REKLAMA

Niepełnosprawne dzieci w zreformowanej szkole / O studentach, którzy pomagają dzieciom uchodźców w nauce

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-12-16 13:20
Czas trwania:
29:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w Anna Gmiter Zabłocka dzień dobry witam państwa w moim programie twój problem moja sprawa ana początek o mnie edukacja dzieci niepełnosprawnych twój problem moja sprawa w żywe są moimi gośćmi studio w Warszawie są pani Agnieszka Niedźwiedzka dzień dobry panie Agnieszka dzienny obrót oraz pan Paweł Kubicki oboje państwo są z projektu wszystko jasne realizowanego przez Stowarzyszenie niegrzeczne dzieci pan Paweł jest jednocześnie rzecznikiem uczniów Rozwiń » niepełnosprawnych w Skarżysku będziemy rozmawiać będziemy rozmawiać o problemach uczniów niepełnosprawnych, które występują w tej chwili w szkole, zwłaszcza w związku z reformą edukacji i tymi rozporządzeniami, które weszły wżycie zmianami, które weszły wżycie zacznijmy od pani Agnieszki, bo pani jest tą osobą na pierwszej linii frontu, ponieważ uruchomi jeszcze państwo ponownie zresztą dyżur telefoniczny telefon, który działa w ciągu tygodnia w określonych godzinach te wszystkie informacje są na stronie wszystko jasne dodam tylko, że to są wznowienie dyżurów było możliwe dzięki dotacji z programu demokracja działaniom przekazanej przez fundację Batorego my właśnie pani Agnieszka jak duża jest tych telefonów z jakimi problemami najczęściej rodzice nauczyciele czy pedagodzy zwalniał to rachunki z dużą rodzice dzwonią, ale też piszą, że tak jak pani wspomniała są to nie tylko rodzice, ale również nauczyciele dyrektorzy szkół, ale i problemy są już tak powiem tak jak zawsze znaczymy prowadzimy punkt konsultacyjny od kilku lat i pomimo różnych zmian w przepisach oświatowych dalej, a ta problemy się powtarzają dużo rodziców w zwolnień w sprawie dowozów wydaje się, że sytuacja jest prosta, bo gminy mają obowiązek zapewnić dowóz do najbliższej szkoły, która jest w stanie zrealizować zalecenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej zorganizować właściwa dla dziecka z niepełnosprawnością kształcenie tyle przepisy przepisy są jednak mało precyzyjne co powoduje wiele konfliktów i to rodzice szukają pomocy z wozami mamy dużo problemów związanych z tym, że rodzic pokonuje trasę n p. 4 ×, czyli jedzie z dzieckiem do szkoły wraca do domu jedzie po dziecko i dzieckiem wraca do domu, a gmina mu zwracana koszty przejazdu tylko w 2 strony albo przyjmuje się jakieś takie dziwne przeliczniki tylko około 20 gr za kilometr chociaż, gdyby tą drogą są pokonywał urzędu gminy na swoim prywatnym samochodem to by dostał około 80 gr za kilometr ja dodam, że najbardziej zabawną w cudzysłowie sytuację była propozycja gminy, że będzie zwracała za koszty jak za komunikację publiczną, ale w tych godzinach na tej trasie żadnej komunikacji publicznej nie ma mamy bardzo mało zabawną sytuację z gminy Chociwel w zachodniopomorskim, gdzie już trwa ponad rok tata wozi swojego synka z niepełnosprawnością do szkoły integracyjnej gminie takie szkoły nie ma wozić dziecko busem, ponieważ nie ma samochodu do Stargardu to jest 2 8 km w 1 stronę, więc budzi to dziecko, jakie jeszcze bardzo wczesnej godzinie, żeby nowego busa zdążyć czegoś w szkole aż dziecko skończy lekcje i potem praca z nim do domu jako widać w takiej sytuacji absolutnie praca zawodowa jest niemożliwa natomiast wójt gminy Chociwel twierdzi, że on nie musi dowodzić tego dziecka do szkoły integracyjne, bo przecież wszystkie dzieci z niepełnosprawnością jeżdżą do szkoły specjalnej, który jest drugą stronę my jako dziecko, ale mam iść do gustu musi zmienić szkołę co jest zupełnie niezgodne z prawem tutaj w tę sprawę zaangażowało się również kuratorium w Szczecinie zobaczymy co z tego wyniknie natomiast naszym zdaniem tak naprawdę, że jedynym wyjściem w takich sytuacjach jest sąd no właśnie z drugiej strony to trwa rodzice wiedzą że, że to jest po pierwsze, czasochłonne po drugie, wolno innym wiadomo, że naraża ich na stres sprawdzam reportaż radiowy, a jednak i tutaj przenosimy się też do zupełnie innych problemów, czyli obok dowozów wszystkie takie edukacyjne problemy, które są w cudzysłowie wynoszone na zewnątrz, czyli poinformowania kuratorium Rzecznik Praw Obywatelskich Rzecznik Praw Dziecka sprawa w sądzie wszystko jest traktowane z naszej perspektywy jako walkę o prawach ucznia, ale z perspektywy dla samorządów przede wszystkim lokalnego czy szkoły to jest jak wypowiedzenie przez dziedzica wojny my zauważyliśmy bardzo znaczącą zmianę w 20 1 5 roku wprowadzono rozporządzenie zgodnie, z którym od stycznia 20 1 6 roku są w szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi należy zatrudnić dodatkowe osoby i w naszej opinii w wielu przypadkach te przepisy sprawiły, że rodzice porzucili myśli o szkole integracyjnej n p. czy też szkole specjalnej i zdecydowali się na posłanie swojego dziecka do zwykłej szkoły rejonowe i nie to jest realna edukacja włączająca tylko w praktyce wygląda to tak, że trafia dziecko do zupełnie nieprzygotowanego nań środowiska co rodzi bardzo dużo konfliktów, zwłaszcza na linii na nauczyciela rodzica mamy taką sprawę z Wielkopolskim, gdzie mieszka Hubert Hubert ma 8 albo 9 lat wzrósł również lekarz nie ma co podawać dokładnych szczegółów, ale Hubert poszedł do swojej wiejskiej szkoły Rejonowej tam są bardzo duże problemy rodzice są cały czas namawiani na zmianę szkołę i dopiero bardzo jasne stanowisko rodziców, że on nie pójdzie do szkoły specjalnej szkole specjalnej i powiatowe nie ma po prostu dla niego klasy po prostu jest tylko klasa łączona, która liczy tam chyba 15 uczniów i to jest klasa dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i tam jest 1 pani nauczycielka oraz dochodząca pani pomoc, a w szkole swojej wiejskiej Hubert ma z nimi jest 11 dzieci w klasie jest zatrudniona dla niego pani i szkoła sobie rodzi się radni i to co nam wychodzi w takim szerszym ujęciu to to, że kiedy te dzieci i na razie jednak z poważnymi trudnościami trafiły do szkół rejonowych okazało się, że do szkoły są zupełnie na niej nieprzygotowany, że brakuje takiego rozwiązania, które pozwoliłoby dyrektorom w momencie, kiedy oni mamy rekrutacje marzec kwiecień oni dostają dziecko z rejonu to z orzeczeniem to takie go miejsca takiego wsparcia my, w którym i dyrektor i całe grono pedagogiczne dostałoby wsparcie takie wsparcie dostawcy pakiet startowy przydałby się taki trzymiesięczny jeszcze z takim desant nowym koordynatorem wsparcia czy to z poradni czy nauczycielom, którym na bieżąco przez kilka pierwszych miesięcy rozwiązywał konflikty i mediował ściął w ogóle to co widzimy oto od 20 10 mamy projekt to to że, o ile mamy przypadki ewidentnego łamania prawa to tutaj nie jest już najgorzej co więcej jedyny element, który mogę powiedzieć bardzo wyraźny tzw. dobrej zmiany, czyli nowych władz to faktycznie szybka ścieżka kuratoryjnych to znaczy w każdym kuratorium zostali wyznaczeni po dwoje troje wizytatorów od kształcenia specjalnego, którzy mają się specjalizować i mają mieć taką szybką ścieżką znacznie trafia się do wizytatora takiego Rejonowego, który zajmuje się wszystkim tego wyspecjalizowanego i tutaj faktycznie jak co dwa -trzy razy zgłaszałem to nawet następnego dnia była interwencja reakcja co z perspektywy na kilku lat i różnych model współpracy z kuratorium ani duża zmiana dobrze, ale panowie ci państwo, bo teraz, odnosząc to wszystko do takiej reformy edukacji mają takie sygnały też od rodziców, że n p . tzw. też i pety prawda, czyli te indywidualne programy edukacyjne terapeutyczne, że to teraz ma obowiązywać niejako w zamian za to co było do tej pory, czyli nauczanie indywidualne w szkole, że w ramach tych i petów też dzieci mogą część zajęć nic z klasą w szkole części indywidualnie z nauczycielem, ale n p. rodzice piszą, że nie ma warunków do takich zajęć, bo w tej chwili dzieci w szkole jest więcej doszła siódma klasa i n p . mam takie 3 przypadki opisywanymi przez mamę właśnie uczniów niepełnosprawnych, że n p. Kantor kasy mają dzieci za jęcia z kantorka bez okien albo w bibliotece na stołówce, że nie są to warunki takie, jakie być powinny czy w związku z takimi historiami też sygnały do was trafiają ja może zacznę Agnieszka dokończyłem, bo nawet w ogólny kontekst nauczanie indywidualne to jest pewien wycinek kształcenia specjalnego i w Chinach uczniów z niepełnosprawnościami, ale problemy są, czyli Tajfun ma co do zasady dużo w kształceniu specjalnym nie zmieniła to Maciej idzie cały czas od kilku lat ewolucja natomiast w tym obrębie nauczania indywidualnego faktycznie zmiana była całkiem duża i faktycznie spowodował spore problemy związane ze zmianą, ale niekoniecznie przepisową co będzie takie praktyki edukacyjnej, czyli było rozwiązanie, które nabyło wykorzystywanej każdy wiedział jak to robić postępy nowe i nie do końca wiadomo, jakie wykorzystywać i czy wolna ulica Wola i tu oddaje głos nauczanie indywidualne do tej pory było realizowane na podstawie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego z poradni ono bardzo często odbywało się w szkole ja się tutaj zgodzę z Ministerstwem Edukacji Narodowej zdobyło rozwiązanie jednak wykorzystywane zbyt często to znaczy niewłaściwie wykorzystywane się pojawiały się pierwsze trudności pierwsze konflikty wokół dziecka i to namawiano rodziców no i załatwieniu orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wtedy dziecko miało część lekcji z klasą część lekcji osobno w tej chwili nauczanie indywidualne może się odbywać wyłącznie w domu, a w ramach kształcenia specjalnego dziecko może mieć indywidualne lekcje tylko, że takie wspominał Paweł przepisy weszły od początku września i to rozwiązanie jest dopiero testowana jest testowana bardzo różnie to gdzie my widzimy naprawdę duży minus to jest to, że faktycznie jak rodzic przyniósł orzeczenie to szkoła musiała zrealizować w tej chwili, żeby dziecko miało indywidualne lekcje to albo szkoła podejmie taką decyzję albo rodzic pójdzie do poradni i za rok drugi raz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tylko, że przepisy prawa oświatowego dają bardzo dużą podmiotowości decyzję masz dyrektorowi szkoły także w tym zakresie n p. przyznania dziecku, która ma kształcenie specjalne indywidualnych lekcji w praktyce, żeby dyrektor takie lekcje indywidualne przyznał to on musi uzyskać na te lekcje indywidualne środki z gmin i są dyrektorzy, którzy nie mają trudności z uzyskaniem decyzji banków, a są tacy, którym przychodzi to z dużym wysiłkiem albo nie udaje się w co jeszcze dodam, że są tacy, którzy nawet nie bujają i absolutnie nikt nie odważą się wejść wspór z organem prowadzącym, czyli wszystko co mogą zapewnić dostają się zapełnić w ramach normalnych zajęć tutaj są indywidualne z definicji mieszczą nie mieszczą się, więc rodzice rozmawia z dyrektorem i służy n p . że nie no raczej się nie uda tych zajęć bez indywidualnych wprowadzić bez zmian w orzeczeniu z kontaktuję się z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w, a pracownik poradni mówi mu ono też o nim no przecież to szkoła może zaproponować zrobić sama po co otwierać kolejną procedurę administracyjną i a my jako dzieci uprzednio złożoną pójdzie jeszcze nas do lekarza złoży jeszcze rozniosła orzeczenie to jest oczywiście trwa trwa i trwa, a załatwienie nauczania indywidualnego było znacznie prostsza i tak jak mówię, że nikt z tym nie dyskutowało rodzic przynosił PL orzeczenia ita zajęcia indywidualne był faktyczny w podstawówkach, ale nie tylko z nauczaniem indywidualnym dzięki zostawienie siódmych klas podaję z bliskimi przy kład mojej szkoły, gdzie w szatni od wuefu przebrana klasy dostawiano kontenery na szatnię wuefu, a już dawno zagospodarowana korytarz na świetlicy jest podobne rzeczy, czyli mówimy o problemie w ogóle nawet nie tylko o nauczaniu indywidualnym na zajęcia indywidualne z logopedą pedagogiem z psychologiem to część szkół, zwłaszcza w dużych miastach, które już miały pełną obsadę mają pełną obsadę plus natomiast my obserwujemy 1 ze szkół w Warszawie, która jest szkołą integracyjną dużą szkołą i ma kilkudziesięciu uczniów w tej chwili na nauczaniu indywidualnym z włączaniem jeszcze na mocy orzeczeń wydanych przed 1 września i to co nas na plus bardzo zaskoczyło to to, że pani dyrektor tej szkoły już teraz myśli jak ona zorganizuje edukację tym dzieciom w przyszłym roku zakładając, że żadna z nich nie będzie się uczyło w domu wszystkie zostaną w szkole no tak byłoby naj najlepiej, żeby tak to się odbywało w każdej ze szkół i jeszcze w dodatkowym, jakby zapasami godzin na te dzieci, które się okaże wciągu roku podszedł do szamba będzie trzeba je n p . w ciągu roku się okazuje, że jednak przepraszam dziecko nie daje radę i trzeba je wycofali z lekcji przynajmniej niektórych przedmiotach, ale tu 1 nie każdy dyrektor tak postępują jak tutaj, ale to nie jest kwestia już tak powiem prawa oświatowego to jest kwestia pewnej praktyki w zarządzaniu placówką edukacyjną pewnej praktyki pewnego podejścia i pewnej świadomości myślę również proszę państwa bardzo dziękuję za tę naszą rozmowę z moimi gośćmi byli państwo pani Agnieszka Niedźwiedzka i pan Paweł Kubicki reprezentujący projekty wszystko jasne zresztą na karę na stronę projektu państwa odsyłam tam są również numery telefonów zarówno na infolinię, jaki do pana Pawła rzecznika ubezpieczonych z niepełnosprawnościami bardzo dziękuję za naszą rozmowę dziękuję dziękuję proszę państwa jeśli chodzi o problemy związane m. in. z edukacją dzieci niepełnosprawnych to warto zaglądać na blogi prowadzone przez rodziców tych właśnie dzieci w tym na blok dzielny Francuz jak prowadzony przez panią Agnieszkę Kosowską naszą słuchaczka, która razem z 2 innymi mamami zabiega w tej chwili o stworzenie specjalnego zespołu przy Rzeczniku Praw Dziecka tyle na te rasy jeszcze przypomnę, że mój maj dla państwa to problem małpa TOK kropkę FM, a my słyszymy się ponownie po skrócie informacji Radia TOK FM, a twój problem mój sprawa Anny Gmiterek Zabłocka witam państwa, bo nowi nie i zanim przejdę do kolejnego tematu przeczytam fragment listu od pani Haliny coraz bliżej święta czas spokoju i zgody tak być powinno a jaki jest, dlaczego jesteśmy tak bardzo podzieleni żyjemy w 1 kraju a jakby z 2 kompletnie różnych od siebie tak, że w sposób myślę bardzo wymowne napisała do mnie pani Halina, a już teraz przechodzę do mojego drugiego tematu będzie o edukacji dzieci cudzoziemców, którzy zamieszkują w Polsce i swój problem mój sprawa w trójkę gości proszę państwa będzie się ze mną w Warszawie jest Maria Zwolenkiewicz koordynatorka projektu studenci dla dzieci i Ochocie dzień dobry dzień dobry państwu jestem Miłosz -li nar student Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry jest również z nami główny bohater dzisiejszej rozmowy, czyli Ibrahim, ale zombi gimnazjalista, który mieszka w Warszawie, ale pochodzi z serii kilka lat temu przyjechał do Polski razem ze swoją rodziną widać również Ibrahim czynne od Ibrahim proszę państwa ma 16 lat uczy się w trzeciej klasie 1 z Warszawskiego gimnazjów w ramach projektu studenci dla dzieci, choć Czechy pomaga mu w tej chwili pan Miłosz, kiedy dokładnie przyjechałeś i czy przyjechaliście całą rodziną czy też najpierw 1 osoba później kolejna najpierw mój tata w przypadku polskiej 2 lat zaczynał tutaj pracować tak dalej, a na bok czynne są rodzina to było 3 lata temu, kiedy trafiły do do polskiej szkoły jak to było na początku zaznaczę od razu trafiła do Warszawy do do Warszawskiego gimnazjum czy też miałeś jakieś kursy n p. języka polskiego nie będziesz miał tylko od razu to szkoła jest zaś między Gnieznem widziałem widziałem jak to jest w Polsce jak się porozumiewam liście z kolegami po angielsku nauczyciele w ogóle nic nie zrozumiałam, że ich niemieccy Ibrahim jest 1 z osób, która dostaje wsparcie w ramach projektu studenci dla dzieci uchodzi Ciech marszu powiedzmy co to jest za projekt i ile osób nim obejmuje cie des PZL rozpoczęliśmy pod koniec zeszłego sezonu z usteckiego NRD znaleźliśmy grupa 3 8 studentów, a Zgierz 3 5 zgłoszeń więcej osób po raz z rzędu i studentek właścicielem większości dziewczynę i znaleźliśmy też grupa uczniów cudzoziemskich to są osoby, które albo mają już przyznane tej LM ochronę międzynarodową status uchodźcy albo ochroną uzupełniającą albo osoby, które czekają na taką decyzję to znaczy, iż takiej ochrony nie mają, ale był dostaną Albania, ale stwierdziliśmy, że wszystkim potrzebny jest edukacja niezależnie od tego czy dzieci zostaną w Polsce czy nie zostaną to dobrze się uczyły Panny natomiast my taką wspólną cechą, która ich wszystkich łączy te zdrożały, ale ich rodzice po prostu nie mówią po polsku, a dzieci chodzą do polskich szkół i muszą się one skuteczne nieważne czy takie dziecko przyjeżdża Czeczeni czy przedostać i stanąć prze do Syrii nieważne, czego mamy w naszym projekcie i dzieci, ale mamy, która sama nie potrafili pisać czytać mamy też dzieci mamy, która ma doktorat w UE, ale jedno drugie dziecko chodzi do polskiej szkoły i w 1 z drugim przypadku rodzice nie mogą pomóc po prostu w nauce, dlatego że nie znają języka zaczęliśmy derby zgłoszono nam w ogóle wcześniej taką potrzebę żeby, że jest taki taki kłopot, ale my po prostu stwierdziliśmy, że tak samo jak Ela studenci pomagają w nauce album udzielał korepetycji dzieciakom polskim wydawcą mogą zacząć pomagać tym dzieciom do kogoś to dzieci własne mają tylko dodatkową barierę językową podstawowa rzecz na testach kwestia pomocy w języku polskim, ale niech niekoniecznie w Polskim jako przedmiocie tylko po prostu w nowo tym razem w tarnowskim przedmioty w Małopolsce są uczone po polsku z matematyką włącznie LG Store Steel taka pierwsza podstawowa rzecz, ale nie tylko na następny rząd są właśnie szczególnie język Polski i historia takie też biologia to przednia dość prosty trzeba sporo czytać el plus las nie boją ma zostać zrozumienie prawda po polsku tego co co nam porozumiewać się takiej komunikacji codziennej, a głównym w drugą rzeczą jest to, żeby zrozumieć jednak specjalistyczne słownictwo z poszczególnych przedmiotów tak jest to sporym wyzwaniem szczególnie właśnie w takich starszych klasach jest często po prostu praca tłumaczenia owa my mamy też osoby zarobi styki mamy osoby z logistyki częścią tej pracy też po prostu tłumaczeniem z języka na język zapytam teraz Miłosza, który jest taką osobą studentem pomagającym właśnie brahma mówi, jakie były te początki wasza od razu ta nasza współpraca się rozpoczęła Ibrahim znał język Polski, więc nie musiałem jakoś dodatkową pomagać, że z tej pracy wykonał wcześniej sam, więc zajęliśmy się od razu, jakimi się kształceniem przedmiotowym, czyli pomocną w rozwiązywaniu zadań domowych o tym jak zapoznam się z przypadkiem Ibrahima, który jest o tyle szczególna, że Ibrahim z trzeciej klasie gimnazjum im przed sobą egzamin gimnazjalny nie jest zapewne słyszał o tym, codziennie w szkole w suszu o tym, podczas naszych korepetycji i o tyle to było szczególne, że jego musiałem też się przygotować do tego jak właściwie poprowadzić takie korepetycje dla osoby, która jest cudzoziemcem w Polsce, a jednocześnie będzie zdawać egzamin krajowe, które jest jednak wcześniej w jakimś oświadczeniem znajomości porcji materiału określonej przez przez odpowiednie ustawy o jej i to jest dosyć dosyć szczególny przypadek, więc skupiliśmy się na zgłoszenie się od zachowywały się do tego do tej do tego, by podjąć się tych tych lekcji z Ibrahimem, zanim w ogóle spotkaliśmy się z Ibrahimem czy też spotkają się z rodziną Ibrahima odbyliśmy szkolenie co było to było dwudniowe to były dwudniowe warsztaty zorganizowane przez organizatorów projektu i tam skupiliśmy się, że na kwestiach pomocy czy partnerstwa z takim takim osobom dowiadywaliśmy się czym mogą być różnice międzykulturowe w przypadku akurat spotkania się Polaka i Syryjczyka czy też innych narodowości akurat uczestników tego projektu to było takie bolesne przygotowanie z kompetencji miękkich, a jeśli chodzi o samo przygotowanie do tego prowadzenia korepetycji w tym temacie egzaminu gimnazjalnego na to też było takie przygotowanie stref sam przeprowadzi ją sobie w domu, zapoznając się z ustawami, które regulują akurat te dosyć specyficzną sferę życia ucznia też dowiedziałem się, jakie są możliwości w przypadku cudzoziemca, który w, którym pisze takie takim egzaminie okazuje się, że pan jakiś dodatkowych adaptacji liczy też u Monice z wyższego ułatwieniami dotąd tego sam egzamin gimnazjalny myślę, że jest wiele wiele trudniejsze, więc raczej jest więcej utrudnień w przypadku zdawania egzaminu gimnazjalnego przez cudzoziemca niż ułatwień w udaremnieniu może tak to ujmę to chyba nawet sądy są tak definiowane przez przez ustawę są udogodnienia w stylu n p . z możliwości posiadania zasobu słownika dwujęzycznego on, ale to wszystko jest jakby określanej przez odpowiednią komisję z jakich udogodnień może skorzystać taka osoba, która będzie zdawać egzamin na prawach cudzoziemskich i brakiem powiedzmy PS, bo tutaj Miłosz mówi o tym, że, kiedy zaczął stało współpracować to już znała się język Polski miałeś w szkole więcej lekcji języka polskiego jak do tego tematu podeszła szkoła tak miałem miałam 4 lekcje tygodniowo w nocie między polskim słowną początku potem gramatyki i ich jak pisać czytać tak dalej, a jeśli chodzi o takiej nie wiem podejścia do ucznia, czyli takie życie szkolne jeśli chodzi o życie szkolne jak bardzo się różni w Polsce i Syrii tam, gdzie wcześniej się uczyłaś n p. u nas w Syrii codziennie szkła zaczyna mu ósmy kończymy o 1 4 to codziennie w obozach szkołach dzień zaczyna mu smaku trzymać naszej czy zaczynamy małą ósmy 50 9 kończymy o 15 kurs szybkiego inaczej, a przerwy to cele są tutaj jest przerwana u nas było co 2 lekcji jest przerwa, a powiedz jeśli chodzi n p. oceny nie były oceniane szkoła piątka szóstka czy coś takiego tylko było na punkty w marszu było 5 0 aut jest też pasjonatem, których przedmiotów geografia matematyka jest dobry szmaty matkę angielski, ale jest wręcz pomaga akurat zdarza się, że czasem rozwiązujemy też jakieś zadania oraz języka angielskiego, bo obaj się tym językiem posługujemy się akurat sorry trzeba powiedzieć, że ten przedmiot nie sprawia większych trudności i raczej to są to są jedne z przyjemniejszych zajęć, kiedy możemy po prostu z zupełną łatwością rozwiązać jakąś krzyżówkę w języku angielskim Ibrahima, a jeśli chodzi o stosunki z kolegami jak to wygląda w swojej klasie czy to jest duża klasa nie przysnął trasę 15 osób i stworzyliście taką zgraną klasę bardzo wolno większość osób, które są u nas w programie są Czeczeni proces w ogóle większość, która przyjeżdża z tego regionu pochodzi większość, która przyjedzie do Polski i straż został wzrost o status uchodźcy też większość, która 1 100 tys zostaje następna grupa jest właśnie te są dzieciaki serii LF później mamy też innych regionów Rosji mamy SC Pakistanu z Egiptu z Iraku z Tadżykistanu Ukrainy z nadzieją, że bardzo różne rzeczy to znaczy mamy takie były piękne historie połowa z Sępólna organizowania urodziny też w ramach naszego projektu mamy fundusze na to, żeby ci ludzie dorzeczy i ci studenci studentki AM mogli wraz z tymi dziećmi, z którymi pracują gdzieś razem się wybrać i najczęściej najczęściej wybierają Alley Theatre centrum nauki Kopernika chodzą też do kina do zoo więc, jakby też mają takie możliwości jej mamę wspólnego spędzania czasu poza lekcjami, która bardzo dużo dają aż 40 są bardzo różne i pochodzą z bardzo różnych rodzin jest 1, który ma doktorat n p . ale mamy też dzieci, które nigdy nie były w centrum Warszawy po prostu, które mieszkają w ośrodku na Targówku na jej, ale dzięki temu trakty po raz pierwszy pojechał do centrum Warszawy nawet co są takie momenty są też trudniejsze momenty, kiedy na opasce n p. to oni dostają różne trudne decyzje na temat tego, że nie mogą w Polsce już dłużej zostać albo kiedy mają UE przesłuchania przez służby państwowe noc z pomostu trudne psychicznie dla nich, szczególnie że często też tych osób dziennie informuje nas od czego będzie dotyczyło to spotkanie tylko po prostu przyjść nagle Straż Graniczna i zabiera z ośrodka z domu i w Estonii nie wiedzą, czego się mogą spodziewać Enej mieliśmy takie sytuacje, że właśnie wtedy rodzina zadzwoniła do wolontariuszki przestraszone co się dzieje i nasi wolontariusze też taki czas także biorą udział, że po prostu wtedy przyjeżdżają i rozmawiał ze Strażą Graniczną wspierają psychicznie matki trzecia rodziców opiekują się dzieckiem podczas takich spotkań, więc też też mamy trudne sytuacje, ale dla tych rodzin często taka wolontariuszka wolontariusze z takim najbliższym polskim znajomym to znaczy dla dorosłych na dzieci chodzą do szkoły, więc mają tam dane Polski znają swoich rówieśników, ale ci rodzice często nie mają polskich znajomych, ale i po prostu taka wolontariuszka wolontariusze są pierwszą dorosłą osobą z Polaków, o której nie pomyślał, żeby zapytać takie sprawy dotyczące po prostu funkcjonowania w społeczeństwie Real właśnie za dzwonić w przypadku logistyki w sytuacji kryzysowej Ibrahim Miłosz jest takim surowym wymagającym nauczycielem tak po 2 w na dziś na ile czujesz się przygotowane do tego naszego polskiego egzaminu gimnazjalnego, a 19  000, ale na to czasu, pardon dotąd obraża także masz takie poczucie swojej swoje wartości tego co umiesz tak może przyznać, ale za Ibrahim jest bardzo zdeterminowane ambitne i przyjmuje takie takie zadania zaś z otwartą przyłbicą i jest pies jest gotowy do działania, więc 9 1 0 lat to już na koniec Marysię i dociera pytanie, bo wiemy o tym, że ich chlebem solą, która tutaj reprezentuje aż to jest organizacja, która pomaga nie tylko w poprzek studenci i gmin projekt studenci dla dzieci, choć Halla również pomagacie generalnie cudzoziemcom jeśli wśród naszych słuchaczy są w tej chwili osoby, która nie wiem chciałyby pomóc czy to finansowo czy to rzeczowo cudzoziemcom w Polsce w jaki sposób mogą to zrobić w Super heavy pomagały nam bardzo różne sposoby od takich rzeczy jak LG czy takie jak poszłoby nam zgłaszają właśnie uchodźcy tez od szukania mieszkań pracy my byli ubrani po projektory tras rozpoczynamy okres pozostało zainspirowany przez 1 z mam z naszego projektu, kiedy przyszliśmy z wolontariuszy koło, który ma pracować z synem 1 pani pyta pani zapytała czy mamy taki sam projekt gram tylko dla dorosłych, bo ona chciała balkon no to Malicki konwersację po polsku, bo prostu, dlatego że uczy 2 × w tygodniu w szkole no to nie wystarcza jej nie zawarto maski Polski ćwiczyć nowa nie może być występuję powiedział w chciała porozmawiać nie wiem opisać n p. pogodę, więc Foster nie ma takich polskich znają te ćwiczenia języka to nie za bardzo z kim można ten język ćwiczyć, by w ten sposób zaczęliśmy właśnie szukać na terenie Warszawy już dorosłych wolontariuszy wolontariusze, którzy mogą z ulica miłej cieniami prowadzić po prostu konwersacja po polsku, ale też do tego przygotować jemy metodologicznie no po prostu będziemy prowadzić takie spotkania raz 2 × w tygodniu po to, żeby obcokrajowcy mogli też zacząć ćwiczyć język Polski nie godzi się uczyć tak bardzo blisko mnie jak mają na kursach, a ja proszę państwa odsyłam państwa na Facebooka na profilu chlebem solą tam jeśli są jakieś potrzeby to są też informacje szczegółowe informacje kto czego potrzebuje czy to w kwestii mieszkania czy to w kwestii nabyli czy to w kwestii n p. ubrań butów na zimę, bo takie potrzeby przecież też są nimi gośćmi studio w Warszawie byli Maria Zwolenkiewicz Miłosz Kinnard oraz Ibrahima, ale załogi jeśli dobrze wymawia nazwisko dziękując, że za naszą rozmowę w dziękuję dziękuję bardzo proszę o twój problem moja sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA