REKLAMA

Przypominamy rozmowę Wiktora Osiatyńskiego z nauczycielem Aleksandrem Pawlickim (powtórka)

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-12-17 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Wiktor Osiatyński witał w kolejnej audycji zrozumieć świat moim gościem jest pan Aleksander Pawlicki pan Pawlicki jest nauczycielem uczy historii wiadomość o Polsce już w świecie także kolejki i teraz proszę pan trochę więcej o sobie powiedział dobry wieczór w nią kłopot, żeby tak chyba to najlepiej nie jest opisuje, że jestem nauczycielem zdarzą się dorobić parę innych rzeczy, bo chyba dobrze robi nauczycielom, jeżeli oprócz tego, że uczą w szkole lub Rozwiń » jeszcze inne rzeczy im się zdarzało robić jeszcze inne rzeczy n p. zdarzyło mi się pracować naukowo i pisać książki o cenzurze w PRL-u, ale też zdarzyło mi się ich bodaj to jest równie cenne doświadczenie bycia operatorem młota pneumatycznego w elektrociepłowni Siekierki jeszcze parę innych rzeczy też się zdarzyło robić i wszystkie one byłyby tak powiedzieć uczące dobrze, czego bać się nauczyć od młota pneumatycznego na prąd poważnie to pytanie Targ od samego młota pneumatycznego niewiele, ale od majstra, o którą podlegał on nieco humanisty wprowadzonych wyniki w szczególnej etyki pracy w, która kiedyś zamknęła się w takiej jego powtórnego powiedzenie, kiedy obserwował niedługo jak biegam statku wreszcie zatrzymał mnie kazał mi usiąść i powiedział młody słuchaj roboty trzeba szanować dzisiaj zrobisz jutro nie będzie ich dlatego to pana zapytam, bo to jest dla mnie ważne dużo rozmawiam z ludźmi tu i tylko stół i widzę, że w takich zajęciach nauka uczenie uczenie się pisanie książek to uczymy się bardzo wiele w oświacie natomiast dopiero z takich zajęć jak młot pneumatyczny czy coś podobnego uczymy się wiele o sobie i o pewnych wartościach był wartościach, które czyszczeniu można się nauczyć to co powiedział przed chwilą my się o właściwie w walce z dniem pracy i szanowaniu pracy to jest lekcja wartość to nie jest lekcja teorii to nie jest lekcja Pluty i młota pneumatycznego tylko to punkt użył nawet ocenić cenimy i czym, którzy żyją, tym bardziej myślę o tym, że od wszystkich zajęć praktycznych uczymy się najważniejsze zaczęły się, że w Toya bębnach, jeżeli miałbym jakoś to gwóźdź do mojego doświadczenia trochę próbować temu już tak zmodyfikować tempo już od innych ludzi, bo to w tym sensie w kontakcie w tle myślę, że książka też może być traktowane jak inny człowiek, jeżeli ona jest rzeczywiście traktowane jako źródło przepisów tak bywa w pracy naukowej, zwłaszcza jeżeli w tym praca naukowa też niekiedy bywa taka brata książki napisane, że nie widać zeń autora albo autor próbuje się schody, acz 1 00 6 osób, ale jeżeli tak nie jest, jeżeli widzi się z książką autora, jeżeli tak jak to kiedyś szesnastym wieku uznawane, że książka jest niczym innym jak u obecnej nie człowieka zupełnie żywego prawdziwego człowieka, który dla tego kościół inne autorytety miały pretensje do pisarzy, że chcą wejść w rolę twórcy Stwórcy wtedy właśnie no i w tej jak też w pewien czy w ogóle o wchodzenie w rolę twórcy czują się o rozmaite rodzaje uzurpacji, bo tak sobie myślę już drużyny świata jednak wasza odpowiedź powinna powierzanie natomiast powstała powieść koniec siedemnastego osiemnasty wiek to wielki autorytet moralny straszliwie atakowały po Wiśle antyzachodnich głaszczą rosła też, że jak ktoś może uzurpować sobie, by kreować światy to zarzut jest do rozważenia do rozważenia w promocji wielka to cenzura PRL to był doktorat to było magisterium, a potem jeszcze w taki międzynarodowy projekt nie da się kończy, choć książka lubię w tej sprawie pana poprosiłem powiem teraz słuchaczom, jakiej sprawie Otóż jakiś czas temu konkrety 1 września rozmawiałem z panem dr. Laskowskim na temat zawodu nauczycielskiego klubu na rozpoczęcie roku szkolnego na temat szkoły na temat reform szkolnych, które wydawały się potrzebne i 5 i później już, siedząc w samolocie przed odlotem są granice dostałem maila od pana Aleksandra Pawlickiego, który napisał, że pisze z irytacją wywołaną Zoologii pan słucha audycji i zainteresowaniem, a czasem irytacją wywołaną sprzeciwem wobec zgłoszonych niekiedy przez pana, a niekiedy przez pańskich gości idei i list pana był tak ciekawy jest jak pan pamięta zadzwoniłem natychmiast z pytaniem zaproszenia do audycji Kolegium jak się nie zgadzamy z czymś jesteśmy poirytowani tą najlepiej porozmawiać, żeby tej niezgody nie pogłębiać zacznę może ogólnie potem do konkretu przede pamięta pan jakiś inny lider, zwłaszcza moje, które po napoje wytrwały w coś co pana prof. Mariana przychody i niekiedy chorzy śmiało mówić o sobie myślę przez chwilę się nawet nie zawaha się nowych wpłat oraz przez chwilę się nie zawahamy zapytaliśmy, jakie te -li tylko, żeby o nich porozmawiać myślę sobie na przykłady, że nie niekiedy, gdy słucham wypowiedzi pana profesora mam takie wrażenie, że kościół katolicki jest taką, by była dla pana profesora innymi słowy Rzym religii skłonny jest pan profesor z miejsca bardzo wiele złych rzeczy oskarżyć albo obarczyć winą za rozmaite rzeczy, a dla odmiany jakoś ten obraz tej jesieni zawsze zrównoważony w tym znaczeniu zrównoważony, że nie przeczę, że ich rzeczy było mnóstwo w dziejach kościoła zapewni to dobre i tamto się zdarzyło i podobnie z Emilią, której społeczna funkcja wydaje mi się wcale nie do pogardzenia, a niekiedy mam wrażenie, że to jest to, że i tak można powiedzieć do futbolu, że z pana punktu widzenia toru wyjaśnia Iza trzymamy się na tym także tym miastem ten pan przypomni nigdy bym nie nie sądzę, bo te są dla mnie tak strasznie ważny dzień zrobił to, czego chcą one teraz zrobił mianowicie utożsamił kościół religię, ale nigdy chyba tego nie zrobią, bo od kilkunastu lat o tym, myślę sam jestem Czechem religijnym odróżniamy 3 rzeczy duchowości religijności kościelnej wsi kościół najwyżej stawiam duch wolność później religijność duchowość, która niema rytuału, która nie musi być zbiorowość zbiorowości religijność, która posiada pewien rytuał pewien zbiór zasad zbiór wierzeń i która jest niesamowicie ważnym elementem w życiu ludzkim życiu społeczeństwa i chyba w stronę religii to pan takiego potępienia albo krytycyzmu nie mógł u mnie usłyszeli, bo bardzo bardzo o to dbamy mogłem kiedyś zrobić jakąś zbitkę natomiast kościół jest instytucją rzeczywiście kościół katolicki miał okresy w Polskiej historii dziewiętnastego wieku końca dziewiętnastego wieku lat siedemdziesiątych, zwłaszcza osiemdziesiątych w Polsce w bardzo piękne wspaniałe natomiast jako instytucja dzisiaj funkcjonujące w Polsce nie każdy ksiądz nie każde probostwo niech każdy kościół ale, zwłaszcza Episkopat i działania i posterunki Episkopatu budzą ogromne wątpliwości, iż przeciw i to rzeczywiście czy to jest jedynym repertuar w moim domu w postrzeganiu świata nie jest jeszcze więcej natomiast kiedy rozmawiam z kimś kiedyś przewidział to nowe Gliwice najczęściej rozmawiam na temat dotyczący równości dotyczącą wolności dotyczące decydowania o własnym życiu i bardzo jest mi bliskie, kiedy ktoś ogranicza sam siebie z powodów religijności, czyli czy duchowości natomiast kiedy ktoś komuś ogranicza n p. księża żyjący w celibacie wolność seksualną nieżyjący w celibacie albo, zwłaszcza kobietom to budzić moje ogromne ogromne jest przeci w, kiedy kościół potępia i sieje niechęć nienawiść mówił, że szef polskiej akurat amerykański kościół katolicki zupełnie inny kraj funkcjonuje w 1 z oczywistych zwłok w obliczu innych kościołów nie jest kosztem przy władzy krótko mówi też o tym, powiedziałem to kiedyś, że Polski kościół, jeżeli wierzyć w to co z Ewangelii religijnych co roku bierze to Polski Episkopat i kościół katolicki prostej drodze, gdzie dopiekła nawet bez 6 też moje zdanie na temat kościoła i to rzeczywiście może panowie się jak obetną Anieli pewność, że przez Fed już, że formacja jest dla mnie tak Fibonacciego wracała przeciwko, a pana rząd i chciwości kościoła ich obecność gościa to jest moje wyjaśnienia możliwościach banalny przekona radnych są pana przekonać, bo co do co do wartości kościoła bez krwi miał wielkie wartości, ale wyjaśnię to trupami zarzucił zgadzając się 3 2 4 to ja też tego nikt inny z informuje k zarzutu raczej skoro zapytam pana ta emerytura ta metoda ta jest rzeczywiście to są dla mnie też ciekawe, bo pewnie było także dziś dla mnie to ledwie 2 elementy, które jak o tym rozmawiamy to jasne, że jest w stopniu rozróżniamy nosicieli dziwności i przynależności wyznaniową do takiego tradycyjnej wspólnoty mogę sobie wyobrazić chrześcijan bez wyznaniowych n p. poręczy wskaże i każdą inną grupą religijną, która nie utożsamia się z jakąś instytucją bez trudu wyróżnienie było inne nie przynależność do wspólnoty, bo wspólnoty kościelne też są fantastyczne źródło kościół neguje Boga kościół przy władzy kościół w opozycji albo kościół walczący kościół cierpiący będący bliżej wróci do kościoła przy władzy są trochę tak jak partia komunistyczna przy władzy, a partia komunistyczna cierpiąca katowano i Ameryce Południowej w opozycji do wschodniej na fakt jak w common w oba wyniki duży, a w, jeżeli chorzy, że kościół katolicki w Polsce to jest oczywiście molem pociągające i nie odrzucam takie hipotezy prawda, że władze, w którą ma jest promująca oddolnym każdą nawet hipoteza możemy znaleźć niemało dowodów, ale też mamo dla mnie jako katolik takie przekonanie, że kościół jest w Polsce zostałbym powiedział porwany przez naród stał się raczej pewną sekret zwaną formą narodu stało się trochę to cukier śmiał się stać się za informacje się nie stało w czasach reformacji myślano o tym, żeby powołać kościół Narodowy w Polsce taki kościół w tym znaczeniu powiedział, że naród porwał polskim chrześcijanom kościół prąd w jestem tego pewien na ile kościół katolicki tych ostatnich 2 0 latach dał się porwać narodowi, a na ile to porwanie prowokował jej stempel szczerze Jan Paweł II dał się porwać na pewno, a i to porwanie przyniosło nie najlepsze skutki polskiemu Kościołowi natomiast myślę, że kościół jednak w swoich wypowiedziach w swoich działaniach naród postanowią kierować strony, która mu się wydawała dobra Tomasz od 1 3 meczach 13 października pani Lewicka wieczornej audycji o dwudziestej drugiej rozmawiała z historykiem umknęło mi nazwisko, a wtedy samochodem, który mówił o tym jak bardzo religijna kościelna katolicka była Polska tonie jeszcze nie był naród nasz naród szlachecki w czasach Konfederacji Barskiej przed upadkiem Polski przed to był naród szlachecki całkowicie katolicki nienawidził innowierców bardziej niż kościół dzisiaj w Tychach heretyków czy niechętnych, więc coś w takiej historycznej tradycji lokalnej historii mierny, ale w historycznej tradycji było chyba trudno się od, gdybym tylko się upierał w ogóle przed łączeniem w Cannes i istnieje ciągłość niezaprzeczalne ciągłość, który zawsze warto mówić natomiast sądzę, że naród Polski ten, którym mówimy, kiedy myślimy dzisiaj o Polakach to jest jednak, że dosyć młoda i nie w tym znaczeniu, żeby nie miał nic wspólnego z tym co się zdarzyło w wieku 1 8 jednak jestem zwolennikiem takiej tezy o nowoczesności narodów i o tym, że wymyśliliśmy się ich los w końcu dziewiętnastego wieku czy w Górznie w przyszłości również zubożała Szlachta zwana inteligencją wymyślili nas po powstaniu styczniowym się z tym zgadzam, ale wzory szlacheckie tak strasznie silny wzrost świadomości narodowej przeniknęły żony słów, by spełnić Borussii każdy chce być szlachcicem, który nie jest winny gród dużo pracować miksu coś jeszcze panu poirytowało krzywych już przeszli za zgodą do zawodu nauczyciel w tym chciałbym, by oczyścić przedpole Blanta ciekawiło mnie Tomasz Lis chodnik takiego dostałem parę inwekty w w życiu, ale nic takiego szczerego głębokiego listu szczegóły napisał tak mocno i to trzeba podkreślić, że to zdaje się napisem Grzesiu zawsze dużo uczę prawda nie tylko, że jestem zirytowany należy się dużo uczę też zainteresowanie, a nierzadko poczytuję są zalety dieta cud tak czyści jak dużo sił, kto w branży, a w myśl sobie, że zawsze z zainteresowaniem śledzę wypowiedzi pana profesora dla praw człowieka i pan profesor na łamach wyborczej to czuł taką polemikę z Leszkiem Kołakowskim, który stawiał tezę o tym, że cywilizacja Neo omówiło taki dualizm zdaje myśli o tezie, że on ideologii praw człowieka uwalnia taką zatrzymano falę roszczeń może powiedzieć, że ME, więc niekiedy znowu, kiedy coś budziła profesora nie jestem dla nich oprawach człowieka to bardzo silnie utożsamiam z prawem tylko pierwszej generacji co drugi ma zasadnicze wątpliwości trzecie wydają się pierwsze to jest wolność osobiste, czyli wolność słowa wypowiedzi Stowarzyszenie droga i wolności polityczne, czyli uczestnictwa druga to są te prawa socjalne czy liczba posłów prawa wspólnotowe tak tak właśnie w no, więc myślę, że tych pierwszych co do tych pierwszy jest absolutna zgoda natomiast wydaje mi jak bliższy jestem w stan tej polemice Leszkowi Kołakowskiemu tej obawie, że ich jest dla praw człowieka nawet wydaje mi się rzeczą niebezpieczną dla sformułowanie każdego oczekiwania, jakie mamy wobec innych wobec świata od razu w języku praw człowieka katusze zgadzamy, bo ja sam książkę napisałem na ten temat ich część dotycząca praw socjalnych miała tytuł prawa i potrzeby i uważam, że ludzie mają potrzeby i tak przemysłu uzasadnione i nie wszystkie potrzeby mają być realizowane za pomocą praw, ale są pewne potrzeby, bo prawa w ogóle bronią dają poczucie bezpieczeństwa próby elementarne poczucie bezpieczeństwa politycznego publicznego w społeczności i też socjalnego to znaczy, że przekonuje mnie argument 3, o ile n p. ochrona zdrowia albo dobrobyt mają być przedmiotem ludzkiej własnej troski też o to jak żyje w stylu życia kontraktów umów, które zarabiamy zawieramy pewne umowy to wyczuł sytuację, w której jeżeli ktoś padnie nieprzytomny na ulicy to powinien uzyskać pomoc jako prawo UE jest rzeczą wtórną, kto i jak potem za to zapłacić emitent nie może zapłacić, gdyż prawo wie pan w instytucjach historyczna w późnym średniowieczu w czasie, kiedy ludzi wieszano za włóczęgostwo za kradzież kurczak też sytuacja była we Francji dla niektórych obszarach Włoch dzisiejszej Hiszpanii i nazywało się denuncjacji Andżelika polegało to na tym, że w czasie, gdy wieszano za kradzież kury także w Niemczech w ubiegłym, który zna się w obliczu śmierci głodowej dla siebie dla rodzin przez taki człowiek mógł wynająć z nadwyżki zamożnego nie jest podstawowej od nadwyżki tych lej tylko tyle z sobą niezbędne, żeby jego rodzina przetrwała i zakonni Buk jesion i mógł się zwróci 200 DPI musi wrócić do tego zamożnego jak komunie dał powinien pójść do księdza, a propos religii kościoła i pozytywnej roli wsiąść, by się zwrócił do tego zawodu proboszcz nie wiem co innego, jeżeli oby nie dało to byłby obłożony ekskomuniką, czyli najwyższym wymiarem kary stąd w społeczeństwie to są bez wątpienia mała suczka są bez wątpienia Pragi to jest najlepsza definicja praw socjalnych miał dobrobyt tyle ile jest potrzebne do przetwarzania 1 ważna różnica panie profesorze, bo już adresatem tej prośby jest konkretny człowiek tanie państwo tak, ale wszystkie prawa zostały tu dlatego jeszcze nie były prawa to były uprawnienia czy człowieka na te wszystkie prawa jako prawa jako istota skondensowane do państwa czy za pośrednictwem państwa zasłużyli się, że ten obowiązek Solidarności z ubogimi i bez 2 zdań spoczywa na każdym człowieku to też nie jestem pewien czy dojrzalej syn jest charytatywna działalność tych jałmużna, ale jednak od czasu absolutyzmu państwo przejęła przy złotej przejęła też obowiązki tego rodzaju państwo wraz z Absolut jesteś tym państwem, ale z ja jestem ja się właściwie nie zgadzam z Leszkiem Kołakowskim, że to wszystko wydumanej bez sensu, bo rodzi roszczenia o takiej wyraźnej różnicy między generacjami nie robił się zgadzam dziś jest trochę inaczej, że ja uważam, że okres, kiedy prawa człowieka były dominującą porywającą ludzi ideału przeminą natomiast na pewno są potrzebne jako zbiór instytucji chroniących naszą wolność płynących nasze naszą godność poprzez uczestnictwo, a także chorujących elementarne nasze inne potrzeby, których wtedy, kiedy nie możemy ich spełnić i różne się n p. moja teoria jest taka, że tak te pierwsze 2 prawa są bezwarunkowe to były aż ktoś, kto korzysta z praw do jakichkolwiek świadczeń socjalnych dotyczących elementarnego liczę tylko tylko ta może być dobra może być zobowiązany do świadczeń mądrość wspólnot mówi uważam, że to byłoby w jedno z ważniejszych zadań władz lokalnych i samorządu lokalnego, żeby tę wymianę urobić 5, jeżeli chodzi tu się po nie zgadzamy w tym sporcie wszystko tylko dostawać 3 1 chce dawać, ale wie, że to moralne nie stracili prawo prawa się jestem przeci w w uzależnieniu praw od wypełniania obowiązków nawet tak kiedyś pisałem projekt konstytucji Senatu zostało to przyjęte cool pomysły prawa był pierwszym rozdziałem o obowiązkach start przy modelu, choć on obowiązki mamy prawo nie sposób walki tu od Tuszyna niewątpliwie zgadzamy tak myślę o tym, przykładzie, który mówi pan profesor, bo on w bo możemy oczywiście powiedzieć słusznie, że z tego powodu, że ktoś nie podejmuje takiego moralnego obowiązku w tym pomóc wspólnocie, gdy ta wspólnota go karmi to samego prawa do bycia nakarmiony nie traci, ale też stale powinien mieć apetyt płynąć apetyty i przyjemne, stojąc nad troszkę, jakby zepsuć w inny mam niepokój wtedy w Rawiczu czym ofiarując mu taką darmową zupę, czyli de facto w Białymstoku państwową jałmużnę nie ujmujemy mu nie deprawuje mego albo nie ujmujemy godności w właśnie w tym momencie, w którym w jakimś sensie uwalniamy go od przymusu pracy tak albo od godności obu tych o pracę myślał niejako przymusza tak, ale o czymś co stanowi rzeczywiście godności, gdy z twórców powszechnej deklaracji, że jak my ten problem mówił o prawie do sprawcy głównie w kategoriach godności, ale nowość zrobi jakieś wtedy było 11, a teraz jesteśmy niedaleko bezrobocia co pan zrobi wtedy w tym co ludzie bezrobotni, którzy są pozbawieni wiedzy dlatego organizowanie różnych zajęć, które są pożyteczne ja wiem czytanie dzieciom albo Starcom różne inne rzeczy wydają się strasznie ważne, bo to ma dać ludziom tę godność i tu nie ma wątpliwości, ale jestem też za tym, żeby legalne było ich, że baranina i legalne było bezdomność po mieście ma mieć wybór czy chce korzystać z tych świadczeń czy nie może też użyć na ulicy mam prawo do tego ma taki wybuch w dół jestem dosyć liberalne ale gdy poprosi chce skorzystać z pomocy to w zakresie minimalnego poczucia bezpieczeństwa 1 800 cal dziennie i kotów nazywa się po angielsku Shelter, czyli dach nad głową jest znana definicja tego prawa do schronienia tłumaczy, że to ma być miejsce, które chroni człowieka przed działaniem żywiołów i zapewnia bieżącą wodę, żeby to spełnić kategorii w skali całego świata tu potrzeba niesamowitej przeniesienia zasobów bogatej północy na półkę, żeby każdemu Zapendowska bieżącą wodę toaletową to jest to komorne powinno być przedmiotem praw, choć nie wszyscy muszą korzystać adwersarze porozmawialiśmy o tym co one niewłaściwie do tej pory teraz po chwili przerwy wrócił do pana do tego co mnie naprowadziło na zamiar zaproszenia pana po chwili przechodzi Wiktor Osiatyński magistra usłysz pana Aleksander Pawlicki nauczyciel historii wiadomość o Polsce świecie współczesnym retoryki, a sprowadził się pan tutaj piszą do mnie list, w którym głównie pan krytykował mojej rozmowie z panem dr. Laskowskim niechęć czy krytyka egzaminów szkolnych w szkole i sformułował pan takie zdanie, że pana niepokoi dysproporcja między odpowiedzią na pytanie co im odpowiedział na pytanie ja jako odpowiedź na pytanie pierwsze w tarapatach edukacyjnych bywa domeną ideologów ana drugie domeną praktyków i pan się zadziwił drzewa nie mówiliśmy o biegu lekcje wyznaczaniu celów metodach pracy udzielanie informacji zwrotnej tak dalej, ale zawsze ma do egzaminów to, jaką byłoby dobrą obronił egzamin ten nie chciał go obronić egzaminów przyjąłby mnie jak dopust Boży to znaczy przyjąłbym żonę i po prostu są w i wydaje się, że w tym występują na tyle powszechnie i mają na tyle istotne funkcje związane z panem diagnozowani pod stęp ów zewnętrzne informacje i t d . że bardzo trudno z nich zrezygnować natomiast to co mnie najbardziej wzburzyło to do żony tam się pojawiły w tej rozmowie, w jaką raz jeszcze w taki bardzo szczególnej roli mianowicie alibi dla dróg uczenia to jest taki wątek, którym nikt z nas tego jako alibi jest tak daleko pan to także rozwój tak zrozumiał tak zrozumiałem co ich chrztów wpis cokolwiek powiedziałem to optymiści głównym ich po mieście będzie zawsze zdawanie sprawy z tego jak zrozumiałem, ale remont, jeżeli tak zrozumiałem to, dlatego że nauczyciele wydaje mi się, jeżeli mogę być dobrze będę mówił w swoim imieniu, ale może nauczyć od re SI ja nauczyciel nauczyciel w dłuższym bywa także ten system egzaminacyjny na rozmaite sposoby jest właśnie alibi ma tłumaczyć, dlaczego w szkołach zamiast dobrze uczyć robi się testy uczy się testy robi się jeszcze mnóstwo innych rzeczy się specjalne godziny przygotowania do egzaminu i wreszcie tłumaczyć dzieciom, że trudno ciekawie uczyć, bo przecież egzamin wymaga tego tamtego dziesiątego Otóż w moim przekonaniu jest także przez klienta złe rzeczy, które egzamin może przynieść widzem system egzaminów zewnętrznych może przynieść szkole takich rzeczy jest całkiem sporą to są rzeczy, które my możemy albo w przyjaźń z dobrodziejstwem inwentarza i powiedzieć, a nie mogę dobrze uczyć albo uświadomi wszy sobie wziąć pod kontrolę stara i uczyć i pracować z rodzicami z dziećmi i ze sobą jako nauczycielami taki samochód, żeby ten efekt, który taki efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych, żeby go unicestwić w rozumieniu 8 opisywanych skutków negatywnych egzaminów dla kultury szkoły i skomentował pan, że tylko szósty problem nieuchronnie wiąże się z funkcjonowaniem systemu, czyli obniżenie samooceny uczniów uważam, że egzamin nie musi obniżać akurat tutaj i że jest to konieczne g nie mógł się obniża samoocenę uczniów rikszami mądrzej poprzez ulubionym może egzamin testowy nie wiem jeszcze z pytaniem ile egzamin przed egzaminami jest problem tak zawsze był od początku, żeby uniknąć zmniejszyć arbitralność stąd nastąpiło odejście od g ust, które na pewno bardziej twórczy niż egzamin testowy, ale mógłby być arbitralnie, bo zależą od humoru, a z historii państwa prawa polskiego, kiedy studiowałam prawo u prof. Jakuba Sawickiego wspaniałego pracodawczyni wiedziała, jakie ma pytania w zależności od tego w której trójce wchodził pan profesor lubił mieć porządek historycznych i egzaminów i pierwszy została pytania odpowiada za akcje prawa polskiego tam była pewna obiektywizacji natomiast chodziło o to w pierwszej mierze od drugiej ja uważam, że egzamin testowy po prostu tak strasznie ułatwia życie nauczycielom trzyma się taki styl ogólne slums i w bardzo łatwo mu status prawny w tym, że nie zgodził to powiedziałbym, że na etapie sprawdzania czy rzeczywiście prostsza co wtedy można, że to są pytania zamknięto też w komputerowi zeskanować ma się wynik w tym sensie jest uproszczenie natomiast trutek trzeba włożyć dobre sformułowanie pytań w tym teście, jeżeli ten ma być prosty sprawdzenie wiedzy, ale na Jeżyc ma rzeczywiście być może nie być moim zdaniem umorzenie większości 3 to jest pytanie o to jak to jest naprawdę w praktyce obu panów, ale w praktyce centralnej komisji Egzaminacyjnej czy w praktyce naucz nas nauczycieli, którzy robimy swoje drugie, że w praktyce nas nauczycieli wolałbym pewnie bez odwoływania się takich badań, których jest w tym zakresie nie formułować ostrych wniosków, ale ma ona swoje sprawdzał bym taką hipotezę, że jednak to są części inwestycji, które sprawdzają coś zapamiętał z podręcznika i by tak powiedzieć nie czytane niesprawdzone także pod kątem tego klubu do zadanego pytania czy uczniowie znali kryteria turniej widzieli czegoś nauczyć tak dalej i t d. wklejamy jest problem, mówi że że kumulacja pamięciowe oraz co bywa opanowanie materiału nawet bez zrozumienia, że zabija twórczo w hurcie mianownik dla ozdoby, ale też chcemy to nie zrobi zabije, jeżeli nie potrafił ułożyć egzaminu, że nie potrafił ułożyć testu, który sprawdza umiejętności to prawdopodobnie nie, dlatego że test sam w sobie nie tylko bezwładnie tylko, dlatego że do końca nie wiem, jakie umiejętności chce uczyć albo nie wiem jak jakieś umiejętności mogą sprawdzić albo nie wiem, skąd umiejętności miałyby się w praktyce ucznia przejawia się, że mogę powiedzieć coś w teście sprawności twórczy charakter umyślnego bocznych warto sprawdzić treść proszę przykład koszt ktoś mi pan zabił Ćwieka teraz, a on w teście z zamkniętymi zamkniętymi odpowiedziami z treści tych zamkniętych nie narzuca mi się w tej chwili żadne sensowne rozwiązanie w musiałbym pomyśleć o wierze, że znalazłbym takich wtedy powróci dobrze natomiast myślę sobie, że Tusk może mieć żal to rozważę to zostają nam jeszcze pytanie otwarte w taki, czyli takie, które pozwoliłyby zapytać n p. pozwoliły postawić uczniom kilka hipotez dotyczących wyjaśnienia takiego czy innego opisanego wypadku i to dla Ziobry tak to pytanie zadać, żeby nie było pytanie, jakie najczęściej nauczyciele zadajemy to znaczy zgadnij, o czym teraz myślę, a tylko, żeby to było rzeczywiście takie pytanie, na które odpowiedź może mnie zaskoczyć to znacie takie pytanie, a tam dotyczące niewykluczone, że takiego wydarzenia historycznego n p . do którego już ileś odpowiedzi także takie odpowiedzi, które słusznie lub niesłusznie uznano zatem właściwe już się pojawiły, ale dając przykład, bo się pogubił w jakikolwiek przychód myślę sobie, że mogę zadać pytanie o genezę rewolucji francuskiej konkurują one tanie nauczycieli o genezę to albo jak fałszywych nasi sąsiedzi historia jest menu z kim zjawisko ma charakter przyczynowo-skutkowy licznych aktach tej przybliży mnie prześladuje raczej tak mi, że z historią jest w Makbecie noga z fizyką kwantową czy nie można przewidzieć co z tego wyniknie taka albo w jak wisiał taki fragment Makbeta, gdzie będzie historia drążyć powiedziano, ale myślę, że do historii historii jest opowieścią idioty pełną krzyku wrzasku i nic nieznaczącą taka obawa o mnie prześladuje mnie wcale nie będziesz Gene nauczyciel historii musi dostać uporządkować chodziło o to, żeby student uczeń zapamiętał albo się ten moment porządkowania prawda niekoniecznie założeniem, że istnieje 1 właściwa odpowiedź, którą następnie należy odkryć i jazy swoją wiedzę historyczną z tym równoprawną w grupie uczących się osobą, która proponuje swoje odpowiedzi w dyskusji o genezie rewolucji francuskiej, ale wcześniej pojawiają się jakieś Uczniowski wspólnie weryfikujemy być może moje przejdą ten test, jeżeli ich nauka ma jakąś dobrą racje swojego istnienia tu prawdopodobieństwo, że to moje przejdą tę wspólną weryfikację najniższy jakiś zupełnie od rejonu wiążące genezę rewolucji francuskiej z upadkiem meteorytu albo z pojawieniem się grupę gadających królików n p. prawdę, że to może wkrótce przejdzie weryfikację jest większa, ale poszukałbym takie odpowiedzi, która będzie rynek dał możliwość kim szukanie własnej odpowiedzi dodał, że niekiedy jeszcze inaczej powiem też się w nim wątków katastrofy, w których Dominiką takim zewnętrznym w notach w ten egzamin zewnętrzny to też pytanie już, jaką ja jako umiejętności chciałby pan profesor badacz, jeżeli po prostu chce zbadać stan świadomości uczniów wyciąg z tego co nauka współczesna mówi o genezie rewolucji francuskiej to to będzie inne pytania, jeżeli pan chce zbadać kreatywność myślenia to formuje pan takie pytanie, w którym będą mogli sformułować każdą dobrze uzasadnioną hipotezę dotyczącą genezę rewolucji francuskiej i każda dobrze uzasadniona będzie przyjęta rozumiem pan powiedział w tej rozmowie już chyba inaczej trochę rozumiem pana list, że egzaminy są dopuszczam Bożym czy złem koniecznym czy konieczne są i że można te negatywne efekty 3 strony egzaminów zlikwidować przez kilka takich przecinkiem 3 0 warunków, jakie to są warunki szyk ten egzamin nie był ludzie twórczy, żeby on nie był tylko pamięciowym drukuje się czegoś tylko, żeby jakoś rozwijał się po pierwsze, pamiętałem o tym, cały czas zderzyły się tak powiedzieć przypominać jego istotnym znaczeniu jego istotne znaczenie jest diagnostycznej nie powinno być selekcyjne, zwłaszcza jeżeli chodzi egzamin szóstoklasisty egzamin gimnazjalny nie powinno rodzić powinien zdać jest dać tylko dowiesz się co wieszczy koniec walki nie powinni mieć charakteru elekcyjnego on choćby w związku z tym, że siedzi w demografii dzisiaj coraz mniej restrykcyjny charakter chwała Bogu przestaje mieć do tego, że jeśli w szkole nie powinno być niczego co będzie miało charakter selekcyjny czy jakichś ogólną ocenę egzamin lóż to co grono pedagogiczne widzi uczciwych takiego czy w ogóle nie powinno być niczego selekcyjne i myślę, że w tym sensie na tej szkoła powinna towarzyszyć uczniom im nauczyciele tak, że im rodzice powinniśmy towarzyszy dziecku w dokonywanych przez niego wyborach elki wspierali go w tych wyborach i nożnej esej podpowiadać to wolę myśleć o tym co można też postrzegać jako selekcji to znaczy o to, że ktoś decyduje się na wstąpić na ścieżkę rozwoju akademickiego ktoś wybiera kryje zawodową związaną z byciem majstrem budowlanym i t d . i t d. natomiast proszę zwrócić uwagę, że tutaj kluczową sprawą nie jest jakiś jakiś jedno wydarzenie w dacie egzaminu, który sprawia, że stanie się z tą błoto lub tamto, ale proces, gdyby 02 02 . ważny element tego myślenia oceniania w szkole z ocenianiem, jeżeli już trzymać tego słowa z procesem, a nie jest jednokrotne wydarzeniem i nasza orientacja, kiedy myślimy o egzaminach takie przekonanie, które związane z tym, że się na wzrost dotyczy oceną sumując mianowicie na koszyki gorsze dopłacić tę czwórkę albo na końcu jakiegoś etapu dostajesz centralnej komisji Egzaminacyjnej 6 4 % Otóż tak zrobił tego podejść myśleć raczej o szkole jako o czasie, w którym uczeń otrzymuje na bieżąco tylko nauczycieli, ale także swoich kolegów może w pierwszym rzędzie od swoich kolegów, a także od siebie samego w pracy takiej autorefleksji cały szereg rozmaitych informacji zwrotnych jak pan zbuduje taką szkołę żółty od kolegów koleżanek Piotrze dostaje 5 3 czy pan prowadzi do swojej klasy takiego, żeby on utrzymywał powiedziałbym, że to tutaj muszę szukać bardzo daleko, bo ich do takich strategii jest wyczyszczony z doświadczeniem kształtującym, który doceni kształtujący nie jest rzeczą prostą, ale praktykowaną w Polsce i w szkołach w pana w klasie pan wprowadza element oceniania kształtującego przez innych uczniów praktycznie na dobór w praktyce polegałoby to na tym, że odchodzę od ocen wyrażony stopniem i kładą nacisk zaczną kłaść nacisk na udzielanie informacji zwrotnych, które mają pokazać uczniowi co już zostało dobrze zrobione nad czym i w jaki sposób należy pracować i tak informację o takich formacji mogli udzielać uczniom takich informacji uczniowie mogą sobie udzielać w oparciu na off wcześniej przyjęte kryteria innymi słowy nasza wspólnie ustalamy AM przy czym tutaj akurat moja rola pewnie będzie rolę wiodącą wspólnie ustalamy pewne kryteria, które są klarowną jasno sformułowane w języku uczniem, jeżeli uczeń jest uzbrojony w te kryteria to już nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sprawdzał pracę swojego kolegi i prawnych mówi nauczyciel moment, kiedy na różnych spotkaniach o takiej szkolnego w szkole, gdzie nie ma o czym tylko jest nauczyciel pisze w stronę, jakie widzi dobre strony nad chłopczykiem pracować do nauczycieli, ale do nas przychodzą rodzice z wywiadów krew i chcą stopnia i chcą widzieć lepszych gorszych 60 % 2 0 piątka czwórka, która co pan z tym zrobić w tych zawodach tutaj staż w tym idealnej szkole w pierwszą rzecz jest taka, że jeżeli rodzice pobrali takie cuda i jako obawa stoi w tym pytaniu rodziców carpaccio albo jako potrzeba stoi zatem pytania rodziców niekiedy zawsze można domniemywać, że rodzice, kiedy dowiadują się, że musi być dla stylistów kii to obawiają się, że nauczyciele boimy się po prostu weryfikacji takimi słowy, że nie chcemy ujawniać ratusz ujawnia na poziomie 100 dni, że nie potrafimy nikogo niczego nauczyć, ale dam przykład szkoły w Lublinie w konkretnej szkoły podstawowej, gdzie rodzice kupili również fabuł długo przekonywać, ale trzeba było rzeczywiście popracować z nimi wskazać zalet, bo my wszyscy wyszliśmy ze szkoły trybu oceny jest to bardzo trudno się wyrwać z okolic istotą polityki rem, w których trzeba było jakoś bardzo długo przekonywać proszę wyobrazić, że tam wprowadzono czynnik kształtujący tak dalece że, ponieważ jednak wymogi systemu są takie, że koniec końców żyje szkoła ma uprawnienia szkoły publicznej to kończy się jednak rozdaniem świadect w, gdzie ocena jest wyrażony stopniem to w tej szkole, której myślę właśnie po to, by tak powiedzieć, żeby nie zaburzyć tej motywacji, która powinna być motywacją zorientowaną raczej na wartości wiedzy same jak nie jakiejś zewnętrznego oceniania, żeby nie zaburzyć ich motywacji u dzieci, kiedy wśród rozdawania świadect w tu śledztwo zostało zapakowane w kopertę zakrojone i tak dane rodziców a kto ciekaw mógł przeczytać, kto nie nie, ale dzieci musiały tam zaglądać, by dziecko widzi ocenę już przestaje być zainteresowany informacją zwrotną rozdał niezdolny wystawić zdał nie zdał to da, jeżeli tak powiedzieć to też buble pytanie czym czy zdał nie zdał z perspektywy przechodzenia z klasy do klasy Otóż ze wszystkich badań, jakie są na ten temat drugie na świecie i które zebrał do chatki w takich dużych meta w badaniach wynika, że długo łączność jest 1 z najbardziej bezsensownych strategii z punktu widzenia poprawiania wyników to znaczy drugą rocznicę nigdy ogłoszeniu komu wiernie nauczono ich demoralizują staje się bieg UEK od dziś jest pytanie, dlaczego ktoś w BIK być może są konkretne sytuacje, bo tak w liście były nauczyciel moich leśnicy pralek i razem z jej ojcem moim bratem rozważaliśmy taką hipotezę ciebie nie zastał zostaliśmy drugi rok jeżeliby tak powiedzieć istnieje istnieją dobre powody, dla których sądzimy, że jakieś dziecko mogłoby raz jeszcze być jakiś klasie i znane to powoduje, iż zważyliśmy i t d. trzymajmy się tego, ale na pewno nigdy dobrym powodem jest to, że nie opanował jakiś część materiału to nie jest dobry powód do tego, żeby nie stać nas wierzy pan myśli, że w przypadku, kiedy całe grono pedagogiczne dochodzi do wniosku, że jakiemuś uczniowi uczennicy czegoś brak albo nie dostaje to raczej chodziłoby o wymyślenie, czyli działań naprawczych płucnych, a niekoniecznie zatrzymanie drugiego portu czy rzeczywiście bez sensu no ale poza służbą nie nabył wywrotki i to, o czym mówimy wiązało się z tym co też pan w liście napisał, że jak głęboko siedzi na szkołę epoki industrialnej szkoła w ogóle z epoki niż surowe industrialne mianowicie punktualności posłuszeństwa i wykonywania prostych czynności, które będą potrzebne fabryce i w związku z tym za utrzymanie na drugi rok właściwie było też logiczne, bo chodziło o przymuszenie, żeby ktoś się nauczył tych 3 cech tych zalet punktualność posłuszeństwo woli prostych czynności manualnych zarzucił pannami z panem dr. Laskowskim średnicę mówiliśmy o obiegu lekcji o wyznaczanie celów o metodach pracy jak wygląda obieg pańskich lekcji takich chwil warto byłoby powiedzieć w ja nie jestem bardzo dobrym nauczycielem w ale żeby pan chciał żeby, o czym mówić mówiąc w obiegu lekcji, kiedy krytykuję Pański zarzut chybiony jest zaciekawił dlatego pytam kurze gęsie nie mógł mnie nie kibole, bo moim zdaniem stadion rzeczywiście to co jest niekiedy i Vistula tego mojego zarzuty jak się reformować była tego rodzaju, że nie jest dobrze, jeżeli w, a tak słusznie lub niesłusznie interpretowały część wypowiedzi, zwłaszcza Piotra Laskowskiego jest dobrze, jeżeli już ze szkoły robisz instrumenty przekształcenia społeczeństwa ta i rozważa się jak ona być powinno, że społeczeństwo się zmieniło, a zupełnie przegapiliśmy cały szereg praktycznych rzeczy związanych z tym, że dzieci przychodzą do szkoły w dobrym prawie, żeby poznawać świat i uczyć się i dość dobrze chroniony lekcja mamy 4 5 otrzymuje czytelny za dużo czy uwaga dziecka nie powinna być ograniczona do 30 minut tak mówił psycholog ja w ogóle nie jestem pewien czy nie czy tylko musimy rzeczywiście być zacieśnić system klasowo lekcyjny nowy program Top one przedmiotem są przedmioty prób potrzebujemy, a każdy przedmiot trochę czasu stąd chyba się dowiedział, ale poza tym z tej potrzeby i świata, ale tymczasem od jedno do władz na odcinki dróg właśnie jasno albo zwrócić uwagę, że to nie wynika n p . z w warunkach polskich nie wynika n p . z zapisów podstawy programowej albo nie wynika z rozporządzenia, które mówi o ramowym przydziale godzin na jakiś w jakiś przedmiot mógł sobie wyobrazić przedszkole zorganizowaną i też takie szkoły działają zgodnie z panem Dalton niskim, czyli szkołę, w której on i uczniowie otrzymują zadania i w tym czasie, który spędzają w szkole będą w taki lub w innych grupach w towarzystwie takich czy innych kolegów realizować zadania strusie będziemy następnie rozliczać to nie muszę mieć 4 5 30 % w żadnym wypadku swoim budżetem aniżeli ja mam pod siebie Ziobrę z Troszyna dziś ich położyć odsapnąć też wykłady i odstępuje na później przez 2 godziny pracy w sposób wyważony tutaj pracuję we własnym tempie i na natomiast jeszcze wrócę po bo oczywiście pan Berczyński to jest 1 rzecz i warto o nich zabiegać warto w jakim zakresie go i też możliwej do zrobienia bez naruszania prawa oświatowego w Polsce bez naruszania prawa oświatowego w Polsce natomiast wracając do samego pytania dotyczącego tego, jaki powinien być tylko lekcja bym trochę to pytanie, by nie wchodzi teraz już w szczegółowe omówienie tego co tam być powinno widziałbym po 1 rzeczy to znaczy oczywiście kim co byli tylko nazwa zdarzeń zdarzeniami krytycznymi mówi najbardziej krytyczne zdarzenia w czasie lekcji to są zdarzenia o charakterze rutynowym takie, które lubimy sprawdzanie Dziennika n p . n p. przy użyciu wag my sprawdzamy 3 pierwsze minuty lekcji w ten moment, w którym dzieci przez chwilę są nasze w tym znaczeniu, że przyszłe mamy szansę im powiedzieć, o co tutaj przyszły najlepszym lekcji albo jesteś złapiemy i powiem jest Super, że jesteście i że zrobimy coś absolutnie nadzwyczajnego albo drugim po albo też, że będziemy za biurkiem i zacznie sprawdzać listy po 5 minutach już zupełnie, gdzie indziej, ale przez kolejne 10 minut musiały przywracać niż w większym powodzeniem tyle tylko, że nikt nigdy nie zastanawia się nad tym zadziwiającym obyczajem polegające na sprawdzeniu listy będziemy musieli niedługo kończyć, więc tylko zacytuję pana list i powiem od siebie, że tak czy siak dużo się odpalić nauczyłem w natomiast co pana pan dziesiątego -li grudnia zawsze przypada międzynarodowy dzień praw człowieka o prawach człowieka rozmawialiśmy w pierwszej części panu czy wiadomość o Polsce świecie i uczy pan pewnie o prawach człowieka pojutrze huczne święto przyjmują dziś zaciekawienie czy z nudą co wnoszą to do siebie czyszczą stają się roszczeniowi i 3 w obliczu granice swojej i innych, jakie pan ma wrażenie ruchu i czy może to się też zmienna w czasie deszczu zmienia w czasie i w w tym dla mnie trudne pytanie nie nie, dlatego że się teraz mogą narazić moim uczniom halę raczej, dlatego że bałbym się o uogólnienia są bardzo różni ich bardzo różni mam wrażenie, że sprawa człowieka jest im mniej niestety tak żony stał się tematem tak wielokrotnie powtarzanym i tak często powracającym przy rozmaitych okazjach, że ze zużytym to może ja powiem panu nie wypada, że zarządziliśmy plan odebrano im atrakcyjność to przy okazji tego dnia warto o tym, pamiętać bardzo panu dziękuję moim rozmówcą i państwa gościem był pan Aleksander Pawlicki bardzo dziękuję bardzo dziękuję dobranoc państwu duże wrażenie, że za tydzień kolejne obiekcje zrozumieć świat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA