REKLAMA

Czy w Warszawie możliwa jest “wizja zero”? Krzysztof Woźniak rozmawia z Anną Zielińską

Studio Plac
Data emisji:
2017-12-20 09:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem to jest audycja z cyklu studio plac, w której rozmawiamy o różnych bardzo istotnych tematach związanych z Warszawą ma też szeroko rozumianych dzisiaj porozmawiamy czy Warszawie, ale też w innych polskich miastach można stworzyć jest możliwa do zrobienia wizja 0 szwedzka wizja 0 0 wypadków z ofiarami śmiertelnymi na drogach moimi państwa do gości jest Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego bezpieczeństwa ruchu Rozwiń » drogowego działające przy Instytucie transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry dzień dobry jak wizja 0 co stworzone w Skandynawii już lata lata temu część miast na świecie próbuje wdrożyć tę wizję 1 z założeń tej wizji 0 jest budowa infrastruktury drogowej, która będzie wybaczać błędy co to znaczy, że infrastruktura wybacza błędy czy założeniem podstawowym wizji 0 jest fakt, że nie zgadzam się na to, że ludzie na drogach ginęli drugim założeniem, że 0 i jest przeniesienie odpowiedzialności z uczestników ruchu na twórców systemu transportowego UE uczestnik ruchu jedyne co musi zrobić to przestrzegać przepisów i zachować się zgodnie z przepisami za całą resztę odpowiadają twórcy systemu transportowego w 1 z elementów tego systemu są jest infrastruktura drogowa i tutaj powinniśmy ją tak budować tak planować, żeby ona była zrozumiała wybaczają MCA władztwa, żeby ci uczestnicy ruchu nie mieli z zagadek na drodze tylko, żeby stworzyć warunki, że nie mogą się stosować do przepisów, że rozumieją, o co chodziło twórcom czy projektanta dróg, czyli w tym kierunku powinniśmy dążyć i 1 jest możliwe, że założymy, że przy takiej bardzo systematycznej działaniach w którymś momencie dojdziemy do 2 tego celu, że nie będzie nie giną na warszawskich knajp najpier w na warszawskich drogach najpierw to już wiemy, że n p . w Jaworznie naszym polskim tam się udało przez ostatnie 1 8 miesięcy ne zrobić coś ciekawego właśnie w wyniku czego nie zginął nikt na tych drogach i Jaworzna przez ostatnie 18 miesięcy ale, żebyśmy powiedzieli konkretnie czym ta infrastruktura, która wybacza błędy czy też jest zrozumiała dla dla wszystkich odbiorców, czyli uczestników ruchu drogowego jest bo, bo na chłopski rozum proszę mi wybaczyć infrastruktura wybaczają zza bandy to jest taka, która jest prosta szeroka, że nie ma nic po bokach tej infrastruktury, które właśnie mogłyby w razie jakiejś kolizji zdarzenia drogowego sprawić, że ktoś zginie czy będzie ranna, ale czy to nie jest błędne założenie, że ta przestrzeń szeroka jednak nie namawia nas do niebezpiecznych zachowań wszystko zależy od tego, jaką funkcję pełni dana droga ta co pan powiedział też wszystko słuszne, jeżeli myślimy o drogach szybkiego ruchu o autostradach po, których poruszamy się ze znaczną prędkością i wtedy każda przeszkoda na poboczu z ulgi stanowi zagrożenie wtedy szerokość pasa musi być większa, ponieważ widzimy z bardzo dużą prędkością każdy minimalny odchylenia od od toru ruchu może stwarzać niebezpieczeństwo dlatego te warunki kształtowanie infrastruktury bardzo zależą od tego, jaką funkcję ta droga pełni w mieście szczęśliwie mamy mało dróg szybkiego ruchu urzędom i powinniśmy w mieście przede wszystkim wyśmienity to byśmy zapomnieli, że drogi są tylko dla samochodów jest podstawowy warunek, a może przede wszystkim właśnie nie są dla samochód szczegóły również w szczególnie w mieście te drogi muszą służyć pieszym może służyć rowerzystom motocyklistą komunikacji miejskiej i powinniśmy uwzględniać współistnienie tych wszystkich rodzajów uczestników ruchu na drogach w związku z tym niepotrzebnej, żeby koniecznie samochody musiały jeździć bardzo szybko z kursem ten wymóg, że te przeszkody na nas poza pasem drogowym są niebezpieczne nie działa w sytuacji, kiedy mamy ograniczeń prędkości do 30 na godzinę, bo wtedy prędkość są na tyle nieduże, że one nie są tak niebezpieczne, jeżeli jest, tym bardziej że w mieście przeważnie poza pasem drogi znajdują się, jaki wisi przeszkadza bojaźliwy młodzież z ludzie samochody parkujące rowerzyści także tutaj trochę inne są warunki dla swych stwarzania tej przyjaznej infrastruktury dla wszystkich uczestników ruchu to co pan powiedział, że szeroka jezdnia sprzyja nie zawsze dlatego, że jeżeli chcemy ograniczyć prędkość w mieście, a droga będzie szeroka to co z tego, że postawimy ograniczy ograniczenie prędkości do 30 jak można już raz w Mierzynie mamy autostrady i ona jakby sugeruje, że możemy jeździć szybciej, bo mamy szeroką czasami pustą n p. adresy ochrona utworów dla ludzi przez zarząd ku z tym zgodnie z tą zasadą kształtowania odpowiedzialnego tej infrastruktury drogowej właśnie w tych miejscach, gdzie chcemy, żeby pojazdy jeździły wolniej, a może raczej kierowcy, żeby jeździli wolniej musimy zawęzić, chociaż wizualnie to droga, żeby kierowca wiedział n p. jak zjeżdża z ulicy Marszałkowskiej WI CE lokalną, żeby widział, że przekrój drogi się znacznie zmniejszy, żeby coś mu jakaś infrastruktura jakaś mała architektura, żeby mu narzucała to uważaj i zjechały z drogi głównej na drogę lokalną oka i tutaj się tu nie jakiś kwiat jakieś donice świętokrzyskich wsi n p . tak zawężona do bardzo dobry przykład w hierarchii, jaki był harmider, że zauważamy 1 z głównych jezdni dojazdowych chociażby z Pragi z praskiej strony East robimy tam bez żadnej alternatywy co jest błędne, ponieważ przy okazji na Świętokrzyskiej jest nim patroli drogi dla rowerów i sporej szerokości chodniki, gdzie są różne usługi zresztą teraz pojawił się ciekawe porównanie ulicy właśnie Marszałkowskiej Świętokrzyskiej władze miasta, ale zdecydowanie mimo takiego ogólnego krzyku głównie kierowców samochodów dla użytkowników samochodów na to jest to 1 ulica przyjaźni się przez to, że jest węższa jest mniejsze ulice przez to, że jest więcej przestrzeni dla ich Cichy dla pieszych prognozy i też chyba jednak mieszkańcy, ale to w takim razie, jaki sens w ogóle robienia takich dróg jak chociażby wspomniana Marszałkowską Alejami Jana Pawła II w Warszawie jest szereg dróg, ale jest stanu w Zjednoczonych, gdzie prędkość 1 80 km / h dozwolone w ogóle w miastach w miejscach i zurbanizowanych, gdzie zawsze ktoś się pojawi zmieść z mieszkańców UOKiK rzadziej bądź szczęście, ale jednak się pojawi po co budować tak szerokie drogi, lecz generalnie powinniśmy odchodzić od tak szerokich dróg w centrum miasta i przyjętej zasady strefy określenia stref miasta takich stref, w których przewaga jest z ruchu pieszego i komunikacji miejskiej i stref bardziej na obrzeżach, gdzie jest więcej samochodów i jeżeli podzielimy miasto co w Warszawie już zrobiono na strefy, dla których są takie strefy, w których ograniczają prędkość do 3 0 i których które przede wszystkim mają być przyjazne dla osób poruszających się na piechotę ECE, tym bardziej zmierzamy w kierunku obrzeży miasta to też dopuszczalna prędkość jest większa, bo on mniej występuje tam ruchu pieszego, a więcej lub dom Zachariasza i różnie bywa, ponieważ są te dzielnice tzw. sypialnią, gdzie w ogóle się przenoszą ludzie mieszkają oni tworzą się miasta w mieście Warszawa jest bardzo dobrym przykładem Metropolis, a winnym jest w stopniu będzie centrum raczej jest usługowo firmowe, a właśnie ta mieszkaniowa część jest wyrzucana poza to co są to centrum z przyczyn niekiedy właśnie zwanych przez głośne transport i przez przemieszczanie się samochodem, który jasno, ale nasz rząd utworzył świadomie rozpoznali tę funkcję danego obszaru, bo między sypialnią Warszawa, ale ja Nowem, a samą Warszawą mogą być drogi szybkiego ruchu no bo się jakoś kierowcy muszą się przemieszczać ludzi się muszą przemieszczać na mężów stanu w Legionowie w centrum Legionowa również jest uspokojenie ruchu również są działania zmierzające do tego, żeby w Legionowie się żyło miła, żeby ten samochód dla mnie jeździł nim jeździł po głowie model staje się świadomy jest w kształtowaniu nie tylko dróg same w sobie, ale całej przestrzeni miasta no dobrze to kolejny przykład właśnie pomiędzy, a propos tego przemieszczania się pomiędzy ceną tą pomiędzy różnymi dzielnicami Warszawy trasa jest 8, która przebiega przez Warszawę w części przez most Roweckiego Grota tam co chwilę dochodzi do wypadku przecież to jest trasa, która powinna spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa ale w jaki sposób przez cały czas się tam zjeżdża, a to z prawego pasa trzeba zjechać na środkowym później na lewej z powrotem naprawy co chwilę tam są kolizje torze do Rzymian do wizji 0 nie znaczy, że nie popełniamy błędów z nałogiem obecne wynagrodzenia z punktu widzenia osób zajmujących się bezpieczeństwem to, że trasa z 8 jest jakby eksterytorialny, bo jak na nią wjeżdżamy mamy znak koniec obszaru zabudowanego i tylko po to, postawione, żeby tam była prędkość dopuszczalna taka jak na drodze ekspresowej, a dalej tych ulicach w środku miasta straszy, że w związku z tym te 4 zloty w zjazd wjazdy są bardzo często te miejsca kolizji pojazdów niebezpieczne miejsca są znacznie częściej niż na świat na autostradzie, gdzie są wymogi, że od musi być jakaś odległość długość pasa włączenia ta droga nie spełnia tych parametrów i nie powinno być sam podwyższenia prędkości zgodnie z polskimi przepisami nawet na autostradzie, która przebiega przez miasto maksymalna prędkość 8  000 000, a my tam mamy znacznie większą no niestety nim się nauczymy, że to nie kierowcy inni użytkownicy samochodów są najważniejsi to takie błędy będziemy popełniać, ale trzeba być świadomymi trzeba starać się jak najmniej takich błędów popełniać no niestety ta trasa jest przykładem, że za szybko zamieścimy może trochę nasza świadomość się jakoś wjedziemy na taką trasę cóż musimy musimy jechać szybko, bo tak nam się wydaje żadnej do tego stworzona, a ona jest bardzo przydatne, bo ma wiele pasów ruchu ma dużą przepustowość w związku z tym nawet, jakbyśmy jechali za czerwoną ścianą jest, jakbyśmy jechali 50 8 2 przepustowość była tak równie duża, bo dzięki mniejszej prędkości zmniejsza moc odległości pomiędzy pojazdami przez ten sam przekrój może w tym samym czasie więcej pojazdów przejechać, więc jest to tylko kwestia in naszej świadomości poza tym jest jeszcze inny aspekt, jeżeli jedziemy szybko stwarzamy niebezpiecznych sytuacji nawet stłuczka to właśnie się wtedy zakorkował je cała droga i wtedy dopiero straty czasu są są ogromne w związku z tym też powinniśmy dla własnego zysku w czasie myśleć o tym, że niebezpieczne zachowania sprzyjają właśnie w kolizję czy w czynie daj Boże wypadkom ad, a wtedy straty czasem dopiero są uciążliwe czyli, żeby zmniejszyć straty czasu jak będziemy jeździć ostrożniej zwolnione w nie będziemy się tak spieszyć to i tak to dojedziemy szybciej DC społeczeństwo się starzeje i wiemy o tym, doskonale wszyscy już od lat wiemy wiemy o tym, że tak będzie niestety Europa się starzeje, bo chyba, że coś jakiś boom będzie wielki młodzi proszę bardzo złym stanie do siebie, że mówię, ale czy z wizji 0 możemy coś przełożyć do polskich miast do Warszawy właśnie, jeżeli chodzi o obszar zabezpieczania dbanie o bezpieczeństwo seniorów w najem myślisz już to robimy strategii dla Warszawy ostatnio opracowanej, gdy ci są określone standardy projektowania infrastruktury ze względu na ich potrzeby pieszych bardzo dużo miejsca poświęca się właśnie osobom starszym i osobom niepełnosprawnym z z trudnościami w poruszaniu się, czyli mamy świadomość i władze miasta mając świadomość, że to jest ważny problem wiemy jak to zrobić kwestia teraz losy sukcesywnego wdrażania, bo nawet taki taki prosty przykład czas ewakuacji z przejścia dla pieszych jest trafne w Warszawie, gdzie rejestry dawniej był policzony na jakość prędkość pieszego żyje społeczeństwo się starzeje to potrzebuje więcej czasu, żeby przez to przejście przejść na szóstym sygnalizacja świetlna powinna być przeprojektowana i dostosowana do potrzeb osób, ale wczoraj zabierzemy tym czasy, gdy komuś innemu n p. osobom, które jadą samochodem n p. też rowerzystom i t d. ale zmierzamy czas, czyli zmniejszania przepustowości zwiększamy korki wg tego co pan mówi Alicja ruch pieszych nie mówi się, bo na Oscara zabieramy czas innym, czyli głównie samochody, ale prawda, bo wydłużamy ten okres kiedy, kiedy piesi mogą przechodzić, ale powinniśmy już zaakceptować czai się pogodzić z tym, że w mieście, gdzie jest tyle samochodów zdarzają się korki i nie ma co nie nie zwalczy Metheny na całym świecie to się zdarza w nowym Jorku są korki w Paryżu są korki w Londynie są korki chyba jeszcze nawet większy niż w Warszawie rozgłosem musimy się z tym pogodzić jedyne, jeżeli nie chcemy w tych korkach stać możemy się przesiąść w kąt do komunikacji miejskiej na rower i ten miał nadzieję, że motyw natomiast o musimy pamiętać o potrzebach wszystkich uczestników tracą mówi jak mantrę powtarzam samochód nie jest mieście najmu najważniejszym czynnikiem stymulującym transfer tak jest musimy myśleć o wszystkim, jeżeli będzie bardziej przyjazne drogi będą przyjazne to większy w obcych ludzi nawet będzie chodziło o mnie nie będzie musiał mnie los dziś będą chodzić nie będą się bać przechodzić pod czapami też jeszcze, żeby osoby starsze są niepewne gorzej widzą gorzej słyszą, jeżeli nie zapewnimy tego bezpiecznego przechodzenia przez ulice czy w ogóle bezpiecznego spacerowania NATO zamkniemy ich w domu co będzie jej jeszcze inny trudniejsze do zaakceptowania niektórzy twierdzą, że jeżeli porównamy mamy do do porównania czy też do wyboru infrastrukturę bezpieczną bądź infrastruktury wygodną to jest temat na inną rozmowę należy jednak to dla pierwszych w zdecydowanie bezpieczniejsze, jeżeli wybierzemy akurat tą drogą są n p. przejście i kładki nad jezdniami no niestety dla osób starszych nie do końca, bo jakoś trzeba się przemęczyć nie myśli pan przejścia podziemne i ta kładka aktach jest zdecydowanie jestem przeciwna to nie jest rozwiązanie służące bezpieczeństwu pieszych też rozwiązania, które służy użytkownikom samochodów, bo samochód nie musi się zatrzymywać, bo ma winnym poziomie pieszych, ale miasto znacznie utrudnia życie pieszym nie tylko starszym naszych warunkach, gdzie długo trwa zima odśnieżanie schodów znak na przejściach na tych kładkach czy n p. funkcjonowanie winny, że ja mam w ryzach od Jana przy swoim miejscu pracy taką składkę za oknem i widzę wielokrotnie jak matka z dzieckiem z wózkiem wciąga ten wózek po schodach, bo winda się zepsuła to nie są dobre rozwiązanie dla pieszych na pewno te nie są przyjazne rozwiązania dla pieszych w mieście przez lata w Warszawie, ale też wielu innych polskich miastach jednak braliśmy tę drogę, żeby było wygodniej kierowcom i jest bardzo dużo mamy opóźnieni względem właśnie dostosowywania tej infrastruktury do innych uczestników ruchu drogowego jako nazwa ludzkich czynników cześć ludzkiej infrastruktury nie tylko dla samochodów pani zdaniem ile lat potrzebujemy, żeby odwrócić to wszystko co narobiliśmy przez Lecha trudne pytanie czy nie tak daleko nie nie wybiegam przywożone zwykła mówić, że ważne jest co robimy tu i teraz skoro wiemy, w którym kierunku powinniśmy jeść i władze miasta brali specjaliści są tego świadomi to teraz przed nami jest duże wyzwanie, żeby przekonać mieszkańców, że to jest słuszny kierunek i że nie robisz tego, żeby utrudnić życie tylko, żeby ułatwić życie, że mieszkańcy zrozumieli to trzeba z nimi rozmawiać trzeba zapłacić do współpracy co również w Warszawie jest robione kwestia teraz, żebyśmy my wykazali więcej wiary w to, że mamy wpły w na kształtowanie przestrzeni wokół swego miejsca zamieszkania i zechcieli uczestniczyć w tych spotkaniach, bo jednak zainteresowanie często ze strony mieszkańców jest niewielki nie mają czasu się tym zainteresować się nie minie dokładnie wiedzą natomiast, jeżeli będą uczestniczyć w tym procesie przekształcania mu tej przestrzeni miejskiej to wtedy będą chętniej korzystać popierać wydają się, że jesteśmy dobrym momencie, że wiemy, że co powinniśmy zrobić kwestia teraz tego sukcesywnego wdrażania tych idei, które są znane, a których na to trudno mi natychmiast wprowadzić wszędzie natomiast kierunek się wydaje jest słuszny idziemy w stronę wizji 0 tego skandynawskiego podaje, że mam nadzieję zwracam się wydaje nam jeszcze brakuje to za rzadko sprawdzamy czy to coś zrobili rzeczywiście przyniosło pożądane efekty n p . w Warszawie ostatnio bardzo szeroko doświetla się przejścia dla pieszych jest ogromna skala bierze się niemal 300 przejść zostało na nowo oświetlanych wprowadzono nową aktywność sygnalizację informujące kierowców o tym, że się pieszy z LO zamierza przejść przez przejście, ale nie jestem pewna czy ktoś sprawdził jak to funkcjonuje jak również nie jestem pewna czy wszyscy rozumieją n p. jak to w jak to działa, jeżeli tak zachować tą aktywną sygnalizację to jest to jeszcze program pilotażowy, więc ja myślę, że należy już 2 6 został w ten sposób oznakowanych to prawda ja myślę, że my mamy wiemy sprawdzone sposoby na zwolnienie tego ruchu czy też my wszyscy w sprawie nie, że pieszy będzie lepszy widoczne przez właśnie inżynieria i stosowane spowalniacze na drogach progi zwalniające, które są różnego rodzaju przez całą szerokość jezdni wyspowe progi zwalniające to jest pole do wyboru, a jednak nie zawsze to stosujemy nabyły też jest dokładnie określone na jakiego rodzaju nie, mówiąc że w rodzaju zalać dróg innym też problemami, że nie zawsze dobrze dostosuje prawo jest teraz taka ulica w Warszawie, gdzie niedawno taki krok i zainstalowano w ciągu 2 miesięcy obserwuję, że czwarty raz progi są przebudowywane i za każdym razem jest to inne rozwiązanie, więc teraz znaczyć, że ktoś popełnił błąd albo wykonawca albo projektant także tu ma duże jeszcze do zrobienia, ale generalnie kierunek jest optymistyczne na 20 oprócz tego, że robimy dużo i wydajemy bardzo dużo pieniędzy trzeba sprawdzić czy rzeczywiście to służy bezpieczeństwu pieszych boss skupia się na przejściach dla pieszych, ale należy pamiętać, że tylko połowę pieszych zginęli w Warszawie zaś wrażenie to były na przejściach, a co z drugą częścią drugą połową, który jest trudniejszy działań tej też powinniśmy pomyśleć co zrobić, dlaczego piesi przechodzą przez jezdnię na przejściach dla pieszych może nie ma przejść dla zwierząt właśnie tych, gdy przejście z być może za mało, a że skupiamy się na przejściach, a może, by pamiętać, że są jeszcze inne problemy, które występują warszawiak m. in. zwiększenie zagrożenia rowerzystów liczba znacznie wzrosła, bo mamy lepsze warunki do przemieszczania się pomysł z MF publicznego roweru natomiast innym trzeba spojrzeć na to że, ponieważ tych rowerzystów jest znacznie więcej też zagrożenia są częścią się trzeba myśleć o tym, żeby zmniejszać również działać w tym kierunku, żeby rowerzyści bezpieczniej poruszać się pogarsza także problem jest bardzo duża, ale kierunek jest montaż via rei i na koniec myśli pani, że to jest dobra decyzja władz Warszawy, które mówią, że chciałyby nam powiedzieć, że tak dążą do tej wizji 0, ale przez właśnie te zapóźnienia jeszcze chociażby w infrastrukturze czy też w ogóle podejść do sprawdzania kontrolowania zachowań na drodze nie zrobił do tej pory, że włączają się właśnie w obszar miasta budująca wizja, że ja myślę, że Warszawa jeszcze tego nie ogłosiła, ponieważ cały czas szykuje się tego, bo nie wystarczy ogłosić chodzi o to, żeby nie tylko, żebyśmy takie hasło głosi bronili ale, żebyśmy świadomie dążyli do telewizora czy jej musi być silna współpraca wszystkich jednostek miejskich i musi być ten plan dojścia do tych dat do tego celu jest z tym poczekajmy niech miasto się dobrze do tego przygotuje i żebyśmy mieli świadomość jak już to ta wizja 0 dla Warszawy zostanie ogłoszona to będziemy mieli szansy, żeby do niej dotrwać oby nowy Anna Zielińska polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego działająca przy Instytucie transportu samochodowego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo ja również dziękuję kłaniał się Nisko Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!