REKLAMA

Wystawa prac Magdaleny Abakanowicz „Metamorfizm” w Łodzi

Kultura Osobista
Data emisji:
Audycja:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska kilka dni temu centralne muzeum Włókiennictwa w Łodzi otwarto wystawę prac Magdaleny Abakanowicz wystawa nosi tytuł metamorfoz vis, a moim gościem jest kurator ekspozycji Marta Kowalewska dobry wieczór metamorfoz firmy, czyli opowieść, o czym on całej drodze przemian narastania struktur el pękania przeobrażania tak naprawdę materii to oczywiście występ Magdaleny Abakanowicz do tej pory było wiele natomiast chciał właśnie Rozwiń » pokazać to mu ich zdaniem najbardziej eksperymentalną części twórczości mało, kto wie le to właśnie Magdalena Abakanowicz el przeobraziła tkanina pozbawiła tu tkaniny właśnie funkcji dekoracyjnych takich funkcji służalczość wobec architektury i sprawiła, że oczywiście z grupą polskich artystów, ale to ona była tym liderom innych, którzy grupy artystów, którzy sprawili, że tkanina stała się dziełem sztuki tak naprawdę pełną przestrzenną formą pokazywaną teraz oczywiście w Moma i naj większych przestrzeniach instytucji związanych z sztuką nowoczesną i właśnie z tkaniny powstawały pierwsze wagony kark i tak naprawdę Magdaleny Abakanowicz kończący warszawską ASP zrobiła dyplom pracowni rzekach był to jest mało znanym faktem i pierwszym etapie twórczości właśnie lata w latach sześćdziesiątych to były wielkoformatowe gwasze malowane właśnie na starówce do wymiany, gdzie tam właśnie zapełniały się takimi przestrzeniami stworami Izy jej wyobraźni i dopiero później nastąpił w cyklu płaskich gobelinów i które pokazujemy właśnie na wystawie ale kiedy spojrzy właśnie już na tę bardzo abstrakcyjne formy widać pewne przestrzenne myślenia i to właśnie chciałam chciałam wydobyć jak rzeźby powstawały jeszcze tutaj chciałbym nawiązać właśnie, zanim te rzeźby powstały były też taki cykl gobelinów strukturalnych z tekturowych, gdzie te formy tak naprawdę ona lub za pomocą wielu eksperymentów i takich naprawdę bardzo odważnych działań w sprawie żony były coraz bardziej reliefu owej przestrzenny, ale właśnie UE i wypukłe tak wypukłe miały przeróżne prześwity anektowała do swoich dzieł takie do tej pory nie przynależne tkaninie materiały n p . Końskie włosie czy rzeczy bawełniane sznury i najpier w ta teza ta forma przestrzenna objawiała się w różnych rodzajach splotów, które tworzyły właśnie takie bardzo strukturalnych reliefu owe powierzchnie i wydaje się, że właśnie ciekawa jest ta droga nie jest to właśnie tak jak pani powiedziała tych form przestrzennych, które tak naprawdę są one teraz kojarzone właśnie głównie z Magdaleną Abakanowicz jak i nazwiska zwana bańka na niedzielę od tych tkanina Hill tych rzeźbach z tkanin, które możemy oglądać w Łodzi również mówimy Ada Kany prawda na Bałkany do suto pełno przestrzenne wcześniej wcześniej byłyby gobeliny gobeliny strukturalne, a dopiero, kiedy ta tkanina wyszła w przestrzeń oderwała się od ściany w wtedy już właśnie mówimy o o Bałkanach, bo też trudno było to zakwalifikować myślę, że właśnie na tym polegało to nowatorstwo, że one dziś oscylowały między różnymi dziedzinami prawda, bo była to tkanina była to, ale też był też można było już to nazwać rzeźbą, lecz także samo Magdalena Abakanowicz powiedziała, że właśnie po to, są reguły żeby, żeby złamać i to reguły właśnie sprawiają, że inni, że są taką inspiracją do do tych działań bardziej radykalnych i do tego wychodzenia przed szereg oczywiście w wymyślaniu czegoś zupełnie nowego była artystką bezkompromisową, a jak te pierwsze prace były przyjmowane przez publiczność przez krytyków wypłynęła tak naprawdę, jeżeli chodzi o taką międzynarodową scenę w lesie 10 02 . roku odbył się wówczas pieszych zbierane tkaniny artystycznej w Lozannie i Żyto było fantastyczne zestawienie, ponieważ Biennale był zorganizowany po to, żeby być takim festiwalem tkanin w stylu reprezentacyjnym francuskim i były to inne bardzo płasko perfekcyjnie tkane tkane gobeliny ogólnym ich tam wtedy był wymóg 12 m ², żeby w ogóle taka krytyka praca mogłaby zakwalifikowane natomiast polegało to na tym, że artyści robili karton najczęściej malarski i przez rzeszę rzemieślników bardzo zły wysoko wykwalifikowanych to było przenoszone były te wizje natomiast tutaj grupa polskich artystów sama własnoręcznie swoje prace robiła co już nadawało ton element unikatowość ci inni ona inni nie przez wszystkich był entuzjastycznie przyjęte w tym sam bym komisarz Biennale Pierre Poli oraz główny krytykę drakońskiej byli zachwyceni rzeczywiście już rok później przyjechali do Polski, żeby pracownie artystów odwiedzać tak właśnie m. in. pracownię Magdaleny Abakanowicz natomiast była cała rzesza ludzi, którzy uważali za barbarzyństwo tutaj chciałbym przytoczyć piękne cytaty z Wojciecha Sobieraja, który należał do tej grupy pieszych artystów, którzy powiedział, że byliśmy jak chleb razowy koło kremowych ciastek w i myślę że, że właśnie to nowość ta obok PL sztuka Magdalena Abakanowicz można powiedzieć czasami jest taka może nie brutalne ale, ale tak prawdziwa i tak biologiczna, że to, że właśnie skłania, gdy porusza też różne zmysły jest bardzo chaotyczna i 1 na wystawie metamorfozy chciałam też tak właśnie z 4 różnych zmysłów poruszyć stąd towarzyszące muzyka Bogusława Schaeffera właśnie też z również lat remont 6 0 7 wydaje się, że to był właśnie ten czas fermentu, kiedy pokolenia artystów, którzy po drugiej wojnie światowej wchodzili prawda swoją twórczość mieli tę odwagę pokonywania pokonywanie granic sami ich muzyce też to nastąpiło, więc wydaje się, że to połączenie właśnie seksualności Fryze z tą sferą muzyczną daje taki obraz i klimat tamtych czasów jeszcze wracając do tych pierwszych oceny prac Magdaleny Abakanowicz ona sama pisała o Bałkanach, że drażniły ludzi były nie w porę w K 2 gobelin francuskiej sztuce poparcie sztukę konceptualną Atu formy ma liczne skomplikowane i ogromne tak, bo ona tak naprawdę stworzyła cały taki właśnie swój los swój świat LHS jest nadal na wystawie pokazujemy też też film zatytułowany Abel abakany i tam są zdjęcia z plenerów sześćdziesiątego ósmego roku, kiedy ona właśnie te swoje formy wyniosła na remont wydano w Łebie i one na skutek właśnie wiatru na inne w połączeniu właśnie z tym jestem takim naturalnym krajobrazem tak naprawdę ożywają i Unii i wydaje mi się że, że tutaj też, kto kupił ten sukces i to, że one tak naprawdę poruszają ludzi co daje chodziło chodziło jej nie tylko o to, żeby oderwać sztukę od ściany, ale również, żeby wyprowadzić się poza muzeum poza galerię tak jestem przekonana zresztą później te wszystkie rzeźby które, które są obecne niemal na całym świecie, które wtapiają się w pejzaż miast myślę, że i też i późniejszą realizację wydaje się, że właśnie do tego do tego dążyła pierwsza część wystawy z centralnym muzeum Włókiennictwa potrwa do 1 kwietnia w przyszłego roku, a jej kontynuacja od 2 6 kwietnia i będzie to prezentacja dzieła artystki do tej pory w Polsce niepokazywanych, czego możemy się spodziewać tak bardzo się gęsto się cieszy, ponieważ tak jak wspomniałam właśnie ta kariera międzynarodowa artystki Lynn była obserwowana na kolejnych edycjach Międzynarodowego Biennale tkaniny w Lozannie w Szwajcarii Biennale skończyło się w dziewięćdziesiątym piątym roku natomiast Fundacja TOnZ Poli posiada ogromne archiwa, ale też równie wspaniałą kolekcję dzieł najważniejszych artystów światowych i m. in. posiadają 4 8 prac Magdaleny Abakanowicz właśnie tego z tego pierwszego okresu, który jest mało znane do tej pory, a wydaje mi się ciekawą właśnie prześledzenie tej drogi artysty i tak naprawdę język kształtowania plastycznego wyrazu u artystów jest bardzo ciągłej jedno z drugiego wynika i wydają się właśnie to ciekawe pokazanie tych prac, które do tej pory jedno nie był pokazywany w wśród tych prac, które pokazują państwo na tej pierwszej odsłonie wystawy Metamorphosis również są prace, które do tej pory chyba nie były udostępniane publiczności i były natomiast bardzo bardzo rzadko, ponieważ rzeczywiście głównie z eksponowana do twórczości Magdaleny Abakanowicz związane z rzeźbą miękką i to jest rzeczywiście ta najbardziej akcentowanym natomiast, że jej pokazujemy tkaniny malowaną w 19 60 roku właśnie te były płaskie gobeliny i wydaje się, że też ciekawymi obiektami są tkaniny, które były prezentowane na 01 02. Biennale w Lozannie sześćdziesiątym 02 10. piątym roku i ta druga tkanina des demona należy do cyklu, który zdobył grand prix na Biennale San Paulo należy 10 05 . roku złoty medal złoty medal architektem zawsze powiedzieć tak już, podsumowując trochę, bo państwo oczywiście mają swoje zasługi w Łodzi że, że prace Magdaleny Abakanowicz pokazują, ale ale, czego tak się dzieje że, że jednak bardzo mało mamy w Polsce możliwość oglądania jej jej prac bardziej jest eksponowana w galeriach na świecie niż u nas w Polsce, skąd to się wzięła to chyba jednak trzeba powiedzieć nie do ocenienia Magdaleny Abakanowicz nie jest doceniona tak jak pani wspomniała już czyści świat się nią zachwyca i doceniał prawdziwości i sztuki za 20 1 9 roku przygotowywany jest duża wystawa na styk Modern w Londynie żółta waga prezentowany jest w Moma w nowym Jorku, ale obecnie trudno jest powiedzieć, dlaczego tutaj w Polsce jeszcze inni czy na pewno jest artystką znaną i jej mniej pozycja jest absolutnie niekwestionowane natomiast rzeczywiście wydaje mi się, że ZUS zasługuje na nas na taką wystawę w pełniej retrospektywną, która by pokazała to to co w tej sztuce jest najlepszy z nich zasługuje również na swoje stałe miejsca na miejsce, gdzie moglibyśmy nastały oglądać rzeźby i działa Magdalena Abakanowicz tego niestety jeszcze się nie doczekaliśmy dlatego tutaj zapraszamy na razie do nas 2 i czekamy rzeczywiście, żeby takie miejsca powstało, bo wydaje się to absolutnie koniecznych zapraszamy serdecznie docent halnego muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie wystawa prac Magdaleny Abakanowicz, która nosi tytuł lekka amorficzne gościem kultury osobistej była Marta Kowalewska kuratorka wystawy bardzo dziękuję za bigamię warto triumfuje Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia teraz czas na skrót informacji w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA