REKLAMA

Czy da się nauczyć odbioru sztuki? (powtórka)

Andymateria
Data emisji:
2017-12-24 18:40
Audycja:
Czas trwania:
14:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrzej materia ani witamy państwa ciepło, zwłaszcza że pierwszy śnieg przynajmniej w Warszawie mamy już za sobą, więc tym cieplej w antymaterii historyk krytyk sztuki Anda Rottenberg dzień dobry klient Aubry, a nawet tworzyć korki redaktorka Radia TOK FM panie do gustu wsi podobno nie dyskutuje, ale można je kształtować skarży się pani z taką prostą myślą tak jak się kształcić słuch weźmie może być samolot firmy i mieć słuch absolutny letnie słucham muzyki Rozwiń » często nie wiadomo co mu duszy gra, a ktoś może być siłą całkiem głuchy i to w formie fałszować będziemy go kształci całe życie i tak nic z tego nie będzie to prawda, ale nie do końca nie jest tak, że sieje nie słyszy w ogóle robię taką paralele być może łatwiej wyjaśnić tylko nie zaśpiewa się tego co się słyszy nazwę takie osoby, które chodzą do opery przychodzą na koncerty i one tę muzykę chłoną, mimo że nie potrafił zanucić po niebie pierwszych taktów Chopina i właśnie dzisiaj chcę, żeby panią namówić na rozmowę na temat tego czy warto uczyć ludzi sztuki w Reczu uczyć to może nie jest tak nie to słowo, bo uczenie sztuki to jest uczenie dokonywania obrazoburczy wśród pań też jest już mówienie jak to się robi okryto zostawmy butów są uczelnie artystyczne ktoś nas być artystą mi chodzi o odbiorców wychowywać do sztuki tak bym powiedział jak wychowanie do sztuki tak jak wychowanie do kultury no jest moim zdaniem obowiązkiem patriotycznym, ponieważ tylko ktoś, kto rozumie się ma do czynienia potrafi tego bronić się w sposób świadomy i jako pewnej wartości, lecz nie mówię o tym, że powinno się kształcić ludzi tylko w dziedzinie sztuki polskiej, ponieważ ważnym elementem jest pokazanie sztuki polskiej w kontekście światowym, bo tylko wtedy widać po pierwszej czym się Polska sztuka od światowej różni, a po drugie, że nie jest gorszy no dobrze, ale tu jesteśmy na 2 poziomach pierwszy powiedzmy taki bardziej akademickiej przy łatwiejszy do przyswojenia i zrozumienia, czyli historia sztuki oglądanie dzieł zapoznawanie się z nimi jakoś choćby przybliżone wiedza na temat tego co się działo, po czym co było wcześniej co później, w którą stronę artyści w podróży wali to jest powiedzmy rzeczy łatwiejsze i bardziej dostali celem jednak łatwiejsze zadanie Ano, dlatego że historia sztuki jest napisane w sposób ewolucja mistyczny w, a nie powinna tak być nie no jak mówił o przemianach i nie jest uczona w większości wypadków w kontekście tego co się działo w coś co wiem co się wydarzyło ekonomii w MON do twoich możliwości w polityce to przecież sam musi, więc działo były jakieś powody, dla których katedry gotyckie były wysokie i jedni mówią, że chodziło strzeliste liści finalnie nie da, a drudzy mówią, że istniała konkurencja między katedrami w różnych miastach, bo szczególnie tych, które miały przywilej targów szampańskich w jak taki wędrowiec zszedł na piechotę albo na koniu, a nie miał BP SA nie miał, że Bielsa notesie w tym kierunku w tym zobaczył wieżę kościelną agent Kremla opłaciło się miasto pomoże mógł być początek potem już 8 zamieniło w nogę, która zwykle była najwyższym budynkiem w mieście we Francji do pewnego czasu tak i w Niemczech, dlaczego przechodzimy nagle ze rozpatrywanie w sztuki tworzonej dla kościołów na rozpatrywanie sztuki tworzonej dla pałac w co się stało, dlaczego tak w oczach, dlaczego w i mamy postaci opatulony od czubka głowy o stopy, a potem mamy go wszystko to jest Bardo ciekawe i tego prawdopodobnie się nie uczy w szkołach nie uczy się tych powiązań myślowych intelektualnych i estetycznych, które łączą ze sobą różne dziedziny życia w tym również z dziedziny sztuki i pozwalają lepiej rozumieć świat w menu nigdy nie zrozumiemy do końca na świadka, który przez gminę umów możemy próbować sobie go tylko otworzyć i odtworzyć TOK myślenia nie w całości nie ma czegoś takiego tylko tak szybko do Florencji albo o drugi w głąb albo w Krakowie, a więc te okoliczności powstawania sztuki są tak samo ważne koneserom inie ćwiczymy tylko w estetyce rynku, czyli w Świdniku nie tylko ćwiczymy oko, w którym nam pozwoli w pewnym momencie odróżnić dzieło wybitne dzieła średniego i a celem działano powiedziałabym, którzy na tę nazwę nie zasługuje, ale też ich zrozumienie MR i zrozumiemy i nie tylko w tej warstwy, którą on sam opowiada szamanem myśli obrazy tematyczne, których był sum tysiące 9 zlotym nie ma anegdotę o warstwę dydaktyczną, która bardzo często była pretekstem ty też musimy wiedzieć kiedyś mówiłeś o tym, że pretekstem do malowania ścian i Świętego Sebastiana było piękne męskie ciało ręka w, więc jest ileś powodów, dla których studiowanie 3 czy inaczej przysposobienie do szkatułki do rozumienia sztuki pogłębia naszą świadomość i stajemy się ludźmi kultury dopiero wtedy ani nie wtedy, kiedy wiemy lepiej, zanim obejrzymy cokolwiek i mamy już opinię wyrobioną na ten temat no cóż nie będę obarczać, bywa że na tereny te obszary, ale widzieliśmy to wszyscy wielokrotnie, więc rzeczywiście możemy z 1 0 darować, o ile nadal w gębie rozumiejąc trudności, o których pani mówi sądzę, że jest to powiedzmy to łatwiejsza część w przyswajaniu sztuki jeśli ktoś jest zdeterminowany zainteresowany tą źródła się znajdują są muzea można studiować też własną rękę w wolnych chwilach o tyle w ciekawi mnie bardziej moment sól w uczelniach odbioru sztuki poza tą warstwą intelektualną to ze szczególnym wskazaniem sztuki współczesnej, by wciąż słyszy pani Randolph od bardzo wielu osób jak nie rozumiem sztuki współczesnej w słyszy od osób wykształconych, ale w Danii w sądach nie ma wielkiej różnicy w między sztuką współczesną a, a sztuką gotycką jeśli chodzi o rozumienie w, tyle że kanon, a w, którym była tworzona sztuka gotycka jest bardziej przewidywalny jony jak widzimy panią w domu odratowano ją na niebiesko dziecka na rynku co wiem, że to jest wagon w rewiach, ale jak widzimy obraz, o którym dzieją się trudniejsze rzeczy to już niekoniecznie wiemy, o co dokładnie, choć w Tauron ma Lechia w lukrecji, a Rawicz, dlaczego tak ani wbija sobie sztylet, lecz prawda z tyłu jest tam w hotelu Grecja, która zdobyła 4 kryteria, których nie zada pytania no to nie rozumie, dlaczego one w nocy po Żagań niby, o co chodzi czyta znają na razie te ruchy jak Lukrecja i o co właściwie co to jest w ich to samo jest z współczesnym dziełem sztuki on też jest do czytania na kilku poziomach wydaje mi się, że jeżeli chcemy się dowiedzieć, kto to buty była ta Lukrecja po poza tym, że jest ładnie namalowano franka to musimy się tego dowiedzieć, a drugim stopniem wtajemniczenia będzie to dlaczego one n p . zieloną szafek, dlaczego nie ma na szyi w naszyjnik kasy krucyfiksy i w ogóle nie ma naszej znika na szyję, a nawet Aldony za dekolt w 2 takie delikatesy mówi Lukrecja akurat w mroteckim przyszło do głowy ale dlaczego Maria Magdalena w MLS puszczane włosy i potem ją poznajemy ich istnienie bardzo dużo zakodowanych informacji również sztuce dawni podobnie jak dzisiejszy tylko forma obrazu jest inaczej dzieła przyzwyczailiśmy się do tego, że istnieje obraz i obrazy z obrad tak jak róże z Różą prawda, ale nagle ktoś pisze to nie jest róże to nie jest fajka wprowadza wątpliwość czy jest to orzeczenie to jest walka czynnik cieszymy się zastanawiać, gdy używasz na początek filozoficznym przy 2 kółek IKEA jest uruchomienie wyobraźni i gra, ale u kogoś innego może być całkiem inna sfera szlachetnemu uruchomionych, więc w jak najtaniej, mówi że sztuka nowoczesna czy współczesna jest niezrozumiała sztuka dawna jest wyrozumiała to mówię, że jest pani mylnym błędzie jednak druga jest tak samo jest rosół piachu tylko jedno jest przez stworzone przez historię, bo jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że istnieje coś takiego jak obraz w tym obrazie są, jakby zrozumiałe formy, czyli są figury jest stolicą kwiaty na różne rzeczy, ale kiedyś pamiętam rozmawialiśmy z Balice martwych natur holenderskich prawda ich to samo dotyczy za każdym razem warzywnego dzieła sztuki w każde poważne dzieło sztuki tworzonej dzisiaj też ma zawartą w sobie określoną symbolikę, do której trzeba znaleźć klucz krytyka artystyczne czy Kramarczyk komentarz artysty pomaga ten klucz znaleźć tylko my musimy otworzyć drzwi z tego pokoju, w którym w Elblągu, który błąkał się nasz mózg i wyjść poza ten pokój do innych sal do amfiteatru prawda do przestrzeni i wtedy jak się otworzymy i MMS-y pytanie, o co chodzi to się dowiemy, bo dzisiaj każde dzieło przemija wybitny ma swój komentarz jak będziemy chcieli go przeczytać ktoś się dowiemy i mówienie o tym, że nota, ale kiedyś nie trzeba było czytać nut trzeba było trzeba było tak samo dużo czyta się temat lukrecji jak dziś jej przeczyta umownie w USA temat nauki, a co nam w daje pomijam tu taka edukacja w dziedzinie sztuki współczesnej, zwłaszcza że, o ile się dawny świat jest nie do zrozumienia to współczesny służy w ogóle nie chadza z więzienia, gdybym miała pani opowiedzieć mojej córce Marysi 12 co jest Doda, że mamusia będzie się wlokło po galeriach będzie wiedzieć, że mówi prozą tak ogólnie przeszedł odwołano Moliera będzie wiedzieć czemu wyprowadzam ITS niebywale ważnych, ponieważ bardzo wiele osób nie wierzę mówi wprost UKE wiedza pozwala jej zrozumieć, że jest człowiekiem kultury nie w sensie, że ją tworzy ale, żeby nie uczestniczy w sposób świadomy w ich nie uczestniczy w kulturze w sposób świadomy to jest się wyciekiem w zamkniętym również na to co się zdarza w innych dziedzinach moc tak jest moje przekonanie otrzyma pani przekonanie, że to może mieć jakiś wpły w na mistrzostwach Star Trek klienta nie jest współczesną, która wygasiła kolejny raz, żebyśmy nie mówiło o estetyce o estetykę z kategorią figurującą w takie pojęcie piękna i myśleniu posługiwała się w nich pojęciem estetycznym, dlatego że dzisiaj sztuka jest bardziej interesujący sposób zanurzone w zupełnie innych kategoriach antropologii socjologii w polityce filozofii i estetyka jest tutaj w prawą drugorzędną walczy oczywiście ważna forma dzieła musi to być zgodne z przekazem, który artysta nam próbuje postawić przed oczy, ale jeżeli jest to pusta forma to w ogóle nie ma czemu wójt nie ma pustych form za każdą nawet kwadratem Malewicza stała idea, a zwłaszcza za kwadratu w Malezji czy wie pani to nie jest także coś można sprowadzić do czystego dekorujemy można próbować i n p. teoretycznie jest właśnie trwa wystawa w muzeum sztuki nowoczesnej nad Wisłą wystawa sztuki optycznej teoretycznie chodzi o przyjemność oka i on i poza baby czysta wzrokowe el Toro jest tylko znowu powierzchnie w bojach się pójdzie na tę wystawę i poczyta chce go artyści wychodzili i ostrym chodziło też się okaże czy tak stoi też bardzo poważne i biologii i bardzo często społecznych i to było naszym manifest to, że tak powiem zapraszamy za tydzień na pogawędki o sztuce do Radia TOK FM w czwartki po czternasty 4 0 i Anda Rottenberg i Anna Wacławik Orpik ich Andy materia ani całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA