REKLAMA

"Strach zżerać duszę" w Teatrze Powszechnym. Czy to sztuka o miłości czy tolerancji?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-12-13 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
11:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista w wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska stara baba i arabski pies tak mówią o sobie bohaterowie filmu Rainera Wernera was, więc teraz strach zżerać dusze z 19 7 4 roku to jest historia sprzątaczki z Niemiec, która zakochuje się z wzajemnością w młodszym od siebie o 3 0 lat Marokańczyków i na podstawie tego filmu w teatrze powszechnym w Warszawie powstał spektakl o tym samym tytule dlatego dzisiaj ten do kultury osobistej zaproszą twórców tego Rozwiń » przedstawienia jest ze mną Marta KUL badaczka sztuk performatywnych jednocześnie kuratorka projektu czwarta generacja trzeba dodać, że w ramach tego projektu spektakl powstał w jest również z nami Julian Świerżewski grający w spektaklu strach zżerać dłuższa, a dzień dobry film, ale podobnie trochę jak spektakle teatralne, a raczej nie powstają przypadkowo w ciemno wtedy waszym zdaniem w latach siedemdziesiątych w Niemczech Fassbender nakręcił ten film Best film o miłości i to jest melodramat z rękami społecznymi w tle oczywiście też myśleć też dokładnie klucz MD zlotego firma też tonaż do myślenia spektakl to znaczy myślę, że nieprzypadkowo tak jak powiedziałaś ten film pojawił się dokładnie w tym momencie to znaczy w chwili, kiedy w dość jednorodnym społeczeństwie zachodnich Niemiec EU pojawiali się coraz częściej pracownicy najemni robotnicy seler innych krajów innych kultur jak m. in. bohater filmu Ali Starym i moment ich pojawienia się tą sytuacją, której społeczeństwo niemieckie musiało na nowo samemu sobie się przyjrzeć sprawdzić jak działa też re definiować rozmaite sposoby myślenia sposób budowania relacji było tak naprawdę czy rzeczywiście demokratyczne czy aby na pewno takie otwarte jak sobie myśli trochę też się dostosować zacząć ten proces trochę się dostosować trochę pomyśleć o tym, że, jeżeli mówimy o Demokratycznej Europie to 3 ta demokratyczna dość oznacza demokrację dla wszystkich 3 inni jest także, wysłuchując granice pojęcia demokracja zawsze zostawiam kogoś poza tak zarysowanym obszarem to jest historia bardzo uniwersalna skoro się na liście po nią właśnie teraz, a w Polsce po wyroku 20 17 ta monolitycznych społeczeństwo jest u nas bardzo mocno zarysowana i wręcz jakości weryfikowana wobec tych czasach bardzo dobrze się czujemy w swoim otoczeniu jakoś trudno jest tam wpuszczać inne kultury i narodowości na nasze granice dlatego też jakość wydźwięk tej historii jest bardzo aktualny dla nas trochę to jest także nawet te Niemcy 7 10 04. roku są trochę przed z nami, bo u nas, chociaż czasami można spotkać się po zagraniu z zagranicy osoby, które zaczynają pracować wydaje się, że ta mniejszość u nas bardziej dotyczy Ukraińców i osoby z wschodniej granicy niż z krajów arabskich, a 3 kolizje ten problem jest i jest dziś bardzo ciekawym problem bardziej ekonomicznym niż społecznym w pewnym momencie w opisie spektaklu czytamy niektóre historie opowiada się trudniej niż inne szczególnie we współczesnej Polsce naczelni waszym zdaniem polega ta trudność myślę, że na tym, że w filmie przez generalną w mamy do czynienia z sytuacją happy endu nasz film kończy się dobrze związek Emilii i Arek zostaje zaakceptowany z jakąś cenę oczywiście to znaczy jest trochę także ich związek zaakceptował no bo okazuje się, że społeczeństwo jednak ich potrzebuje tak syte zachodnioniemieckie społeczeństwo potrzebuje robotników najemnych, którzy będą wykonywali te czynności, na które nie mają ochoty i nie, na który jednak, w których wykonanie nie ma chętnych to jedno drugie Amy jest też członkinią społeczeństwo jest już matką jest czymś koleżanką z pracy jest też potrzebna, ale gdzieś robi zakupy w związku z tym być może należy zastanowić nad utrzymaniem z nią relacji, bo przecież też na tym korzystamy dym czuć to bardzo precyzyjnie jest obecna w filmie natomiast mimo wszystkich uwarunkowań możemy mówić lepiej będzie jakoś trudno mi sobie w tej chwili takich napięć w swym polskim kontekście wyobrazić rozumiem, że spektakl nie kończy się happy endem w nie możecie niczego zdradzić moje życie słuchaczy Radia nie garnie się z Berlina spektaklu w teatrze powszechnym może zniknąć z happy endem, ale nie jest najbardziej ponurym ze spektakli Nieminen zdecydowanie jest raczej chce zabawny spektakl i właśnie to jest chyba największa taki absurd tej sytuacji, że się świetnie bawimy oglądając to nasze domowe podwórko i też wydaje mi się, że to przenosi się na drugą stronę to też bym bardziej pytanie do Marty były występuje na scenie, ale mam takie wrażenie, że to nasza zabawa nad własnym podwórku jakoś się przenosi na drugą stronę rampy i bardzo im pra w tak powiedzieć przed frontem przeniesieniu na nasze podwórko czy te historie Fassbender w jaki sposób tłumaczyć się na Polski do metafory, że film wiesz co myślę, że nie płaczemy i dosłownie natomiast mam wrażenie, że COS Binder pokazał pewne bardzo uniwersalne mechanizmy to znaczy niezależnie od tego czy jesteśmy w kontekście Niemiec z lat siedemdziesiątych czy w Polsce obecnie w tym mechanizmie działają tak samo to znaczy w mechanizmy budowania społecznych relacji mechanizmy tego co Agnieszka k miał reżyserka spektaklu nazywa społeczną odmową tego jak traktujemy tych których, którzy są nieobecni tutaj doskonałym przykładem jest dyskusja w Polsce temat uchodźców i szalone towarzyszącej bardzo gorące emocje w sytuacji, kiedy uchodźców z Polski tak bardzo niewielu tak prawie prawie nie ma tak a, a debata jest mi niezwykle silna mam wrażenie, że te mechanizmy co się dzieje, kiedy owego przybysza, którego nawet jeszcze u nas nie ma zamienimy w jakiś potworny wyobrażeniom wy twór co się dzieje z nami i co to on nas mówi ten tor, ale rozumiem, że ta historia też może być przedstawiana jako historię uniwersalną po prostu mówicie o o innych, którzy wcale nie muszą być uchodźcami emigrantami tylko mogą być po prostu inni to prawda, ale też myślę sobie jeszcze 1 to znaczy mam też wrażenie, że w debacie w Polsce wokół uchodźców w taki mechanizm po tej bardziej lub umowa rządowa nazwać lewicowej czy liberalnej stronie pewnej pogardy wobec tych, którzy wyrażają lęk, którzy mówią o swym strachu bez obcego UE i wydaje mi się, że to jest trochę zbyt wygodna pozycja jubilera się z wszystkich swoich przejawach jestem absolutnie potwornymi czymś co nie może zostać zaakceptowane pod żadną postacią od razu stanowiłoby się z czego te lęki wynikają może jest tak, że brakuje informacji może też brakuje edukacji może naszą rolą nie jest mówienie o tych onych, którzy odrzucają wszelkich obcych z pogardą, ale zastanowienie się co się stało, że tak silne są ich realną stratę zazwyczaj wynika z niewiedzy i powiedzieć dajcie jakąś receptę, jeżeli w ogóle teatr może dawać recepty na cokolwiek wiesz co w pewnym sensie już sofa Dymiter Daniel pewną receptę na to w tym samym filmie następuje taki list, w którym główni bohaterowie wracają z wakacji nagle całe społeczeństwo staje się dla nich miła cecha i wszyscy w jaki sposób zaczynają akceptować to związek inne pary głównych bohaterów tak naprawdę to następuje z powody świadomości ekonomicznej i właśnie to co mówią Marta, że nagle te prace, które chętnie wykonujemy mogą Zamość wykona wykonać osoby z właśnie z zagranicy jak nas z Ukrainy jak się opowiada historię filmowo w teatrze to jest Super, bo w ogóle Fassbender gra jest cały taki wachlarz formalny, którym otwiera cały świat i furtki, które na język teatralny świetnie przechodzą ten film ogląda się trochę jak teatr telewizji oni tam za długo stoją Stopklatka rozmawiają tylko, jeżeli 1 osoba mówi druga nie może mówić tam nie ma takiego życia naturalistycznego, którą obecnie możemy zaobserwować firmie tylko jest to bardzo formalne dla psiarzy ziarenka grany prze ciętego języka na teatr i taras frazowanie tego faz Wildera w teatrze im wychodzi świetnych zdaniem no dobrze, a jeżeli chodzi o to w stronę wizualną i wykonawczą też nie wymaga pokusa, żeby odtwarzacz scenografie poszczególne sceny naśladować aktorów n p. którzy zagrali w oryginale w myśl tego pokusy jest zawsze, dlatego że tak jak mówi ANN Hewlett ten rodzaj konwencji teatralnej, której używa Fassbender, a i tak silne i tak kuszący, że Lech, bo byłoby wielką szkodą rezygnować z niego i oczywiście, że nawiązujemy też inni w tej samej scenografii w kostiumach do wysiłku mu natomiast też podejmiemy z nim pewną grę tak to konwencja jest na tyle pojemna, że traktowaliśmy tą masą początku próg, który jako punkt wyjścia wręcz na ślady Hands pewne sceny z różnych filmów, ale bardzo szybko się zorientowaliśmy, że ten język puch pod, cytując go jesteśmy w stanie już improwizować na bazie tego języka i wręcz za każdą próbę już obecnie mamy także co każdy przebieg spektaklu powstają kolejne nowe rzeczy jesteście trochę tajemniczy jeśli chodzi o spektaklu i samo jego stronę też wizualną widzowie będą zaskoczeni mamy taką nadzieję, że nie wszystko będzie dla nich oczywiste przynajmniej nie od razu otrzymać jakieś ostrzeżenie dla widzów przychodźcie, bo albo nie przychodźcie jeśli drzewo bardziej się chyba w to wpuścić i nie starać się zrozumieć to są takie momenty, które w jakimś swoją powtarzalnością i nad łokciem docierają dziś bardziej podświadomie niż staranie się tego intelektualny zrozumieć po to chyba nie o to chodzi w tym spektaklu do końca kręciła dym w morze mam nadzieję widzów, ale do tego, by krzyż, jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś o sobie, o czym niekoniecznie lubią wiedzieć albo czym niekoniecznie lubią myśleć w odniesieniu do samych siebie, ale rozumiem, że nie będzie takiej widzów, którzy wejdą oni powiedzą co za piękny melodramat dlatego nigdy nie wiem to, że państwa trzeba się przekonać samemu w takim razie zapraszamy serdecznie na spektakle w teatrze powszechnym strach zżerać duszę się ze mną byli twórcy spektaklu Marta Kajda i Julian Świerżewski bardzo wam dziękuję za to spotkanie dziękuję dziękuję bardzo najbliższe pokazy strach zżerać duszę dziewiętnastego dwudziestego i 2 1 grudnia oczywiście w teatrze powszechnym Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia czas na skrót informacji w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!