REKLAMA

Cyfryzacja w polskich szkołach. Mówią prof. Marlena Plebańska i Rafał Lisowski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2017-12-16 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:18 min.
Udostępnij:

W polskich szkołach od lat są komputery i dostęp do internetu. Jednak nowe technologie bardzo opornie przenikają co codziennego nauczania - wciąż są wykorzystywane przede wszystkim na lekcjach informatyki. Jak wygląda w praktyce cyfryzacja polskich szkół? I co powinno się w niej zmienić?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tłok przy mikrofonie Jan Ostrowski witam państwa w człowieku 2 0 na tematy edukacyjne jakiś czas temu rozmawialiśmy o przyszłości edukacji bonów to państwo kojarzą mu za pojawiały się na swój temat tak jak nauka programowania jak podręczniki jak projekt uszkodzone, ale się rozmawiamy ściślej od cyfryzacji edukacji o tym czy nasza edukacja Polska edukacja uczniów szkoły są do wzrostu w obcych rysowane czy ta technologia cyfrowa do nich wchodzić na dobra czy trzeba coś w Rozwiń » tym zmienić poprawić nie są proste, gdzie są minusy o tym, powiedzą moi dzisiejsi goście prof. Marlena plebańska współautorka raportu o cyfryzacji szkół wieloletnia badaczka tego obszaru dzień dobry dzień dobry w i Rafał Lisowski dyrektor zespołu szkół nr 4 8 w Warszawie w Chinach jak sądzę praktyk cyfryzacji staram się w nowy to dobrze w takim razie rozmawiajmy może jednak na początek o tym, raporcie wpisać w kurortach spożywając swoje w swoje zdjęcia i notatki są w ubiegłych lat dokładnie 4 lata temu też miałem okazję być na konferencji, gdzie był przez trenera od cyfryzacji szkół ufundowane przez fundację Orange i WOS Uniwersytet warszawski realizowana przed się wiele zmieniło tamtej pory 4 lata to wydawałoby się bardzo dużo unisono edukacji, która w samej swej natury na niej tak łatwo do zmiany być może to bardzo krótki okres czasu, więc jestem ciekawa pani profesor to są jakieś fabrycznie nowe za to co się zmieniło na plus na minus może dodać ciekawe co pan powiedział, że edukacja jest taki obszar, który w, którym dość wolno wchodzą zmiany tak z 1 strony mamy cyfrowe technologie, które bardzo szybko się zmieniają wszystkie narzędzia zasoby cyfrowe w RPA w ogromnym tempie raz przychodzą do Polski gwarze wchodzą do szkół jednak rzeczywiście jak spojrzymy na ten raport, który również mój Uniwersytet zrobił z fundacją Orange to niewiele się zmieniło tak naprawdę przez 4 lata cyfryzacja szkół bazuje na 4 filarach na dostępie do internetu w sprzęcie odpowiednich zasobach cyfrowych cyfrowe kompetencje nauczycieli jeśli te obszary takie bardziej narzędziowe rzeczywiście poszły do przodu, dlatego że mamy duży program podłączania szkół do internetu rzeczywiście wyposażanie uległ poprawie tak mamy coraz więcej komputerów tabletów różnego sprzętu inny o tyle rzeczywiście najwolniej zmienia się kwestia kompetencji cyfrowych nauczycieli takie już w badaniu oni już nieco na etapie badania sieć cyfrowych technologii poznawania, iż podstawą użytkowania tych cyfrowych technologii tylko rzeczywiście bardziej wprost nauczyciele są na takim etapie szukania inspiracji jak dobrze jak skutecznie jak celowo ów, a przeprowadzić lekcje z wykorzystaniem cyfrowych technologii i to co jest ważne to co się zmieniło nie tylko lekcje informatyki, ale dowolną lekcje tak również lekcje języka polskiego historii WF-u nawet rolki na okres w głośnym talentom trenera po sprzed 4 lat tam było takie kontuzje to wtedy zaskakujące docentem jest nieźle z internetem jest w niedzielę generalnie trend w szwach gdzieś tam stoi, ale jest wykorzystywany głównie na informatyce i poza tym co tak nic za badanie co z tym w ogóle począć to nie tylko u nas podobnie w kolejce lepiej niż ta średnia Anna nie umniejsza z diametralnie inaczej w każdej sali mamy dostęp do internetu w każdej sali jest komputer projektor w związku z tym nauczyciele mają takie możliwości wykorzystywania i wiem, że wieś wykorzystują wiedzą o tym, że ich dyrektor ma hopla z przeróbką na temat komputerów cyfryzacji ma wykorzystywać, próbując waha się o tym jak dyrektor ma przekonanie to nauczyciele się przekonają bowiem tak mało muszą się przekonać męża na innej możliwości, że tak powiem wiadomo, że trzeba być osobą dość rzadko ma ona na takim stanowisku do tego, że bardzo ciężko jest z dnia na dzień niektórym nauczycielom wdrożyć jak w coś zupełnie nowego co chciał go za ich młodości tak bym w ogóle nie było ani nawet ja ani na studiach dokładnie to jest coś nowego co co coś co co wydarzyło się nie z niespełna 2 3 4 5 lat temu natomiast jest akurat mojej szkole bardzo duża grupa nauczycieli bardzo młodych, którym dla, których te technologia może też nie urodzili się z nią, ale nie jest nie ma tajemnic powiedzmy potrafią wykorzystywać uczestniczyli chorzy są młodzi nauczyciele z kości, jeżeli są nauczyciele, którzy tego nie znają tu jest trudniej niż nic właściwie się zmieniło od 4 lat nie było możliwości, żeby jakoś nawet tych mniej obytych z technologią nauczyć tego w systemowy sposób zmieniło się było wiele programów ze strachu, że program cyfrowa szkoła prawda leży gdzieś tam w zasadzie w czasie tych 4 lat się wydarzył i na pewno te kompetencje poszła do przodu też nie można powiedzieć także tutaj w każdej szkole mamy takich nauczycieli, którzy nie dają sobie radę albo takich tego, którzy dają także do szkolnego tak są podzielone na pół to bardzo różnie wyglądają przezroczyste jak pan wydziały związane z wiekiem, dlatego że ci młodzi nauczyciele w Rosji trochę tej cyfrowej erze, ale też, gdyż nie do końca wielu osób starszych wiekiem tak jest młodym duchem cyfrowym i też bardzo pani ci starsi nauczyciele bardzo fajny pomysł rzeczywiście realizują na te lekcje tańca tutaj jest bardziej kwestia takiego połączenia waga tego nowego sprzętu dostępność szkoleń z z pomysłami na lekcje no bo mamy n p . stare komputery w klubie szkołach, a pomysł na dostosowanie lekcje jak z wykorzystaniem iPadów takich klocków czy robotów tak oprogramowania no i tworzyć taka przestrzeń, która nie da się wykorzystać tak z 1 strony jest pomysł nie ma sprzętu innym razem jest sytuacja odwrotna tak mamy wszystko w szkole mamy mało kreatywnych nauczycieli, którzy akurat w tej szkole tak nie mają pomysłu wiedza jest tak pół na powodzian z szarpaniny podczas gdy przeczytałem w ale jest taka sytuacja związana z wykorzystaniem technologii hodowane są głównie w kierunku od nauczyciela do ucznia klas z niewiedzy prawda mamy tablicę multimedialną mamy rzutnik i to co dawniej robiono na tablicy multimedialnej Tomaszowi za pomocą elektronicznie, ale tak naprawdę w zmieniła się forma natomiast nie ma też zmiany treści, która w media cyfrowe wydawała się oczywiście najważniejsza tak naprawdę czy to faktycznie tak jest, że ta wiedza jest nadal nowy chodnik to niepojęte od 19 wieczne, ale w pewnym toby ludziska nazwiska, ale w dyskontach, kto to jest rzeczywiście taki główny kłopot, dlatego że w LM to taka podstawa komputery tablice multimedialne i dalej jednak, wykorzystując w takim modelu transmisyjnym podającym w narzędzia cyfrowe do sali nie zmieniamy jakości edukacji prawda natomiast tutaj rzeczywiście chodzi o to, aby te technologie cyfrowe tak wykorzystywać, by zwiększać efektywność atrakcyjność jakości edukacji, żeby uczniów bardziej angażować proces dydaktyczny, żeby oni byli w stanie podzielić ten proces dydaktyczny my rzeczywiście taki badawczy modele z komputerem tablicę multimedialną to nie jest ten model w Brytania jest większa od tej części się wykorzystać wszelkie inne zasoby troszeczkę inne narzędzia cyfrowe, które też są dostępne, ale jeszcze nie szeroko polskich szkołach opanowanie przede wszystkim wykorzystać wiedzę uczniów do tego młodsi starsi starsi nauczyciele kolokwialnie mówiąc powiedzmy wykorzystują ich, żeby byli ich przewodnikami nawet na narty przyszły lekcji historii, gdzie nauczyciel nie jest nie jest fachowcem jeśli chodzi o technologie wykorzystuje umiejętności uczniów po to, aby przygotować ciekawą lekcję lekcję bardzo modną ostatnio odwrócone to znaczy, że uczniowie też przygotowują, a później burza mózgów na terenie klasy i i następuje proces uczenia tak z wykorzystaniem nauczyciela, ale niejako dania głównego tylko tym daniem głównym są uczniowie, którzy przygotowują coś z wykorzystaniem właśnie technologii nauczyciel jest przyprawą no powiedzmy w tym, który to wszystko zbiera porządkuje, a i tak naprawdę pokazuje jak wiele można się dowiedzieć jak jak mądry mamy uczniów jak lecznicom, które coraz mniej Wilhelmi w tym rodziny chemiczny to jestem usprawiedliwiony katalizator nauczyciele z Totalizatorem, a uczniowie wprowadzającą reakcję, bo w zasadzie mają zasoby mają środowiskowej mogą sami to w jakim stopniu wykonać w 10 0 tak, ale wbre w pozorom bez nauczyciela byłoby bardzo trudno, bo w oczy wiście wszyscy znamy pewnie ten żart, że po co szkoła jak z Google, a w Wikipedii, ale mówić po golach nie da dokładnie natomiast to tak to tak nie działa tak banki zakłady w Łodzi tak działo pani Ewy nauczyciele są niepotrzebni, bo groźba, że broń bardzo w wydziały pedagogiczne te, na których ja pracuję, bo także marginesy nakładem jest natomiast rzeczywiście nie nawrócił się z potrzebną do zmian modelu Ion ma pomysł tak on widzi cel dydaktyczny, a potrafi zmierzyć się koszty lekcji dostaliby takich fajnych lekcji z wykorzystaniem cyfrowych technologii jak ktoś wejdzie z boku odejść do takich chaos twórczy prawda w taki medal wstydzić trawiastych w ramię z tymi robotami tutaj gdzieś siedzi na korytarzu tu gdzieś jakaś grupka coś majstruje, a jednak ten cel jest nadrzędne jest przemyślany przez dobrego nauczyciela i mało tego tak nauczyli potrafi ocenić efektywność i jakość takich zajęć tak jak jest przyrost wiedzy uczniów jest przez sumienność w takie lekcje są też o to chodzi w NATO odwrócona trasa to dowód dosłownie to taka technologia uczniowie w pewnym sensie wykonują pracę domową w szkole tak silny skład poza szkołą zdobywają wiedzę, a potem konkretne zadania realizują już w klasie, a nie na równe mniej więcej tak wnętrze wygląda to także otrzymują pewnego rodzaju pracę projektową do wykonania przygotowują się z nim nie prezentują pewne rzeczy na terenie w klasie i wspólnie wspólnymi siłami z innymi uczniami pojawia się ten cały proces edukacyjny, że tak powiem, czyli uczenie kierunkowe ukierunkowanej przez nauczyciela, a takie ruchy chaotyczne pani poseł mówiła takie trofeum na mnie nie jak poważne tematy tak, ale dzięki temu dzięki temu dużo lepiej się uczą w imiennych biletów, bo nadal analogowe doświadczenia tego typu ostatnie wnioski są dzieci do szkoły Montessori i tam, kiedy byłem na takim pierwszym zapoznać w mieście dniu w Top 16 60 kolekcja w konkursach wydaje wydawałoby się w zasadzie jest cały czas duża przerwa w te dzieciaki robiły dochodzi nawet ci, którzy dr Roman ciasno zrobiło się głównie na foliach, ale się okazało potem w tym szaleństwie metoda, bo takie uczenie się, który jest nieskrępowane klasą ławką tablicą mniejsza od multimedialną czy nie jednak gdzieś tam faktycznie dobro poszkodowanych w tym dzieciakom łatwiej przychodzi to chyba coś takiego musi być właśnie te cyfrowe technologie warto w tym pomagają w właśnie cyfrowe technologie pomagają mu tylko, jeżeli chcemy angażować to w młodzież w dziedzinach to o in one mają własne urządzenia mają własną córką do zwolnienia części przez obecną smartphone pytanie czy list wiemy czy nauczyciele wiedzą jak to zaprząc do edukacji no bo komputery skodą kraj, ale dzieciaków naturalnym Orkana jest mniejszy tam własne kieszonkowe co wdanym no właśnie to jak to jest też bardzo ciekawa kwestia, dlatego że, o ile mamy Škoda wyposażone w komputery to dość słabo w urządzenia mobilne tak to tablet czy to w smartfonach duża część uczniów i to ponad 2 7 % kosztów w naszym badaniu przynosi swój sprzęt do szkoły teraz sytuacja wygląda bardzo różnie bossom szkoły są nauczyciele, którzy wykorzystują taką sytuację na lekcjach n p . wydając polecenie wyszukaj coś tak zrób coś korzystające dziś aplikacja Mobile są szkoły, w których ten sprzęt, który tak jest tak gdzieś tam w torbie czy w kieszeni jest blokowany zacznie można go używać z różnych powodów głównie w ska zwanych jako bezpieczeństwo tak też nie jest prawdą, bo dobry administrator szkoła rzeczywiście stanie tak ustawić szkolną sieć, żeby ona była w pełni bezpieczna dla uczniów i że absolutnie nie wchodzi jakieś niepożądane strony o niewłaściwych treściach tego rzeczywiście koncentrowali się tym procesie dydaktycznym jak najwięcej na stronę niewłaściwych treściach turnieje wejdą z wykorzystaniem własnych kart natomiast jeśli będą korzystać ze szkolnego wi-fi to pamięta je można zabezpieczyć rzeczywiście można pewne serwis nie da się wejść na więcej na półmetku wygląda u nas nie u nas oczywiście nauczyciele mogą wykorzystywać sprzęt wykorzystują, którzy uczniowie przynoszą różne w jaki sposób, przygotowując oczywiście odpowiednią lekcję z wykorzystaniem natomiast założenie jest takie, że bez pozwolenia w innych sytuacjach niż niż zaproponowana przez nauczyciela mogą niestety telefony są też niestety telefony są z bronią w letnim, choć stosowane wyłącznie od 4 nie myślę, że niektóre chodzi o niebezpieczne treści tego właśnie o to, żeby nie wymieniać komunikatów jest zarząd osiedla rozważa James Hunt, czyli czuję to nie jest tak ma stanowić smartfony wszystko jest czyn kodeks nie oczywiście na kredyt i prawa taka metoda, która latem ten chaos o tym, wcześniej mówiliśmy to z tą swobodą skorzystania z informacji troszkę jednak musieli skokowych wzrostów, które zaważą w meczu była lekcja beton albo szkoła w lewo z osobna ja powiem jeszcze, że ze względu na to, że nie możemy wymagać od uczniów, żeby dysponowali takim sprzętem doczepić na terenie szkoły jest pewna dość duża nieduża powierzchnia liczba tabletów, które nauczyciele zabierają ze sobą ma na lekcje umożliwiają głównie uczniom wykorzystywani na akcję nawet komuś się tablety są takie rozwiązanie dla tych relacji, która wychowała się na komputerach mu na przekonaniu smartfonów, czyli białaczka to efekt Sasnala w smartfonach nie do końca mnie przekonuje FM za mały w tym tygodniu szef FIFA w ponad 20 to pewnie jest dobre rozwiązanie, jeżeli tylko jest oczywiście zastosowane strzeloną głową w odmianie to robić jak dostosować się w edukacji będziemy mogli tu 2 części audycji na razie zapraszam państwa Duonu pisania donosów i nic mają ochotę człowiek ma to skaza domowa gatunku tokfm co do sądów do odwiedzenia strony Fokus PL ma magazyn Fokus znów merytoryczny partner tamto form edukacji nowych technologiach można przeczytać, a my wracamy do państwa po godzinie piętnastej 4 0, a w tłok przy mikrofonie ponownie Jan Twardowski witam państwa człowiek w 2 0 2 część audycji o cyfryzacji edukacji w Polsce i cyfryzacji szkół ze mną studzi prof. Marlena plebańska współautorka raportu cyfryzacji szkół wieloletnia badaczka tego obszaru witam ponownie w dzień dobry i Rafał Lisowski dyrektor zespołu szkół nr 4 8 w Warszawie dzień dobry umawialiśmy w pierwszej części o tym jak wygląda ten cyfrowy krajobraz w szkole dzisiaj już są szkoły, gdzie trudno lepiej są takie to wygląda gorzej, o czym się zastanawiać czy faktycznie telewizja, która kiedyś mieliśmy laptop edukacji cyfrowej to nasze zrealizują kiedyś mówiło się chęć będziemy nosili dzieci będą nosiły książek zeszytów do szkoły nosiły tablety to wystarczy nie będzie nie będzie takiej potrzeby, żeby używać tego papieru pokrył się za czasów właściwie ta wizja była fałszywa może to nie o to chodzi, żeby zastąpić tabletem LG to klasyczna edukacja pani profesor tą, jaką jest jak ich nie ma dodaje, że nadchodzi właśnie rzeczywiście wyczuwa sedno tej sytuacji, że takie wizje futurystyczne były budowane dziś takich jak w ogóle odformalizowane zajęć z użyciem cyfrowych technologii dojazdem dziś jak najbardziej ten tablet czy smartwatch jeszcze jakieś inne urządzenia, które pewnie lada moment się pojawi ono po prostu powinny być takim zwykłym wyposażeniem tornistra piernika brak takiego nożyczki nie wiem klej książka to zaszczyt pewnie zamiast o mnie obok tak rzeczywiście wtedy takich technologii cyfrowej tak transparentnie naturalny sposób będą w szkołach istniały to będzie ono powierzone przez mamy cyfrową szkołę tak wtedy właśnie wtedy, że będzie do tego mieć dobry internet na korytarzu w każdej klasie jest z poziomu, którego będzie można właśnie korzystać z tych urządzeń również tak bardzo skutecznie to to jest coś tak absolutnie tutaj wydają się, że rzeź takie futurystyczne zawsze wizje są nietrafione, aczkolwiek zasoby cyfrowe na różnego typu testy kulisy podręczniki jakieś faktury książki na pewno coraz większym stopniu będą wykorzystywane w formie cyfrowej taką reformę takiej analogowej będą coraz bardziej droga coraz bardziej ekskluzywne i coraz mniej użyteczne, jeżeli rzeczywiście ten paradygmat nauczania przestawi się za pan dyrektor powiedział, żeby uczeń był własny kreatorem zasobów tak, bo on będzie tworzył coraz więcej, wykorzystując cyfrowe media, ale to nie będzie także nie będzie korzystał z pierwiastek taki wszystkich tradycyjnych materiałów tak, z których korzysta bowiem dzieci w tej chwili w szkole jest dodatkowo uważam, że raczej nowość, choć jeszcze chodzi o podręczniki to zdanie i zastąpienie ich tabletami powinno to jest w dalszym ciągu mimo wszystko moje marzenie, dlatego że zdarza mi się widzieć jak ciężkie plecaki mają dzieci u mnie w szkole i wiem, że w innych szkołach jest bardzo podobnie jak i dalej będę dążył do tego razem ze swoimi nauczycielami, bo też wspólnie podjęliśmy niedawno pewne zobowiązania usiłujemy coś co cię coś nie zmieni w tym temacie, ponieważ nie może się zdarza, żeby uczeń klasy czwartej szkoły podstawowej, który waży 2 5 kilo czasem tylko miał na plecach plecak używa się 5 kilo, a niestety tak się zdarza ja wiem, że można powiedzieć, że tam w tym plecaku jest butelka Litwa butelka wody zupełnie niepotrzebnie, bo na korytarzu stoi można sobie wziąć na terenie naszej szkoły, ale mimo wszystko rodzi dla pewności dał sam plecak ze stelażem wasz drugi kilogram w związku z tym ty znowu zbędne natomiast podręczniki tam też są miliony też ważą i inne robimy w tej chwili dość dużo chcemy zrobić w tym roku żeby, żeby tych podręczników było jak najmniej jak najwięcej elektroniki mamy mniej mniej papierowej książki ona oczywiście będzie potrzebna, ale dom kilka szkoleń w piętę to właśnie wyrwał się o podręcznikach wydawało się to mnie to sama idea chwyciła za wykonanie ów jest lada moment będziemy mieli tych podręczników do woli co się potem stałą prędkość do wyboru było w tym zespole wciąż studentom w Bytomiu prawda nowy projekt jest stały czas został dokończony rzeczywiście z drużyny porządek multimedialność tych tych podręczników do miast rzeczywiście wykorzystanie jest dość niewielkie zwiększenie pokazywały te pierwsze raporty te po roku życia nie pamięta adres procentowy wartości ale o ile takich do szkoły weszły raz 2 do tych podręczników nie było takiego stałego użyć taką nie weszły w taki tryb elekcji w jej najnowszych badań nie znam tak one do wydania po roku, które ministerstwo zrealizowało w nią znowu to nie to, że oskarżony nauczycieli broń Boże natomiast musimy mieć świadomość, że on łatwiej wykorzystywać podręczniki elektroniczne jednak mimo wszystko młodym nauczycielom bo, bo my osoby, które urodziły się jeszcze przed komputerami, że to powiem bardzo lubimy papier bardzo bym go dotknąć mamy wrażenie, że ta wiedza jest taka bardziej namacalna w związku z tym wydaje nam się, że dziesiąta też jest potrzebne i stąd jest takie na dążenie do tego, że będą dobrze elektroniczny podręcznik tak, ale papierowe też most długi wynoszą koszty badania pokazują mówiliśmy o tym, też niedawno notowania czegoś ręcznie za pomocą długopisów papieru ewentualnie piórka i tabletów tak, ale jednak ręczny notowania ani nawet gotów jest bardziej skuteczne, więc jednak trend ten pan do państwa nie powinien znikać jako jako coś, czego uczeni drzewa dlatego spróbujmy usunąć to, czego nie musi używać tylko ręczniki Muchę w atrakcyjnym podręczniki w tym, których oczyszczono mnie nie da się w całości zastąpić Google umożliwią mu ból nie wchodziłoby w tym, że w obu modzie w samochodach tej wiedzy do wdowy miała już musieli forma wstępnie poprawioną podaną w tandemie zawsze mówię, że podręcznik bardzo dobrze niech leży w domu, a w szkole mogą być wersja elektroniczna nagrań albo już będziesz państwo coś robić w tym kierunku oby tak było mogę spytać co takiego, a do 15 grudnia czekamy na moich nauczycieli, którzy mając już myśleć wspólnie z Konina dyrektor my pomysłami będziemy debatować na bazie szczelność jest dostojny, ale fajnie jest inicjatywa samych studentów zdobywa są inicjatywy oddolne pani Aleksandra inicjatywy takie doszedł jeszcze mogę się mogę już efekt dołoży słowo rzeczywiście są szkoły, które nie używają papierowych podręczników one są właśnie albo w domu albo gdzieś w klasie w spółkach i zamurowany, kiedy są potrzebne natomiast nauczyciele uczniowie korzystają z cyfrowych zasobów to jest trochę coś innego są takie pigułki wiedzy i teksty i filmy i jakieś nagrania audio, które n p. nauczyciele łączą, tworząc własne kursy online taki to jest bardzo efektywne często robią dla dziecka ze swoimi uczniami w donicy wymieniać konkretnych platform żywej Boże czegoś nie wyhamował, ale rzeczywiście dosiadali znam szkoły, które całe, korzystając z takich platform właśnie internetowych tworzą swoje kursy online nauczyciele biologii historii chemii skrzykują się, tworząc te kursy wspólnie idą naprawdę bardzo fajnie działa bardzo mocne działanie przeprosiny w Koninie angliści w tym temacie, dlatego że, o ile wiele przedmiotów nauczyć rodzice w domu jest w stanie wytłumaczyć sam na nowo jest w stanie otworzyć książkę poczytać zastanowić się i coś pomóc dzieciom ku o tyle nauka języków obcych w pojawia się magiczna wymowa i tu już bardzo trudno jest pomoc w związku z tym my nauczyciele u mnie, zwłaszcza klas 1 3 właśnie wymyślili też wykorzystują pewną Platformę która, która pomaga ma możliwość pomocy uczniom jeśli tylko z tego zapragną nie mogę powiedzieć otwartym tekstem mój syn 1 50 latków, którzy się uczyć intensywnie angielskiego w szkole to w tym celu usługi finansowej, bo tam jest mowa, więc wytłumaczyłem frazy łączą siły pusta to nagranie jej ćwiczy domowe wciągu ćwiczyć ze mną, bo jak on wnioskują jednak nie najgorzej mówi, ale w to jest właśnie magia w cyfrowej technologii w 2 ton daj mi tabletkę sobie sam z prawdą tłumaczy jak to się marzy o tej wpadce w leasing można w ten sposób to można wybrać no dobrze, ale pytanie brzmi co dalej co dalej stop co by się przydało w szkołach w Bytomiu od rana cyfrowa technologia bardziej zagościła na lekcjach czy faktycznie będą, więc jest cel nowoczesnego sprzętu robotów wspominaliśmy o tym, też takich rzeczy, które wykraczają poza pracą w statucie może mieć u siebie w domu, bo byśmy Zając ma w swoim może mieć komputer może mieć, ale to robota w waszych usług niekoniecznie no myślę, że to kwestia czasu zaraz też będzie miał robota w domu znów wszystko cała cła nowa technologia tanieje niemalże z dnia na dzień w związku z tym coraz więcej możliwości mają uczniowie ich rodzice oczywiście przy pewnym nakładzie finansowym wiadomo jeśli chodzi o szkoły to również taka kwestia finansowa jest bardzo istotna dlatego, że jeżeli kupimy komputer nie oszukujmy się po paru latach myśmy go wymienić i tak naprawdę to nie jest także raz wydane pieniądze zapełnią szkoła to jest tak naprawdę cały czas praca nad tym nad wymianą nad unowocześnianiem wszystko w Lotosie dostarczy, a ona na najbliższą przyszłość nie myślę, że właśnie roboty na pewną na pewno wykorzystywanie chmury do przechowywania do tworzenia różnego rodzaju dokumentów razem z uczniami wspólnie bądź na ich rzecz jednak strony rozumiem zdanie w tym momencie brodawek, jeżeli uczeń jakiegoś powodu nie mogę wyjść do szkoły albo po prostu chce popracować w domu to będzie mógł ten materiał mieć u siebie takich klubów ewentualnie prace wykonane na terenie szkoły od razu mają możliwość obejrzenia również rodzice wciąż jest na zapleczu to co i jak się takich usług rozwojowych impulsów mówiła to potem nauczyć się nimi dzielą z innymi szkołami jest także innym ktoś pracuje tylko to mówi innym mieście, bo zrobiliśmy fajną łatwiej mu stać się z tego co też takie projekty tak oczywiście są takie możliwości jest dużo takich platform wymiany takich własnych kursów pod presją muszę przyznać, że bariera mentalna jest dość duże, że migawka w szkole chętnie taka wymiana kursów takich pomysłów koncepcji, że ludzie szybko we własnym gronie tak to na zewnątrz jest dużo trudniej, bo Biesiekierz ma takie naturalne uzasadnienie także, że coś wychodzi poza szkoła to jednak to jest tak już publiczne w, a może też wykorzystać ten pomysł inie powie, że to jest mój głos czy przez Geralta z Wągrowca, więc w tutaj też zapewne jeszcze wiele do kas na ubezpieczenia otwartych zasobach jak wszystko działa jak te wolne licencje działają, bo nauczyciele z tego boju taczką myślę, że to jest klucz to my właśnie moi nauczyciele, dlaczego udostępniają swoje materiały m. in . z tego powodu, że korzystanie z Platformy, która właśnie jest platformą otwartą oni wykorzystują materiały, które umieścił ktoś inny przerabiają je no oczywiście nauczyciel to takie zwierzę jak zawsze mówię, które już gotowego z każdego gotowego materiału będzie niezadowolony będzie uważał, że on zrobi to lepiej w związku z tym trzeba to wegetować przerobić na swoje i ich wtedy puścić in dzięki właśnie prace tych nauczycieli tworzony jest coraz więcej materiałów do wykorzystania we wszystkich to efekt Wikipedii badacz napisał artykuł ja go poprawiali w tym momencie jest szansa w efekcie będziemy w kieszeni, gdy gejsz w przyszłość to z udzielaniem świat, ukazując dzielenie się zasobami zmiana mentalności tak naprawdę chyba podstawowa kwestia w tym momencie na nie będziemy zachęcali dzisiaj od swoich rozwiązania systemowe w tym kierunku, bo nasza edukacja reformuje się nie do końca lat taki sposób, ale to w tego co pan dyrektor mówił, skąd pani wójt pełni ważne, żeby było zdolne chęć zmian to nauczyciele sami robić takie rzeczy nie czekali w końcu Szwedzi powinni ma być tak Time Lubcza oczywiście to jest to jest klub kino mając takiego perspektywy kompetencji przyszłość, czyli tego co będzie uczniom potrzebne, kiedy będą osobami dorosłymi no tak naprawdę 2 grupy kompetencji prawa kompetencje społeczne te najważniejsze, czyli gotowość na zmiany tak ogromna elastyczność tak dalej kompetencje cyfrowe to jest to o co będzie stanowiło przewadze konkurencyjnej na rynku pracy, więc na kierunek jest nieodwracalny, tym bardziej że uczymy dzieci do świata, którego jeszcze nie ma, którego nie znamy, a i tak naprawdę nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak jak skomplikowany będzie, jakie będą umieli zawody przyszłości po prostu to jest 1 wielka niewiadoma on w naszych rękach jest właśnie tej przyszłości pytanie brzmi czy w ogóle będą mieli te zawody, bo to film sztuczek jak jeszcze kilka lat temu w głowę w połowa uczniów, którzy dzisiaj idą do szkoły będzie pracowała zawodach, które to nie istnieje prawda, mówi że coraz większą liczbę osób, które w tym momencie są szkoły mówi graficzna rynek pracy i tych placówkach nie ma prawa postępująca automatyzacja robotyzacja Franza 40 ponad procent jest praca być zastąpiony przez roboty, więc na pewno inne zawody będą nam potrzebne niż te, które są teraz Morasko i zastanowić, które czytają pokazują, że kompetencje cyfrowe są bardzo istotne ważne będą wracały opóźnione to jest znaleźć, bo dotąd tak się mówi Wacław widział robot zabierze was robotnikowi są niezawiśli obok nich nauczyć się Exalo w bo po prostu jeździć na takie walczy, jeżeli potrafi się posługiwać tymi dosyć biedak podstawowymi narzędziami cyfrowymi bezsensowną pracę znajdzie natomiast, jeżeli tego nie zrobiono to niestety to nowo przeliczyli i wyrówna pioruna to wszystko, bo na drogę nowemu automatyzacja nikogo z nas bez zwolnienia z Legią mam nadzieję, że państwa tak, by nauczyciele są 2 rozpoczynał od 1000 osób w komitywę z trudem, bo nie są w stanie zastąpić oby dziennikarze też nie nastąpiły to byłoby mi woli stron myślę, że się nie da chcemy się roboty w New Jersey im dawali będziemy się bacznie przyglądali także w edukacji w konia państwowe oraz audycja o robotach edukacyjnych była niedawno na antenie można ją w archiwum Radia TOK FM znaleźć, a dziś jeźdźców dziękuje swoim rozmówcom włosów Marlena plebańska współautorka raportu cyfryzacji szkół wieloletnia badaczka tego obszaru dziękuję bardzo dziękuję bardzo Rafał Lisowski dyrektor zespołu szkół nr 4 8 w Warszawie odcinku dziękuję bardzo ujął Sadowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA