REKLAMA

Niezwykłe spotkanie z Deborą Vogel

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-01-03 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:08 min.
Udostępnij:

Paweł Polit i Karolina Szymaniak, kuratorzy wystawy Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta, którą do 4 lutego możemy oglądać w Muzuem Sztuki w Łodzi, w ms2

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą bohaterką tej tej audycji dzisiejszej będzie Debora Vogel i je, ale to co w ogóle się dzieje w ramach wystawy w muzeum sztuki w Łodzi Nate służby obora Vogel urodziła się w bursztynie 19 02 roku to pisarka filozofka krytyczka literacka krytyczka sztuki pisząca po polsku i jidysz mówi się też nie w takim kontekście, że była narzeczoną Brunona Schulza, że była modelką Witkacego nalej jest też Rozwiń » autorką teorii montażu i fotomontażu o tej niezwykłej kobiecie, ale również tych nurtach w sztuce nie będziemy rozmawiać jest rynek Karoliną Szymaniak z Pawłem Polita dobry wieczór witam was bardzo gorąca studio k Norwida w tę sprawę policji Karolina Szymaniak to współgra to, że wystawy montaże Debora Vogel i nowa legenda miasta na tę wystawę jeszcze do 4 lutego można oglądać w muzeum sztuki w Łodzi ms 2 przy Ogrodowej wydział współ kurator, dlatego że jeszcze jest 1 pan kurator jest Andriej bojarów, który jest we Lwowie prawda na teraz czy na stałe na stałe to jest PRL artysta Lwowskiej niezależny kurator, który mieszka we Lwowie, a że wystawa też Lwowa dotyczy także stąd ta nasza współpraca Ano właśnie bo gdybym powiedział o wyborze na początku, że ona urodziła się w 19 0 2 roku, gdy w bursztynie ale, ale zmarła we Lwowie zmarła w czterdziestym drugim roku zmarła w nowe podczas wojny we Lwowie, więc już państwo możecie się domyślać, w jakich okolicznościach ewentualne dot tej tragicznej śmierci mogło dojść więc, zanim porozmawiamy o w o teoriach sztuki o montażu fotomontaże tym tytule całej tej wystawy to przyjrzyjmy się inne trochę samej naszej bohaterce, więc pani Karolina pani pewnie teraz od chwili głos i ranne i powiedzmy trochę więcej, o ile o tym, we Lwowie w kontekście na wybory Fogga 1 w ogóle o o niej samej jako o nowe krytyczne tak jak powiedziałam pisarce pewnie artysta chce też jakimś kontekście tak rzeczywiście wyznacza ona jej teoria jest w centrum przy takim punktem wyjścia niż konceptualne dla wystawy którą, którą prezentujemy w muzeum sztuki, a jest dosyć zapoznała, chociaż już ten moment taki krytyczny, kiedy niewiele o nim było wiadomo, kiedy ziszczą naprowadziła jak pisałam kiedyś żywot zależne znać właśnie taki, że odkrył się wspomina tutaj Witkacy Adam Szulc, ale oni sami nie było, ale niewiele wiadomo także w ten moment chyba już przeszedł, a i tak jest w tej chwili jesteśmy takim ciekawym momencie 2 i w Polsce i za granicą jest bardzo duże zainteresowanie ona przy okazji urodził się w 19 0 8 roku nasz ruch odmładza też może się nie zmienia ona 1 LM rzeczywiście urodził się w bursztynie te dosyć przypadkowo po prostu tam jakimś sensie pracował jej ojciec jako jako dyrektor szkoły żydowskiej, choć w ogóle takiej rodziny Renault Czyczerski natomiast wolny po kądzieli, a i rodzina desek stara mieszczańska żydowska rodzina, która ma bardzo bardzo bardzo TVN długie tradycje lwowskie i rodzina LM przenosi się do Lwowa w czasie pierwszej wojny światowej folder jest w Wiedniu, a w Wiedniu NATO dostaje też przez 5 czasem sama rodzice są na Węgrzech ona, choć najpier w rada polskiego potem niemieckiego gimnazjum, ale matura RM innych też zdaje w Wiedniu potem LM przyjeżdża do UE wraca do Lwowa z rodziną im i tutaj podejmuje studia na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie studiuje filozofię psy w sensie takim szerokim specjalizuje się natomiast w GM filozofii sensie ścisłym psychologii, a i innych i inny również studia częściowo też literatura natomiast interesuje się rzeczywiście takie filozoficzne spory problem w ujęcia estetyki Real jest finalistką US IEA i to też trzeba o nich powiedzieć próbuje właśnie właśnie zrozumieć to powodem będzie potem też więcej mówił po Syrii i teorii powinny natomiast takie próby oczywiście zrozumieć przemiany form sztuki i próbuje też to też jest praktycznie opona niestety jak właśnie one być one tak wystarczy go z pisarką nie jest niestety nie artystką wizualną jest pisarką na tyle Bartos ze ściśle współpracuje z różnymi artystami zamieść o tym, opowiem to kilka ciosów i studia na studiuje w seminarium prof. Kazimierza Twardowskiego realnym to jest taki seminarium, którym w teren ma na nią bardzo duży wpływ widzimy to w jej tekstach natomiast koszty takiej ona gdzieś ze swoim językiem i z tym, jaką napiszą na nich wpisuje się jakiś taki model uprawiania filozofii i nie ma tam dosyć szczęścia jak równy z powodów również tam problemów z różnymi egzaminami przenosi się w związku z tym, żeby obronić doktorat, który dotyczy estetyki Gilowskiej, a jej aż tak form realizacji u polskiego filozofa Józefa Kremera Air do Krakowa UE i tam broni 20 06 . roku dr także jest ona aktorką, ale filozofii wraca PRL do Lwowa Realu, gdzie tutaj będzie z obejmie tak powiem po Macrona z innym na cel grupą artystów awangardowych Lwowskich BL Artest i bardzo ściśle z nimi współpracuje ale zanim jeszcze ten pan taki jest ścisłe bardzo intensywne okresy pracy we Lwowie nastąpi ona jeszcze odbywa taką podróż po Europie nowoczesna jest też przez pewien czas właśnie po doktoracie jest, a jest w Berlinie mieszka kilka tysięcy w Berlinie ma też rodzina raz siódmy w Szwecji Sztokholmie wuj jest naczelnym rabinem w Szwecji Markus Grand Prize filozof literaturoznawca, który też ma, którego pisarstwo również i taka bardzo bliska więź, którą Nowa Sól masło szwedzką rodziną zachowała się wydłuża korespondencja jest właśnie właśnie ta prywatna całej rodziny forów ze gestem włosy właśnie z rodziną Rand rajców w Szwecji, a ta niestety jest też taka ataki bardzo istotnej nieoczywisty konteksty BOŚ artyście Sztokholm Szwecja w myśleniu naszym awangardzie koszt najmu na niespecjalnie się nią odparł, że uda się ją Nowym Jorku czy Berlinie oczywiście Berlin i Paweł Jeż Paryż jest dla nich dziś takim ona też bywa często w Paryżu do Paryża też jeszcze dodać, że z rowerze 40 tys taka kobieta niezwykle niezależna często jeździ, ale sama wybiera się na takie etapem wycieczki właśnie miasto awangardy do miast sztuki, żeby się wykreować wielkimi miastami jak pisze też, żeby tak tam mieć kontakt nieustanne z tym co jest najważniejsze co się dzieje w sztuce, a jej współczesnej, ale i nad jej szeregi recenzje różnych takich bardziej, że tak powiem, że takowych czy takich ran ne tekstów mniejszego kalibru, ale jednocześnie właśnie, analizując przemiany form sztuki tworzy własną teorię sztuki teksty szereg zespół tekstów teoretycznych oraz Pisza teksty wierszy, a on i a później montaże prawnicy ciekawe ona pochodzi z domu, który był domem mówią nauczyciele także domem syjonistycznym dała jej jej rodzice, ale także były wójt Huzar zaangażowanie jedno z takich ważniejszy 1 z najważniejszych postaci syjonizmu też w Galicji w Donbasie wziął ten jidysz znaczy właśnie paradoksalnie zmian to nabijanie się też bardziej skomplikowana, ale do tej pensji nie był taki głównego nurtu zasadniczo Chełm chce odrzucenia jidysz jako języka diaspory liczy się czas, kiedy wóz wówczas to jest najważniejszy język żydowski na świecie mówi w nim 3 4 wszystkich Żydów na świecie nie tylko ze się w Europie wschodniej w Polsce większość Żydów polskich Galicy z takim specyficznym miejscem, gdzie te procesy kultura akcyjne przebiegają intensywnie też ze względu na utonął na historię po prostu po Galicji jako regionu w imperium run in Ostrowa angielskim, ale i tak go i ten proces polonizacji nie są tam bardzo silna jest z tym to nie jest takie oczywiste centrum kultury jidysz, ale nie mówi z domu widzisz oczywiście w Galicji mieszka mnóstwo mówiących Fidesz, ale po Żydów w barach, ale taniec i pierwsze pytanie jest aktywna z domu z domu w domu mówi się po polsku w domu też pielęgnuje się, że nowoczesna odradzającej się wtedy hebrajski obrazki stanie z takim językiem, jakim jest dziś o tym trzeba pamiętać testu oraz proces przywracania współczesności języka, który używany przez cały czasy w diasporze natomiast głównie jako język pisma jako język ze studiów, a także ta jest Delecta stąd zdjąć dres i też wydaje się bardzo dziwnym wyborem, dlaczego lider skoro nie mówi de Rossim, dlaczego pisać Widera większości to też jest 1 z przyczyn, dla których ona jest rzeczywiście postacią taką właśnie wydaje się z marginesu nieznaną w kulturze Polski, chociaż ten ŚDM walor czy kalekie waga czeka Libera jej Echa twórczości jest znaczna to właśnie jest przyczyna taka, że to, że nie była dostępna dla dla polskiego po i Międzynarodowego, a odbiorcy, chociaż z drugiej strony jest społeczny międzynarodowy język, więc one są wytyczne jak pisała, że będąc artystką piszącą vide żona może być czytana i w Warszawie i Nowym Jorku zresztą z grupą awangardową in z ich w nowym Jorku i deszczowo współpracowała razem to jest jakiś ona pierwsze próby zresztą literackie po niemiecku podejmuje wysyłają do wuja z prośbą o ocenę ten wybór i też wydaje się takim pięknym przeciw naczelna ska, dlaczego nie polszczyzna tak ona jest także pisze po polsku tak jest także nie jest zupełnie nie mam nic co napisała po polsku bez trudu, gdyż takowe Wojtkowiakiem zbieg okoliczności tego rzeczywiście pod koniec lat dwudziestych rodzi się w Galicji ruch takiego stworzenia modernistycznej wysoko artystycznej kultury jidysz jak nad centrum kultury dziś ona istnieje tylko właśnie w Galicji nie jest tak mocno nie są takie centrum i poznanie też inny intelektualista żydowski Racheli Auerbach Emu, która znana jest jako 1 z drogą ocalałych współpracowników GMO albo konspiracyjnego Get ta archiwum getta Warszawy natomiast ona jest rzeczywiście z pochodzenia Galicja luką jest przyjaciółką blisko Vogel razem studiują Jona jest dokonanie Matar Contego ruchu i jesteś osobą, która pomaga jej w tych pierwszych próbach pisania większy oczywiście też one, zakładając tę grupę awangardową pismo cóż Bayer strukturę współpracują z artystami i trwoga to właśnie pisze publikuje różne swoje teorie estetyczne i zaczyna dziś też publikować Fidesz wiersze wychodzą 2 tomiki wierszy, ale pierwszy nazywa się te figury dnia TOK i Górnym drugi manekiny manekin, a potem wychodzi z 30 05 . roku to montaży też Wigier wakacje z 2 1 i 30 06. dopiero w ten sam to montaże to nie jest dokładnie ten sam taka praktyka dwujęzycznych artystów polega też na tym, że oni decyzje są leki są przesunięcia to nie jest 1 1 wychodzi się nakładem wydawnictwa Rój to akacje, kto ma akacje kwitną montaż, a i to jest Anton, który jakoś tam funkcjonował w polszczyźnie zwykle mówiono, że te są to taki post Schulz wąski pasek epigon narzucenie jak i jeżeli znamy historię znajomości, ale Vogel Schulza to rzeczywiście była historia wielkiej intelektualnej przyjaźni miłości, która z powodu mieszczańskich aspiracji matki Vogel nie udała się nie była możliwa także Vogel zostaje wydana za inżyniera budowlanego przyjazny Sultan to jest przyjaźń dwojga czy miłość i świetnym momencie dwojga intelektualistów których, które podzielają te same fascynacji, których dzieli bardzo wiele jeśli chodzi o estetykę tobyśmy tutaj postawić kropkę małą kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór w studiu ze mną wciąż Karolina Szymaniak Paweł Polit kuratorzy wystawy montaże Debora Vogel i nowa legenda miasta w muzeum sztuki w Łodzi im rozdawały smycze w tej pierwszej części cymes specjalnie używam słowa, a końcówki żeńskiej weźcie pana Pawła do głosu nie dopuścił śmiała, ale zaraz po Alejach oraz co zrobiłem pani Karolina przedstawiła nam bardzo niezwykłe życiorysy Debory Vogel zatrzymały śmieszne na tej historii miłości miłości Brunona Schulza i i Debory Vogel i tego nie niezwykłego inne porozumienia intelektualnego, które między nimi nie było no ale my cała historia kończy się na wojnie oczywiście jak wiele wspaniałych życiorysów, zwłaszcza we Lwowie które, który był jeszcze zębami straszniejsze niż 3 z niższych niż Warszawa 3 czy Kraków też trudno tutaj byłby stopniowo, acz ogrom tego o tej tragedii, która się wydarzyła no i tam też się kończy życie Debory Vogel czterdziestym drugim roku tak rzeczywiście tylko tak dopóty krótko to była taka przyjaźń intelektualna w różnicy, bo rzeczywiście Vogel, próbując przenieść takie doświadczenia nowoczesnej modernistyczne awangardowy głód sztuk wizualnych PN ówczesnych awangardowych sztuk wizualnych na język literatury i zupełnie inaczej, gdy po dach tego języka litewskiego projektu Żółtowskiego ta jest chyba w tym też fascynującą ma też Pawła tym lepiej opowie jak pozostaje w dialogu z Witkacym takim krytycznym jak ona sama jest niezależna interesującą myślicie oczywiście ona pracuje we Lwowie Pisza mówi Dave, a po polsku po hebrajsku trzeba dodać też jej teksty tłumaczone są na język szwedzki przez te koneksje rodzinne 30 09. roku widzimy w tych listach i 6 3 0 w ósmym taka szczątkowa korespondencja z Schulzem się zachowała, ale i 30 09. szok taki rosnący deficyt SS jest takie przeczucie już o wojnę ona planuje kolejne tomiki i Pisza do swojego przyjaciela też awangardowego poety Chemik też w nowym Jorku mieszkający go, że planuje kolejne teksty to wydania jesienią 30 09 . roku jeśli nie nastąpi coś innego to nastąpiło takie zawieszenie następuje coś innego wybucha wojna ona w sowieckim Lwowie zostaje nie angażuje się politycznie część 1 i środowisko, które w pewnym momencie, o którym mówiłam tego taki wójt Jeżowego modernistycznego środowiska rozbija się różnice polityczne często się angażuje rzeczywiście działania farm polityczna ona sama niesie pomoc n p. uchodźcom ze wzorem generalnego Gubernatorstwa, ale wpada w taką też takie taki stół BOR nie stanie pisać, o ile nam się w domu też trudno nam powiedzieć, ponieważ nie zachowały się dokumenty z tego czasu dokumenty, które były w jej mieszkaniu na listy po wybuchu wojny, a sowiecką niemieckiej zajęciu Lwowa przez Niemców z zmuszona wraz z rodziną przenieść się do Get ta zostaje archiwum rodzinne w domu na leśnej zostało później wyrzucony przez sąsiadów Jerzy Ficowski, który oszukał wrocławskich śladów szukał też oczywiście samo śladów Vogel nie znalazł dopiero zostały wyrzucone na śmietnik, że nie wiemy co to było też możemy tylko fantazjować, ale być może też znajdzie mam taką nadzieję 40 2 roku w czasie wielkiej akcji takiej w sierpniu w getcie lwowskim, a wraz z rodziną zostaje zamordowana ona miała szansę ukrycia pod tzw. aryjskiej stronie rezygnuje z tego też dlatego, że ma chorą matkę maleńkiego synka nie wyobraża sobie Poznań jest takim bardzo zła treści psychiczne Stanik, który to był taki na nawracające stany rzeczywiście depresyjny, ale i nie decyduje się przejść na stanowisko strony, choć też makowca przygotowaną przez przyjaciół kryjówka zostaje zamordowana w my też dokładnie, gdzie co się wydarzyło, ponieważ zwłoki jej rodziny znalazły przyjaciel Aram, a lustrator jej pracy awangardowy malarz Henryk Stranc znana lepiej w Polsce jak Marek Włodarski, a i to one właśnie to z jego relacji wiemy, że powołali się gdzieś tam ukryć zostali znalezieni i Anny w związku z tym tak ta historia też kolejna tak strach przecież tego, że w planie panie Pawle nowa wizja wyglądała ta sytuacja Anny wybory wśród artystów Lwowskich tutaj ma pani Karolina powiedziała tych wielkich podróżach tych wpływach o tym, jaki ona miała duże znaczenie jednak dla René tego świata artystycznego o lwowskiego i teoria nie była po prostu przyjaciółką znanych mężczyzna, ale nikt mu dużo większe czy myślę, że relacją przyjaźni w jej wypadku była u nas dosyć istotna ponieważ, ponieważ działa ona stymulująco na obie strony tutaj Karolina wspomniała Henryka sztanga i rzeczywiście książka z lustracją wyszedł książki Debory Vogel z jego ilustracjami myślę sobie jednymi z najciekawszych osiągnięć edytorskich wydawniczych po Polski międzywojennej z tego powodu że, że one one Rotunda dały niezwykły efekt takiego sprzężenia 2 rodzajów wyobraźni AW 2 wyobraźni artysty i pisarki Niny Hagen Stręk zrobił lustracja, ale niewykluczone także, że Debora Vogel wybierała istniejący już rysunki do do tych książek także stymulacja była obustronna dotyczyły relacji z Brunonem Schulzem wiadomo, że pierwsze wersje opowie, opowiadając ze zbioru sklepy cynamonowe rodził się w korespondencji Debory Hirsch Vogel, gdy Brunona Schulza to wtedy, gdy dotyczy relacji z Witkacym, który zetknął się z 19 2 9 roku początkowo był trochę najeżony wobec niej taki z sum zdystansowany, ale potem jednak zaczął ją respektować jako filozofka zresztą z dyplomem doktora i tutaj w oboje nawiązali z bardzo ciekawy dialog dialog filozoficzny, który zaowocował tekstem Debory Vogel na temat teorii czystej formy w Witkacego, który to tekst jest niezwykle ważny w recepcji jego twórczości z tego powodu, że on w gruncie rzeczy uaktualnia tę teorię po przeszczepie ów kontekst, na który trzydziesty po tych praktyk awangardowy lat trzydziestych Debora Vogel to była OSO osoba bardzo w dobrze wykształcona to była erudycja KE nie jest z tym wydaje się, że środowiska artystyczne przedstawiciele tych środowisk zabiegali o jej o jej uwagę na to, żeby ona komentowała ich twórczość to dotyczy nie tylko artystów ze Lwowskiej grupy Azoty z, do której należał wspomniany sztuczna ręka, ale również artystów z grupy krakowskiej takich jak Sasza blond oczy czy Stanisław oszustowi 3 to tutaj w używać tych pojęć jak matrona w alarm być może w tym objawia się ten turniej z kremlowskich sposób myślenia, że ona w gruncie rzeczy swoją działalnością teoretyczną próbowała godzić różne przeciwieństwa różne rozbieżne wątki poszukiwań artystycznych i niby jak proponowała ich nową wykładnię, która w gruncie rzeczy tak jakby przenosiła te praktyki zupełnie zupełnie nowy kontekst i myślenia o sztuce miało również taki dialektyczny charakter początkowo pisała o sztuce abstrakcyjnej tutaj też jest dość ciekawe, że posługiwała się pewnymi pojęciami Witkacego, kiedy pisała o tej sztuce potem zaczął pisać Ros na temat montażu Info Photo montażu w tych tekstach łączyła pojęciem czym wiązała ze sobą pojęcie montażu literackiego, który w, które dotyczyło ich własnych tekstów z pojęciem fotomontażu w skansenie mając na taką konstrukcję mistyczną prowincji o tej tej techniki zastanawiał się również nad tym w jaki sposób powiązał sztukę nowoczesną są problematyką społeczną, bo lata trzydzieste to był okres takich na śmiałych napięć społecznych politycznych i w końcu jak PiS sympatyzujący z tym te 2 2 nurty jak i artystyczne zaczęła rozważać rozważać czy pojęcie sztuki, która miałaby charakter realistyczny starczy wykorzystywała, by zdobyć ciasto abstrakcji z 1 strony wykorzystywałaby technik fotomontażu, wydając nową syntezę w postaci takiej sztuki, która by nie tylko w była w stanie komentować kwestie społeczne czy polityczne, ale wywierać istotny wpły w na kształt życia społecznego politycznego, czyli samo co za tym montaż się składało tłem są wybory Vogel chciała połączyć co chciała tę na deser wtedy zachować ze sobą o to, żeby powstała właśnie ta nowa jakość dla kogo no cóż to pojęcie montażu w żywych wiązać swoje plusy rodowodem sztuki nowoczesnej z kubizmem z tą jego tendencja do fragmentem jest z racji rzeczywistość do łączenia elementów rzeczywistości w nowe całości do myślenia w kategoriach konstrukcji noc z pojęciem fotomontażu jest wiązana taka tendencja do do innych w archiwum wykorzystywania go jako tego medium, które funkcjonuje bezpośrednio w życiu jest w stanie, jakby stymulować uczestników przestrzeni publicznej do zajmowania nowych postaw aktywizować i w jaki sposób i w tym co jest pod pojęciem montażu jest mam dosyć szeroki zakres ochrony jest w ogóle tory tyczką montażu literackiego także jest autorką bez znaczącego tekstu genealogia fotomontażu jego możliwości Johna wyróżnia różne typy montażu, bo też na wystawie to jest takie pojęcie, które spina różne rzeczy, które robimy na tej wystawie, gdyż takie pojęcie tak jak trema takiego poziomu obejmować bardzo różne praktyki awangardy, które prezentujemy tam na wystawie właśnie wychodząc od jej teorii i Lwowa jako miejsca, gdzie ta praktyka się realizuje i miasta nowoczesnego jako zakon ikon sfery, w której ten montaż, ale rzekomo też jako praktyka artystyczna demontaż to też takie doświadczenie gdybym, bo użytkownika użytkowniczki miasta nowoczesnego jedzono powiada jest montaż surrealistycznie montaż konstrukcji wytyczne są różnego typu on montaże i fotomontaże, których namówią nas sama widzi ten właśnie montaż jako taką rzecz o konstruktywne w styczniu jako taką bardzo opartą na bardzo logicznej zasady, która łączy ze sobą taki element tak powiem statyczne wieczny biologiczny jest elementem zmiennym czasowym współczesnym aktualnym, ale i wprowadza wprowadzenie takiej tego rodzaju równowagi dynamicznej w BGŻ pozwala w sposób niebanalny nie taki, że tak powiem naiwne w też rozmawiać o aktualnych tematach o wojnie o wykroczeniach społecznych problemach takich których, który nie byłoby takim czymś co się obserwuje też w latach trzydziestych rzeczy w literaturze czy w sztukach wizualnych i to też spróbujemy wygrać ten wątek nam na wystawie co jak to się wygląda w środowisku dworskim, jakie zostaną rozwiązane te problemy tak jak pan o tym, opowiadał, gdy się, gdy są ciągle jest aktualny w 20 1 7 roku ciągle w ten sposób możemy to matrycy możemy taką przykładać zeszli do spółki na projekt jest bardzo projektem indywidualne natomiast takim, który przemawia dzisiaj to można śledzić właśnie tak po prostu jak wygląda recepcja twórczości jak n p. nim współcześni artyści reagują z jej po lekturze jej i twórczość jest natomiast bardzo indywidualny projekt bardzo specyficzne hermetyczne właśnie skonstruowanymi językowo świat, który któryś z takich bloków językowych tworzy tworzy pewną cechę trzeba wejść kraje, które w trudnych, której trzeba się dać pociągnąć jej i myśmy tak dają się pociągnąć z 1 strony z drugiej strony, konstruując własną całość jakość na wystawie, a my zaproponowaliśmy jakąś taką jej też daje nam się nie tylko historyczną interpretację, ale także masz taką dotację, która zadaje pytania właśnie dziś to znaczy co to znaczy sztuka n p . dzisiaj prawda jak i zaangażowane co to znaczy zaangażowanie artysty PAA jako nasze rozwiązują właśnie na na płaszczyźnie problemów plastycznych prawda jak na płaszczyźnie teorii estetycznej przypominam też, że właśnie z jeszcze mamy zaś mama oczywiście też Polska Awangarda za sobą takie ważne i ciągle jeszcze będziemy też organizujemy konferencje na ten temat właśnie dorobek takiej myśli estetyczna filozofii czy lektury, które warto wydobyć, które warto dzisiaj też podczas dzisiejszej perspektywy dzisiejszym językami mówiąc zadać pytanie co z tego można wziąć, a on tam prawda mordu zadajmy pytanie też prawdą o feminizmie o iście i inne kwestie, które już taką po porusza nas czy tata biografia i ta ta praktyka artystyczna Dariusz Lanc konsumeryzm konsumeryzm tak o rolę właśnie status użytkownika przestrzeni w publicznej w warunkach takiego w rozwijającego się kapitalizmu myślę, że to doświadczenia lat trzydziestych można, by można można wtedy w z skutecznie powiązać psy ze współczesnymi doszło do kogo należy ulica Freta w UE także po to, są takie pytania które, która Vogel pozwala nam zadać, która pozwala też dodać współczesne mniej interpretator myśmy tutaj niestety się zatrzymać, ale reszta tej opowieści już na samej wystawie bardzo gorąco państwu polecamy montaże Debora Vogel linowa legenda miasta muzeum sztuki w Łodzi ms 2 przy Ogrodowej jeszcze do 4 lutego magazyn szum określił tę wystawę jako jedno z najciekawszych wystaw ostatnich lat zaliczyła do tego grona bardzo gratuluje Enea również tego Ateny po tej reklamy magazynów zwężonej zapraszamy państwa bardzo bardzo serdecznie radio TOK FM jest patronem medialnym muzeum sztuki, więc ze, więc również nasz występ el z polecenia tutaj ceny przebijamy inne bardzo wam dziękuję Karolina Szymaniak Paweł Polit kuratorzy wystawy byli dzisiaj ze mną studia ciągle mam bardzo dziękujemy dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA