REKLAMA

Polska motoryzacja na dzień przed wybuchem II wojny światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-12-30 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki proszę państwa w przededniu 3 1 grudnia, czyli już pewnie państwo myślą o zabawie sylwestrowej i o tym co nas będzie czekać w nowym 20 1 8 roku na historii motoryzacji jesteśmy można powiedzieć w przeddzień drugiej wojny światowej strasznie przykrego okresu prosiaczka podsumowuje MF to co się w Polskiej motoryzacji udało stworzyć przez 2 0 lat tej wolności jak, za którą Rozwiń » byliśmy zachłyśnięci i rozpędzić niejednokrotnie LG tutaj wspieraliśmy na ten temat ile nam udało się zrobić świat zresztą pan Jerzy mówił, że bardzo dużo, jeżeli chodzi o technikę niektórzy uważają tak jak już wielokrotnie mówiłem, że to był może nie ten złoty, ale taki srebrny wiek naszych rozwijania się no właśnie panie Jerzy mamy tak w Polsce państwowe zakłady inżynieryjne jak mówiliśmy niejednokrotnie Sokoły świetnie zmotoryzowaną na można też w zaczynały zmotoryzowana dzicz leżały na nowo roli sam motocykl najpopularniejszym prawdopodobnie byłby Sokół 200, a ich zbudowano tylko 70 par lub nie zdążyliśmy tak zupełnie wyznaczyła już wyboru jest do pociągu rzeźnia ona trwała ale, ale cóż z tego skoro skoro tak mało egzemplarzy wyprodukowano ich mieć jakieś swoje rodzime konstrukcje, ale też sporo produkowaliśmy na bazie licencji m. in. fiata tak coś jeszcze jakiś jeszcze samochody Miś na bazie licencji na bazie licencji to nie do końca tak, bo było w Polsce bardzo dużą montownię samochodów to już nie ma tam jest produkcja licencyjnego to była po prostu Montownia, ale remontowi doskonale sobie radziły i stanowiły pewien problem dla dla rządu bowiem rząd był przeciwny temu, żeby Polacy kupowali samochody montowane w Polsce wyprodukowany i choć statystyki statyw statystycznie brano do tego worka wrzucano do samochodów produkowanych w Polsce, ale produkcja rodzima naprawdę one jeszcze jest włamała się, jeżeli fiata wyprodukowano 50 8 30 1000 sztuk przez tyle lat no trudno to, o czym tutaj rozmawia najpopularniejszym samochodem w Polsce przed drugą wojną światową światową był nie Fiat 50 8 tylko Chevrolet Master sedan czy dobre rady Unii Europejskiej zamachów w taką dostał trochę drożej od świata, ale małe było klasy wyższej na drugim miejscu były różne formy i dopiero na trzecim miejscu był w polskich, a także tonie nie jest tak, że ze ZM wjazdu najpopularniejszy przeciwnicy pomysłu do czasów, kiedy drugi raz nawiązaliśmy współpracę z Włochami, czyli do roku sześćdziesiątego siódmego wtedy już zaczął się produkcja fiata 1 2 5 po i on był wtedy już najpopularniejszym przez wiele lat samochodem w Polsce także to w ten sposób wyglądało ich udział uważam że, owszem, robiliśmy dużo w Polsce śruby, ale jeśli chodzi o motoryzacji jest sporna komunistów, a jeszcze drogi, ale taką motoryzację dla ludzi, ale jednak produkowaliśmy sporo dla wojska to, o czym chcieliśmy właśnie powiedzieć pan wspomina w poprzednikach, bo zaraz pyta pani w sklepie czy wojsko miało jakiś wpły w ja mówię, że miało wpływ rządowy plan wpływ na to co się produkuje w Polsce wszystko było opatrzone przez pryzmat tej przed datą przydatności wojsko dla wojska no i rzeczywiście zaczynaliśmy projektować sami swoi pomysł i to był całkiem niezły pomysł, bo n p. sprzęt, który w po przegranej kampanii wrześniowej dostał się w ręce niemieckie to Niemcy tego co uczynili oni go ocenili oni wybrali i o nich skoro i tak to muszą być dobre, bo brak tego Niemcy, by nie wzięły niżej no zaczęło się właściwie od na początku od takich samochodzików niewielkich samochodów opancerzonych z nie później były w nogę na 2 właśnie powiedzmy samochód taki pazerny Urszula budek 2 9, który miał czteroosobową załogę i był zaopatrzony w niewielkie działko i karabin maszynowy widzą samochód, który był on zaprojektowany właśnie na potrzeby ewentualnej wojny czy to oblaci obrony zbawi w każdym razie z samochodów jest wyprodukowano niewiele, bo raptem tylko 10 sztuk potem był w samochodzie jutro zetknęli wiedzy lub, chociaż też leki czy pancerne samo samochód z WZ 3 4 do szkół produkowany w Ursusie UW był jak dowodzi chwili może to tak główną częścią pojazdów wojskowych Gagi Bad Boys państwowych wizję zakład wizje, ale boję budował pojazdy wojskowe, a nie tylko przez budował silniki do pojazdów cywilnych budował silniki do motocykli do mostu w Wisłoku w ich potem pojawiają się tzw. też ciągniki CF 2 PS 4 Peter ciągniki artyleryjskie to były pojazdy, które miały za zadanie wciągania i więksi optymiści z armat powiedzmy za 2 AP to był ich bardzo dużo wyprodukowano ponad 30 0 sztuk to mój ciągnik artyleryjski, który był zbudowany na bazie tankietki albo wiedzieliśmy, że Flota ankietach pytam, kiedy powstawał tutaj wszystko mówił jak kiedyś, że czołgi potem pojawił się ciągnik artyleryjski, który nazwał i się Fiat 50 8 łamane przez PiS 18 zbudowany na bazie samochodów włoskich licencyjnych także tych co do ciągników głos w port był wreszcie czołg normalny to, chociaż leki czołg 7 7 TP on był produkowany chyba od 30 05. roku zbudowano ponad 10 0 egzemplarzy wciągu ma się prawie 1 0 ton i jest bardzo droga, bo vouchery kosztowało wyprodukowanie takiego go kosztowało 100  000 zł przy jej cena na wkład w luksusowych samochodów rzędu 2 2  000 zł te samochody dla rządu, bo dla marszałka Piłsudskiego samochód kosztował 3 5  00 0 to faktu najdroższa, ale to gustował w zakresie złotych to była potworna cena, a my tych wrogów produkowaliśmy Gawła 1 3 9 1 3 7 sztuk, więc tutaj jedno SA jak znam powody do dumy w Tarnawcach Polska armia wcale nie była tak tak bardzo źle zaopatrzona w obozie w negliżu dolary, ale trafiliśmy z telefonu do dodatku za powieść to Bobo czasami wszyscy tak być może Niemcy nas do siebie myśli goniliśmy 4 tygodnie Zaza niewiele dłużej prawda no wiesz jak mają z pomocy Anglików jest prognoza własna, a nami nie pomagały żadne Dagmara zrób to dokładnie byśmy zaatakowali na nią przez 2 państwa nie przez 1 arię w tak naprawdę nasza obrona, bo bardziej zawzięte niż obrona Francuzów no no ale to jest my tu rozmawiamy Radzymin gazu może 1 rok był tak jak powiedziałem drogi we w latach regularnie palił 1 l paliwa na 1 km ma to faktycznie bar la Vista następcę Wernera z REIT-u jest 1 z rzeczy, zanim przejdziemy do jakże ważnej sprawy dróg, o której tutaj na pewno muszę powiedzieć co chciałem zapytać jak wygląda dystrybucja paliwa wtedy właśnie w Polsce, bo wielokrotnie mówiliśmy, że to też ciekawa historia związana z ze stacjami bazowymi nie mówiły, że stacja paliwowa no właśnie ujmuje się pompa w pompach jak na pompę, bo widać, by osiągnąć bez nich jest go językoznawcy cały czas załamywali ręce, mówi że trzeba mówić na stacji bez stację benzynową one wreszcie po raz się nauczyli nas z benzyną to po drugiej wojnie światowej zmieniono nazwę na stacji pali w stacja paliw płynnych ale aby nigdy potem już wreszcie się głos w zwyczaju Polacy na stację paliw to potem zaczęto mówić Seal pojawił się wszystkie różne inne stacje i 1 monopolista z PL, a Polacy przyzwyczajeni po tym, gdy do mówienia CPN Natalia ABS działa na tym, że często wymuszona CPN podjechać c, a młodzież to właściwie w ogóle co to jest po to, bez przesady gdzieś tam są centra przemysłu naftowego w 2 sztandarowym przebitki jest to prawnie w różnych w internecie do znalezienia, ale przed zwłaszcza, gdy 1 bomba bomba pojawiła się pierwsza bomba pojawił się w Warszawie i w Poznaniu zdaje się na ulicy Emilii Plater była w Warszawie ta stacja benzynowa i były takie przepisy, że stacja benzynowa nie może stać przy możliwie niewinnie zabudowaniami nad stacją metra pompa po opadach one miały one stały nadzór na środku ulicy bardzo często samochody podjeżdżały miernik nie było takiego dystrybutora wizja to się ręcznie próbowało teraz to paliwo natomiast podziałkę taka szklana podziałka była na tej pompy zainstalowane i Danzel można było nie taką dokładność żali się do 1 1 l i tam można było w granicach od upływu 1 twardzieli, aby mierzyć ile ile kto dostał od paliwa jest od osoby z tak jest to były pompy tych pomp jest do Warszawy to sytuacja była niezmiennie najgorsza natomiast pomysł na euro po w tej Polsce wschodniej na tamtych terenach Saifa auta Tarnopol Dorota była tak jeśli chodzi o paliwo po prostu tam każdy, kto miał samochód musiał mieć też garaży bytu garaż przechować albo innej możliwości, a można było brać tego paliwa ile sześcian chciało też na ile uzna, że nie było reglamentacji tak jak w latach no właśnie, więc tu nie było problemu, ale benzyna była bardzo bardzo droga róż Och, proszę pana dużo droższa el baina widok jedzenia drugiej lidze królują wystawę w ich o dwudziestoleciu międzywojennym z tym, że nie motoryzacji go tak ogólnie o tych wizyt w gospodarstwie domowym i tam zrobię takie liczenie m. in. obrazy jednak ani ile za przeciętną pensję można było przejechać kilometr 2 i kilometr oraz samochód był bardzo drogi do boku czterokrotnie droższy eksploatacja zużyli aż o braliśmy wtedy paliwo, ale boisko w pompie było, aby to, że takie jak w paru to też jest sprawdzenie moich podróży z Rumunii na pewno ogromna, bo Rumunia wtedy dużo tego paliwa Avia wzrost raczej je, ale nikt nie chce tutaj pani Zofia mówi tego stolica jest prawie w nas przydzielą rozprawy z ciekawości ale, ale wydaje się, że Rumuni no to drogi drogi, bo to rzecz ważna, która wskazywała na poziom jednak jakość motoryzacyjnej Husqvarny w markecie lub coś myślę, że pozytywnego i xDrive rozdział siły rażenia zdobiona praw jazdy patriotą bardzo chciałbym powiedzieć coś pozytywnego smart, ale ale, ale drogi były niepełne uważa, że Niemcy, a mówiąc taka 1 rzecz, że często się teraz jedzie na Mazury tereny w reaktorze w zależności od tego jaki zabór był to takie też drogi ruch, ale reagujemy na Mazury powie w i tam udział w i zawsze właśnie irytujący jest w małych wioskach ogłosiłby, czyli tak go druga gorsza baby wszędzie asfalt Assange, a od niedawna wioski i dochodziłby koszt mamy i dlaczego bo w tamtych czasach to była najlepsza droga, bo u nich Niemcy już mieli godziłoby we wszystkich wioskach kanalizacji mieli we wnioskach o nas widzieć u nas były drogi piaszczyste, a u nich właściwych dla skarbu, ale proszę powiedzieć, bo to nie jest tak, że my nic nie robiliśmy jednak nic nie chcieli rozbudować swój nastrój ubrana była byłyby w 30 09. roku opracowano plan rozwoju polskich dróg domów tak śmiały plan, że śmiem twierdzić, że do UE jest pan w Europie, bo zamierzano zbudować 5 00 0 liczba kilometrów autostrad oczywiście siły nie zamierzam tego zrobić w 40 roku Borys tylko na czystej tam jakiś ślad i dzika rzeka patrzę na mapę tych autostrad od prawie pokrywały się z tymi autostradami, które zbudowaliśmy po 2 000 wydali około 20 10 roku tak w ogóle to szybko ruszyło, więc priorytetowe była właśnie droga z Warszawy do Poznania droga z Gdańska do Krakowa i to tak samo obiegła właśnie jak jak jak obecnie Belgom, omijając Częstochowę jedno 1 droga pana Stanisława w i Tarnopol ba, który teraz w Chinach zdobyły te 3 priorytetowe priorytetowe drogi natomiast jeśli chodzi o samą gęstość dróg ani sofie w 30 09 . roku mieliśmy 3 000 km utwardzonych dróg utwardzonych nie znaczy asfaltowych nie nieznana z VAT to znak, że mogło być goście byli na nakaz tej chwili mamy już Polskę z mniejszym krajem mamy 2 60  2 60 2 70  000 i w dodatku są lepiej utwardzone lepiej zaprojektowane, by łatwiej odwadnia no, więc tutaj w ogóle nie mamy o czym rozmawiać i gwiazda właśnie no no po prostu niewygodna samochodem pamiętajmy też o tym, że wtedy dętki były dużo gorszej jakości ich części złapano główne miasto ładuje wyjazd do Warszawy do Krakowa nie było możliwości, jakie wybrać bez wymiany opon zastali tam, ale czasami kilka razy w imię i dlatego tak to właściwa eksploatacja samochodu była taka droga, bo nie tylko chodzi o Best chodzi o to, że sabotaż w 2 organizatorzy zrobili piękne życie narodowe za bilet tam do nich jest domach i może lubi dużo mniejszy ruch niż dziś jest drogi rzeczywiście były paskudne no w Warszawie do Krakowa to były dotąd była dobra dosyć droga, bo ona była wybrukowana, który woła do Reala asfaltu niewiele niewiele sobie czas anty zaczęli szukać dopiero po bo po pierwszej wojnie światowej i tak to było proste państwa przed wybuchem drugiej wojny światowej, więc w ten sposób przed nowym rokiem zamykamy pierwszy cykl tak naprawdę motoryzacja pozostaje rodzinom z państwowymi firmami do swojej decyzji Raczka i tak jest to pożyczymy Somalia 10 polskich aut na 10 polskich aut przypadało 6 5 w czechosłowackich ma, mimo że rozmawiała Visa 2 5 1 aut niemieckich 30 5 szwedzkich i 50 0 francuskich na to dywanik do ronda jednak trochę nam brakowało tak dla przyszłych dobrym kierunku, ale jeszcze było w drzewo no ale jednak parę lat byliśmy zapóźnieni przez to, że znienawidzone Ladislava mi nie było państwa dopłat w drodzy państwo bardzo dziękujemy za ten rok, bo w tym roku powstała w ogóle nasza audycja zaczęliśmy mówić o tej historii nie zraża wie, że tak długo to będzie trwało rok jest ona będzie trwało miał nadzieję, że wszelkiego zła na początku w nie powiem szczerze mówiąc pani dyrektor tej planowaliśmy, ale stało się bardzo dobrze będziemy o tym, rozmawiać na pewno, że w przyszłym roku dużo dużo przed nami no bo to ich ten człowiek, który jest odpowiedzialny za wybuch drugiej wojny światowej też sporo miał dopowiedzenia, jeżeli chodzi o motoryzacji będziecie państwo nie bali się Dawidowi za to to też będzie sala powiem polityka nas za bardzo nie interesuje, chociaż ta polityka odgrywa sporą rolę, jeżeli chodzi mu w motoryzacji rozwijają się w Widawa wzywa, więc jak najbardziej, więc wszystkiego najlepszego drodzy państwo w nowym roku, żeby ten 20 13 był nie gorszy niż 20 1 7 ale, żeby był lepszy ja się dołączam do tych życzeń kłaniamy się Nisko Krzysztof Woźniak Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki do usłyszenia w przyszłym roku dziękuję do ZUS Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA