REKLAMA

Czy postęp w pierwszej fazie negocjacji Brexitowych jest wystarczający?

Połączenie
Data emisji:
2017-12-18 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich Lublin Olsztyn Igor 13 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studzi dr Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień imprezy i Krzysztof Brosz wiz Europa dzień dobry dzień dobry w, a będziemy rozmawiać i o radzie Europejskiej ostatnim szczycie, ale też o brexicie, czyli o zamknięciu tej tzw . pierwszej fazy, czyli warunków na jakich wielka Brytania będzie się wycofywała z Unii Europejskiej, a teraz druga Rozwiń » faza się rozpoczyna swoje warunki przyszłej współpracy diesel barwnie już od razu zastrzega, że nie ma takiej możliwości, żeby się udało wynegocjować do 20 19 roku czy do tego momentu, kiedy wielka Brytania rzeczywiście nie opuści się rzeczy będzie okres przejściowy tymczasem jak się okazuje sondaże brytyjskie zaczynają pokazywać lekką przewagę przeciwników brexitu w tej chwili nad zwolennikami itd co więcej dzisiaj nasze Times opublikował taką analizę, z której wynika, że ten się sławna autobus, który jeździł onegdaj po Wielkiej Brytanii, mówi że 300 dni zdaje się 9 3 3 40  000 00 0 funtów do naszego serwisu mogłoby trafić tygodniową ponadto znajdować się pomylił, bo zdaje się tyle samo stracili gospodarek gospodarka brytyjska też w skali tygodniowej, czyli w zasadzie każdy jest rozmyta każdego tygodnia będą tracili 3 4 3 tyle ile mi dołożyć dzięki oszczędnościom związanym z wydatkami także siecią dokładać do unijnego budżetu wygląda na to spojrzeć szerzej to ostatnie akordy tego domykania pierwszej fazy, czyli były premier ma jeżdżąca w tej walce do Brukseli do Londynu to, jakbyście podsumowali ten moment domknięcie mieszkamy w toku rozstania z wielką Brytanię no to nie jest moment zamknięcia domknięcia to jest to wystarczający postęp, jaki el w związku z wyjściem z listy oraz tymi kwestiami dotyczącymi wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej osiągnięto, który pozwala zgodnie z tym, czego domagała się Unia Europejska na rozpoczęcie dyskusji o po pierwsze, okresie przejściowym, a po drugie, takiej wstępnej dyskusji na temat przyszłej przyszłe relacje to nie zna 3, że zamknięto po i całkowicie już określono te warunki wyjścia Wielkiej Brytanii dotyczące 3 kluczowych kwestii, czyli EUR czyli, a praw obywateli unijnych w wielkiej Brytanii i brytyjskich w unii Europejskiej kwestia ta rachunku za brak liter i kwestie IHS granicy irlandzkiej to wszystkie kwestie oczywiście są połączone z kształtem przyszłych stosunków, bo to jak ostatecznie zostanie, chociaż uregulowana kwestia granicy między republiką Irlandii i która jako, że Irlandia pozostaje w unii Europejskiej pozostaje pozostanie we wspólnym rynku w unii celnej natomiast Irlandia Północna część Wielkiej Brytanii, ale no i z tak jak na razie twierdzi wielka Brytania, że opuszcza Unię celną i wspólny rynek Berno z tych miast tych ram wyjdzie co jest oczywiście fundamentalnym problemem z punktu z punktu widzenia z punktu widzenia porozumienie z dziewięćdziesiątego z 9 10 08 . roku, ale także tak naprawdę uczyniono wystarczający postęp natomiast no to nie oznacza, że pewne rzeczy zostały PS zostały jednoznacznie zamknięta to co teraz jest istotne to oczywiście kwestia okresu przejściowego w 2 0 1 9 2 0 2 1 z punktu widzenia Unii Europejskiej sytuacja wygląda następująco wielka Brytania, ale wychodzi formalnie z Unii Europejskiej co oznacza, że nie bierze udziału w procesie decyzyjnym natomiast przez te 2 lata całe prawo Unii Europejskiej UE łącznie z nowym prawem, które Unia Europejska uchwali bez udziału Wielkiej Brytanii, a w trakcie okresu przejściowego wielka Brytania będzie na swoim terytorium stosować dopiero w tym dwuletnim okresie realnie zostanie wynegocjowane i podpisane porozumienie dotyczące przyszłych relacji między Unią Europejską i wielką Brytanię natomiast teraz do 20 1 9 roku czy raczej tak naprawdę mniej więcej do października 20 1 8, bo to jest realny czas negocjacji potem pamiętajmy, że mamy jeszcze konieczność certyfikowania porozumienia o wyjściu zarówno przez instytucje unijne prawo narodowe krajów Unii Europejskiej, jaki parlament brytyjski tak naprawdę w tym momencie negocjacji my określamy część owych i negocjujemy ogólne pomysły na to co może w PRL jak i jaki może być kształt relacji między Unią Europejską wielką Brytanią, a o tym ostatnim na razie nie wiemy nic w konkluzjach rady Europejskiej przywódcy unijni jasno mówią, że piłka leży po stronie Wielkiej Brytanii, że tak naprawdę póki co Unia od wielkiej jedyne co Unia Europejska uzyskała w wielkiej Brytanii to to czy wielka Brytania nie chce pozostać we wspólnym rynku i nie chce pozostać koncerny no cóż miał się, że w uzgodniono co było możliwe danie, którego wszyscy, by chcieli hałas i to jest stan spra w jak sądzę, że dotyczą substancji tego porozumienia to ważne politycznie oczywiście, że żołnierzom ciśnienie polityczne na ostatnim spotkaniu rady Europejskiej w minionym tygodniu uznano, że ten postęp zostało uczynione natomiast tak naprawdę było trudno, ale teraz będzie już tylko trudniej w traktacie to co jest najtrudniejsze jest jeszcze przed nami ten okres przejściowy oczywiście niezmiernie niezmiernie potrzebne obydwu stronom natomiast to co pewnie jest kluczowe to fakt, że my tak sąd kara ze strony Unii Europejskiej, że ten kształt przyszłego porozumienia stosunków w relacji gospodarczych Unia Europejska versus wielka Brytania on w gruncie rzeczy dopiero nabierze kształtu w momencie, kiedy wielka Brytania stanie się krajem trzecim, czyli de facto po dwudziestym w 9 marca prawdopodobnie 20 2 1 roku, bo wtedy kończy się okres przejściowy i wtedy dopiero tak naprawdę Unia Europejska prawdopodobnie będzie gotowa do tego, aby pod wynegocjowanym porozumieniem złoży podpis jako Acta to międzynarodowy czy porozumienie międzynarodowe, dlaczego dlatego przede wszystkim, że uda nam od jego wydania w, a będzie musiała w zdecydować się zaakceptować albo jakieś ustępstwa w swojej polityce migracyjnej Sobali ze względów politycznych bardzo trudna ze względu na na 2 nasza polityka w wielkiej Brytanii o to, aby zapewnić sobie jakiś dostęp do wspólnego rynku pod 4 swobody w europejskich są nie rozdzielne na razie nie widać aby, aby następowała fragmentaryzacja stanowiska krajów Unii Europejskiej w tej sprawie, więc nie ma dostępu do wspólnego rynku bez zaakceptowania swobody przepływu ludności, a po drugie to co jest bardzo ważne dodał, że Unia Europejska jest stroną prawie 1,5 100 0 różnego rodzaju umów handlowych tzw. umów bilateralnych lub umów posiadanych takich aut się, że to są Comprehensive badaczy czy poszerzone o umowy handlowe i w tych umowach chociażby w porozumieniu handlowym z Kanadą zapisane są takie klauzule, że jeżeli jakikolwiek kraj trzeci uzyskałoby lepsze warunki handlowe od postanowień tej umowy o konkrety, że świat Europejską kanadyjskiej to wtedy ta umowa Europejska zyska natychmiast podlegałaby renegocjacji tak co to oznacza to oznacza w praktyce czy chociażby ze względu na te zapisy w umowach w traktatach handlowych z nimi gospodarczych Unia Europejska będzie starała się uniknąć takich sytuacji, aby to nowe porozumienie z wielką Brytanią stawała stawiało i kwestionował te dowody istniejące umowy handlowe jest też bardzo skomplikowane jest jeszcze 1 bardzo ważna rzecz David Davis mówił, że ma być to umowa, jakiej świat widział no tak w ogóle strona brytyjska śmiałka zrodzone z brytyjskimi dyplomatami, którzy na brytyjskim ważna debata będzie wychodzenia z Unii Europejskiej odpada zatem negocjacje, którzy rzeczywiście mówiąc o stanowisku brytyjski mówili, że te współzależności między nami są tak duże, że ta umowa musi mieć zupełnie nowy charakter oczywiście on nam będzie w jakim stopniu konsensusu pomiędzy interesami obydwu stronach były kosztami politycznymi, a i ekonomicznymi dla obydwu stron, że to musi być w ogóle nowa logika czy to jest możliwe to pewnie tak robić dziś jakoś tak się skończy jak zwykle pewnie na jakim szczycie, który trwał będzie do siódmy 20 rano to jak ostatnie spotkanie, po którą wydasz Spurs doświadczyli Brytyjsko unijne jest będzie pewnie jak zwykle dramaturgia ostatnich momentów i co zostanie ustalona, ale jeszcze w życiu, by na jedno bardzo ważne, że w tej grze dopóki wszystko nie będzie ustalony nic nie będzie ustalone, dlatego że choć nawet w tym porozumieniu, które w tej chwili jest dotyczącym warunków rozwodu kwestia granicy pomiędzy terytorium Unii Europejskiej na wyspie irlandzkiej tak jest uwarunkowana osiągnięciem porozumienia handlowego pomiędzy Unią Europejską, a wielką Brytanią jako ten pierwszy możliwy scenariusz, który określi przyszłość tej granicy pomiędzy Irlandią północną, a w krajach, a republiką dla i tak zagląda nawet z tego powodu to jest łańcuszek współzależnych porozumień, które wzajemnie się warunkują fizyczną w tym porozumieniu wspólnymi stanowiącymi PiS na samym końcu, że ono musi być zapisane w języku traktatowym te warunki muszą być krótko mówiąc skodyfikowane w prawie jest niezmiernie skomplikowana sytuacja i ten serial będzie trwał dalej tak także ze względu na oczywiście dynamika wewnętrznej polityki brytyjskiej wiemy parlament włączył się w wielkiej Brytanii do gry chce brać także udział w podejmowaniu tej ostatecznej decyzji warunków w bankach presji 13 1 7 za chwilę wrócimy do rozmów z 13 2 3 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną studia mieszkać wczoraj Krzysztof Gruszka rozmawiamy o z 1 strony o brexicie, ale z drugiej strony warto się przyjrzeć temu co się wydarzyło podczas samej rady Europejskiej, bo tam zaszło parę przynajmniej rozmaitych historyjek którymi warto się zająć n p. od rządu spór w sprawie imigracji po tzw . inaczej Tuska, która traktowała on m. in. o tzw. kwotami, że trzeba się zastanowić nad tym czy to ma jeszcze sens zostało to po to, odczytane oświadczenie z premierem, ale Morawieckiego jako przychylenie się to perspektywy polskiej w kwestii imigracji w kwestii rozwiązania tego kryzysu no to rzeczywiście poczekamy do brzegu tak naprawdę 2 noty Tuska była pierwsza rata Tuska, w której na przewodniczącą rady Europejskiej, a w dość otwarty sposób wypowiedział się Anna za takim scenariuszem, którym odpowiedzialność za radzenie sobie, a z kryzysem migracyjnym z napływem migrantów spoczywa na państwach członkowskich przy jakimś wsparciu Unii Europejskiej to oczywiście wywołało falę krytyki w parlamencie europejskim w tym co polityków europejskich Danuta została zmieniona czy mówimy no ale jest to taki dokument wprowadzający do dyskusji, którą Donald Tusk wysłał przed posiedzeniem rady Europejskiej do przywódców została zmieniona w takim kierunku, kiedy rzeczywiście odpowiedzialność spot jest spoczywać miałaby zarówno na Unii Europejskiej państwach członkowskich wspólnie za rozwiązywanie, a tego co jest elementem w zmagania się z tą niekontrolowaną szarą uchodźców i falą emigracyjną w tych państwa, które są państwami, w których lądują uchodźcy rzeczywiście tutaj nawet widać było wyraźną potyczka, jaką Donald Tusk i rada Europejska postanowiła stoczyć się ze zwolennikami propozycji komisji Europejskiej parlamentu Europejskiego na względzie, że ten spór HR dotyczy 2 ważnych kwestii inne były priorytety tych aktorów Donald Tusk i a ten dokument rady Europejskiej przed takim kierunku, aby jednak koncentrować się na tym co tu Tusk powtarza odsyła się samego początku kryzysu migracyjnego czy na wzmocnienie granic zewnętrznych oraz Annę próbie stworzenia mechanizmów, które będą obniżały falę imigracyjną poprzez współpracę z krajami starymi i strychów ludzie migrują pochodzą z krajami tranzytowymi AM natomiast ta propozycja komisji Europejskiej, a w gruncie rzeczy koncentrują się koncentrowały się na kwestii tego w jaki sposób radzić sobie z już przebywającymi na terenie Unii Europejskiej w tych krajach frontowe jak gdyby głównie chodzi o Włochy Grecję Hiszpanię uchodźcami Tusk uważał tak jak to m. in. kraje naszego regionu, że ten mechanicy przy masowej relokacji przymusowej w czasie obligatoryjnej, która wynika z kwot dla każdego kraju bank odzwierciedlających zarówno ich wielkość jak i zamożność, że ten mechanizm zadziałał ze 1 60  00 0 uchodźców przypomnijmy niektórzy w 20 1 5 roku zostali skazani jak ta grupa, którą powieśmy rea lokować 3 2  00 1 skutecznie zostało zaproszonych i przyjętych w krajach rozlokowanych to jest w 90 % tych, którzy byli zdolni derogacji, czyli posiadali dokumenty być zidentyfikowani, ale także wyrazili ochotę na relokację, niemniej jednak oczywiście polityczny ta wielka awantura głównie spowodowana uporem krajów naszego regionu Anna, ale też nie ukrywajmy innych krajów, które nieco ciszej, ale także nie realizowały wynikających z tego porozumienia z 20 1 5 roku obowiązku wywołała oburzenie i potężna dyskusja na szczycie no właśnie było ta Danuta Tuska tak naprawdę dotyczyła pewnych zasad, które mają być się punktem wyjścia do dalszych dyskusji 1 z tych zasad rzeczywiście w ujęciu przewodniczącego rady Europejskiej było to, że ciężar tak naprawdę spoczywa na państwa na państwach członkowskich, czyli na państwa frontowych, a to co Unia Europejska może zrobić to przeznaczyć znaczące środki finansowe i tutaj Tusk jasno proponuje, aby w kolejnej perspektywie finansowej znacząco, czyli tej od 20 2 1 roku znaczące środki finansowe, ale ma przenieść na radzenie sobie z tym, ale z tym wyzwaniem jest wyzwaniem migracyjnym co również jest istotnym oczywiście, że znakiem zapytania tutaj do Polski tak, bo pytanie, skąd te pieniądze będą brane w przyszłej perspektywie finansowej to biorąc pod uwagę, że budżet Europejski będzie tylko mniejsze te obozy, bo pomniejszone o już w nowej perspektywie finansowej pomniejszone o skład brytyjski, więc to pytanie, skąd te środki na wspomożenie tych krajów, które w szczególności mierzą się ze wyzwaniem integracji migrantów jest dosyć istotne również te również z udziałem polskiego z polskiego punktu widzenia oczywiście jeszcze 1 wątek wątek polityczny w wyniku, której i, których jest konsekwentny czy z konsekwencją tego tej kwestii jest to, że tą dyskusją tak naprawdę przełożono na czerwiec przyszłego roku, dlatego że w tym momencie głównym krajem który, który zmaga się ze ze znacząco zmniejszono, ale jednak nadal istotną liczbą nowych migrantów, a przybywających do Europy są Włochy we włoszech w maju przyszłego roku mamy wybory parlamentarne no i poparcie dla ligi północnej Grażyny reakcyjnej radykalnej prawicy dla ruchu 5 gwiazd Romy mniej tradycyjnych radykałów do zwane popularnie sami no robi się robić zdecydowanie nerwowo taki Włochy bardziej chyba nawet niższy niż Grecja i Hiszpania Berno tutaj zdecydowanie negatywnie negatywnie przyjęły przyjęły tę tą propozycją, bo tak naprawdę w sytuacji, kiedy udało się dzięki porozumieniu z Turcją w dużej mierze zamknąć napły w napły w migrantów przez Turcję i Indie i Grecją i Bałkany no to jednak sytuacja w ramach tzw . Środkowej środkowego szlaku śródziemnomorskiego jest dużo trudniejsza rząd włoski zawarł zawarł porozumienia, ale z Libią natomiast nowa sytuacja w samej Libii jest eufemistycznie mówiąc daleko stabilności i w momencie, kiedy zresztą kiedyś Libijczycy Libijczycy rzeczywiście jakiś tam wysiłki na rzecz zmniejszenia tak tej tej fali imigrantów podjęli na to co się ma momentalnie przynosi, gdzie indziej tak przynosić do Egiptu i t d . tak dalej związku z tym tutaj sytuacja Włoch jest to jest zdecydowanie nie do pozazdroszczenia natomiast z punktu widzenia, jakby całej Unii Europejskiej sytuacja, kiedy 1 kraj członkowski UE de facto proponuje się pozostawienie go z tym problemem, obiecując oczywiście pewne środki finansowe natomiast z żadnymi żadnej mierze po oczywiście nie nie rozwiązuje nie rozwiązuje problemu nie zrobiła się awantura w taki zawód komisarz Awramopulos, że nazwał propozycję Tuska anty Europejską, bo łamiącą zasady Solidarności pani poseł europoseł, a Cecylia wyk tom, która jest posłem sprawozdawcą w parlamencie europejskim, która kieruje de facto przygotowywaniem propozycji parlamentu Europejskiego nowego prawa migracyjnego czy poprawki poprawek do tego systemu tzw . Gabiński ego była powiedział, że jest zszokowana i że jest to najbardziej antyeuropejski przykład propozycji w zakresie polityki publicznej, a nam, jaką widział w ostatnich latach mówi myśląc o propozycji Tuska wreszcie sam Guya Verhofstadta chce przewodniczący grupy ALDE liberałów w parlamencie europejskim podziale także te są niedopuszczalne jest zszokowana ale gdy tak tak gdzieś w i istota rzeczy jest, ale ambitny trochę pewnie na poziomie Otóż taki, że trochę chyba Unii Europejskiej też brakuje takiego jasnego celu, jakiemu ta cała reforma i podjęte działania MEN miałyby służyć tak znaczy żyć ta dyskusja w gruncie rzeczy dotyczy 2 osobnych spraw 1 sprawy do tego jak de facto w w sytuacji presji migracyjnej, która na Europę będzie tak, że sąsiedztwo Afryki tak, która jest demograficzną bombą, a on jak zapewnić przejęcie kontroli nad falami emigracyjnymi, bo te fale migracyjne nadal będą tam migracja będzie trwała, więc stworzenie pewnego systemu współpracy z krajami sąsiedztwa UE i zasadami, które pozwoliłyby kontrolować granicę zewnętrzną Unii Europejskiej, a także przejąć kontrolę nad tymi strumieniami migracyjnym czy kto przyjeżdża na jakich zasadach, dlaczego tak, jakby zupełnie inna sprawa stąd n p . ta propozycja, żeby już nim posługiwać kryzysowymi narzędziami finansowymi, żeby stworzyć fundusz w tym nowym budżecie, który na stałe pozwoliłby rozwinąć różnego rodzaju instrumenty zajrzy do polityki publiczne, a z drugiej strony to jest kwestia gry naszego wewnętrznego systemu ERM zajmowania się z tymi uchodźcami taki jak gdyby Kotwica Enia IW Nisko już są na terenie Unii Europejskiej oczywiście tutaj, a mamy ten wielki spór z krajami wyszehradzki notabene zresztą co ciekawe przy samym szczytem na ten temat odbył się takiej armii minie szczyt z Jean-Claude Junckerem państ w grupy Wyszehradzkiej z premierem, że tyle o nim, gdzie kraje naszego regionu zadeklarowały pomoc finansowa krwotoczną propozycje tak funduszu, który wspierałby nasze rozmowy z państwami afrykańskimi jeśli chodzi o te sumy, które napływa zagrywa do dołu do Włoch no rzecz, że pewnie będzie psuła się kre w w kolejnych latach, bo to interes są bardzo rozbieżne często polityka także nie pomagamy nowo sformowana koalicja rządowa chociażby w Austrii, a jest koalicją, która od faktu opiera się po raz drugi w historii ostatnich lat Austrii o współpracy z partią wolności partią wolności, która niegdyś była zszokowana z powodu obecności rzadziej Jorga Haidera dzisiaj jechałam de facto wicekanclerzem zostało polityk tej partii, a ma duże wrażenie niż przeora anty znają nas nie lada problemy są realia, ale rozegrał wiosną bardzo bardzo oczywiste, żeby nam, żeby się, żeby nam to nie uciekło, bo oczywiście możemy jeszcze porozmawiać o obronności o kulturze ego wszystko było podczas tej rady Europejskiej chciał, żebyśmy powiedzieli przynajmniej jedno słowo o zniknięciu polskiego premiera podczas drugiego dnia, który pojechał do Brukseli głos był znudzony rządami uśmiechu i wrócił stopem do Warszawy spotykać się z przedstawicielami zresztą służb specjalnych wszyscy zachodzą w głowę co takiego pilnego niedomówienia, ale jak to jest czymś ranę w samej Unii jak Tesgas nowy premier świeżo powołany przez Real rozbił czasami wrażenie, że golf robimy wiele hałasu ani, żeby zacytować klasyka także to pewnie było niefortunne, bo przy okazji pierwszej wizyty w roli szefa rządu o jedno takie zniknięcie pewnie, tym bardziej że działo się to w momencie, kiedy nie wydobyła też ważna dyskusja na temat strefy euro 2 strefy euro, ale daje nie sądzę, żeby to było odebrane jakiś szczególny sposób może ci, którzy na ty zależało wśród innych przywódców, że mieli okazję do do zgłoszenia kilku złośliwych i kąśliwych uwag pod adresem polskiego premiera na troskę o to ta reprezentacja Polski przez bank też wyglądała w nie do końca zręcznie pewnie dla ludzi różnych obserwatorów na wyjazd w Dani Sordo miał jakiś szczególny szczególne wielkiej niewielkie znaczenie w Brukseli na inną rzeczą jest oczywiście kontekst krajowe i skąd ten nagły powrót do premiera, a i, a skąd ten wątek spotkania z szefami służb pytanie o to czy to w, a jak część komentatorów mówi była próba pokazania przez służby swojej roli, że ma ona jest tutaj ściągnąć premiera Chin do kraju czy też rzeczywiście chodziło jak i Super ważne sprawy dotyczące naszego bezpieczeństwa NATO to warto byłoby wiedzieć o tak oczywiście, zwłaszcza że, gdy pytam jakiej, jakiej wadium, jeżeli przyjmiemy tę antena tę narrację do jakiej wagi musiał być to sprawy, że zmusiły premiera do powrotu 2 godziny wcześniej tak, czyli te 2 godziny musiały być jeśli przyjmiemy tę narrację absolutnie kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, jeżeli tak było to da to my myślę że, że jest to do potencjalnie potencjalnie istotny problem, o którym być może opinia publiczna, jakiej formie powinna się dowiedzieć natomiast jeśli UE jeśli idzie o samo o samo wcześniejsza wcześniejsze wyjście premiera Morawieckiego czy w ogóle pewną formułę no to oczywiście to jest to taka sytuacja istnieje tak to znaczy w monitorze inne inny szef rządu w tym momencie otrzymuje instrukcje i prawo do podpisania się na określonych dokumentach w imieniu PiS szef rządu, który musi wyjść to jest to jest procedura która, która absolutnie istnieje i która miała i która miała wielokrotnie w przyszłości, a w przyszłości miejsce natomiast faktem jest, że z reguły dotyczy to rzeczywiście fundamentalnych spraw, ale spra w krajowych no co nie da warto wrócić do tego, o czym mówiłam na początku to znaczy jak jakaś fundamentalna sprawa tutaj zaszła w dziękuję bardzo Agnieszka Kędziora Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk Krzysztof Brosz wiz Europa 13 3 8 za free Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA