REKLAMA

Trujące powietrze to nie problem, to kilkanaście różnych problemów.

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-12-06 21:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
31:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM dobry wieczór mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu gość pani Marta Kęsik główny specjalista urząd miasta stołecznego Warszawy biura infrastruktury dobry wieczór dobry wieczór dobrze wizytówkę pani podaje, że pan w taki bardzo dobrze wspaniale chcę zapytać przede wszystkim o w powijakach jak to się stało, że w 300 lat nie mówiliśmy o smogu i nagle od roku 2 okazuje się być to temat w mediach nr 1 wg pani co Rozwiń » się stało to jest generalnie to ciekawa historia, bo prawda jest taka, że o smogu zaczęło zaczął być głośno rzeczywiście około około 2 lat temu natomiast z naszego punktu widzenia działania które, które prowadzimy to już jest taka podróż wieloletnia NATO miast, jaka ciekawa historia związana to poziomy od 1 4 lat prowadzimy takie Sephora one zbierają energetyków w górę firmy energetyczne, które tutaj u nas w mieście funkcjonują Inspekcja listu zakresu energetyki i 20 1 5 roku zrobiliśmy forum na temat jakości powietrza zrobiliśmy forum zawiadomiliśmy dziennikarze o tym, że o tym, temacie mówimy nikt nie przyszedł dopiero 2 tygodnie później 2 tygodnie miesiąc później tak naprawdę ten temat wybuch w mediach i wtedy dopiero rzeczywiście o tym, zaczęło się mówić także ciasto to inicjatywa, która jest po naszej stronie nie do końca rzeczywiście po naszej stronie jest ono odnajdywano w tym stanie mówiąc my mówią jeszcze gorsza mówią mi się w Warszawie Trójmieście Warszawie poprawia się czy pogarsza jakość powietrza, tworząc tak, więc tak w ogóle pyta pani Nela może być zamieszczone na przeżycie ma sens Her oczywiście zgadza się generalny generalnie to co my obserwujemy to rzeczywiście jest to, że jakość powietrza w Warszawie się poprawia widzimy to widzimy to, że Elana od, jeżeli spojrzymy na w przeciągu 1 0 ostatnich lat na stężenia pyłów Pm 1 0 pól czy też Pm 2 i pół to są takie mniejsze były to widzimy to, że nie, że obserwujemy to, że do stężenia w ujęciu rocznym są niższe i przekroczenia stężeń całego roku tak wzrokiem jedz jest jest lepiej jest niż Roger Cohen 1 0 opel 10 po 2 budynki przy władzy do Pm 2 i pół mamy coś takiego co się nazywa średnio narażenia na ten był pan 2 pół, który obliczamy jako taką średnią 3 ostatnich lat i n p. w 20 1 2 roku to było 2 6 , 6 milionów Romana metr sześcienny natomiast teraz jest to 2 2 µg także oczywiście nie stoi ich liczba idealna natomiast rzeczywiście dążymy dążymy do tego, żeby było coraz lepiej krytycy takiego patrzenia na stan jakości powietrza w mówią tak w letnie miesiące, gdzie nie ma za dużo samochodów nie palimy w piecach złymi rzeczami wywiera wiatr nam, którego jest coraz większe, bo zmiany klimatu i takie ekstremalne zjawiska pogodowe wywierana w powietrze z Warszawy tak cudownie działa przez długie miesiące w miarę czyste powietrze tego okresu fatalnego powietrza Anny jest stosunkowo mniej, ale on jest bardzo intensywny stawka wynosi średnia jest coraz lepsze jak to jest możliwe, że zawsze patrzę w Warszawie skoro nigdy w historii tego miasta tak wiele samochodów nie wjeżdżała nie wyjeżdżało do niego inni nie jeździło po nim w tę sprawę rzeczywiście Boże ty w tym momencie głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza tych, którym produkujemy w Warszawie, bo tak naprawdę połowa tych zanieczyszczeń do nas spływała z gminą ościennych czy też z obszaru generalnie całej Polski tutaj mówimy o tym, wietrze, o którym pan wspomniał tak to rzeczywiście jest tak, że duży udział w tym mają samochody natomiast też musimy zdawać sobie sprawę z tego, jakie przemiany w ciągu ostatnich lat w Warszawie miały miejsce tak, bo tak naprawdę duży udział w zanieczyszczeniach powietrza jeszcze kilka kilkanaście lat temu miał przemysłu miała nasza elektrociepłownia miał rzeczywiście to duże zakłady natomiast teraz po dużych modernizacja po montażu filtrów instalacji oczyszczania rzeczywiście te zakłady Mb przykładowo nasze elektrociepłownie produkują zanieczyszczenia na minimalnym poziomie, jeżeli spojrzymy sobie na cały udział zanieczyszczeń, a w Warszawie to przemysł stanowi 1 2 % skąd, więc tak wiele dni z przekroczonym normami no rzeczywiście tutaj, jeżeli spojrzymy na udział innych zanieczyszczeń to tak jak wspominałam połowa to jest to co do nas napływa spoza granic Warszawy natomiast reszta to jest udziału transportu i tego co ważne, żebyśmy zrozumieli dobrze, że połowa do pływała z poza Warszawę jak i jeżeli spojrzymy na dania dane wojewódzkiego Inspektoratu ochrony środowiska, który zajmuje się monitorowaniem powietrza prowadzi analizy w tym zakresie to z ich oceny wynika to, że około połowa tego co notujemy na naszych stacjach i to są zanieczyszczenia, które są wyprodukowane poza granicami Warszawy w trzeba mieć do tego duży dystans jak rozumiem, ponieważ ile stacji pomiaru jakości powietrza w Warszawie zgadza się w tym momencie są 4 stacje po pomiaru natomiast mówimy o niskiej emisji, czyli domki jednorodzinne zasilane takimi piecami, które nie wiadomo czym się pali tylko dodam, że ba 2 olbrzymie skupiskach tych domków, które generują smok, które są na terenie miasta stołecznego Warszawy na są w odległości n p. 3 4 km od najbliższego czujnika w związku z tym umiemy dystans do tych danych i wiedzą, że na pewno ten problem to nie jest problem, który przypłynął z wiatrem w myśl z tym zgadzamy, że trzeba lepiej mierzyć, że trzeba rzeczywiście to zanieczyszczenia to zmierzyć lokalnie to, że modele matematyczne nie zawsze są idealne nie oddają rzeczywistej sytuacji jest sytuacja w mieście mówi pani wtedy partia razem, która wczoraj powiedziała zażądała, że na każdym urzędzie jak pamiętam, żeby montować auta na każdym urzędzie jak również w urzędzie dzielnicy chyba nie partia razem akcja w olbrzymim montować czujniki nie słyszała pani ma pewny awans, ale akurat o tym, apelu jeszcze nie słyszałam natomiast wprost z mieszkańców miasta członkowie wszystkich kół dzielnicowych partii razem złożyli dziś petycję do urzędów dzielnicowych, wnosząc o niezwłoczne zakup urządzeń monitorujących poziom zanieczyszczenia powietrza oraz ich montaż na budynkach siedzib urzędów w jest to, że jest to pomysł natomiast on się w jaki sposób wpisuje w to co będziesz wmieście to nasze rozmowy z 3 miesięcy z generalną inspekcję ochrony środowiska nie da się nie dlatego, że to kosztuje dużo albo nie ma odpowiedniej ilości urzędów, na których można takie czujniki powiesić duży system zbierania i segregowania tych danych został zaprojektowany w ten sposób, że nie możemy w nieskończoność dojazd do dróg było też nowych stacji pomiarowych, chyba że nasi mieszkańcy i użyczą swoich serwerów, żeby później obrady z informacji pewne, że tak natomiast jednak chcę zauważyć, że działania w tym kierunku, żeby tych stacji było więcej, żeby był system który, który jest nazwijmy to w cudzysłowie z miejskiej to ile są prowadzone mówimy tutaj o takim projekcie, który się nazwa warszawski indeks powietrza w ME in w ramach tego projektu rzeczywiście w pierwszym etapie będziemy współpracować z 2 8 imię Anna pracować na moich danych natomiast w kolejnych etapach ADO tego systemu dołączane będą kolejne stacje pomiaru jakości powietrza takie normy jakości powietrza państwo będą brali w tym indeksie pod uwagę czy do na takie z Paryża czy wolą takie z w polskich i porad rzeczywiście polskie polskie czy normy generalnie, jeżeli chodzi o normy to one są takie same dla całej Unii Europejskiej natomiast mam wrażenie, że chciał pan zapytać o poziomy informowania ich zachowanie mieszkańców tak bardzo tutaj jest po już już jest dobra wiadomość, ponieważ my jako urząd miasta zaczęliśmy, ale informować o mieszkańców o tym, że jakość powietrza się pogarsza zupełnie innych poziomach niż to co ma miejsce na poziomie Polski o pamięta panikę tt brzegowe oczywiście oczywiście to widmo możemy to porównać w ten sposób, że mamy poziom informowania dla Polski na poziomie 200 µg metrze sześcienny, jeżeli chodzi o pył Pm 10, a poziom alarmowy 300 µg jest rzeczywiście bardzo dużo natomiast my wprowadziliśmy coś takiego co nazywamy talentami mamy, ale rzutują w pomarańczowym, ale rzuty jest to poziom 80 µg metr sześcienny natomiast remanent po majowych porażenia sam w domu ładnie natomiast od pomarańczowy to jest 10 0 zlote 100 µg metrze sześcienny informacje o tych nartach umieszczono w naszych mediach społecznościowych wysyłamy do placówek oświatowych do domów pomocy społecznej do ośrodków zdrowotnych także ta informacja jest ważna jest to, że to jest prognoza czy to nie jest to co mówimy na poziomie Polski nazwijmy to co już się zadziało natomiast oceny prognozę prognozujemy na dzielenie kolejny, czyli pozwalała mieszkańcom nocą, żeby dostosowali swoją aktywność dnia następnego do tego co może się wydarzyć w temacie jakości powietrza zróbmy taki krótki przegląd rzeczy, które przez ostatnie lata się wydarzyło to, o czym powiedzieliśmy na początku cień wzrost liczby samochodów w Warszawie jest niewyobrażalne te dni, gdy w Warszawie nie było tylu samochodów oczywiście wszyscy na świecie, którzy zajmują się politykami miejskimi świetnie wiedzą, że jest się poszerza ulice robi dwu 3 cztero pasmowy ułatwia nam ruch po mieście samochodom jeśli się nie udostępnia też wjazd nawet w Starym silnikom nie bada się tego co z rur wydechowych wylatują not, a nie pobiera się pieniędzy przede wszystkim za parkowanie pozostaną w strefami płatnego parkowania to okazuje się, że samochodów miasta po lesie wtedy więcej i dokładnie tak w Warszawie zachowali się kierowcy jak wszędzie na świecie, czyli nie znikniemy dziwnego, że mamy rekordową liczbę samochodów w Warszawie może być coś zmienić jednak są w tym systemie, ponieważ ten poziom zanieczyszczeń jest jednak dramatycznie wysoki był w Lozannie powiedział, że jest dramatycznie wysoki pewnie pewnie jest zbyt wysoki natomiast Jerzy Boczoń w sobotę rano nie spowodowało naszego alarmu, gdyż w Paryżu, by spowodowało, że nie widziałem nigdzie żadnych informacji posiada w sobotę rano biegać do parku Szczytnickiego zobaczyłem mamy zwózkami z dziećmi, które po prostu mówię znajdź w skrócie oddycha tym powietrze skrzy moim zdaniem to nie działa tu myślę, że będzie działał coraz lepiej natomiast, jeżeli chodzi o o transport to musimy pamiętać kilka rzeczy pierwsza to jest to co się w Warszawie dzieje to co się dzieje za pośrednictwo m. in. ze środków unijnych i środków z budżetu miasta, czyli modernizacja i nie zwiększanie zakresu działania transportu publicznego tak, czyli tak naprawdę to, że wymieniamy autobusy na nas takie, które spełniają normy euro 5 3 EUR 6 czy teraz tak naprawdę zaczynamy inwestować od około roku 20 1 5 we autobusy niskoemisyjne n p. gazowe elektryczne, ale to efektem tego jest wzrost cen wody wjeżdżających od poniedziałku do piątku do Warszawy tak nie my chcemy wiedzieć o tym z byłych co robimy niemal wszyscy 1 świetnie na zrywane z prawa, a mam nadzieję inna sprawa to jest to co co możemy zrobić rzeczywiście w zakresie ograniczenia wjazdu samochodów do do miasta czy do takich stref w mieście jest coś takiego co nam nazywamy tzw. dołami szydząc, czyli stref niskiej emisji to funkcjonuje w wielu krajach europejskich posiada też w Polsce jeszcze nie jest to jest związane z tym, że nie ma na poziomie krajowym regulacji, które zezwalało, by nam na to, żeby takie strefy wprowadzać miasto i żeby one były jednolite na poziomie AAA miast w Polsce, a po po co do stref nie wystarczy zrobić tak prezydent Rzeszowa już chyba w ubiegłym roku po prostu dać policjantom laboratorium do kontrolowania czy kierowcy wyciera sobie filtra albo emitują za dużo spalin po prostu szukać tych kierowców, którzy rzeczywiście to jest to jest 1 z elementów on u nas w Warszawie też działa, bo my Anny przekazaliśmy policji tego typu tego w tego typu urządzenia i rzeczywiście jest nacisk na kładziony na to, żeby mocniej mocniej policja zwracała zwracała na to uwagę, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że w ten sposób wszystkich samochodów nie zatrzymamy tak i o ile oczywiście, że jest to, że jest duża masa samochodów, które do Warszawy zjeżdżają czym 2 jak to się dzieje, że mamy taką sytuację, że rok z rokiem bierze coraz więcej samochodów pani mówi potrzebujemy takiego ogólnego odgórne ustawowego ustalenia tak samorząd może to ograniczać, ale są miasta, gdzie też udaje w Poznaniu nasza w centrum miasta udaje się próby stworzyć takie strefy, żeby w Gostyninie WHO czytamy w 1 stronę 3 nitki w drugą 4 nitki sznur samochodów tam się udaje przyjrzymy w tym samym kraju zgadza się natomiast w Warszawie też wprowadzamy takie strefy, gdzie ruch jest uspokojony, gdzie mamy n p. strefa tempo 3 0 i nie samochody no muszą jeździć z prędkością około 30 km / h z tym się zgadzamy jest to metoda natomiast tak naprawdę są też w tym zakresie braki tak są właśnie jest brak tych regulacji na poziomie krajowym związane z możliwością wprowadzania tych stref niskiej emisji to co pan wspomniał inne opłaty za parkowanie tak, choć jakaś strefa niskiej emisji została wprowadzona na ulicy Świętokrzyskiej, gdzie zamiast ponton dla słuchaczy ze Szczecina Rzeszowa gminy Trójmiasta Wrocławia i t d. STK ulica prostą zawsze przyjeżdżał bardzo dużo samochodów dzięki temu dużo spalin można było szybko dostać raka w centrum Warszawy i teraz po remoncie ulicy jest węższa i mniej samochodów jeździ, o czym tu to to jest rachunek bez względu na to, o czym pani mówi czy jest ustawa czy nie czy wakacyjna po prostu władze miasta stwierdził, że tak zrobię jeśli mogę zrobić tam tak, dlaczego w innych miejscach tak dużej na tę wojnę, by pewnie są tak naprawdę jakieś plany które, które zakładają to, że takie rzeczy będą się będą się w mieście działało tak, ale ostatnie lata pokazują inne rzeczy poszerzanie ulic nie mylę takim typowym przykładem jest dajmy na to ulica Wołoska ta w genialny przykład tego jak można zrobić o wiele szerszą ulicę zwiększą ilością pasów w 1 z drugą stronę efekt jest taki, że korki są mniejsze czy większe to jest kulis dla nas znaczy więcej proszę państwa także zainwestowaliśmy 1 000 000 zł po to, żeby więcej spalin było atutem, choć to się w ciągu ostatnich lat wydarzy no generalnie tak pewnie tak jest nam niezłe sytuacja wygląda w ten sposób że, że kierowcy też mają swój głos w tej dyskusji tak i pewnie czasem jest to głos bardzo głośny, więc byłbym ostrożny z tym argumentem, dlatego że ci, którzy będą brali udział w wyborach samorządowych warszawianin krewni mieszkają w Warszawie jak okaże się po dokładnej analizie wśród nich użytkowników komunikacji miejskiej i transportu publicznego jest znacząco więcej niż niż wśród wyborców nie w warszawskich samorządów tylko okolicznych dotąd nie dojeżdżają samochodami, ale możliwe jest rzeczywiście może może tak jest no ale mamy przykład ulicy Wołoskiej mamy zaś tak jak pan wspomniał przykład ulicy Świętokrzyskiej, tak więc nie możemy części w sondażach Świętokrzyskie czy włoski liczę na to, że rzeczywiście widzimy Świętokrzyskie pewnie każdy widzi to na co bardziej zwraca uwagę w jak to się stało, że w bardzo wielu samorządów w Polsce tak fascynująco zaczęła działać straż miejska policja i po prostu sprawy czym ludzie panu, a w Warszawie jakoś nie no to znowu nie do końca nie do końca mogę się o nią nie do końca się z tym zgodzić, ponieważ straż miejska został powołany specjalny oddział oddział ochrony środowiska, który w swoim zakresie m. in . ma zadanie kontrolowanie tego trzyma ludzie panu w swoich wiecach chwali mandatu wystawił od początku sezonu usługowego różnych określenie czasu powiem szczerze ostatnich z ostatnich danych nie ma natomiast wiem, że innym, jeżeli spojrzymy na nazwijmy to sezon zaszły u mnie może nas co sezon grzewczy nie został głowy z to przeprowadzonych zostało prawie 6 000 kontroli, tak więc to są to jest on znacząco liczba m. in . ta kontrola odbywają się za pomocą mobilnych laboratoriów mamy coś co my nazywamy na nowoczesnego wozu, czyli takie, czyli takie samochody, które mają w sobie urządzenia, które pozwalają mierzyć jakość powietrza i analizować to co się w powietrzu w najbliższej okolicy dzieje także m. in . dzięki dzięki działaniom tych z logo wozów te działania możemy prowadzić natomiast, jeżeli chodzi o rzeczywiście mandaty czy też czy też karaniem to, a nie pamiętam w tym momencie dokładnych dokładnych liczb natomiast na pewno też jest tak, że na na samym początku taki bardziej intensywna działalność straży miejskiej to co często było także pierwsze działania pierwsza spotkania z mieszkańcami to były ostrzeżenia, bo tłumaczenie było przekazywanie danych informacje o tym, że to co państwo robicie to nie jest to co należy robić że, spalając takie rzeczy w swoich w swoich piecach czy, paląc chociażby nie wiem na ogródkach śmieci no to za trwamy siebie zatruwamy swoją rodzinę i otoczenia taras oraz praw sprawdzali państwa jak to wygląda na poziomie edukacji szkolnej czy rzeczywiście dziecko, które skończyły szkołę ona będzie n p. wiek bo, choć deszcz chodziarza związek między nauczyciel nauczycielka podniosła się pewnych rzeczy nie spalamy w jak możemy to nie jeździł samochodem autobusem jak możemy to nie autobusem rowerem tak dalej tego to jest także oczywiście mamy troszeczkę nazwijmy to większy wpły w na program edukacji przedszkolnej, jeżeli chodzi do szkoły to to już nie mamy takiego wprost przełożenia na to co co rzeczywiście szkoła się dzieje natomiast my ze swojej strony chcemy zachęcać nauczycieli chcemy, żeby oni aktywnie włączali się w ogólnie edukację ekologiczną, ale też na edukację związaną z tematyką jakości powietrza z tematyką energii elektrycznej od tego, jaką energię można oszczędzać i o 20 1 3 roku prowadzimy takiej program, który nazywa się warszawska energia od Poznania lekko działania i tam właśnie w tym programie mówimy m. in. o tematyce jakości powietrza i tego w jaki sposób dzieciaki czy też ich rodzice mogą swoje zachowania przyzwyczajenia zmienić, żeby nie wpływa aż tak negatywnie na tę jakość powietrza trzeba czytać dzisiaj Greenpeace zrobił konferencję prasową, na której Włochów wyszło tematyki przerażający polskie przedszkola w smogu w Warszawie też wytyczne zrobili pierwszą tego rodzaju analizę, która porównuje mapę zanieczyszczeń powietrza z lokalizacją placówek przedszkolnych, ale no i w in efektem tego wg raportu jest to, że mamy problem z tym pot jako społeczeństwo ziemi, dlatego że dzieci ze względu na to są bardziej ruchliwe ze względu na swoją przemianę materii tak dalej tak dalej w zużywają więcej powietrza przy mniejszej masie relatywnie co oznacza, że one wszystkie zanieczyszczenia, które są w powietrzu olej niestety absorbują o wiele bardziej rozkosznym to pytanie, które zadaje Greenpeace jak to wygląda na terenie przedszkoli, ale jest i jest kluczowe znaczenie czy i co może z tym zrobić miasto, kiedy jest to świadomy, że dzieci też czasownik korpusów chodzą na Dwór się bawić się zgadza no tutaj w tym zakresie jak są tam są 2 kwestie to jest kwestia edukacji tak czynili to tak naprawdę to z tego, żeby nauczycielom przekazać to, że powinni zwracać uwagę na jakość powietrza, że ta jest bardzo prosty sposób wystarczy przecież mieć aplikacja na telefonie i przed wyprowadzeniem dzieci na podwórko czy na spacer spojrzeć tak czy Kopka, którą ta ma, więc o jest czerwona czy może Zielona 3 może z pomarańczową tak, żeby wiedzieć co się z tym wiąże my w związku z tym na początku 20 1 7 roku przeprowadziliśmy takie szkolenie dla dyrektorów nauczycieli placówek oświatowych na terenie Warszawy przeszkoliliśmy około 40 0 nauczycieli w zakresie jakości powietrza w zakresie tego, jakie są przyczyny zanieczyszczenia, ale też właśnie w zakresie tego w jaki sposób czytać komunikaty i co i co wtedy robić tak to jest to jest pierwsza rzecz druga rzecz to jest to jest to, że te nasze ostrzeżenia które, jeżeli ta jakość powietrza jest gorsza się pojawiają one są też przesyłane na adres e-mail placówek placówek oświatowych, więc ważny jest to, żeby nauczyciele czy dyrekcja szkół przedszkoli wyrobili sobie nawyk tego że, sprawdzając informacje i z tych informacji robią użytek w bardzo czekali bardzo ciekawym spojrzeniem na to jak miasto może sobie radzić z zanieczyszczeniami jest też w połączeniu polityki był związany z terenami zielonymi do estetyki stereotyp przykład ciekawymi co właśnie tym co pani pani sądzi o tym, takie przekonanie, że im więcej zieleni tym mniej zanieczyszczeń, ale aktu zgrać to z kim jest szalenie skomplikowanym tworem, jakim jest miast w muzyce mamy ciągi komunikacyjne ile byśmy drzewo zasadzili tę ANR pani dzieci z przedszkola nie pójdzie na ulicy niepodległości w Warszawie wiemy, bo tam jest stacja pomiarowa, ale mogłaby pójść jakiegoś parku taka, ale to musimy ten park mieć jak daleko od tej ulicy, jakie drzewa powinny tam rosnąć rozumiem że, że państwo siecią nad tym zastanawiają bocznymi jak patrzy przez okno to już zupełnie inne drzewa się nasadzenie 2 15 lat temu na miejsce wyciętych także TUI dla robota myślowego lenistwa ale w jakim kierunku powiedzieć tak jak chce minister Szyszko, żeby zalesić cały kraj, żeby wychwytywać dwutlenek węgla, jakie to są pomysły generalnie w zakresie zieleni jest tak, że mamy coś takiego 3 nazywa standardy kształtowania zieleni jest dokument, który funkcjonuje w mieście, który na ma zesta w zaleceń ma zastaw tego, jakie drzewa, jakie krzewy sadzić w jaki miejscach co należy sadzić przy ciągach komunikacyjnych, jakie drzewa powinny znaleźć się w innych miejscach, tak więc wszystkie nasze jednostki, które zajmują się tym tematem są zaznajomieni z tym dokumentem i postępują zgodnie zgodnie z jego założeniami, tak więc na zarzewie jak najwięcej zieleni wszędzie, jaka jest idea filozofia tego dokumentu idea jest taka, że są gatunki dostosowane do odpowiednich do odpowiednich miejscach muszę powiedzieć szczerze, że to nie jest temat, który miesiąc codziennie w swojej pracy zajmuje, więc nie podam panu z tej przykładów takich konkretnych uwag, które drzewa jakie, ale jak dotąd nie powinniśmy znaleźć n p . że ruchliwych ulicach, ale na pewno są to gatunki takie, które cechuje to, że bardziej wytrzymałe wychwytujące zanieczyszczenia powietrza taki absorbują jej, ale pozwalają na to, żeby rzeczywiście mniej, ale tych pyłów powiedz co się nosiło mieszkańcy Warszawy, którzy wyjeżdżają na 3 na zachód mogą zauważyć w miastach wielkości co Warszawa na dachach budynków i to niejedno rodzinnych nawet taki zwykły bloku bardzo często widać czy panele fotowoltaiczne czy nawet niewielkie wiatraki głównie panele fotowoltaiczne, dlaczego w Warszawie niema ona generalnie są umorzenia są tak widoczna jak jak w innych miastach tak no bo zwykłych blokach mieszkalnych mogą znaleźć się też na zwykłych blokach mieszkalnych chociażby z tego powodu, że my jako miasto dotujemy inwestycje w oznaczonym czasie mieszkaniowy z tego co pamięta możemy też taką dotację przeznaczoną cie mieszkaniowej i które wspólnota mieszkaniowa się coś takiego robi to chyba 1, która próbuje coś co kieruje na bloku chwaliła się jako pierwsza w Warszawie możliwe w aglomeracji 2 nowe muzyczne mozaiki we Francji możliwe tutaj musiałabym zamknąć do do udanych, bo one są rzeczywiście bardzo szczegółowej te podziały na to ile dotacji ułożyliśmy ze wspólnotą ile osobom prywatnym miał problemy Warszawy takiej większości miast w Polsce stworzenie nie mamy w ram prawnych, żeby udzielać finansowania wspólnotom oto jak rozumiem ktoś tam czasem kończy się zatem prąd musi rozliczyć nie może blok nr 9 komu się jakaś pani Kowalska się rozliczyć za prąd, który wyprodukuje i to i to jest to to jest to jest komplikacja znacząco atak natomiast nie jest z tym się z tym, że trzeba zgodzić, ale muszą też pamiętać o tym, że, jeżeli po popatrzymy na na bloki po na nosie dlatego tak naprawdę większość tych osiedli jest przyłączona do miejskiej sieci ciepłowniczej to prawda, ale też może zapytać do państw nie chwalą się i słusznie, bo ty się czym chwalić Żydów do 20 20 drugie roku podłączymy do sieci 5 000 mieszkań komunalnych po praskiej stronie Wisły to jest naprawdę dużo, ale jeśli kursy policzył, że w 20 2 2 roku powstanie co najmniej 3 × więcej mieszkań w Warszawie w miejsce, gdzie nie będzie świeci znaczy to 20 20 drugim więcej ludzi będzie palił w kotłach nie wiemy czemu my wiemy jakich kotłach pamiętajmy pamiętajmy o tym, że tutaj mówimy o mieszkaniach komunalnych, czyli mieszkaniach miejskich, tak więc tutaj możemy kwalifikować je i rzeczywiście policzyć to to ile ile tych podłączonych do sieci ciepłowniczej mieszkań będzie to jest to jest pierwsza sprawa druga sprawa jest taka, że jeżeli mówimy o budowie osiedli rzeczywiście jeśli myślimy o 8, dla której się znajdują na obrzeżach obrzeża to miażdżyca na nich na obrzeżach miasta to po pierwsze jest możliwość podłączenia się do gazu tak, ale sieć gazowa jest to bardzo dobrze rozwinięta na terenie na terenie miasta także to jest pierwsza opcja druga opcja to są kotły gazowe, które przecież też nie emitują takiej ilości takiej ilości zanieczyszczeń także nie musimy nie musimy też myśleć o tym, o tym tak negatywnie, bo nie wyobrażam sobie tego, że większe osiedla będą zasilane kotłownia mi węglowymi, a więc wydaje mi się, że grze w tym zakresie nogą w panującym delikatny optymizm w ale bardzo delikatnie Sanok zmierzą się jeszcze zdrowe serię krótkich pytań na sam koniec, którzy spowodują, że nasza rozmowa dla wszystkich słuchaczy Wisła arbitrów arcyciekawa panie trenerze do pracy autobusem autobusem, a może powiedzieć, a czy jak pani Zosia chodzi po mieście w zarządzie wciągu ostatniego roku, żeby pani maseczkę miał taką usługową nie czemu w soboty wszystkie normy przekroczone wszystkie 3 Pm 10 Pm 2 i po Villas Alfa piren tancerz ich skusić go kocha pani bez maseczki diagnozą setki zgadza się na to jaki to przykład jest to przykład na to, że też nie my nie możemy straszyć nie możemy popadać w torze, jeżeli widzimy po prostu przekroczenie tak to konto nie znaczy, że od razu ta jakość powietrza jest tak dramatyczna, że za chwileczkę będziemy się bardzo źle czuł tak, ale jesteśmy na tym etapie, że lekarze mówią bardzo wyraźny tam, gdzie ludzie mają jasny niewydolność układu oddechowego i tych wszystkich cały kompleks różnych chorób to tam, gdzie rzeczywiście jest przekroczenie to oni powinni się o tym, dowiedzieć natychmiast oni powinni powiedzieć co zrobić w takiej sytuacji tymczasem my nie będziemy zakładali maseczki, żeby nie straszyć to pan proponuje te to jest moje prywatne podejście do tego bardzo rozumiem tych aut urzędowe podejście czy urząd Maćka daje tym pracownikom, którzy dojeżdżają rowerem albo transportem miejskim, a nie samochodem dających się ulgi promuje region powiem szczerze, że nie będzie słyszany słyszałam, że Sztark o czymś takim natomiast mam alergię zapewne zapewnia dla samochodów im psują prawdopodobnie gdzieś gdzieś jakieś parkingi się pojawiają to kraj dla urzędników powinny być przez 8 , 2 % nowe opony przyjeżdżam przyjeżdżam autobusami tak jak spojrzą na swoje biuro w domu u nas pracuje około 50 osób to ważne, że na myśli urzędników wyższego szczebla jest kimś takim lepszymi samochodami w no widzi pan możemy się Wałbrzych się laską po ziemi tak liche i dla rozum, ale dla mnie obóz jest najbardziej komfortowym szybszym środkiem transportu akurat zła lokalizacja z tego miejsca, gdzie indziej mieszkam i w życiu nie zamieniłabym go na masową wspaniała reklama transportu publicznego na sam koniec naszej rozmowy Marta Karaś główny specjalista urząd miasta stołecznego Warszawy biuro infrastruktury bardzo dziękuję dziękuję bardzo, a przy okazji naszej rozmowy warto słuchać zaprosić na konferencję, która jutro odbywać się będzie w Warszawie smog ciemna strona energii w organizowaną przez urząd miasta stołecznego Warszawy ale, ale dla tych wszystkich, którzy w Warszawie nie mieszkają informacja jest taka, że w internecie będzie można na profilach społecznościowych przedstawicielstwa komisji Europejskiej obejrzeć rejestrację wideo czy też relacje wideo z tym, że w konferencji, która jutro będzie miała miejsce smok ciemna strona energii tak filmowo nazywa się ta konferencja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA