REKLAMA

(Utracona) dusza Gwiezdnych Wojen

Data emisji:
2017-12-19 14:40
Audycja:
Kwadrans Filozofa
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

Filmowa saga George'a Lucasa to kulturowy fenomen. Gdzie leży tajemnica jego popularności? W uniwersalnym micie, wokół którego zbudowana jest jego fabuła. Najnowsza odsłona - "Ostatni Jedi" - bliska jest wprawdzie literze całości, ale ducha w niej, moim zdaniem, brak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, jaki ten kwadrans filozofa Jedynka i 14 4 2 Tomasz wstawić chiński dzień dobry nie samą polityką przyznają państwo i nie samymi polityczną publiczną społecznymi sprawami człowiek żyje poza tymi wszystkimi kwestiami poza tym, że mamy nowego premiera premiera Morawieckiego, że są jakieś przetasowania kolejne w rządzie, że jest ten wielki spór pomiędzy opozycją ne, a stroną rządową, że no wiadomo co dzieje się w Europie na świecie poza tym wszystkim chcą też Rozwiń » sprawy naprawdę fundamentalne i ważna, by do ścisłej czołówki takich właśnie fundamentalnych i ważnych zagadnień bez wątpienia należy premiera kolejnej części Gwiezdnych wojen czy państwo już widzieli ostatniego dodaje jeśli nie proszę się nie obawiać, iż nie będzie tu żadnych spoiler ów będzie natomiast teza, z której mam nadzieję wyniknie coś więcej niż tylko to co ona sama stwierdza pan stwierdza ona ta moja teza pozwala sobie takiego specyficznego zdania użyć, że w najnowszej odsłonie legendarnej sagi mamy wprawdzie bez wątpienia zachowaną literę całości brakuje jednak czegoś bodaj w tym przypadku od samej litery znacznie Wajdy ważniejszego, a mianowicie ducha brakuje w tym filmie, ale zacznijmy od początku, a Miłosz FOT Lech to mówi oczywiście lord Vader Luke Skywalkera w niezapomnianej scenie epizodu piątego, czyli imperium kontratakuje młody Skywalker jak państwo pamiętają, bo zakładam, że wszyscy powiedzieli zakładam, że nie ma takiej osoby, które nie oglądała imperium kontratakuje Otóż jak państwo pamiętają od Sky mokre reaguje głęboko dezaprobatą i szokiem na tę wiadomość osobliwą no i oczywiście trudno się dziwić no bo ostatecznie jak się ma czuć ktoś, kto właśnie się dowiaduje, że jego największy wróg, którego postrzegał dotąd jako wcielenie absolutnego zła figura stojąca jednoznacznie po złej stronie mocy jest zarazem jego ojcem, a jednak dla luka Skywalkera ten moment okaże się przełomowy w sensie psychologicznym bowiem rozpoznać, że się w sobie posiada zarzewie zła, że się nie jest do końca czystym nieskazitelnym Otóż to jest w sensie psychologicznym w życiu człowieka kwestia pierwszorzędnej wagi nie można dojść do ładu ze złem inaczej niż tylko zdając sobie sprawę ze zła w sobie to jest maksyma obecna we wszystkich właściwie mitologiach świata, a także we wszystkich właściwie duchowych tradycjach świata w każdym razie tych poważniejszych treści tych jeśli rzec tak można z prawdziwego zdarzenia no i nie jest to oczywiście przypadek, bo też Gwiezdne wojny mam nadzieję, że to dla każdego z państwa jest zupełnie jasne, że wszyscy z państwa to wiedzą Otóż Gwiezdne wojny nie są takim samym filmem jak wszystkie inne filmy czy też raczej nie są taką samą serią filmów jak inne nie tylko, dlatego że same w sobie stanowią dzisiaj kulturowy fenomen analizowany przez przedstawicieli wszystkich możliwych humanistycznych dyscyplin i nie tylko, dlatego że stanowią również fenomen biznesowy, że innymi słowy na każdy odcinek mówiąc kolokwialnie walą tłumy, a suma, jakiej się zarabia na sprzedaży biletów gadżetów i różnorakich licencji ze znakiem staropolska sięgają kwot w sensie ścisłym astronomicznych nie jest jednak przypadek, bo Gwiezdne wojny to opowieść będąca niejako esencją tych wszystkich mitologii i tradycji ubraną w kosmiczne dekoracje, ale w istocie prastarą i archetyp ową kwadrans filozofa nic w tym dziwnego jeśli tylko uświadomimy sobie, że scenariusz 3 pierwszych chronologicznie w porządku powstawania epizodów to znaczy Gwiezdnych wojen imperium kontratakuje i powrotu Jack daje powstawał pod pod przemożnym wpływem książki amerykańskiego mitu znawcy Josepha Campbella p t. bohatera 100 0 twarzy ta książka się jakiś czas temu po polsku ukazała bardzo serdecznie polecam państwu jej lektura Kam Mel po okazuje w niej przekonująco, że z większości różnorodnych i z pozoru zupełnie od siebie różne mitologiczne opowieści całego świata daje się w ekstra, choć pewien szczególny fabularny szkielet coś co Kam Mel nazywa wymiennie podróżą bohatera Hero z czarnej albo Mono mitem innymi słowy chodzi o to, że w gruncie rzeczy na różnych szerokościach geograficznych w różnych kulturach i różnych czasach, a także pod bardzo różnymi przedmiotami i w bardzo różnych dekoracjach ludzie od zawsze opowiadali sobie i opowiadają nadal 1 uniwersalną historię, która stanowi zarazem archetyp nowy rdzeń naszego doświadczenia rodzimy się żyjemy i umieramy, a w tzw. międzyczasie stykamy się wszyscy, a przynajmniej większość z nas z takimi samymi zasadniczymi doświadczeniami jak nasi nawet bardzo odlegli w czasie przodkowie oczywiście istnieje wiele możliwych scenariuszy tego w jaki sposób sobie z tymi wezwaniami sytuacjami różnie to można określić poradzimy Mono mit ów Mono mit przedstawiony przez Campbella to jest rodzaj takiego idealnego scenariusza to jest coś na kształt powszechnej recepty zarazem opisowej i normatywnej bo, podsuwając nam określone rozwiązania tych w węzłowych momentów czy węzłowych dylematów i problemów, które spotykamy w życiu no i właśnie doskonałe współczesnym wcieleniem Kamrowski go Mono mitu doskonałym współczesnym wcieleniem tej uniwersalnej struktury podróży bohatera są Gwiezdne wojny kwadrans i filozofa ta k nie ma tutaj czasu, żeby wymieniać te poszczególne etapy i składniki podróży bohatera dość powiedzieć, że luka Skywalkera w pewnym momencie zostaje niejako wezwany przez swoje przeznaczenie dzieje się coś co z pozoru przypadkową wrzuca go wprost w środek zdarzeń, które zmuszą go do konfrontacji z samym sobą i nie tylko samym sobą rzecz jasna, ale przede wszystkim będzie musiał sobie odpowiedzieć w pewnym momencie na zasadnicze pytanie kim jestem i kim powinienem być kim mam się stać co jest moim życiowym zadaniem, ale także, skąd pochodzę, gdzie leżą moje korzenie, która tradycja jest moją tradycją i która wspólnota jest moją wspólnotą musi także odkryć zło w samym sobie musi z problemem zła sobie poradzić musi także przeżyć kuszenie przez złoże, by w sposób świadomy zapanować nad własnymi impulsami i wybrać zupełnie inną drogę musi także odnaleźć mistrza kogoś, kto dysponuje wiedzą i umiejętnościami, a zarazem potrafi przekazać ich moment, w którym potrafisz uznać, że nic nie wiesz, że musisz zdać się na kogoś, kto jest od ciebie mądrzejszy jest niezwykle istotnym momentem, bo uczy się także zaufania poza tym, że wkraczać na jakąś ścieżkę wiedzy uczysz się tego w jaki sposób zaufać to wbre w pozorom bywa bardzo trudna sztuka dalsza droga także wymaga odwagi determinacji, żeby zachować siebie nie sprzeniewierzył się własnym wcześniejszym wyborom czy wartościom, które uważa się za nadrzędne w, żeby pomyślnie przejść przez próbę przyjaźni miłości wreszcie zetknąć się z własną kruchość ją śmiertelnością skończoności en po co to wszystko się dzieje zetknąć się i skonfrontować z obu z własną skończoność i kruchością, a więc rozpoznać i uznać, że się jest tylko małą cząstką wszech obejmujące i przekraczające nasze możliwości rozumienia całości ich, że czas jest ulotny tożsamości nie trwała, że powstaje bez na chwilę tylko konstytuujących się w formie danej osoby elementów, które prędzej czy później ulegną rozkładowi na powrót połączą się z bezgranicznym Uniwersytet żywiołów nawiasem mówiąc inspiracja wierzeniami wschodnimi jest w Gwiezdnych wojnach ewidentna mocno funkcjonowanie wszechświata cała wizja tak jak rzeczywistość jest zbudowana, jaka jest z ne w niej rola jednostki, jaki jest w niej miejsce jednostki Otóż wszystko to z Gwiezdnych wojnach jest bardzo bliskie metafizyce taoistyczne i buddyjskich, choć zarazem oczywiście silne są tu także inspiracje chrześcijańskie z kategorią ofiary odkupienia, a także dobra i zła na czele kwadrans filozofa tylna no właśnie w Gwiezdnych wojnach chodzi o sprawy fundamentalne i najgłębsze o tym, ta saga traktuje właśnie wchodzi w kostiumie i formie doskonale zrealizowane w i napisany w atrakcyjnych popkulturowych produkcji my właśnie to jest ten moment, w którym muszą podzielić się pewnymi wątpliwościami co do ostatniej części, czyli ostatniego cię daj w amok to pan film jednak budzi moje poważne wątpliwości musicie rzecz jasna państwo sami ocenić czy je podzielać czy ich nie podzielać, ale ja mam po prostu wrażenie, że to co było silnie obecne w poprzednich częściach tych 3 w każdym razie powstały w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych jakoś zostało tutaj utracone, że to co stanowiło o specyfice powodzenia sagi co się wiązało właśnie z tą niezwykle subtelną, a zarazem wirtuozerską formą w jaki przedstawiony został ten uniwersalny opisywane przez Josepha Campbella Mono MEADS jakoś tutaj zgasło i zanikło to, że te wcześniejsze opowieści cechowało poczucie jakiejś tajemnicy niedopowiedzenia z 1 strony, a z drugiej owa głębia Mono mitu tej uniwersalnej historia podróży bohatera uniwersalnej historia konfrontacji z ciemną stroną mocy i o wyborze strony Jasnej rzecz jasna, że owa głębia była jakoś silnie obecna i uchwyt na, choć oczywiście świadomość, że jak symbolu inni Young takiej rzeczywistości ludzkiego doświadczenia bardzo trudno o jednoznaczność, bo dominują w nim raczej światłocienia, choć ta świadomość właśnie cały czas w tym nowym filmie jest obecnie na to zarazem mam wrażenie, że Kubisz 1 podstawowy charakterystyczne dla wcześniejszych 6 odsłon Gwiezdnych wojen przekaz na wcześniejsze zwróćmy też na to uwagę poprzedzają mówię tak od 6 pierwszych wyłączając ten poprzedzające ostatniego dziada i film podtytułem przebudzenie mocy Otóż te wcześniejsze 6 odsłon Gwiezdnych wojen to było jednak kino autorskie Nina George Lukas był człowiekiem, który to wymyślał realizował wstał i firmował stał za tymi firmował własnym nazwiskiem w teraz za produkcję wzięła się wytwórnia Disneya z, a nad całością pracują sztaby specjalistów od tworzenia wielkich kasowych hitów, a także specjaliści od Pijarów, którzy daję głowę sprawowali z pewnością pieczę nad tym scenariuszem, a wszystko się tutaj dopina na ostatni guzik, chociaż zarazem sporo tam jakiś wątków jest powoływanych scen nie do końca przemyślanych postaci nie specjalnie skonstruowanych i t d . ale jest to wszyscy go takie bardzo kompaktowe do opracowane właśnie w sensie fabularnym pod domek Annę w efekcie z całości sprawia wrażenie idealnie dopasowanego do rynku owego zapotrzebowania zaś zapotrzebowania produktu no i niewątpliwie z kilkoma świetnymi pomysłami niewątpliwie z kilkoma fantastycznie zarysowanymi wątkami, o których słowa teraz nie powiem oczywiście, żeby nie psuć zabawy tym, którzy jeszcze tego filmu nie widzieli, ale no właśnie cały czas powtarzam brak tam zarazem tego tajemniczego czynnika, który sprawia, że coś chwyta za serce chwyta za gardło i duszy trochę brakuje temu filmowi, chociaż zewnętrznie ten film wciąż przypomina Gwiezdne wojny to zarazem jakoś się oddala moim przynajmniej zdaniem od sedna tego czym ta saga była i czym jest na, ale jak powiadam to już muszą państwo ocenić samodzielnie czy to jest tylko doskonale wpisujący się w estetykę i z świat sagi Gwiezdnych wojen produkt taktyczną jednak pozbawiony czegoś głęboko w błąd czegoś głębokiego jakiegoś takiego w taki Iskry, która czyniła Gwiezdne wojny gwiezdnym wojnom i właśnie czytasz jakoś uważają państwo, że doskonale się o ten film w całości pod każdym względem wpisuje tak czy inaczej dziś bardzo dziękuję no i oczywiście trzeba to tak czy inaczej obejrzeć 2 mówi państwu już do usłyszenia Tomasz Stawiński no i oczywiście niech moc będzie zwami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!