REKLAMA

Co zmienia się w ordynacji wyborczej?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-12-16 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósma 5 Karolina Głowacka przy mikrofonie my teraz zmianach w ordynacji w funkcjonowaniu PKW samych samorządów, które to ne zostały zatwierdzone przez Sejm na razie jest z nami dr Ryszard Balicki z wydziału prawa administracji ekonomii na Uniwersytecie wrocławskim łączyły się przez Skype, a dzień dobry panie doktorze czy Amerykaninem Gdańską pozwoli pani państwo, że tak w telegraficznym skrócie, bo tutaj, bo duże zamieszanie w związku z tą ustawą, o ile prawo Rozwiń » sprawiedliwość 7 nosiło liczne poprawki do swojego własnego projektu, a zatem na tym etapie wycofano się z pomysłów, aby komisarze wyznaczali okręgi wyborcze pozostaje to w kompetencje gmin wycofano się całkowitego zlikwidowania okręgów jednomandatowych zostają one w gminach do 20  00 0 mieszkańców natomiast nadal znika głosowanie korespondencyjne do najbliższych od najbliższych wyborów wójtowie burmistrzowie prezydenci będą wybierani maksymalnie na 2 kadencje przy czym kadencja tych organów ma się wydłużyć dolat 5, a po wyborach parlamentarnych 20 1 9 roku wygaszona zostanie kadencja Państwowej Komisji Wyborczej i będzie zmiana wyboru jej członków 7 na 9 jej członków ma być powoływanych przez Sejm ani jak do tej pory delegowanych przez Trybunał Konstytucyjny Naczelny Sąd Administracyjny i Sąd Najwyższy dyrektora krajowego biura wyborczego powoła PKW, ale spośród kandydatów przedstawionych przez ministra spraw wewnętrznych i będzie również 100 komisarzy wyborczych wybieranych przez PKW na wniosek ministra spraw wewnętrznych nieznośna jest jeszcze sprawa krzyżyka, który wielokrotnie mówiliśmy Kufel proszę wybaczyć ten długi wstęp, ale dużo się nie zmieniało panie doktorze co dla pana jest najbardziej interesujące też ważne z perspektywy obywatela z perspektywy obywatela tak naprawdę najgorsze jest to, że parlamentarzyści zaczynają tworzyć prawo, które podyktowane jest jakimiś interesami politycznymi, a niedoskonała, bo od obywatela, bo tak naprawdę to co mnie najbardziej boli i smacznie to jeszcze raz na czas głosowania raz kolejny korespondencyjnego, z którego tak często nawet nie korzystam natomiast ono było niemożliwością, żeby osoby, które nie mogą czuć się na zdrowotnych skorzystać z możliwości udania się do lokalu wyborczego mogły w ten sposób zagłosować i nagle tę możliwość, iż odbiera im to jest taki gest blogi Bobek Sanok dużej części obywateli, a dziś to czytała treść pogodą, ale skrajnie dążności i wielką rzeszę Echo nie mogą bowiem nie sposób zagłosować w Deloitte pan sobie sami dyrektorzy, bo mamy liczbę oko Press rozmawiał z dr. Krzysztofem Kurowski ze stowarzyszenia Kolo motyw to Stowarzyszenie, które działa na rzecz osób niepełnosprawnych zagrożonych wykluczeniem społecznym, mówi że w 20 1 5 z głosowania korespondencyjnego skorzystało około 50  000 osób i odpowiada na ten argument krowa i sprawiedliwości, że nowy zawsze można zagłosować przez pełnomocnika oraz można osobiście, bo lokale wyborcze mają być dostosowane do osób z niepełnosprawnością na to dr Kurowski odpowiada, że na próbę pełnomocników, że znaczna część osób z niepełnosprawnością zdecydowanie preferuje głosowanie korespondencyjne w przeciwieństwie do pełnomocnika umożliwia samodzielne oddanie głosu ma także, że te gwarancje niezależnego głosowania została podpisana w inny w przez Polskę w konwencji ONZ oprawach osób z niepełnosprawnościami to tak inne na boku jeśli chodzi o liczbę dokładnie tak co więcej wnioskodawcy powoływali się to chyba mu nie na dokumenty międzynarodowe m. in. zalecenia komisji weneckiej i mniej niż, informując stało się tak naprawdę do czego się odnoszą, a komisją mówiła, że głosowanie korespondencyjne nie byłoby wskazane przy płaci jednak tak naprawdę działalność instytucji w tym koszty na nie gwarantuje nam zachowania albo kogoś kocha lubi Rosjanie jak cześć tym momencie wnioskodawcy uważają, że poczta Polska, na którą przecież władza też odpowiada on zna się o działalności prawidłowo petentami niezrozumiałe i tak naprawdę proszę państwa UE to co byłoby najgorszego tymczasem do badań nad ustawą o zmieniającą kodeks wyborczy, ale straszny chaos, który tam było widać domowymi dotyczy obywateli jako takich, ale miał oko z magister boli, że tak ważna ustawa trafia tu jako projekt poselski i nałożył bez opinii bez stanowisk zainteresowanych stron, a co procedowana jest chaotycznie, a do 8 o 18, a punktowej ustawy o zgłoszonych zostało ponad 100 poprawek, ale tak, aby sami wnioskodawcy, chyba że agencja nie jak i dalszą głosują ten chaos był przerażający co więcej proszę państwa, jeżeli wnioskodawca, który powinien być racjonalny przecież zgłasza pewne propozycje a bo kilku dniach wycofuje się zmniejsza stawia inne jakoś nie umiem czy jego wniosek był racjonalny uzasadniony czy też tak naprawdę nie reaguje na danym momencie polityczne no bo jakieś uzasadnienie tutaj nagle się mówi o 40 komisarza cała armia komisarze politycznej tak naprawdę uziemieni decydować o procesie wyborczym, ale się tego wycofują zostaje tylko stół komisarzy, a ja tak naprawdę nie widział uzasadnienia ani dla tej 400 ani daty chrztu na prawo coś w liniach, mówi że wsłuchuje się w głosy krytyki, bo PKW mówił, że nie ma takiej możliwości, żeby w rozsądny sposób w tak szybkim czasie 400 ludzi kompetentnych jako komisarze wyłonić nowe sprawy sprawiedliwość mówi no to mniej to sobie poradzicie, a do zawartego w dłonie naszego 5 1 tak jak o potrzebie, a są takie sugestie, że często w przyszłości to ma być okręgów wyborczych takie się pojawiają też pomysł, że dla najlepszego wtedy, gdy to jest chyba to jest chyba tak kierunek myślenia, które partia władzy preferuje US 10 0 okręgów to odpowiadać okręgom ocena szafki przeniesione zostanie na kartę ordynacji i domaga się do Sejmu będziemy niż w okręgu do Sejmu w tym momencie, a liczba mandatów, która będzie tam do zdobycia będzie od 4 do 6 mandatów co powoduje, że realny próg wyborczy będzie i LO krotnie droższe niż te, które mamy, więc ustami, ale to jest ta jest rozmowa na przyszłość natomiast reszta wyobraźmy sobie sytuację taką mamy sprawnie działający mechanizm, który wymaga tak naprawdę, jeżeli w drobnych zmian, ale nagle radykalnie zmieniamy coś ma stosunkowo krótki czas przed wyborami czeka nas zresztą teraz mecz z cyklu wyborów, bo samorządowe europejskie parlamentarne LG prezencie mam VC wyborów, a tu nagle dokonujemy i inni przygotowanych nieuzasadnionych zmian ich proces wyborczy wymaga naprawdę i spokoju i asyst i państwa wyobraźmy sobie, aby rządy komisarza UE dlatego też takiej pogodzie, dlatego że w tym momencie dochodzi do rezygnacji z zastosowania tych procedur, które funkcjonują sędziowie osoby, które z natury rzeczy powinny być one na niezależne i nie zaangażowane politycznie w toczących się proces wyborczy, a w zamian za tych komisarzy z sędziów prowadzimy też sędziów lub spalin komisarze, których jedyny wymóg kwalifikacyjny do będzie wyższe wykształcenie prawnicze natomiast nie wiemy tak naprawdę jak było to oni będą zaangażowani emocjonalnie w politykę, bo tam bezpartyjność obawia się dopiero od momentu, w którym oni zostaną komisarzami co więcej Gosia państwo bardzo świnię wprowadzamy elementy rządowy proces wyborczy i oczywiście wnioskodawcy powiedział, ale jest wiele krajów, którym tyle, a rad, ale wyboru 3 przeplata się z elementem administracji rządowej to prawda tegoż państwa to są zazwyczaj kraje, których istnieje służba cywilna administracja, która jest niejako oddzielona od takiej bieżącej polityki oraz o każdy wie jak to wygląda w idea wprowadzenia, ale bardzo silną rolę ministra właściwego d s. administracji, ale o, którym będzie tak naprawdę decydował o tym kto zostanie szefem krajowego biura wyborczego to jest ważne, bo tak naprawdę Państwowa Komisja Wyborcza sama firmie nic nie zrobi ona funkcjonuje poprzez man swój aparat Administracyjny NSA, który tworzyć na czele, którego jest szef krajowego biura wyborczego to koszt może i jeżeli chcemy, by uzasadnić, dlaczego tak robimy, a powinniśmy zrobić bardzo precyzyjni ja naprawdę starają się o analizować przebieg prac nad zmianami w kodeksie wyborczym i nagradzani widziałem ze strony wnioskodawców i racjonalnego uzasadnienia, dlaczego takie zmiany są dokonywa warto by pochylić się jeszcze nad LPKiW i właśnie w krajowym biurem wyborczym pan słusznie zwraca uwagę na to, że w zasadzie PKW zostanie postawiona przed taką decyzją bez wyjścia minister czy to Błaszczyk czy jakikolwiek inny minister, który będzie później na jego miejscu przedstawia 3 kandydatów na szefa krajowego biura wyborczego, a jeśli PKW za przeproszeniem nie będzie pasował ten kandydat to w końcu osobiście sam minister Anny wyznaczyli także na jego wniosek będą wybierani komisarze wyborczy ta setka natomiast PKW będzie zmieniony sposób jej wybierania to jest o tyle ważne, że PKW to nie tylko wybory, aczkolwiek często kluczowa kwestia, ale to także kontrola partii jeśli chodzi n p. to finanse to jest bardzo istotne, że to jest albo zamierzone ze strony wnioskodawców albo to jest naprawdę bardzo daleki błąd bo o ile jeszcze moglibyśmy zastanawiać czy istnieje celowość n p. uzupełnienia składu Państwowej Komisji Wyborczej o przedstawicieli komitetów wyborczych oraz oczywiście zastanawiać, że mamy grupę sędziów i ona jest uzupełniona o przedstawiali jej partii politycznych, które są n p . w sejmie dałoby się jakoś uzasadnić, ale wtedy musielibyśmy zrezygnować z tego uprawnienia, które taka guma ci właśnie badanie sprawozdań finansowych, bo jeżeli politycy będą dominować NKW polityce określonej opcji to może się pojawić wątpliwość czy ich działania dotycząca stan taki opozycyjny on będą oparte tylko literę prawa czy też o inne czynniki to jest w tym momencie bardzo istotny element, a ja myślę, że jeżeli już to trzeba byłoby przekazać tę kompetencję n p . Najwyższej Izbie Kontroli w to pytanie co się jeszcze wydarzy w Senacie, bo jak wiemy ta ustawa jako stek lubi się zmieniać w czasie procesu legislacyjnego dziękuję bardzo dr Ryszard Balicki z wydziału prawa administracji ekonomii na Uniwersytecie wrocławskim dziękuję za komentarz panie doktorze ja uczyliśmy się przez Skype jest ósma 16 tys w radiu TOK FM za chwilę skrót informacji, a po skrócie informacji porozmawiamy o Europie oraz o sprawie migracji czy Unia Europejska ma realne pomysły na zarządzanie migracją ze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA