zbyt politycznie poprawne czy nie stał się trochę takim atakom poprawną szkołą dla pensjonariuszek tak chciała coś takiego układu taka czy to nie jest także uczymy moralności przede wszystkim na Uniwersytecie myślę, że tak się nie dzieje jak patrzy po zajęciach swoich kolegów to jednak studenci bardzo często jest trochę także studenci są te są są niektórzy niekiedy bardzo wyczuleni na takie zjawiska, ale myślę, że z drugiej strony, że podatek przykład Nobody niedawno z Bolkiem w analizowaliśmy tekst jest z 1 z polskich tygodników, gdzie było takie sformułowanie nie być, o czym może nam także to jest czymś Murzynami studenci tutaj byli oburzeni tak to wykładowcy tłumaczyli i złożoność tego pojęcia w polszczyźnie oczywiście nie zgadzając się, że jest wożony pochodzi od słowa Maur i już nie ma na to jak niewolnik, ale to co panu wstyd powiedzieć co znaczy być pasjonatem była była tak była dyskusja pewno na ten temat to nie jest tak, że wszyscy byli jednocześnie moralne oburzenie tylko zastanawialiśmy się nad etymologią tego planu i tak da to i t d . to jest 1 z wielu przykładów natomiast jeszcze raz powiem myślę, że studenci dziś, by to nie uczy się dzieje w ogóle na wszystkich kierunkach powinni mieć jakieś zakorzenienie w historii powinni mieć zakorzenienie też w teorii jest dla tej podstawie za pomocą tych narzędzi rozumieć zjawiska współczesnego świata z wdrażaniem ze zjawiskami współczesnego świata nie wyróżnia Uniwersytetu boi się zdarzają zjawiskami współczesnego świata na co dzień to, że widzą rasistowskie wypowiedzi, ale skrajne wypowiedzi to jest po prostu sfera publiczna przychodzą na Uniwersytet mają zrozumieć kontekst tej wypowiedzi ich zakorzenienie wpływy mobilizację społeczną, którą się tworzy wokół tego tych wypowiedzi tego typu rzeczy powiem panu też o różnych podejściach do innych myślenia o przyszłości n p . w stanach Zjednoczonych byliśmy świadkami cieszy wśród zajść ulicznych są tacy, którzy mówią mamy pomniki osób z historii, które przez lata całe stały na cokołach, ale dzisiaj wiemy, że ci ludzie n p. byli z ze zwolennikami segregacji rasistami, więc trzeba ich ściągnąć te pomniki zburzyć zniszczyć, żeby Karina kamieni pozostał w podobne głosy też odzywa się w Kanadzie, bo wielu ojców Konfederacji osób ważnych innych stworzeń Kanady n p. miało podejście, które w tamtych czasach było normalne do ludności rdzennej, ale wiele się tego czasu zmieniło i głosy, które zdają się w Kanadzie są zostaw pomniki zburzenie pomnika nic nie da lepszy, bo edukacyjnym sposobem jest opisanie tych pomników powiedzenie, że bardzo tu jest pan taki taki, który był autorem współautorem dokumentu, który stworzył w kanale, ale wyznawał takiej takie ideały, które wtedy były akceptowalne, a jednakowoż dla nas dzisiaj nie są z takiego takiego powodu, więc mamy 2 sposoby albo zniszczymy to schowajmy ukryjemy, bo wiadomo, że to zniknie z przestrzeni publicznej to na pewno w ogóle zniknie z naszych serc umysłów i książek albo nie bójmy się przeszłości, ale tłumaczymy ją zderzają się z nią nie usuwajmy jej z przestrzeni na ich tle bardzo dobrze Janowi Anka czy pan wyznaje to pierwszy, ale nie wyrzucajmy nie nie wyznaje tego pierwszego nie nie to jest to jest przypisywanie mi to zadanie to jest nie nie wyznaje tego pierwszego to po panu powiem to przykładem, który jest polskiego kontekstu kulturowego i jest bardzo wyraźny przykład i bardzo wyraźna nazwisko Roman Dmowski wczorajsze zajęcia rozmawiamy o Romanie Dmowskim i staram się studentom pokazać, a mimo całego złego dziedzictwa, które wiąże się z narodową demokracją moim zdaniem to jednak to była ważna postać dla polskiej niepodległości ta ważna postać dla polskiego myślenia o polityce w sposób realny takie realistyczne takie Realpolitik po polsku trochę, że postać Dmowskiego w różnych okresach jego życia to był trochę inny Dmowski inny był w czasie ligi polskiej ligi narodowej potem Stronnictwa narodowo-demokratycznego trochę inne w latach trzydziestych tak dalej to myślę pokazuje jakąś edukacyjną wartość zajęć i myślenia o takiej postaci, kiedy dokonuje się pewnego różnicowania ze względu na okres życia na kontekst historyczny i t d. daje się studentom narzędzia, żeby o tym, myśleli sami wyciągali wnioski, ale to nie jest ani procedura wykluczania ani procedura afirmacji, która jednak i legitymizacji pewnej postaci bez takiego krytycznego namysłu ale, żeby o tym wszystkim powiedzieć myślę to ona należna początku sobie opowiedzieć historię natomiast w jakimś błędem myślę nauk społecznych pewnych ogólnie rozumianych jest to, że one zamiast nauczać takich podstawowych rzeczy od początku założeniem nie takim moralnym oburzeniem, że ci studenci są coraz głupsi coraz kolejne pokolenia są coraz głupsze, bo to może nie jest prawda może oni są mądrzejsi w innych aspektach, ale może trzeba im dać po prostu przede wszystkim takich kawał solidnej wiedzy, a później dopiero tam, więc de konstruować myślę, że często dzieje się trochę odwrotnie to znaczy najpierw się de konstruuje tylko w ich przypadku nie wiadomo co obok konstruuje się puste znaczące poza dużymi czyli kiedy rekonstruować, a później, kiedy oni w sobie niech mają te narzędzia do tego, żeby sami wyciągali wnioski, jeżeli są teorie dekonstrukcji dekonstruktywizm etyczne czy rekonstrukcyjne, które de konstruują teatr to niech to to mają tu to jak mają też jakąś dawkę solidnej wiedzy potrafią do tego, że oni w nas byłych nadają się znają z Ferdydurke Ferdydurke takie wrażenie w jakim sensie w Dmowski wielkim poetą był nie jak wygrać albo nie zamierza się nim zachwycać się Dmowski był tak jak słowacki postać, która jest przywołana właśnie na lekcji Ferdydurke jest jest ważną postacią dla polskiej kultury tak to jest zła zła moim zdaniem te złe podejście do taktyczne ze słowackim zachwycać jak ma zachwycać, kiedy nie zachwyca tak mówi bohater Ferdydurke walenie zachwyca, kiedy jest zwykle jest dokładnie to z pan mówił pan stosował pan na lekcjach mówi Dmowski w różnych momentach byłby taki jawny borykają się tak człowiek wychodzi na ulicy mówi się tam nie ma tu nie będzie Polski imigrant bez żadnych imigrantów w Polsce oczekuje autami dotyczy, bo to jest współczesna, ale ja pójdę jutro, ale ja myślę, że taki student taki student KUL otarła się w swojej głowie, ale jeżeli ma kontekst to połączyć tak, bo ma narzędzia do tego, żeby zrozumieć, jakie są jak się mają współczesne artykulację prawicowości nacjonalizmu do OFE jak i dlaczego one są różne n p. dziś w Niemczech, dlaczego są różne niż we Francji, dlaczego są różne niż w stanach Zjednoczonych z czego to wynika, kto to ufundował, w którym momencie historii to ufundował coś mu zaświeci w le wie pan jakaś lampka się za zapali myślę, że to jest lepsze niż moralne oburzenie, które miałoby wynikać z tego, że prezentujemy tylko współczesny kontekst naprzód na lekcjach socjologiczna zajęciach socjologii tak i zajmować tymi bakteriami jak pan tu ładnie zresztą powiedział, które płyną ze sfery publicznej, bo taki człowiek nie ma żadnych narzędzi, żeby to zrozumieć genezę tych poglądów źródła tych poglądów kontekst w jakim powstały, a może wyciąga się pewne poglądy tylko z kapelusza, żeby je wyciągnąć nie wiadomo po co jak to się z tym zdarza, więc myślę, że nakreślenie takiej panoramy po to jest Uniwersytet także określił panoramy nie jest to Uniwersytet nie jest próbą politycznych poglądów i żadne zajęcia ani na poziomie takich aut seryjnych wystąpień ani myśli na poziomie seminarium nie powinny temu służyć tylko powinny służyć analizie no to nie jest chyba zbyt duże oczekiwania od rezultatu rektorem profesor PIMCO państwa w dr Piotr kula z Instytutu profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego państwem goście bardzo dziękuję panie doktorze bardzo dziękuję informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!