REKLAMA

Iwan Wyrypajew i Andrzej Seweryn o spektaklu "Wujaszek Wania"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-12-07 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska już w najbliższą sobotę 9 grudnia w teatrze polskim w Warszawie premiera wujaszka wani Antona Czechowa dlatego dzisiaj gośćmi kultury osobistej są reżyser spektaklu Iwana Wyrypajew dzień dobry dziś dzień dobry dyrektor teatru polskiego Andrzej Seweryn, który w przedstawieniu wciela się w rolę celebryty kocha kino RP z o Wujaszek wania tym razem bez skreśleń co to oznacza mniej więcej znaczy tym razem Rozwiń » będzie w twarz co chcą, by w Skrze jeśli takie 2 3 słowa muśnięcie skreślili, ale tych też stylistyki wydarzenie teatralne na czym uważam, że w prawie nikt nie robić, bo ten dramat dziś krótki sen trwa tam po czterogodzinnej mam nadzieję, że cały spektakl będzie trwał 2 godziny na jeżdżenie Reinhard Polska czy wie pani pytanie pani świadczy o tym, że istnieje takie pojęcie o opinię o teatrze, że to można sobie robić to co się chce z tekstem trochę naturalne jest opinia czy rzeczywistość opinie z tak wie pani n p. też są ludzie, którzy skracają Moczar ta tak jest wezmą też nadać wydaje mi się, że przede wszystkim reżyser Iwan Wyrypajew, którzy pracujemy nad tym tekstem pod jego kierunkiem w ogóle w nie pomyślelibyśmy żeby, żebyśmy takie też mieli prawo no bo to w prawo artysty jest się pojęciem dość szerokim, że na długie do głowy przyszło skreślać coś co jest tak jak mówi Iwan po prostu genialne i one skromnie i krótko na ten temat odpowiedział nam chciał jednak dodać, że n p. wychowany w przez wiele lat w kulturze teatru francuskiego chętnie bym grać przypomnę państwu, że żyję, że nową linię do pomyślenia, żeby Moliera Maryi było mi się ta presji na Kornelia skracać mu dlaczego, bo za długi nudny nie to są mędrcy i nie warto skreślać słów mędrców w ten sposób spektakl jest reklamowany taka opinia krąży po Warszawie dlatego to moje pierwsze zdanie stąd już tłumaczę, ale rzeczywiście zazwyczaj reżyserzy porywają się ostatnio na takie jak to powiedzieć o nowe odczytanie dzieła czy Wujaszku wani będziemy mieli stół z takim do czynienia mój mąż dzieci kiedyś powiedział takiej znanej rosyjskiej profesor pedagog Aleksander Hall spalam się w, kiedy powiedział tak tak, że w nie patrzyli i nie ma nic nowego oprócz was się tak pomyślałam, że no nie wiem co znaczy nowe, bo obcy co nowego w ważnym przedstawić ten dramat czy Gieysztor, żeby widz mógł kupić bilet na Czechowa innej jemu potrafiłem nic nie potrafię kryzysem, bo ich mam świetną obsadę WI oczywiście tych dziedzin problemom, jeżeli nie widzieć, bo my już dzieje właśnie na tym pracuję także bardzo chcielibyśmy mu przedstawić ten tekst bije to sztuka i oto one też w wycenie nasze logo naszego przedstawienia uważam, że nie powinna być trudna, bo to jest naprawdę dobry tekst ginie mniej bardzo dobrze wypisane relacji Diamant k się jednak to, że w dziedzinach co no może, jakby zrzeszeni w Turynie różnie bywa niekiedy, gdy jesteś trudny proces takiej pracy życia z Krymu staramy się, żeby to zrobi bardzo chciał uniknąć VAT, gdy jego reżyserskie wyczarterowanym się one jednak, żeby się teatr autorski znaczy, że winni naszym stanie niż w reżyserii autorom tyłka samotny rejs autor sam autor jest autorem aktorzy z tego co słyszałam mają się trochę schować za Czechowa to znaczy tak Czechow ma być na pierwszym planie ma wybrzmieć na scenie fraza Tychowo ska aktorzy młodsi, których słyszałam mówili, że dla nich to jest trudne, że dla nich to jest trochę naukę języka obcego nie wolno to znaczy po prostu to oczywiście to jest mniej ni Węgrzy schować się jej były znaczy, a w rodzinnym agio powinien po prostu przekazać ten tekst na widowni w porę powinien nie dostali jako listonosz, który przynosi nam jest i nic odpowiedzialni za treść tego lista chronionych napisał, a on może od jedno albo i teraz nasz Messenger whatsapp, który sam jest działanie nie jest odpowiedzialny za treść tego co mu pieszym, ale on powinien być dobry mecz z ciałem bardzo sprawnie to robić je podwyższyć jakość tego i z tego 3 nie znaczy Żak Krystyn przystani za małe zbrodnie analiza ogromnej wtedy ogromną rolę aktor panie dyrektorze MFW jest wcielać się w postać w Czechowie w razie serii Iwana Wyrypajewa i pani samby w procesji twórczy jest tajemniczą o tym, można dużo mówić pisać artykuły książki, gdy debatować, ale proces twórczy, która prosi mi wierzyć jest podobny do otworu do procesu twórczego korzystania z wora z pisarza czy malarza nam się wydaje, że łatwo tym mówić ma się nauczyć tekst 3 potem posłać reżysera przeczytać dobrze sztukę uszanować przecinki wykrzykniki kropki pauzy i t d. tak daleko to jest dużo bardziej tajemniczy proces i trudno tak, że minuta o tym, żeby o tym, gadać mnie się wydaje to co jest wspaniałe to co jest nowe to jest po prostu to jest reżyser to jest reżyser, który przynosi swój świat swoją swoją swoją wrażliwość swoją wizję również plastyczną również rytmiczną również muzyczną dźwiękową i to nas raduje i tym jesteśmy absolutnie oczarowani, a wracając do pani pytania staramy się bardzo precyzyjnie wypełnić zadania reżysera o tym rozmawiamy codziennie i tak prace nie ustanie w gruncie rzeczy nigdy, a Wujaszek wania to podobno jest pierwszy tekst rosyjskiego dramaturga, jakim się pan zmierzył trup trudno uwierzyć, że to jest pana pierwszy kontakt z Rakowem 1 3 Czechowa tak źle wystawiał on też Gogola w Polsce w teatrze studio Czechowa tak, a Czechow też tak to jest pierwsze pierwszy raz weszli też ciut lepsze podkreślił też nakazu właściwie jej ten cały czas jak jak w jakim kierunku zawsze idzie rozmowa z UKS SP spotykamy się z kim to Matrasa zaczęłam rozmawiać o wrzesień będzie cały czas mówimy jak pan domyśli co one mogą je też jasno, bo jak Lis Lisiecki, a mnie chyba jak bardzo chciałam złożyć się w ogóle było za nimi wszyscy zapomnieli o Deng nazwisko ból nie widział lotne związki tylko by była tam do nazwisk jest bardziej dla dyrektora teatru Wiczy dyrektor teatru powinien wiedzieć o nazwisko reżysera, bo on wie czynsz co zrobić z niego w teatrze bardzo dobrze przedstawienia tak, bo też na umorzenie w nas chcemy tego, ale wracając do Kompanii chowano, tak więc pierwszy raz i poznałam tego autora k sięga 2 otworzyło mi go teraz jestem pod wodzą gra on ma ogromne wrażenie tego mów mu takiego tej na innych zaleta kreśli tego geniusza czy, chociaż naprawdę 1 z najlepszych dramaturgów na świecie panie dyrektorze pan mierzył się już z Czechowem wydaje mi się, że wielokrotnie tak, ale na pewno wiem, że grał pan w wiśniowym sadzie w komedii Hansen strateg grałem Grajewa to zupełnie inny był to ciacho Ledley King Chin tak i nie, ale hossą, który był reżyserem tego przedstawienia starał się naprawdę szanować każde słowo oczywiście nie było skrótów każdą pauzę w bok stosunek ludzi teatru francuskiego do teatru rosyjskiego jest członkiem niezwykłym pełnym szacunku pełnym uznania to są wzorce to są wzorce pędem do pracy w szkole teatralnej, kiedy ja sam pracowałem nad sztuką reżyserską Meier Holender Stanisławskiego z moimi uczniami pamiętam fragmenty oczywiście tylko z przedstawienia dekoracja była dekoracją, która wiernie chciała odtworzyć przestrzeń nie element jestem prawda wszystkie meble n p. przestrzeń man i ich i ten ogromny szacunek dla tekstu był w tym tej naszej pracy wyrażony pamięta, że chciałem założyć sobie innych peruka, ponieważ u uważam, że jestem za młody nagrań, żeby zagrać Grajewa Łomży jak z moimi włosami, które w tej chwili nasze spróbowaliśmy to się bardzo nie podoba reżyserowi się wtedy zdenerwowanie poziom propos Ros Super peruka źle zrobiona zwierzęta lub, że samo zjawisko peruki jest złe tym razem nawet nie odważyłem się powieść Ivanowi, że z HIV może jakąś perukę byśmy założyli nam się natomiast są elementy charakteryzacji w przedstawieniu, które służą autorowi reżyserowałem również ideałem jest w tym w 3 siostrach znam dobrze chyba na moim poziomie 3 siostry to za chwilę wrócimy do Warszawskiego wujaszka wani w teatrze polskim w Warszawie ze mną w studio Iwan Wyrypajew i Andrzej Seweryn czas na skróty informacji w radiu TOK FM przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska zapraszamy na drugą odsłonę kultury osobistej dzisiaj rozmawiamy o przygotowaniach do premiera wujaszka wani, która w teatrze polskim w Warszawie już w najbliższą sobotę 9 grudnia ze mną w studiu reżyser spektaklu Iwan Wyrypajew dyrektor teatru polskiego Andrzej Seweryn, który w przedstawieniu wciela się w rolę srebra Rakowa w Iwan Wyrypajew proszę pozwolić się, że to, że pana zacytuję mówiącego o spektaklu powiedział pan zdanie, które w dźwięk czy mieli w uszach do dziś podąża ani za tradycją to dziś największa Awangarda tak sobie pomyślałam, że dla dyrektora teatru polskiego w Warszawie to ważne słowa wie pani ja trochę może nie formułują z tego, że w te w taki sposób czasami, żartując mówiłem o naszej pracy od 7 lat, że jest ona awangardowa Nanga Awangarda wszystkim poprzez fakt, że pracujemy trochę inaczej niż w innych teatrach mijania wszystkim wiem zastrzegam się nowym i walczyć będzie bardzo piękną rzecz, że kiedyś będą takie przedstawienia, których afisze będą zawierały ostateczną reklamy tego przedstawienia, a mianowicie przedstawienie to jest bez wideo bez liderów bez techniki mamy do czynienia wyłącznie z autorem i aktorem i bez skreśleń, że wrócę jeszcze do swojego pierwszego pytań tak jakby też ściągawek wrócą do nas co te rozmowy, któremu cały czas domagamy się po prostu wynika z tego, że naprawdę tym jest także jest 1 tata, który jest lepszy od drugiego ten jest taki wynik jest także 1 przystanek teatr jest przecież stawiamy 1 z, a ten drugi utwór nie jest tak jest mądra dramaturgiem też częściej w obiekcie Lecha w skromnym, ale jesteś 1 z aparatem dramatów i rad mogę was wierzyć, że mało, kto po prostu rozumie czym jest dramat, bo samo pytanie, jakiego wystawiać jego nijak nie można inaczej w starciu z nimi niż śmieszny pisany czy, ale nie trzeba bez ich różnice reżyserski dziadek on buduje na podstawie dramatu swój spektakl i wtedy autorom tego spektaklu sceny reżyser, jeżeli mówimy od sztuki to ona jest, ale nie może być inny, bo treść forma nie nimi nie da się rozłączyć treść i form treść forma też jedno w jak treść kubka i forma kupka jest 1 wyobraźmy sobie kubek, z którego nie można pić w ich 800 tak samo pytanie czy pan wystawę współczesnej brzmi, jeżeli chce wystawić chochoła nie mogą brać we współczesnych gościom, bo po prostu dobić dziwna to nim współczesny spektakl nigdy w życiu to odwrotnie że, gdyby nie współczesny dłużnik rzeczywistość, która polega na tym, że ten dramat, bo napisał 1 20 lat temu i musimy pokazać dramat, który właśnie był w starej tak samo z tłumaczeniem nie można, bo jest świat wytłumaczenie może współcześnie tłumaczenie w 2 i młodej stary granat i tak możemy go widzi prac współczesność polega na relacjach pomiędzy spektaklem i widowni ani na zmianie treści umowy czy tekst i z tego co wiem tłumaczenie jest autorstwa Jarosława Iwaszkiewicza to jest podobno ogromne wyzwanie szczególnie dla młodych aktorów pani być może ma pani rację to znaczy być może dla niektórych to jest jakich jakiś problem, chociaż mnie się wydaje, że powinny być odwrotnie, kiedy myśmy n p. pracowali nad tekstem Cyda Kornelia i w tłumaczeniu Morsztyna tłumaczeń, które zostało zrobione 2 9 lat po premierze paryskiej, czyli mniej więcej około roku 1 60 0 pięćdziesiątego trzecie dziesiątego nikt z aktorów nie skarżył się na trudności tekstowe, a publiczność po kilku minutach uważnego słuchania i dobrego podawania tekstu publiczności czuła się jak po prostu w języku, który jest językiem codziennym podobnie było również w teatrze polskim, kiedy wystawialiśmy im Kochanowskiego odprawę posłów greckich chcę przez to powiedzieć, że te trudności czasami okazują się tylko wstępnymi pozornymi język Polski jest przebogaty język Krasickiego jest innym niż Słowackiego Mrożka i innym niż Różewicza, ale tu wszystko jest język Polski język Polski to nie tylko język czy telewizji czy manifestacji 11 listopada prawda w Polsce czy język polityki czy język jakiegoś poety jest wiele języków polskich, a my staramy się mówić tym lub też zespół czad w mojej strony UE ojciec strzelić prawda w w dobrze, ale rozmawiamy o tym, el przekazywaniu Czechowa poprzez tekst na scenie jak to jednak jest to, gdyż jest aktorem i Rambo trochę trzeba zapomnieć o kreowaniu siebie nie dyrektorze jak to jest pani reżyser takich część czy to czy to chodzi o to, że aktor ma nie przeżywać na scenie kilkoma przyjęto nazywać audytorzy pani z tym przeżywaniem podroży bez ktoś chce przeżywać niech sobie przeżywają jak ktoś nie chce przeżywać niech sobie nie przeżywa to jest pojęcie, które wprowadził Stanisławski dla profesjonalistów specjalistów ludzi, którzy doskonale rozumieją co on chciał powiedzieć mam nadzieję natomiast najważniejszy jest po, żeby opowiedzieć widowni historię słowa Ivana, który ciągle mówi nam o tekście o tym, że tekst jest przy najważniejszą rzeczą, że tekst jest przede nami przed przeżyciami, czyli 3 i czy innymi procesami wewnętrznymi aktora w taki ten ten opis przypomina mi opis pracy aktorskiej Petera Brooka Piter mówił nie zajmuje 7 z sobą wiele tylko o opowiadali się historia, czyli w tym przypadku doszło opowiada, a i my po co mówi Czechow nie mnie nie nie zajmujmy się sobą jakimś tam z Bremy zagrywkami, które pokazują naszą sztukę lub nie lub raz kompromitują tylko służymy tekstowi Czechowa dla mnie to jest jasne natomiast ja tylko 2 osoby dobrze pani dyrektor dla pana to jest jasne, ale są różne teatry w naszym kraju i są różne inscenizacje i różnie można Czechowa ubrać oczywiście oczywiście Czechow ułatwioną sprawę w 1 rzeczy mianowicie Czechow pokazuje uniwersalne mechanizmy, które rządzą nami, które rządzą światem bez względu na na epokę w porozmawiamy o samym Czechowie może to jest dobry spektakl o smutnych ludziach przede wszystkim zrezygnowany są takie słynne słowa pana w UE scenicznej żony Heleny, która mówi nie ma dla mnie szczęście na tym świecie to jest chyba zdanie, które mogłaby powtórzyć każda z czechowskich postać umowy Iwaniec o tym, myślisz o g zarzuty straciliście aut jest też taka okrutna rzecz w tym sensie we Czechow dla mnie składa się z 2 takich perspekty w liczy przede wszystkim Czechow bardzo kocha swoich postaci kiedyś Davis ważny element, z którym nie można wystawić Czechowa czy widziałem, bo 1 z pierwszych humanistów, a w Rosji był pierwszym humanistów do 4 tylko przez niego powstawały wiek humanizmu, której obce diagności mu Glonass idzie humanizmu, a oprócz Depardieu te, które bardziej związane z protestanckim w punkcie katolicyzm bardziej niż prawosławie jeszcze tylko opcjonalne opartych na dzisiaj jeszcze walczył o przeciwko temu humanizmu kocha, ale jest też okrutny tak, a kocha, a z drugiej strony on jest lekarzem chirurgiem, który naprawdę na naszych oczach pokazuje i dostajemy wszystkie mecze rzadziej, który dziś mechanizmu, który ma w sobie ma w sobie człowiek, który są uniwersalni dotychczas jest aktualnym to pokazuje z taką nową uszczelką pod lupą chirurg z rządową po prostu robi dokładnie razy 1 3 inne połączenie 2 okien dłużej ci miłości i John Roberts ja ja wierzę, że on tradycji miłości, a pani wiecie państwo on ma niezwykłe poczucie humoru te jest, ale jego humor jest głęboki jest dobry nie jak to inaczej sformułować to nie jest naśmiewa niesie taki ruch 1 z 4 nasza zła regularnie ta to jest takie domy to był to musiał być dobry człowiek jestem przekonany, by zły człowiek nie byłby w stanie takiego tekstu napisać takie mam przeczucie, a my też wysoki jak też jest bardzo polityczny, bo też rozmawiamy tutaj o tłumaczenie dzieciom nie może być zbyta w micie współczesnym dzwonisz przyznaje w języku, kto aktorem nikt nie mówię nawet prości nikt tak nie mówić jako niezbędny to jest tekst literatura, bo muszę zapomnieć, że mu po prostu stracili także akcent czyni sztuka mu sztuka zniżkował o życie czy scenariusz na scenie sztuka też literaturę to jest rodzaj literatury, którą wykonuję ja kupuję bilet na co nie ma życia Ostrowa ja kupuję bilet na wykonanie Czechowa tak samo jak na balet i przychody jak upływ nie wiem czym się skończy ja wiem ten o inż. Ewa Made ja wiem, ale kupuję lepiej się dziecka tańczę ty sama jak kulturowo wie, że Jakub ja wiem doskonale znam fabułę ja przychodzę jako wspięła tak samo i działaczy ważne kupić bilet jako nie grajcie, choć jeszcze ich wieku płynna i autora i menedżera mur pisze wydaje, że tutaj one dotykać już bardzo ważnego to nie jest realizm to nie jest obraz życia w bezpośrednim jest to 10 1 1 1 lat to jest bardzo ważne tak jak zawsze jednak przeżywający świat się, przerywając Czechowa to efekt będzie w przypadku wujaszka wani sięgamy do współczesności w naszej głowie i zapytania Czechowa, które z nich te pytania te kwestie, które porusza, które z nich najbardziej do państwa twórców spektaklu nie przemówiły po dzisiejszej rzeczy pozostawia wiele pytań kim był to naprawdę w każdej scenie tak można powiedzieć, że w każdej scenie Hodge dziś już nie pracowaliśmy w każdy cenią dotyka gdańskie Biennale jest aktualny co oni n p. jeśli aktualny klimat jest mniej piękna namówić dzień kobiet nie może być szczęśliwe przez to, że jest zawodny łącznie nie piękne, a co my teraz mamy reklamą cały ten show biznes, który co zrobić narzuca nam obraz kobiety, która powinna mieć długie nogi i ale w Wieliczce co ten cały show biznesowej, a wszystko warto na to mnie bardzo porusza zawsze tych kilka pytań, które stawia sobie Astrów, które mówią o przyszłości co pomyślą o nas ludzie zaś to za 20 0 lat jak popatrzę na te nasze konflikty na tym nasze tragedie śmiech łzy czasami chciałbym być tym człowiekiem zaś Stolat, który pomyśli się Andrzeja bursy oraz żyjących tak mogły dobrze wykonać swoją robotę lub czy sam wojaży wania dla mnie jako diler Jesienina wtedy jeszcze Wujaszek wania też pro jest prawdziwą Lesisko go mentalności ruletki obraz chrześcijanina, ale ze względu na śliskiej nikną w duszy widział wszystko, by taki psychiczny i psychologicznych CIP i na czym polega nie czuli jeszcze dobrej jest inteligentny, ale niezdecydowani on cały czas wszystkich obwinia będzie wszyscy winni w tym co się stało z jego życiem i lidze tenisa aktualne jeszcze aktualny w wszędzie w Polsce też w Czechach musimy powoli kończyć się nasze spotkanie wokół wujaszka wani podobno muzyka będzie wielką niespodzianką w tym spektaklu wyłamie się z konwencji o muzykę szlag mnie cieszy, bo mózg jest badaczem co życie od sztuki solo życia opowiada ksiądz tak samo jak ta nie jest zbyt jestem bardzo złe funk soul zafascynowany zrujnowanej Silvio Miguel jestem, a ja oglądam amerykańskie siedziałem właśnie spektakl, żeby w takim razie w amerykańskich Indian School padło słowo produkcja to się powiedzieć, że to przedstawienie jest rezultatem współpracy między teatrem polskim i ty da Truck Protection to znaczy oddajemy Cezarowi to co właśnie cesarski w filmie promującym spektakl obecność mówi pan panie dyrektorze obecność Czechowa w repertuarze jakiegokolwiek teatru to jest świętość proszę tak pięknie podsumować, jaka to będzie jest największa wartość właśnie z tego spotkania z oryginalnym dziełem autora z Czechowem, który przemówi ze sceny dla widza mówi pani mam nadzieję, że widz spotka się z pięknymi ludźmi z ludźmi, których być może brak nam dzisiaj z ludźmi uczciwymi ludźmi, którzy n p . nie kłamią z ludźmi, którzy w większości potrafią spojrzeć na siebie krytycznie, którzy potrafią powiedzieć prawdę o swoją o świecie, którzy są szczerzy i ja myślę, że to jest święto Szekspir Molier Mickiewicz słowacki Czechow tak to są ci wielcy, których zresztą będziemy stawiali wszystko w bardzo dziękuję za to spotkanie moimi gośćmi byli twórcy spektaklu Wujaszek wania, którego premiera już w najbliższą sobotę w teatrze polskim w Warszawie reżyser Iwan Wyrypajew dziwnych i aktor jednocześnie dyrektor teatru polskiego w Warszawie Andrzej Seweryn Maria dziękuje za to spotkanie za tego Ciechowskiego ducha, którego tle i panowie we mnie mam nadzieję słuchacze Radia TOK FM Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia zapraszam teraz na skrót informacji, a kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA