REKLAMA

Demokratyczne ulice rewitalizowanej Pragi. Roch Siciński rozmawia z Jackiem Grunt-Mejerem

Studio Plac
Data emisji:
2017-12-23 10:00
Audycja:
Czas trwania:
26:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Rosiński studio prac ciąg dalszy rozmów na temat programu rewitalizacji zintegrowanego programu rewitalizacji to słowo zintegrowany dzisiaj będzie miało znaczenie wyjątkowe, ponieważ od jakiegoś czasu dyskutujemy na temat Pragi-Północ Pragi-Południe Targówka byli u nas przedstawiciele różnego rodzaju inicjaty w przedsięwzięć instytucji miejskich i instytucji pozarządowych natomiast rewitalizacja to są naczynia połączone i warto na te połączenia też zwrócić istotną Rozwiń » uwagę, bo same pojedyncze działania nie nie wywołałyby tego efektu, który to efekt miastu urzędnikom miejskim, ale też mieszkańcom na randki chodzi przede wszystkim, a więc takie spojrzenie z góry z dalszej perspektywy jest to zbędne i taką perspektywę dziś poruszymy, a jest to perspektywa z 1 strony z fotela w biurze architektury i planowania przestrzennego, a z drugiej strony szeroka rowerowego, bo naszym dzisiejszym gościem jest Jacek Kuroń Meyer pełnomocnik d s. rewitalizacji witam serdecznie seniora w pytanie chyba, który często się pojawia przyjechał rowerem z no tak w tym zawsze mogę powiedzieć właściwie z nielicznymi bardzo wyjątkami szpaler to nie jesteś także patrzeć tutaj takie było powiedziane tylko z perspektywy roweru czy są te nazwy biura architektury, gdyż nie jest mieszkańcem brali, więc patrzę na to z bardzo wielu miejsc także po Francji pieszo, używając komunikacji publicznej czy nawet czasem zdarza mi się jechać też autem myślę, że to co tutaj Janasem członków wspomniał o tym, a termin ten od integracji programu o tym, że jest zintegrowany program, że te naczynia połączone, że to jest rzecz, że to jest tak bardzo istotna bardzo istotne spojrzenie na program jako coś co działa w połączeniu ze sobą i taka nowa jakość, która kryje się właśnie w tym, że jest to połączone i że staramy się oddziaływać na każdy element taki sposób, żeby dostać taki efekt synergii, kiedy pewne pojedyncze działania, które mogą się dziś działacz z w trakcie wdrażania programu, ale nie dają taki efekt jest jakimś elemencie zapomnimy tak to w oczy to jest chyba najtrudniejsza część wdrażania tego programu do połączenia między tymi wszystkimi inicjatywami tak i to jest trudne do Izraela tym się pan zajmuje w swym biurze architektury i planowania przestrzennego program trwa i będzie trwał do 20 2 2 roku, choć prawdopodobnie się nieco to wszystko przedłuża znając życie, a może to dobrze to do tej pory sądzono najtrudniejsze w tych połączeniach zostańmy przy tych połączeniach czy połączenia między inicjatorami, a mieszkańcami między budowniczymi, a urzędem miasta czy urzędem dzielnicy, bo z 1 strony jest to wydaje mi się program dość dobrze skonsultowany, używając takiego sformułowania te konsultacje trwały i się zakończyły się one trwają wciąż w trakcie jego wdrażania kogoś tak program taki pierwsza pierwsza jest zajawki w przemówieniu, że taki program będzie pojawił się jest dużo pań na 20 1 3 roku można bez środka wcześniej sam uczestniczyłem jako strona społeczna wtedy jeszcze w tych konsultacjach zgłaszaliśmy tutaj uwagi z wieloma osobami, które mieszkalna oraz 3 czy aktywnie działają na obszarze miasta więc, gdyby znał kuchnię od strony społecznej, jaki sposób wyglądał faktycznie można, by powiedzieć, że to, że ten program bardzo dużym stopniu uwzględnił te nasze uwagi na to uwagi one wychodziły od państwa czy państwo byli oni nie proszeni, bo ta kontrola społeczna, że tak to nazwę i często pojawia się w momencie, kiedy coś nie gra albo kiedy ktoś nas butami wchodzi do naszego najbliższego otoczenia część już straszą tak, by zobrazować to już myślę, że teraz standard w mieście jednak, że prezydenci dokument ani nie także prosty, lecz od razu rad miast jest uchwalany tylko najpier w rozmawiał z mieszkańcami jednak o tym rozmawiamy więc, by coś co stoi się podoba, a co mnie co można zmienić całą poprawić w jaki sposób można spojrzeć na to być może nam wojna w trasie różnie samorząd bardzo dużo władzy centralnej o zezwolenie na palec, choć o tym, tak powiedzieć o 20 1 3 roku 20 15 roku do 17 września, kiedy uchwalono ten program to ja pamiętam co najmniej 8 spotkań konsultacyjnych myślę, że w tys zlotego na rok jeszcze więcej spotkań konsultacyjnych taki spot będzie w bo trochę osób ma być panele dookoła tego tacy się, żeby ich rozmowy między nie mamy zaproszeń targa, za które tańczą prosto w czasie powszechne ośrodek spotkań będzie też było dużo zainteresowanych pojawią się pytania sali może to miało formę takich konsultacji jak zazwyczaj to bywa tak, iż takiego jak wymyślił spotkania będzie, gdzie po prostu sprezentowane projekty są uwagi o sens właśnie przyjmowane, ale Anety dyskusji nic wokół rewitalizacji było bardzo dużo i mogę chodzić to cały czas trwa jest cały cykl wokół rewitalizacji, który w prowadzi Ewa Dzikowska we muzeum warszawskiej Pragi oraz 3 spotkania są co miesiąc w czwartki w bardzo różne tematy związane z tym co się dzieje na Pradze w właśnie w kontekście programu rewitalizacji pojawiają się są omawiane myto przetwarzamy takiego miasto próbujemy jakoś się oczywiście dostosowywać się realna, czyli teoretycznie możliwe dobrze skrojony na miarę projekt miał być ma być czy będzie to się okaże w dalszej prawdopodobnie w perspektywie, ale ta kontrola społeczna to była pana rola wcześniej teraz jest pan urzędnikiem, któremu również mieszkańcy patrzą na ręce, a że jest on z urzędnikiem, który mieszka w terenie rewitalizowany to myślę, że mogą sobie pozwolić na odejście do pana i wyrażenie swoich uwag, ale to chyba dobrze to pomaga czy ja się czuje w tym, by dobrze osadzonym i to nie przeszkadza, chociaż po, owszem, bywa także na taśmie zatrzymano faktycznie na ulicy będzie jak jadę rowerem jakieś jest to bardzo łatwe proste można z ich posesji i powiedzieć dzień dobry pani Jackie Chan to ich kojarzę z tego stąd taki też podchodzi pyta różne rzeczy i USA, gdzie są może będzie zadawał kłopotliwe, bo tak po 8 proc spieszę ze spotkaniami dziś, zwłaszcza dziewcząt z dnia natomiast z drugiej strony to daje mi takie poczucie bardzo dobrego kontaktu z rzeczywistością które, jakby go w momencie kiedy tu praca gdzie, gdzie ktoś już skupione dziś wdrażania zmian na tym, że pracy w ogóle już projektu już, jakby zamyka się z czystym powietrzu w takim kokonie projektowym, gdzie ma ustalony harmonogram i już wszystko, aby pozamykane chce doprowadzić do końca jest oczywiście zrozumiałe to w tym momencie poniesie mam ciągle na bieżąco codziennie nie masz dopły w nowej wiedzy nowych informacji o tym, że coś może dziś nie działa coś żyć do końca zrobione może być nawet pomysł może służyć nowe wyzwania właśnie związane z tym co się tam pozmieniało w i myślę, że to daje taką taką możliwość takiego ciągłego o tych mikro poprawek dziś w różnych projektach czy w ogóle też całość programu, który też, by cały czas otwarty to mamy możliwości i pewnych zmian na bieżąco też wyzwania leżą również z takiej działce, której pan specjalizuje się również z wykształcenia jest on psychologiem transportu zatem o tych połączeniach, ale teraz już się nie w zintegrowanym programie rewitalizacji, ale o połączenie w praktyce połączeniach transportowych mobilności i komunikacji dzielnicowej mąż też w miejskiej mówiąc wprost zamykać Ząbkowską otwieramy dla ludzi tak otwarta Ząbkowska jest projektem, który w, którym zakładały jednak to, że to jest spójne z otwarcia otwartej przestrzeni otwartej przestrzeni publicznej otwarcie na mieszkańców, więc idziemy w tym kierunku, żeby ta przestrzeń krótka z 200 m latem ulicy między Brzeską targową, żeby ta przestrzeń była miała charakter jakiegoś rodzaju deptakami to jeszcze jest też otwarta, ponieważ w ramach projektu teraz zdradza młodzież będzie będzie obędzie się ten prąd pro ten kraj będzie się niósł im będzie będzie, więc informacje też na ten temat, ale dopiero zaczynamy ten projekt wprowadzać projekt zaś naprawa ulic będzie do niego przygotować kolejny raz przetarg na nasz też musi teraz niestety się nie udało, ale będzie będzie go powtórzymy go sprzedać naprawa ulic jest związane z projektem takim, w którym chcemy zmieniać przestrzeń ulicy w całości czy to co mamy między budynkami, a my traktujemy jako przestrzeń otwartą na nowo otwieramy możliwość porozmawiania z dnia ta przestrzeń powinna być urządzona dlatego, że jeżeli patrzymy na Pragę i to w jaki sposób ta przestrzeń ulicy ulicy podkreślanie drogi jest traktowana to ona bardziej wygląda jak droga niższy po jak ulica to jest głównie funkcja transportowa Praga przez lata miała funkcję tranzytową Praga tak samo tutaj Praga-Północ Praga-Południe Targówek, który też jest w ramach programu ujęte tak tutaj te są przestrzenie bliskie centrum jednocześnie są to przestrzenie, które mają głównie charakter mieszkaniowy to też zresztą swoją drogą staram się troszkę zmieniać nagród też były miejsca pracy nie tylko miejsca do spania w i w związku z tym jest mało takich celów podróży, a dużo więcej osób przyjeżdża tylko przez Pragę jest to tylko dla mieszkańców dlatego, że jakby żadnego zysku z tego nie ma jest tylko kłopot z Chrobrym na zawał ulicach zostanie przy nim na chwilę, bo z 1 strony mieszkaniec prezes Sankowski jak rozumieć pewnego rodzaju na pierwszy rzut oka sprzeczności to znaczy zakażemy parkować na chodniku, ale miejsc parkingowych będzie paradoksalnie więcej ograniczeń prędkości do 30 km na godziny na danej ulicy przez co będzie się przez nią przejeżdżać szybciej i korki będą mniejsze jakoś na pierwszy rzut oka tak jak powiedziałem nie kryje się to na pewnym problemem jest to, że w przypadku powiedzmy zmian związanych z ruchem drogowym pewne rzeczy nie są oczywiste nie są intuicyjne czy trudne może takie na tzw. chłopski rozum do ogarnięcia i teraz to myślę, że trzeba po prostu o tym, rozmawiać o tym, mówić im też ostro ostatnie badania dopiero co opublikowany pokazują, że już całkiem spora grupa osób w Warszawie nie tylko o to by nasz w Krakowie Wrocławiu Warszawie to były te miasta, w których większość mieszkańców była za ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum jest bardzo ciekawy wynik myślę że, że ty jesteś fantastyczna wiadomość dla nas wszystkich epok, które pokazuje, że to zrozumienie, że miasto nie jest po prostu w gumę i jeżeli już więcej samochodów tutaj, by pchać się nie da, że trzeba to ograniczyć ręczna przyjętych zmian w Tychach z aut jest już za dużo i że trzeba będzie zmniejszyć liczba ich liczba jest, więc staje się powoli dla ludzi zrozumiała, że to pójście w tym kierunku pokazuje, że ten mechanizm im może spróbuję krótko wyjaśnić, dlaczego to tak działa to zmniejszenie prędkości, jakby wynika z tego, że jest to charakter ruchu ruchu lokalnego, czyli nie ma tych przelotowych ruchów naraz to tranzytowych tego tych osób które, która po prostu tylko przez Niemcy przyjeżdżają z pustym, jakby samego założenia porusza się szybko się spieszył gdzieś tam zaczynali swą swoją podróż daleko za zapragnął zatargów okiem to często zresztą poza Warszawą nawet tak przyjeżdżają są też je dostać się dzieje w centrum nałogu tak czy jakiś innych dzielnic ni traktują tę przestrzeń jako tylko o problem tak to jest to, że dziś jest korek oczywiście te muszą przejechać się mają pusto to nagle jadą tutaj z badania ostatnimi ktoś nawet ponad 100 km / h jest w tej chwili po otwartej na nowo trasie Świętokrzyskiej, a więc zdarza mi się nawet takie sytuacje także kierowcy bardzo mocno przekraczają dozwoloną prędkość, czyli ograniczenie tego ruchu spowoduje zmniejszenie ilości aut psy, które tylko Pragę traktują jako element swojej podróży ani miejsce docelowe to jest też już w stanie zrozumieć, ale w takim razie nie wspomniał pan, że miasto czy Śródmieście nie jest z gumy już się nie jeździmy już rozmieścił tam więcej aut to też pewien sposób ograniczyć ruch tranzytowy most krok do Śródmieścia będzie, choć mniej aut to też nie będzie jechać przez prawie, ale z gumy w takim razie będą miejsca parkingowe dla mieszkańców na Pradze, bo ograniczenie miejsc parkingowych na chodnikach, gdzie znajduje swoje ujście swój taki wentyl bezpieczeństwa na drodze ruch nie może pani tak jeśli chodzi o miejsca parkingowe na to dlaczego po pierwsze warto zwrócić uwagę na to, że bardzo dużo tych miejsc jest zajmowanych przez auta, które w ogóle nie są autami mieszkańców Pragi to jest tak, że przyjeżdżają osoby tutaj do stacji metra Wileńska to może wybudować większy Parkuj jedź po można o tym, oczywiście pomyśleć natomiast my w tej chwili działki rolne w kierunku, czyli po prostu rozbudowy i chęć zatrudnienia tak końcowa stacja będzie dalej niż za rolę w tym sensie tak z drugiej strony niekoniecznie w sensie, że też ta część osób, która mieszka na Targówku w segmencie będzie miała stację metra w zasięgu pieszego spaceru, a nie będzie musiał dojrzeć autem do stacji metra Wileńska n p . tak jak obecnie dodajemy w tym momencie już lada chwila 3 stacje, do których część osób będzie mogła bardzo łatwo dość i ta część już nie będzie dojeżdżała do centrum Gdańska, ale więcej jest też stan rzeczy związanych też, choć o to, że jeżeli mówimy o miejscach parkingowych to nie tylko chodzi o to że, że tych miejsc dla mieszkańców tak naprawdę dobrze, a od mieszkańców jest mniej tak naprawdę niższy niż aut spoza dzielnicy petycję na razie, ale też druga tura wydaje się, że jest Warta podkreślenia to też zastanowimy się nad tym jak to przestrzeń publiczna ma być urządzana i to czy faktycznie jest tak, że jeżeli ktoś posiada auto zatrzymane zyski, by uzyskać automatycznie prawo od miasta tego, żeby tę przestrzeń zajmować to jest 10 m ² przestrzeni miasta, żeby ktoś chciał wybudować na tym coś musiałby bardzo dużo zapłacić im się, że też warto o tym, pomarzyć w ten sposób auta średnio przez ponad 2 2 godziny stoją zajmują drugą przestrzeń o około 2 godzin korzystamy średnio z aut w mieście weźcie 2 godziny cena miejska przestrzeń zajmowana przez prywatne auta i na ogół bezpłatnie ewentualnie 30 zł rocznie płaci też za użytkowanie tej przestrzeni w dziale jest prawie 2 dłużej niż rok mamy tu wóz Drzymały już przez to przechodziliśmy natomiast pomysły wciąż są na zasadzie nie zraża, bo ich to tu nie chodzi o wóz Drzymały raczej chodzi o pomyśle Otóż ta przestrzeń jest cenna i że to rozlewanie się miasta związane z tym, że ludzie budują dziś na obrzeżach, gdyby budowano w środku miasta, gdyby zagęszczać przestrzeni powoli w tym kierunku idziemy tak długo ściany miasto ludzie mieli dużo bardziej atrakcyjny dla siebie połączenia związane z tym, że właśnie mieszkają przy stacji metra n p. tak czy mieszkają przy dobrym węźle przesiadkowym czy w miejscu, gdzie po prostu dobra komunikacja publiczna, bo wiadomo, że im dalej od centrum tym trudniej obsłużyć takie miejsca brak jest 1 linia autobusowa nie ma jeszcze sporo doprowadzonego tramwaju n p . tak nie ma tego metra tutaj blisko centrum jest bardzo dużo tych linii bardzo dużo możliwości im też możliwość poruszania się pieszo czy nie będę ukrywał również rowerem praktycznie dla wszystkich nowożeńców do Azji do jakiś marchewki, bo na razie są metody zdecydowanie Kia nigdy nie Walencik no oraz Doda nie zgadza, że to są metody kija tylko skończy nie mieszkam na proc od paru ładnych lat natomiast obecnie mieszkam na nas na Żoliborzu, gdzie również poruszany jest ten problem parkowania w okolicach stacji metra zostawienia samochodów i w związku z tym władze chcą wprowadzić tam jest to pomysł bardzo w powijakach jeszcze, ale jest taki pomysł, aby wprowadzić płatne strefy parkowania nie dla szkoleniowców tylko dla dla przyjezdnych no i z 1 strony znowu jest to metoda kija, a z drugiej strony, kiedy ja próbuję zaparkować to największy problem po godzinie dwudziestej czy już raczej mało ludzi tam zostawia auto w jedno metra dziś te problemy być może są akurat na Żoliborzu źle z diagnozowane, ale jest to porównanie do dołu do tej sytuacji z przesuwaniem z linii metra, aby mieszkańcy dalszych dzielnic niż Praga Północ parkowali tam właśnie autem ale jaka jest marchewka dla tych kierowców, bo pomysł darmowego transportu w Warszawie już był dyskutowany Miejskiego transportu wielokrotnie na razie perspektywa jest chyba żadna tylko zwiększenie połączeń jeśli chodzi o metro nie jest to marchew dynię moment, bo musimy pomyśleć bardziej całościowo z tak tak uważam już wyjaśniam co mam namyśli marchewką w ogóle dla mieszkańców nie dla kierowców, jakby nijak nie po nie chce patrzeć na osobę na kierowcy są ważne są lekko mieszkańca, który używa samochodu, a może używać czegoś innego poziomu może może być też tak, że to są przykłady teraz trudno mi dokładnie podać dane liczbowe, ale pamiętam przykład żywić, gdy wprowadzono te urzędy w Estonii jeśli dobrze pamiętam dziś pokazywano mi takie wstępne badania, które pokazuje bardzo spadła spadły spadła liczba samochodów poruszających się dokoła dziś urzędu tam dziś było 5 % mniej na jakiś ulicy niż 30 % mniej, dlatego że dużo mniej osób potrzebowało czytam dziś poruszać tym samochodem, bo już mogli wszystko załatwić online i tez, choć nieduże, że to są przykłady, kiedy po pierwsze, ta mobilność z czasem wymuszona w nie wcale związana z tym, że ktoś faktycznie musi dziś jechać być może, jeżeli wybudują więcej przedszkoli 3 więcej szkół dziś na terenach z Białołęki czy innych miejsc okaże, że te wszystkie te całe jest zdanie ludzi, jakby też nie będzie konieczne jest pytanie czy inwestować te drogi dojazdowe czy może jednak jest to przedszkole bagażnik trzeba tych dróg dojazdowych tak wykorzystywać n p. tak można też pomyśleć o tym, że to jest korzyść dla mieszkańca też zmotoryzowanego, który to w tym miejscu mieszka, bo ma mniejszy hałas pod domem, bo ma mniejsze zanieczyszczenie powietrza, bo jego dzieci bezpiecznie mogą pójść spokojnie same do szkoły, która jest w miarę blisko pomogą same do domów kultury czy na jakiś inny zajęcia pozalekcyjne, gdzie po prostu jest na tyle bezpiecznie 1 ruch jest niewielki, bo jest lokalnym ludzie wierzą lokalnie jeżdżą wolniej też warto zwiedzić na to uwagę, że nauczyciel jedzie powoli się szuka miejsca parkingowego, a nie pędzi jak osoby, które ma swoje miejsce calowe za 10 km dopiero i zupełnie inny mając perspektywę patrzenia na przez 3 8 poruszają w poza tym też bardzo istotna kwestia jest związana z jakością samej przestrzeni publicznej w okolicy miejsca zamieszkania to, że tych miejsc parkingowych i Matyni także pocztą znikają one stają się miejscem nowym, który jest miejscem, gdzie można się spotkać można przejść swobodnie w nie Przem pchać się z wózkiem n p. między autami, a ścianą tylko, że jakieś odwodnienie będą mieć połamane lusterka przy nich połowę do strefy, ale jest powiem więcej można też miejską zieleń można mieć płaski można mieć kosze naśmieci może mieć stojaki rowerowe to jest coś zamiast są cały czas rzeczy, które teraz PiS bardzo mało, bo 90 % przestrzeni ulicy jest część zajmowanych pod jezdnie po chodnik, który często jest miejscem parkingowym ewentualnie jesteście dziś sam pas dzielący w środku bywa tramwaje to jest taka przestrzeń tranzytowa przez przestrzeń do jeżdżenia, a zostają skrawki 1,5 2 m od 2 m chodnika przy pierzei tych bardzo mało nagrzewa, gdzie drzewa, gdzie przyjdzie jak działa w, nawiązując do tego jest bardzo na początku naszej rozmowy zdecydowanie również kwestia transportu to to jest kwestia naczyń połączonych z, a nie tylko, dlatego że n p . Żoliborz czy Praga w czasie drugiej wojny światowej były z najmniej zniszczone i dlatego teraz nie ma tam miejsc parkingowych, czyli kierowcy będą musieli się przyzwyczaić do tego, że nie będą królami świata zastanawiają się jadąc dzisiaj tutaj do pana do naszego studia polowego w był w teatrze studio, gdzie jeszcze na szczycie można powiedzieć, że kierowcy samochodów są dyskryminowani być może Holandia być może Tajwan absolutnie nie nazywa dyskryminacją raczej bym na swoje niż przywrócenie normalności, dlatego że na absolutnie nie mogę zgodzić, że kierowcy są bardzo wręcz przeciwnie to będzie zupełnie popularnego tutaj będę, ale nie jestem politykiem może sobie mogę na to pozwoli stwierdzić, że kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą jak w ogóle właściwie w Polsce jest, dlatego że mają ogromne oczekiwania wobec tego co im się należy podczas gdy tak naprawdę to niema niema żadnych korzyści to jest ogromnego łaźnie dla miasta z utrzymywaniem tej przestrzeni kierowca jako koszt związany z wiat do końca, bo bardzo to jest istota powiedziałem już coś co jest trudne, a teraz ją uzasadnić zanieczyszczenie powietrza te są nie tylko kwestie związane z tym co wydostaje się z rury wydechowej, ale także tym co ci wzbija w powietrze jako pył z opon w dresie hamuje te to wszystko się ściera Oswald to są wszystko pyły, które wdychamy te 50 tramwaje i pół to przypowieść o alergiach dzieci proszę pomyśleć o astmie u osób starszych to wszystko to są koszty, które mamy związane z tym, że te wszystkie auta do tej są i teraz w Warszawie mamy 7 2 7 aut na 100 0 mieszkańców jest ogromna liczba takim bardzo zmotoryzowanym kraju jest często pokazywany jako taki wzorzec, który jest tak bardzo fajnym mnóstwo Marek przecież tam jest fakt są Niemcy mamy Berlin stolica duża 3 i pół 1 000 000 mieszkańców, jeżeli dobrze pamiętam ciasto 3 40 aut na 1000 mieszkańców ponad 2 × narażeni tak jakby o tym, dyskryminacja nie powiedziałem, dlatego że miasto chce dyskryminować kierowców rozumiem, że chce znaleźć złoty środek tętnic myślałem jadąc tutaj dzieci kierowcy rzeczywiście są dyskryminowani są takie miejsca, bo czasem jest tak że, zawierając pewnego rodzaju wolności właśnie dowolność dajemy ją w drugiej grupie jak sobie pomyślę o Tajwanie grzęzły w Tajpej czy innych większych miastach na tej wyspie skutery mają pierwszeństwo i zarówno na drodze przepisy są inne i tych skuterów jest po prostu tak dużo, że myślę, że z zanieczyszczenia są większe wcale nie jest bezpieczniej, bo ta jazda jest nowy dość ekstremalne dla kogoś, kto tam nie uczą się jeździć na skuterze, aczkolwiek my nie mamy takiej pogody, żeby jeździć przez cały rok na skuterze, ale chyba nie mamy też takie, żeby jeździć na rowerze no jak jestem wyznawcą zasady pani Zofia Libich, że nie ma złej pogody na rower mogą dziś jest taki przykład jest ciekawsza jest fajne miasto o bólu nazywa jest na północy Finlandii w tym mieście około 40 % ludzi porusza się na rowerach także, że na rowerze także zimą tam temperatura spada do - 3 5 40 stopni to wniosek trzeba dobrze, a wręcz ludzi tak porusza może też zeznania na torze samochody rzadko kiedy wytrzymują tak teatr, który akurat mają trudności z tym, żeby był uruchomiony, więc rowery jest bardzo dobrym wyborem porusza się nieco się jednak niż człowiek pierwszą miasto też na nie ukrywam jest kompaktowa jest to dosyć małe miasto, więc nawet pieszo można byłoby się pani poruszać rowerem jest po prostu nieco szybciej czy 3 × szybciej, jeżeli mamy średnią prędkość pieszego 5, a tutaj dla rowerzystów jest 15 w finale może nieco więcej to ten zasięg FT w granicach rozsądek przy takiej temperaturze jest dosyć duży tak naprawdę zupełnie wystarczający mamy też problem związany z mobilnością, a dzieci dzieci jest problem z otyłością jest pierwsza rzecz bardzo mało wzruszają, że w momencie, kiedy są wszędzie wożone przez rodziców nie mają po prostu okazji tymczasem są ograniczone, jeżeli jest zamiast iść na piechotę zamiast podbijać sobie rowerem do szkoły czy podjechać rowerem na te zajęcia dodatkowe czy gdziekolwiek nie do babci czy w powożeniu są odwożone nie mają tego ruchu rusztu ten czas, który mógłby być przeznaczone na ten rodzaj aktywności znika i nie zastępowany czymś innym, bo nie ma kiedy już tego robić co podważone i ta epidemia otyłości z faktem są przez badania na ten temat proszę zobaczyć jak szczupłe społeczeństwo holenderskie to nie jest to nie bez powodu to jesteś związany z tą codzienną aktywnością tym co w codziennym nawykiem organizmu samego, który przyzwyczajony do pewnego wysiłku fizycznego, który się odbywał przez przez ten cały przestępca przez to całe życie to też proszę pamiętać seniorzy tak samo z Holandii poruszają 8 0 latkowie tak samo jest na rowerach, czyli kupmy sobie rower albo spraw sobie psa będziemy zdrowsi oczywiście są to inne rzeczy wciąż niezwykle połączone trochę taki efekt motyla można powiedzieć, aczkolwiek mamy nadzieję, że miasto będzie pamiętać o tym, złotym środku i zdecydowanie oczywiście zgadzamy się, że trzeba ukrócić pewnego rodzaju samo wole kierowców z mamy nadzieję, że nie ma koszt 1 z nich wyłącznie 1 grupy korzystające z tej przestrzeni, którą nazywamy drogą, która ma stać się przestrzenią publiczną bardziej równoprawną szczególnie na Pradze najwięcej dyskusji czasu nie mamy, ale będziemy bacznie się przyglądać z zintegrowanym programowi rewitalizacji przejechaliśmy przez te kwestie transportowe wraz z naszym gościem Jackiem groźnej RM pełnomocnikiem d s. rewitalizacji bardzo dziękujemy dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array