REKLAMA

Badania GW i TOK FM: Przystanek miasto

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-12-29 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radio TOK FM i Gazeta wyborcza, by przeprowadziły wielkie badanie p t. przystanek miasto chcieliśmy się dowiedzieć z tego badania z co tak naprawdę mieszkańcy naszych wielkich miast chcą mieć u siebie no i żeby w ta ankieta była pełniejsza zadaliśmy pytanie na co każdy z mieszkańców jest gotowy wydać 5 zł miesięcznie w taką inwestycje miasto przeprowadziło zamach jest Michał Danielewski Gazeta wyborcza witam serdecznie witam cię w waszej co wynika z naszego badania wyniki Rozwiń » są trzeba państwu wiedzieć bardzo krzepiące k są krzepiące, bo okazuje się, że polscy mieszczanie ranni są rozsądni w Leon i myślą o przyszłości swojej w swojej rodzinnej swoich dzieci, bo najchętniej wydawali, by dodatkowe 5 zł ewentualnego podatku Miejskiego na dzieci pofrunął aż 6 7 % ankietowanych chętnie widziałoby w swoich miastach jest więcej placów zaba w i terenów dla dzieci no bo chyba tak rzeczywiście jest szczęśliwa współczesne miasto to jest miasto przyjazne dzieciom, jeżeli na stres przyjazna dzieciom jest przyjazny wszystkim tak to nam odmówili Lech Mergler z Poznania z aktywistami niskich, że w naszym tekście, który dziś w Gazecie wyborczej moim tak jest rodem czy też ciekawe jak i jak się popatrzy na odpowiedzi, że zupełnie mieszkańców nie kręcą tzw. imponderabilia patrzą niechętnie wydawali pieniądze na pomnik Dzierżyńskiego Polaka albo na nowy kościół to są konkretne sprawy, które pomagają po prostu żyć w mieście tak jak może stać może z żalem, dlatego że pomników kościołów mamy już rzeczywiście bardzo dużo tak, porównując przestrzeń miejską w Polsce do takich podobnych przestrzeni na Zachodzie to rzeczywiście my jesteśmy mistrzami pomników kościołów jest może może rzeczywiście sprawców nowoczesności popatrzy na taką polityką ogólnokrajową skład poczynania prawo jest wygrywać dotyczącą kont dekomunizacji ulic są nie spełnia i jakaś grupa mieszczan, bo przecież może on jest pewien sprzeci w wobec zmiany nazw ulic na zmiany dobre na ulice dobra patriotyczne i narodowe, ale części też zupełnie mieszkańcy wsi to podoba, ale jak wynika z naszego badania niewielkiej podaży dodaje, że państwo się należy jedno wytłumaczenie Otóż te 5 zł miesięcznie wydawałoby się trochę Wdowi grosz, a jednak w parze ze wyobrazić n p. gdyby 5 zł miesięcznie zapłaci każdy zameldowany w Warszawie no to taka to była suma 10 5 bilionów złotych i na co by dostarczyła na oczy tam właśnie w Gazecie wyborczej, że n p . C 6 pół 100 0 kamienic można, by było wyremontować wskażmy, że wyremontować elewacje w netto rzeczywiście bardzo duża 9 5 autobusów i inni n p. 1 7 6 wielofunkcyjnych boisk do koszykówki siatkówki tenisa a tym bardziej ktoś wiele placów zabaw można, by wybudować, gdy takie marzenie do polskiego mieszczanina obecne miejsce jak na Zachodzie my wyjeżdżamy patrzymy jak Elsnera w Berlinie w Paryżu może grać to nie jest rozwiązanie do ZUS RP, ale jak jest w miastach, które w Berlinie Amsterdamie z akwarel takich miast na Azję i nie chcemy tak samo w przyjaznych to jest też fajna opowieść o tym, że jednak taka inna reakcja antyeuropejska, która się pojawia czy próba przekonywania polskich mieszczan do takiej i opowieści, że my tu w Polsce zrobią sobie po swojemu nie będziemy kopiować Zachodu na czym chcemy kopiować powiedzie może nam są dobre rozwiązania miasto przyjazne dla dzieci to w pewnym sensie zakłada, że to miasto przyjazne dla seniorów dla grup, które są słabsza, a w tym mieście może nie czują się najlepiej czują się mocni silni, więc taka opcja na słabszych jest to fajna i krzepiąca myśl rząd, że żal, że to wynika też innych innych pytań, które zadawaliśmy no właśnie naszym badaniom jest dla mnie n p. urzekające jest to jak bardzo mieszkańcy polskich miast chcą zadbać o pieszych w końcu wszyscy jesteśmy pierwszymi w dechy w różnych w różnych częściach dnia w poprzednich odcinkach zapytaliśmy o poparcie dla pomysłu, żeby ograniczyć wjazd samochodów do centrum n p. my co tu, bo chyba jedno z tych pytań, które na, które odpowiedzi dla mnie przynajmniej oborę najbardziej zaskakujące to znaczy, że poparcie dla zamknięcia centrum dla samochodów jest to jest bardzo duża w wielu miastach to jest większość mieszkańców podać za takie rozwiązania rzeczywiście dla ludzi zna, ponieważ wydawałoby się tak intuicyjnie, że Polacy jednak pokochali to samo, ale nie waha się zaczną zmieniać zresztą prace dopiero teraz nastąpi w taką dostać się ADO tego stać nas najbardziej masowo, ale te pytania oto pytania pokazują, że taki stan umysłu Polski umieszczamy dosyć spójne, a ciąża i poparcie dla zakazu wjazdu samochodów dla cen do centrów miast Center jest skorelowana z tym, że chcemy budować na pieniądze na przestrzeń publiczną ukrywać się na chodniki place zabaw i t d. więc to nie jest tak, że do są kaprysy mieszczan tylko wydaje się, że jest to dosyć w miarę spójny światopogląd co większości mieszkańców dużych średnich polskich miast, którzy mają silne przekonanie, że ta przestrzeń publiczna organizacja powinna jakoś wychodzić z tego chaosu transformacyjne Goi zaczynać układać miasto wg potrzeb mieszkańców, a dniem wg wszystkich miast i mieszkańców nie tylko ich części n p. zmotoryzowany klient jest mowa także o chodnikach o przejściach dla pieszych n p . takich umów podwyższenia, które stosuje się na jezdniach, żeby przejście dla pieszych, bo na tym samym poziomie co chodnik co powoduje, że samochód musi zwolnić siłą rzeczy przed takim przejściem, a tak potem ten mit o Polaku, który po prostu jedzie samochodem wszędzie pędzi arterii on tez jego marzenie, żeby pani 100 km / h przez środek miasta kilku pasmową drogą akademicy upada to co jest ciekawe jak przez ostatnie 10 lat może oddać cały Polski do Unii Europejskiej nawet miasto zmieniło się taką przestrzeń dyskusji polskie miasto, że to już nie jest tylko miejsce do mieszkania pracowania tylko on być coraz bardziej miejsce do fajnego życia to nie tylko w Warszawie w Poznaniu ukradziono jej Wrocławiu czy Łodzi Łódź jest akurat specyficzna podaż, choć smażymy badania czy łodzianie mają jednak pewien taki kompleks wielkomiejską dziewczynę czy czują się, że żyją w wielkim mieście, ale nie czują, że to wielkie miasto spełnia tę funkcję, która jako wielkie miasto powinno spełniać ciągów niedocenieni mają to taki kompleks, ale dostępne są to to średnie miasta też z dnia morza słów, które po prostu mieszkańcy Rzeszowa są przekonani o swojej o tym, że do europejskości nowoczesności swojego miasta na razie oni sami, bo inni mieszkańcy innych miast nie, oceniając tak dobrze Rzeszowa, ale rzeszowianie samych siebie jak najbardziej Alan k i cokolwiek ktoś, by się nie mówi opolski samorządowcach to to badania wyborcza i Radia TOK FM pokazują, że jakiekolwiek musiały mieć do nich zastrzeżenia to jednak dobrze chroni w miarę dobrze wykonali swoją robotę przez wizjer przez ostatnie dni po wzroście władza samorządowa władze lokalne to są chyba najlepiej sprawdzające się władze w polskich demokracji co więcej wydaje się, że nasze wspólne badanie GazetyWyborczej TOK FM jest niezwykłą ściągawkę dla samorządowców kandydatów do samorządów zbliżających się wyborach na pewne tak algi, ale z drugiej strony rząd wydaje mi się, że oni to mogą wszystko będzie też w pewnym sensie intuicyjnie, bo jednak debata bez ruchów miejskich ta debata się to dużo co wielu wielu lat nawet tacy najbardziej zabetonowanie prezydenckiej, że w cudzysłowie n p. z funduszy w Poznaniu, bo prezydent Ryszard Grobelny różne rządy, bo przegrał wybory, ale początek kadencji, a końcem kadencji to było w 2 różnych prezydent Grobelny z krzyża nawet ci konserwatywni włodarze miast no i widząc co się wokół nich dzieje zazwyczaj potrafią jakoś zmienić się przekształcać się o swoje podejście do miasta w trzeźwości nie tylko samochody nie tylko wielki biznes nie tylko wielkie inwestycje, ale z dostępu mikro działania i opcja na rzecz słabszych mieszkańców czy właśnie dzieci seniorów są ważne w gdy odwiedzamy w wakacje różne europejskie miasta no to przede wszystkim rzuca się walczy to co znajdzie się w Polsce już się zaczęło w ich w Łodzi Warszawie i w Poznaniu we Wrocławiu 2 000 rowerów i na ulicach i rozumiem, że ścieżki rowerowe to jest także to coś na co jesteśmy gotowi płacić jesteśmy gotowi to paradoks, bo Rumuni i generalnie bardziej gotowi płacić na ścieżki rowerowe są mieszkańcy tych mniejszych miast poniżej 4 50  00 0 mieszkańców Sting jak to wytłumaczyć do końca nie wiem, bo może nam jest mniej tych ścieżek rowerowych i trochę jest mniej natomiast nie sądzę, że miasto zainwestowało w bardzo w tym rowerową infrastrukturę rowery miejskie i w drogi rowerowe to prawda, ale ona jest chyba nie jest w dużych miastach to infrastruktura rowerowa aż tak bardzo nasycona, żeby trawa sceptyczne kolejna z nią inwestycje rano wkładam coś takiego paradoksu, że Poznań, który doznał urazu do Poznania, który Matras prezydenta Jacka Jaśkowiaka, który właśnie takim egzemplifikacją małe współczesnego rowerzysty, a czy zakłada garnitur kask rano wsiada na rowery rozprowadzanie to samo robi Biedroń w Słupsku tylko w obozach dla jaj może tamta akceptacja dla budowania męczy, więc na ścieżki rowerowe jest niska w porównaniu do dojdą do innych wielkich miast, więc może jest coś takiego jak pewien bagaż w stosunku do takiej czasami ideologii rowerowej w naturze jest jakaś usterka mieszczańska potrzeba bycia w centrum walczą, o ile jesteśmy też przeciwko panoszą się samochodów chcemy, żeby było więcej ścieżek więcej towarów dotyczy to się zaczyna przeginać w drugą stronę możliwe, że pojawia się jakiś sprzeci w w pewnym momencie Romney z drugiej strony są takie głosy, że być może tam jest akceptacja większa dla n p. ścieżek rowerowych w różnych takich rozwiązań właśnie transportowych tam, gdzie mieszkańcy widzą, że to działa w jeśli coś działa dobrze anty ścieżki są budowane z głową ruch w centrum jest ograniczone również w grę z pomysłem i rozsądnie to poparcie dla tego rozwiązania jest coraz większa, ale taki chaos rozwiązania, które nie są do końca akceptowana ludzie zaś to nie do końca działa co to co jest naturalne swoją drogą to ich akceptacja się zmniejsza się w badaniu oglądali trend jest jasny dom mieliśmy za dużo było więcej ścieżek rowerowych jesteśmy w stanie na pokładzie dodatkowe pieniądze mówimy teraz proporcjach typu, że w 1 miejscu jest 6 0 kręciłem n p. a winą, że tak są tacy zmniejsza to 40 %, ale dostał czas na olbrzymi odsetek, zwłaszcza głośno się pewnie cofnęli w 100 0 lat wstecz do 2 000 07 06. roku no to wtedy myślę, że to nie, bo ta naturalna dla mieszczan polskich do myśleć o ścieżkach rowerowych ograniczania ruchów miast w centrum, a ich ten stan umysłu na pewno się zmieni to bardzo wyrwał zresztą te powinniśmy pomachać flagą Unii Europejskiej wydają się aż tak dużym stopniu jest jednak zasługa inwestycji z pieniędzy unijnych tego może po prostu podróżujemy widzimy że, gdzie indziej też udało z prośbą o wrażenia zróbmy to co się zmieniło takim miejski paradygmat to znaczy no rzeczywiście w sam się przekonaliśmy, że pchanie się samochodem do centrum jest po prostu sacrum czy oznacza zdanie w korku oznacza brak miejsca do ronda do zaparkowania jej znacznie więcej stresów niż komunikacja miejska i niższa niż właśnie rower tandem doszliśmy do 10 0 do końca miejskiej cywilizacji w pewnym sensie łączy widzimy, że jeśli nawet ta droga będzie dalej w miejsce jeszcze brzmią 2 pasy albo będzie tych dróg więcej to i tak słoń synowej tak się dzieje zapchanych jakimiś wąskie gardła i Benzema wdychać spaliny to jednak lepiej trzymać na rowerki przechodzi on centrum słuchu państwem albo fajną ścieżką jak zamierza wrócić do tych placów zaba w, bo one wieś to być może jest takie bardzo subiektywne odczucia, ale wydaje mi się, że już w naszych miastach jest tych miejsc dla dzieci naprawdę bardzo bardzo dużo Eagle to ciekawe, że w dalszym ciągu uważamy, że to jest w ogóle sensowna i Toma perspektywa może być nieco zaburza ważny mam dzieci nie nie wiem nie wiem jak to ja mam córkę, ale już nie w wieku lat za ręce 1 z rozgląda się za bardzo za za placami zabaw wydaje się, że jest też kwestia ulepszania tych rozwiązań, które już funkcjonują, o czym mówiliśmy przed chwilą to znaczy te place zabaw sama odczuwania ma być ich troszkę więcej, dlaczego mają być lepiej wyposażone, dlaczego nie mają być bliżej domu upewnia fajnie po prostu, gdyby ona była przed przerwą przed twoim blokiem przy twoim domu mam gdzieś na osiedlu fakt, że pierwsza głos z dzieckiem jest jak g kilometr albo 2 tylko przez siebie 100 m poziom ten plac zaba w, które dobrze wyposażone, więc wydaje się naturalne jest zgodna z tym stylistom z tym poglądem, który mówi że, że największe realne poparcie dla pewnych rozwiązań jest wtedy, kiedy one już są macierzami plac zaba w się rozwijają, ale skoro się rozwijają to chcemy ich więcej lepszych i z czasem są w mniejszych i też tak napędza bardzo dziękuję za to spotkaniem Michał Danielewski Gazeta wyborcza jeśli był z moimi państwa gościem więcej o badaniu w wspólnym GazetyWyborczej i Radia TOK FM przystanek miasto w dzisiejszej Gazecie wyborczej i sieciowe już mamy debatę 10 stycznia na Czerskiej debata będzie kilkunastu prezydentów polskich miast bardzo ciekawa sprawa można przyjść rejestrować się ich nie uczestniczy do tego zachęcamy szczegóły na wyborcza PL i papierowego zatrzymany w Warszawie na ulicy Czerskiej debata 10 stycznia w już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich Jakub Janiszewski i program połączenie z program przygotowała Zuzanna Piechowicz i Tomasz Kopka realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut był Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA