REKLAMA

Właśnie rozpoczyna się rok Ireny Sendler

Światopodgląd
Data emisji:
2018-01-02 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świerk lub podgląd itp po Agnieszka Lichnerowicz z wielką przyjemnością i też życzeniami witam wszystkich państwa w nowym 20 1 8 roku zapraszam na światopogląd światopogląd zaczniemy dziś od tych we wspomnieniach, ale nie tylko wspomnienia o Irenie Sendlerowej, dlatego że ten rok 20 18 właśnie jej rokiem m. in . jej rokiem ma być, a poza tym jeszcze całkiem niedawno ukazała się przecieka wał ziemny biografiach patrzy na autorkę oraz porad także szkoła Fairplay Rozwiń » oraz między tak napisany przez Annę Bikont, którą właśnie państwo słyszycie dzień dobry i dawały zaletą nowego chowu handlował w klitce bez tytułu w tej książki opowieści o Sendlerowej wydało wydawnictwo czarne, a też z nami dr Zofia Wójcicka z centrum badań historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie, gdzie nawet, że przyłącza do rzeczy chcę tylko na początek może, bo pozwala sobie słowem wstępu i trochę mniej dla tych, którzy oczywiście wiedzą kim Irena Sendlerowa była, ale powiedzmy, że zbierzemy dla nich szybką informację myślę, że Diaz chyba już w tej chwili 1 z najbardziej znanych, jeżeli nie najbardziej znaną z Polką na świecie była działaczką Żegoty i podczas drugiej wojny światowej Wilno pomagała ratować szczególnie w żydowskie dzieci otrzymała medal sprawiedliwej wśród narodów świata w i AM pamiętamy może z przekazów telewizyjnych już starszą Ilona Sandler w taką, a białe włosy już w drobną staruszkę i taki obraz sprawnie i konieczne w naszych głowach jest natomiast pani w dużym skrócie GN postanowiła 3 3 w toku pracy tak pani wyszła z domu antologii zachować niejako tę postać tak o tym, się mówić co już niektórych innych zdenerwowało, ponieważ wpisuje się w pewien takiemu rozwiązaniu lub w dobrej strony takie działania, które nie podobają się część Polaków czy takie dekonstrukcja byli Gollob za akcje od groza w działaniach po co na ja się tutaj będę trzymał tego co napisano Marian Turowski jak wielki autorytet dla mnie, że jak 1 z mitologii zużyje Ireny Sendlerowej też nie było to moim zamiarem otworzenia nowy mit Ireny Sendlerowej, bo przedstawiamy ją prawdziwie i PL wydaje się, że moje książki ceni jej i postawa jest dużo bardziej heroiczna niższy w tym powszechnym przekazie ganiać powszechny przekaz jest taki, że Irena Sendlerowa uratowała z 2 2 i pół 1000 i że to ona jest właśnie taką wolę Polką katoliczką, która pokazuje jak naród Polski pomagał Żydom jak to świetnie ujął tygodnik katolicki niedziela Irena Sendlerowa pokazuje jak Polacy ratowali Żydów, a decyzja pokazuje to jest, że Janas sondażowa jest tylko przykładem jak ratować Żydów Janasem zachowa jeszcze go opakowanie kobiet i że było to działanie niesamowicie heroiczny w Gnieźnie tylko, że groziło śmiercią ogniem psów, ale też było działaniem przeciwko społeczności przeciwko społeczne większości społeczeństwa samotność działanie w samotności i działania, który ma nam się ukrywać swoje działania systemu sięgała kłamać osobom, które przecież szanowała i trochę, któremu wiara to dziecko polskiego oficera powiedziała, że nie może powiedzieć, że to jest dziecko żydowskie, bo jak sama to kiedyś napisała w liście do przyjaciółki łatwiej było poprosić w czasie wojny kogoś, żeby pod dywanem ukrył czołg w salonie nie, żeby przechowane 1 noc jedno małe żydowskie dziecko w przewozie dla mnie opowieść pani opowieść o Sendlerowej były przede wszystkim być może w szczególnie była niesamowicie ciekawa na polu pamięci i do tego chciałbym wrócić w dalszej części audycji czy tego jak świadomie albo nieświadomie ta pamięć zmienia interpretacje i zmienia rozumienie pewnych sytuacji ale zanim właściwy do tego przejdziemy wyczyszczone pyta dr Zofia Wójcicka, gdyż tak wprowadzamy czy przypominamy nieco postać Sendlerowej to na co pani szczególnie zwrócił uwagę co w błąd co wydaje się pani szczególne czy po lekturze biografii autorstwa Anny Bikont czy w ogóle w tej postaci to znaczy muszą radzić w tej książce Night w 1 10 1 rzeczy trener najbardziej zainteresowały te 100 tys oczywiście książka o Sendlerowej, ale też książka też w pewnym środowisku razem dla was 1 z wielu w stadzie, które wam się pojawiają, nawet jeżeli bardzo istotną i to dla mnie bardzo ciekawe znaczy, że często się w ogóle o pomaganiu, a zwłaszcza o Sendlerowej mieści w takich kategoriach jednostek bohaterskich jednostek, które działają niekoniecznie osamotnionego nie zawsze tak są przedstawiane, ale atutem jest pokazane, że to sprawi nam środowisko środowisko, który istniał już przed wojną wolnej Wszechnicy polskiej to jest taka uczelnia, która uchodziła za lewicową taką, że tak MR larwy odłam PPS -u i komuniści ICO ciekawe w tym środowisku tam i profesorami jej, ale też uczniami byli zarówno rynek oraz inne etniczni Polacy w cudzysłowie, jakiej ludzie osoby pochodzenia żydowskiego Janusz przed wojną się ze sobą przyjaźnili współpracowali elbląska formacja w taki itd to jest jedno z nie tak wielu środowisk w Polsce, gdzie meldunki przed wojną nie czyniono był brak rozróżnienia między Żydami Polakami tak przypominam, że też czas, kiedy w na większości uniwersytetów obowiązuje w getto ułamkowe takim rozkazie z UE i i to jest bardzo ciekawe w książce Anny Bikont ta opowieść jak ta pomoc de wyrasta w takim era na nazwijmy to naturalny sposób znaczy zaczyna się od pomocy nie tym Żydom tym innym Żydom, którym pomagamy, bo mamy taki moralny obowiązek tylko to są nasi przyjaciele nasi znajomi dzieci naszych przyjaciół i dopiero potem z tego się robić coraz bardziej taka zorganizowana forma pomocy i to mi się wydaje w bardzo ważna w myśleniu o pomaganiu właśnie Karola środowisk bezpośrednio bez znajomości, że ludzie się już znali jak do tego jeszcze to co też zwrócił moją uwagę i o czym bardzo mało ma powiedziała mi dziękują Annie Bikont pełnym zapisem tego, jaką nazwą siostrzeńcem rywal jest bardzo współczesnemu sformułowanie i pewnie jakoś lekko zideologizowane, ale chodzi o to jak dużo pomógł kobiet w Niemczech 3 czy pani zgodzi, że to jest uderzające, ale Garbarz to było bardzo sfeminizowany grożą mu talentach ta siatka, która pomagała innym dzieciakom żydowskim poza gettem w PRL było bardzo dużo kobiet było też trochę mężczyzn i przyznam szczerze boję używam formowania kobieta Sendlerowej ja wiem, że ambitni mężczyźnie i uważam po prostu, że po tych w wiekach prześladowań mam prawo tak pisać, ale gwoli prawdy trzeba wiedzieć, że mężczyźni nam się też trafiali, ale to było sfeminizowane środowisko, dlatego że środowisko pomocy społecznej, z którego wywodził się tak kobiety było środowiskiem bardzo sfeminizowany i może jeszcze 1 rzecz można dodać, że często myślimy o in w 2 lata znacznie sprawiedliwiej co osobom pomagającym Żydom w takich kategoriach to są Polacy albo nie żyć nie wiem Francuzi tacy się w Coface, którzy pomagają ów, że dom, a te z także i same Jerzego raczej też w tym środowisku wokół Ireny Sendlerowej jest bardzo ciekawe były bardzo mu Maciej byli zarówno, ale Polacy jak i Żydzi czy osoby, które były prześladowane jako Żydzi Janik wspólnie działali pomagali innym tak i też ta książka pokazuje, że to też nie jest także ci, którzy pomagają EU, a oni przychodzą mówią to co możemy wam pomóc, a ci prześladowani Żydzi biernie przyjmują do pomostu Kozia ten akt pomocy on wymaga zaangażowania woli przeżycia inwencji zimnej krwi, jakby z obu stron ich tak państwo podkreśla, że ma pokazać się tak tak odnoszę wrażenie, że został heroizm nie chodziło o 1 akt strzelisty tak tylko o taką codzienną pracę albo mniej lub bardziej żmudną wielkopostne nazwalibyśmy to organiczną tak, ale też o tym, że myślałem może też w ogóle im zakodowane w tym tańcu sprawiedliwi wśród narodów świata, który został utworzony w latach pięćdziesiątych przez Yad Vashem i dorastał nagrody dawane 3 medale przyznawane niech Żydom za to, że ratowali Żydów i przyjmiemy, że to jest jakoś nie takie oczywiste, że ktoś był Żydem też, że nawet pomagał innym Żydom to może nie jest takie leniwym heroicznym no bo w końcu pomagał swoim tak jakby to było zupełnie oczywiste tak im myślimy cały czas w takich kategoriach Polacy ratujący Żydów ani to są po prostu ludzie, którzy pomagają innym prześladowanym w ciemno czasami będąc prześladowani to wydawca zmienia to dyskusja bardzo żałuję, że muzeum Polin, które ma powstać spalarnie drzwi nie zrobił takiego portalu właśnie ludzi, którzy pomagali wynieść pomagali i polityki Żydzi i w Yad Vashem to można zrozumieć, bo to, bo to oni mieli taki pomysł, że prawda, że Diaz machał zawsze żyła wśród obcych, więc trzeba, więc trzeba zwracać uwagę na tych obcych, którzy pomp pomogli mi może, że Żydzi byli dla nich obcy Żydom, ale przecież polskie tradycje ojciec Kolbe pomógł Polakowi nie ma żadnego powodu, żeby uważali, że jeżeli się pomoc Żydowi jest cokolwiek mnie nie wiedzieli Polak pomógł Polakowi, a ta skala żydowski pomoc jest to jest nieprawdopodobna Anna Bikont autorka Sendlerowej w ukryciu i dr Zofia Wójcicka z centrum badań historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie są państwo gośćmi po informacjach wracamy, a świerk lub podglądu kart w ducha Świętego podgląd itp, a Agnieszka Lichnerowicz o państwa gośćmi są dr Zofia Wójcicka z centrum badań historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie i Anna Bikont autorka książki Sendlerowa ukrycia rok 20 1 8, który rozpoczęliśmy jej rokiem również jest iTaxi chce pan pani zapytać, gdyż jak rozumiecie taki rok i był uważacie, że ich szansą na co Anna Bikont zazwyczaj tak jest tylko kto to jest to Nawałka uświetnienia na sam nie wiem przecinania wstęg nowego budynku imienia oczywiście zawsze jest dobrze jak Fogg, czyli jest o tym, jakich refleksji nad tym co było wczoraj na ten temat ma dzisiaj, jeżeli ten akcent Lech owej mógłby się przyczynić do jakich refleksji na temat tego co to znaczy naprawdę uratować jedno żydowskie dziecko jak wyglądała tak wyglądały stosunki polsko-żydowskie w czasie Holokaustu to byłoby to wielkim wyzwaniem na nic nie widzę, kto miałby zostać czasowo ze czynników oficjalnych podjąć takie wyzwanie także to spoczywa na nas obywatelach pani rektor AM czy tak to wiele się wydaje taki trochę śmieszne mało Gombrowiczowski rok awangardy, dlaczego akurat w tym roku mieliśmy szczególnie się tym zajmować, ale to ma pewien sens po prostu nie taka zmasowana społeczeństwo do starego zmasowaną zmasowany informacje na jakiś temat zaczyna wiązać różne rzeczy ze sobą i dowiadywać się interesować ich i też, gdy są dodatkowe fundusze jedno w optymalnym w każdym razie sytuacji dla różnych organizacji, żeby się w danym tematem na różne sposoby zajmować insiderzy przede wszystkim takim pytaniem, które powinniśmy sobie postawić to jest w Polsce się bardzo mówi o nazwijmy to sprawiedliwe chciał prowadzić precyzyjnie na temat pomocy udzielanej Żydom podczas drugiej wojny światowej, ale ich w po dobrze, ale należą się zastanowić jak o tym, należy sensowne sposób zaznacza musimy się nad tym, ponieważ od osiągnięcia 3 do tego, o czym mówiła Anna Bikont ja też mam poczucie i też panie o tym pisze w książce i opowiada w wywiadach, że ta opowieść o Polakach po brakujących czy pomagający ratować Żydów no zamierza taką opowieść bardzo jednostronną bardzo tak mu propagandową opowieścią ku pokrzepieniu serc w gąszczu kół wzmacnianiu wspólnoty, czyli takiemu lepszemu samopoczuciu lepszemu wizerunkowi samych siebie, ale też, by walczyć z tym często niesprawiedliwymi trzeba powiedzieć stereotypami Will na Zachodzie o Polakach antysemita ach, jakiż genetycznych więc, że będzie to opowieść po to, żebyśmy wszyscy poczuli dumę z tego, że Sendlerowa Polką była, a my też na tak ja się pozostać nie Wojaczek jest dumny z czegoś takiego patriotyczną Narodowego samotnego chyba jest mu i ich o roli indywidualnych wyborów w naszym życiu to znaczy ona ona postanawia tak przeżyć wojnę jak ją przeżyła pomagając, pomagając Żydom i taniej zbiorowy wybuch to nie jest Polski wybór Polska forma przeżywania wojny sesje indywidualne wybuch kiedyś jakaś taka refleksja nad całym tak humanistyczny nad człowiekiem nad wojną na samotność ściął i t d . a nie nad taką refleksji narodowej Polacy tak czy tacy się z 3 o VAT ani dobrze aniżeli, ponieważ to trochę nie jest tym tematem tej refleksji jak rozumiem tak wydają się z handlowaniem znaczy, że traktowanie wobec gazowej czy w ogóle sprawiedliwość jako alibi dla sprawiedliwych jest coś się powszechnie robi jest ty głęboko nie swoiste, bo oni ratowali Żydów nie o to, żeby usprawiedliwiać tych, którzy ich wydawali i nie powinno być w ogóle kiedyś Jacek Bocheński napisał o tym, bardzo ładne zejście pod nie powinna być w tej tt tej takiej równowagi, że po to, oni są żeby, żeby powiedzieć no tak bardzo nica, ale byli sprawiedliwi nie to są oddzielne kategorie w Koninie po to, są oni są o to, żeby jak, by ratować świata nie o to żeby, żeby ratować dobre imię polskiej albo ratować tych, którzy wydawali Wójcicka Nadia bitowa, a czy ogólnie szefem MON będą inaczej sformułowała to znaczy 2 banków dosyć jasna i to też, że wiele osób o tym, pisały, że oczy tak temat sprawiedliwych w ogóle w Polsce od czasów powojennych pojawia się wtedy, kiedy jest, jakby problem z poczuciem winy odpowiedzialności za współudział polskiego społeczeństwa w mordowaniu Żydów jako temacie pojawia po raz pierwszy po pogromie kieleckim w latach czterdziestych potem w latach siedemdziesiątych równolegle z kampanii no tzw. kampanię anty syjonistyczne u niej pojawia się ponownie po 2 tysiące siódmym roku nie tylko jako odpowiedzi oczywiście usunie n p. dzieci Holokaustu też angażują w upamiętnianie sprawiedliwych czy w alei też w ewidencji jako odpowiedź na nas gros atak na 3 sprawiedliwie jako anty Jedwabne skoro mieliśmy teraz sprawiedliwych to w takim razie to oskarżenie o to, że mieliśmy jako społeczeństwo jakikolwiek udział w mordowaniu Żydów muszą być zupełnie bezpodstawne co oczywiście fałszywym argumentem natomiast nie redukował będą tylko to do takiego poziomu moralnego, że to są tylko cieszcie, że dochodzą indywidualne wybory, ale jednak umieściła go to w pewnym kontekście historycznym im się wydaje Jacques ta sama o nazwijmy to sprawiedliwe czy pomocy Żydom nie można mówić bez kontekstu Holokaustu czy w ogóle Holokaustu i w tym też, jakby posta w polskiego społeczeństwa wobec Żydów też niechęci udział w nurtach wydawanie tak dalej KN, że jakże ten kontekst historyczny też motywy ani mówię, że ona to była taka indywidualna wybór jasne, że tak, ale to też właśnie było pewne środowisko tylko przez ojca wychowała, a potem ten film to jest gole tak działali w ruchu mniej ani nawzajem się w tym wspierali nas czy też taka refleksja nad tym, jakie sytuacje, jakie motywy tymi ludźmi po buduje takie sytuacje Weber wspomagają takie postawa oczywiście, że to jest miasto inaczej było na prowincji tak, ale że, kto jednak trzeba umieścić właśnie wyje w kontekście historycznym, a nie tylko na takim poziomie czysto, a my ani podkreślała, że ten kontekst historyczny to jeszcze raz po co dla graczy z różnych powodów wydaje się, że po po pierwsze w owym czasie znów w Polsce przede wszystkim może nie tylko o nazwie dos Santos u prawdziwych i w liście do właściwego kontekstu zagłady tak jakby w rzeczy po pierwsze, tam Żydzi są tylko po to, żeby uwypuklić bohaterstwo Polaków można, by tam podstawić kogokolwiek innego Chińczyków tak Australijczyków Harry i tym tak naprawdę nie wiadomo dlaczego oni szczególny sposób po w wymagali pomocy tak naczynie dowiadujemy się nic albo prawie nic o Holokauście nie dowiadujemy się też nic o tym jakie właśnie heroiczna było to ta decyzja niesienia pomocy, ponieważ nie wiemy życie ludzi nie tylko obawiali się Niemców, ale też musieli też się obawiali polskiego otoczenia także i szmalcowników tych ludzi, którzy jak choćby Sendlerowa, na którą Eurolandu są dziś odbyć sąsiadka donieśli tak ona pod koniec życia mówię, że to, żeby przyszło ją aresztować gestapo to był dla nas sąsiadki tak i i jest i tak pamiętania tym kontekście jest istotne ma już kryzys, toteż w ogóle zrozumieć tę całą historię towar bez tego indeksu ta historia w ogóle nie ma nie ma żadnego sensu ich liderzy też sprawiedliwi mogą w nim być takim w 1 ze sposobów opowiadania również w Polsce nie tylko w Polsce o zagładzie, który pozwala ludziom też przyjąć pewne też trudne, a ty to znaczy, że im pogodzić jest z tym, że byli tacy i tacy też mówienie przy okazji sprawiedliwych też od tych, którzy dawali o tym, ich osamotnieniu jest ono bardzo ważne, bo przecież chcemy nie chcemy się żywić jakimiś złudzeniami tylko chcielibyśmy wiedzieć jak było tak tak itd to jest wojna też oboje zostali zabrani w horror na śmierć walutowe dają się bardzo ważny to co mówi Zosia właśnie, ale to jest kompletnie w poprzek tego co teraz się dzieje, żeby Mateusz Morawiecki powiedział, że cały naród Polski powinien mieć jedno wielkie drzewo sprawiedliwych wśród narodów świata na tak szczególnie ci co wydawali powinni mieć też świetny pomysł no brawo panie premierze były jakoś tak się zastanawiam się na temat tych, gdy prezydent ogłosił, że zbywca oznacza stworzenie powstanie święta w ziemnych, które właśnie ma pamiętać o tych których, którzy pomagali rannym Żydów ratować ideę w bazie tego święta nie ma do tej pory to oczywiście można rozliczać wszystkie poprzednie ekipy no ale fakt, że nie będzie to ani w rocznicę utworzenia tymczasowego komitetu pomocy Żydom ani w rocznicę powstania Żegoty tylko w rocznicę powstania muzeum Ulmów czy nagrody z rocznicą, która ma upamiętniać to, że upamiętniamy tych Polaków, którzy Żydów ratowali jest dosyć wydają się i znaczącej kuriozalne nie wiem czy panie też wróciły Santo uważa, że jest kompletnie kuriozalny Alcest to co powiedziała Zosia to znaczy Italian Chabowski po golfista efekt to dobrze mówią, że Żydzi coraz bardziej stają się aktorami drugiego planu może być tutaj na tej głównej scenie występowali sprawiedliwiej i oczywiście jak być sprawiedliwi byli sposobem na opowiedzenie Holokaust tańca świetnym sposobem na zlecenie Holokaustu to wtedy to by miało jakąkolwiek wartość, a tak to też tak naprawdę zaprzeczanie holokaustowi inaczej udawanie jak też tutaj rośnie drzewo przyciągnęło było mało, bo tego Holokaustu nie ma w tej opowieści to znaczy tego koszmaru tego nie ma jest tylko opowieść o tych sprawiedliwych, których te historie też przecież są jakieś kompletnie nas najczęściej jakieś wymyślone nieprawdziwe bez kontekstu prawda tak jak historia Ulmów, których nie ma tego kontekstu, że przecież wydali Polacy nie jest także oni zginęli, bo było, bo Niemcy, bo Niemcy wpadli na ich ślad to znaczy za przecież problem polega na tym, że ci, którzy wydawali wydawali nie tylko Żydów wydawali też Polaków, którzy fetowali dla nich ważniejsze było wydanie Żyda niż to, żeby za chwilę wydawało się to prof. Snyder ma rację, że może łatwiej było o tym, rozmawiać o 3 czy, gdybyśmy weszli tak bardzo z tych kategorii narodowych, że Polacy byli jacyś Polacy byli jacyś to znaczy, że na wojnie jedni byli bohaterami większości się bała niektórzy no i zachowywali się strasznie ideałem niemoralnie no dlatego właśnie dobrze byłoby zamiast terminu sprawiedliwy, choć terminy, ratując igrać tam razem Żydów Polaków Niemców Litwinów jedno, a ludzie ludzi i wtedy będzie nie było tego Narodowego kontekstu, ale przecież sprawiedliwi istnieją w Polsce tylko w kontekście Narodowego z kontekstu przez i dlatego oni są nie o to, żeby uczcić uczciwie się, że bohaterstwo jest magnesem dla lewicowej magnesem dla owej prawda tylko, żeby uczcić bohaterstwo Polki katoliczki inni osoby, która tak jak cały naród Polski ratowała Żydów i t d . to jest zaprzeczenie idei zaprzeczeniem tego czy kontrahent wysłuchali państwo Anna Bikont oczywiście jest dr Zofia Wójcicka i głos oddam 3 i poinformować, że Lech, a świerk lub podgląd itp tych świąt lub podgląd itp uważa Agnieszka Lichnerowicz o państwie gości tą trasą Anna Bikont autorka m. in . o Sendlerowej w ukryciu książki o Irenie Sendler i dr Zofia Wójcicka z centrum badań historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie właśnie o Irenie Sendlerowej rozmawiamy w ich rok 20 1 8 roku jest m. in. rokiem Ireny Sendlerowej teraz oddam głos dr Zofii Wójcicki przed informacjami rozmawiałyśmy chyba, żeby pozwoliła podsumować to jak bardzo instrumentalnie wzorowana jest ta figura czy w pamięci bohaterstwo sprawiedliwych wśród narodów, a więc Polaków, którzy pomagali ratować Żydów no i małego czy jest już wtedy wchodzimy w taką dyskusję teraz bardzo trudna lub choćby dyskusja o tym czy Polacy są dobrzy czy Polacy są źli czy Polaków więcej ratowało czy Polaków więcej pełnych donosiło i wydawało, a jest to refleksja nad tym bohaterstwem czym było bohaterstwo na wojnie o tej samotności, ale też o strachu na wojnie w syntezie książka Anny Bikont też można i że mówimy, że w Polsce się dużo mówiono w pomocy Żydom, ale że mówi się czasami problematyczny sposób, że to jest ważny temat, ale należy właśnie ta może zrelaksować jak o tym, mówić im się wydarzy książka Anny Bikont można, by potraktować jako taki punkt wyjścia jako pewien element do refleksji przynajmniej jako ten model opowiadania i mówiliśmy o tym, kontekście, że bardzo ważne i brakujące często w opowieściach też muzeach i jest szerszy kontekst zagłady, ale też w ogóle drugiej wojny światowej tak znaczy, że nie można mówić o sprawiedliwych rozmów nie o tym, czym była tak naprawdę zagłada też mówienia o udziale Polaków mordowaniu Żydów, ale w ogóle o zagładzie też nie tylko w tym aspekcie, ale się wybierze też bardzo ważne jest perspektywa to znaczy, że ta książka pani pokazuje tego brakuje bardzo wielu opowieściach, że od na temat pomocy trzeba mówić nie można mówić tylko z Polski perspektywa albo tylko z perspektywy ratujących, ale trzeba podać też perspektywy ratowanych macie ani też muszą mieć głos już takiej prostej zasady historycznej rzeczami 2 niezależne źródła, ale też, dlatego że ona pokazuje jak trudne były te relacje właśnie jak obie strony musiały wykazać inicjatywę, żeby nie tworzyć takiego fałszywego obrazu jak n p. filia Irenie Sendlerowej ciekawie Jazz nad, gdzie sens zerowa przychodzi do getta tam się zbierać się kompletnie tym dniem możliwa scena zbiera się tłumy ludzi w pokojach z włamaniem wszelkich zasad konspiracji Jana stara się przekonać tych ludzi, żeby oni oddali swoje dzieciątko nie mocnych, ale na nich sfinalizował ją w ogóle nie to i tak macie zupełnie fałszywy obraz tego co się działo Maciek, że to musi być historia opowiadana z różnych perspektyw dla tych co nie czytali książki Anny Bikont również 2 bracia powiedzieli, że Sendlerowa prawdopodobnie z większością ziemi ze wszystkimi dziećmi, które pomaga ratować albo nie miał kontaktu z pewnością praktycznie już nie wynosiła z tego getta tylko cały trud i całe ryzyko było związane z utrzymaniem ich przy życiu po tej drugiej stronie muru i lekarz to bohaterstwo w tym było na początku powiedział, że dla mnie derby była książka Anny Bikont w dużej mierze, a może szczególnie, bo najciekawsza właśnie w tej opowieści o pamięci to znaczy jak sama Sendlerowa w LM świadomie lub nieświadomie tworzyła jakąś opowieść o sobie w pewnym momencie już nawet chyba należy być jakiś mit o sobie już o tym jak on łatwo przychodzi od części Polaków czy i jak władzy jest na rękę takie uproszczenie mitologii zachowanie opowieści o sprawiedliwość Sendlerowej jako o postawie wszystkich Polaków to po prostu wygodne ciepłe PRL miał swój problem Sendlerowa i w odpowiedni sposób nie pamiętał albo nie pamiętam jeszcze tak zastanawiałam czy właśnie nasza dyskusja jest skazą na porażkę, że żal, że nie da się w swych uwikłań pamięci wejść na dystansie a jakie są nasze motywy i potrzeby związane z pamięcią, o ile nie Sendlerowej jak siedzimy ja mogę być jak sam to książka Santo książkę chciałam pisać o uratowanym dzieciach tak naprawdę niszczą prześladowanej dzieciak gościa aneksem Dziedziczak zginęły i w Polsce bardzo trudne ani pisać jej sposobem na opisanie ile dzieci zginęło jest to jak opisania jakimś cudem, jakim cudem jest jakieś dzieci przeżyły i pomyślałam, że Irena Sendlerowa będzie tak innym przewodnikiem po powodzi życia, a po tępa ACo dopiero na czarno zobaczyłam ile ona sama opisała co po prezesie jakoś mija nadszedł jakoś się ma do rzeczywistości jednak często bardzo to ma na dużą odległość oczu z ramionami zafascynowała głowie, bo jak to jest możliwe, że można być bohaterem, a jednocześnie tak tak odchodzić albo tak wchodzić, jakby w tą narracji, która jest obecna to znaczy taką narodowa patriotyczna katolicka tak dalej podczas zdobyła nawet jak tutaj była kompletnie obca dlatego nie cierpiał, a ona on to w ogóle nie było to w niebo jest sposób myślenia, ale jednak tak bardzo chciał chyba akceptacji jakoś się, że weszła weszła w to spotkanie z życia i monet sekta miała na bardziej ze strachu to też dla mnie było uderzające, że zbliża się bardzo długo bała po wojnie boją się swoich bliskich męża również, że da, ale w ogóle bała się ona się bardzo dba ona jakby tak to jest to co mówiło Michał Głowiński, jakby ona tak jakby pszenica waha się nad tą drugą stronę to znaczy, że ta miała stawiała także tekst hak żydowskie Szymka opowiedział też właśnie chciał podkreślić, że pamięć samych Żydów, by też pani się zmagać z tą pamięcią, jakby próbą zweryfikowania i to teraz w Doktorcach Wójcicki szef CBA są właśnie w analizowaniu tej pamięci czy samej Sendlerowej ciosem dla nowej panią najbardziej uderza ciekawi kim bycia 6 powiązać z tym poprzednim potajemne, dlaczego się zajmujemy Sendlerowej albo w ogóle tym tematem sprawiedliwych jest taki pewny w ciekawe socjolog psycholog społeczny Michał Bilewicz, który pewnie też tutaj występował nieraz, który prowadził kiedyś takie badania nad spotkaniami, bo młodzież polsko izraelskiej w ich wynikom z tych badań, że żyje się w jakby wprowadzili tych młodych ludzi wcześniej w temat właśnie pomocy, że Polaków dla Żydów to to ułatwia to wzajemne spotkania, bo mimo, że Jim wtedy Witosa może nie wszyscy Polacy byli tacy czy Izraelczycy stanie byli tacy żyli i łatwiej jest rozmawiać ze swoimi rówieśnikami, a Polak audyt polskiej młodzieży się redukuje taki znaczek podwyższa się ich samopoczucie redukuje się taki strach lęk przed tym, że zostanę zamiast zaraz oskarżeni koncesyjnych w Vojens będą one do celi rezultatu to wyższa, pomimo że żal mówi mógłby te mechanizmy obronne często wynikają z właśnie z tego oczekiwania, że zaraz ktoś z jakiegoś adresu pozwanego częstomocz twierdzą nago po tych jak w spotkaniach przekonania, że inni będą nas postrzegać jako antysemitów jako tych, którzy u uczestniczyli w procesie zagłady getta i i teraz też bardzo ciekawe i pewnie słuszna obserwacja z drugiej strony ten sam Michał Bilewicz prowadził badania w polskich szkołach, z których wynikało, że im więcej w danej szkole się uczy o zagładzie, czyli o sprawiedliwe, bo umówmy się, że to często tożsame tym wyższe jest poziom uprzedzeń wobec Żydów i jak to ma za sobą pogodzić mi się wydaje, że znowu pytanie o tym, jak o tym, opowiadamy tak czy tworzymy taki obraz biednych Żydów i aktywnych w bohaterskich Polaków niewdzięcznych Żydów, którzy teraz nas oskarżają antysemityzm, chociaż myśmy przecież tak masowo pomagali przy opowiadamy to historie sprawiedliwych właśnie, chcąc budować pewne postawy, chcąc ułatwić dialog, ale też jako pewne narzędzie, żeby w ogóle szerzej mówić o drugiej wojnie światowej o realiach zagłady i też o trudnych tematach no i oczywiście jest taka oczywista potrzeba, żeby tych ludzi mało uhonorować magistrem, ale jak myślę, że potem nie zdążą porozmawiać Ależ to też jest ważne to wszystko, o czym pani mówi na zewnątrz Polski był to nie tylko także my Polacy jesteśmy w tej dyskusji uwikłani to znaczy na świecie też jak są pewne uproszczenia, w których jednak, gdy zdarza się, że Polacy są ustawiani w roli tych antysemitów, bo im z kolei dopasuje i być może też wyjść z tą dyskusją poza Polskę rzeczywiście coś mogło być ważne ciekawe, a innym wydają się, że to co Polska mogła, ale mogła zarobić i nie zrobiła to znaczy mówię od tej oficjalnej Polsce to było po książce Grossa, żeby pokazać, że to co było prawdą, że Polska jest wyjątkowym krajem, kto się dzielnie zmaga ze swoją przeszłością dziś wzmaga i dziś ma dla ludzi zmaga ilu historyków, którzy zaczęli się tym zajmować to była, jeżeli już już mówimy o tym co ona zagranica myśli, choć oczywiście zagranica mało nas milicjant bezprawnie teraz myślimy tylko co oni myślą o nich myślą o tym, że innym głównie to co to powinno być nie o to, żebyśmy się zachowali świetnie w czasie Holokaustu do tego naprawdę nie da się obrońcy Ależ on właśnie, żeby on też myśli o Nanda zaznaczyła wojnę co znaczyło bohaterstwo w tamtych czasach część wiązała samotność to, o czym wcześniej mówiło się on 2 lata, ale przede wszystkim to co to co mogło być naszą, jakby kartą przetargową, jeżeli już tak myślimy, ale to pani pani zadaje to stojak dzielnie się tym zmagamy, ale być może w ogóle mógł należy spróbować wyjść z takich Narodowym nazwał żłobków i w ogóle próbować oczywiście nie można wszystkiego zrównywać, mówi że Francję do liturgii wszystko tak samo jak po SA na Łotwie to i wsi tak bym chciał być bardzo ostrożnym z takimi generalizacji sami, ale tak samo jak temat sprawiedliwych w Polsce jest wyjątkowo obecny, ale jest taki ogólnoeuropejski trend, żeby mówić o pomocy Żydom na czyjejś tym trochę zajmuje wciągu ostatnich 1 5 lat w różnych krajach Europy od Łotwy przez błąd poprzez Bułgarię Francję powstało kilkanaście muzeów poświęconych osobom, które pomagały Żydów jest parlament Europejski uchwalił czy myślę, że teraz tak, że z 1 strony ci sprawiedliwi są takim AmA być wzorem postawy pewnej odległości tel ski Solidarności międzyludzkiej ponad już tak MO różnicami etnicznymi religijnymi, ale z drugiej strony oczywiście jest jakiś ogólnoeuropejski czy nawet ogólnoświatowy trend, ale każdy kraj to interpretuje we własny sposób i we Francji, gdzie też przecież sprawiedliwe wprowadzono do panteonu tyszanie mają taką funkcję Ewa Wolak etyczną na czym ten temat stał się tematem historyków i polityki historycznej w latach dziewięćdziesiątych równolegle z tymi procesami pokonana przez mrozy sami dotyczącymi kolaboracji tylko, że tam raczej to służy jako taka druga gorzka, że byli tacy i tacy, a chyba nie aż tak wyraźnie w Polsce jako naczelnik na nie negujemy węża, że mało, kto nie wiem może w konfesjonale leń, a jeżeli faktycznie negując kombi źle znaczy, że było wisi inna i że w planach mają już łatwych nie wiedzieliście, że pamiętają właśnie nad czym jest taka bardzo ciekawa książka Sary gen zboża na ten temat właśnie będzie usprawiedliwiona pokazuje, że to była świadoma decyzja Chiraca i jego, jakby otoczenia, że o kajdany przeprosimy Zawisza, ale musimy mieć coś na drugą nóżkę albo inaczej społeczeństwo tego nie przyjmie tak bardzo panie dziękuję dr Zofia Wójcicka z centrum badań historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie i Anna Bikont autorka m. in. Sendlerowej w ukryciu, a więc w książce o Irenie Sendler, którą wydało wydawnictwo czarne bardzo panie dziękuję, a świerk lub podgląd kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA