REKLAMA

Trump wierzy w siłę religii. Jak zmieni się duchowość amerykańska pod nowym prawem?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-12-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest to druga 7 godzina filozofów prof. Stanisław obniżek jest państwo dość dobry wieczór nabyli też ośrodek studiów amerykańskich tak to samo miejsce jako warszawscy pani profesor gra z dokładnym dzisiaj taki amerykański mamy czy amerykanistyki sny raczej mamy skład gości chciał, żebyśmy porozmawiali dzisiaj o amerykańskiej duchowości tak goście gościło już wielokrotnie w moich programach, ale o amerykańskiej duchowości nie rozmawialiśmy, a przecież tam ośrodek Rozwiń » studiów amerykańskich to jest twoja oficjalna instytucjonalna afiliacje, więc myślę, że czas od tych amerykańskich meandrach duchowych pomówić również zacznijmy od tego do że Donald Tramp są już jakiś czas temu zniosło tzw. poprawkę Johnsona poprawka Johnsona, która obowiązywała od z lat pięćdziesiątych w stanach Zjednoczonych powiada w tam w ogóle to prawo amerykańskie na różnych poprawkach stoi jak się wszyscy zawsze wszyscy zawsze się powołują na jakieś poprawki Otóż ta poprawka Johnsona stanowiła, że to związki wyznaniowe kościoły różnego rodzaju grupy religijne nie mogą się w sposób otwarty angażować w politykę nie mogą prowadzić agitacji politycznych i nie mogą też w sposób otwarty popierać kandydatów w wyborach bez względu na to, jakie to są wybory mogą oczywiście sobie głosić swoje różne przekonania, ale od polityki powinny się trzymać z daleka no i Donald Tramp zniósł ta poprawka in oczywiście ona w w wielu przypadkach była taką fikcją, bo różnie to w praktyce bywa mało, ale w UE, ale już w każdym razie w Stanach Zjednoczonych nie obowiązuje no i teraz można oczekiwać, że ta przedziwna mieszanina wszystkich możliwych interpretacji denominacji chrześcijańskich niechrześcijańskich, która tam buzuje w tym gigantycznym kraju no właśnie jeszcze silniej będzie to swoje różne polityczne na ekspresję prezentować się na jeszcze silniej będzie się w politykę angażować, bo przecież wiadomo, że się angażuje i że w sposób otwarty politykę uprawia prawda no to jest temat rzeczywiście bardzo ciekawy i tak i z mężem możliwościami i czynienia różnicy porównań bardzo obiecujący w ciemno żywi się do tego, że jak wspomniałeś o tych poprawkach tą pierwszą poprawką i to w kilka lat po ogłoszeniu w ogóle po deklaracji niepodległości, bo przyjęcie konstytucji Stanów zjednoczonych pierwszą poprawką nieprzypadkowo zresztą była poprawka, która mówiła o rozdzielczości 2 ligi od polityki i to bardzo zdecydowanym rozdzieleni po stało się wręcz takim symbolem Ameryki, która potrafiła w odróżnieniu do Europy jej zerwać z tą niechlubną zasadą łączenia religii z polityką krytycznie Ania po religii jedno takie hasło to jest oczywiście ku jest Legia jest religia rzekł król książę mógł decydować jak właściwie decydował po prostu otwarcie Viacom religie czy jakie wyznanie jego poddani powinni przyjmować na jej, jakby emigranci amerykańscy na większości wtedy wywodzący się jednak z euro o jej doświadczenie w tym przykrym łączeniem właśnie Religi z polityką bardzo mocno podkreślali to mi się o prawie wszystkich tych ojca żal założyciela, żeby jednak zdecydowanie te sprawy oddzielać no rzeczywiście dzięki temu religie kwitły wyznania ze sobą współpracowały bardzo dobrze, bo religie pozostawiali w domu w kościołach w synagogach meczetach i w innych zaś w ramach NATO miast rzeczywiście Donald Tramp w naturze 3 jedno niesłychanej zupełnie, bo raz, że to mało chyba w Polsce wybrzmiało, ale w dużym stopniu zawdzięcza swoją prezydenturę nie tylko Polonii, ale też właśnie Andżelika z, czyli tym najbardziej aktywnym z o chrześcijan protestanckim w głowie się przepraszam, że ci wtrąca się na moment z mówi się, że te ta decyzja ten gest, żeby z poprawki Johnsona zrezygnować z taką otwartą spłatą długu wobec tej wspólnoty potężnej wspólnot ewangelikalnych zróżnicowanej zresztą bardzo, które mają zawdzięczała dużym stopniu wybór dla stanowiska Drozda schudnąć to jest bardzo słuszne, bo tych długów zaciągną dług już sporo jest rzeczywiście spłacała ku zdumieniu wyborców, którzy sądzili, że na każdej grupy oczywiście, którym on te długi spłaca są zachwycone, ale konsekwencje tego są do części no zgubne jednak dla życia i politycznego religijnego w stanach no i dzieci i Andżelika zna to w powoli w Polsce się o nich też mówi w tym sensie, że taki ksiądz Andrzej Kobyliński jest Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego wręcz mówić, że to jest właśnie w Polsce tak pełzającego, ale jednak i Pentagon stajni zmieniają również katolicy różnią się tutaj powołuje na nasz szereg przykładów, gdzie rzeczywiście te rekolekcje szkolne jakich katechezy no mają zabarwienie właśnie taki irracjonalny bardzo mocno przypominające pranie mózgu właśnie to co jest typowe dla tych nowych form religijności i właśnie Bóg taką zbiorową nazwą nazywany tak tak stabilną my w każdym razie ich chce powiedzieć, że siła i przekonanie, że oni mają też siłę polityczną, czyli nie jest tak tak Stali nijakich nazywamy przed wieloma świąt dzielą nas pionowy w mówi się właśnie to jest w polskich ekip jak odpowiednik to jest w i zielonoświątkowcy, dlaczego no, bo one zesłanie ducha Świętego popularnie zwane właśnie zielonymi świątkami na stan czy pętak Allstars, czyli właśnie związani z listą z tym przeżyciem nadzwyczajnej ingerencji ducha Świętego rzeczywistość w Polsce mówimy właśnie zielone Świątki, a wracając w każdym razie do tej kampanii do Stanów zjednoczonych gmin i oni i tutaj można wymieniać cały szereg takich charyzmatycznych tyle ewangelistów, czyli takich przedstawicieli z liderów takich potężnych kościołów mówi się ręce on omega 3 czy z, czyli oni mają zbierają na takich tygodniowych spotkaniach tak jak w Polsce ten ksiądz z Ugandy bodajże Bashobora John Bashobora nasiliła tak to jest właśnie ten przykład no u nas to są nadzwyczajne jakieś doświadczenia i dać takie egzotyczne, a tam to jest po prostu regularny specjalny wielotysięcznego tłumu, który od Jawora wskrzesza umarłych m. in . dla dużych ilościach całkiem imponujący most ponad 2 0 podobno wskrzesił jednak w każdym razie tak donoszą świadkowie tych wydarzeń jest w stanach to o wskrzeszenia zmarłych nie słyszałem natomiast niewątpliwie w taki entuzjazm religijne polityczne jest bardzo słyszalny i często ma to niebezpieczne zabarwienie takie n p . że za takie kryminalne akt jak jest napady na kliniki aborcyjne zabójstwa wręcz stoją właśnie ci zielonoświątkowcy, którzy w uważają, że Bóg ich dały im taką moc, żeby decydować co jest dobre MICA jest złem i jeżeli grzeszny naród społeczeństwo nie dostrzega tego to oni muszą wyraźnie zaznaczyć to woda są ruchy religijne o charakterze bardzo radykalne ruchy charyzmatyczne także oparto na taki rodzaj bezpośredniego doświadczenia sacrum jeśli można tak powiedzieć mieszczące w sobie też postawy czy inne sposoby ekspresji religijnej niezwykle ekstremalne jest taka książka, która wyszła po polsku jakiś czas temu Denis jako widz to na zbawienie na sam mało tym się nazywa, w czym ona opowiada o takich na małych wprawdzie kościołach, ale bardzo przemawiających do wyobraźni w jakiś taki sposób bardzo na skrajny wcielających tę ideę pan tak ustalone to polega na tym w Appalachach w szczególności i tak w małych miejscowościach w regionie Appalachów szyte się te grupy religijne organizują spotykają, że ludzie tam tacy pastorzy samozwańczy można powiedzieć biorą do rąk grzechotniki, powołując się oczywiście na odpowiedni fragment pisma Świętego, w którym jest powiedziane, że będą brać właśnie ci, którzy pójdą w imię Jezusa, a także chodniki do rangi, że sama moc z tego ducha Świętego i umożliwi to, że także chodniki będą im powolne całkowicie inna i rzeczywiście ci ludzie o z ponad 100 lat już takie praktyki w cieniu wielu został ukąszony przez grzechotniki narta widocznie byli ludzie małej wiary znajdują swoich naśladowców to też jest odmiana tej duchowości nie to jest i ja przyznam szczerze widziałem takiej filmy nakręcane przez amerykańskiego antropologa, który nam to pokazywał 2 lata temu w Krakowie na kongresie religioznawca czym my to jest jej porażające doświadczenie to znaczy te rzeczywiście rodzaj takiej takiego odczytania tekstu biblijnego do tej z odwołania oczywiście do Latakii takiego obrazu Mojżesz, który ratuje wiernych wiernych tych właśnie błądzących po pustyni Żydów mówi, kto popatrzy na tego węża miedzianego NATO będzie uzdrowiony i to jest takie bardzo dosłowne tłumaczenie i zamożnym, gdy jest przykład tej aberracji religijnej tak do czego może doprowadzić, czyli takie dosłowne odczytywanie tekstów, które po pierwsze jest bardzo stary zakorzeniony w zupełnie innym kontekście kulturowym po drugie, często odwołujący posługujący się raczej metaforami jakimś poetyckim językiem my i taras jeśli taki nawiedzony charyzmatyczny lider religijny zacznie to odczytywać dosłownie to biada takiej wspólnocie, która wpadnie w jego szpony i jest po prostu dlatego realizowane tego typu czołowe eksperymentami w 1 i muszę powiedzieć, że nawet pytały wydobyła dość burzliwa dyskusja go pytam jak to jak to jest możliwe, czyli czy mówi no to właśnie trzeba mieć cee potężną wiary, żeby w to uwierzyć wejść do ich ci, którzy w tym uczestniczą oni są przekonani, że Bóg tam jest wśród nich śpi i ostrych Nina często, bo nie tylko także chodniki do rąk wiarą, ale jeszcze strach minął się za uprawianie no przyznam się, że moja wiara jest słaba jak i inne tego typu doświadczenie ekstremalne patrzy z ogromnym niepokojem zostaje nagle cały ruch, gdy ten właśnie zielonoświątkowcy setki, bo wydaje mi się, że tutaj jest brany wmawia jest coś co ja postrzegam jako ogromne osiągnięcie kultury cywilizacji, czyli wprowadzenia religii i w jakiś taki już taką korektę racjonalną to co nazywamy słusznie dziedzictwem oświecenia, gdzie właśnie rozum został potraktowany bardzo poważnie, jeżeli wszelkie formy religijności są jednak pod dawane krytycznej analizy i tutaj Ameryka dla mnie jest takim laboratorium deszcz czy zagadkowym, że z 1 strony ja jestem dzięki właśnie te może i od lat się tym interesuje i uczyli się uczę widzę na tych i setkach uniwersytetów amerykańskich jak cudowne rzeczy się dzieje na miejsca oni nazywają definicji nie jest stać Days czy właśnie te tel 4 2 my mówimy i religioznawstwo teologia, ale to wszystko jest odbywa się właśnie w takim rygorystyczny akademickim i innymi dyskursie natomiast oprócz tego oprócz tego dyskursu naukowego, gdzie teksty religijne są poddawane takim samym rygorom analitycznym jak teksty literackie i porównuje się nie wiem u pani ślady jest dialog ami Platona liście ostrzega, że to jest ten sam rodzaj dialogu z tradycją, gdzie ewangelie widzisz jako wyrastające z Biblii Hebrajskiej i to jest bardzo ciekawe taki wtedy widzimy, że religia była częścią kultury jest tak naprawdę jest zjawiskiem kulturowym i oprócz tego mamy niestety te rosnące zjawisko takiego ich racjonalizmu takiego bezrefleksyjnego podejścia do religii, które m. in. owocuje takimi zjawiskami jak prezydentura Donalda trampa, który jest moim skromnym odczuciu jest takim zaprzeczeniem trochę tej tradycji ojców założycieli, którzy potrafili właśnie pokazać jak znakomicie łączy można łączyć tradycję oświeceniową refleksję krytyczną naukową no właśnie zbudowaniem państwa na solidnych racjonalnych podstawach na to co oni nazywają takie balans jest, że każdy polityk jest świadom tego, że jest kontrolowany przez albo sondy albo inne miasta jakieś formy kontroli natomiast tutaj w takim charyzmatycznym podejście do polityki idea religijna hulaj dusza diabła nie ma, ale z drugiej strony dość powszechne jest dość powszechną wiedzą jest to, że administracja Georgea w Busha złożona z takich Neo Kononow amerykańskich neokonserwatystów tam różne takie postacie nadawały ton ideowy nie administracji Georgea w Busha jak wylicza w PRL Norman Podhorodecki tak dalej takie postacie dramatyczne dla amerykańskiego Neo konserwatyzm właśnie tam wiele jeszcze innych postaci się w tym rejonie regionie, które młodego Busha znajdowało, że to byli ludzie, którzy wierzyli i Bush też wierzył, że mamy oto do czynienia z nadchodzącą apokalipsą i że dochodzi do decydującego starcia pomiędzy siłami dobra, a siłami zła i że ten moment, w którym Ameryka się znalazła portfel Center to był właśnie moment, że niejako centralny tego nie tego tego ruchu w stronę apokalipsy i że kiedy Bush podejmował decyzję o inwazji na Irak to rzeczywiście przekonany, że rozstrzygają się powiedziałbym metafizyczna losów wszechświata jest jakimś sensie DAF nie chcę używać tego tego określenia takiego bardzo oceniającego ta paranoja religijna czy paranoja polityczna, odwołując się do takiego słynnego tekstu liczę na dachu Sztandera z lat pięćdziesiątych w on w ten sposób charakteryzował różne teorie spiskowe, ale w ogóle trochę klimat amerykańskiej polityki momentami może to gdzieś tam jakoś jednak nie od Crumpa się zaczęło, że znajdzie się tam wisi w powietrzu nie no oczywiście, że Ameryka to nie jest tylko ta cudowna tradycja oświeceniowe czy poświecenia umowa ta w religijność ci jednak bardzo pragmatyczna, a poddana z 1 strony krytycznej refleksji z drugiej strony też doświadczenie tutaj Gian dzieło jest takim właśnie też emblematy licznym punktem odniesienia dla takiego krytycznego, ale jednocześnie bardzo takiego pragmatycznego właśnie podejścia do religii czy takim ważnym postaci, a ja do niego się bardzo chętnie odwołuje jest Thomas po inny, który ukuł takie powiedzenie bardzo ważne dla myślę, że rozumienie Ameryki, że mój i własny umysł jest moim własnym kościołem nie jest i to jest początek 1 9 tego wieku, więc to jest naprawdę jesteśmy w sercu oświecenia i to od jak kształtowało te stany Zjednoczone i mówisz teraz są o nic Dziadzio w buszu na czele może przypomnieć naszym słuchaczom, że on był 1 z tych New Born kweście on był tym w planach chrześcijaninem narodzonym na nowo w dno niektórzy jak i Christopher Hitchens tak naprawdę mówię nadzień, czyli Religion przezwyciężył alkoholizm, że to była jego forma tego bycia nagrodzonym na nowo no ale faktem jest jednak religia, a potem jego zwrocie religijnym zaczęła odgrywać bardzo dużą rolę jego prezydentura to w w pełni się z tobą zgadzam Mitta te fakty to potwierdzają to zderzenie, jakby cywilizacji światów to co było w nim obecne, ale nie wydaje mi się jednak, że jest różnica ta ogromna między Neo konserwatystami tym zapleczem intelektualnym Republikanów no tutaj oczywiście Samuel Huntington ze swoją wizją zderzenia cywilizacji to już w latach dziewięćdziesiątych te sformułował tezę najpierw właśnie w artykule potem w książce tata to jest 1 z najważniejszych książek do rozumienia w ogóle mentalności amerykańskiej także oni bronią cywilizacji zachodniej przed tymi właśnie cel tej cywilizacji zagraża jej zaprzecza i t d. stąd to poczucie misji, że w Iraku wprowadzimy demokrację wszędzie prowadzimy demokracji i jest też faktem, że za tym stoją też 3 religijne motywacje to znaczy islam jest zagrożeniem, a czegóż tego nigdy nie powiedział mówił o tym, że i i muzułmanie są w stanach Zjednoczonych i t d . nic więc tak i te i ekstremalne jakby rozwoju rozwój taki taki neon ekstremalny tych tych religijnych w aberracji, który jest Amy mamy dzisiaj do czynienia one doszły po prostu do głosu one były, ale nigdy nie nie były w tym głównym nurcie w tej chwili one zaczynają decydować o polityce wtedy Sun ZI jeszcze była próba jakiś niczyj bardziej udanie racjonalizacji tych wyborów tak to była reakcja na Nana jednak straszliwy atak tak to mało Thyssen tata to było 11 września to się stało to wszyscy widzieli ten obraz ciągle wracał, więc to była reakcja na cel w wypadku trampa ja nie dostrzegam reakcji na bodziec pasa jakieś impulsy bardzo irracjonalne ja tam pas wszystkim radnym jestem gotów skojarzyć, ale nie, z jaką się ogromnie żarliwą religijnością i dla mnie ta jest zagadkowe, że człowiek, który jest w swoich wyborach życiowych z szaleńst w nie cyniczny pragmatyczny aż do bólu nagle odwołuje się do religijnych motywami z rozmawiałem niedawno z takim bardzo ciekawym amerykańskim filozofem i na medio znawcą kulturoznawcą lasem Raszkowska miał taką myśl wyraził, w którym się wydaje ciekawa zresztą mówił o tym w wielu miejscach w nie już wcześniej, że dla niego trans w ogóle nie jest jednostką dozna wszyscy na dobrą sprawę w analizowanie tego Crumpa tak jak by on był jakoś kocham ręczną postarać się z taką wyraźną tożsamością mi na uchwyt tną historią osobistą i zespołem jakichś przekonań poglądów jest w Zgierzu to błędne, bo on jest rodzajem po pierwsze, takiego ekrany projekcyjne go, na który każdy z nas może sobie odpowiednie treści wyrzucić, a z drugiej AAA po drugie jest właściwie rodzajem takiej kreacji medialnej ekspresji to też swego szefa do Wińska, że trochę taką taką polityczną pacynką poruszaną przez właściwie jakiś takie w swoje zaplecze polityczne, które za jego pośrednictwem realizuje różne swoje interesy on taki trochę, jakby się unosił można powiedzieć jedno sądzę, że to jest opisy na aukcji nawet nie jest diagnoza tej zbrodni za trafny opis sytuacji człowieka, który został stworzony przez media na moment teraz się z państwem, ale tylko na moment rozłączone będzie taka mała przerwa na reklamę, a potem wracamy słuchają państwo godziny filozofów radio TOK FM oczywiście prezes Stanisław obierki z państwa gościa po no jesteśmy ponownie na antenie prof. Stanisław obniżek raz jeszcze dobrze wie co rundę wiosen Neya w chrupiący zakatarzony bardzo przepraszam, że jakoś zapewne, sprawiając państwu głęboki dyskomfort, jeżeli chodzi o fonie Tomasz Spryszyński rozmawiamy o amerykańskiej duchowości Donald Tramp jego zniesienie poprawki Johnsona takiej poprawki, która zakładała, że organizacje religijne nie mogą mieszać do polityki był punktem wyjścia to było punktem wyjścia naszej rozmowy na trochę nakreśliliśmy ten krajobraz różnych radykalnych ekstremalnych nie ze wspólnot religijnych bardzo konserwatywnych takich stawiających na i racjonalizm ani na rodzaj takiego na takiej interpretacji tej tradycyjnej religijności w duchu jednak pewnego no nazwijmy to postępu kulturowego czy w duchu oświecenia no ale właśnie to teraz pomówmy trochę tych organizacjach religijnych, które niekoniecznie się wpisują w taki nurt skrajnie konserwatywny, bo w, kiedy czytałem sobie różne głosy różne teksty na temat właśnie tego co Tramp z poprawką Johnsona zrobił to też natrafiono dużo takich głosów, których opowiadało się, że już w 20 1 8 roku, kiedy będą wybory w stanach do 2 i izb Kongresu może się spotkać ta decyzja z takim z taką wyraźną reakcją no bo ostatecznie nie tylko te konserwatywne wspólnot ewangelikalnych, ale także te bardziej liberalne organizacje religijne, które w ogóle zupełnie inną stronę idą politycznie będą mogły w sposób otwarty zachęca swoich wyborców do głosowania może właśnie wcale nie Republikanie to w tym Kongres miał w tym kongresie wygrają tylko przeciwnie będzie to jakiś pokłosie też tego co tzw. Bakalarz no może być też znaczne rzeczywiście tamte spektrum no może warto przypomnieć taką rzecz, która dla mnie była nowa ostatnie eseje ta przypomniałem jak przy różnych okazjach zgłębiałem właśnie te liberalny nurt czy w katolicyzmie czy w judaizmie czy wyrwy w protestantyzmie to dowiedziałem się, że na początku dwudziestego wieku Watykan nosił się z zamiarem potępienia herezji Amerykanin zmusza i to jest bardzo interesujące zjawisko, bo ta herezja mechanizmu odniosła triumf na soborze watykańskim drugim bo o co chodziło tak naprawdę w tej telewizji amerykańskiej co mieli za złe papieże i obserwatorzy właśnie 1 2 kuria liści rzymscy tym katolikom amerykańskim, że oni za bardzo się dostosowują do kultury amerykańskiej, że im za dobrze w tej demokracji, że oni mają za duży dystans dla autorytetu i to jest bardzo niech się w duchu chrześcijańskim, pardon nie nie jest w duchu katolickim, ale jeśli się przyjrzeć tak z boku tej herezji to one nic innego nie oznacza jak wejście w taki bardzo głęboki dialog jest właśnie z pragmatyzmem amerykańskim, bo wtedy jest ze strony właśnie prozy protestantyzmu inne tego liberalnego jest wspomniany już przeze mnie jungle DUB jest William James ze swoją tak bardzo ekumeniczną Inter religijną wizją doświadczenia religijnego, który jest ponad podziałami jest w judaizmie Mordechaj Kaplan, który pisze swoje wspaniałe dzieło judaizm jako cywilizacja i gdzie zachęca swoich pobratymców mówi Słuchajcie możecie być 100 % Żydami i 100 % Amerykanami, bo właśnie demokracja amerykańska system amerykański pozwala nam wreszcie wyjść z tego bierze ta z tej mentalności bycia prześladowanym tak tutaj wchodzicie w z całym entuzjazmem w różne sfery mediów filmu filozofii uczelni i jesteście realizuje swój dynamizm religijny jako Żydzi w ten sposób to samo w katolicyzmie się zaczęło ich i oczywiście nie wszyscy Żydzi byli zachwyceni tym my tymi wizjami Kaplana z tak samo właśnie i Watykan i z podejrzliwością na to patrzy, ale jeśli zrobimy skok do końca dwudziestego wieku to mamy n p. w judaizmie jest mała grupa Azoty jej dać 3 %, ale jednak tych 5  000 00 0 Żydów to są w większości Żydzi albo sekularyzacji ani albo zreformowania Unii, dla których bycie Żydem w stanach oznacza właśnie być w pełni zaangażowany w przemianę tego świata tik Kun Ola tak hebrajskie żydowskie w wyzwanie dlatego, żeby zmieniać ten świat i to w duchu właśnie takiej demokracji wolności i t d . Abraham Joszua charczenie darmową razem z UE w zmaleje z Marcinem Lutrem Kingiem maszerował, żeby bronić praw obywatelskich Afroamerykanów i t d. i wracając do katolicyzmu też mamy jeździć na wkład amerykańscy, które mają 3 0 uniwersytetów na tych uniwersytetach wykuwają idee, które dla naszych tutaj polskich jezuitów są absolutnie rewolucyjne na i jak poniekąd czuje się ofiarą tej chwili, gdy go z amerykańskiego podejścia do religii, bo mnie to uskrzydla naprawdę ja uważam, że bycie chrześcijaninem dzisiaj 20 01 . wieku oznacza właśnie takie zanurzenie się w całkowicie w kulturze nie jakieś jej polowanie na gender czy na inne jakich miejscach potwory i stwory i tak więc wracając do swojej hipotezy ja uważam żonę jest bardzo prawdopodobne to znaczy, że w mamy we wszystkich właściwie denominacji chrześcijańskich w judaizmie islamie, a nawet przeciw islam to są feministki islamskie tak już nie mówię o kobietach to właśnie u kobiet tak, by aż prosi, żeby powiedzieć, że właśnie w ciemno te bolączki chrześcijańskie żydowskie islamskie tworzą zupełnie nowe nowy typ refleksji też jak efekt domina w tradycyjne dogmaty się przewracają one na nowo definiują mówią o Bogu jako o niej oni mi o niej, że ten paradygmat patriarchalny musi odejść do lamusa w rzeczy, by na nowo tutaj mówić o w jak by wymyślać nowe kategorie nie teologiczne pieśni mówione idei, która w ogóle odeszła od chrześcijaństwa, czyli krótko mówiąc, jeżeli powiedziało się a, czyli dopuszcza się właśnie tych radykalnych ekstremistów religijnych to ja mam nadzieję, że ci właśnie liberałowie, którzy od dawna przynajmniej od półwiecza współkształtują scenę również polityczną, bo przecież wśród Demokratów sporo jest taki właśnie liberalnych protestantów katolików i t d. Żydów mniej na to kto wie czy ta nie będzie takie nowe rozdanie kart, ale chyba to są takie zjawiska te, o których sporo, o których wspomniałeś n p. feministki islamskie, że to jest jednak cały czas marginalne to znaczy takich osób, które też idą w to, że w tym kierunku teologia to nie jest garstka i to raczej nie jest coś takiego co nie spotyka się za koszt taką no entuzjastyczną reakcją to wiesz jak i zgodnie ze środowisk takich nie nałożyli przecież nie myślimy o tym, często, ale wszystkie ruchy się zaczęły od odsetek głosów pojedynczych, że wspomnę o o takim rewolucyjnym myśliciele jak jest z Nazaretu Mohammed Bunda to były jednostki o nich pisał bardzo pięknie Jaspers jako właśnie o nauczycielach mistrzach liderach jeszcze Sokrates byłby poseł Great est właśnie bardzo ważny no oni właściwie zależy oczywiście od okresu, ale wtedy to była głównie rozmowa indywidualna z garstką uczniów, ale nowe chrześcijaństwo na to jednak to w ciągu 2 3 wieków na całe imperium rzymskim właściwie zostało w jedno zapalony tym nowym ruchem tak tak samo w Azji Bunda dość szybko rozprzestrzenił swoją naukę jego uczniowie dość szybko dotarli do ról, więc w tym sensie już nie pamiętam kto, ale gdzieś wyczytałem taką taką tezę min właśnie przejętą trochę od SPR SA, który mówił o tym, czasie Uszok tak, że to był ten czas dziś tak w piątej wiek przed naszą erą właśnie, kiedy się pojawił Sokrates, kiedy się pojawią Bunda UPA niższa dywidenda, że wtedy jak ludzkość się przebudziła zobaczyła siebie w świecie w lustrze własnej refleksji i inne niektórzy mówią, że w dzisiejszym początku 20 01 . wieku jesteśmy w podobnej w RPA chce tylko, że bardziej intensywnie to przeżywamy to znaczy wtedy między Bud dała Sokratesem może były tam jakieś rysy irańskie nurty Zarate z charyzmą, ale to nie wiemy, a dzisiaj dzięki Facebookowi dzięki mediom my społecznościowym ty dzisiaj wciśniesz w radiu TOK FM, a jutro Ham dziś właśnie Alonso Ferrari to już może być podjęte gdzieś jakimiś Wojsław Australia w i wcale bym się w nich, że ta, że ta jest możliwe tak, jeżeli mamy coś sensownego do powiedzenia w domyśle, dlaczego złe idee się rozprzestrzeniają no bo są ludzie, którzy im jak zawierzają, ale i taka sama logika może być w rozprzestrzenianiu się dobrych liderów i tylko trzeba chyba lepiej tym złem idzie dalej niż decyzje złe mają i to przepraszam, że to powiem wnętrz już tak powiemy środków społecznego przekazu, ale media lubią złe wiadomości w grudniu miasto nie jest niezbędnie STS nieraz i listy miejsc trzeba też się zmierzyć jak i UPA opakować dobrą wiadomość, żeby była równie atrakcyjne jak jak zła sądzę, że jest takie opakowanie to znaczy bardzo mocno trzeba sformułować tezę, że albo wymierzyć im nową alternatywę dialogu rozmowy albo się po zabijamy ich na nienawiść nie ma przyszłości już przerabialiśmy wielokrotnie te lekcje właśnie takiego przebudzenia nienawiści to jest bardzo zła wiadomość dla nas, jeżeli nie zaczyna się bić w bęben nacjonalizmu, jeżeli populizm zaczyna wygrywać, jeżeli na jakich ważnych świętach narodowych dochodzą do głosu takie ekstremalne głos jak na ulice Warszawy 11 listopada to ja myślę, że z 1 strony to jest niepokojące, ale to co mnie napawa optymizmem jest to, że to wzbudziło tak i takie zaniepokojenie wśród ludzi i w myślących także talent to nie jest jedno razowej wybryk, ale to jest coś co nam daje domyślenia i sądzę wracając do naszych gmin Amerykanów ich niezwykle skomplikowanej i duchowości tych meandrów, o których mówię na początku z 1 strony oni mają ten negatywny test do czego prowadzą właśnie w i racjonalizm religii duchowości w polityce przecież taki w latach pięćdziesiątych przecież szaleństwo tego senatora McCarthy ego to było polowanie na komunistów gdzieś nie było ile ile ofiar to po po Wiśle było to sprzężony bardzo mocno za antysemityzm mem winnych teorie spiskowe czy właśnie Aga Zaryan umiera wraz z tą charakterystyczna dla teorii spiskowych, który jest no ale one wracają n p . w Polsce jest bardzo silna w odmianach tutaj jest z kolory się zmieniają, ale jednak kombinacja jest ta paranoidalna jest taka sama wszędzie spisek wszędzie wróg i trzeba pręży muskuły zwierać szeregi tworzyć takie 3 inne armie żeby, żeby dać odpór winna sądzę, że trzeba to po pierwsze, jasno nazywać po imieniu i mówić i głośno, że są alternatywy, że w 20 01 . wieku jednak ich podstawowym paradygmatem, który kształtuje cywilizacje to jest jednak porozumienie to jest współpraca ta jest ucieranie się opinii też wypracowywanie jakiegoś konsensusu i to się sprawdziło na Europę jest właśnie tym, jakby eksperyment TM, który się sprawdza i który ma decydenci oczywiście dawniejsze i teraz trzeba je bardzo gorliwie popularyzować tak, by się wydaje przynajmniej ja lubię zawsze ze sobą rozmawiać, bo ty masz takiej właśnie optymistyczne nastawienie taki mąż jakoś jest zawsze tak przekonany, że nie istnieje jednak szansa, że ludzkość przetrwa wieś to nie jest optymizmie myślę tutaj znowu o wrócę do 1 z moich Mistrzów amerykańskiego jest bity Woltera Olga, który właśnie jest 1 z tych którymi tym optymizmem zaraził on przecież pisał swoje główne teksty w latach, kiedy nikt jeszcze o dialogu nie mówię to były lata właśnie 50 60, kiedy w Ameryce ta zimna wojna również w kościołach była mocno obecna, ale oni już wtedy inna może zawdzięczał to swojemu mistrzowi Macronowi, którego uwrażliwić NATO, że ziemia jest taką wielką wioską i trzeba ze sobą rozmawiać, ale ja myślę, że rzecz to trochę zależy od tego jakich Mistrzów słucha sobie wybieramy kogo słuchamy tak samo Zygmunt Bauman, któremu tak wiele zawdzięczam w ostatnich latach przecież z taką biografią, jaką on miał na to naprawdę no no no i wykrzesać z siebie optymizm to jest dno heroiczna decyzja tak Żyd, który przed przeżył ich Holokaust, który przeżył na 2 totalitaryzmy, a jednak w jego ostatniej rzeczy gdzieś tak od 2 do roku to są pełne optymizmu to są diagnoza oczywiście surowe, że żyjemy w czasie płynnej ponowoczesności, ale jednocześnie on wierzył w bardzo, odwołując się do Lewina SA w ostatnich latach do Franciszka rzecz, że trzeba szukać właśnie partnerów jest w tym dobru, a że psy szczekają na zawsze będą takie kundle, które ktoś się nic nie podoba będą ujawniały zawsze jada w grę w obronie kont jednak wystąpił, bo kundle są Super strun in dla tak odwołuje się odwołuje powiedzmy, że zawsze się znajdą takie typy ludzkie, które będą we wszystkim dziury się doszukiwał i sądzę, że mamy wystarczy seria wystarczająco dużo takich ludzi właśnie dialogu, że trzeba od innych ich czytać im się przysłuchiwać ich naśladować przecież bardziej skorumpowaną instytucją niż kościół katolicki naprawdę trudno sobie wyobrazić dzisiaj, a jednak na czele tej instytucji jest człowiek, który mówi avant i tak do przodu i ekologia jest ważna, ale ta, że wielu katolików to nie wierzy to nie jest takie małe nie jest tak w twoim zdaniem jak już przeszliśmy właściwie płynnie od tej duchowości do polityczności, ale na dobrą sprawę no na tym polega klubach całego punktu wejścia na swojej rozmowy, bo ostatecznie właśnie złamanie tej bariery jakoś zaczęliśmy to tematy zachować problemach z VAT przez Tampa, ale nie sądzi, że w jakimś stresie potrzebny jest chyba jakiś tonie nowy sposób opowiadania o tym wszystkim to znaczy, że ta taka opozycja od dawna na mu to, że tu mamy pojednanie stronię od osoby wzywające do dialogu, bo drugiej stronie to osoby, która w raczej nie są zainteresowane dialogiem, czego chciałoby monologu najlepiej swojego własnego oczywiście, że po wielkim stresie może nie pracuje to znaczy, że ten przekaz, który mówi są po prostu się on nie jest atrakcyjna on do nikogo nie trafia, że raczej to co z jakąś w sposób naturalny postrzegaliśmy jako jako efekty jako Benefit procesu globalizacji ta uniwersalizacja on także Universal Jacek kulturowa to się okazała trochę mrzonka właściwie tak globalizacja ekonomiczna w Górsku k i jak i i globalizacja informacyjna i transportowa globalizacja, która w ogóle to wszystko też w ogromnym stopniu umożliwia nie pociągają za sobą skutki globalizacji kulturowej w tym sensie, że my wcale nie tworzymy teraz jakiś 1 powszechnej w światowej kultury 1 powszechnego światowego społeczeństwa jako przeciwnie zaczną się coraz silniej jakoś antagonizować okopywać w 2 tych swoich lokalność ach, Mark Lilla napisał taki tekst po w po zwycięstwie trampa, w którym trochę obwiniał nazwijmy to taki czekamy zresztą sposób, bo to jest liberała to jednak dość konserwatywnie wystąpił momentami nawet to rozważania Allana Blooma słynnego autora książki umysł zamknięty przy Pomin dało, bo marki dlatego oskarżył amerykańskie uniwersytety będąca takim w takimi terytoriami rezerwatami dla liberalnej lewicy nowości trochę rewolucyjnej, w których tory krytyczną się trafiało uprawia cały czas i w których ten dyskurs taki nastawiony właśnie na akcentowanie różnic podkreślanie różnic mający paradoksalnie służyć emancypacji osób w wykluczonych grup wykluczonych właśnie w celu takiego zbudowania uniwersalnego społeczeństwo ten język tak nakierowany na różnice inna mniejszości i na emancypację mniejszości i t d. doprowadził właśnie do jakiegoś takiego paradoksalnego efektów, którym już tak jesteśmy na tych różnicach skupieni żywości straciliśmy w gruncie rzeczy takie poczucie, że nas cokolwiek wszystkich razem ze sobą łączy, a czy ich dochód ten dyskurs i bar Ka -li i naparu inne reż George Lake koło w pewne rzeczy, jakby reform było nawet 1 1 z najważniejszych intelektualistów Demokratów, który zwraca uwagę, zwłaszcza na retorykę na język, dlaczego przegrywamy tak jest stąd przymocował retoryką mnie Republikanów ja myślę, że ten rodzaj takiego w Polsce wcześniej przy okazji i klęski Solidarności, a tym samym mówi trochę i bardziej socjologicznego języka, używając David o jest myślę, że we wszystkich i ostatnio on też nie pamiętam nazwiska, ale taka socjolog szkoła, która też po Trumpie i rusz rywale ich Hochschule w ucho hitach jej książka wyszła, ale za rywali w walce politycznej tam się pojawia ten moment dowartościowania emocji ja myślę, że tak naprawdę i Billa i Lejkowski Ostii rodzic przypomni mi jak się nazywa ta socjolożka z chochli chochlik właśnie, że oni mówią o tym, że emocje ludzi powinny być brane na serio to znaczy, że w ekonomii pracy rzeczywiście na mniejszościach na grupach wykluczonych czy może doprowadzić do tego, że się straci jest mniej bez obiektywu obraz całości i trzeba by na nowo zrekonstruować ten projekt nowoczesny ja się zgadzam z tym jakże, że w Polsce dokładnie mamy ten sam problem, że mamy bardzo mocną radykalną prawicę i rozproszona lewica, która z nich jest taka zdezorientowana mamy bardzo dobry produkt taki właśnie nowoczesny, ale jednocześnie nie umiemy go nie chcemy nie potrafimy go sprzedać sprzedawców jest, więc im, iż artykuł do sprzedania i t d . w tym, że jesteśmy tak razem działać osobno, więc w tym sensie jest to rzeczywiście bardzo dobry punkt wyjścia do takiego namysłu nad tym, gdzie my jesteśmy takim krytycznym namysłem i dobrze, żeby się dzieje także zastanówmy się co złego zrobiliśmy skoro robiliśmy tak dużo dobrych rzeczy, więc ja bym to raczej powiedział, że to nie jest jej odejście od po tego projektu nowoczesności czy modernizacyjnego tylko raczej jest to taka zachęta do krytycznej refleksji nad tym co było złego, a złe było myślę to, że w dzień wzięliśmy pod uwagę emocji ludzi, którzy się poczuł libretto nie zawsze odpowiada rzeczywistości, ale z odczucia nie zawsze odpowiadają rzeczywistości trzeba je brać jednak poważnie, że ludzie, którzy się poczuli w pasie tym jak Bauman mówi odpadami, że w ogóle się nie liczą na ich oni są tym paliwem dla populizmu dla radykalnego skrajnego nacjonalizmu i t d . i t d . tutaj chodzi o to, żeby z tymi ludźmi rozmawiać się zdaje tak jest apeli i rozmawiajmy ze sobą rozmawiamy z tymi, którzy czują się wykluczeni jedź w Danii nie zamykajmy się w naszej wierze z kości Słoniowej na uniwersytetach tylko słuchajmy ulicy promes mówi musimy mieć jakąś wartość, którą postrzegamy na czym wspólną wartość musimy umieć tak przekazać, żeby wszyscy poczuli, że realnie uczestniczą w jakiejś przestrzeni wspólnej no to jest właśnie tom Waits byliśmy odpowiedzialny za naszą rzeczywistość to w dokładnie w sześćdziesiątym ósmym roku 1 z innych ważnych dla mnie myślicieli też jezuita zresztą francuskiej Michel deser to mówił o przyjęciu władzy przez słowa na ulice anuluje 1 z nielicznych księży, których słuchał ulicy z zainteresowaniem, że to nie jest tak, że oni odrzucają kościoły żonie odrzucają instytucje tylko domagają się ci młodzi studenci i zrewoltowanych ni domagają się byśmy ich traktowali nas serio i być może dzisiaj ten detal zrewoltowanych młodzież na razie nie jest głównie rewolty jest zdaje się na Facebooka w 2 jednak na różnych obchodach i manifestacjach mniej wice ale, ale coś takiego jest inaczej słuchacz dobrze tego cała co mówi ulica no i włączyć to nasz nasz analityk na mecz na ten dzień jesteśmy w jakim kierunku idziemy prof. Stanisławowi tak bardzo dziękuję dziękuję bar pomyślałem, że to będzie taka puenta, że już nie będę żadnych defetyzm mów n p. do tego co powiedziałeś dodawał tylko tak w wersji kuleje optymistyczna lokalnym dziękuję bardzo dziękuję bardzo informację przed państwem, a po informacjach i Jerzy Korpanty będzie państwa gościem tłumaczy tłumaczyły książek Jamesa Harmana od kilku lat po polsku się o ukazują książki Jamesa Harmana i właśnie Jerzy Korpanty bardzo dobrze te książki tłumaczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA