REKLAMA

Co jest ważniejsze od transportu w mieście? Krzysztof Woźniak rozmawia z Łukaszem Puchalskim

Studio Plac
Data emisji:
2017-12-18 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem to jest audycja z cyklu studio plac, w której rozmawiamy w Warszawie i poważnych tematach dotykających Warszawę nie takich, gdzie Warszawa może być przykładem czy też będziemy się odnosić do państwa i moim gościem jest teraz Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich w Warszawie dzień dobry panie dyrektorze w dzień dobry państwu, więc o transporcie w Warszawie, a jakże będziemy rozmawiać z ciekawą rzecz pan Rozwiń » powiedział co jest ważniejsze od transportu w was wmieście no właśnie co jest ważniejsze od transportu przez to tylko 1 z funkcji ten transport miejskich tak, ale trudno bez tego transportu sobie wyobrazić jakikolwiek dzień w naszym życiu może w niedzielę, kiedy jesteśmy mniej mobilni więcej osób zostaje w domu natomiast w zasadzie dzień pod miastem transportem przy STK metrem transport też ma istotny wpływ na to jak wygląda miasto jak funkcjonują mieszkańcy no dobrze mogłem ja pamiętam kilka lat temu jak pani wiceprezydent Kaznowska obejmowała swoje stanowisko to mówiła, że chciałaby, żeby Warszawa była przyjazna dla wszystkich użytkowników dróg, żeby wszystkim żyło się dobrze i takie stwierdzenie pada co jakiś czas, że miasto ma być dla wszystkich, ale czy to nie jest takie błędne myślenie życzeniowe to oczywiście raz drugi raz po raz 3 kolekcjonowanie wydaje mi się, że pani prezydent pracuje w rok w Chabarowsku kawałki mięsa nie było tak parę lat moda jak i wzrostem notowań na jakiś czas zajmą się, że jakby nie tylko pani prezydent kazał skalę, więc urzędników może w taki sposób mówić, bo po, bo to jest wpisane w strategii tej transportowej, która była do 20 15 roku litej, w której konsultacje właśnie zamknęliśmy w roku 2 0 30 no ale to trochę trwa już ta nowa perspektywa mobilności dla Warszawy, bo on też były różne kontrowersje, jeżeli chodzi im cześć radnych była przeciwna uważa, że jest zbyt duża podejście do rowerowych sprawcy zapominano właśnie o kierowcach tak jest zapominamy w Warszawie krucho, a nie ja akurat z rozmachem, ale z kilkoma osobami z rady miasta stołecznego Warszawy i większość miała zarzuty to tworzy zbyt zbyt mało mówić o transporcie publicznym także, że za bardzo też chyba tak jest w dyskusji publicznej, że ten samochód stawia się w kontrze do roweru rower rowerzysta w kontrze do kierowcy zapominamy o tym, że grubo ponad 50 % warszawiaków porusza się transportem publicznymi to ponad 6 0 inaczej niż samochodem tak jest tak jest, a jeśli wziąć się odsetek o odsetek warszawiaków którzy, którzy tutaj mieszkają i tu pracujące to ten współczynnik jest jeszcze większy, bo blisko blisko 70 % w tym transport publiczny powinien być oczkiem w głowie uzupełnieniem transportu publicznego jest komunikacja piesza bo, żeby poruszać się transportem publicznym temat zdecydowana większość musi dojść do przystanku z tego przystanku dotrzeć czy do mieszkania czy dobre szkoły czy do OFE czy do pracy rowerem, więc jako pełnomocnik prezydenta Konfederacji d s. komunikacji rowerowej nad nigdy nie przejmie całego ruchu tak jak w żadnym ze środków transportu wątpię też, żeby w nawet w długiej perspektywie pan chadza się uda oby był tym dominującym tak, ale Kopenhaga jest mniejsza, gdy obszarowo miasto z wielu lat stawia na transport w zasadzie cała całe 3 kadencje pani prezydent Gronkiewicz-Waltz jest transport publiczny transport publiczny jeszcze astra Sports media publiczne efekty tego już mamy namacalne, bo metro tramwaje, choć myślę, że jak ta Górka inwestycyjna w kolejnych w kolejnych latach przyniesie całą masę projektów, bo do 20 2 3, kiedy będą rozliczane fundusze unijne mamy kilka linii tramwajowych w zasadzie zbudowana od zera cała druga linia metra i myślę, że to jest taki moment, by w, którym trzeba już dzisiaj mocno rozmawiać o jedno 8 środkiem, żeby to Śródmieście z takich obszarów mocno zdominowanych przez ruch samochodowy w utworzyć place miejskie tworzą 3 ulice przy, których mieszkańcy będą chcieli żyć nie mamy się wyprowadzać z miasta meta koło analiza popełniliśmy porównawczo porównaliśmy także z momentu wszystko Marszałkowską i Marszałkowską i i czasami aleje Jerozolimskie na tym samym o 3 odcinku od Jana Pawła do nowego światu krakowskiego Przedmieścia i Świętokrzyska po tych wszystkich zmianach grubo ponad 90 % Izraelczyków tandem nie jest zadowolona z tego, gdzie mieszka jak wygląda ta ulica jest z taką nadzieję, że to ulice w takim wymiarze z tak zagospodarowane będą zniechęcać ludzi do wyprowadzania się poza ścisłe centrum ścisłe centrum będzie dalej miejscem atrakcyjnym do życia w Alejach Jerozolimskich ten odsetek ludzi zadowolonych z mieszkania był trochę ponad 60 % to pokazuje, że warto inwestować w ulice też niejako element transportu publicznego, ale tej najbliższej przestrzeni wokół wokół miejsca, w którym mieszkam w LG skoro tak jest jednak to odejście od ruchu samochodowego dlatego właśnie w Warszawie powstała inicjatywa jak pan myśli ulg stworzenia przejścia masy krytycznej pierwszej właśnie czy czy i właśnie przekroczono już ten limit dopuszczalnego czekania na zmiany właśnie w stosunku do pieszych i powstały te inicjatywy czy myśli pan, że to jednak czekista w zasadzie politycznego w rozporządzeniu sprowadza się, że renty trochę jednak trochę trochę dróg jest grupa osób w tym, które działa społecznie sprawcy gdzieś się wykazać się pokazać, że pewne rzeczy w mieście my nie funkcjonują jeszcze tak jak tak jak powinny pamiętać, że przez 2 lata naprawdę sporo w w tej materii zrobiliśmy oczywiście miasto nie buduje się w ciągu 1 roku czy czymś czy nawet 10 natomiast przyjmowane są różne dokumenty strategiczne standard w wokół tych standardów budowane są nowe kilometry chodników przekształcona jest przestrzeń publiczna sporo zyskujemy jeśli chodzi o jakość tej przestrzeni publicznej w ścisłym centrum trzeba pamiętać, że ma przez dziesiątki lat była zdominowana tę funkcję transportową komunikacji indywidualnej samochodowej i ze potrzeba czasu, bo to są i pieniądze i zaangażowania osób, które potrzebne też cały czas zmiana mentalności myślę, że dobrze, że też strona społeczna od tych problemach mówi, bo czasami też mieszane są uczucia jak coś urzędnik sam siebie wymyśliła po co dla kogo przyćmi mieszkańcy mamy inne oczekiwania to jest głos społeczny też który, który jasno pokazuje, że rzecz, że to jest kierunek zmian, który w, którym miasto mer powinno podążać przyznam też urzędnikom jest łatwiej komunikować pozostałym te zmiany Warty jest ciekawe, bo jak pan pewnie dobrze wie GazetaWyborcza oraz radio TOK FM zrobiło takie badania ankietowe wśród wielu miast w Polsce i Warszawie też oczywiście padło pytanie o sprawy komunikacyjne nie wynika z tego, że to właśnie młodzi i najbardziej są przeciwni tym zmianom, które mają na celu wyprowadzanie ruchu samochodowego z miast to osoby starsze inaczej podchodzą myślą używa się też dobry pomysł, więc to trudno będzie przekonywać to młode pokolenie, które będzie wchodziło już, że całkowicie, jakby czas korzystna to w kontekście zmian takich ogólnych trendów z światowe hity faktycznie my to nastawienie młodego pokolenia jest zaskakujące, bo z reguły na Zachodzie to model pokoleń, więc świetnym tym pierwszym orędownikiem zmian tutaj tak ten transport publiczny stał się na tyle powszechny dzisiaj, jakby nie samochód jest pewne jest wyznacznikiem znacznikiem statusu także młodzież już dzisiaj lubuje się z w telefonach w komputerach tej nowoczesnej technologii oraz trzęsą się o tym, że ktoś, kto posiada samochód znaczy dziś słabym miejscu mieszka to one słabo są skomunikowane u nas jest to to jeszcze trochę inaczej natomiast osoby starsze doświadczone życiowo chyba mają świadomość że, że te wszystkie lata, w których w, których i państwo i poszczególne miasta inwestowały w rozwój układu drogowego doprowadzi tylko właśnie, dlatego że jest zdecydowanie więcej samochodów niż jeszcze 10 lat temu czas szybko biegnie od mszy mówi Szmal 10 lat temu mieliśmy samochodu miej miej niż w Berlinie, a teraz mamy 2 × 2 × więcej nic nie marzy też 2 × bardziej my bogaci od od Niemców, ale jakaś Lubosz do do samochodów do samochodów jest jak też myślę, że ta inwestycja w transport to twarda związana z rozbudową układu komunikacji publicznej jest 1, ale drugie są te działania które, która ostatnio prowadzimy od 2 lat prowadzimy rowerowy maj i tutaj kilkadziesiąt tysięcy dzieciaków porusza się z mają na rowerze później zostają są tacy, którzy jeżdżą na tym rowerze przez cały rok i tutaj odsetek osób poruszających się czy na hulajnogach czy rowerem jest blisko czterdziesto procentowym w stosunku do tego co się dzieje później to jest skokowa różnica, bo się z roweru na co dzień korzysta między 5 6 3 % mieszkańców na jej przede wszystkim darmowe bilety dla dzieci uczących się w szkołach podstawowych oraz przyszłego roku również dla licealnych poza tym ja po urazie szczerze ja tego jeszcze nie wiem oczywiście decyzja radnych miast przede wszystkim trzeba przeanalizować grę gorącym zwolennikiem, żeby rządzić z podstawówki na dostały tak tak taki przywilej widać czy to naprawdę działają mogę powiedzieć o tych szkoleń swojej córki na parking jest po prostu różne, ale wcześniej byłyby korki przy wjeździe przy wyjeździe każdy lekarz dowodził samochodem w zasadzie prawie prawie każdy dzisiaj mocno to zmiana czy od odczuwamy już w rejonie szkół jak pokazują statystyki budżet na tym też nie ucierpiała świadomość, jaka jest dzieciaki dojeżdżają do do szkoły komunikacją publiczną mają dla siebie jeszcze wspólnie czas spędzany w autobusie 3 czy w tramwaju tworzy takie nawyki, które mam nadzieję, że z Gruzją 3 dni później zostaną not masz mało tego, gdy budżet nie ucierpiały dzieci czytając statystyki wyniki, że wzrosła po tej decyzji liczba kupowanych tych okresowych biletów miesięcznych czy to rząd jest Marta Zych też, jakby to co mieliśmy i obserwowaliśmy przy rowerowym mają nas dziecko dojeżdża, ale rodzic razem z dzieckiem dziecko chce na rower rower musi rodzić musi na rower, gdzie jest dziecko dojeżdża komunikacją publiczną na wolę swój bilans okresowych kupują dla siebie bilet okazuje się, że nadal jadą razem w tym samym kierunku dziecko owych wysiada, by kilka przystanków wcześniej już tego samochodu i prawne nie trzeba nie trzeba, więc się, że to jest ten projekt, który jest takim projektem socjalnym, ale jednocześnie jest mocno inwestycją w przyszłość chciałbym z panem dyrektorem rozmawiać o kilku takich konkretnych miejscach w Warszawie jak wiemy przez lata nie było możliwości w poziomie jezdni przejścia pomiędzy dworcem centralnym przystankami tramwajowymi co moim zdaniem jest jakimś kuriozum, że w centrum miasta była taka sytuacja dziwna to zjawisko teraz trochę się odchodzi, chociaż po 1 stronie od strony od strony Marriott hotel Marriott danej dostawy sposób jest utrudnione dla osób z niepełnosprawnościami dla osób, które idą z wózkiem dziecięcym nie było też windy tam przy mnie i nie ma w tym windy przy przystankach tramwajowych to jest w gestii zarządu dróg miejskich, czego potrzeba poza oczywiście chęcią i wiedzą, że potrzebne są zmiany, czego potrzeba sens z punktu inżynier innego politycznego, żeby przeprowadzić tę zmianę ułatwiającą przechodzenie przez przejścia przez jezdnię dla dla przejść im dostępności do rodu przystanków komunikacji rozwiązania muszą funkcjonować systemowo tak nie może być tak, że gdzieś mamy jest nie ne, która nie wiemy wiedzie 3 pasami nagle w 1 momencie zawężona do 2 3 Tande 1 Massa z powrotem, a z powrotem wracamy do 3 proc nie spotka się z akceptacją społeczną zaburzony jest cały korytarz są emocje myślę, że niepotrzebne są potrzebne kompleksowe zmiany zagospodarowania zamienienia tego trzeciego pasa na miejsca do parkowania tak, żeby tych strat społecznych w cudzysłowie, bo go dostałam różnych użytkowników 1 wyznaczenie przejścia dla pieszych odbiera jako zmianę pozytywną kolejny jako jako negatywną znaczące projekty w taki sposób przygotować, żeby tych strat społecznych w cudzysłowie, bo jak najmniej korzyści jak najmniej więcej, bo też nie o to chodzi, żeby gdzieś wyznaczyć jedno przejście, ale też, żeby zbudować takie przyzwolenie społeczne dla tych zmian i żeby jednak tych zadowolonych na koniec dnia było, więc niższy niż tych niezadowolonych z zeszłym roku w zaczęliśmy od dworca centralnego z tym roku i na ulicy Jagiellońskiej w Warszawie na Czerniakowskiej tutaj obok redakcji przejście naziemne wytypowaliśmy pracujemy nad kolejnymi projektami chcielibyśmy rondo czterdziestolatka rondo Dmowskiego też zmodyfikować taki sposób żeby, żeby jednak tutaj my ten pierwszy miało nie chce powiedzieć, że łatwiej na pewno łatwiej od obcych Stano dzisiejszego, żeby w sposób tak naturalnemu one przekraczać 3 przekraczać jezdnię, ale też chcielibyśmy, żeby za zmiany były systemowym od roku projektujemy ulicy Jana Pawła także w rejonie ronda czterdziestolatka wyznaczyć wyznaczyć przejścia tutaj mamy w obszarze, w którym oprócz tych tradycyjnych uzgodnień związanych z dniem z estetyką architekturą z drogownictwa na jeszcze uzgodnienia z kolejarzami, bo akurat w tej części z nich jest jest obiektem mostowym nad nad tunelami kolejowymi kolejowymi prowadzona, więc też jest też jest zadanie mocno złożone mają bezwzględny cios dla transportu publicznego w postać tramwajów warszawskich Alejach Jerozolimskich narody te zmiany też się przykładają dalej no bo w ten ruch tramwajowy jest tak duży w Alejach Jerozolimskich, że nie chcemy go zaburzyć z pustym sporo analiz wykonaliśmy, ale mam nadzieję, że w dobrą dobrą stronę my to my zmierza do miast też sporo takich i innych mniejszych może mniej spektakularnych zmian się zadziało w tej chwili z budżetu partycypacyjnego realizujemy pasy rowerowe n p . na Radzymińskiej, gdzie po otwarciu trasy Świętokrzyskiej zauważamy z 2 pasów do 1 ulica Radzymińską ten drugi pas został na spółkach, o ile tak mogę powiedzieć podzielony dla rowerzystów i kierowców, bo kierowcy zyskali skali miejsca parkingowe, a piesi też zyskali chodniki już tak jest pełno pełnowymiarowe i pojutrze, że w tych naszych działaniach bardzo zależy mi n p . na tym, żeby to niebyły rozwiązania takie robione na nasz szybko, żeby one nie tylko w 1 miejscu tylko lojalnym kompleksowość cudów, żeby to były zmiany kompleksowej, żeby to był zmiany też podnoszące jakość przestrzeni publicznych i jest zgoda pytam w kwestii właśnie tych przejście przy dworcu centralnym na Alejach jak to zmieniło się tzw. przepustowość niektórzy uważają święta przepustowość samochodów czy nie w rejonie w rejonie skrzyżowań jest jest także te cykle Telekomunikacji samochodowej czy transportu publicznego ma tam też też mamy tramwaj jest z reguły 1 2 0 sekund 3 6 sekund dzielony jest na różne kierunki samo ile dobrze pamiętam kierunek w Alejach Jerozolimskich stracił 4 sekundy na cyklu natomiast 9 zyskał ten z Emilii Plater biorąc pod uwagę, że tam z każdej strony było ciężko przejechać dzisiaj to 1 strona my skorzystała ne kosztem kosztem drugiej natomiast w całym ciągu Alej Jerozolimskich te najbardziej newralgiczne miejsca są jednak z ne trochę trochę dalej czy plac Zawiszy czy rondo rondo Dmowskiego i dla dla kierowców to w zasadzie jest nieodczuwalna nie w kolejnym takim przykładem z Warszawy infrastruktury, która kształtuje pewien sposób postawić transportowy wmieście jak wiemy, że jakiś czas temu również spłonął 1 z mostów warszawskich na trasie Łazienkowskiej most Łazienkowski on został odbudowany później została dobudowana część dla rowerzystów i pieszych w postaci kładki pod żel pod mostem powietrznym Sopotu to pod tą częścią dla samochodów tam od razu od groma rowerzystów się pojawił to potrzeba była od lat mostu kolejnego, który da przeprawę z 1 części Warszawy z prawej strony na lewą stronę na Warszawę, ale chciałbym zapytać w odniesieniu właśnie do tego o o inny most, który jest bardzo konkretne syn most Poniatowskiego dobrze o tym, wiemy, że tam bardzo trudno na rowerze jest się przeprawić z 1 strony od ze strony prasy i do dołu strony legendą do centrum również jest to pas dla autobusów, więc rowerzyści tam nie mają łatwo części z nich to niezgodnie z przepisami decyduje się jeździć po chodnikach, bo wybiera bezpieczniejszą formę niektórzy jeżdżą zgodnie z przepisami muszą lawirować pomiędzy autobusami samochodami czy jest jakiś pomysł na infrastrukturalne rozwiązanie kwestii właśnie na tym moście, jeżeli chodzi o rowerzystów, ale też to dotknie pieszych, a ja trochę jeszcze zasad tego mostu Łazienkowskiego jazdą rowerzyści twierdzą, że spłonął ze wstydu chyba infrastruktury rowerowej chwilowa tendencja jest tutaj nurtem kina, ale to co na dany moment wydawało się dużo tragedia okazała się sporą szansę się to szansę, jaką miasto wykorzystaliśmy most został w rekordowym terminie odbudowane trochę później, bo obok islam muszą być, bo paraliż jednak komunikacyjny nastąpił po tym, jak zabrać chorego umysłu to jest most, przez który przejeżdża ponad 100 blisko 1 20  00 0 samochodów na dobry drugi z warszawskich mostów jeśli chodzi o wykorzystanie tak dla porównania most Świętokrzyski to jest 1 3 1 4 tego ruchu, tak więc jedno cała trasa trasa Łazienkowska bez mostu w zasadzie dysfunkcyjna udało się i myślę, że jeśli chodzi o most Poniatowskiego też trzeba patrzeć na tych użytkowników, że ani w tamtym momencie nie dość, że mieli most Poniatowskiego bardzo mocno nieprzyjazne rowerzystom to mi też skrajnie nieprzyjaznym most Łazienkowski kilkanaście milionów 14  000 00 0 dokładnie kosztowała ta inwestycja trochę dosłownie 2 lata wcześniej most Grota-Roweckiego, który kolejny skrajnie niekorzystne dla rowerzystów też dostosowane i posiada już infrastruktury rowerową jako chciałem zwrócić uwagę jeszcze zanim o moście Poniatowskiego Zaremby most Łazienkowski to nie tylko ne przeprawa rowerowa, ale to trasa rowerowa od stacji mogą skręcić w Rembertowie w zasadzie 10 km ciągłej infrastruktury rowerowej, uzależniając musimy powiedzieć, że dalej jest niemożliwe dojechanie w 1 poziomie do centrum musimy zjechać z mocy z Łazienkowskiej po kładce jakoś na skarpę zjechali tak jest, a takim rozwiązaniem byłby most Poniatowskiego to nie jest tak sprawił, że zarówno jeszcze raz już osób ostatnie zdanie jeśli chodzi o to, że most Łazienkowski wiadukty na Agrykoli też są przeprojektowane i też po odbudowie mają zyskać infrastrukturę rowerową, więc ta trasa do centrum miasta jest naprawdę blisko Jana krok po kroku jest realizowana z całej trasy, które naprawdę skrajnie wołanie dostosowana do ruchu rowerowego za chwilę będziemy mieli bardzo przyjazną trasy atrakcyjną dla dużej grupy rowerzystów na moście Poniatowskiego dzisiaj nie ma infrastruktury rowerowej ani pojednanie po drugie, strach planowaliśmy budowę infrastruktury rowerowej w ciągu ulic Waszyngtona w zasadzie od ronda Wiatraczna do stadionu Narodowego natomiast tutaj w tej chwili koledzy z tramwajów warszawskich wpisany rzutem na taśmę tramwaj na Gocła w w ramach perspektywy unijnej projektują znacznie większe zadanie inwestycyjne i chcemy razem z nimi realizować trasę rowerową, więc trasa rowerowa do mostu zostanie zrealizowana, a jest perspektywa dwóch-trzech lat jeszcze po stronie śródmiejskiej nie ma kontynuacji my tam infrastruktura rowerowa, która by ewentualnie stała na moście samos jest piekielnie trudne, bo wzrost w porównaniu z mostem Łazienkowskim, którym nie chce już 2 × węższy MOS Wola dowiedzą się, że słowa żony z topornym w architekturze Aaron jest wprost to jest naprawdę taki typowy powtarzano obiekty mostowe most Poniatowskiego jest wpisany do rejestru zabytków jest pod opieką konserwatora tam takie zmiany jak na moście Łazienkowskim w zasadzie są one niemożliwe będziemy w przyszłym roku analizować stan techniczny mostu Poniatowskiego pomosty też tak jak wszystko w życiu się zużywa ją też będzie wymagało wymagał przebudowy on na kilkadziesiąt lat z temu miastu taniny przekrój i będziemy analizowali czy nie wrócić do tamtych rozwiązań czy one nie dadzą nam większych możliwości chciałbym bardzo, bo to jest ostatni most w Warszawie, który tej infrastruktury rowerowej nie ma zastrzeżenia sam mam co do infrastruktury rowerowej na moście gdańskim, ale ona jest ona może poczekać na i na remont trochę trochę dłużej natomiast tam nie ma takiej możliwości, żeby ktoś przyszedł dziś jej farbą wymalował czy do kleju czy dostawał jakieś ważne do mamy sporo na ulicach Warszawy, ale dobrze znamy, ale wzruszenie wpuszczenie jeszcze to tylko skończy wątek oba w, bo odmówił wpuścimy na na buspas już są tam jednak mamy trochę pod górkę jako rowerzyści jest kilkuset rowerzystów, którzy w takich maksymalnych okresach wakacyjnym ten most przede wszystkim w wakacje funkcjonuje, kiedy jest dojazd do do plaży tamten ruch jest jeszcze jeszcze większy mamy buspasy dzień dzień w godzinach szczytu 8 11  000 ludzi poruszasz tym bus pasem ten autobus jedzie tam naprawdę 50 km / h kusi znane z przepisami my wpuścimy rowerzystów będzie od 20 na godzinę dobra i taniec, jakby nie osiągniemy w skali miasta efektu odwrotnego czy nie zniechęci my ich rowerzystów kont użytkowników komunikacji, czyli przyjmuje to tłumaczenie w pełni tylko teraz pytanie, jakiej pan poleca rozwiązanie dla rowerzystów, którzy chcieliby jeździć mostem na na na tę chwilę coś co robić, bo w Bonn tak jak pan powiedział to to lekarstwa jechać zgodnie z przepisami jeśli nie bez wiedzy nie ma szans, ale ja też mam na swojej trasie, bo most Poniatowskiego nie jest jakąś jakąś trasą, którą przemierzam nie wiem z coraz w ciągu roku, ale mam takie odcinki na swoich trasach rowerowych, które mijam najnormalniej w świecie nie czuje się tam komfortowo muszę Rachel mierzy taśmowej nie być zawsze jest w nich, ale mam poczucie naprawdę ta infrastruktura euro rozwija się bardzo dynamicznie my w tym roku blisko 50 km autem po 50 km rok do roku my dotrzymujemy mamy zadanie za 1 40  000 00 0 z zintegrowanych inwestycji terytorialnych mamy sporo projektów z budżetu partycypacyjnego ja pamiętam jak w 20 1 2 roku zostałem pełnomocnikiem do infrastruktury rowerowej była granica 300 Chrome bardzo mało, a odcinków tej infrastruktury było jeszcze więcej niż my sami kilometrów tras spinamy wszystko w sieć to jest wyzwanie, które nie kończy się w 20 17 osiemnastym roku perspektywa 2 0 2 0 2 0 2 1 tys taka perspektywa, w której chcielibyśmy w miarę z spójnej sieci do tego czasu musimy jeszcze pewny miejsca przez Rooneya czy zacisną zęby i cele nadal zaczęli miasto będzie coraz bardziej przyjazne pieszym rowerzystą, ale tej przestrzeni będzie trzeba zabrać zmotoryzowanym no bo miasto nie zgubi nie stać na przestrzeni jest skończona zasady w związku z tym nie da się jednak dmuchać nie leje się do niej poszerzyć powiększyć bardzo dziękuję Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich w Warszawie był państwa i moim gościem kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak dziękuję bardzo do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array