REKLAMA

Czy publiczne pieniądze wydawane są w Warszawie efektywnie? Agata Diduszko-Zyglewska rozmawia z Arturem Celińskim

Data emisji:
2017-12-28 09:30
Audycja:
Studio Plac
Czas trwania:
25:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

tutaj studio plac i 1 8 Agata Diduszko zwykle ska moim gościem dzisiaj jest Artur Celiński ekspert d s. polityki kulturalnej wiceprezes zarządu ResPubliki nowej i też człowiek, który realizuje od kilku lat w różnych miastach Polski taki trend, który się nazwa dna miasta i dotyczy tworzenia polityk kulturalnych miejskich właściwy sposób i zaprosiłem ją dzień w 2 i zawzięcie Artur tutaj, dlatego że mamy rozmowy dzisiaj o tym jak wydawane są w Warszawie pieniądze na kulturę Rozwiń » i dokładnie chcemy się skupić się o tym jak są wydawane pieniądze na publiczne instytucje kultury, a ponieważ wiem, że w trakcie waszych badań w różnych miastach zajmowali jeszcze się tak źle także instytucjami kultury to pewnie będzie się ścigał się dla nas informacje na początek chciałem przytoczyć trochę liczb i ze strony urzędu miasta mam takie informacje, że w 20 1 7 roku w Warszawie na instytucje kultury, czyli teatry muzea biblioteki i domu kultury w wydano całkiem sporo pieniędzy na biblioteki 8 8  000 00 0 na teatry 10 7  000 00 0 na muzea 50  000 000 na inwestycję, którą była modernizacja muzeum Warszawy przy rynku starego miasta 1 14  000 000 ludzi całkiem imponująco wyglądają te liczby takich ludzi należy właśnie śledzie weźmy tych wartości bezwzględne to od razu widać, że Warszawa wydaje na kulturę najwięcej jeśli zobaczymy strukturę tych wydatków to też nie zobaczymy, że Warszawa wydaje najwięcej w Polsce takim statystycznie na teatr to jest główny obszar wspierania działalności kulturalnej Warszawie zwykle w miastach jest także te najbardziej instytucje, które dostał najwięcej środków to domy kultury biblioteki w Warszawie to są teatr to też pokazuje profil i politykę kulturalną Warszawy dać się koncentrujemy no, a jeśli chodzi o to co do rana mówią to one nam granie tak jak podane są mu ją bardzo niewiele im Lecha, gdzie myśli sobie na Miłostowo staje się milionów złotych na Tatry po trzymało potencjalne zyski słuchasz pomyśli sobie no cóż jednak sporo pieniędzy stoi 6  000 000 zł na 1 rok tak na falę hejtu podzieli się liczby teatrów pracowników w tych teatrach utrzymaniem budynków takie jest w koszty jak ogrzewanie ochrona koszty wody i t d . to się może okazać że, ale to nie są duże pieniądze na problem polega na tym, że my bardzo rzadko rozmawiamy o pieniądze w innym kontekście niż takie, że jest ich za mało powinno być więcej w bardzo mało wiemy o tym, coraz efektywniej wydawane czy za te pieniądze publiczne realizują rzeczywiście maksymalny przesłanie dużo nerwów tobym się maksymalnie dużo co powoduje czasami, że te dyskusje schodzą na taki niebezpieczny jednak to, że to pies publiczne to nie, bo wynoszącą co jakiś określonej sztuki, że to minister kultury życia tych pieniędzy albo wcale nie jest to jeszcze kosiarze prezydent jest, zwłaszcza tych pieniędzy jest mecenasem Kurdów, kiedy te pieniądze z naszych podatków, więc jednak my, a równocześnie, że my zwyciężymy, ale w związku z tym doszlibyśmy moglibyśmy się bardziej też mieć lepszy dostęp bardziej przejrzysty deformacja te pieniądze są rzeczy wizy wydawane no właśnie Born to zatrzymajmy się na chwilę, bo zaczęliśmy rozmowy o teatrach i jak n p. także ze strony urzędu miasta ściągnął sobie taką informację, z której wynika, że te budżety poszczególnych warszawskich teatrów różnią się bardzo i widzę, że n p . na przyszły rok planowany jest dla teatru dramatycznego budżet w wysokości 16  000 00 0 ponad 16 lat w TR Warszawa 11  000 00 0 i t d. ententy są największe kwoty, a najmniejsze kwoty to n p. jest dla teatru ochoty w 2  000 000 dla teatru komedia 2  000 000 dla teatru Lalek 3  000 000, więc starałem się, skąd tak gigantyczne różnice w budżetach poszczególnych instytucji czy mogę śledzić co wpływa na takie duże różnice między tymi datami i generalnie są one wynikają przede wszystkim z zadań, które każda instytucja musi realizować w związku z tym nazwy zespołu zaplecza budynku, który po to, żeby to zdaniem można było realizować jest zorganizowanym takim obrotem wzięli też ma dużo pracowników będą mogły po pensje pracowników powinny być już czy może to państwo mieć większy niż starsze, którym droga ma garstka pracowników, ale oczywiście jak czytamy, że to liczbę i był niewidomy żadnej innej formacji tak naprawdę Need to od tych zadaniach o zasobach zapleczu to ciężko cokolwiek powiedzieć ci najśmieszniejsze jest to, że my Heart wciąż posługujemy się najprostszymi wskaźnikami do badania efektywności tych budżetów to znaczy Warszawa i inne miasta w niedzielę o tę sumę przez liczbę widzów przez konferencję, żeby kiedyś zrobiłem takie porównanie n p. wyszło mi, że teatr Roma, który oczywiście ma zupełnie inny charakter jest zatem rozrywkowe robi to, że takie spektakle i wydarzeniach z ściągają tłumy będą to sobie nie wychodzi ten wskaźnik taki, że na każdego widza Warszawa dokłada każdego widza zasiada od 19 zł ma, ale już były takie teatry, których tak to dotacja do każdego widza wynosiła 400 500 600 zł tak znowu pytanie czy to jest dużo, że to jest mało niestety instytucje kultury są tak zarządzane i mimo tego, że informacji nie są pokrywane są podawane w taki przejrzysty sposób żyjemy tak naprawdę na co poszły te pieniądze chętnie, ale musimy się, że to warto powiedzieć, bo rzeczywiście dla słuchacza to może być egzotyczna jest dziś wiedza rzeczywiście jest także te teatry, które nazywamy artystycznymi czyli, które rzeczywiście nie tworzą rozrywki tylko jakieś tam nowe obszary odkrywają sztuki zwykle rzeczywiście mają mniej premier mniej widzów bolą mnie każdy ma on jest gotowy do torby na tego rodzaju teatr i z tego m. in. wynika tak to, że ta dotacja do biletu musisz być większa, ale one spełniają inną rolę tak one rzeczywiście poszerzają granice sztuki robią są takimi pionierami, więc w tym sensie ma to sens lub może mieć sens dla adresu, bo się pytania o rolę umowną, by władze miasta, ale nie wszyscy tylko tejże w grudniu pani prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz, ale my trochę jako cała społeczność samorządowa czy tym miastem jednak wodami w po niej bardziej pośredni sposób sobie n p. w ramach polityki kulturalnej myślałam, że rząd chcemy mieć 3 teatry artystyczne poszukujące eksperymentalnej w związku z tym, że cenimy wartość takiej sztuki wierzymy, że ona jest potrzebna ważna my na to przeznaczone pieniądze i ogólnie czuliśmy się interesom związku z tym konsultowane na głównych to potem przeliczać na roboczogodzinę rodak Gontek ciasto trochę inna historia, ale jednocześnie test Tatra artystyczna rozliczają się ten sam sposób jak dotąd w ramach, których jest zatem artystycznym jest teatrem bardzo konkurencyjnym bardzo znamienna takiego komercyjnego odbiorcę na Assange susły są zasady w związku z tym miasto też stosuje ten sam przeliczniki wskaźniki mierniki tylko, tyle że ta, która ma jak dużo bym miała też jak bardzo duże pieniądze dla publiczności mnóstwo osób z tym to dotacja przecież inaczej, ale właśnie dla mnie ciekawe jest pytanie czy rzeczywiście to jest trudne pytanie czy rzeczywiście jest także sam nie powinny istnieć jednak jakiś dźwig gałki lub kryteria dotyczące wynagrodzeń artystów myślę o tym w kontekście sytuacji związanej teraz teren Warszawa, o której my czytaliśmy niedawno w gazetach, że on jest teatr, w którym rzeczywiście to jest teatr artystyczny, robiąc ważne rzeczy, dostając drugą co do wysokości miejską dotację w no i jednocześnie, by w tej jest w te z tych artykułów wynikało, że też ten teatr ma pewne problemy Majki zadłużenia nie radzi sobie z różnymi rzeczami, że pracujący tam artyści dostają bardzo wysokie honoraria za n p. właśnie zrobienie spektaklu reżyser i i t d . i t d. nic zastanawiam się na ile jednak rzeczywiście te stawki honorariów powinny być jakoś może związane właśnie z ogólną sytuację instytucji czy to nie powinno być jednak jakoś regulowane, bo wydaje się, że w tej chwili w ogóle nie jest także te z 1 0 indywidualnych decyzji i odpowiedzialność dyrektora naczelnego jakiś tam instytucji nie wiem czy tak to działa wszędzie no trochę działo ponieważ, jakby nam dyrektor ma autonomię jeśli chodzi o wyda wydawanie dotacji, którą dostał od miasta przypominam, że tego bezprawia jest tak, że organizatorom, czyli władze miasta władze samorządowe dla swojej instytucji Frołow prowadzono z UJ to nie jest typ ich własność, ale powołały ją w obniżonych cenach powinny zapewnić środki umożliwiające funkcjonowanie natomiast to nasze prawo jest pełna takich niedomówień n p. nie wiadomo co to znaczy środki pozwalające na funkcjonowanie związku z tym mamy także są instytucje, które dostosują dostają dotacji na poziomie 100 % swoich jego kosztów z roku na rok ustalane są pakiety dostają 80 % swoich kosztów z poleceniem szukajcie reszta aż 20 0 sponsorów jakiś tam programy ministerialne tak dalej i tanie zamówienia dotyczą również z zarobków i wynagrodzenie za nasze spektakle za reżyserię za grę i t d . i oczywiście trochę czasami ból, że my nie skala wysokości tych wydatków o nas też często osoby trochę inny Hansa niejawne, ale też nie do końca jasne, że to jest tak często dowiadujemy się o nich trochę w tajemnicy przy rozmowie przy kawie nie ma tak n p . że dyrektor teatru na koniec po premierze wznawia taki rachunek mówi tyle kosztowały próby tyle kosztowała praca nad scenariuszem tym dostali aktorzy i warzyw pokazać taki bilans tego nie ma nazwy i Duńczyka pamiętam, że teatr Polski we Wrocławiu miał ten sam problem na czym budżet tego teatru był wielokrotnie przekraczane nie te są przyzwyczajeni są w excelu pejsy wszyscy mówili teraz to świetny spektakl tak tak rzeczywiście świetna, ale deficytowe bardzo mocną nawet przekroczył budżet, który był przeznaczony na ten spektakl i wtedy wszyscy mówiliśmy o tym, że no to jest jednak nie fajnie, że tutaj niż się taki fantastyczny teatr, ale nic nie zapytał ale dlaczego oni przekroczyli budżet na ten spektakl czy ile w związku z tym, jakie nadają sią Krystian LUPA czy to było honorarium to powiem w miesiąc się w ramach spra w wrażliwości społecznej może za wysokie może za niskie nikt pewnie zadaje nosa szkoda i się też regulacje to one mogłyby być stworzone przez samych grono twórców tak, bo rzeczywiście trudno narzucić z zewnątrz, aczkolwiek ja od razu przychodzi do głowy, bo wiemy, dlaczego honoraria reżyserskie są takie wysokie, dlatego że są to dochody nieregularne i reżyser może być także, owszem, zarabia bardzo dużo na za jakiś spektakl, ale potem przez wiele miesięcy nie zarabia nic, ale oczywiście tutaj i tak lot jest 1 z ważnych kryteriów, które trzeba brać pod uwagę natomiast gdy wspomniał 7 i sprawiedliwość się to dla mnie rzeczywiście tutaj taką problematyczną sprawą związaną też właśnie z tym ewentualnym wystawianiem list jest są te różnice w zarobkach właśnie wewnątrz teatru, czyli że z 1 strony mamy aktorów, którzy w, których goła pensja jest bardzo niska czasami, a to czy nasi powiększy zależy od tego ilu grają spektakle i czy te spektakle są grane itd od wielu czynników, ale część z tych osób po prostu zarabia bardzo mało i to dotyczy też ludzi pracujących w całej ekipy technicznej, że często to osoby po prostu bardzo mało zarabiają i wtedy rzeczywiście ta różnica między zarobkami gwiazd w artystycznych tworzących tam, odpadając w tworzenie dzieła, a a, jakby tym co zarabia po prostu ktoś, kto pracuje na co dzień w tym teatrze jest czasami bardzo duże na torze w decyzje poszczególnych dyrektorów Mączka, bo jeżeli jest wolność i sobie żonę chce zaangażować się tzw. gwiazdy Pm do swojego teatru albo do sztuki, którą chciałby wystawić myśli sobie, że ta sztuka przełoży się nie tylko na jakiś zysk, bo będzie rekord frekwencyjny bita, ale także wizerunkowo sprawę, że ten ta instytucja zyska zyska rozgłos renomy tak dalej oto tuż za decyzje dyrektorom autonomię ma też odpowiedzialny za wydawanie środków publicznych właśnie z 1 strony autonomię, ale z drugiej strony jest związany prawem bardzo nas nie może przekroczyć dyscypliny budżetowej to jest to wbre w wyraźnemu dyrektor instytucji kultury jest równie mocno odpowiedzialny za poziom instytucja też za to, żeby mienie publiczne, które są powierzone, czyli mury stamtąd, ale stan centralnego ogrzewania mocnych stron sceny tak dalej, gdzie został ogłoszony na czym on za to wszystko odpowiada na szóstym wracają dyrektora tak instytuty to nie jest tylko myślenie kombinowanie, jaką to sztuka stworzyć coby tutaj móc ciekawego zaproponować, ale także martwienia się na to, żeby n p. sufit nie spadł widziana na głowę to jest coraz większe wyzwanie niż ten obieg kultury no bo nie każdy dyrektor uzna się na takich różnych zagadnień technicznych często też nie stać go zatrudnić 2 osoby odpowiedzialne jeśli ktoś pomyśli mówimy o zarobkach samych instytucji to nam oczywiście obsługa techniczna i osób z Polski są centra kultury za bardzo mało ja też powszechna sytuacja i też myślę, że nie bardzo mało mówił o nich mówić więcej, bo może się okazać, że za chwilę nie będzie chętnych do tego, żeby pracować w teatrach jako oświetlenie owce jako działacz dźwięku ludzie budujący scenografie tak właśnie dlatego każdego niemal do instytucji kultury na czas do rodziny oceniamy, a tymczasem jasno powiedzieć, że nasz rynek tzw. rynek tak jakby branża rozrywkowa oferuje wiele znacznie większe wynagrodzenia, więc tutaj też 5 8 Szmyd martwić teraz wiemy dokładnie, że takie sytuacje jak człowiek, by skandalicznie wysokie potencjalne stanąć wysokie wynagrodzenia poszczególnych osób to, że w porównaniu do wynagrodzeń sezon regularny ruch Chorzów stołu to zbyt wysokie, a Małysz to dzisiaj nic nie wie na czym my mówimy o tym, trochę nas stać taki, że to 1 z Obłuża trochę nie wiemy co nie rozumiem tej sytuacji, ale nie ma ciągu dalszego niema już w Osieku rzeczywiście aktorzy tworzą coś w rodzaju związku zawodowego rozrząd niby zasiądą sami są uderzony powiedział Słuchajcie musimy tutaj jakoś się ustalone standardy zarobków jednak, że przykład są widełki po tym, gdy każdy, kto może się poruszać mówić wolę mieć świetnego specjalistę nie za 5 000 zł na 1 aresztu osób zatrudnia tańszych mniej wymagających dno przyłączenie ale, żeby nie było takiej sytuacji, że ktoś zarabia pieniądze niepozwalające mu tylko na przetrwanie, ale nie wzrosło także na rozwój, a on i myślę sobie, że potrzebna byłaby taka inicjatywa i to też działo się podczas Kongresu kultury w tej Warszawie, a takie chamskie kadrów o nas, kiedy były takie spotkania mówiąc o tym, że po nim być bardziej wobec siebie solidarnie powinniśmy użyć słowa o tym, jakich warunkach pracujemy, zanim pójdziemy do mediów, zanim pójdziemy do włazu my mieliśmy za mało środków na kulturę w ich wznowić jak wydajemy co mamy czy ktoś widzi jest wydawanie efektywny sprawiedliwe czy też, tworząc leków są mu sam taką sytuację, w której jedni nie wiadomo dlaczego dostaję dużo na drodze ten również wiadomo dlaczego dostają o wiele wiele dni właściwe wydaje się to stąd takie rozwiązania dobrze się sprawdzają w krajach, w których działają, czyli n p . w Skandynawii też we Francji, gdzie rzeczywiście po pierwsze, prasa, a także praca artystyczna sobie silniku związkowi ona, czyli związki zawodowe, które niestety u nas w czasie komunizmu częściowo zostały one były groteską, więc dlatego spora część ludzi dalej nie ufać takiej instytucji ich związek zawodowy, a to jest przecież instytucja, która mogłaby bronić praw pracowniczych pomagać tworzą się takie związki, ale wciąż bardzo dużo ludzi do nich nie należy ich tylko regiony sprawnie działają rzeczywiście jest także te związki są w stanie wynegocjować z władzami samorządowymi ogólnymi wszelkimi właśnie tego rodzaju regulacji, czyli jakieś widełki, że nikt nie może zarabiać mniej niż Ależ też nikt nie może zarabiać więcej niż, że właśnie stawka gwiazdy może być powiedzmy 3 albo 5 × większe stawki tego, kto zarabia to co zrobić zwykłą stawkę lub zaczyna lub coś na to jest nie są dość, że nie jest to za każdym razem rzeczy całkowicie indywidualnego wyboru tego, kto akurat zarządza daną instytucją kultury i wydaje się, że takie rozwiązanie tak naprawdę działałoby na korzyść tego, dlatego że w tej sytuacji chaosu jednak ta grupa osób, które zarabiają dzięki temu bardzo dobrze stosunkowo niewielka rosła większość artystów i skazano na dosyć trudny los finansów tak ale, żeby to rozwiązanie potencjalnie ma same zalety, a jednak jakoś nie widać jakichś nagłych został uznany w Polsce ma wrażenie, że ten chaos stres przyjadą twórcom kultury, bo z 1 strony my wymieniamy w Polsce kiedyś cała dyskusja o pieniądze w kulturze zwykle wynikają z ociekające kulturze to wtedy, kiedy jest jakiś skandal albo jest skandalicznie mało mamy skandalicznie dużo i te dni nie ma ochoty do rozmowy Koszyce dopytuje się jak to było możliwe co się stało w będziemy teraz przeżywać w ciągu najbliższych kilku lat przez łączenie instytucji kultury i działań instytucji kultury i tej dyskusji niezwykle ważna jest też bardzo dojrzała odpowiedzialna rozmowa o pieniądzach, bo śnieg świecący kulturę, dlatego że pan, że świat ma niski poziom artystyczny czy coś tylko często wynika z tego, że miasta nie są w stanie nałożyć więcej nowa przykład ostatnio rząd zaproponował reformę edukacji, która pochłonęła mnóstwo pieniędzy w samorządach takich den ta kampania od domu, więc wysiąść uczciwie rozmawiać i za Chudy wydajemy jako struktura tych wydatków nie tylko na instytucję mentalność oraz pozarządowe na stypendia dla twórców to jest niezwykle ważne, żeby ten też bony ruch kulturotwórczym mógł pracować w normalnych warunkach, a jest sięgnięcie po pytanie, dlaczego tak to powinien zainicjować dyskusję, bo nowo wydaje mi się, że raczej nie żal inicjuje i urząd miasta bez względu na to kto w nim będzie pracował, dlatego że rzeczywiście po prostu każdy, kto trafia do urzędu miasta i zaczyna nim kierować po każdej zmianie, choć już takie coś co się dzieje w takich wszak wskakuje w taki rozpędzony pociąg i dlatego wydaje się, że wszystkie reformatorskie programy i t d . która nad którymi tu w Warszawie pracujemy wszyscy w tym bierzemy udziału w program prof. Hausnera dotyczący zarządzania instytucjami, jakby cały czas jest w takim momencie, kiedy ma wejść w życie, ale w nosie ciągle jednak nie wydarza, chociaż jest gotowy i t d. i różne tego rodzaju rzeczy trochę jest także po prostu refleksja toczy się o wiele wolniej i wypracowywanie rozwiązań niż po prostu to co się dzieje taki z tego wynikają różne problemy z tego wynika to, że różne rzeczy po prostu przydzielą, więc zastanawiam się z kont powinno wyjść inicjatywa, żeby była na tyle mocna niedawno jechałem na film o działalności sektora kulturalnego w Polsce w taki raport z gospodarki, pokazując potencjał gospodarczy tego co z kolei autorzy tego raportu szacowali, że w Polsce jest 300  000 osób tworzących kulturę i mam wrażenie, że w Polsce jest w 1000 osób tworzących kulturę, bo ciągle te same osoby pojawiają się różnego rodzaju dyskusja o wydarzeniach w wystąpieniach konferencjach kongresach i t d. myślę sobie, że każdy, kto jest zaangażowany bardziej w kulturę mógłby sobie sam zabytek kuliste 10 0 osób, których słucha Artura który, choć nie jest ważna i myślę, że bardzo szybko doszlibyśmy do listy wspólnych 10 2 0 nazwisk, dla których to osoby były autorytetami może właśnie te osoby powinny taką inicjatywę podnieść poziom marży zaczną się kręci wokół własnego ogona w tej dyskusji wyszło przed minister Gliński oczywiście robi wiele złego zarządzania kulturą, ale on też nie zmienił żadnego prawa na razie odpukać emocje szykują no ale nie zmienił żadnych, jakby kwestię regulacji tego typ na jakich zasadach podzielimy, więc na kulturę on po prostu zaczął prowadzić politykę uznaniową i ręczne sterowanie asyst, ale to, że ten start Rymanów pozwalał przez mnóstwo czasu tak tych osób minister Gliński szef nie osiągnie zmieniać umów na stół, a tym samym decyzja samych same są tym samym prawie co robić swoją własną politykę my nie mamy jako sektor twórców kultury my bez żadnych takich instrumentów narzędzi, które by nas chroniły właśnie przed takimi zmianami na Górze jesteśmy słabi w tym wszystkim i myślę, że bierze czarny okres panowania ministra Glińskiego powinien być dla nas nie tylko nakazu do upominania się i oto mamy kulturę, ale także FSO temat tego jak my nawzajem się szanujemy czy też nie szanujemy jako szef nagradzamy stworzyć tak rzeczywiście środowiskową debatę na temat wynagrodzeń temu warunków pracy rozwoju przechodzę na emeryturę reagowania stąd taki tytuł zostanie zwolniony po Solidarności n p . nie kandydowania na rondo tylko nową stronę serwisu czy kultury takich sytuacjach, których poprzedni dyrektor został zwolniony z naruszeniem prawa jeśli w standardzie, które mu się w 2 musimy sami wytworzyć, ale i niestety jest także to my zajmujemy się tym tematem tysiące dziewiątego roku poziom bardzo się zmieniło pojawiło się mnóstwo osób świadomych tego, że kultura to nie tylko marzą o wartościach, ale także o interesach tak dalej, ale myślę sobie rzeczy dużo wody musi upłynąć w Wiśle na i warzy w w innych rzekach w polskich miast, żebyśmy poszli sobie o tym, że, a tylko pewne zasady, które sami wytworzymy pozwolą nam pracować w takich warunkach jakich chcemy to, że będziemy czekali aż władza nam, jakie są zaproponuje nigdy w życiu się nie dogadamy nigdy w życiu nie stworzymy sobie takich warunkach banków na pracy jest sobie byśmy wymarzyli sobie inne tak rzeczywiście kluczowe byłoby to, że właśnie cały czas w Polsce jest taki liberalny sznyt 3 każdy walczy o siebie, ale już wszyscy dobrze wiemy, że to nie przynosi dobrych skutków rzymskie z powrotem, mówi że 3 jednak kapitał społeczny zaufanie solidarnościowe działania tak naprawdę pracują na rzecz nas wszystkich chorych, mówi że w kulturze wspólnie żyjemy w wartościach nie działania chodzi im pieniądze ich niestety sami sobie wiele przyda to samemu, bo jeżeli każdy z nas włączył przetwórców Warszawy, którzy pójdą w 1 miesiącu do biura kultury będzie do prezydent z prośbą o wsparcie no bo każdy z MKS MOS defa niedoinwestowana każdy z nas pójdzie zapukają poprosi to do prezydenta to jest Super narzędzie, żeby mógł sobie na jednych przedstawia w drugim naborze jedynie dawać, tłumacząc tym, że muszą komuś innemu udawać, ponieważ nikomu tłumacząc, że zasada dzieli rządź dopłat w Chinach oczywiście musimy tutaj postawić kropkę bardzo dziękuję zaś, którzy za tę rozmowę również powinniśmy znać jeszcze długo, ale się, że najważniejsze to przesłanie naszej rozmowy jest taki, że po prostu rzeczywiście więcej Solidarności tylko to nas uratuje więcej przejrzystości więcej informacji, bo lecznic na mnie broni publikować w normalnym merytoryczna przejrzyste sprawozdania z tego co zrobiliśmy w kulturze za ile to pierwszy krok w bardzo ważny przegląd państwu pisał życzymy nowym roku do usłyszenia osuszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!