REKLAMA

Czy prawo pozwala na ograniczenie ruchu w miastach? (powtórka audycji z 28 października)

Skołowani
Data emisji:
2017-12-30 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skoro pani dzisiaj proszę państwa 1 temat, ale jakże ważne zapowiedzi przed godziną dziewiątą powiedziałem, że sezon grzewczy się zaczyna, więc jakość powietrza pewnie będzie gorsza, a raczej na pewno z tym, że my nie porozmawiamy o tej jakości powietrza pogarsza no i transportu, a nie, jeżeli chodzi o grzanie ze mną w studiu Konrad Marciński lider Warszawskiego alarmu smogowego dzień Oprah idzie nowe państwo i Rozwiń » tak, zaczynając musimy powiedzieć jednak co jest główną przyczyną czy też w przeciwną zanieczyszczeń powietrza w Polsce w Polsce to jest oczywiście niska emisja, czyli ogrzewanie pieców z ogrzewania z pieców domów indywidualnych to jest największy problem transport stanowi mniejszy problem w Polsce ogólnie, w jaką średnią statystyczną podziału jest natomiast w Warszawie jest sytuacja odmienna podobnie jest też w innych dużych miastach, gdzie natężenie duże ruchu samochodowego w Warszawie około 6 za około 60 % zanieczyszczeń tych pyłów odpowiada właśnie odpowiadam samochody nadal żartu powiedz mu się to wytłumaczyć to wielokrotnie było tłumaczone w radiu TOK FM jak w innych mediach, ale czy nie stale niska emisja spalin, która jest główną przyczyną zanieczyszczeń czy niska emisja spalin to, w którą w Polsce najbardziej mierzona to są po prostu ogrzewana piecem domy w z pieców kominków generalnie chodzi o to, że to, że jakoś musimy mieć ciepło szczególnie jesienią zimą sprzyja wiosną w oczywisty ludzie lubią kominki co jest ważne nawet drewno takiej dobrej jakości też powoduje zanieczyszczenia powietrza dlatego n p. Londyn zakazał kominków już w latach dziewięćdziesiątych nadal był spory problem tak w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych tam był taki wielki smok, który w dotkną kilka tysięcy osób w natomiast to dopiero w oczy już wtedy zakazano palenia węglem no i potem sukcesywnie ograniczano właśnie palenie drewnem w kominkach, czyli niska emisja to są te były głównie Pm 2 i pół i Pm 1 0, które tam wdychamy i które wchodzą nasz krwiobieg te są bardzo niebezpieczna tak pewni, że my ten ma na to zwracamy uwagę natomiast nie są tylko to po to, są inne też zanieczyszczenia to są tak naprawdę cała tablica Mendelejewa zależy od tego kto czym się Opala to są toyoty jest też baza firm, które w tyłek państwo kojarzycie takie czerwone ma tam, gdzie jest Polska na czerwono to jest właśnie głównie starzy tego, by za firanką te są substancje kancerogenne powodujące raka niestety my jest tą substancją mam przekroczenia również w Warszawie również centrum miasta to stanowi problem w tym niska emisja spalin czy jest coś takiego jak wysoka emisja spalin emisja zanieczyszczeń niektórzy podają to jako zanieczyszczenie oraz przemysłu takie elektrociepłownie fabryki Renu niż niektórzy nazywają to właśnie wysokim wysoką emisją i o tyle niektóre osoby pokrzywdzonej montażu jest w mamy prąd zwęgla Anatomia warto pamiętać, że ta wysoka emisja to w emisja przemysłowa czy też profesjonalna ona jest wysoko kontrolowana tam są filtry jest to też dużo w dużo większe odległości od naszych tak naprawdę usług naszych Wiązów nikt same tego tak jak wdychamy spaliny samochodów, które są na wysokości tak naprawdę ludzi pracy na wysokości powierzchni ziemi i taka emisja w Warszawie to jest to około 2 % w Polsce są miejsca, które dużo dużo dużo bardziej mają ten problem dużo większy problem stanowi właśnie tarasach, bo jest więcej właśnie natężenia fabryk różnego rodzaju czy też wytwórni właśnie prądu i t d. legalnie dokładnie tak dokładnie o to chodzi po prostu chodzi o ilość czy też jakość przemysłu, który z okolicy Kraków mierzy się zdarzą z dużym problemem, który dotyczy Huty tam niestety często są ogłoszono tzw. sytuacje wyjątkowe ono wtedy Huta wypuszczą dużo więcej zanieczyszczeń mało tego widać to po prostu na właśnie w krakowskich ulicach czy też na parapetach wtedy listy opat i to wtedy jest właśnie cała tablica Mendelejewa, którą się ludzie są zanieczyszczanie komputer są 3, a czy przy tej wysokiej emisji emisji zanieczyszczeń to to również są to głównie były właśnie 2 pół niebawem 10 czy to jest co innego kiedyś było mieliśmy problem z tak naprawdę z kwaśnymi deszczami i warto zauważyć, że tych kwaśnych deszczy teraz nie ma dzięki Unii Europejskiej wzrost stóp prowadzono wysokie normy właśnie na tę kominek, które nastrój w Warszawie mieliśmy taki problem, więc tak naprawdę tutaj też jest dwutlenek azotu, a istotnym problemem i warto pamiętać, że te, które wymierzono to są tak tzw. markerem podobnie jak beza pirat to są symptomy nie wszystkie są tam jest w stanie zmierzyć natychmiast automatycznie mierzone bodaj naszej substancji dla takich stacjach od etycznego wymiaru, więc my na wszystko nie zwracamy uwagi jesteśmy w stanie po prostu zbyt drogo to kosztowało nie mamy takiego sprzętu natomiast to do takiego przemysłu to tak naprawdę każda substancja szkodliwa też jest wydzielana mamy nadzieję, że te filtry, które nie są one są o wiele lepszej jakości tak nie jest na filtr DPF w samochodzie tych, dla których każdy może wyciąć, więc ta emisja wytwarzanie tej energii jest dla nas korzystniejsze w ten sposób mało tego jest coś takiego jak Kogeneracja, czyli Nemec Wasiak zagrzewa się za pomocą elektrociepłownię w przy spalaniu węgla wytwarzamy prąd jednocześnie powstaje też ciepło tego ciepła mamy na tyle dużo, bo tyle prądu potrzebujemy, że teraz są plany, żeby podłączyć się proszków do naszej elektrociepłowni na nasze życie po tych centralne ogrzewanie, które wyeliminują te piece ludzie nie będą musieli grzać się przez złej jakości piece złem jako złą jakością paliwa w Super dokładnie tak dokładna dochodzi mamy też promocja za połowę w Warszawie przylatuje do nas z innych miejscowości dobrze to mamy niska emisja zanieczyszczeń nie to główna przyczyna zanieczyszczeń powietrza w Polsce, a co wytwarza transport transport są też wytwarza właśnie pełen wytwarza dwutlenek azotu to jest ciekawe wytwarza również baza Iran w Polsce jest to znikoma ilość natomiast co wojewódzki Inspektorat ochrony środowiska WIOŚ podaje dane, że około 1 5 bez zawierano Promod oddychamy w Warszawie tez pochodzenia z silników diesla to za bardzo bardzo interesująca rzecz, ponieważ jest to ewenement może budzić tak staropolską Niemczy światową nie chce aż takich jak tutaj stwierdza kategorycznie podawać to jest bardzo interesująco, bo w w całej Polsce tak naprawdę za około 6 5 % tego co niszczenia odpowiada właśnie odpowiadam piec w Warszawie duży udział również na samochody no właśnie teraz, a czy jest coś takiego, że to samochody, które jest dom jest dodatkowo podnoszą do góry czy też, wprowadzając ponownie te zanieczyszczenia, które opadły n p . z ogrzewania domost w tak w oczywiście to jest po w Toruniu nasza uniesione i tutaj opada wszystko tak naprawdę to co ściera się z klocków hamulcowych to co ściera się z opon to co ściera się też to co wytworzył samochód wcześniej jadąc, więc z takim prawodawca mieszanka leży na ulicach i z tego względu należy jak najczęściej myć ulice tak, żebyśmy tego było ponownie w terenie wzdychali no wy mycie mycie ulic ma sens jednak tak jest ciepła teraz jak już od noszy robi NATO doby zamarzło jeszcze dodatkowo trzeba było oczyszczać, a to też tam różne chemikalia są w no właśnie tak naprawdę zimą ten nos wtórne leasing jest trudne do zwalczania mowy o naprawdę nie jesteśmy w stanie myśleć jak pan wspomniał tych ulic no i Paryż czy też inne miasta radzą sobie w ten sposób, że zmniejszają prędkość samochodów takie dni i samochody jadące wolniej po prostu mniej tych pyłów w wytwarzanym tych w turnieju niesionych też nie hamuje, czyli ścieranie klocków opony jest mniejsza, ale my niestety z tego co wiem to takich przepisów nie ma, żeby taką regulację, żeby wprowadzić się natomiast być może udałoby się kosz tymczasową organizację ruchu im prowadzić po prostu postawić znaki takie tymczasowe wymagałoby to oczywiście nakładów chęci, ale pewniaki rozwiązania można było znaleźć to tych właśnie możliwościach prawnych to porozmawiamy w następnych częściach, ale ja bym chciał jednak porozmawiać i od o tym, podziale dalej, bo im k z największym stopniu uznania za zanieczyszczenia wynikające z transportu odpowiada, która gałąź transportu 4 transport publiczny co jest na transport indywidualny czym nie możemy tego podzielić muszę patrzeć jako całość łączy statystyk nie mamy natomiast patrząc, bo tak bardzo są tylko szacunki mielibyśmy w ten sposób sprawdzali kiedyś ten sam transport publiczny był dużym problemem natomiast miasto zaczął inwestować w autobusy zaczęły wymieniać najstarsze Gizela zostały wymienione teraz modne w dużą przewagę autobusów, które spełniają normę euro 6 i wiadomo, że tutaj zakłady transportu Miejskiego czy też, że auto bus nie wytną tych filtrów to dyrektorzy miejmy nadzieję w 2 wojny nie mnie nie podejrzewał, żeby ktokolwiek wyciągnął nas problem jest oczywiście z takimi prywatnymi firmami, które tutaj do poziomu do nas osoby z podwarszawskich miejscowości i tutaj policja powinna dużo większym stopniu kontrolować te autobusy natomiast taki szczep konkludując, miast pytanie o to oczywiście to jest największy udział te samochody indywidualne około ponad pół 1 000 000 samochodów codziennie wjeżdża do nas do miasta codziennie ponadto na warszawskich ulicach porusza się około 1 000 000 pojazd na nas na 1000 mieszkańców jest mniej więcej 9 5 0 zarejestrowanych pojazdów los statystyki są różne teorie, że wszyscy mnie jeżdżących samochodami też w firmach Jateż mam samochód, który mnie, że codziennie do pracy poruszam się komunikacją miejską ratusz liczy sobie rower natomiast w bo to statystyki bardziej interesujące były dla nas ktoś porusza podmiotu po pomieszczeń, więc to przekraczanie granic Warszawy jest istotna pół 1 000 00 0 aut, który wjeżdża codziennie to jest olbrzymia liczba i tak naprawdę te samochody nas zanieczyszczają to powodem zajścia Konrad Marciński lider Warszawskiego alarmu smogowego jest państwa i moim gościem można pisać na profilu skołowany na Facebooku skołowani małpa to próbka sam z kolei pani małpa to krótka FM również ten adres jest dla państwa dyspozycji co państwo sądzą o zanieczyszczeniach innych, które emituje transport czy należy ograniczać możliwości transportowe w czasie tych alarmów smogowych czy jednak nie tędy droga zapraszam do dyskusji skrót informacji przemian przez nami, bo w skrócie wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani rozmawiamy o zanieczyszczeniach powietrza, które emituje transportuje Konrad Marczyński warszawski alarm smogowy państwa i moim gościem panie Konradzie i mówiliśmy o tym, że jednak większość tych zanieczyszczenie spowodowane przez transport indywidualny, ale ja pamiętam w zeszłym roku jak świat zobaczył dzięki internetowi i jak to na 1 z zajezdni warszawskiej autobusowej przez całą noc włączone silniki autobusów biznes palacza powiedzieliśmy, że dieselgate gorszy tak, że spalanie ropy jest najgorsza w tym przypadku, więc jak to z tym transportem z tym trenerem, bo sporo poszło tych zanieczyszczeń to prawda ta sytuacja była absurdalna miasto samo to przyznał, że to było absurdalne podejście do tego, żeby ogrzewać się silniki na całe zło tłumaczenie, że jeżeli nie będą włączone silniki do hydraulika osiądzie w tym, że autobus i tak było tłumaczone natomiast w rozmowach z miasta miasto przyznało, że po prostu to ktoś nadgorliwie, a w tu zastosował metody, które były wcześniej stosowane producenci tych nowoczesnych samochodów nie zalecają takiego rozpalania silnika przez całą noc i trzymanego na luzie teraz co absurd, który mamy nadzieję, że w tym roku będzie to wyeliminowane jeśli powtórzy w myśl, że warto instytucje pozarządowe, które pilnują chociażby alarm smogowy w innych miejscach w Polsce warto, żeby sprawdził jak to jest w miastach właśnie z takimi rzeczami przy okazji mrozów strzelcy, czyli gdzieś indziej na takich zajezdnia może pan wie, że tak się dzieje działa, bo dzieje w innych nie słyszałam natomiast alarm smogowy jest instytucją rządową jesteśmy stowarzyszeniem mówią pozarządowe rajd pozarządowa rządowe pozarządowe jak najbardziej, choć ten śmiał, że alarm smogowy byłby instytucją rządową to byśmy nic nie w ale wracając do transportu dobrze, gdy w wielu miejscach tak jak mówiłem teraz pojawiają się uchwał tzw. antysmogowej one głównie zaznacza z filmu mają jakiś tam okres przejściowy, w którym to trzeba będzie wymieniać piece ateizm najgorszej jakości są też normy dla pali w, które powinny być spalane i t d . tak tak, ale ze świecą szukać, żeby w tych uchwałach antysmogowych było cokolwiek na temat ograniczeń emisji z transportu rzeczy to jest niemożliwe, żeby tam, bo chcielibyśmy, żeby taka umożliwi też możliwość była natomiast tak skonstruowane prawo rząd wzrostu uchwała antysmogowa dotyczą wyłącznie tej niskiej emisji z pieców tak jak pan wspomniał też nakładają wymogi na jakość pieców, żeby ona była lepsza, żeby nie było tych starych kopciuchów, żeby opalać się lepszym paliwem, a węgla z drewnem mniejszej wilgotności z zajmowanym natomiast to takie ograniczenia są n p. w Paryżu czy też stref niskoemisyjne w Londynie czy to w Berlinie obok nas takie ograniczenia powinny być prowadzone rząd obiecuje, że takie zdjęcie wprowadzi, ale to będzie inna inny przepis inna ustawa czy to będzie mi prawo centralne co jest obejmujące wszystkie rejony Polski nie tak jak to jest raz n p. województwa uchwalają taką uchwałę właśnie tak razem z zapowiedzi są takie, że to ma dotyczyć miast o większej niż 100  000 liczby zatruć z zamieszkaniem czym tych miast większych i tam ma być zakaz wjazdu tych najstarszych samochodów głównie diesli właśnie chodzi o diesle od wody ile nas najbardziej trują silniki benzynowe są dużo mniej dużo dużo lepszej grze dużo mniej nastroju niż ten film wszystko to zanim porozmawiamy o tym z Chin i dziwnym zjawisku, jakim jest wycinanie filtrów DPF no cząstek stałych tzw. to jest mamy, ale to naprawdę miasto nie ma żadnych możliwości, żeby jednak jakoś ograniczać się również w czasie właśnie trwania choćby alarmów z nowym roku w dziób to są te są też złożone pytanie, kiedy należy działać tak źle, ale idzie im jesteśmy stanowisko takie, że powinniśmy działać jak najwcześniej sztuka jest świetnym przykładem tam działają już w momencie, kiedy normy mają osiągnąć 60 % tej dopuszczalnej wartości europejskich nie po raz drugi Pański 5 0, czyli 30 µg norma dobowa to jest 50 µg, a my w Warszawie i tak zaczęliśmy wcześnie ostrzegać się jako miasto zaczął wcześnie ostrzegać przed 80 µg, ale to i tak jest więcej usługa działa przy 3 3 0, czyli 60 % normy tam działam zaczynamy ostre przez 1 30 % normy jakież to okres za rejestrację, czyli zakładamy, że i tak i tak będzie źle jest źle i to dużo zieleni z nie jest chociażby WHO nie daje normalnie ale, ale nie mówimy, że jakieś w obronie nie jest dobrze jest lepiej niż w i tak naprawdę to mimo problemów z rozporządzenia o z rządowego, bo rozporządzenie, które Ministerstwo Środowiska zmieniło 20 1 2 roku zobowiązywało miasto od działania dopiero przy poziomie 2 100 µg metr sześcienny Pm 1 0, czyli to byłoby i tak 2 × 3 ponad 3 prawie 3 × więcej, a proszę mi powiedzieć, jaki byłby, jaki jest problem, bo pan rozmawia z władzami Warszawy na ten temat, jaki jest problem, żeby już reagować w momencie w takim, który n p. 3 sztuk cygar, które reagują albo Paryż albo Londyn, a to stąd też problematycznego w tym, żeby wprowadzić moim zdaniem liczne to była kwestia złożona w w miasto rozminął się z przekazem, który było być reprezentowane dla mieszkańców była informacja przekazywana, że Warszawa jest zieloną stolicą Europy ma to być nie zgadzał z tym, że to alarm smogowy mamy dużo częściej niż w Paryżu, bo po prostu mamy jej inne normy, które na to nakłada na nas są u ustawa aha, czyli Pijar tu chodzi moim zdaniem tak to jest moje zdanie osobiste uważam, że po prostu chodziło PR Pijar, że to mogą spowodować, ale na szczęście ta sprawa i tak wypłynęła na szczęście udało nam się pokazać, że to normalne, że to jest tylko i wyłącznie zbicie termometru i mierzenia gorączki od 40 stopni, a nie od 3 7, czyli de facto, jeżeli codziennie sprawdzamy tych norm i nie znamy tych norm zalecanych przez WHO no to my nawet nie wiemy w Polsce czy świętujemy czy nie niestety tak źle natomiast w wracając do Pańskiego pytania, kiedy należy działać narzucono twierdzi, że nie może działać poważnie ma tych stref niskoemisyjnych, które rząd zapowiada natomiast miasto ma dużo narzędzi, których wykorzystuje w pełni m. in. uspokajanie ruchu właśnie o tym, czy, o czym wcześniej przed przerwą rozmawialiśmy wtedy byłby mniejszy u nas wprowadzanie buspasów Mes wystosowaliśmy petycję wraz z drugą organizacją Warszawa bez smogu i naszą organizacją warszawski alarm smogowy dotyczącą buspasa na ulicy Puławskiej od mniej więcej dekadę wiadomo, że ten buspasy są potrzebne mieszkańcy dojeżdżający z Piaseczna tłoczą się w autobusach stoją w korku, a może byłoby łatwym niż niskim kosztem wyznaczy buspas przyspieszyć komunikację miejską część osób zachęcić do tego, żeby właśnie się do autobusu autobusy jeździłyby częściej, bo i chciałby krócej do centrum, czyli ta sama liczba autobusów tak naprawdę mogłaby przewieźć więcej osób natomiast jasno powiedziała, że będą analizowali ten temat i to jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe zarząd transportu Miejskiego zamiast popierać wprowadzenie sieci buspasów martwi się przepustowość dla samochodów indywidualnych no właśnie po wielu przeciwników wprowadzania buspasów albo właśnie tych stref ograniczonego ograniczanie prędkości w strefie tempo 30 minut czy też strefy zamieszkania i t d . i t d . uważają, że przez to będą większe korki, a tym samym samochody będą dłużej stały na ulicach, a przez to ta emisja zanieczyszczeń również jest z dywizji benzyn i ta wtórna emisja właśnie podnoszenie tych zanieczyszczeń będzie większa tak miałem taką rozmowę z panem redaktorem zaczną, który mówił, że powinniśmy ustawić tak oto, żeby wszyscy szybko przejechali przez centrum Warszawy in ne natomiast warto zastanowić ile tych osób chce przejechać przez nasze miasto i dlaczego wybiera centrum Warszawy jako ten najszybszy trans miejsce tranzytu zamiast obwodnica, którą mamy już wbudowaną opcję tam, gdzie dotąd tylko po 1 stronie Warszawy to 1 strona sporu stron nie jest już od Wisłostrady, którą można ominąć też centrum Warszawy trzeba jechać do samego centrum, że przejechać dajmy na to z Pruszkowa Wołomina tak można po prostu ominąć Warszawę od północy albo od południa Dolinką Służewiecką, więc te możliwości są miasto zamiast ograniczać ruchową właśnie przez pieszego co jest absurdalnym podejściem to tak, jakbyśmy chcieli może taki, żeby w morzu takiemu ułatwia to jasne porównanie dla naszych słuchaczy kiedyś też obawiano się wprowadzenia zakazów palenia, a w restauracjach mówią, że spadnie dochód Żerniki będzie dochodzić do restauracji jest dokładnie odwrotnie, więc osób chce pójść tracą rację, bo po co oni mnie, zanim mnie nie śmierdzi przepraszam za kolokwializm powyższe cechy restauracji pewnie tak, ale przy okazji społeczeństwo też bogatsze odrobinę, więc bardziej straci na chodzenie do restauracji AKS chodzi o ten zakaz palenia w miejscach publicznych doradzaliśmy po prostu poszli w drugim kierunku i powiedzieli do nich osoby trzecie wypalając papierosów przedszkola albo w szkole podczas rzezi absurdalna opowieść wszyscy wiemy, że to nie zadziała tutaj przypadku samochodów nie mamy takiego doświadczenia, bo te spaliny nie są tak widoczne jak dym papierosowy, więc ja mam nadzieję, że też doliczeniem do takiej do takiego stanu, że będziemy w stanie w rządzie przestanie przeznacza też są od nastroju, a ja tak sobie myślę, że nawet, jeżeli wyrzucimy te samochody, które jakoś tam wjeżdżają do MEN do Warszawy na obwodnicy to jednak wcześniej czy później ktoś będzie chciał zjechać do tego centrum oraz czy czy to takie jest wyrzucanie to jest sposób na własne ja bym chciał widzieć na ile my miasta mogą w ogóle własną decyzję czy też decyzją mieszkańców rad miejskich i tak w zależności od tego jak wygląda struktura badanych miastach wprowadzać w ogóle jest to powiedz tak jak było w Paryżu w dni parzyste, że mogą jeździć takie samochody w dni nieparzyste, że mogą jeździć samochody z taką rejestrację to znaczy w Polsce nie może w sposób w Polsce niema takiej możliwości gry na strefę wolną od ruchu tak, gdy natomiast warto wprowadzić strefy niskoemisyjne, które rząd zapowiada natomiast to oczy to jest rozwiązanie w paryskie to ja bym polemizował rolę, bo osoby mogą kupić wyroby są 2 auta i będą jednak odnieść 1 stację drugą ligę drugą jest jasna, ale zawsze to jakiś sposób jest na ograniczenia mają pewnie ograniczymy jakąś część natomiast lepszym sposobem jest zachęcanie do więzienia transportem publicznym właśnie stworzenie buspasów budowa kolei dojazdowej z miejscowości podwarszawskich ostatnia kolej została wybudowana w KT pole 100 lat temu już w Warszawie, więc nie rozwijamy transportu publicznego w Nyonie rząd udaje się spala niezgody w Warszawie to przez to Stolat tak, choć jego pan opowiedział o drzewach przez ostatnie 10 lat to ten transport publiczny to chorował poszedł w górę bar oczywiście metro oczywiście są mu jest poprawa znaczna natomiast i tak jest dużo do zrobienia tak jest dużo obszarów, które moglibyśmy poprawić moim zdaniem, jeżeli rozmawiamy o transporcie to problem jest właśnie z tymi osobami, które mieszkają poza Warszawą, a do Warszawy przyjeżdżają pracować bez tych okolicznych miejscowości i tutaj jak by nie patrzeć to jednak transport publiczny jest ograniczony, czas więc te osoby wolą wybrać samochód i przyjechać pod nimi od miejsca pracy niż go jeszcze gdzieś zostawiać dodatkowo płacić dodatkowo jeszcze płaci za bilet i t d. tak, by te koszty są generowane w jasnym się do tego powinniśmy rozwijać transport publiczny w tych miejscach transport lokalny, który dowoził takie osoby do większych węzłów przesiadkowych właśnie do kolei to też powinniśmy rozbudowywać Piaseczna jest idealnym przykładem tam można byłoby zwiększać częstotliwość jazdy pociągów natomiast to nie zrobiono w tym momencie ta jest prowadzone remonty linii kolejowej nastąpiło wręczenie liczby pociągów pociągi jadą zatłoczona, bo jadą z Radomia czy też goście z innych miejsc i dojeżdżają z Piaseczna takie osoby nawet czasem ciężko mają mają trudność z wsiąść do regionu w ciągu 5 my jako tak naprawdę mieszkańcy 3 czy Warszawy czy też polis powinniśmy domagać się lepszego transportu publicznego w większej inwestycji w transport publiczny, a nie n p. w lodówkach, którą teraz miasto czy wylotówkę jak to ktoś, by ludzie nazywają SR 7 9 S 1, która będzie budowana kosztem kilku miliardów złotych taki koszt tak naprawdę spokojnie moglibyśmy przeznaczyć na transport publiczny tak nigdy rozmawiano w Warszawie czy też w ogóle o o dużych miastach, które jak najbardziej powinna rozwijać transport publiczny różnie to bywa różnych miastach we Wrocławiu sporo problemów są ze transportem publicznym, a nie przekonywać władze miejskie mniejszych miejscowości do tego, żeby ograniczały, bo tam jednak też jest oczywiście mówimy, że głównym problemem jest niska emisja, czyli właśnie ze spalania ogrzewania domostw no ale jednak jakimś tam problem transportowym też jest mniejszych miejscowościach, a czasami ze względu na to właśnie rozmiar miejscowości włodarzom wiążą się nie opłaca po prostu to rozwijać transportu, a czasami też tak, bywa że my ludzie z miejscowości do pracy przyjeżdżają do drugiej miejscowości jedyna alternatywna czy brak alternatywy sprawia, że muszą jeździć samochodem to prawda trudno w wiele miejsc w Polsce nie ma transportu publicznego w ogóle transport publiczny takiej PKS-y są ograniczone te sprywatyzowane po pewnym czasie linia znika tam, gdzie jest nieopłacalna i to właśnie pokazuje, że my zamiast tym my jako społeczeństwo jako w tak bardzo władze Polski powinniśmy skłaniać do tego, żeby właśnie nie inwestować w transport indywidualny w takim stopniu tylko do inwestować właśnie transportem mniejsze lokalne natomiast władze w państwowe zawsze patrzą olbrzymi projekt ami, czyli centralny port lotniczy, który w YouTube nie ułatwia absolutnie dojazdu codziennych komunikacji tak z 1 z 8 drugi czy też koleje szybkiego szybkich prędkości wysokich prędkości te są ważne projekty, ale nie należy zapominać o wcześniejszy projekt władze centralne powiedzą, że to nie jest rola, ponieważ transportem publicznym zajmuje się władza lokalna nie zgodzę się znam, bo tak naprawdę chodzi o pieniądze to niektóre są przeznaczone i władze lokalne tytuły mistrzyni złość po prostu nie mają tych pieniędzy dostał co prawda to prawda mamy teraz przez fundusze europejskie można korzystać tylko pytanie w jakim stopniu prawda władze lokalne chcą korzystać z nich i wydawać pieniądze na właśnie oprawę transportu publicznego właśnie czy chcą wykorzystać te pieniądze na coś innego uważają, że coś bardziej potrzebna i tutaj też z rolą w gestii władz centralnych ocena projektów, bo to projekty powinny być oceniane pod kątem tego jak sprawę transport publiczny natomiast często jest tak, że cała pula zostaje przeznaczona na promowanie transportu indywidualnego w n p . tutaj bardzo kontrowersyjne są też, że parkingi park and Ride, bo te parkingi są bardzo drogie jedno miejsce, a koszt takiego wbudowania miejsce to z około 40 50  000 w zależności od lokalizacji i przeznaczanie tej samej kwoty tylko na 1 osobę, która będzie parkował tam przez 10 1 2 godzin jest efektywna lepiej byłoby wydać postna lokalny autobus zna lokalny dojazd do tych osób co prawda Konrad Marczyński lider Warszawskiego alarmu smogowego przed nami skrót informacji po nim wracamy do tematu zanieczyszczeń powodowanych przez transport trzecia część audycji skołowani Konrad Marciński lider Warszawskiego alarmu smogowego rozmawiamy o zanieczyszczeniach proszę państwa można opisać profil skołowany na Facebooku czy warto ograniczać się transport możliwość przemieszczania się indywidualnymi środkami transportu w czasie trwania alarmów smogowych i w ogóle, żeby działać wcześniej i czy to temat jest w rozbudowanej i znany państwu zanieczyszczenia z transportu czy jednak na czele państwa nie wiedzą chętnie będę teraz odpowiemy z dobrze to wzrost był mówiliśmy w poprzednich częściach o tym, procederze Wydz obcinania filtrów cząstek stałych z samochodach zasilanych silnikami diesla ropą jest to znany proceder podejrzewane jest nie ma badań na ten temat także oficjalnych, ale my tutaj podejrzewamy też wielu specjalistów podejrzewa, że nawet 90 % pojazdów wyposażonych fabrycznie w filtr DPF jest u nich pozbawianych i teraz zastanawiam się co kieruje ludźmi trochę wiem trochę nie wstyd, żeby wycinać coś co dba o ich zdrowie z naszych no, a niestety w moim odczuciu kieruje ich po prostu troskach i wyłącznie ich portfel, bo taki filtr DPF jego wymiana jest bardzo kosztowna to jest to w zależności od modelu samochodu koszt od kilkunastu do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od pojazdów i od modelu, a taki filtr mają to do siebie żona jest źle sprawdzają się w warunkach miejskich w miastach jeżdżąc, poruszając się takim pojazdem po prostu zapchane ten filtr on za jakiś czas powinien być spalony, czyli te cząsteczki powinny ulec spaleniu przy większych prędkościach takich prędkości podczas jazdy miejskiej jesteśmy w stanie uzyskać powinniśmy raz taki czas przerwać poza miasto tzw. przepalił samochód no właśnie przypalić, czyli wypchnąć te cząsteczki list tego filtra, żeby ktoś inny po nim oddychał no taka jest prawda niestety tak działają filtry ona w to są takie trochę plastry na złą technologię, która była promowana z tego względu, że mają silniki diesla większą sprawność i mniej paliwa zużywają natomiast nie wziął pod uwagę tego, że one zanieczyszczają bardziej powietrza i bardziej trują mieszkańców właśnie miasto nie do końca jest już prawda w nowoczesnych silnikach benzynowych to ta różnica pomiędzy spalaniem marży jest zatarte widzów, a poza tym możemy rozmawiać o nowych źródłach zasilających samochody są też elektryka i t d . tak dalej zresztą, że samochody elektryczne to są znane odczuło tych 20 lat mają w dużo wyższą sprawność niż silniki spalinowe i to jest absolutnie technologia, którą powinniśmy popierać ale, żeby wyprodukować prąd też musimy spalić to, żeby ten prąd co prawda to prawda teraz jak mówisz Nosal początków elektrownie mają tę zaletę, że też, wytwarzając ciepło mają tę zaletę, że ta jest źródło emisji jest dużo dalej od naszych nosów twarz chust Abram nie niszczą domy, ale wracając do filtrów cząstek stałych proszę mi powiedzieć pana zdaniem, jakim w takim razie sposobem i jeżeli już tutaj, gdy dbamy też 90 % może być na 70 to i tak jest olbrzymia skala te samochody z silnikami diesla przychodzą coroczne obowiązkowe badania techniczne problemy często widać nawet gołym okiem czasem, że dymi taki samochód, że hossa czy problem z itd z tymi silnikami i inne instytucje tran jest taki, że często, choć wolę brzmią także procedury są legalne to największy problem, że można wyszukać sobie w wyszukiwarce wyszły wyskoczy nam różnego rodzaju właśnie firmy, które zachęcają do tego powinniśmy asfaltu od rozmów samo wycinanie w sensie, że żyje on pojedzie do mechanika i wytniemy ten ten film nie jest legalne, ale ich troje legalne, ale i ich zdaniem bez filtra jest nielegalna, ponieważ samochód traci, więc dlaczego, dlaczego podania należy uznanie tego filtra w pierwszej kolejności nasz lot pojęła z tych smutnych absolwent to nie powinna być dozwolona no przecież wiadomo, że ten samochód i tak będzie użytkowany, gdzie oczywiście że, więc to po pierwsze, powinno być zmienione po drugie, powinny być ważne jak pan wspomniał poprawione kontrola coroczna tych wizji z spalin powinniśmy lepszy sposób kontrolować czasem niestety z tego co słyszeliśmy te filtry są wycinane w taki sposób, żeby nic nie było widać natomiast powinny być w lepszy sposób sprawdzamy i ostatnim trzecim elementem treść powinniśmy wprowadzić to jest zniechęcanie do jeżdżenia samochodem napędzanym FIZAN w mieście, czyli te strefy niskoemisyjne powinniśmy po prostu zakazywać najstarszych samochodów z silnikami diesla, a w pewnym momencie w ogóle ograniczyć w mieście toast toi toi z oficjalnych danych w Polsce od tych okresowych obowiązkowych badań technicznych nie przechodzi około 2 % w Niemczech jest to powyżej 10 % i to jest też ciekawy, ponieważ wiem, że w Niemczech jest dużo dużo młodszy park samochodowy niż w Polsce my jeździmy samochodami starszymi niż 1 0 lat ne z reguły co oznacza, że te są inne normy tzw. euro reemisji, więc ironicznie, mówiąc że jesteśmy lepszymi od mechanika ich też tak, ale po prostu kochamy także samochody ze Stalą czy obsługi w żart wyjazd, że to po prostu ten ktoś nawet rząd zauważył, że te kontrole po prostu to z co nic niewarte, że za przysłowiową przysługę można każdy samochód przepchnąć przez taką kontrolę tutaj kolejna rzecz rząd coś zauważył fajnie, że zauważył jestem za zeszły rok zauważa nie zrobił aha, czyli rozumienie to jest proces i wrażliwy Polak tak drogich protez piersi relaksują się cieszę z tego mam nadzieję, że tak jak niektóre inne ustawy są szybko przeprowadzona to sama ta ustawa zostanie szybko przeprowadzą, a to zależy jak ustawa prawdziwki znalezione ustawa z porozmawiamy jeszcze na koniec kilka minut nam zostało o tym, jaka winnych krajach radzi chodzą sobie włodarze właśnie z emisją zanieczyszczeń powodowanych przez transport w ciekawym przykładem niedawno ukazał się informacje jest Anglia, która ogranicza ruch samochodowy w pobliżu szkół w czasie trwania lekcji w szkole po prostu osoby, które w, jaki sposób nie są związane z tą szkołą rodzice, którzy nie dowożą dzieci nie mogą w czasie lekcji podjeżdżać pod szkoły czy też w jakimś tam w terenie Anny wokół szkoły dobry przykład zły przekaz świat ma przykład taka wypowiedź z tego czerpać przykładu powinniśmy zachęcać ludzi do tego, żeby dzieci była dowożona albo wręcz chodziły do tych szkół, jeżeli jest możliwe czasem także nawet osoby bliskiej mieszkająca zamiast dziecko posłać na piechotę dotrzeć do szkoły podwozia nie to jest z paradoksem, bo tak naprawdę chcemy jak najlepszego powietrza do tych dzieci czasami trujemy swoje dzieci i inne dzieci i też powodujemy to, że wokół szkół jest niebezpiecznie powinniśmy z ograniczenia ruchu absolutnie ten przykład jest świetnym przykładem świetnym pomysłem mam nadzieję, że warszawiacy takiego też zostanie zrobiona z przy szkołach to auto Tomasz propozycję, żebyśmy się zabawić ja jestem takim rodzicem, który ma na głowie ileś tam spra w w w ciągu dnia m. in. że dostarczy dziecko i odebrać ze szkoły i proszę mi powiedzieć, jakie mam to zrobić n p . jestem handlowcem i można jeździć z miejsca na miejsce i przy okazji dziecko musi zawieźć ją odebrać, jakie mam to zrobić, żeby nie jeździć samochody czy podobają przykład ekstremalny tak osoby, która prosi, by tego samochodu na co dzień i takie osoby absurdy będą jeździły, żebyśmy się zrozumieli dobrze my nie jesteśmy za całkowitym zakazem samochodów jazda po mieście chcemy raczej zmniejszyć ten ruch zasadą Pareto 20 % nakładów pracy powoduje 80 % faktur, czyli dla ograniczyli 20 % tych najstarszych samochodów tych najbardziej wyeksploatowanych tych, które najbardziej nas trują spowodowali byśmy efekt w 80 %, czyli od zmniejszyliśmy to za zanieczyszczenie, więc jeżeli ktoś potrzebuje samochodu na co dzień, gdy jest w faktyczna potrzeba nie tylko, dlatego że deszcz pada i nie chcesz zmoknąć wygodniej po prostu no ale jeżeli ktoś potrzebuje też przeważnie jest właśnie handlowcem, który musi dowieźć towar do sklepu to dla mnie nie chcemy, żeby to osoba odjechała komunikacją miejską natomiast osoby, które pracują w biurze, które tak jak ja pracuję ja pracy w wyżej ceni na co dzień dojeżdżam komunikacją miejską do pracy jedno dziecko prowadzą na piechotę do żłobka drugą stronę jedziemy autobusem do przedszkola i pod same komunikacją miejską do pracy czy rzeczywiście to jest jakiś wysiłek to to powoduje to, że musimy troszkę wcześniej wejść musimy też zapanować, ale jest mi wygodniej po prostu nie może szukać miejsca parkingowego przy przedszkolu potem zmiana przyzwyczajeń Francja to oczywiście to trudna tak, ale też pub warto pamiętać, że wychowujemy kolejne pokolenie, które będzie też w ten sposób postrzegać przestrzeń, do której Makrum patrzy kolega koledze z organizacji, które wspierają nas cieszy nas chodzi o masie krytycznej świetny film zrobili Jan Mencwel z miast to jest nasza pokazujący drogę do żłobka właśnie drogę do Żuka dziecko jedzie na rowerku biegowym chodnikiem i taka osoba zwraca też uwagę na to czy samochody parkują prawidłowo lub osoba przejeżdżająca samochodem już tylko o to, żeby zaparkować natomiast pieszy ma zupełnie inne postrzeganie miasta zupełnie inaczej patrzy, więc to jest proces, który się my powinniśmy powiedzieć zachęcać nie chcemy absolutnie zakazać wszystkim, bo to jest absurdalna no i nie nie znam organizacji, która walczy o poprawę jakości powietrza kraść, aby całkowicie zakazać ruchu, a masa jest w sumie aż tak bardzo nie szuka może stać się znajdzie, ale rozmawiając przy tych scen o tych właśnie strefa ograniczonej emisji czy też w ogóle strefa ograniczonego ruchu pojazdów indywidualnych proszę mi odpowiedzieć też na pewien paradoks, z którym się urodził w głowie nie tylko w mojej, ale też wielu, jeżeli są te alarmują mogą wejść lider ne emisja zanieczyszczeń jakość powietrza jest naprawdę przekraczająca wszelkie normy 1 30 1 50 20 0 zdarzały się z 300 % normy i t d. tak dalej w miasto nawołują wtedy, żeby ograniczyć czas wychodzenia na zewnątrz przebywania na zewnątrz tak, by tak i teraz sobie tak myśląc na logikę wiem, że mój samochód ma filtry węglowe kabinowe silnikowe i t d . które oczyszczają powietrze wewnątrz pojazdu na oczy oczyszczają, żeby w środku pojazdu była lepsza jakość pewno czasem myślę to ja lepiej jak wsiądę do tego samochodu z AZS moje dziecko, które będzie tym filtrem zabezpieczone i lepiej, żeby właśnie ograniczała czas przebywania na zewnątrz tego dziecka i moja, bo to będzie dla mnie zdrowsze, a tym samym, Ergo kolejne samochody zbywają i t d . tak bardzo też błędne koło tak to czy warto pamiętać po pierwsze, że osoba jadąca w samochodzie jest narażona najbardziej nam takie zanieczyszczenia mogą na wlot powietrza ma na wysokości NFZ poprzedzającego samochodu rury wydechowej tego samochodu z filtrem nie filtrują wszystkich zanieczyszczeń to jest najważniejsza rzecz tak naprawdę i każe usunąć część zanieczyszczeń takie filtry węglowe usunąć część zapachy pod warunkiem, że są w dobrym stanie też tak kalendarz zakładają, że ktoś po prostu ma w filtry węglowe natomiast ono warto pamiętać, że to nie usuną tych zanieczyszczeń najmniejszych przyjmując, że usuną wszystkie zanieczyszczenia nawet najmniejsze to są zanieczyszczenia właśnie gazowe, które też wdychamy i badania w Londynie, które były przeprowadzane one pokazują, że te osoby w samochodach są nawet większym stopniu narażone na oddychanie zanieczyszczonym powietrzu, więc to niestety niestety może na szczęście jest taki element, na które jesteśmy narażeni wszyscy, więc warto pamiętać o tym, że sami są częściami samochodowymi dokładamy się tego zanieczyszczenia i ograniczając ruch samochodowy wtedy, kiedy go nie potrzebujemy po prostu będziemy oddychali lepszym powietrzem, czyli działa lepiej działać w podstawie ograniczać w ogóle misję zanieczyszczają nic by reagować na to, dokładając do zaniżania nadwozia tak, a poza tym proszę państwa to nie jest tak, że samochody są w 100 % szczelny to nie są łodzie podwodne uszczelki mają swoje defekty przepuszczają te zanieczyszczenia z zewnątrz jak najbardziej sam te filtry kabinowe nie zdziałają cudów nie zdziałają cudów, więc podczas tych alarmów lepiej jest no właśnie jak się chronić przed tymi zanieczyszczeniami zaczął wyróżnia nas tak naprawdę z zanieczyszczeniami w Grant wiele z nas zanieczyszczenia można ograniczyć poprzez n p. filtry domowe czy też maseczki nosi ona już takie maseczki sklepów budowlanych z atestami powodując, że ten zanieczyszczenia, które wdychamy są raczej wcześniej po prostu, więc natomiast niestety ja mam sam małe dzieci mam się nie wolno zakładać postacie ze względu NATO, że może w razie potrzeby mogą odnosić się zwyczajnie takie MON ma rożki takie niemowlaki wkładają do buzi różne rzeczy i w 2 2 rzecz, że nieprawidłowo rozwija się wtedy układ oddechowy i ja sam mając świadomość tego, że za liczne powietrza powodują straty nasz wzrok kupujący maseczkę taką próbę sportową i próbowano w takim zaczną jeździć się na rowerze i powiem szczerze, że nie jest nie jest w stanie to nie jest dobry komfort w twarz się poci, więc ciężko się oddycha, więc tak naprawdę powinniśmy walczyć z przyczynami ani ze skutkami, bo to jest to jest istotniejsza i jasne tylko, że w tym momencie w jakim jesteśmy tu z psami tutaj powiedzieliśmy legislacyjnym podejście i t d . tak dalej operacyjna szybko jesteśmy bardziej w stanie walczyć ze skutkami nas przed zadaniem jest wiele osób po prostu kupuje filtry do morza ma absolutnie jako alarm smogowy nie polecamy żony producentów warto, bo sam sprawdzić na własną rękę warto też gotowość filtry HP, które naprawdę ograniczają te zanieczyszczenia najmniejszej wielkości, które są najbardziej szkodliwe dla nas trafią bezpośrednio do układu krwionośnego, więc stąd to jest proces złożony to jest proces, który musimy mu myśleć mówić się naciskać na rządzących na każdym szczeblu tak naprawdę, bo takie rozmyć od początku rozmowy każdy szczebel samorządowy to rządowe jest w stanie coś tutaj zdziałać nadal się zastanawiam, że ministerstwo edukacji we współpracy z ministerstwa lub w nawiasie niektórzy robią ochrony środowiska w nie podjął takiej decyzji, żeby dofinansowywać szkoły n p . żeby kupował właśnie te filtry oczyszczające powietrza niestrudzenie natomiast z tego co nam wiadomo miasto podjęło taką decyzję, że będzie kupował filtry do przedszkoli do żłobków, a to też dobre posunięcie dobre wzniesiono niestety tak jak wspomniałam jest taki plaster tak nas na ranę, która w Europie, ale i to przynajmniej to jest dobra dobry krok jak pan myśli w jakim czasie jesteśmy w stanie obniżyć tą emisyjności zanieczyszczeń w Polsce w oczy nie chcę spekulować 12 w gminnym uchwała antysmogowa ona ma swoje działania rozłożone na 5 1 0 lat i mam nadzieję, że rządzący tak naprawdę wprowadzą też kolejne możliwości, które będą ograniczały właśnie za łącznie z transportu i mam nadzieję, że czas naszego życia z tak naprawdę co się zmieniło, bo przykład innych miast pokazuje to że, gdy jest możliwe dzisiaj w Warszawie całkiem niezła jakość powietrza, bo i popadało i wiecznie jest dokładnie tak podał pan ten element to jest najważniejsze, że wiatr ta przewaga przywiera muł po raz tak będzie spokojnie na spacer można ich HIV właśnie pogoda, a nie da korzyści nie będzie lało przez cały czas co wpływa na oczyszczanie powietrza i to kolejny jakiś taki dziwny paradoks jest Konrad Marczyński warszawski alarm smogowy rozmawialiśmy zanieczyszczenia głównie wynikających z transportu dziękujemy bardzo za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich wieża zwierzę zaprasza dr Dorota Sumińska zapraszam dwunasta 2 0 zmotoryzowani historia motoryzacji myślę, że kiedyś też Jerzy Lemański porozmawiamy o tym kiedy zorientowano się dach, kiedy właśnie transport zanieczyszcza powietrze bardzo dziękuję kłaniał się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia dziękuję państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA