REKLAMA

Teatralny rok podsumowuja Aneta Kyzioł i Wojciech Majcherek

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-12-28 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór witam państwa bardzo gorąco po świętach będziemy zwykle tradycyjnie co w tej części roku, czyli między świętami nowym rokiem podsumowujemy to co w kulturze najciekawsze rozmawiamy o o muzyce literaturze dzisiaj będzie rozmawiać o teatrze Aneta Kyzioł tygodnika polityka dobry wieczór w Rz Wojciech Majcherek TVP kultura i dobrze Dallas dobry wieczór z generalnej, ale cóż, zanim zaczniemy słuchać rozmawiać o konkretnych Rozwiń » nazwiskach konkretnych spektaklach konkretnych miejscach, które neon dla miały bardzo duże znaczenie w teatrze w tym roku chciałabym was namówić na takie ogólne, a na taką ogólną refleksję czy to był dobry rok dla teatru czy tobą może przełomowy rok dla polskiego rynnę teatru 3 wręcz przeciwnie wiało nudą inny w zasadzie trudno było wybrać jakieś dobre spektakle Aneta mnie nie było problemu z wyborem dobrych spektakli no ale też wydaje się, że nad tym sezonem takie widmo końca końca świata trochę trochę wisiało nawet nasi koledzy krytycy tak nazywali, pisząc we wrześniu o premierach na to chodzącego sezonu to co pisali o tym, że to jest ostatni sezon albo ostatni taki sezon zobaczymy my podsumowujemy rok więc, jakby element to był rok, nad którą po pierwsze, unosił się cały czas jeszcze swąd do spalonego teatru polskiego we Wrocławiu, którego mimo prób i nawet takiej samokrytyki złożonej przez urząd Marszałkowski wrocławskiej, które dolnośląski, który próbował odkręcić to co to co zrobił, wybierając 3 czy, promując znam ich dyrektora tej sceny Cezarego Morawskiego nawet jeśli udało zablokowało odwołanie go wojewoda, czyli przedstawiciel rządu staraniem sprawa ciągle są wtoku, bo kolejne sądy zmieniają tę decyzję natomiast dno w tym teatrze niema już większości aktorów, którzy decydowali o prestiżu to jest cennym dla nas bogaczy to ludzie wsiadający do ludzi do oddania do użytku od reżyserzy więc, jakby tego teatru im w takie formy takiej, jakiej był już po prostu nie ma wszyscy się też zastanawialiśmy czy podobny los spotka stary teatr w Krakowie Anny i który też zmienił dyrektora i w międzyczasie okazało się, że Marek Mikos realizuje zupełnie inny program niż ten, z którym wygrywał wygrywał konkurs i tworzy go coś zupełnie innymi ludźmi niż z tymi, z którymi startował w tym konkursie nowe pytanie czy środowisko da jakikolwiek kredyt zaufania takiemu dyrektorowi cienia, a z drugiej strony powtórzyć los wrocławski bank takiej samej formie w Krakowie MO no cóż może powinniśmy jednak się nad tym głębiej zastanowię związek dużo też dylematów dużo decyzję do podjęcia zresztą motyw z o tych dylematach ktoś mówił, że mówiły spektakl, aby móc otrzymywać dotyczy dość, że albo do nagrody i aktualności za chwilę będziemy rozmawiać, ale jeszcze długo tam o tę usługowo Szczota oddało poczucie końca ono mamy wynikało z czego właśnie z tego z funduszu do opalania, którym powiedziała Strzelczyk ma jakiś nie wiemy czym bardziej metafizyczne o ogólne jak za dźwięk to jest mocno związane głównie są polityką czystym co wolno, czego doświadczają kolejne dziedziny naszego życia w od 2 lat, czyli czynów mimo dobrej zmianie w coraz większe co ze Słowacją w cudzysłowie coraz większym, więc minister kultury ma bardzo jasne jednoznaczne obraz, a tego jak powinna wyglądać kultura w Polsce i ach, ci, którzy się z tym jak nie pasują do tego obrazu nie mogą liczyć na żadne wsparcie finansowe co on było chociażby widać po tym co się wydarzyło na festiwalu dialog we Wrocławiu czy, ale czy na Malcie w Poznaniu, gdzie nie przyznano już, jakby przyznanych w teorii, czyli realne pieniądze pieniędzy, na które te festiwale miały prawo liczyć, ponieważ w dokumentach, jakby netto to już została przyznana interes osób fizycznych nie dostały ratowały się zbiórkami społecznymi nano na profilach i portalach crowdfundingowych na pytanie jak długo kultura może w takiej formie funkcjonować i więcej no to są takie główne powody, ale może Wojtek też jakoś o tym, powierzono ran to też pewna statek chyba się trochę wyczerpuje od 2 0 paru lat z tworzą nasi artyści twórcy teatralni taki teatr polityczny teatr zaangażowany pewnego typu, które to co też trzeba sobie zadać pytanie czy też to się trochę nie wyczerpuje ono po 20 20 paru latach każdy kierunek w sztuce jakoś tam się wyczerpuje, więc pytanie w jaki sposób angażować pizza w jaki sposób się do niego zwracać, żeby był naszym też sojusznikiem, żebyśmy Borek partner w bardzo źle i t d . więc dużo pytań i stąd też takie poczuciem złożono do wewnątrz należności przewartościowania działań na balkonie koniec końcem, ale koniec zawsze jednak oznacza zmianę zarządzającą dziś Marek koncernu w nie bacząc na pewną nudny w gminach i rzeczywiście zaczęła na nim zdecydowanie polityka tutaj jeszcze chwilę należy przypomnieć sprawę najgłośniejszego przedstawienia tego roku, czyli kont prawda ja akurat może nie należy do miłośników tego przedstawienia, gdy idzie jego wartość taką czysto artystyczną o uniewinnienie nie jest najbardziej mój ulubiony teraz, gdy idzie o estetykę, ale film po pierwsze trzeba powiedzieć, że w ramach tej formy, którą w 3 konwencji, którą zaproponował reżyser Olivier Frljić to zostało wykonane no, jakby doskonale no ale przede wszystkim może z nawet ważniejsze od samego przedstawienia było to coś w się zdarzyło co było reakcją na ten spektakl zresztą i tak by obydwa pół stronach tego wielkiego konfliktu, który niewątpliwie nas dotyka, bo dla części publiczności tej, która odbywała się i idea zapewne nadal robi do stojących owacji po tym, przedstawieniu KUL, która myśli że w wyczuła w tym spektaklu coś co dla niej jest ważne czy, że złamanie pewnych tabu, a z drugiej strony mieliśmy ten kuriozalny reakcji, które się rozgrywały na zewnątrz teatru teatr taki różnych bojówek i im k i tutaj strach stał się już nie w jakimś winie z centrum liczba bardzo powiedziałbym nawet niebezpiecznej walki nie tylko kulturowej światopoglądowej, ale też film polityczny nie ma co tego ukrywać się tak wątpliwe, by być na nasze słowo z tym chyba pierwszym aktem terroru takiego terroryzmu stron mieliśmy do czynienia, czyli tyle, że ktoś dwukrotnie rozlał substancję chemiczną, która wchodząc w reakcje są 1 z powietrza cieczy podłożono spowodowała hospitalizacje kilku osób w niedawno teatr przez 2 tygodnie był zupełnie zamknięty, bo sanepid badał pochodzenie tej substancji jej działania, ale i t d . więc jakby noblisty to nie jest terroryzm to czym, w czym tak naprawdę jest monitoring i to niewątpliwie danin Twitter to jest sieć wodną, której na pewno należy się z sprzeciwiać, bo sztuka może się nie podobać sztuka może wzbudzać protesty, ale po pierwsze, żeby protestować trzeba ją poznać w nie można zabraniać innym ludziom, żeby mieli swobodę kontaktu z tą sztuką, a poza tym są też formy protestu, które są dopuszczalne są niedopuszczalne dumne Mendy klątwa ma w ogóle bym padały takie pytania czy realny termin ten teatr w ogóle w Polsce się zmieni, bo po klątwie czy możecie być w ogóle sama na postać Oliviera Frljicia już tak namieszała w cenach na tej polskiej scenie teatralnej, że teraz w ogóle musimy trochę inaczej właśnie patrzeć na NATO co w teatrze się dzieje czy to właśnie, że klątwa będzie początkiem jakiejś nie wiemy zmiany niewątpliwie jest to spektakl, który wywołało element to ogromne ogromne dyskusje, ale 3 mówienie bez unijnego o rewolucji innym jest zasadne 3 czy coś takiego znaczenia tak źle wręcz, że drzemią p t. to jest rodzaj znaczy to jest to mamy, więc ktoś, kto powiedział, że ktoś po prostu wskazał słonia mieszka w salonie w rozwoju słonia w salonie i jedno i tym kimś, jakby nie nie był żaden z polskich odważnych reżyserów tylko ono było to Chorwat był, w które po prostu pokazał nam tego naszego naszego słonia, który jest już sam kościół katolicki, bo to nie jest spektakl Antek k kościelny sampli z resztą studiował religioznawstwo i t d . więc to jest raczej wskazanie tego jak bardzo kościół katolicki stał się piątą władzą w Polsce i to nie podlegającą tak i ustalając reguły działania naszego kraju, ale są w Sojuszu z rządzącymi partiami, a szczególnie z PiS-em, a nie podlega żadnej weryfikacji sam po prostu jako instytucje, więc są to to było w spektakl o tym, a jego forma była tak skuteczna, dlatego że Frisch doskonale wiedziało, że dla kogo robić spektakl oznaczony nie robił tego spektaklu w teatrze powszechnym w Warszawie dla kogoś innego niż zwykli widzowie tego teatru, czyli tak nie było to robione przez dziecko katolikom nie było to robione przeciwko osobom, które nie przyjdą na ten spektakl tylko to było wielkie pytanie złożone postawione w lewicowej czy liberalnej świeckiej przynajmniej na powiedzmy bardziej świeckie niższą średnią naszego społeczeństwa, ale był mocno zmodernizowanej pro modernizacyjne nie wiem, jakie jakich jeszcze używać w śmietniku, ale generalnie noty bardziej postępowej Europejskiej części naszego społeczeństwa gdy, w jakich wartości świeckiego państwa jest w stanie bronić, a jakich nie, bo każda scena była rodzajem takiego wyzwania rzuconego rodzaj i też rodzajem lustra przełożonego każdemu z nas osobno i każdy tak naprawdę ma licencje te granice przesunięto je muszę im sobie zobaczyć dokładnie na tym krótkim półtoragodzinny spektakl, gdzie te granice ma i jest pod tym względem to był bardzo ciekawy spektakl też Wojciech Majcherek odpowiedź informacja Radia FM Radia TOK FM Aneta Kyzioł Wojciech Majcherek są ze mną w studiu Penn krytycy teatralni polityka Wojciech Majcherek TVP kulturalnej cóż za chwilę wrócimy do winy naszej rozmowy rozmawiamy o tym co w teatrze wydarzyło się w 20 17 roku adres kultura osobista Patrycja Wanat studia teraz informacje o kultura osobista Annę Joanna raz jeszcze bardzo gorąco państwa witam Patrycja Wanat ze mną Aneta Kyzioł tygodnik polityka Wojciech Majcherek TVP kultura no ima rozmawiamy o tym co w teatrze wydarzyło się w mijającym roku już tutaj norma powiedzieliśmy o tym, że na pewno do nudnych ten ten rok nie należał dużo rozmawialiśmy o o polityce o wpływie polityki na na życie teatralne były również poruszyliśmy oczywiście temat klątwy nie chciałbym, żeby całkiem klątwa zdominowała gminne w naszą rozmowę, bo oczywiście mogłoby to zrobić, więc zapytam może w ogóle o aktualność tych spektakli, które zobaczyliśmy w tym roku, bo mam wrażenie, że tak oczywiście zawsze szybciej reagował na to co co dzieje się w ten termometr teatralny był bardziej wyczulony niższy filmów chociażby to też wynika z menu od czasu złych długów ona jest wspieranie ośrodków w nas zgadza się w ich wolno stojący no właśnie mentor to pytanie o aktualność tych spektakli teatr polityczny, o czym też Aneta zaczął się gdzieś na początku, że te zęby taka formuła, którą Network co oczywiście bardzo lubią pytanie czy nasze wyczerpała czy nie czy mieliście wrażenie w tym roku, że twórcy no i w jaki sposób odpowiadają na to co w społeczeństwie się dzieje w społeczeństwie i ich polityce podziałów Majcherek, ale na pewno takie próby były, chociaż mam wrażenie, że w nasi twórcy nie mają i swojej 1 odpowiedzi i 3 1 i diagnozy, a że, gdy troszkę częściej nam pokazują pewnego rodzaju w niepewność może bezradność nawet go wobec tej sytuacji, w której są im wizji, w której muszą tworzyć rozmawiać z dzisiaj z publicznością i w jakiejś mierze wyrazem n p . jej bezradności był inny nauk ważnej i głośny spektakl winna ważna głośna premiera tego roku myśli proces Krystiana Lupy prawda tam, gdzie to jest ich ciekawe jest w wiejskich chodzi o to przedstawienie reakcje na nie prawda dla ogółu osobną sprawą jest, jakiej ten spektakl był pod względem artystycznym wymowy i t d . i t d. ale mnie ciekawiło też jak ludzie reagowali na nas to przedstawienie, bo niewątpliwie było ogromne oczekiwania wobec tej premiery noży to ten nasz Krystian LUPA i ten proces tak wyczekiwane, bo one z Bródna jeżdżę z aktorami teatru polskiego to będzie jakiś wielka wspaniała manifestacja naszej siły teatr realnej, której przeciętny przeciwstawi my tą okropną rzeczywistość, której istniejemy i tutaj trochę może Krystian LUPA zdawał sobie nawet sprawę, że takie jest oczekiwanie i może nie chciał nawet wychodzić mu do końca naprzeciw, a może też nie mnie nie nie umiał prawda w każdym razie ten w tym odbiór tego spektaklu też w jakiejś części zawód n p. którą córkach, który ten spektakl sprawił części publiczności Kret, który z, czego 3 8 należy skrywać to na swój sposób też było bardzo ciekawe jakimś moim zdaniem ten z pewnego rodzaju w wyrazy w inny jakiś niemożności wypowiedzenia się w tej rzeczywistości politycznej nabył najnowszy spektakl Moniki strzępki Pawła Demirskiego, czyli Kawka na 3 polskim w Poznaniu, a c są to twórcy, którzy jedno w za zawsze mieli ucho banalna rzeczywistość, a tutaj inna nie wiem co sądzi Aneta o tym, spektaklu, ale wydawało mi się, że o tam też jakaś taka bezradność jednak wyszła w Chinach, więc w takiej pewnie jesteśmy sytuacji natomiast jeszcze zgodą powiem w grę, bo do dobrze by było, żeby ta druga nasza refleksja to podsumowanie roku nie ograniczyło się do do wglądu tych rzeczy które, które zwykle się pojawiają do zestawu tych kilku nazwisk twórców, którzy dominują było jak i jasne jest, że w różnych miejscach nastąpiła zapaść okropna noc to co wspomniała Aneta teatr Polski we Wrocławiu niepewność co będzie z w Starym teatrze w Krakowie też zmiana Dyrekcji w teatrze polskim w Bydgoszczy, który też znana należał do takich przodujących, ale w do nas szczęście jest także, że pojawiają się nowe miejsca, gdzie coś jeszcze krajobrazy w rodzinną wydaje mi się, żeby teatrem, który warto obserwować n p. teatr Żeromskiego w Kielcach od pod dyrekcją Michała Kotańskiego w VAT warto by popatrzeć co się dzieje n p. w teatrze Ludowym w Krakowie odbył też nową dyrekcją Małgorzaty Gajewskiej nie jest, więc w 2 warto obserwować życie teatralne również w tych miejscach, które nie są tak bardzo eksponowany dosyć znamienne było też to co się zdarzyło na festiwalu Boska komedia i werdyktem jury i prawda, który nagle przewrócił sią dla środowiska tak cały nasz cel środowiskowy hierarchii prawda jedni twierdzą, że i ja jak to było żyli zagraniczne to ono z Gdoś coś więcej wiedzy, ale wiem, bo to tak w takich kategoriach spełnienia zależy należy przekazywać impuls głaz z 1 z zewnątrz to, że bez ponoszenia obciążeń myśli, bo oglądając listę naszych widzów jest to układ nie traktowałem starty widząc, że większość branż, a oni wskazali przedstawienie właśnie na wkład Marcina Wierzchowskiego z teatru Ludowego w Cracovii, który po było docenione, ale nie aż nas aż tak, by wysoko czy spektakl Agaty Dudy z graczy z teatru nowego w Poznaniu czy drugi spektakl z teatru polskiego w po w Poznaniu, którego tytuł teraz nie wyleciał z głowy chcę ale, ale im to były właśnie wskazania te, które w gimnazjum z miłości tak przepraszam akcji to były wskazania tych z tych zjawisk teatralnych, które jedno Gminny nigdzie nie nie były tak bardzo nagłaśniane również są tu dużo kryć przez nas, jeżeli rzecznik KNF nie są w tym nurcie politycznym bezpośrednio czy są odbiciem naszej rzeczywistości na pewno, bo to są pytania, które z Tysonem Agata Duda-Gracz podjęła taką próbę portret o mentalności polskiej prowincji już tak rozszerzyć tt opowieść o tym, weselu JL oprysk skrywanych tajemnicach tej tej małej miejscowości, a z kolei spektakl z z z nowej Huty są Ludowego metod to jest też pewien rodzaj procesu sądowego, w którym musimy się go za musimy się opowiedzieć, po której stronie, ale musimy wysłuchać racji sami podjąć próbę też wyrobienia sobie własnego zdania, więc to jest też jakoś z jak i spojrzenia na to nasz problem z demokracją w ogóle teraz na problem z debatą publiczną i t d. tylko nie tak bardzo wprost jak to robiły to spektakl, który Wojtek wspomniał, czyli i proces Lupy, który też dotyczy sądownictwo powiedzmy, ale dotyczy generalnie to w depresji dozory dezorientacji w jakiej znajdują się obecnie można powiedzieć te elity reszta elity teatralne, które właśnie robią robią to ważne spektakle tak samo foto Wojtek powiedział okaz strzępki Demirskiego no to tu też przez co akademickie zwykle wybiera wybiegali pół kroku albo krok do przodu wskazywali nam coś, czego jeszcze nie wiedzieliśmy o sobie albo albo rzeczywistości jak i ścieżki wyjścia dawali czasem jakąś nadzieję nawet jeśli taką podejrzaną nadzieje, jakie w tym poprzednim spektaklu w Starym teatrze, a tutaj jest to po prostu wołowym jadąc 1 przełom przełożony lustro w nosie nastrojom na Ostrowie beznadziei i tyle na koniec chciałbym, żebyśmy po święcili te kilka minut na moście nowe miejsca Otóż trochę tonować zaczął o tym, mówić i może przede wszystkim ono na nowe nazwiska, bo powtórzę to co powiedział na początku, że dla mnie teatr to głównie ludzie i oczywiście ten wspaniale jak rosną takie ośrodki, ale silne i mocna, ale realny, ale widzimy to nie mnie nawet nie po tym, roku, że to, że to jest chwilowe, że reżyserzy migrują aktorzy migrują, że to wszystko może, że to przede wszystkim są ludzie z Rennes w tym roku tylko o w meczach mieliście jakieś takie odkrycia Anny swoje prywatne jeśli chodzi o dobór głównie młodych twórców w tym myślę, że mam w trójce nominowanych tegorocznych do paszportów polityki jest Cezary Tomasz z list, że to jest takie nazwisko, które ono tam już wziąć się nam w uszach od kilku sezonów, ale stopniowo Tomaszewski, jakby staje się coraz takim pełniejszym ważniejszą twórcom twórcą swojej bardzo innej oryginalnej estetyki teatralnej, bo on ME łączy tradycję teatru dramatycznego z choreografią, bo też jest z wykształcenia choreografem i też z wielką miłością i znawstwem dom muzyki poważnej, bo przez wiele lat śpiewał w chórze, ale i jak no to wszystko widać w jego teatrze Przedmieście całkiem niebanalne poczucie humoru momentami dosyć takie mocne w celowym nazwano togach Gant ulicznym i może coś z tym coś jest, ale IC ostatnim roku zrobił 2 spektakle, gdyby finalnie paliła to by żyła z teatrze w Wałbrzychu, który Ano zwyczaj z takim poligonem dla twórców dopiero zbierającym doświadczenia i dostarczycielem takich nazwisk, o których potem, ale potem wszyscy mówi ma RIA drugi spektakl to w komunie Warszawa, która też jak mówimy o nowych miejscach nowych nazwiskach to komuna pracuje na swoją markę od od wielu lat, ale też staje się coraz ważniejszym miejscem i tam Cezary Tomaszewski zrobił Cezary idzie na wojnę bardzo taki mocny głos o tym jak czują się po wiele mówimy o kobietach kobiety wydaje mi się w tym sezonie w tym roku są takim podstawowym tematem to Cezary Tomaszewski zrobił spektakl i o sobie i osobie podobnych mężczyznach, którzy wojskową kategorię z naszymi interesując się na nowo patio hali Zającem kraju dostaliby kategoria LO nie, a i tak jak tacy ludzie czują się pod Choszcznem nowymi wymaganiami dachy to jest naprawdę tak teraz mamy bardzo fajną premiera prawda teatr powszechny tego tygodnia zapadnie Crump Harris Anglia Milan do prób kobiecej wymienię jedno nazwisko reżyserki, która jest oczywiście była początkująca zupełnie, ale wydaje mi się, że jest osobą godną zauważenia i obserwowania co z jej talentem się dzieje dalej, bo wydaje mi się, że ma talent nazywa się Daria kopiec zrobiła spektakl król Maciuś się w teatrze lalka w Warszawie, ale też przedstawienie w teatrze imienia Kochanowskiego w Opolu na podstawie tej książki reporterskiej zakonnice odchodzą po cichu tak ten tytuł i wydaje mi się, że ona ma bardzo duże wyczucie formy teatralnej też dużą wrażliwość muzyczną i Innochem jest to nazwisko, które Libia i przynajmniej w szczególnie zapamiętałem z tego roku i jest jakość też nadzieją na przyszłość proszę państwa zapraszamy oczywiście do do teatru to sprytne wszystkie spektakle, o których rozmawialiśmy oczywiście będzie można jeszcze oglądać może państwo macie swoje prywatne odkrycia to też czekamy na takie głosy kultura małpa to krótka, a stan bardzo wam dziękuję dzisiaj za to podsumowania Aneta Kyzioł tygodnik polityka Wojciech Majcherek TVP kultura, a my słyszymy dzisiaj jutro o godzinie dziewiętnastej 4 0 kultura osobista witamina będzie ze mną w studiu chłopcy z witaminy, a w sobotę z kolei w magazynie filmowym będziemy podsumowywać rok w silnie po godzinie osiemnastej bardzo dziękuję za 1 0 Patrycja Wanat to słyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA