REKLAMA

Skandynawski sposób na wychowanie dzieci w Polsce. O leśnym przedszkolu opowiada Anna Płuska

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-12-10 14:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu w dzisiejszym programie moim gościem i państwo również jest pani Anna Kózka Leśna droga linowe w dzień dobry mówi będziemy o idei leśnych przedszkoli przyznam, że pierwszy raz o tym, słyszeć wiem, że za oceanem takie takie idee były już są pielęgnowane od lat natomiast w Polsce to zupełna nowość cieszymy ten ocean nie taki wielki, bo w Polsce rzeczywiście do przedszkola pojawiło się 2 pół roku temu tak jak my Rozwiń » powstaliśmy 2 i pół roku temu natomiast w Europie są one już bardzo bardzo popularny tak naprawdę sama idea przedszkoli leśnych powstała w Danii Skandynawia to kraj, gdzie bardzo naturalnie takie przedszkola funkcjonują tam generalnie dzieci przede wszystkim czas spędzają na dworze bez względu na pogodę bez względu na porę roku, ale też kajdan już się przedostała do Niemiec, gdzie ponad 3 000 przedszkoli już jest od 6 lat w Czechach bardzo ładnie się rozwija, więc u nas u naszych sąsiadów Pajda jest już bardzo dobrze znana no tak tylko, że pani odwołała się do krajów, w których nawet stereotypowo patrząc w powietrze jest często raczej ludzie nie są na bakier z zanieczyszczeniami tylko starają się dbać o to przyrodę każdy z osobna, a u nas jeśli prześledzić mapę Alert smogowy to okazałoby się, że lepiej nie wchodzić do domu kosić właśnie z okna z szybą w pomieszczeniu zamkniętym to jest rzeczywiście jakiś tam problem mieli próbujemy do niego podchodzić zastanawiać się co lepsze w moim przekonaniu z punktu widzenia zarówno zdrowia, jaki wychowawczego siedzenie w 4 ścianach jest bardzo trudne szczególnie w wieku dziecięcym, kiedy takim naturalnym bardzo stanem dziecka jest krucha, a nie siedzenie czytanie robienie czegoś się przez dłuższą chwilę pod dyktando dorosłego dzieci potrzebują swobody, żeby próbować różnych swoich talentów potrzeb możliwości granicy ryzyka i t d . i t d . a co do jakości powietrza no cóż, kiedy jesteśmy w lesie to te perełki, którym ten trwałe cząstki pełnym smogu one są absorbowane zarówno przez drzewa, jaki przez nierówną powierzchnię wilgotną powierzchnię ziemi pewnie trochę trudniej jest w mieście, gdzie chodzimy po asfalcie, który jest kładki, który nie absorbuje tych cząstek i wtedy własnymi nogami zbożami wtedy jest chamem rzeczywiście chodzenie po asfalcie przy dużym smogu pewnie nie jest dobra myślę, że las jest dobrym filtrem i nie wiem czy dobrze wyczytałem przygotowań do naszej rozmowy, ale leśne przedszkola nie zakładają, że dzieci bawią się zabawkami bawią się tym co same znajdują w nich autorzy to różnie bywa nim zabawka zabawce nierówna tak plastikowe zabawki takie standardowe rzeczywiście mają w domu, więc nie widzę potrzeby, żeby w przedszkolu również takie były, ale dzieci też potrafią same sobie zrobić zabawkę najlepszą zabawką na świecie od wielu wielu wieków jest Patyk zwykły prosty patyki naprawdę bardzo mnie dzieci zaskakująco potrafią zrobić takiego patyka i w jaki sposób go używać, ale też dzieci strawy i sznurków potrafią zrobić sobie laleczki potrafią sobie zrobić samochody to wszystko co dzieci ciągnie natomiast też jest także czasami dajemy dzieciom zabawki typu skrzynki po owocach drewniane czy opony czy religijne sznurki różnego rodzaju takie zabawki, bo jeśli oni to lubią jeśli tego potrzebują to znaczy jest to dla nich rozwojowe dobra dlatego nie zabieramy im tego lubią malować lubię rysować kredki farby też u nas w przedszkolu dzieci mają mają plastelina mają inne mają oczywiście było to co jest najpowszechniejszą również obok Patryka zabawka to jest to co dzieci naturalnie przyciąga ja uważam, że jeśli to naturalnie przyciąga to powinniśmy intonacji powiedzieliśmy smogu natomiast odpowiedź na to z temperaturą nie da się jeśli przyjdzie sroga zima spędzić wielu godzin na dworze czy uda się ich no właśnie to zależy wszystko od tego jak jesteśmy wychowani od tego do czego jesteśmy przyzwyczajeni, bo w krajach skandynawskich jest to możliwe jest tam dzieci rzeczywiście, chwaląc chłodny rekomendowała rafy bywa chłodniej, ale też na samym morzem klimat potrafi być też taki bardziej umiarkowanym el, więc jeżeli dzieci są wystawione od maleńkiego od wieku noworodkowego na Dwór dużo tam spędzają czasu śpią na dworze w takich temperaturach to później nie ma najmniejszego problemu, żeby jako 3 cztero pięcio sześciolatkowie, żeby też spędzali dużo czasu na dworze są po prostu do tego przyzwyczajeni u nas w Polsce takiego przyzwyczajenia taki model nie jest bardzo popularną moje prywatne dzieci były tak wychowywane i moje prywatne dzieci nie mają najmniejszego problemu z tym, żeby w październiku moja córka Hania chodzi na bosaka cały czas po podwozie i stopień mazdą i nie choruje, ale to jest to jest ten był 1 z niewielu przypadków, kiedy dzieci są od marzeń jego ubierano bardzo ciepło są przetrzymywane w mieszkaniach, gdzie temperatura jest powyżej 2 1 2 2 stopni no to nie są rzeczywiście przygotowane do tego i teraz czas adaptacji do takich warunków musi być jakiś zauważam, że po kilku miesiącach przebywania u nas w przedszkolu przychodzenia codziennie do przedszkola dzieci się adaptują dzieci są przyzwyczajone już takiej pogody wtedy przebywanie czy w deszczu czy nawet w grodzie nie ma większego problemu, ale też nie ukrywam, że my mamy salę, ponieważ jesteśmy przedszkolem normalnie zarejestrowanym w Polsce nie można zarejestrować przedszkole nie posiadając w sali Anny i w momencie, kiedy te maluchy na marną no to wtedy jesteśmy w stanie się schronić w ciepłym pomieszczeniu niewątpliwie zaletą tego typu wychowywania dzieci albo warunków warunków, jakie są chowane jest centrum potrzeba ruchu występujące w tej samej audycji prof. Paweł Januszewicz dość znany pediatra opowiedziały może 3 Kanadyjczycy ostatnio udowodnił, że dziecko potrzebuje 3 godziny ruch ku dziennie i to takiego ruchu naprawdę coś intensywnego w pojęciu dziecka rozwiąże uważnie nas żadnego problemu no u nas nie ma z tym żadnego problemu tak jak powiedziałam u nas podstawowe założenie jest właśnie takie, że naturalnym stanem dziecka jest ruch ani pozycja statyczna też widzę, że wiele dzieci piosenek czy wierszy uczy się rewelacyjnie, kiedy mogą biegać, a niekiedy ich posadzimy na siłę in 3 godziny jak na mój gust nawet dla mam dosyć skromnie tak uważam, że jasne są bardzo różne dzieci i tak są dzieci, które są spokojniejszej takie troszkę bardziej statecznej wtedy 3 godziny jak najbardziej mnie przekonuje osądzić, którą uważam, że tego ruchu potrzebują znacznie znacznie więcej i nie uważam, żeby takie ostre stawianie granic w tym zakresie było było potrzebne minimum 3 godziny dziennie minimum, a z tym się zgadzam się zupełnie doprecyzuje co mówi pan profesor prośby, jakie są kryteria przyjęcia dziecka do państwa przeciwko mylny co do dziecka tak naprawdę to nie mamy wielkich kryteriów dodajmy, że państwo rodziców i płynnie lustruje ME, ale zapraszamy rodziców, żeby z nami troszkę po byli troszkę to znaczy, że zrozumiał to w cudzysłów, choć miasto zamierza drukować raz na, żeby z nami pobili za dwa -trzy razy, żeby przyszli spędzić z nami około 3 godzin do pół dnia, żeby zobaczyli jak naprawdę funkcjonujemy ponieść funkcjonujemy bardzo różnie od tego co ludzie sobie wyobrazić ją p t. przedszkole nie wierzę, że dopiero w taki sposób rodzice mogą stwierdzić rzeczy to jest naprawdę dla nich, bo też bardzo łatwo jest się zachwycić taką ideą tylko potem niektórym jest trochę trudniej znieść to, że dziecko naprawdę wraca bardzo brudne do domu albo życie sami, bo te są przemoczone Grzegorza, bo takiej weryfikacji, jaki odsetek rodziców rezygnuje z przyjścia do leśnego przedszkola inni wbre w pozorom wcale niewielkim myślę, że to jest około 10 % natomiast też jestem przekonana, że do nas zgłaszają ludzie, którzy już sami poszukują jakiegoś powrotu do matury jakiegoś zwolnienia tempa życia poszukują takich trochę bardziej miękkich metod wychowawczych, czyli tego tzw. rodzicielstwa bliskości oporu rozmawiania z dziećmi akceptacji wszystkich emocjach akceptacji złości akceptacji strachu lęku smutku, ale też wyrażania w takiej dosyć energiczny sposób swojej radości Lennon, więc to jest z 1 strony posiłki to z przychodzą do nas ludzie, którzy poszukują właśnie bliskości z naturą, ale również bliskość pomiędzy ludźmi takie, akceptując sposób w pomysły teraz konsekwencje wychowawczych tego typu dziuple przedszkolną też należy to co dzieje się w przedszkolu też należy nazywać edukację prawda jak najbardziej no to tu trasy do pani zechciała powiedzieć o tych plusach rzecz jasna takiej edukacji jak u nas to, o czym my podążamy głównie tzw. ścieżką skandynawską wychowania wychowania przedszkolnego w Europie są 2 takie wielkie nurty Nike mówię o dużej skali bardzo pierwszy nurt mógł ją przygotował przygotowaniu dzieci do szkoły czy przedszkole jest czasami miejsce, kiedy przygotowujemy dzieci do szkoły drugi nurt skandynawski mówią o tym, że w wieku od 3 do 6 lat jest tak ważnym okresem w życiu człowieka 60 0 podarowali przygotowanie do szkoły zajęli się tak naprawdę przygotowaniem do życia, czyli rozwojem emocjonalnym rozwojem osobowymi rozwojem społecznym takiego dziecka co mam namyśli jedno z zauważeniem ich zaakceptowaniem tego, że każdy Krzak ma w sobie wszystkie emocje szczególnie dzieci szczególnie dzieci bardzo port bezpośrednio pokazują, czyli właśnie mówimy o złości mówimy o różnych trudnych emocjach, ale też mówimy o dobrych emocjach nazywamy te emocje my je z nimi jesteśmy modni nie uciekam, jeżeli dziecko się smucić tomu to nazywamy mówimy smutno ci rodzice wiem, dlaczego jest mu smutno nie mówimy nie płaci nie róż nie wchodzi rozmawiamy o tym co dziecko czuje po to, że później przy tej świadomości dziecko zdecydowanie lepiej sobie radzi z takimi emocjami jak pójdzie do szkoły takie przygotowane emocjonalnie to to zdecydowanie lepiej jest łatwiej jest funkcjonować nie przejmował bunt po Kutnie z koleżanką nie jest dla niego końcem świata nie rozpamiętuję tego tylko potrafi pójść do koleżanki pędzić, ale co się stało pogadajmy o tym, więc to jest taka bardzo podstawowa cennik podstawowa różnica, a inna różnica jest taka, że kiedy dzieci zauważam, że dzieci chcą się uczyć pisać czytać coś rysować robić to najczęściej robimy albo to upadkiem w błocie albo węglem drzewnym na narażona na deskach albo zwykłą kredką ołówkiem też na papierze też nie stronimy od tego czym wykorzystujemy całą gamę różnych materiałów i możliwości nie róbmy tego tak bardzo ściśle określony sposób tak jak to w klasycznych przedszkolach u nas n p. były również środki do nauki pisania jest to, że maleńkie dzieci są zgarniać każdy 1 drobny poproszę każdego robaczka chcą dotknąć i wtedy ćwiczą paluszki dotrzeć do dotrzymania ołówka n p. testem tzw. Fed szczypce owe, więc to jest taka nauka tzw . po średnio nie bezpośrednio z książką i ołówkiem tylko tylko właśnie pośrednich teraz tak półżartem pół serio do szatni na miejscu, ale w spodziewam się czytając o tego typu edukacji urzędu jeśli dzieci bawią się tym co znajdą w naturze w następnym krokiem będzie jest, toteż tylko to co znajdą jak wygląda ten proces przygotowywania posiłków i w jaki sposób państwo z tym radzicie radzić sobie bardzo prosto to znaczy śniadanie dają dzieciom rodzicom rodzice w plecaczek do przedszkola każde dziecko u nas ma plecak zabiera ten plecak do lasu albo wbijemy sobie śniadanie po prostu w ogrodzie zwołujemy krąg poranny start, czyli siadamy wszyscy w kręgu rozmawiamy wtedy o tym jak się mamy, z czym przychodzimy jak się czujemy co nam się podoba, a co byśmy chcieli czegoś mnie chcieli my zajadamy te kanapki te cuda banera przez rodziców czasami owsiankę ciepło w termosie obiad przywodzi na firmy kateringowe, a też siedzimy sobie w ogrodzie nasze umiemy sobie obiad po prostu tak jak to nam firma przygotuje ściana wielka filozofia i leczyć dzieciaków przystąpiły do tego na złość rodziców wysłało swoje dzieci właśnie do tego typu edukacji leśnej edukacji w bardzo trudne Smith określić w Polsce mogę powiedzieć jak to wyglądało mnie w przedszkolu my działamy już 2 i pół roku tyle imamy dosyć dużo chętnych w tej chwili staram się otwarcie drugiej grupy, a i tak naprawdę, kiedy ogłosiłem, że otwieram tę drugą grupę mogłabym już trzecią otwierać, więc zainteresowanie dosyć duża, ale wiem, że nie wszędzie to tak wygląda wiem, że rzeczywiście to obawy związane z wychodzeniem na Dwór i nic z tym, że dziecko będzie cały czas brudne gdzieś tam jakoś są i wiem, że wiele takich przedszkoli takich inicjaty w w Polsce powstaje i różnie bywa z długością ich trwania mogę powiedzieć, że nowi naszemu przedszkolu się udało wiem, że pod Warszawą w Warszawie też jeszcze za 2 przedszkola funkcjonują w Polsce jest ich kilkanaście dziękuję pani bardzo za rozmowę pani Anna Płuska wznoszonego przedszkola Leśna droga była moim państwo gościom dziękuję państwu zaproszono informacji Radia TOK FM po nich cudowne lata moim gościem dziś będzie Włodzimierz Korcz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA