REKLAMA

Co dalej z Pieszą Masą Krytyczną?

Skołowani
Data emisji:
2017-12-16 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
42:07 min.
Udostępnij:

Gośćmi Krzysztofa Woźniaka był Włodzimierz Nowak, Robert Buciak i Aneta Czapska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem skołowani dzisiaj proszę państwa o pieszych o pieszych często skołowany jest, bo to niezwykle istotnych temat ruszyła można tak powiedzieć lawina zmian, jeżeli chodzi o jakość poruszania się pierwszych 30 września w Warszawie w Poznaniu przeszła pierwsza masa krytyczna coś na wzór tych rowerowych oczywiście dbania o no o bezpieczeństwo oraz komfort przemieszczania się pieszych i od tamtej pory przynajmniej medialnie czyta z, Rozwiń » jeżeli chodzi o następne pochody przychody marsze na nic się zupełnie nie działo, więc zacząłem się zastanawiać, gdzie ci wszyscy organizatorzy pozamykali się i co robią od 30 września, więc dzisiaj właśnie temat powrotu pierwszej masy krytycznej co się dzieje z organizatorami porozmawiam studio Aneta czap ska Fundacja marsz zebry oraz Robert Buczek zielone Mazowsze organizatorzy warszawskiej masy krytycznej dzień dobry, a przez dany dzień dobry, a przez telefon Włodzimierz Nowak Urbanator Kongresu ruchów miejskich współorganizator poznańskiej pieszej masy krytycznej dzień dobry cel ani grosza i znikał znikał połączymy się jeszcze raz będzie miejmy nadzieję, że technologia nam na to pozwoli może, więc warszawiacy Aneta i pokazuje, żeby do Roberta taksówką do analiz dowodzą w głównym dowodzącym, że mnie głowa, ale 1 z drogą w 2 już za znaku wywodzi się tym chciałem rozmawiać z Międzychodu do winy, ale służyć za brak 30 września pierwsza masa krytyczna i jedyna jak w do tej pory, dlaczego jako jedyna i tylko jedne marsz był on wygląda na to, że nie ma takiej potrzeby, żeby organizować przejścia co miesiąc, ale nie wydaje się, że było tylu chętnych, żeby regularnie chodzić, a więc nastawiamy się na to, że jak przyjdzie wiosna i jej wszyscy będą chcieli sobie pochodzić strasznie dobrzy, dlaczego straż za zimno na chodzenie nie nie zaś na chodzenie tylko do pogoda nie sprzyja tego typu aktywnością, aczkolwiek te nie oznacza, że nic nie robimy sezon zimowy jest takim okresem, kiedy można zrobić różne inne działania właśnie niemedialne tylko z siedzeniem przy biurku, bo pisaniem pism rozmawiałem telefonicznie uzgadniamy mówi różnymi działaniami, które na potem dopiero okażą się w jak już ozdoby zostaną zorganizowane przez coś się rodzajem ważnego medialnego dobrze nie jestem przekonany, ale Aneta, który w swoim życiu zajmującym się właśnie pierwszym marsz zebry i organizować przejścia wcześniej wcześniej właśnie marsze zebry i też spotykała się z pewną niechęcią dochodzenia też to dziś umierało powoli właśnie takie przejścia pieszych nie nie umie lub życie pieszych są wychodzili i chodzą przyjmowali sobie jazdy jako zorganizowany taki powód w Warszawie tam wznowił umożliwi się chodzić natomiast w innych miastach bardzo chętnie ludzie chodzą się organizują w ogóle możliwa jest trudno go o zorganizowanie takich przedsięwzięć Węgrzy Robert ma rację do tego, że nam w Warszawie w nich to pewnie dużo innych miastach też tak jest, ale w Warszawie i mogę mówić o Warszawie w osobistym życiu po prostu przygotować ludzi do tego pokazaliśmy, że jest problem, bo się, bo przyszliśmy poszło całkiem sporo ludzi głosi bzdury spore zamieszanie na tyle zła po prostu usiąść, by rozmawiać, bo ludzie nie po nie większość nie potrafi tak naprawdę do końca zrozumieć istoty problemu, więc każdy teraz rzeczywiście robi to swoją działkę ja też obrabia, bo chce przygotować do ludzi do tego, że za chwilę się zrobić coś wyjaśnić Apple i inne marszu staną to wyjdziemy Puzio z nową no dobrze, ale Słuchajcie, bo ja pamiętam trochę nawiązuje do Time rowerowej masy krytycznej nie bez powodu, ponieważ to działo się w podobny sposób to również inicjatywa oddolna również trochę mniej znaną organizację boi czas był inny jest -li chodzi o społeczników zupełnie inaczej budował teraz informacje społeczne społecznie chce się włączono, ale jednak jest to dalej oddolnie Italii nie przyjmowali, że albo za mało albo za dużo osób przyszło albo ktoś ich niezdrowe wręcz przeciwnie oni to robić cyklicznie dlatego, żeby ciągle pokazywać, że jest potrzeba zmian, a wy mówicie, że to, że coś się, że nie ma tej potrzeby chodzenia wspólnego pokazy wania, że jesteście pierwsza sprawa jest tak usłyszane przez zarządców dróg, że nie musi być takich marszów troszeczkę inaczej wygląda naliczyłem papieża masa krytyczna miała przepraszam warszawska masa krytyczna rowerowa w miała o tyle inne sytuacje, że po pierwsze, rowerem jeździ na większe odległości nie szkodzi pierwszą po drugie, założeniem było takie, że w każdy ostatni piątek miesiąca wszyscy wracamy wspólnie do domu spotykamy się na placu Zamkowym i jej rozjeżdża się stamtąd do do swoich domów wspólnie jak pokazują, że chcemy, żeby miasto było bezpieczne dla rowerzystów, a więc to było zupełnie inne warunki ci ludzie byli w stanie raz miesiącu po prostu zjechać się do 1 punktu z pieszym jest inaczej, bo jednak poruszamy się pieszo na odległość kilometr dla domu maksymalnie na czynszówki do punktu, do którego dojechaliśmy, więc teraz, żeby zabrać wszystko wszystkich na kilkaset ludzi wiele miejsca to jest dużo większy wysiłek organizacyjny na nic nie powiedział, że będzie łatwo na nim oczywiście, że nie jest łatwo, ale te nie są jedyne działania są to to nie jest tak rzadko będziemy sobie chodzić i znaleźli broń Boże dializa to już jedyne dzieła innych jest dużo innych działań do zrobienia in w interesie w tej chwili podejmuje oka to miejmy nadzieję, że Włodzimierz Nowak Urbanator organizacji Kongresu ruchów miejskich współorganizator poznańskiej pieszej masy krytycznej nas słyszy o nim usłyszymy jego dzień dobry i byłych radnych udało się udało się pokonać granicę w wielką, a w latach to wcale nie tak daleko z Warszawy do Poznania i z Poznania do Warszawy z wolnej od powstania w jenach w FIA nie pamiętam jak co tam wtedy było z PL Index w Poznaniu 30 września również była pierwsza masa krytyczna i toteż był jedyny marsz jak do tej pory, jeżeli chodzi o pierwszą masę krytyczną jak rozumiem tak tak postanowiliśmy od samego początku koordynować w znacznym lub o o federacja ruchów w Europie pierwsza Polka i koordynujemy wspólnie nasze działania, żeby nie było oderwane raz Góra tam, żeby zabrzmiało, ale w gorszych dlatego też otrzymali środki od marszu pod rękę na Warszawę inne inne od nich się porozumiewamy to Golden albo wychowawczego od ich zwolennikiem w ich działania ciągłego to znaczy im więcej będziemy choćby małej skali, ale z pomysłem, ale się pokazywali im, więc jak już obecnie pracujemy nad niestety mniej w porównaniu z niechęcią mieliśmy aż o dużej uwagi publicznej media relacjonowały natomiast zapewnić odpowiednich zmian na pediatrii łamanie napawa optymizmem w letnim 2 trochę różne podejścia wy tutaj działać w w mieście, że tak powiem robić tak jak powinno określić swoją działkę i w Poznaniu jest podejście, że jednak trzeba wychodzić, więc jakaś mała różnica zdań i nie do końca, bo to, że nie było takiego masowego przejścia przez Warszawę drugiego co nie oznacza, że nie było żadnej z w ogóle przejść przez miasto w nowych wydarzeń w publicznym okna w przestrzeni publicznej mianowicie na Ochocie była były protesty w obronie kładki nad torami kolejowymi oraz Rakowca na Okęcie i tam też byliśmy tam organizatorzy pieszej masy krytycznej zorganizowali tamten protest i tam też graliśmy informowaliśmy więc, by było takie bardziej stacjonarne i było również, że przemarsz przez Odolany tam również pierwsza masa krytyczna była, więc na tym lokalnym wydarzeniu też graliśmy i planujemy kolejne takie wydarzenia land w tym bardziej w skali lokalnej, czyli pokazujące, że problem nie dotyczy tylko jest wyłącznie ronda Dmowskiego rondo czterdziestolatka Ależ to jest problem ochoty Rakowca tez w zespole Służewca, na którym mieszkam to jest problem z Grochowa, gdzie od dziś mieszkam, gdzie ty mieszkasz, gdzie odbywają się teraz konsultacje w sprawie mniej od obwodnicy Śródmieścia i mieszkańcy protestują, bo zarząd miejskich inwestycji drogowych zaplanowało likwidację 7 przejść dla pieszych przez ulica Wiatracznej to jak Rosja ostrzegła zaczynamy rozmawiać to w następnej części, bo skrót informacji zbliża się wielkimi krokami Włodzimierz Nowak Urbanator Kongres ruchów miejskich współorganizator pieszej masy krytycznej w Poznaniu Aneta czap ska Robert Buczak w studiu w Warszawie organizatorzy współorganizatorzy pierwszej masy krytycznej w Warszawie skrót informacji po skuciu wracam do rozmów w tym ograć część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia na warszawską fundację marsz zebry Robert Buczek zielone Mazowsze, a przez telefon Włodzimierz Nowak Urbanator Kongresu ruchów miejskich wszyscy współorganizatorzy pierwszej masy krytycznej czy to w Warszawie czy w Poznaniu i zanim zaczniemy rozmawiać o tym gdzie wy organizatorzy przenieśli iście swoje dokładnie działania już troszeczkę o tym, powiedzieliśmy to dopięta do Giodo pytamy Włodzimierza Nowaka jak została przyjęta pierwsza masa krytyczna w Poznaniu pomarszczone chodzi mi głównie jednak przyjęcie wśród władz miasta medialnie tak bardzo pozytywnie przyjętej w dniu pierwszej ligi jest coraz bardziej raka do wiadomości o inne piłki głową i mieszkańców, że jest im wcześniej ta obu tych wyliczono ile odpocząć od dziesiątego roku wydłużono pierwsze mecze z Olsztyna analiz w oczekiwaniu na zielono 100 % natomiast, jeżeli chodzi o młode miasto mogą otrzymać bardzo sympatycznym miłym długich wymian mówi Stoch 1 pół punktu natomiast drogi dla pieszych Marlboro w ich faktycznej powstaje powstało kilka nowych przejść dla pieszych potrwają nawet na lokalnych, których uwzględniane są we wszystkich dla pieszych natomiast nie było to odniesienie jak do naszego postulatu, który kupił samochód wypiękniał po Poznaniu Warszawie przedstawiliśmy, czyli konkretnych działań dla ich domowego niwelowania barier na chodnikach, a prawa do poprawy jakości tych w tej uwagi nam na przejście dla pieszych i wprowadzenia konkretnych zapisów budżetowych lub nie będą utrudniały ruch pieszy w poprawę swojego działania do taktyki nie nastąpiło na wymienionym w całości działań, które miasto zamierza podnieść młodszego o mój projekt budżetu Lechii i t d . w Indianie nie tak je myszą nie tak wiele tego taniego zakończonego ojej ojej zamierzamy ponowić miała bardziej konkretne pytania do urzędu miasta, ale i postawić pewne ten plan w najbliższym czasie w Tarnobrzegu to przynajmniej kilka tych tras i najbliższych działań, jakie to będą bardzo mi się budżet jest kimś zamykane także w kino niezależne chcielibyśmy od przyszłego roku i żeby w Hollywood lat w tej inwestycji, ale pierwszych wieków pozostał naszym stanowisku Kłajpeda pieszych, o ile warte był uwzględniony w kilometr, a u dzieci Marković, jakby pod ochroną objęte inwestycje dla firm o niej chodnik długich ankieterzy GUS mówi pan ile mieszkań mówi Wilczak na potrzeby ruchu pieszego inwestuje się konkretne kwoty idą do UE wymierne, ale część budżetu miasta albo oczekujemy od zarządu dróg miejskich w Poznaniu działań ma w domu poprawianie jakości chodników przejść dla pieszych, a oni, które będą niwelowały występują w komunie i każdy z nich do znalezienia barier, ale dla ruchu pieszego i nie ma dzisiaj tak naprawdę pełnej inwentaryzacji sytuacji niechęć większych utrudnień nie zajmuje w niej rozumiem, że już tak naprawdę chodzi w całej tej sytuacji oczywiście o konkretne działania, ale też w ogóle o przypomnienie, że ruch pieszy odbywa się w mieście i że oraz kontra Elbląg pierwsze dni generalnie oznajmia w Elblągu jeśli relatywnie niewielki, a jednak dużych miast opolskie o podanie bardzo dużo ludzi oburza się transportem publicznym wciąż jeszcze AWF Poznań bardzo boli porusza się jak polskie warunki rowerami natomiast ruch pieszy jest 2 bloków mniejsze niż w Krakowie mówi o IPO ma swoje przyczyny uwiązany był organizacją ruchu i ich wykorzystanie ulic określenie grand prix ma swoje przyczyny założenie urbanistyczne w poszczególnych dzielnicach Szczecina bardzo wiele takich jak i obudzenie u pierwszego jak powinna ona w zachodniej Europie wykonywano wymaga systemowego podejścia i jego planowaniu strategii tego umyślnie i ognia nie ma dla niego jeśli SN, który pochodzi z domów chętnych było, a nie ma się wrażeniu, że to co się wydarzyło m. in. też po pierwszej u nas się krytycznej sprawiło, że w zastanawiam się długo jak to nazwać, ale jednak doszła kolejna grupa, która czegoś chce w podziale tortu Miejskiego, jeżeli chodzi o infrastrukturę i teraz jest bardzo duże zastanowienie się, gdzie tych pierwszych umieścić, bo tak jak wspominaliśmy do tej pory w ogóle opisze się nie myślał Robert Buczak w Warszawie jest chyba troszeczkę inna sytuacja niż poznają miasto to ile nie zwalnia mnie najbardziej czym może też, dlatego że to, że działania skierowane do pierwszych odbywały się na nie widzimy to, że jest on, że na 0 przejścia dla pieszych obniżone są krawężniki cross widzimy, że te działania są nieskoordynowane niewystarczające, że z 1 strony zarząd dróg miejskich chwali się, że gdzieś się wytyczono przejście dla pieszych, a z drugiej strony zarząd miejskich inwestycji drogowych pokazuje, że likwiduje przejścia dla pieszych buduje kładki na konto zależy od miejsca po co zresztą powiedział, że to są działania bardzo lokalne zależności od sytuacji na danym terenie w nie do końca, bo albo działamy na rzecz ułatwiania ruchu pieszego albo nie no i tu po prostu nie ma go w Warszawie nie ma koordynacji do tego mamy 18 dzielnic, które zarządzają ulicami lokalnymi nie jest tam każda prowadził praktycznie swoją własną politykę dotyczącą in wygląd ulic i jakości, a jest często bywa także są różne osiedlowe stowarzyszenia, które mają swoje własne pomysły i jest naprawdę to wszystko zupełnie nie skoordynowane, a do tego jeszcze parę lat temu jak rozliczyć wydatki na pieszych w Warszawie było o 30  000 000 zł przy budżecie kilkunastu miliardów złotych co jakiś naprawdę minimalne pieniądze na i 1 ze skutków pieszy masy krytycznej było to, że zarząd dróg miejskich wyliczył ile jest pieniędzy w Warszawie przeznaczonych na pieszych na obrońca zaliczył wiemy, że mało o nich wiemy, że to jest i tak więcej niż kilka lat temu, bo to wyliczyli, że około 2 50 5 5  000 000 zł w coraz dalej wydali 20 17 roku na rowerze procentowo w stosunku do innych inwestycji jest więcej no bo nie odbierze jest też inny niż kilka lat temu warszawiakom koszt jest nadal 1,5 % wydatków na transport w Warszawie czy ruchu pieszym tłumaczy udziału w podróży pieszych w drzewo wszystkie podróże tez 18 % jest nadal bardzo mały z odsetek i widzimy, że po poprawienie warunków ruchu pieszego musi być jak dużo bardziej intensywne, żeby rzeczywiście można było po tym, mieście poruszać się wygodniej bezpieczny może to jednak jest tak i tutaj kieruję do Anety Czarneckiej, która tak jak mówiłem wcześniej kiedyś kiedyś organizowała takie pochody że, że piesi nie potrzebują aż takiego wśród władz poklasku i działań bojowych zdecydowanie mniej miejsca teoretycznie potrzebują na przemieszczaniu przemieszczanie się i faktycznie te inwestycje nie są tak drogie jak chociażby w przypadku wytyczenia ciągu z rowerowych oddzielnych odseparowanych w ogóle planowania infrastruktury, która kiedyś w ogóle nie było mu to jednak infrastruktura dla pieszych od zawsze jakaś tam była w już trochę inaczej wygląda, gdy chodzi o to, że świadomość pieszych samych to jest zupełnie inna świadomość kierowców rowerzystów, że są tak zepchnięci tak woli zepchnięci żali się nawet nie zastanawiali momentami przepiękny klimat brało dom wygodnych chodnikach nowy dlatego też ktoś inny okres Venus Williams dziś zastanawiają czy nie nie warto by było biegać chodzić treści ale, żeby puścić, bo to naprawdę przyniósł efekty mówi się z kimś, kto jest bardziej świadomym i jeżeli osobie wędruje co roku w Lublinie to ja co roku w Lublinie mam coraz większą świadomą grupę uczestników, ale tam pracują nad tym ludzi, bo to jest proces przedszkolami praca z rodzicami praca nauczyciela i potem w końcu świadomi potrafił rozmawiać uzasadnić, dlaczego wychodzą wiedzą, czego mają za mało wiedzą co im przeszkadza żyć w mieście tutaj, żeby to od ich tutaj, żeby to tak zrobić taką skalę po prostu trzeba najpierw przygotować się lokalnie do tego no ale to co z tego co co mówicie to taki sam marsz pierwszej masy krytycznej nie był przygotowany, by jakiś już macie podstawy do do organizowania tych tych przejść z dnia był zorganizowany no właśnie, więc teraz chce i co tu teraz organizować teraz właśnie podejmować systemowe działania, które uświadomią ludziom pieszym żali jest potrzeba, żeby walczyli o swoje prawa, gdy jasne to zlikwidujemy zlewnię rozwiązania systemowe, które właśnie w Rakowie oczywiście dla jego podjęliśmy po pierwszym masie krytycznej rozmowy z urzędem miasta poprzez komisję dialogu społecznego d s. transportu, żeby jakieś rozwiązania systemowe się pojawiły i chcemy usiąść z miastem rozmowy na temat tego, jakie są potrzeby pieszych i inne, jakie rozwiązania systemowe są potrzebne co możemy zmienić z krótkim czasie co wymaga dłuższych zmian ran co jest absolutnym kosztowne dlatego jest mało co niewiele kosztuje w co będzie trudne, a co będzie łatwiejsza premia z takiej, że na posiedzeniu komisji dialogu społecznym d s. transportu, które odbyło się 2 3 października żeśmy rozmawiali Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich pokazywał prezentacje co miasto robi potem na następnym posiedzeniu 8 listopada komisja dialogu społecznego przyjęła uchwałę mówiącą o potrzebie powołania zespołu roboczego d s. pieszych i zapadła cisza ze strony miasta i jasne i słusznie, że to wszystko się dzieje z biura zarządu dróg w biurach urzędu z miejskich, ale co z tego widzą mieszkańcy z waszych waszych działań i Włodzimierz Nowak to co co konkretnie widzą mieszkańcy, bo i ja zmierzam do tego i podpytują o ten marsz po prostu było działanie do ludzi to było wyjście do ludzi, a to co wy teraz mówi się to jest urzędnicza praca w Libii Muammar u nas już na zapomnienie, gdy ich nie mienie nie właśnie dlatego trudno dlatego nie dlatego zwali rozmawiał tak nie jest struktur w regionie skierowany do mieszkańców dopiero się w 2 3 2, jaka jest moja osobista wiara w firmach kryteria pozbywamy się 2 3 lata temu i jak Warszawy padła propozycja organizacji a gdy chlorofil, który od 1 moment próby o jej natomiast to nie jest działanie, które ich bardzo szybki efekt ani po stronie kolorach i polityczną urzędniczą Issa ba nasze działania na potrzeby pieszych i ani po stronie społecznej od matek krytyczna, żeby urosnąć musi funkcjonować i pewnie będzie 1 miesiąc 3 miesiące pół roku rok przed kilka lat będziemy chodzili ich dopiero wtedy zacznie budować świadomość wokół problemów tak po naszej inteligencji i pomysłowości, ale i tak jak bardzo lubi odbiór społeczny będzie pozytywna na te działania, ale to dopiero przed nami tak dopiero uczyliśmy się po pierwszym kroku i nie ma dla mnie wątpliwości, że mam musimy kolejnych krokach wychodzi do mieszkańców i budować świadomość problemu, bo pierwszym niech każdy z nas, czyli każdy z nas jako człowiek adaptuje się do warunków zresztą mamy tendencję do tego, żeby się pogodzić to widzimy możliwości go pełno kamer po laniu w tej chwili bardzo szeroką zaczyna się na dobre to błąd pieszych, a poparcie, którą wielu polskich miast widać urwanie głowy, a na aneksję ulic na parkowanie samochodu na fatalne warunki ruchu pieszego na żądanie nasze zadanie skumulować i pokazać mieszkańcom, że to jest pewien pan, który możemy zmienić klub, ale ich po prostu demokratyczny musimy dać każdemu dać szansę, więc im udział i zauważyć, że działanie dlatego też tak bardzo ostrożnie podchodzą do tych wypowiedzi, że mogą teraz mieszkańcy chętniej brak jest teraz niczego nie widzę teraz musimy przygotować ten pomysł na kolejne działania, żeby oni nad i mieszkań albo chcieli, żeby zauważyli naszych działaniach swoją korzyść no i oby tak było, ponieważ dostałem n p. to oczywiście to nie określa wszystkich mieszkańców, lecz poznać Warszawę, ale maila od pani Teresy, która jest czuje się zastraszana każdej strony kierowców rowerzystów goleniem niem miejsca na chodniku i nikt nigdy o tym nie myślałem i ona oczywiście zgadza się z tym, że piesi muszą mają mieć głos większy, ale w tym momencie ona nie czuje się Suchan Panama i dokładnie taki sam stan zastany, jaki był 30 września i wcześniej i wcześniejszego września jest dokładnie tak samo jak teraz, więc pytanie czy jednak mimo tych działań, o których wymówić strukturalnych całościowych rozmów z władzami miasta nie jest jednak potrzebne to, o czym ja mówię wyjścia do tych ludzi i pokazanie im, że coś się zmienia, a nie tylko w sensie takim namacalnym dla mieszkańców jakiś tam ulic konkretnych miejsc, że coś się zmienia, a nie tylko te prace trwają wewnątrz biur zarządców dróg urzędów miejskich oraz oraz oczywiście organizacji pozarządowych jak najbardziej bezdyskusyjne to znaczy my musimy wejść do mieszkańców, bo tylko mieszkańcy Bemowa i ligę będziemy nauczyć od małych i internetu szczególnie Berlin Tegel szkolnych szczególnie jak Kraków Poznań pro Lu widoczną Gurgul zdumienie ruchu pieszego, ale tam bardzo niewielu mieszkańców korzysta z internetu, żeby dowiadywać się w swoim otoczeniu Intel poprawił się każdy chory, ale mimo wszystko po różnych celach one tego świadomość, że Góra 15 % do 1 5 pod morzem do 60 proc mieszkańców przez internet miasta dlatego będziemy organizowali kolejne kolejnym działaniem prowadzimy lokalne akcje równocześnie na na Łazarzu projekt nowa łódzka w parku, przy którym chcemy, aby doprowadzić do jachtowego zamknięcie ulicy dwupasmowej i wyłączenie sygnalizacji świetlnych na tej ulicy i że ma sens naszych dziejach, a coś znamiennego co robiliśmy razem się pan tego leśnej będzie prowadził kolejny to prawda, żeby udowodnić mieszkańcom i władzom miasta delikatnie dawali, a będzie korzyść dla wszystkich było widać, ale mieszkańcy szczególnie warto odsyłali ich długo czekają na tych światłach i jasne jasne nie ma zgody formacji przed nami i jest to porozmawiamy, bo chcę was zapytać co przygotowujecie dla osób, które jednak będą protestować chociażby ze względu na tzw. regulacje miejsc parkingowych uporządkowanie, czyli po prostu czasami usuwanie tych miejsc parkingowych Aneta czap ska Robert Buczak Włodzimierz Nowak współorganizatorzy pierwszej masy krytycznej skrót informacji o sporcie wracam do rozmów w tym sekretarz audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia i przez telefony współorganizatorzy wiesza je masy krytycznej Aneta czap ska Fundacja marsz zebry Robert Buczek zielone Mazowsze, a przez telefon Włodzimierz Nowak jest poznanie Urbanator Kongres ruchów miejskich teraz z tej części chciałbym zwami porozmawiać właśnie o współdzieleniu w pewien sposób i rozmawianie z ludźmi, którzy w tej przestrzeni w przez zmiany, które są wprowadzane jesteśmy świadkiem gdzieś tą przestrzeń komuś zabiorą no bo jak wiemy miasta w Polsce ogólnie już straciły to miejsce na jakiś poszerzanie jej dodatkowe, żeby komuś dać trzeba w tym momencie komuś odebrać im najczęściej, jeżeli jest to teraz jakaś grupa to są to jednak kierowcy do tej pory było tak, że wszystko właśnie żonaty z pierwsza pierwszy się obudzić jak wiele zobaczyli, że w tej przestrzeni mają coraz mniej, że te wszystkie systemowe działania to są przeciwko nim dla kogoś innego dla rowerzystów dla kierowców i t d. opisuje się zamyka i teraz myślę, że to się będzie działo coraz częściej przynajmniej przy konkretnych zmianach kierowcy zaczną się buntować i już zaczęli nieco przeciwko systemowi, który do tej pory im dawał bardzo dużo, a teraz chce już tą przestrzeń zabierać i moje pytanie brzmi czy wy jako osoby, które zdecydowały się reprezentować pierwszy ma już przygotowaną argumentację i plan działania rozmowy z tymi osobami, które będą się buntować ze względu na to, że ta przestrzeń jakoś nie zabieram również wśród rowerzystów również, bo to też trzeba myśleć, że n p. cykle świetlne dla rowerzystów będą krótsze, żeby wcześniej bilety n p. może tak, by się nie, mówi że tak będzie, ale może tak być Robert Buczak myślicie o tym, żeby to, że ta debata będzie trwała ona będzie się poszerzać krąg stron trudno tutaj w ogóle mówić o debacie, dlatego że w reakcji ze strony kierowców jest to, że bardzo emocjonalna lud wulgaryzmy pojawiają się regularnie od ciężko wolę rozmawiać merytorycznie z tymi osobami, więc organizacje pro zmotoryzowanym mówią dokładnie to samo organizacjach rowerowych no może także prezes po bardzo merytorycznie właśnie tyle ile Bułgara ten Targ to jest ostry konflikt wartości PiS konflikt wartości kierowcy stoją na stanowisko, że dla nich wartością jest ta wolność posiadania samochodu i waszego parkowania gdziekolwiek dla pieszych tą wartością jest możliwość poruszania się po prostu ta konstytucyjna zasada, która jest przyjęta do konstytucji z lat powszechną deklarację praw człowieka za konwencją wiedeńską o ruchu drogowym za konwencją nowojorską o prawach osób niepełnosprawnych, czyli mamy możliwość poruszania się i ten chodnik szerokości minimum 1,5 m nie bierze się znikąd tylko z tego, że każdy ma prawo się poruszać każdy jest pierwszym, więc każdy ma prawo przejść ulicą i po to jest 1,5 m, żeby osoba na wózku inwalidzkim czy osoba o kulach też miałam możliwość poruszania się lód jest bez, których koszt wartości i potrzebujemy po prostu rozmawiać na nie na poziomie tego czy nadanej ulicy ma być jeszcze mają być słupki czy mają być azyle na przejściu dla pieszych tylko powinniśmy zacząć rozmawiać na poziomie wartości co jest dla nas ważniejsza i jak na podstawie tej hierarchii wartości, którą ustalimy zacząć projektować ulice naszych miastach jej w ogóle w naszym kraju albo to nie tylko chodzi o miasto, bo na obszarach wiejskich po mieście wyzwolonym już niema w strasznym zbirem bardzo często Charles, a więc, że potrzebujemy tej rozmowy, a takich konkretnych rozwiązań również posiadamy bardzo dobrym przykładem jest Kraków, w którym po protestach kierowców wprowadzono strefę ograniczonego ruchu, czyli co kwartały ulic, gdzie wjazd mają tylko i wyłącznie mieszkańcy i służby na to powoduje, że euro, a on ci mieszkańcy, którzy protestują, bo ja nie mam gdzie zaparkować, ale dla nich największym przeszkodą nie są piesi, bo oni też są pieszymi tylko są kierowcy, którzy tam przyjeżdżają z zewnątrz dziś spoza miasta parkują na zostawią samochód na cały dzień płacą za to jakieś grosze i oni wtedy nie mają tej przestrzeni dla siebie mogą, więc w Krakowie to zadziałało w momencie, kiedy została wprowadzona taka strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu liczba samochodów z padła 1 3 jest nagle znalazło się miejsce i dla pieszych jego mieszkańcy, którzy mają samochody i co nie postawi pod swoim domem w idee są związani z mięsem do tego strefy płatnego parkowania są bardzo dobrym rozwiązaniem, bo też ograniczają te przede wszystkim do jazdy z zewnątrz, bo w Warszawie abonament dla mieszkańców kosztuje 30 zł rocznie jest to złożone pieniądze dlatego cały czas są takie działki, na których też postawić parkingi, a wielopoziomowe oczywiście, ale nie będę kierowca nie będzie miał ich pod samym domem będzie musiał dojść na nogach własnych te kilkaset metrów, ale będzie mógł zaparkować w takim miejscu, które będzie bezpieczne dla ne wszystkich innych użytkowników będzie przy większej jakieś ulice, z której będzie po prostu mu łatwo wyjechać, ale z tą świadomością, że te kilkaset metrów od własnego domu będzie musiał dość, więc wszystko uda się rozwiązać tylko jakby tej przestrzeni do rozmów nie ma w, dlatego że władze miasta mimo naszych próśb o ne zorganizowanie takiej przestrzeni do rozmowy nie możemy się o to doprosić, ale to czapka w tym z wykształcenia jesteś osobą, która rozmawia z ludzi innych państw powinna wiedzieć jak to w jak to robić nie no jasne od ich bunt trzeba wejść w tej rozmowy, ale jednocześnie też ośrodek poszła pierwsza masę krytyczną pojazdu i jego problem został bardzo głośno wyrażona przed przeszliśmy do działań lokalnych takich tras różnych słucham Roberta, że właściwie to co by było rzeczywiście, bo jeżeli mamy takie poczucie, że -li ty masz takie poczucie pewnie jeszcze duża grupa ludzi, że to było jednorazowe i wszystko się gdzieś rozmyło to rzeczywiście może trzeba zrobić dużo tu dużo dużo wyjście miastu jeszcze raz start mniej niż tylko lokalnie, bo on to będzie najszybszych wojny skuteczniejsza komunikacja z ludzi na czym im ludzie się nie interesują to aż tak bardzo oni tak jak powiedział zresztą zresztą Włodzimierz Nowak przez internet tak dotrzemy tam do 10 % odbiorców, tak więc niewykluczone, że to się, że to trzeba będzie szybciej niż nam się wydawało powtórzyć nowo rzeczywiście nie ma innego sposobu komunikacji przede wszystkim z miast i parę lat temu zrobiłam z różnymi fundacjami debatę na Mariensztacie dotyczącą wtedy rowerzystów i pieszych lub jawią mi wielką wodą przygotowaliśmy do piątego bała się do mnie nie przyjdzie inna z bibuły można zrobić hali w każdy będzie mu przeszkodzić i Prostak, który właśnie przypomniał, że przyszło bardzo dużo ludzi my mamy nowy spisane postulaty z jej postulatami chodziliśmy z różnymi Syjonu oczywiście nie zostały zrealizowane, bo właściwie nikt nie chciał z nami donosi też, dlatego że wielokrotnie powiedział, że przywiozą z Warszawą trochę inna rejony Polski dotarli do danych z kim rozmawiać po prostu, ale być może znów znowu trzeba powtórzyć jakiś pijak jakąś zmusić tych urzędników, bo oni doszli do ludzi tak jak wtedy wieś i Polish musi zmierzyć z ludźmi po bezpośredniej rozmowie jest teraz wyjście pokazanie urzędnikom zresztą to są właśnie i ja dalej wracam do tej rowerowej masy krytycznej bo, bo właśnie 1 z postulatów czy też z zamierzeń to jak dobrze układała się ta rowerowa, więc mamy masa krytyczna to był właśnie pokazaniu urzędników, że rowerzyści jeżdżą i przez wychodzenie w miasto jak to miało na celu właśnie marsz jest pokazanie, że te potrzeby pieszych są w nie tylko urzędnikom, ale też mieszkańcom miast mieszkańcy, bo kiepsko się, ale ja wracam do tych jednostek przygotowania do rozmowy z osobami, bo i maile dostaje różne od osób zmotoryzowanych na profilu schowanych na Facebooku są głosy, że nie tylko dla zmotoryzowanych trzeba uderzać, ale też rowerzystów jak najbardziej, ponieważ systemowo ta przestrzeń dla rowerzystów ona często była budowana tam infrastruktura na miejscu pieszych ani gdzie indziej, więc ta infrastruktura również zabierała rowerowa zabiera dla pieszych Włodzimierz Nowak czy w Poznaniu wy jesteście gotowi na na debatę z innymi uczestnikami ruchu drogowego innych, którzy w pewien sposób zostali przez wiele lat przyzwyczajeni do dobrego, a teraz no teraz będzie trzeba ich przekonać, że jednak tego dużo dużo dobrego będzie odebrane w jaki sposób tej przestrzeni po premierze panie w wieku od awarii oraz zmiany miasto zarówno trzeba remontować wierni uświadomić nam się w górach Uniper i komunikacji miejskiej mamy ich prawa, a one możliwość uchylenia w ich nie tego co widzimy jak ja nie mam warunki do poruszania się ich prawo do zmiany tego, jakie trzeba prowadzić dialog w monitorze obrazu podatnika inaczej tak jak on kształtował się od 5 0 lat musimy, o ile można nawet o dokładniejsze odkupili historyczną polityki od osób chorych bolał, a mianowicie bratanie się w dniach od obcych uprzywilejowanie ruchu samochodowego otoczenie bało się w 2 Davida Villę okazała się utopią Mikołajek w dniach od ruchu samochodowego w 2 przyzwyczajeń Google play, a po bardzo ważny trend, ale dlatego, by konflikt na obszarze rewitalizacji dniach walk rycerskich unijnych dzięki środkom Europa zachodnia chłodziwa i nieuchronny w UE, ponieważ ma wszystko zostało już od ulokowanego w głównych kolejnych samochodów w obu ich do Puław i parkowania, ale nie ma, więc w przestrzeni trzeba ją inaczej zorganizować włączyli się z chwilą odwołania od ich zachowaniu kierowcy się już organizują buntują, ponieważ Moniką Hioba, który nie może ich zwodzi tak samo w Warszawie też powoli co się dzieje opowiada im się o młodych chłopaków to spory obciach ja mam Motor, więc mola zniszczeń państwo styliści volvo w pamięć w moich dziadków nie wygrać z pochodnych w murach szkolnych pamiętam demonstrację, a 2 8 0 musimy dokupić kolejną dekadę teraz lider UKIP lub buntowali przeciwko zatrzymaniu go samochodowych rozwiązań, które oni Odry, na których paliwo i lat ja Palikot nie chciał grać malować, by łamano ego od innych ludzi o podatku od planowanych rocznych głośno po ma wytypować ich i byli gotowi rozmawiać, czyli tak, aby w sierpniu o ustawienie go w naszych oczekiwań oraz premiera gry World pokaz baniek, bo jak herbie Hancock i choć nie wywołuje dzisiaj o ruchu samochodowego i modelkami opakowaniach po górą był ich pakowanie zebrały prawie całą nową już po kawałek musimy chodzić o jakąkolwiek wynikowych wspólny mianownik owych pól nad ofertą do to może inaczej trzeba rozmawiać może trzeba pokazywać im i nie tylko w internecie, ale właśnie to co ja mówię wychodzić na ulicy pokazywać ile n p. przestrzeni transportowej w miastach jest podporządkowane pod samochody po drodze Żydów i pieszych i wskazywać te różnice zobaczcie przez tyle lat, gdy one oczywiście bo, bo nie znam takich liczb niestety po wiecu tam 70 % tkanki transportowej miasta jest dla ruchu indywidualnego samochodowego, po której też się rusza komunikacja miejska autobusy, ale jednak można to przeliczyć tam powiedzmy 20 % jest dla rowerzystów dla pieszych jest tyle zobaczcie przez tyle lat, tyle że Rosja był nieproporcjonalny, bo teraz musimy to jakoś odwrócić, bo coraz więcej grup ludzie są coraz bardziej świadomi chcą chodzić tą rozmową oczywiście też funkcjach miasta jest, że nie tylko transportowa, ale kulturalna edukacyjna i t d . i t d. gdzieś w tej przestrzeni trzeba mieć i skoro tak dużo, bo przestrzeń na transport w indywidualne to normalne jest, że właśnie stąd będziemy to przestrzeń brać tylko trzeba ludziom powiedzieć wyjść do nich ponieśliśmy w internecie na całe szczęście jeszcze przez cały czas dlatego wspólnie o tej inicjatywie na ogół, po którym mowa o kilka równoległych matką być może właśnie dokładnie od generalnej prominentnych VAT od pań i mieszkańcami chwilę mamy kolejną, pokazując Włochom Hiszpanii na ulicy studencką oraz alternatywy nie ma od chłopa pilnowało ponad pół orliki przedstawiamy mieszkańcom i 1 jak może inaczej podchodzili KLM i nakładać i tak było tyle o Helenie grupach do 1 i włączenie świateł powoduje, że od przygodnych kolejki elki logika sterowania ruchem albo nawet ślepy nie będę wchodził szczegóły na temat takiej nie ma wiele komplikacji będzie częścią naszego codziennego życia on, iż on ubogi musi musimy się przyzwyczajać do tego jakoś jakoś współistnieć nie największą przeszkodą w tym, iż jest to, że MTK zwrot rzecz działamy społecznie pracujemy godzina ósma szesnasta w różnych miejscach jej tak naprawdę na teren działania które, którą prowadzimy norm mamy bardzo niewiele czasu należy mieć więcej czasu, żeby móc wychodzi do mieszkańców rozmawiać to potrzebne jest czas pieniądze i wizję jasne i tego najbardziej nam brakuje i jakby znalazł się ktoś kto by chciał nas wesprzeć to bardzo chętnie, bo już nie mamy czas czujemy taką padła inicjatywa powstania federacji sir Alex federacji pierwsza Polska, która teraz potrzebuje po prostu wsparcia, więc można znaleźć i znowu w internecie wszelkie informacje można odezwać się do schowanych niechętnie 3 kieruję się z na profilach społecznościowych na Facebooku również te informacje są no ale tak jak mówiłem zresztą cel i Włodzimierz Nowak powiedział 10 % mniej więcej 10 15 % dotrzemy przez internet, więc warto jest wyjść do ludzi bardzo dziękuję wszystkim słuchaczom, którzy uczestniczyli w rozmowie przez parafię skołowani na maila również padały różne różne głosy i nikt nam tylko powiem 1 osobie myślę, że będzie wiedział, o co chodzi nikt nam z korporacji naftowych benzynowych nie płaci za to, że propagujemy zakorkowanie miasta nie proponujemy tego wręcz przeciwnie to trochę inaczej jest bardzo wam dziękuję Aneta czap ska Fundacja marsz zebry Robert Buczek zielone Mazowsze syn Włodzimierz Nowak Urbanator Kongresu ruchów miejskich za kilka minut informacje Radia TOK FM kłania się Nisko Krzysztof Woźniak usłyszenia w tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!