REKLAMA

Polka walcząca kontra Polka gotująca. Podcast Hanny Zielińskiej

Emancypantki
Data emisji:
2017-12-22 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:09 min.
Udostępnij:

Polka walcząca kontra Polka gotująca, czyli jak reagować na próby antagonizowania kobiet

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w radiu TOK FM przy mikrofonie w Kanadzie i Polka walcząca kontra Polka gotujące, czyli jak reagować na próby antagonizowanie kobiet morowe Panny to czas honoru dzisiejszy opozycjonistki to czas hańby tak wynikałoby z przedstawionego podsycany go w ostatnich dniach przez telewizję publiczną abstrakcyjnego podział między kobietami, które przed świętami nikną w oparach kompoty suszu, a tymi, które wdzierają się z butami pod Sejm Senat nikt nam jako kobiety, bo to przecież Rozwiń » miejsce zarezerwowane dla mężczyzn strach przed kobietami wpolityce ma swoją długą historię to m. in. przejaw odwiecznego starcia siły konserwatywnej w nas ludziach i tej postępowej, czyli ciekawość lepszego świata w gotowości do budowania go bez gwarancji, że się uda tyle, że to co teraz dzieje się na naszej scenie politycznej nie ma charakteru zagadki cywilizacyjnej ciekawości świata, gdzie kobiety są obecne wpolityce dokładnie wiemy jak wygląda świat, gdzie do władzy dochodzi więcej kobiet niezależnie od tego, jaką drogą czy od opozycji ulicznej trasie zaczynacie od opozycji akademickiej wiemy jest spokojniej spada przestępczość Poli tyczki skupiają się na takich aspektach jak ubezpieczenia społeczne edukacja prawa człowieka i nie musimy się tylko domyślać wystarczy spojrzeć na Skandynawię nową Zelandię Islandię tam patriarchalny model męskości odchodzi w przeszłość ku uldze nie tylko kobiet, ale i zmęczonych i mężczyzn pytanie czy świat rządzony przez kobiety byłby faktycznie lepszym, a nie tylko n p. wygodniejszym bardziej przyjaznym światem jeśli uznamy świat pokojowy za lepszy to można zaryzykować stwierdzenie, że tak tegoroczna pokojowa nagroda Nobla i z tego symbol nagrodzoną kampanię anty nuklearną prowadzi właśnie kobiety ta jest to bardzo typowe myślenie o polityce organizacji kobiecych myślenie wspólnotowe pojednawcze antywojenne i to uniwersalna zasada polityki w rękach kobiet dotyczy też krajów wciąż mocno patriarchalnych i potwierdza, że kobiety w polityce to z reguły bardzo silny jak ważną osobę i przykładem z takiego świata tradycyjnym podziale ról jest 3 3 letnia a jaka z majem 2 najpier w dostała się do męskiego świata kirgiskiej polityki jako posłanka Sojuszu jest wyczynem, a potem za walczyła skutecznie o ukrócenie przymocować albo ugruntowane tradycją praktyki zmuszania dziewczyny do poślubienia starszych mężczyzn kamery jednak przy okazji swojej działalności przypomina, kto doprowadził do poprawy stanu prawa w Kirgistanie w obszarach ubezpieczeń społecznych zdrowotnych edukacji kobiety Edwin Bendyk ogólnopolskim strajku kobiet pisał, że wyłania nam się w dziejach ludzkości kolejny silnym graczem, jakiego dotąd nie było współpracujące globalnie ze sobą kobiety jako być może klasa w przyszłości rządząca w modelu solidarnym zrównoważonym odpowiedzialnym cytatami mnie myśl o jakiś nowej partii kobiet czy ugrupowaniu feministycznym skoncentrowanym na walce oprawa kobiece myślą o projekcie zdolnym z uniwersalizm chować ogrodzoną podmiotowość kobiet proponujący w oparciu o nią program alternatywa polityczna wobec obecnego systemu władzy koniec cytatu tymczasem w Polsce toczą się próby zatrudnienia kobiet zagrody opór przed ich aktywnością przed aktywną obecnością na scenie politycznej zamiast na scenie sztuk kuchennych jest i będzie, ale zdaje się systematycznie maleje ci i warto być może skorzystać z tej okazji, jaką jest kolejna próba sztuczek kobiet przeciwko sobie powiedzmy gospodyń domowych i powiedz mi pan swojego życia warto być może podejść do rozprawienia się z kilkoma stereotypami, które mogą nam jak bumerang wracać i wracać n p. do około świątecznych rozmów, a do jakichkolwiek innych okazji do wymiany poglądów jako pierwszy wyłonił się przed nami mit punkcik czynów opozycyjnych co najmniej od roku od czasów wielkiego im paktu czarnego protestu i ogólnopolskiego strajku kobiet partia rządząca jak PiS opozycjonistę począwszy od 3 do czego niech się bawią ministra Waszczykowskiego po teraźniejszość zaganiania aktywnych społecznie politycznie kobiet do kuchni to piętnowanie opozycjonisty opiera się m. in . na sugestie, że walka i opór w ogóle mają płeć męską oczywiście pojawia się, więc pytanie, skąd w ogóle to myślenie, że kobiety nie mają równego mężczyzna prawa do kształtowania życia politycznego życia społecznego albo o zgrozo do wytyczania i realizowania własnych celów sprzyja temu niestety dotychczasowa linia badawcze historyków w historii społecznego oporu kategoria płci wciąż ledwo istnieje archiwizowanie i opracowywanie materiałów czynnym oporze kobiet będzie jeszcze trwać latami, a ponieważ zebrane informacje są nadal szczątkowe rozproszone po archiwach ich bohaterki często bezimienne marginalizacja dokonań kobiet jest łatwa i trwa w najlepsze i na tym właśnie żeruje stereotyp, że kobiety z natury nie są obecne ani historii ani wielkiej polityce spróbujmy z perspektywy historycznej spojrzeć choćby nam maleńki wycinek dziejów sami zresztą możemy się przekonać się sprawdzić, że im głębsza przeszłość tym większy mrok historii w kwestii kobiet ich wpływu na rzeczywistość, jakby w odległą przeszłość zasilały wyłącznie osobniki męskie jak pisze Kamil Janicki w książce damy polskiego imperium z kronik średniowiecznych wynika, że ówczesna Polska była właśnie w zasadzie krajem mężczyzn Gall anonim w całym swoim dziele wspomniał jedynie 3 imiona kobiet w tym przepisie postaci legendarnej ani historycznej ma od wieków, więc oswajamy się z tym interna leasingiem nie tylko brak oddania sprawiedliwości udziałowi kobiet w historię, ale braki zauważenia w ogóle autor w 1 wywiadów mówi cytat kronikarza oni byli głównie mnisi kapłani, dla których relacje między płciowe nie są zawsze element Drukarnia, a kobieta to istota niebezpieczna koniec cytatu z powszechnej świadomości Polaków zniknęły nawet niektóre królowe nie mówiąc kobieta bez tytułów historie takie jak Jadwigi Kaczyńskiej, która pod nieobecność Władysława Łokietka podjęła się obrony Wawelu przed zbrojnym atakiem mieszczan mają swoje rozwinięcie na szerszą skalę dopiero dziś w nurcie po historycznym n p. właśnie wymienionej publikacji Kamil Janicki przypomina cytat, gdyby nie heroiczny opór władz Łokietka mogłaby skończyć się w 1 300 jedenastym roku, a jednocześnie skończyłoby się też historia polskiej dynastii Piastów, bo krakowianie marzyli o wprowadzeniu nowego króla z Czech koniec cytatu no właśnie autor to przypomina czy raczej wydobywa dopiero na światło dzienne czy ktokolwiek z nas przeczytał kiedyś w podręczniku jak to Jadwiga Kaliska dała odpór bohemy izolacji kraju i ocaliła dzięki temu ciągłość naszej historii na lata można, by tak godzinami mnożyć przykłady z kolejnych stuleci im spokojnie możemy przejść do wieku dwudziestego i też godzinami takie przykłady znajdować nowe akcje miewam historia obecności kobiet w wieku dwudziestym kobiet walczących w trakcie dwudziestowiecznych wojen dziś wydaje się, że nie chce, ale badaczka i przewodnicząca komisji historii kobiet w walce o niepodległość Grażyna Lipińska jeszcze w 19 7 0 roku zaznaczała, że autorzy opracowania historycznych czy bezpośredni świadkowie zdarzeń już na poziomie spisywania pierwszych relacji wciąż zupełnie inaczej opisywali dokonania kobiet mężczyzn pisała cytat znikome są informacje o samych kobietach jako indywidualnych jednostkach szczególnie w zestawieniu z geograficznymi zapisaną w mężczyznach koniec cytatu, czyli bohaterstwo mężczyzn dokumentowano wraz z ich danymi osobowymi z elementami życiorysu, a kobiety ginęły w masie zdarzeń, a wiek 20 01 . ponad rok temu kobiety pokazały siłę masowej mobilizacji i tego nie dało się już nie zauważyć w trakcie czarnego protestu i ogólnopolskiego strajku kobiet doprowadziły do symbolicznej blokady Polski w akcje protestacyjne odbyły się w 1 4 2 miejscach kraju z udziałem 1 50  00 0 osób i sprawstwo kobiet wyraziło się tu po pierwsze w szerokim przewartościowanie powszechnych stereotypów o feminizmie, ale przede wszystkim w blokadzie politycznej Sejm odrzucił wtedy projekt oprotestowany ustawę, ale rok później zwolennicy partii rządzącej i sprzyjającej media nadal będą otrzymywać, że miejsce kobiet szczególnie pod koniec grudnia w kuchni święta Sylwester karnawał ktoś to wszystko muszę brnąć w przed nami kolejny mit mit o apolityczności domowego Zacisza zajrzyjmy właśnie do tej kuchni dla tej prywatności czy opór kobiet w sferze wartości nie wyraża się przypadkiem i w domu i poza nim, a nie albo albo czy utrzymywanie sztucznego podziału między tym co przed progiem i za progiem nie jest wyłącznie próbą utrzymania 2 porządków skrytego kontrolowanego kobiecego i swobodnego publicznego męskiego tymczasem to jak matka buduje relacje z dziećmi czy wybiera partnerskich podmiotowe traktowanie czy podejmuje się dyskusji, w której ktoś w rodzinie ma radykalnie inne zdanie to wszystko też ma polityczne konsekwencje i to nawet jeśli matka ani razu nie użyje nas żadnej partii, bo wciąż kobietach to mówimy, a przedświąteczne dni w Będzinie na manifestacjach, a w przysłowiowej kuchni właśnie, żeby zachować pewnego siebie samodzielnie myślącego człowieka zatem osobę zdolną w przyszłości do oporu wobec większości wobec władzy wobec nadużyć wystarczy czasem, że matka jest aktywna intelektualnie i bliska emocjonalnie człowiek wychowany w takim domu będzie wiedział, że wybór dokonywany na jakimkolwiek polu jego życia należą do niego i stąd to krok właśnie do świadomego obywatelstwa zakazały dzisiejszej partii rządzącej mającego swe podstawy w atmosferze wyniesionej z domu z domowego Zacisza, które to niby takie osobne odrębny od tego co dzieje się w przestrzeni wspólnej politycznej publicznej nikt tak jak kobiety nie rozumie, że to co najbardziej prywatne intymne życie seksualne chociażby jest jednocześnie polityczne, a tylko dalekie od życia kobiet mężczyzna może fantazjować o tym jak to polityka toczy się wyłącznie na ulicach i wystarczy zamknąć kobietę w domu, żeby powrócić do politycznej dominacji nad nimi następny mit KO Mik rywalizacji kobiet mój ulubiony kolor takimi w ogóle służy kobiety przecież lubią współpracować to jest wzmacnia to współgra z wieloma ich potrzebami wiele osób to wie wiele osób to widzi co można, więc zrobić, by osłabić Ano wmawiać, że są dla siebie zagrożeniem nastawiać przeciwko sobie wzbudzać zawiści podsycać wrogość gotujące zagrożeniem demonstrujący domowa zagrożeniem dla kobiet wolnego chowu takie próby podejmowane są też n p. w zespołach zarządzanych przez ładnych mężczyzn sparaliżowanych poczuciem niższości kompleksami kobiety na szczęście nie dają się tak łatwo rozgrywać kobiety nawet w warunkach ekstremalnych, czego dowodzi choćby i literatura więzienna czy obozowa czasów wojny stalinizmu potrafią współpracować solidaryzować się w piekle odtwarzać symboliczne rytuały zwykłego życia dbać o siebie budować głębokie więzi, tym bardziej w warunkach wolności wyboru kobiety znacznie chętniej decydują się na współpracy niż pokazową rywalizację ideologię separacji dzielenia wzmacniania różnic wznoszenia murów granicznych to wszystko nie jest, więc kobieta warto być może rozważyć czy fantazje mężczyzn walczących między sobą kobietach nie odzwierciedlają raczej ich własnego sposobu radzenia sobie z przeciwnościami losu, jakim jest dosłowna lub przenośna walka wręcz, ale życie to nie jest basen z Kisielem w klubie nocnym mało, która kobieta godzi się na życzenie wodza albo męskiej publiczności okładać się drugą kobietą kobiety wolą łączyć siły osobiście przyjaźni się od lat ich buntowniczka mi na granicy systemu i matkami Polkami określającymi siebie jako gospodynie domowe i mało tego obie te kobiety mieszkają we mnie w moim wnętrzu Nate niejeden raz tyka oby się zdziwił, kto potrafi współtworzyć kobiecy krąg relacji jak bardzo kobiecość powiedzmy progresywna i powiedzmy tradycyjna jako raczej łączą siły niż je zatracają w podziałach wiele kobiet realizuje się poprzez więź kooperacji konstrukcje, a nie wojny zniszczenia nie będą rzucać się sobie do gardeł wiele kobiet jest na to zbyt silnych widzą szerszy plan społeczne dlatego kobiety mają inne sprawy na głowie ich polityczna sprawczość wyraża się choćby n p. w wychowywaniu pokolenia dzisiejszych chłopców i przygotowaniu ich na nowe czasy, a teraz nikt z porządku, więc człowiek kumite oraz łączności między oporem, a potrzebą świętowania albo opozycjonistka albo matka Polka na całą kwestię można spróbować spojrzeć z perspektywy zupełnych podsta w psychologii czy między opozycjonistka matkom Polkom na pewnej sprzeczności zarówno opór, jaki odświętna przerwa w codziennej rutynie mogą wynikać z pierwszej po powstaniu owe czynniki biologiczne grupy potrzeb piramidę Masłowa, czyli ich potrzeb bezpieczeństwa w tym m. in. z potrzeby spokoju w potrzeby wolności od strony WHO, a dążenie do ich zaspokojenia może się realizować właśnie zarówno w świętowaniu, jaki w podejmowaniu prób oporu wobec destabilizacji ważnego dla siebie ładu prawnego czy ładu ustrojowego na kolejnym poziomie piramidy następne grupy potrzeb potrzeba miłości przynależności potrzeba szacunku i uznania potrzeba samorealizacji wygląda, więc na to, że zarówno walka, jakiej odpoczynek od niej zarówno demonstrowanie na ulicy, jaki odświętne rytuały w domowym zaciszu to splot 2 uzupełniających się aktywności człowieka niemających nic wspólnego z płcią i nie dajmy sobie wmówić, że mamy do wyboru tylko 1 z nich i że na dodatek jest to wybór obciążony nacechowane moralnie, tym bardziej że w dziejach Polski mamy akurat mnóstwo kobiet, które pozostawione na pastwę historii przez wojujących ze sobą mężczyzn i właśnie splatały te 2 obszary dźwignęła ciężaru i samoobrony i organizacji oporu i do kochania i wychowania dzieci i utrzymania gospodarstwa świętowanie to potrzeba nie zachcianka podobnie udział we wspólnotowej aktywności w tym przypadku we wspólnym oporze jedno drugiego psychologicznie nie wyklucza nie jest też prawdą, że walka o wartości odbywa się tylko na ważnych ulicach nie wszyscy są w stanie taką formą oporu z wielu powodów podjąć działania opozycyjne od dawna plotą się ze zwykłym życiem w tym życiem domowym niemal mimochodem czasem upartyjniona rzeczywistości rozszerza dlatego też odpowiedź na nią wyrasta poza działalność stricte publiczna to jest opór w drobnych gestach jak noszenie znaczka 1 z organizacji opozycji ulicznej to obserwacja dokumentację publikacja skutków dobrej zmiany przy okazji dnia codziennego to kontestacja narzucanych nam podziałów to każda Niezgoda na łamanie prawa czy na nadużycia władzy nie tylko w polityce, ale w miejscu naszej pracy to konsekwentna odmowa przyjmowania przekazów rządowych mediów za 1 słuszny upór wobec propagandy rewolucja może też się toczyć w sferze języka n p. polegać na codziennych czynności na przejawy seksizmu, czyli na obecność toczonych rozmowach zwrotów wykluczających umniejszając ich pozycja kobiet na dbaniu o żeńską deklinacji koniugacji na reagowaniu na chamskie dowcipasy z kobiet i o kobietach to wszystko można robić nie tylko w przestrzeni publicznej na ulicy na demonstracji, ale w domu między przekonaniem córki syna partnera kota, a barszczem pierogami piernikiem intymne trwałe i bezpieczne relacje szczególnie matki dziecka mogą być dla polityków znacznie większym zagrożeniem niż chcieli ani szansą na Święty spokój i czekamy na pewną rozumieją konsekwencji świadomego rodzicielstwa i domowe aktywność kobiet dla wychowywania silnych niezależnych obywateli matka Polka bliskością owa może być zagrożeniem wszelkich systemów patriarchalnych operacyjnych i anty obywatelskich matka Polka bliskością, a dzięki programowi 500 plus miała ostatnio trochę czasu na lekturę z dzieckiem od demokracji wolności równości matka Polka bliskością, a proszę jeszcze więcej warunków sprzyjających wychowywanie zdrowej emocjonalnie ludzi jak głosił 1 z transparentów w trakcie strajku kobiet zabierz moje prawa, a urodzę ci lewak powyższe argumenty być może nadadzą się do użytku w trakcie zaciszne domowych rozmów o tym jak to polityka można oddzielić od życia prywatnego jak to kobiety zamknięte z dziećmi w domach nie znajdą sposobu na wywarcie wpływu na sferę publiczną być może warto w trakcie tych innych rozmów być też czujny na wszelkie przejawy mowy antagonizuje więcej nastawianie werbalnych barier między ludźmi na rozdzielanie ich kategoriami to my ani strażnicy ideologii decydujemy z kim chcemy iść przez życie prawo tego wyboru jest podstawą naszej wolności nowy 20 18 rok to rok praw kobiet setna rocznica przyznania Polkom praw wyborczych jak czytamy w uzasadnieniu opozycyjnego projektu uchwały nie ma odwrotu od zasady równości wszystkich obywateli państ w w domu słyszenia Anna Zych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EMANCYPANTKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA